steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:17

Tot nu toe geen grote overlast.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:18

pien_2010 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat wellicht vakantie plannen morgen in het water gaan vallen door demonstraties van boeren.
Als mensen hun vakantie gaan verliezen (bv door vliegtuigen missen vanwege boeren actie) dan kan ik nu al voorspellen dat de boeren alle goodwill en begrip die ze nu hebben volledig verspillen.
Zo dom zullen ze toch niet zijn? Want de goodwill en begrip is echt groot. Maar morgen begint de vakantie exodus en mensen snakken na covid tijd om weg te kunnen.

Zijn al zoveel reizen in het water gevallen afgelopen tijd. Schiphol zelf is 1 grote ramp!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:19

Citaat:
Boze boeren hebben maandag in alle vroegte het distributiecentrum van supermarkt Boni in Nijkerk geblokkeerd.
Volgens een videocorrespondent ter plaatse hebben ze met zo'n vijftig trekkers het hele pand omsingeld. Vrachtwagens kunnen hierdoor niet laden of lossen.
De politie houdt de actie in de gaten. Inmiddels drinken de boeren rustig een kopje koffie.
Ook bij de bedrijven Arla en Ebo van den Bor in Nijkerk wordt actiegevoerd.


Route optie 1 bij deze geschrapt, niet via Nijkerk dus. Het gaat interessant worden kwa route denk ik vandaag :))

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:44

Ik ga zo de weg op en zie nog geen files bij de meldingen :=
Ik hoop dat het meevalt.

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:45

Marigold schreef:
Vakantiegangers heb ik dan persoonlijk net wat minder compassie mee, na corona gingen we alles anders doen, toch? :roll:

Je weet dat 60+% van alle melkpoeder die Nederland produceert naar China gaat?

Enig idee hoeveel energie het kost om een liter water te verdampen (energie=stikstof) ? En dan hebben we hier ook nog alle transport van voer enz naar de boer en van boer naar melkfabriek (transport=stikstof). Van melkfabriek naar China. Ongeacht of dat per boot of vliegtuig gaat, het is veeeeeeel brandstof en dus stikstof. En we blijven hier met de mest zitten (stront=stikstof).

En ik vind het prima hoor. Maar als we het normaal vinden dat Chinese kinderen aan de tiet van een Nederlandse koe hangen vind ik dat ik best 1x per jaar op vliegvakantie mag.

Janneke2

Berichten: 23093
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:51

Ik vind het een prima idee:
"na corona gaan we het allemaal anders doen".

- Geen vliegvakanties meer. Dat kan uitstekend per fiets of trein of zeilboot (zelfs over de oceaan).
- En een grondige re-organisatie van de landbouw sector. Veel gezinsbedrijven, extensieve veeteelt en een minimumprijs voor de melk die dit mogelijk maakt.

pien_2010

Berichten: 44039
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:29

OleJon schreef:
pien_2010 schreef:
Ik hoorde net op het nieuws dat wellicht vakantie plannen morgen in het water gaan vallen door demonstraties van boeren.
Als mensen hun vakantie gaan verliezen (bv door vliegtuigen missen vanwege boeren actie) dan kan ik nu al voorspellen dat de boeren alle goodwill en begrip die ze nu hebben volledig verspillen.
Zo dom zullen ze toch niet zijn? Want de goodwill en begrip is echt groot. Maar morgen begint de vakantie exodus en mensen snakken na covid tijd om weg te kunnen.


Als mensen morgen niet met het vliegtuig of auto kunnen is alleen maar beter toch? Dan word er ook geen stikstof uit gestoot. Want daar draait het toch om?


Wat een nare reactie gespeend van elk empathisch vermogen. HEt feit dat ik niet vlieg vanwege het milieu wil nog niet zeggen dat ik vind dat dan anderen ook maar moeten stranden op schiphol. De zoon van mijn man gaat een hele grote reis doen met zijn volwassen kinderen (alles is geslaagd dit jaar). Dit is hun laatste reis gezamenlijk en gaat over 6 personen en daar is heel erg lang voor gespaard. Dus ja, ik vind daar wel wat van als door boeren staking mensen al hun geld kwijt zijn (want daar kun je jezelf niet tegen verzekeren).
Daar vind ik net zoveel van als dat ik onteigening niet vind kunnen daar je mensen (in mijn meningl) hun huis en haard niet af mag nemen als overheid. MAAR als dit de redenatie is/ word Olejon dan geldt die voor iedereen en dan ga er maar met de groffe kam doorheen, halveer maar veestapels en flikker mensen maar uit hun huis. Dan heb ik daar ook geen moeite meer mee! :Y) Alles voor reducering stikstof immers!

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:32

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:
... kort door de bocht: alle kapitalisten zijn er op gericht om voor zo weinig mogelijk 'tijd, moeite, kwaliteit etc' zoveel mogelijk geld te verdienen.

En ik doel er op, dat de boeren het verdienmodel geworden zijn van een fikse serie grootverdieners.
(A-ware boekte vorig jaar 4 miljard winst als ik mij goed herinner.)

Mijn voorstel gaat er over dat de hele sector op de kop gaat,
boeren 'rustig' kunnen werken met een fikse minimum melkprijs (laten we zeggen 1 euro) -
... en ik stel mij voor dat de melkfabriek daarna zo goedkoop mogelijk zal willen produceren en doorleveren, dus daar graag goede controle.
(Vergelijk de - tekort schietende - rol van de inspectie in de slachterijen, 'moet ook voor een prikje'. En dan krijg je wantoestanden.)





Tsjah, ik heb geen idee van A-ware, wat geen coöperatie is, ik werk bij die andere reus die in eigendom van de boeren is waar dus een winstdelings-regeling is. Die in 2020 uitgebreid in de media is geweest en elke medewerker, maar bovenal de leden-melkveehouders flink pijn heeft gedaan.

Ik ken echter wel een A-ware boer, die meer dan dik tevreden is over het concern. En eerlijk, ik ken een heel aantal boeren in mijn omgeving, en er is er niet één die ik negatief hoor over het bedrijf waar ze aan leveren.

En ik zou je toch willen aanraden om eens een kijkje in de keuken te nemen bij een van die reuzen als het gaat om kwaliteit. Want ik zie geen enkele mogelijkheid om de processen goedkoper te laten worden. Het is nu niet bepaald knopjedrukken wat mijn collega's in de fabrieken doen. :n Zuivelindustrie is wetenschap, het is geen ongeschoold werk ofzo...
En al zouden ze het uit de papierwinkel willen halen, dan staan daar wel grote afnemers tegenover die die hele papierwinkel op regelmatige basis overhoop trekken met een steekproef op hun producten. Tot op de boer waar de melk vandaan is gekomen.


A-Ware boekte zeker winst, maar een heel klein beetje :P minder dan Janneke zich herinnert: Royal A-ware heeft in 2021 een omzet van EUR 2,2 miljard gerealiseerd, een stijging van 20%. Het netto resultaat is gestegen naar EUR 50,8 miljoen en is daarmee 2,3% van de omzet.
bron: website A-Ware.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 04-07-22 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:33

ach ja geen vliegvakanties meer... met een zeilboot over de oceaan.. uhu :')

Ik vind het wel een interessante ontwikkeling dat de man van de toeslagenaffaire (Omzigt) zich nu met de stikstof kwestie bemoeit. Toen hij de toeslagenaffaire blootlegde was hij de held van het land.
Nu hij aangeeft dat de plannen rondom de boeren niet helemaal kloppen ben ik benieuwd of hij nu van zn 'voetstuk' valt.. ?

Pien, volgens mij zegt Janneke ook dat vliegvakanties niet meer hoeven...

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:35

Vooralsnog is Schiphol goed te doen zag ik net op het nieuws. Het zijn vooral de distributie centras die ze blokkeren

prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:36

Goede acties om de distributiecentra van de grootgrutters te blokkeren, die zijn van bedrijven die de prijzen zo laag mogelijk willen houden in hun contracten en dus directe invloed hebben op het inkomen van onze boeren.

pien_2010

Berichten: 44039
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:36

Cer schreef:
Pien, volgens mij zegt Janneke ook dat vliegvakanties niet meer hoeven...
O maar dat vind ik zelf ook. Net als dat ik vind dat er wel IETS stevigs rondom die stikstof kwestie moet gebeuren bij de boeren. Alleen vind ik dat dit met zorg en beleid moet en niet als mensen alles betaald hebben, het vliegveld niet kunnen bereiken of dat boeren dus rücksichlos onteigend zouden worden of met de groffe kam door de veestapel wordt gegaan. MAAR dat er iets moet gebeuren is evident. Maar dan wel met beleid.

Fijn popstra.

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:38

Er worden constant vluchten geannuleerd... hebben ze geen boeren voor nodig.
Volgens mij ligt dat aan het personeelstekort?

(en ik vind nog steeds iets veroordelen voordat het gebeurd is, een soort koffiedik kijken :) )

Daarnaast, ik ben aan het sparen voor een supergave vakantie, ik heb alleen nog niet geboekt. Als ik het goed begrijp, kan ik daar dus beter mee stoppen.. want liever niet vliegen...
Dus als je op tijd was met je leven mag je nog wel, en daarna niet meer... ?
(even platgeslagen gezegd)

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:45

Cer schreef:
Ik vind het wel een interessante ontwikkeling dat de man van de toeslagenaffaire (Omzigt) zich nu met de stikstof kwestie bemoeit. Toen hij de toeslagenaffaire blootlegde was hij de held van het land.
Nu hij aangeeft dat de plannen rondom de boeren niet helemaal kloppen ben ik benieuwd of hij nu van zn 'voetstuk' valt.. ?


Als Omtzigt ooit nog eens een politieke partij gaat beginnen dan heeft hij mijn stem. De enige in Den Haag die eerlijk is.

Winged

Berichten: 33116
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:53

Cer schreef:
Dus als je op tijd was met je leven mag je nog wel, en daarna niet meer... ?
(even platgeslagen gezegd)

:)) De boomers mochten alles, maar de groepen erna moeten nu van de boomers op hun reet blijven zitten :)) (ik ga even plat met je mee)

Ik werk vandaag thuis, moet eigenlijk nog naar de supermarkt... Maar ik zeg vandaag vooral 'Go Boeren!' Leg de boel maar plat, laat het effect maar zien.

(en ik mocht willen dat ik tijd had om met een bootje op vakantie te gaan naar de andere kant van de oceaan... Maar da's weer wat anders :+ )

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:59

pien_2010 schreef:
Cer schreef:
Pien, volgens mij zegt Janneke ook dat vliegvakanties niet meer hoeven...
O maar dat vind ik zelf ook. Net als dat ik vind dat er wel IETS stevigs rondom die stikstof kwestie moet gebeuren bij de boeren. Alleen vind ik dat dit met zorg en beleid moet en niet als mensen alles betaald hebben, het vliegveld niet kunnen bereiken of dat boeren dus rücksichlos onteigend zouden worden of met de groffe kam door de veestapel wordt gegaan. MAAR dat er iets moet gebeuren is evident. Maar dan wel met beleid.

Fijn popstra.


Ik ben het wel met Pien eens. Op deze manier krijg je alleen nog maar meer verdeeldheid. Het probleem ligt bij de overheid. Dan helpt het niets als we elkaar de tent uitvechten. We moeten juist gezamelijk een vuist maken en ons niet tegen elkaar uit laten spelen. De steun richting de boeren vanuit de bevolking is niet onvoorwaardelijk. Met mensen hun vakantie afpakken verspeel je alle steun.

Winged

Berichten: 33116
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:09

Loretta schreef:
Ik ben het wel met Pien eens. Op deze manier krijg je alleen nog maar meer verdeeldheid. Het probleem ligt bij de overheid. Dan helpt het niets als we elkaar de tent uitvechten. We moeten juist gezamelijk een vuist maken en ons niet tegen elkaar uit laten spelen. De steun richting de boeren vanuit de bevolking is niet onvoorwaardelijk. Met mensen hun vakantie afpakken verspeel je alle steun.

Momenteel worden er geen vliegvelden geblokkeerd, maar KAN het drukker zijn op de weg.

Dus het hele argument 'mensen vakantie afpakken' is NVT! Schiphol loopt zelf simpelweg te poedersuiker met het hele personeelsbeleid daar.
https://www.schiphol.nl/nl/berichten/mo ... otestactie

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:11

Misschien ben ik (veel) genanceerder in dit soort onderwerpen omdat in zelf in een sector werkte waar buitenstaanders altijd een (domme) mening over hadden omdat ze het vaak alleen kennen vanuit de media en geen enkele inhoudelijke kennis hadden van vakgebieden.

Maar als vandaag een paar relgekkies Schiphol plat gelegd hadden, had ik die actie veroordeeld, maar zegt dat imo niets over het gros van de boeren die zelf ook zo'n actie niets vinden.

Maar de meeste mensen houden gewoon niet van nuance..die willen makkelijke hokjes om hun leven lekker simpel te houden.

En ook dit is weer interresante psychologie: ik steun de acties, maar het mag mij geen strobreed in de weg zitten.
De meeste mensen leven als: de wereld mag vergaan, zolang het mij niet raakt. Of
'Iedereen mag een mening hebben, zolang die maar op die van mij lijkt.'

Mensen zijn rare wezens. :D

juval

Berichten: 13439
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:14

purny schreef:
Marigold schreef:
Vakantiegangers heb ik dan persoonlijk net wat minder compassie mee, na corona gingen we alles anders doen, toch? :roll:


Nou sorry hoor maar als jij al meer als 2 jaar uitkijkt naar je vakantie dan ben je echt niet blij dat deze boeren de zooi gaan terroriseren omdat ze het er niet mee eens zijn.
Wat heeft de gewone mens de boer aangedaan?

Van mij mag het heel hard bestraft worden. Al die acties


op d66 gestemd (en cda/vvd/cu)

Exitium

Berichten: 7207
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:17

juval schreef:
purny schreef:
Nou sorry hoor maar als jij al meer als 2 jaar uitkijkt naar je vakantie dan ben je echt niet blij dat deze boeren de zooi gaan terroriseren omdat ze het er niet mee eens zijn.
Wat heeft de gewone mens de boer aangedaan?

Van mij mag het heel hard bestraft worden. Al die acties


op d66 gestemd (en cda/vvd/cu)

Volgens mij hebben ook boeren voor een behoorlijk gedeelte op het CDA en de VVD gestemd vorig jaar?

Janneke2

Berichten: 23093
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:25

Cer schreef:
ach ja geen vliegvakanties meer... met een zeilboot over de oceaan..


Ooit gehoord van klimaatverandering...?
Een weekje vliegen naar Barcelona 'gewoon omdat het kan'.

Sorry mensen, maar het kan allang niet meer.

Wat niet wil zeggen dat je niet kunt genieten, reizen en ontspannen.

Per zeilboot de oceaan over: het kan uiteraard al eeuwen.
En terwijl ik er niet eens naar zoek: het wordt tegenwoordig commercieel nieuw leven ingeblazen.

Ik snap dat het (... NOG...) niet alledaags is, maar het kan al.
(En al dat gevlieg kan allang niet meer.)
Citaat:
Ik vind het wel een interessante ontwikkeling dat de man van de toeslagenaffaire (Omzigt) zich nu met de stikstof kwestie bemoeit. Toen hij de toeslagenaffaire blootlegde was hij de held van het land.
Nu hij aangeeft dat de plannen rondom de boeren niet helemaal kloppen ben ik benieuwd of hij nu van zn 'voetstuk' valt.. ?

Ik houd niet van heldenverering en niet van voetstukken, maar ik ben wel benieuwd.
De man is een serieuze Tukker die zijn taak serieus opvat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:26

Ik zag net aldi geblokkeerd. Snelweg rijdt voor nu goed door

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:28

Sunnda schreef:
En ook dit is weer interresante psychologie: ik steun de acties, maar het mag mij geen strobreed in de weg zitten.
De meeste mensen leven als: de wereld mag vergaan, zolang het mij niet raakt. Of
'Iedereen mag een mening hebben, zolang die maar op die van mij lijkt.'

Mensen zijn rare wezens. :D


Het NIMBY principe. Vanaf het begin van corona kwam dit ook heel duidelijk boven water...
Het wint aan populariteit zullen we maar zeggen :+

juval

Berichten: 13439
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:32

Exitium schreef:
juval schreef:


op d66 gestemd (en cda/vvd/cu)

Volgens mij hebben ook boeren voor een behoorlijk gedeelte op het CDA en de VVD gestemd vorig jaar?


ja, het cda heeft een flink mes in de rug van haar achterban gestoken inderdaad.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:33

juval schreef:
ja, het cda heeft een flink mes in de rug van haar achterban gestoken inderdaad.

Maar dat kon je in hun partijprogramma al lezen dat ze dat zouden gaan doen, jammer dat veel kiezers de moeite niet nemen om een kieswijzer te doen en/of partijprogramma's te lezen.