Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:12

Ik vind eigenlijk geen leuke vooruitgang als we naar elkaars gewicht gaan vragen.
Zie het al gebeuren als ze zegt ja Dromen
Het ging gisteren super goed, en vandaag weer vijandigheid, zucht daar is het topic niet voor geoppend

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:13

En toch is het niet altijd van toepassing Anneve.

Als ik even voor mezelf spreek.... ik ben een 'nachteter'. Dat wil zeggen dat ik me de hele dag kan vermaken, me druk maak en dan niet te veel eet. Maar 's nachts krijg ik onbedwingbare behoefte om te eten, nee, te vreten. Alles moet erin. Dat is niet zomaar op te lossen met 'niet vervelen' of jezelf toestaan om 'te genieten van een snoepje'. Tuurlijk, het zal vaak genoeg wél werken, maar dus zeker niet altijd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:14

Yinari schreef:
En toch is het niet altijd van toepassing Anneve.

Als ik even voor mezelf spreek.... ik ben een 'nachteter'. Dat wil zeggen dat ik me de hele dag kan vermaken, me druk maak en dan niet te veel eet. Maar 's nachts krijg ik onbedwingbare behoefte om te eten, nee, te vreten. Alles moet erin. Dat is niet zomaar op te lossen met 'niet vervelen' of jezelf toestaan om 'te genieten van een snoepje'. Tuurlijk, het zal vaak genoeg wél werken, maar dus zeker niet altijd.

Weet je dan nog soms smorgends wat je eet?

Heb onlangs een groot artikkel over nachteters gelezen in obesity blaadje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:20

anneve schreef:
Ik heb geen wilskracht nodig om de snoep en de chips voorbij te lopen in de winkel, ik geef er nl. helemaal niks om, ik heb veel liever een bak sla. Ik eet meestal uit verveling (is ook een emotie) en ik verveel me niet in de winkel.

Maar je heb wel wiskracht nodig om die techniek te volgen, om je 100% voor die techniek in te zetten om te zorgen dat het slaagt. Als je geen wilskracht heb om die techniek te blijven volgen, zal je terug vallen in je oude gewoonte.

Je kunt wilskracht gebruiken om iets niet te doen en dan geef ik je gelijk, dat je dat vaak niet vol houdt. Maar wilskracht kun je ook gebruiken om iets wel te doen.

Duidelijker dan dit kan ik het niet brengen...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:22

Eens, Superwoman (leuke boktnaam trouwens Nagelbijten / Gniffelen ).

Katiavl: meestal weet ik nog wel wat ik er ongeveer ingewerkt heb. En dat maakt me niet vrolijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:25

Yinari schreef:
Eens, Superwoman (leuke boktnaam trouwens Nagelbijten / Gniffelen ).

Katiavl: meestal weet ik nog wel wat ik er ongeveer ingewerkt heb. En dat maakt me niet vrolijk.

Dank je Haha! (ik werkte toen bij de super (supermarkt) Clown )

Heb even je profiel bekeken, maar Waar laat jij dan al dat eten wat je snachts naar binnen werkt?
Lijkt me trouwens een drama om daar last van te hebben Ach gut

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:30

Er zijn boeken volgeschreven over te dik zijn en dieeten, en ook is er natuurlijk een bloeiende markt van boeken, pillen, poeders en apparaten die beterschap en het ultieme postuur beloven.

Los van het verwrongen ideaal dat is ontstaan wereldwijd, en waaraan je op voorhand eigenlijk al niet kunt voldoen (hetgeen tot grote frustratie leidt en nog verstoorder eetgedrag), is het uiteindelijk erg simpel waarom de wereldbevolking uit haar voegen groeit:
"er is teveel voedsel voorhanden van een aard die sterk verslavend werkt (verzadigde vetten en suikers), en de noodzaak tot bewegen is vrijwel helemaal weg genomen in deze maatschappij"

Het blijft dus simpel het rekensommetje van 'inname versus verbruik'. De weg naar verandering (alle mensen zijn lui van aard, alle roofdieren overigens) is echter the catch.... die zit tussen de oortjes, en daar moet de focus liggen.

En wat het zeuren op Bokt betreft. Ik heb er moeite mee wanneer iemand die echt te zwaar is, toch wil blijven rijden. Ik zal in bedekte termen soms informeren naar de situatie, maar zal mensen nooit onnodig willen kwetsen.
Als ik echter zie hoeveel tijd en geld deze mensen soms steken in osteopaten, veeartsen, zadelmakers, etc.... om blijvend te controleren in hoeverre het paard schade ondervind van het gewicht, denk ik dat die energie beter besteed kan worden aan de weg naar een gezonder gewicht. Want de vollere, de magere en de slanke mens heeft altijd bestaan.... maar overgewicht, obesitas is echt van deze tijd en erg ongezond.
Soms ben ik wel verdrietig dat mensen niet iets meer van zichzelf en hun lijf lijken te houden, het willen koesteren als een kostbaar bezit.... mensen eten zichzelf weg, eten een dikker pantser om zichzelf heen, en ik zou graag willen dat die mensen weer met meer liefde naar hun eigen lichaam kunnen kijken.....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:30

Ja, ik moet mijn profiel even updaten want ik ben nu een kilo of 10 zwaarder Lachen. Maar daar zijn weer andere nare methodes voor hé. Het gaat op het moment iets beter maar het is best moeilijk Bloos . Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar af en toe zou ik willen dat er iemand was die me drie keer per dag een afgemeten portie gaf, zoals je dat met je kat of hond kunt doen. Hoef je je nergens zorgen meer over te maken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:32

Ik denk dat limonades zeker verslavend zijn

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:32

Mijn posts zijn nooit negatief geweest hoor. Ik ben op mijn ideale gewicht gelukkig, en dat is belangrijk voor me, aangezien een paar jaar geleden toen ik te zwaar was een te hoog cholesterol bleek te hebben. Op het ideale gewicht blijven gaat voor mij niet om het plaatje, maar om de gezondheid.

Nog maar een tipje van de sluier van een techniekje: onderzoek b.v. eens wat je nou eigenlijk zo lekker vind aan chips of frietjes: het spul is nl. op zich niet te vreten: onderzoek het bij jezelf maar eens: het is bij de meeste mensen het zout wat ze aantrekt. Zout bevat niet veel caloriën en het is dus een stuk slimmer om zout zonder chips of friet te eten!
Dus als je gek bent op zout, zoek dan iets anders waar je zout op kunt mikken! Er zijn echt nog veel meer technieken, maar ik zal jullie er niet meer mee vervelen.

Yinari: ik pretendeer niet iemand van zijn probleem af te helpen. Ik wil mensen die denken dat ze niet sterk genoeg zijn een hart onder de riem steken: je hoeft helemaal niet zo sterk te zijn om betere keuzes te maken, je moet slim zijn, of slim worden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:33

Ik begrijp wel wat je bedoeld Anneve, en ik denk dat het ook zeker heel erg nuttig is. Ik wilde het alleen wat nuanceren Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:35

Nogmaals: ik heb Anneve ook niet kunnen betrappen op negativiteit hoor.... ze morrelt misschien hooguit aan de bestaande ideeën over overgewicht en de aanpak daarvan, maar dat zet aan tot nadenken en is alleen maar helemaal goed natuurlijk.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:36

superwoman schreef:
anneve schreef:
Ik heb geen wilskracht nodig om de snoep en de chips voorbij te lopen in de winkel, ik geef er nl. helemaal niks om, ik heb veel liever een bak sla. Ik eet meestal uit verveling (is ook een emotie) en ik verveel me niet in de winkel.

Maar je heb wel wiskracht nodig om die techniek te volgen, om je 100% voor die techniek in te zetten om te zorgen dat het slaagt. Als je geen wilskracht heb om die techniek te blijven volgen, zal je terug vallen in je oude gewoonte.

Je kunt wilskracht gebruiken om iets niet te doen en dan geef ik je gelijk, dat je dat vaak niet vol houdt. Maar wilskracht kun je ook gebruiken om iets wel te doen.

Duidelijker dan dit kan ik het niet brengen...

Sterker nog: aangezien je hersenen het woord NIET niet kennen, kun je je wilskracht alleen gebruiken om iets wél te doen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:40

Daar heb je gelijk in. En toch, tóch dragen we onszelf altijd weer op iets NIET te doen. Stom eigenlijk hè?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:41

Suzanne F. schreef:
En toch ben ik ervan overtuigd dat als mensen de wilskracht hebben om hun honger te overwinnen en gewoon weinig en gezond eten, ze geen overgewicht hoeven te hebben.
Als paarden overgewicht hebben zetten we ze toch ook op dieet? Hup half rantsoen en rijden maar.... Het paard kan niet zeggen dat hij zo'n honger heeft en er naar van wordt...

En obesitas komt niet voor in derde wereld landen waar bijna geen voedsel is. Het is een luxe-ziekte, een consumptiemaatschappij-verschijnsel.

Tuurlijk zijn er vast mensen waar medische oorzaken een rol spelen maar elk pondje gaat nog steeds door het mondje.

100% mee eens Ja
Ik heb niks tegen mensen die wat dikker zijn maar idd, vergelijk het eens met een paard. Elk paard wat te dik is kan afvallen. Omdat ze simpelweg niet meer te eten krijgen dan ze nodig hebben, of ze dit nou willen of niet. De eerste paar weken ben je chagrijnig, voel je je niet lekker enz maar ook dat gaat over en leer je met minder eten te kunnen leven. Magen kunnen ook rekken en krimpen , en wanneer je veel eet rekt je maag dus verder uit waardoor je meer eten nodig hebt om dat honger gevoel weg te werken. Een vicieuze cirkel dus die je moet doorbreken, en als je dat zelf niet kan dan heb je hulp van anderen nodig en gelukkig is er genoeg aanbod Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:50

Oeps, hier ben ik het niet mee eens: als je honger hebt moet je eten, dat is regel nr. één in Patty's boek. (Regel 2 is dat je moet stoppen met eten als je geen honger meer hebt.)

De meeste mensen herkennen het signaal "honger" echter niet meer en ze verwarren andere signalen uit de hersenen met honger.
Ook daar zijn weer technieken voor om te helpen de signalen weer te leren herkennen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:51

So zoveel ziektes komen in bepaalde geografische gebieden maar voor Lachen die opmerking klopt dus niet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:52

katiavl schreef:
So zoveel ziektes komen in bepaalde geografische gebieden maar voor Lachen die opmerking klopt dus niet.

Ik ben je even kwijt nu...... ik bedoel, jij bent mij even kwijt nu.... ????

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:53

Ninx schreef:
katiavl schreef:

Ik ben je even kwijt nu...... ik bedoel, jij bent mij even kwijt nu.... ????

zie quote siscoforlife ofz Haha!

Dat moet oppassen wat je afleid uit geografische gebieden Lachen En dat obesitas wel degenlijk daar voorkomt, al dan niet onder de meer voorkomende vorm van feeders en gainers

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:56

Zou je dat willen verklaren ? Ik snap het namelijk niet zo goed Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 19:01

Sisco4life schreef:
Zou je dat willen verklaren ? Ik snap het namelijk niet zo goed Lachen

Dat ziektes (morbide obesitas word gezien als een chronische ziekte) soms gewoon op maar verschillende plekken voorkomt.
Wat soms zelfs niks moet zeggen over de omstandigheden.
Bv dat chinese mensen vaak met aangroeiende tenen geboren worden en dat is alleen daar.

En in derde wereldlanden zoals afrika zijn er bepaalde stammen die vrouwen vetmesten en dan bedoel ik (240 kilo enz)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:24

Het feit dat je in een winkel bepaalde dingen niet koopt, juist omdat je verder denkt, vind ik ook een vorm van wilskracht. Knipoog
Het is een soort preventie tegen je zwakte dan, nietwaar? Knipoog
Als je serieus last hebt van een eetstoornis werkt die techniek die Anneve op noemt namelijk niet. Helaas, en ik durf wel te zeggen waar ik het over heb, want ik heb jarenlang elke dag van alles geprobeerd om van de vreetbuien af te komen. Ik heb de raarste dingen gedaan om op de vreemdste tijdstippen aan eten te komen. Details vertel ik niet, te erg. Bloos
Maar zo 'ziek' ben je dan, dat zelfs technieken echt niet werken..... Je bent gewoon een voedingsjunk en krijg je die behoefte, dan doe je er ALLES voor. Bloos

Nee, het is echt mijn wilskracht geweest wat me genezen heeft. Een diepe, innerlijke kracht die ineens naar boven kwam. Weliswaar door de komst van mijn dochter, zij gaf me net dat duwtje wat ik nodig had om voor eens en altijd van die ellende af te zijn.

Nu hebben we alles in huis en ik kan er vanaf blijven (maar er ook heerlijk ongegeneerd van snoepen en eten Haha! ). Voorheen kon ik nooit alleen thuis blijven met de kasten vol. Meestal zelfs ook niet met z'n tweetjes (ik woon pas sinds enkele jaren samen), dan kon niemand me tegen houden, hoor..... Technieken, alles heb ik geprobeerd destijds.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn bij wie het wel helpt. Maar dan nog moet er een wilskracht zijn om de technieken vol te houden. Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:27

Sisco4life schreef:
Suzanne F. schreef:
En toch ben ik ervan overtuigd dat als mensen de wilskracht hebben om hun honger te overwinnen en gewoon weinig en gezond eten, ze geen overgewicht hoeven te hebben.
Als paarden overgewicht hebben zetten we ze toch ook op dieet? Hup half rantsoen en rijden maar.... Het paard kan niet zeggen dat hij zo'n honger heeft en er naar van wordt...

En obesitas komt niet voor in derde wereld landen waar bijna geen voedsel is. Het is een luxe-ziekte, een consumptiemaatschappij-verschijnsel.

Tuurlijk zijn er vast mensen waar medische oorzaken een rol spelen maar elk pondje gaat nog steeds door het mondje.

100% mee eens Ja
Ik heb niks tegen mensen die wat dikker zijn maar idd, vergelijk het eens met een paard. Elk paard wat te dik is kan afvallen. Omdat ze simpelweg niet meer te eten krijgen dan ze nodig hebben, of ze dit nou willen of niet. De eerste paar weken ben je chagrijnig, voel je je niet lekker enz maar ook dat gaat over en leer je met minder eten te kunnen leven. Magen kunnen ook rekken en krimpen , en wanneer je veel eet rekt je maag dus verder uit waardoor je meer eten nodig hebt om dat honger gevoel weg te werken. Een vicieuze cirkel dus die je moet doorbreken, en als je dat zelf niet kan dan heb je hulp van anderen nodig en gelukkig is er genoeg aanbod Lachen

Dat is eigenlijk wat ik ook doe, vergelijken met een paard. De een is een haflinger de ander een arabier. De haflingers hier kunnen zich echt helemaal vol eten, die stoppen gewoon niet. Terwijl mijn pony (welsh-nwr) en die van mijn zusje (arabier) gerust hun hooi maar voor de helft opeten en de rest vertrappen. Onze pony's neigen ook eerder naar te dun, terwijl de haffies eerder neigen naar te dik
Er is helaas één zeer groot verschil. Wil je je haflinger laten afvallen, dat geef je hem gewoon minder eten. Wil je zelf afvallen, dan moet je zelf de discipline hebben om minder te eten, ondanks alles wat binnen je bereik hebt. Als je de haflingers wil laten afvallen, maar je houdt nog wel al het lekkere eten binnen hun bereik dan gaat dat echt niet gebeuren.
Zet je jezelf in een kooi met 's ochtends ontbijt, 's middags lunch en 's avonds diner dan valt zelfs iemand die dik wordt van water nog af Knipoog .
Het grote probleem is in ieder geval in mijn geval de zelfdiscipline (of wilskracht) om nee te zeggen tegen alles waar ik bij kan. En dat is veel.

edit op de post van sisco4life: Dat is dus niet waar, in Afrika komt obesitas wel degelijk meer voor dan je denkt. Je wordt dan gezien als "rijk" en "welvarend".
Het is trouwens ook echt niet zo dat de mensen in Afrika nou zoveel wilskracht hebben en dat ze daardoor geen overgewicht hebben, ze hebben noodgedwongen geen overgewicht gewoon omdat ze geen/weinig eten hebben.
Het verschil ligt hem op hetzelfde punt als bij de paarden, ze kunnen niet anders.

Ik ben het dus met jullie eens dat het een vorm is van wilskracht, maar ik ben het niet met jullie eens dat het "gewoon even wilskracht tonen is". Je moet voor de grap eens opletten hoe vaak je op een dag geconfronteerd wordt met eten (televisie, supermarkt, reclame, enz.).
Wanneer je zelf niet zo bar veel met eten bezig bent valt je dat niet op, maar als je last hebt van een eetprobleem valt elk snoeppapiertje in de berm, elke reclame met eten, en elke etensgeur je op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:41

Ik ben niet obees maar ben (medisch) wel te zwaar.

Eetbuien heb ik nooit gehad. Ik houd gewoon van lekker eten en eet graag vet. Speklapjes is mijn lievelingsvlees, lekkerder dan biefstuk. Groente ben ik ook dol op, maar wel graag lekker aangemaakt met een klontje boter of een lekker sausje. Om de schade te beperken, probeer ik de porties een beetje in de hand te houden. Geen idioot bord vol en geen tweede keer opscheppen. En natuurlijk een bescheiden toetje. Gelukkig vind ik naturel yoghurt ook heel lekker.
Brood lust ik eigenlijk niet. Helaas...
Snoepen doe ik nauwelijks, eet op het werk alleen een half gebakje bij de koffie als iemand jarig is. koekjes eet ik nooit, 's avonds bij de koffie neem ik een klein chocolaatje. Frisdrank drink ik bijna niet. Chips of pinda's ofzo eet ik nooit. Alleen 's avonds in het weekend weleens een lekker stukje kaas ofzo, en natuurljk mijn dagelijkse glaasje wijn. Is dit nu zo extreem?

Ik ben mijn hele leven al stevig geweest, ben al geboren als een 9-ponder.Ja, misschien kan ik best wel afvallen met een of ander idioot dieet, maar het probleem is dat dat nooit blijvend is. Heb het jojo-effect al flink ondervonden. Na een relatiebreuk ben ik eens in een maand afgevallen van mijn constante maat 42 (lengte 1.64) naar maat 38 en toen mijn leven weer OK was, ben ik weer gegroeid en doorgeschoten naar maat 46...

Dus zou ik mijn hele leven op dieet moeten. Maar het punt is, dat ik zo geniet van eten, dat ik daarmee zo'n enorm stuk kwaliteit van mijn leven moet inleveren. Maar ik wil ook beslist niet dikker worden. Ik vind dit zo lastig...

o ja, kennen jullie deze?
www.wegmetdeweegschaal.nl
spreekt me erg aan..

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 19:53

Nee, het is echt mijn wilskracht geweest wat me genezen heeft. Een diepe, innerlijke kracht die ineens naar boven kwam. Weliswaar door de komst van mijn dochter, zij gaf me net dat duwtje wat ik nodig had om voor eens en altijd van die ellende af te zijn.

Nu hebben we alles in huis en ik kan er vanaf blijven (maar er ook heerlijk ongegeneerd van snoepen en eten Haha! ). Voorheen kon ik nooit alleen thuis blijven met de kasten vol. Meestal zelfs ook niet met z'n tweetjes (ik woon pas sinds enkele jaren samen), dan kon niemand me tegen houden, hoor..... Technieken, alles heb ik geprobeerd destijds.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn bij wie het wel helpt. Maar dan nog moet er een wilskracht zijn om de technieken vol te houden. Knipoog[/quote]

Pff, petje af hoor! het lijkt me vreselijk als je zo door eten in de ban wordt gehouden...Fijn dat je daar vanaf bent...