Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:53

juval schreef:
pien_2010 schreef:
N
Er zijn echt wel goede plannen maar of het ook betaalbaar is dat is de vraag. En treurig maar ik vrees dat de boeren blij gemaakt worden met een dode mus. Nederland heeft heel lang de uitzondering gehad met allerlei stikstof uitzonderingen. Als boeren verstandig zijn stoppen ze zoveel mogelijk met het giftige spuiten want Parkinson is een hele nare ziekte die je niet wil.

Het Milieu ligt in de wc. Dat was te verwachten.

derogatie en gifspuiten heeft totaal niets met elkaar te maken.

dit zijn de plannen:
[ [url=m/Ui32FF.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat het milieu in de wc ligt? er staat toch duidelijk natuurbehoud, dat is ook wat Europa wil. Geen achteruitgang. En dat kan op verschillende manieren bereikt worden. Dat hoeft niet persé via stikstof. (en dan kom ik weer met het verschil tussen boerenstikstof en industrie/verkeerstikstof)

Er is géén verschil tussen boerenstikstof en industrie/verkeer. Weliswaar komt het twee vrij als stikstof als stikstofoxiden en de eerste als ammoniak, maar beide veroorzaken schade en komen in cyclus terecht! Er bestaat geen groene en grijze stikstof, dat is een fabel! Van beide is de verblijftijd in de atmosfeer enkele dagen waarna er depositie vormt en in de bodem problemen veroorzaakt. Die bodem is extreem belangrijk voor het leven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:54

pien_2010 schreef:
996981 schreef:
Meer werkgelegenheid als voordeel? Er is al een schreeuwend tekort aan mensen en ivm de vergrijzing gaat dat alleen maar verder oplopen… ik ben heel benieuwd hoe ze dit voor zich zien. Toen ik voor een Kinderopvangorganisatie werkte was er al een schreeuwend tekort aan personeel. Dat is sindsdien enkel opgelopen.

Zelfde geldt voor het invoeren van een nullijn voor rijksamber. Daar vallen penitentiair inrichting werkers ook onder (bewaarders). Momenteel worden straffen niet uitgevoerd door een schreeuwend personeelstekort. Hoe denken ze dat personeelstekort aan te pakken als er bezuinigd wordt op ambtenaren?

Ik heb me ongelukkig uitgedrukt en ik heb het verbetert in mijn post. Nu gaan veel mensen niet extra werken oa vanwege de hogere kinderopvang kosten. Dus het is goed voor de werkgelegenheid want er komen meer arbeidsuren. Sorry.
Dat geldt ook voor minder belasting betalen middenklasse want nu waren ze vaak duurder uit of het leverde te weinig op als ze meer gingen werken.
We hebben in Europa meer arbeidskrachten nodig.

Ah op die manier! Ik vraag me af in hoeverre het op die manier werkt. In ieder geval wat betreft kinderopvang.

Wel zal het helpen als werken echt loont. Nu betaal je vaak relatief veel belasting als je extra werkt terwijl je dan vaak juist toeslagen verliest. Netto houd je dan minder over. Hartstikke krom.

Zelf kies ik ervoor wel meer te werken. Ook gezien pensioenopbouw, maar kan me voorstellen dat niet iedereen er zo instaat en daarmee gaat inderdaad een boel arbeidspotentieel “verloren”.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:56

pien_2010 schreef:
Nee dat excuses aanbieden is zeker niet raar want Plasterk heeft negatief zich uitgelaten over Omzigt ook al leek het of dat niet zo was. Dat is een informateur onwaardig.

Dat akkefietje is al een hele tijd geleden. Reken maar Plasterk en Omtzigt daar al lang over gesproken hebben.

Maar nu hij premier kan worden, vindt hij het opeens nodig om dat en plein public te doen. Dat is gewoon opportunisme.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:59

juval schreef:
pien_2010 schreef:
N
Er zijn echt wel goede plannen maar of het ook betaalbaar is dat is de vraag. En treurig maar ik vrees dat de boeren blij gemaakt worden met een dode mus. Nederland heeft heel lang de uitzondering gehad met allerlei stikstof uitzonderingen. Als boeren verstandig zijn stoppen ze zoveel mogelijk met het giftige spuiten want Parkinson is een hele nare ziekte die je niet wil.

Het Milieu ligt in de wc. Dat was te verwachten.

derogatie en gifspuiten heeft totaal niets met elkaar te maken.

dit zijn de plannen:
[ [url=m/Ui32FF.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat het milieu in de wc ligt? er staat toch duidelijk natuurbehoud, dat is ook wat Europa wil. Geen achteruitgang. En dat kan op verschillende manieren bereikt worden. Dat hoeft niet persé via stikstof. (en dan kom ik weer met het verschil tussen boerenstikstof en industrie/verkeerstikstof)

Er komen zo of zo heel wat rechtszaken over een aantal belangrijke punten. Het ziet er uit alsof BBB zich een oor heeft laten aannaaien.

Volgende maand zijn de Europese verkiezingen, het wordt nog spannend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:04

Ach Juval gaan we nu ook nog ontkennen dat het milieu totaal onbelangrijk is en in de plee ligt. Dat vind ik dan toch wel het toppunt.
Dat vind ik ook oneerlijk.

Mede door de industrie, verkeer en boeren is Nederland een land dat grote problemen heeft op dit gebied. Dankzij de milieubeweging en ook milieubewuste boeren is er aandacht in gebieden voor het water, de weidevogels etc. En is het nog niet een verloren zaak en kennen we nog mooie natuur gebieden.

Maar deze plannen zetten dat alles onder grote druk. Dit heeft alles met de Agro industrie te maken en grote bedrijven die achter de boeren zitten en waar de BBB spreekbuis van is.
Ik vind het heel naïef om te denken dat deze maatregelen ok zijn voor de biodiversiteit, de luchtkwaliteit, de stikstofuitstoot en problematiek.

Laten we in elk geval eerlijk zijn dat het milieu ergens helemaal achter aan bungelt en totaal niet belangrijk wordt gevonden.
Dat ontkennen vind ik op zijn zachtst gezegd unfair tegenover al die mensen die erg bezorgd zijn over dit onderwerp en deze maatregelen.

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:13

https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... assen-uit-

De landbouw stoot best veel broeikasgassen uit. Mobiliteit is iets naar beneden gegaan, maar ik vrees dat als de maximum snelheid weer naar 130 gaat, dat die weer omhoog gaat. Maar in een heel aantal sectoren gaat die naar beneden, maar niet in de landbouw.......

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:14

dat in de plee liggen zijn jouw woorden.

we weten dat we op dit punt van mening verschillen. Dat je me hierdoor naief noemt vind ik niet netjes, maar goed. Dat het slecht gaat met de natuur is betrekkelijk. Als ik hier om me heen kijk (tussen de boerderijen EN snelwegen) dan explodeert de natuur op dit moment. Komt ook door het weer uiteraard, maar het gaat hier zeker niet slecht, ook de hoeveelheid insecten is bijzonder groot. Maar ja, in de media wordt heel vaak geroepen dat het zo slecht gaat dat mensen dat gaan geloven zonder het met eigen ogen te zien. wie is er dan naief?

De agro industrie.... zucht. Er is zoveel industrie. heb het daar eens over. De agro industrie, die paar veevoerfabrieken. Maar al die andere fabrieken dan? Die hebben ook een heel grote invloed hoor, schiphol, tata, asml, philips, Unilever, DSM, Heineken, Shell.

Maar ik geef je in ieder geval gelijk dat het milieu niet de hoogste prioriteit heeft in dit kabinet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:40

Juval het is je ook vaker uitgelegd dat het niet is dat er niks meer groeit, maar dat de diversiteit wordt beperkt en de gevolgen die dat heeft. Dat jij random natuur/planten ziet exploderen zegt niks over dat het niet slecht gesteld is met de natuur in Nederland.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:53

Ik snap echt dat dat een moeilijke discussie is. Want wat is natuur in een land dat oorspronkelijk voor het grootste deel niet bestond als mensen niets hadden gedaan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:55

juval schreef:
Dat het slecht gaat met de natuur is betrekkelijk. Als ik hier om me heen kijk (tussen de boerderijen EN snelwegen) dan explodeert de natuur op dit moment. Komt ook door het weer uiteraard, maar het gaat hier zeker niet slecht, ook de hoeveelheid insecten is bijzonder groot. Maar ja, in de media wordt heel vaak geroepen dat het zo slecht gaat dat mensen dat gaan geloven zonder het met eigen ogen te zien. wie is er dan naief?

Jij.
Jij geeft gezellig de schuld aan de media.
Sorry, daar doe ik het niet voor op een serieus discussieforum.

Er wordt grondig onderzoek verricht onder andere door de universiteit Wageningen.
75% achteruitgang in insecten is ernstig.
(Ik vind die kleine vliegjes ook niets, maar vlinders, bijen, etc - veel te weinig.)

Citaat:
De agro industrie.... zucht. Er is zoveel industrie. heb het daar eens over. De agro industrie, die paar veevoerfabrieken. Maar al die andere fabrieken dan? Die hebben ook een heel grote invloed hoor, schiphol, tata, asml, philips, Unilever, DSM, Heineken, Shell.
[/quote]
Ik stel voor die twee niet tegen elkaar uit te spelen.
Gewoon allebei aan banden leggen.

Eerlijk is eerlijk: de BBB had het benul om een voorstel te steunen dat Schiphol onwelgevallig was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:10

Helemaal eens met 996981, er is al een schreeuwend tekort in kinderopvang, zorg en overheid wat betreft werknemers.
De beleidsmaatregelen kunnen nu al niet uitgevoerd worden waardoor projecten vertragen of niet doorgaan. Wanneer je kinderopvang wil moet je je kind al drie jaar voor geboorte opgeven ( sarcasme). En dan komen ze met deze plannen.
Evenals asielzoekers, strengere regels prima, maar voorrang op huurwoningen is in 2021 al afgeschaft, makkelijk scoren.
Op alle migranten maken statushouders nog geen 10 % uit. Maar ze krijgen wel de zwarte piet toegespeeld. 16000 statushouders zitten in asielzoekers centra, mensen die hier mogen blijven.
Er moet gebouwd worden, vooral in de goedkopere laag. En dat ligt weer op z’n gat door stikstof.
Ik moet nog zien wat er terecht komt van al die plannen.
Milieu is de grootste verliezer, groene omgeving betekent niet gezonde omgeving. Helaas. Dit u de rekening doorschuiven naar onze kinderen en kleinkinderen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:13

En uiteindelijk zijn de boeren zelf de grootste verliezer. Brussel gaat dit absoluut niet accepteren. Na een tijdje zal het nederlandse milieu/natuur zo beschadigd zijn dat de agrarische industrie zelf het ook steeds lastiger gaat krijgen. Maar dat is een zorg voor later :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:33

Stikstofdepositie, CBS 2021
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... fdepositie
De stikstofdepositie van Nederlandse bronnen (71 procent) is voornamelijk afkomstig uit de landbouw en het verkeer (62,6%).
Landbouw Nederland: 49,7%
Buitenland*: 29,0%
Verkeer Nederland: 12,9%
Industrie Nederland: 1,7%
Overig: 6,7%

*Het aandeel uit het buitenland lijkt heel groot, maar Nederland deponeert vier keer zoveel stikstof in het buitenland als andersom.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:33

pien_2010 schreef:
Nee dat excuses aanbieden is zeker niet raar want Plasterk heeft negatief zich uitgelaten over Omzigt ook al leek het of dat niet zo was. Dat is een informateur onwaardig

Ik vind het zeker wel raar dat uitgerekend hij nu wordt genoemd als kandidaat voor het premierschap. En vind dit briefje een heel treurig voorbeeld van waar de politiek in NL op dit moment in is verzeild.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:36

"Instandhouding van natuur, in plaats van stikstof, wordt leidend in beleid" klinkt heel leuk en als je er snel overheen leest, dan lijkt het of het milieu belangrijk wordt gevonden. Maar het is een net zo onzinnige kreet als een arts die zegt: "Instandhouding van je leven, in plaats van je opereren aan je dichtgeslibde aorta, wordt leidend om je in leven te houden"

Dit hoofdlijnenakkoord laat vooral zien dat papier heel geduldig is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:37

Raineri schreef:
En uiteindelijk zijn de boeren zelf de grootste verliezer. Brussel gaat dit absoluut niet accepteren. Na een tijdje zal het nederlandse milieu/natuur zo beschadigd zijn dat de agrarische industrie zelf het ook steeds lastiger gaat krijgen. Maar dat is een zorg voor later :j

Dit. Het is imo gewoon problemen voor je uitschuiven. Het is volkomen duidelijk dat mobiliteit, de bouw en de landbouw de grootste boosdoeners zijn. Maar mobiliteit is hard bezig EV's te promoten, en dit jaar zijn er een stuk meer verkocht al dan vorig jaar. Het OV wordt steeds groener, met elektrische bussen in opkomst en treinen, trams en metro die al langer elektrisch zijn.

Ook de bron van de elektriciteit wordt steeds groener.
Qua bouw zijn ze hard bezig zoveel mogelijk gasloos te bouwen, en worden er nieuwe, en groenere manieren bedacht voor het bouwen zelf.

De landbouw blijft achter. Daar zal toch heel snel iets moeten gaan gebeuren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:37

Karl66 schreef:
"Instandhouding van natuur, in plaats van stikstof, wordt leidend in beleid" klinkt heel leuk en als je er snel overheen leest, dan lijkt het of het milieu belangrijk wordt gevonden. Maar het is een net zo onzinnige kreet als een arts die zegt: "Instandhouding van je leven, in plaats van je opereren aan je dichtgeslibde aorta, wordt leidend om je in leven te houden"

Dit hoofdlijnenakkoord laat vooral zien dat papier heel geduldig is.

Kan zo op een tegeltje

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:38

Gosh, beetje achter in de berichtgeving?
Kan gebeuren, maar wegens gebrek aan munitie is er terreinverlies.

(En dat pro Russische gekletst van sommige politici tijdens een botte agressie oorlog "jouw land bestaat niet eens, dit is van mij" daar moet ik niets van hebben.)[/quote]

Met geld sturen, hou je deze oorlog in stand.

Wat een kinderachtige reacties hier toch. Dat velen het niet kunnen zetten dat de PVV toch meedoet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:46

velen kunnen het niet hebben dat PVV, VVD, en BBB meedoen :) .. maar dat is nu eenmaal de realiteit. Zorg er dan bij de volgende verkiezingen voor dat Timmermans of Jetten in het zadel komen, dan komt alles goed. Maar nu zullen we het ermee moeten doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:50

juval schreef:
) dan explodeert de natuur op dit moment. Komt ook door het weer uiteraard

Dat is precies het bewijs dat het slecht gaat met de natuur, die hoort niet te exploderen. Het moet niet zo zijn dat bij veel regen ineens alles razendsnel groeit.

Citaat:

Er wordt een meer netto winst gemaakt (= belasting betaalt) in de industrie die je hier boven noemt. Daarnaast wordt er in vrijwel iedere industrie inmiddels CO2 belasting betaalt, dus men betaalt daar voor milieuvervuiling die het oplevert, behalve in de agrarische sector.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:52

DuoPenotti schreef:
Klopt. Jongeren gaan hoppen. En terecht. Kijken wat er bestaat. Oudere zijn honkvaster.
Dus een bedrijf is eigenlijk niet slim de oudere niet aan te nemen.

Maar goed. Wie had daar de oplossing?

Ophogen van pensioen leeftijd is iig niet de oplossing.

Ook niet altijd. Er komen op mijn werk veel jongeren binnen maar er gaan toch echt oudere collega's weg.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:52

juval schreef:
velen kunnen het niet hebben dat PVV, VVD, en BBB meedoen :) .. maar dat is nu eenmaal de realiteit. Zorg er dan bij de volgende verkiezingen voor dat Timmermans of Jetten in het zadel komen, dan komt alles goed. Maar nu zullen we het ermee moeten doen.

Als dat je reactie is dan denk ik dat je van geen enkel bericht over dit onderwerp echt de essentie hebt kunnen ontdekken. Niets persoonlijks overigens. Ik hoop echt dat dit voor de agrarische industrie ook goed zal uitpakken. Mijn verwachting is dat het op korte termijn leuk is maar vanzelf een rechtszaak zal worden aangespannen tegen de regering zoals bij de F35s naar Israël en destijds met urgenda. Het is pappen en nathouden want niemand durft door te pakken.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 17-05-24 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:53

juval schreef:

Nou dat weet ik nog zo net niet hoor.
Deze twee heren willen allebei naar klimaatneutraal ten koste van alles

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:55

purny schreef:
juval schreef:

Nou dat weet ik nog zo net niet hoor.
Deze twee heren willen allebei naar klimaatneutraal ten koste van alles

Wijzig naar: populistisch rechts wilt niet klimaatneutraal ten koste van alles

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 10:58

Tussen je hart vasthouden of het goedkomt en het niet kunnen hebben, zit nog wel een heel verschil.

Ik zie een aantal dingen in het hoofdlijnen akkoord staan, waarvan ik me niet kan voorstellen dat het standhoudt bij een rechter, of in Brussel.

Ik zie er ook dingen in staan die positief lijken, waarvan ik hoop dat het lukt om het uit te voeren, zoals de vooruitgang voor werkenden met een middeninkomen.
Dat gun ik die mensen van harte.
En een aantal zaken die mooi klinken, maar imo een sigaar uit eigen doos zijn.
Een onderbouwing voor het financieren van bv het verlagen van het eigen risico over 3 jaar, ik vrees dat het erop neerkomt dat de premies met tenminste de verlaging van dat eigen risico gaan stijgen.

Zo zijn er meer zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Een sterkere onafhankelijke overheid/inspecties, samen met het inkrimpen van (de hoeveelheid)/bezuinigen op ambtenaren klinkt voor mij tegenstrijdig.

En die 130 op de snelweg vind ik echt een belachelijk item, ik ga daar zelf sowieso niet aan mee doen, ik rijd veel en veel ontspannender met 100 en ik kom riant verder, zowel met een brandstof auto als met de lease EV van mijn werkgever.
Dus voor mij blijft 100 de norm, ongeacht wat er voor bord naast de snelweg staat, of niet staat.