Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:52

nimue: er zijn op deze wereld veel mensen die van 30 Euro in de maand een heel gezin moeten onderhouden. Die mensen kopen dus maar een keer in de maand wat slachtafval om toch maar aan wat vlees te kunnen komen. Denk je dat het die mensen ook maar een biet interesseert wat voor een leven en dood hun lap vlees gehad heeft? Op deze planeet kom je van alles tegen tussen die 30 Euro en het minimum inkomen in Nederland. Die mensen zetten heus niet iedere dag vlees op tafel en zullen heel wat minder vlees (en overigens graanproducten en groenten) op tafel kunnen zetten als de huidige trend zich voortzet. Aanscherping van de wereldwijde wetten zouden die mensen de dupe maken van het nog duurder wordende eten. En op dat moment ben je dus keihard aan het kiezen tussen welzijn voor de mens en welzijn voor het dier..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:31

wist je dat veel bio vlees va,n buitenland komt waar de wetgeveing niet erop ingesteld is en dat ze daarom gewoon het label van bio dragen en in feite de dieren nog slechter houden dan wij hier in belgie of nl.
Zo komt veel kip van verre landen,en hier noemen ze dat bio.

Joost en running kawa: ik sta achter jullie,want sommige mensen hier hebben een dikke mistige bril op.

Nog een vraagje ,weten jullie wel hoe vervuilend de soja teelt is,en hoeveel afval dat erbij hoort,geluk dat onze koeien die schroot wel lusten!!

Wat dat van die paarden betreft in mexico,daar geld dus een andere wetgeveing,maar als die beesten daar hebben losgelopen ,kan men ze daar verpakken als bio vlees en dan hier zo verkopen.dat het wat duurder is,komt omdat de kerosine van de vliegtuigen wat duurder is geworden!!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:13

joostvangestel schreef:
nimue: er zijn op deze wereld veel mensen die van 30 Euro in de maand een heel gezin moeten onderhouden.

Klopt, maar lossen wij dat op door de bio-industrie in stand te houden? Zou het tegen hun juist niet eerlijker zijn om een paar van die kilo graan die wij gebruiken om één kilo vlees te produceren aan hen te geven?

Citaat:
Op deze planeet kom je van alles tegen tussen die 30 Euro en het minimum inkomen in Nederland. Die mensen zetten heus niet iedere dag vlees op tafel en zullen heel wat minder vlees (en overigens graanproducten en groenten) op tafel kunnen zetten als de huidige trend zich voortzet.

Ik gun die mensen heus wel een stukje vlees, maar ik vind het een vreemd argument om dieren maar te blijven mishandelen omdat mensen anders zonder vlees komen te zitten. Dat moet toch ook op andere manieren op te lossen zijn? Als we het beschikbare vlees (en graan, en ander eten) eens wat beter zouden verdelen, zou er in totaal veel minder vlees nodig zijn. Het in stand houden van de bio-industrie heeft de ongelijkheid in de wereld voor zover ik weet totaal niet doen afnemen, dus ik vind dat een erg vreemd argument voor het instandhouden ervan.

Citaat:
Aanscherping van de wereldwijde wetten zouden die mensen de dupe maken van het nog duurder wordende eten. En op dat moment ben je dus keihard aan het kiezen tussen welzijn voor de mens en welzijn voor het dier..

Hier ben ik het niet mee eens. Ik denk dat de beschikbare voedselvoorraden veel beter verdeeld zouden kunnen worden als er minder vleesproductie zou zijn, en dat het welzijn van mensen én dat van dieren dus zou kunnen toenemen als dat op een goede manier werd aangepakt. Voor mij sluit het elkaar niet uit, want ik denk dat mensen die echt géén vlees kunnen betalen ook op andere punten te weinig hebben en ook al erg vooruit zouden gaan met wat van dat graan dat wij nu in onze koeien stoppen. Daarnaast vind ik meer dan zéér beperkte hoeveelheden vlees eten niet essentieel voor het welzijn van de mens, dus ook op dat punt zie ik de keuze niet. Op het moment dat mensen graag meer vlees willen eten dan echt nodig is, wordt het voor mij een luxeproduct en dus niet meer essentieel voor het welzijn van die mensen - en voor een luxeproduct zie ik liever geen dieren lijden.

Savath, dat soja-productie ook heel slecht voor het milieu is, klopt. Daarom eet ik net zo weinig vleesvervangers als vlees - ik wil niet de ene ellende door de andere vervangen. Af en toe een stukje, maar ook dat met héél veel mate (één keer in de twee weken ofzo).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:52

Nimue schreef:
Ik gun die mensen heus wel een stukje vlees, maar ik vind het een vreemd argument om dieren maar te blijven mishandelen omdat mensen anders zonder vlees komen te zitten. Dat moet toch ook op andere manieren op te lossen zijn? Als we het beschikbare vlees (en graan, en ander eten) eens wat beter zouden verdelen, zou er in totaal veel minder vlees nodig zijn. Het in stand houden van de bio-industrie heeft de ongelijkheid in de wereld voor zover ik weet totaal niet doen afnemen, dus ik vind dat een erg vreemd argument voor het instandhouden ervan.

Het argument is dat in landen waar armoede heerst, dieren "mishandeld" zullen worden, omdat mensen nou eenmaal alleseters zijn en er dus vlees op tafel dient te komen. Vlees is inderdaad een "luxeproduct". Mishandelen is overigens tussen aanhalingstekens gezet, omdat geen één boer dieren tekort doet omdat hij dat zo leuk vindt, maar uit economische noodzaak.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:50

Zoals ik eerder al aangaf: economische noodzaak begrijp ik, ik heb er begrip voor dat boeren het dan zo aanpakken, maar dat neemt niet weg dat ik het afkeur. Maar goed, daarover verschillen de meningen.

In laden waar armoede heerst wordt inderdaad niet altijd even tof omgesprongen met dieren, maar voor zover ik weet is de echte bio-industrie (massale vleeshandel, met grote stallen met veel dieren die niet buiten komen en verwerkingsfabrieken) vooral iets van westerse landen, toch? Dat er in arme landen op een bepaalde manier met dieren wordt omgegaan, vind ik ook niet fijn, maar lijkt me in principe los te staan van de bio-industrie zoals die in Nederland voorkomt.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:03

Euh, de armoede en honger in derde wereld landen wordt veroorzaakt door de vleesindustrie. Landbouwgrond in de derde wereld wordt gebruikt om plantaardig eiwit voor de dieren hier te verbouwen. Arme boeren worden daar zelfs toe gedwongen! Ook worden daardoor bossen gerooid waardoor de bevolking minder werkgelegenheid heeft, omdat dit 'leefgebied' wordt voor runderen.

Dus ik vind het geen relevante vraag of je van een arm gezin in de derde wereld kan verwachten of zij moeten kiezen om wel of geen vlees te eten. Mijn antwoord is daarop heel simpel: Zij zijn niet de boosdoeners!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:00

savath schreef:
wist je dat veel bio vlees va,n buitenland komt waar de wetgeveing niet erop ingesteld is en dat ze daarom gewoon het label van bio dragen en in feite de dieren nog slechter houden dan wij hier in belgie of nl.
Zo komt veel kip van verre landen,en hier noemen ze dat bio.

Joost en running kawa: ik sta achter jullie,want sommige mensen hier hebben een dikke mistige bril op.

Nog een vraagje ,weten jullie wel hoe vervuilend de soja teelt is,en hoeveel afval dat erbij hoort,geluk dat onze koeien die schroot wel lusten!!

Wat dat van die paarden betreft in mexico,daar geld dus een andere wetgeveing,maar als die beesten daar hebben losgelopen ,kan men ze daar verpakken als bio vlees en dan hier zo verkopen.dat het wat duurder is,komt omdat de kerosine van de vliegtuigen wat duurder is geworden!!

Heb je een goede bron voor dat bio vlees uit verre landen? Ik ben benieuwd!

Wist je dat er van alle soja en maïs die er verbouwd wordt welgeteld 5% voor menselijke consumptie is bedoeld? Ik voel me dan ook absoluut niet schuldig als ik iets van soja of maïs eet.

Van je laatste argument snap ik dus echt helemaal niets! Denk je nou echt dat die wrakke Mexicaanse paarden hier als biologisch vlees worden verkocht??!!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:05

Nimue schreef:
Savath, dat soja-productie ook heel slecht voor het milieu is, klopt. Daarom eet ik net zo weinig vleesvervangers als vlees - ik wil niet de ene ellende door de andere vervangen. Af en toe een stukje, maar ook dat met héél veel mate (één keer in de twee weken ofzo).

Je kunt best soja eten hoor. Mensen eten maar 5% van alle soja consumptie. Dieren eten de rest. Het enige wat je nog moet doen is een rekensommetje maken. Voor een kilo vlees is 15 kilo soja nodig, of 7 kilo maïs. Als jij een sojaschnitzel eet, eet je dus misschien 1/15e biefstuk.

Edit: wist je trouwens dat vlees maken ziek veel water kost? Voor een kilo biefstuk kun je twee jaar douchen!! (100.000 liter)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:12

joostvangestel schreef:
Nou, dit topic is wel heel ver ontspoord. We hebben het inmiddels al over varkens en bio-industrie. Toch weer wat heel anders dan waar paardenvlees in zit. Commentaar op de bio-industrie kan je trouwens als uitermate beledigend zien voor die mensen die moeite hebben om een stuk vlees op hun bord te krijgen. Zo las ik pas nog een stuk over iemand in Indonesië die één keer in de maand een kippenkop voor zijn kinderen kocht om ze ook wat vlees aan te kunnen bieden. Het boerenbedrijf is allang geen vetpot meer en er komen heel zware tijden aan voor de veeboeren met de hoge graanprijzen en dergelijke. Aan de andere kant zijn er steeds minder mensen die zich noch kunnen veroorloven om een stuk vlees op hun bord te krijgen, omdat het simpelweg te duur is.

Ahum, jij leeft wel heel erg in een omgekeerde wereld. Volg je het nieuws een beetje? Voor de mensen die een keer in de maand een kippenkop voor hun gezin kunnen kopen is de bio-industrie zelf een belediging. Het commentaar daarop niet. Dat is juist goed voor ze. Dan verandert er hopelijk iets. In Indonesië hebben ze trouwens vrijwel geen bio-industrie. Relatief gezien staat de meeste bio-industrie in de VS en in Nederland. In Nederland sowieso de meeste varkens en nertsen.

Ik kan er absoluut niet bij dat jij commentaar op de bio-industrie als een belediging ziet voor de (onder andere) Indonesiërs die nu slachtoffer zijn van de voedselcrisis. De voedselcrisis komt namelijk omdat wij in het Westen en sinds kort ook veel Chinezen ontzettend boven onze stand leven en al het graan en soja van de mensen in arme landen wegkopen om er veevoer van te maken voor ons goedkope vlees. Onze bio-industrie is samen met de hoge brandstofprijzen, de opwarming van de aarde en de hoge dollarkoers de OORZAAK dat die mensen één keer per maand een kippenkop kunnen kopen. Ik zou zeggen, lees even wat kranten, kijk naar CNN, en discussieer dan verder.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:31

Nimue schreef:
Ik denk dat de beschikbare voedselvoorraden veel beter verdeeld zouden kunnen worden als er minder vleesproductie zou zijn, en dat het welzijn van mensen én dat van dieren dus zou kunnen toenemen als dat op een goede manier werd aangepakt. Voor mij sluit het elkaar niet uit, want ik denk dat mensen die echt géén vlees kunnen betalen ook op andere punten te weinig hebben en ook al erg vooruit zouden gaan met wat van dat graan dat wij nu in onze koeien stoppen. Daarnaast vind ik meer dan zéér beperkte hoeveelheden vlees eten niet essentieel voor het welzijn van de mens, dus ook op dat punt zie ik de keuze niet. Op het moment dat mensen graag meer vlees willen eten dan echt nodig is, wordt het voor mij een luxeproduct en dus niet meer essentieel voor het welzijn van die mensen - en voor een luxeproduct zie ik liever geen dieren lijden.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als wij in het westen onze bio-industrie verminderen en 'verdiervriendelijken' (mooi woord Pling ) dan moeten wij iets minder vlees eten maar dan zouden de Indonesiërs die alleen kippenkop per maand kunnen eten meer graan, tofu en iets meer vlees kunnen eten. Dan blijft er daar namelijk ook iets over voor hun eigen dieren...

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:01

Het kan me echt niet schelen in wat paardenvlees zit hoor, wat ik lekker vind eet ik, zolang ik aan niets dat erin zit allergisch ben Clown. En ik eet geen paardenvlees uit principe, maar ik eet het gewoon niet puur.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:35

de LAGE dollarkoers is misschien het enige dat het tegenwerkt, maar ik denk dat de reden dat die meneer te weinig verdient ook wel heel andere oorzaken heeft..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:32

voor 1 kilo soja zouden 10 kg schroot zijn,en dat schroot eten onze koeien,en de rest is de soja die in mensenvoeding wordt verwerkt.

Als ik me niet vergist is er ooit commode rond de gb geweest en kippen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:22

DramaQueen_ schreef:
Het kan me echt niet schelen in wat paardenvlees zit hoor, wat ik lekker vind eet ik, zolang ik aan niets dat erin zit allergisch ben Clown. En ik eet geen paardenvlees uit principe, maar ik eet het gewoon niet puur.

en wederom een niet lezende doos. De discussie gaat onderhand al een stukje verder hoor. Voor een zinnige opmerking zou je eerst even moeten lezen......

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:11

joostvangestel schreef:
de LAGE dollarkoers is misschien het enige dat het tegenwerkt, maar ik denk dat de reden dat die meneer te weinig verdient ook wel heel andere oorzaken heeft..

Nee, onze bioindustrie is de grootste veroorzaker van de voedselcrisis. Nu er een bioindustrie opkomt in China is het al helemaal erg. Kijk maar in de krant, zoals ik net al zei.

Gezond eten: minder eiwitten (vlees, vis)

Hoe meer dierlijke eiwitten je eet (vlees, vis, zuivel, eieren), hoe meer soja je waarschijnlijk onrechtstreeks consumeert.

We consumeren gemiddeld meer dan het dubbele van de benodigde eiwitten. Te veel eiwitten is ongezond en kan verhoogde bloeddruk, botontkalking, jicht en overbelasting van de nieren in de hand werken.

Een dag per week geen vlees eten, of dagelijks wat minder vlees eten, zou een mooie stap vooruit betekenen, zowel voor het milieu als voor je gezondheid. Als je dan toch je eiwitten onder de vorm van vlees/vis wil opnemen, hou er dan rekening mee dat 100g. vlees/vis per dag ruim volstaat.

Denk globaal, eet lokaal

In de biologische landbouw maar ook bij sommige gangbare boeren met korte-keten verkoop wordt geen of weinig gebruik gemaakt van (GGO-)soja als veevoeder. Dat wil zeggen dat het vee en de varkens vooral gevoederd worden met gewassen die lokaal geteeld worden zoals gras, klaver, lupines, ….. Hoe meer bio of hoeveproducten je dus aankoopt bij de boer zelf, hoe meer hij zich op de lokale markt kan richten en daar voldoende inkomen kan uit halen.

Lokale alternatieven voor soja

Naast het minderen van de vleesconsumptie moet er ook gewerkt worden om het veevoer in Europa te produceren. Ook erwten, klaver en lupine bevatten de noodzakelijke eiwitten en er bestaat nog steeds een graanoverschot van 20 miljoen ton graan dat nu uit de EU wordt geëxporteerd, maar ook als veevoer zou gebruikt kunnen worden.

Bron: http://www.sojaboon.be
Laatst bijgewerkt door Fitch op 19-05-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:14

savath schreef:
voor 1 kilo soja zouden 10 kg schroot zijn,en dat schroot eten onze koeien,en de rest is de soja die in mensenvoeding wordt verwerkt.

Als ik me niet vergist is er ooit commode rond de gb geweest en kippen.

Voor 1 kilo soja is 1 kilo sojabonen nodig. Pling Nogmaals, 5% van alle soja wordt in menselijke voeding verwerkt. Dus als jij een biefstuk eet, eet je ruwweg 8 kilo soja. Als je vlees eet consumeer je indirect veel meer soja dan als je soja eet.

Zou je trouwens normaal Nederlands kunnen typen? Zo kom je niet echt geloofwaardig over. Een commode is een kastje waar je een baby op kunt verschonen of aankleden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 00:07

Fitch; ik laat een standbeeld voor je oprichten....
Hulde voor de kalme wijze waarop je je WAARHEDEN (want dat zijn ze) verkondigt. Ik ben nog druk alle replies aan het lezen, maar de discussie heeft meer diepte then ever.... op een paar holle kreten links en rechts na.
Ik lees verder!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:26

Ninx schreef:
Fitch; ik laat een standbeeld voor je oprichten....
Hulde voor de kalme wijze waarop je je WAARHEDEN (want dat zijn ze) verkondigt. Ik ben nog druk alle replies aan het lezen, maar de discussie heeft meer diepte then ever.... op een paar holle kreten links en rechts na.
Ik lees verder!

Hahaha, dank je! Bloos Bloos
Zo kalm staat het er alleen ook weer niet. Maarja, ik kan er gewoon niet bij dat sommige mensen zo'n verdraaid wereldbeeld hebben... Ziek

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:09

Fitch: zonder meer wordt er te veel gegeten in dit land. Dat bewijzen programma's als XXL ook wel. Daar moeten we ook gerust wat aan doen.

Die sojaboon site is overigens wel interessant en als zodanig lijkt hij heel alarmerend.

Als kritische kanttekening vind ik het wel interessant dat er een stijgende vraag is naar soja. Zijn we met ons allen nou ineens meer vlees gaan eten tussen 2003 en 2005, waardoor de vraag naar soja plotseling gestegen is? Ik heb wat moeite om het preciese causaliteitsverband te zien.

Het heeft al steeds minder met paardenvlees te maken, maar goed. Het interessante is dat het lijkt of de boeren kwalijk genomen worden dat ze goedkoop grondstoffen in proberen te kopen. En het lijkt ook alsof de Brazilianen het recht ontnomen moet worden om geld te verdienen. Ik ben persoonlijk ook tegen kap van oerwoud, dus het probleem ligt duidelijk ergens anders.

Ook moet je begrijpen dat boeren in andere landen essentiëel anders is dan in Nederland. In Nederland is de agrarische sector groot geworden door samenwerkingsverbanden van boeren. De regering probeert feitelijk al jaren lang een ontmoedigingsbeleid te voeren om boeren vooral maar iets anders te laten doen. De boeren worden vindingrijk en proberen alsnog te zorgen dat ze zichzelf en de Nederlanders van eten kunnen voorzien. Daar is ook nog wat export bij. Doordat de boeren steeds efficiënter zijn gaan produceren en eten goedkoop bleef, is er tijd en geld vrijgekomen om andere dingen te doen en zijn we geen 90% agrarisch land meer. Daar hebben we dus allemaal welvaart van.

Radicale wijzigingen zijn uiterst gevaarlijk voor het systeem, dan wordt Nederland gewoon een woonwijk met een recreatiegebied eromheen en worden we volledig afhankelijk van import op den duur. Daarnaast hebben experimenten in de SovjetUnie ruimschoots bewezen dat een 100% gecontroleerde landbouw zonder individuele beloningen niet werken.

Daarnaast heb ik het gevoel dat als de soja niet naar Nederland en België wordt gestuurd, heel vrolijk de vleesproduktie in Brazilië zelf gaat stijgen.. En dan is het einde al helemaal zoek. De welvaart moet toch meer verdeeld gaan worden en een embargo voor Braziliaans vlees en soja geloof ik niet echt in.

Verdraaide beelden, dat weet ik zo nog niet. Ik denk (hoop) dat we allen wat opsteken van de discussie.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:30

joostvangestel schreef:
Als kritische kanttekening vind ik het wel interessant dat er een stijgende vraag is naar soja. Zijn we met ons allen nou ineens meer vlees gaan eten tussen 2003 en 2005, waardoor de vraag naar soja plotseling gestegen is? Ik heb wat moeite om het preciese causaliteitsverband te zien.

De verklaring die ik in het nieuws het meeste hoor is dat de Chinezen rijker worden en ook vlees gaan eten. Vroeger aten ze nauwelijks vlees, voor de eiwitten voornamelijk tofu en seitan (eiwitrijk product van gluten). Destijds aten Chinezen per persoon gemiddeld 1 kilo vlees per jaar. Amerikanen eten al jaren gemiddeld 100 kilo vlees per jaar. Door de welvaart van de Chinezen is rond 2004 de vleesconsumptie gestegen naar gemiddeld 10 kilo vlees per jaar. (Bron: CNN) Voor dit vlees is soja, nodig en er zijn veel Chinezen... Moet je nagaan wat er gebeurt als zij net als de Amerikanen worden. En als ze allemaal in een auto gaan rijden...

Citaat:
Ook moet je begrijpen dat boeren in andere landen essentiëel anders is dan in Nederland. In Nederland is de agrarische sector groot geworden door samenwerkingsverbanden van boeren. De regering probeert feitelijk al jaren lang een ontmoedigingsbeleid te voeren om boeren vooral maar iets anders te laten doen. De boeren worden vindingrijk en proberen alsnog te zorgen dat ze zichzelf en de Nederlanders van eten kunnen voorzien. Daar is ook nog wat export bij. Doordat de boeren steeds efficiënter zijn gaan produceren en eten goedkoop bleef, is er tijd en geld vrijgekomen om andere dingen te doen en zijn we geen 90% agrarisch land meer. Daar hebben we dus allemaal welvaart van.

De CDA is naar mijn mening best wel een boerenpartij. Het is er voor boeren allemaal steeds makkelijker op geworden sinds de CDA aan de macht is. Zo is er jarenlang gepleit voor meer dierenwelzijn, maar toen de CDA aan de macht kwam samen met LPF is dit allemaal weer teruggedraaid. Nu weet ik niet wat er gaat gebeuren.

Citaat:
Daarnaast heb ik het gevoel dat als de soja niet naar Nederland en België wordt gestuurd, heel vrolijk de vleesproduktie in Brazilië zelf gaat stijgen.. En dan is het einde al helemaal zoek. De welvaart moet toch meer verdeeld gaan worden en een embargo voor Braziliaans vlees en soja geloof ik niet echt in.

Dat weet ik niet. De bio-industrie is toch iets typisch westers. Ik weet wel dat er op de sojavelden in Azië eerst óf bomen stonden óf lokaal vee graasde. Gewoon graasde en rondliep, dus geen industrie. Dit zou kunnen veranderen als ze meer welvaart krijgen. Maarja, als ik moet kiezen tussen een Nederlandse bio-industrie of een paar grazende vleeskoeien in Brazilië weet ik 't wel!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:24

fitch: onze koeien eten nooit soja of afgeleide soja produkten en we eten elk jaar wel een groot stuk van een koe op,en ja we verkopen een groot deel naar de slachthuizen in de buurt,onze koeien krijgen lokale produkten zoals luzerne ,aardappelen,eigen teelt maiskuil voordroog kuil,en losse mineralen.
we zijn een bijna op ons eigen bestaand bedrijf.
En toch worden we ook bestempeld als bioindustrie omdat we geen bio label hebben,want dan mogen onze dieren niet meer gevaccineerd en ontwormd worden en dat gaat tenslotte weer ten koste van onze dieren.
Ps onze koeien lopen meer dan 6 maand op de weide zonder bijvoeding(,behalve vanaf september snijmais)Ook hun kalfjes lopen bij de moeder en de stieren gaan op apparte weide,komen vanaf september binnen krijgen dan vooral aardappelen,mais en wat draf bij(afgeleid produkt uit de bier industrie).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:29

savath schreef:
fitch: onze koeien eten nooit soja of afgeleide soja produkten en we eten elk jaar wel een groot stuk van een koe op,en ja we verkopen een groot deel naar de slachthuizen in de buurt,onze koeien krijgen lokale produkten zoals luzerne ,aardappelen,eigen teelt maiskuil voordroog kuil,en losse mineralen.
En toch worden we ook bestempeld als bioindustrie omdat we geen bio label hebben,want dan mogen onze dieren niet meer gevaccineerd en ontwormd worden en dat gaat tenslotte weer ten koste van onze dieren.
Ps onze koeien lopen meer dan 6 maand op de weide zonder bijvoeding(,behalve vanaf september snijmais)Ook hun kalfjes lopen bij de moeder en de stieren gaan op apparte weide,komen vanaf september binnen krijgen dan vooral aardappelen,mais en wat draf bij(afgeleid produkt uit de bier industrie).

Dit klinkt als een prima bedrijf...
Ik mag aannemen dat Fitch doelt op het overgrote deel van de bedrijven, de grote slachtveebedrijven, die wel gebruik maken van soja producten.
Dat er uitzonderingen zijn staat voorop. Maar helaas te weinig.
Ik denk dat Fitch en ik, en velen met ons, en gat in de lucht zouden springen wanneer meer boerenbedrijven zouden functioneren zoals jij hierboven beschrijft. Bij de boeren die ik zelf ken gaat het er ook bijzonder vriendelijk aan toe.
Het kan echter ook anders, op erg grote schaal.... en daar huist het drama in.
Niet in deze prachtige uitzonderingen....

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:49

savath schreef:

Bij jullie zou ik graag een stukje vlees komen halen als je in de buurt woonde. Lachen Mijn moeder haalde vaak vlees (hele stukken koe) bij een boer in de buurt die ook ongeveer zo boerde. Ik vind jouw post juist ook een mooi voorbeeld dat het blijkbaar ook anders kan, dat het helemaal niet nodig is om dieren het hele jaar op elkaar gepropt binnen te houden om toch te kunnen bestaan ervan. Lachen

Ik las trouwens pas in De Pers dat Amerikan gemiddeld 100 kilo vlees per jaar opeten. Bizar veel, als je het mij vraagt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:15

@ Safath, mag ik vragen waar jullie inkomsten uit komen?
is het melkvee of vleesvee?
want bij melkvee de kalveren laten lopen dat kan bij mijn weten niet, ik vind dat altijd wel een interessant punt, want volgens mij moet dat gewoon haalbaar zijn.
de kalveren drinken wat melk weg, maar het scheelt je in de poedermelk kosten.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:54

Ninx schreef:
savath schreef:

Dit klinkt als een prima bedrijf...
Ik mag aannemen dat Fitch doelt op het overgrote deel van de bedrijven, de grote slachtveebedrijven, die wel gebruik maken van soja producten.
Dat er uitzonderingen zijn staat voorop. Maar helaas te weinig.
Ik denk dat Fitch en ik, en velen met ons, en gat in de lucht zouden springen wanneer meer boerenbedrijven zouden functioneren zoals jij hierboven beschrijft. Bij de boeren die ik zelf ken gaat het er ook bijzonder vriendelijk aan toe.
Het kan echter ook anders, op erg grote schaal.... en daar huist het drama in.
Niet in deze prachtige uitzonderingen....

Inderdaad, ik vind het geweldig om te lezen hoe jouw bedrijf functioneert, Savath. Als ik naar de koeien op de boerderij van mijn verzorgpony kijk staan die ook lekker allemaal in het gras te chillen. De enige die een beetje zielig is, is de stier. Die staat altijd binnen helemaal vastgebonden omdat ie te gevaarlijk is om los in een box te zetten.
Ik doel dan ook op de grote bedrijven, en dan voornamelijk op kippen- en varkensbedrijven. Ik denk dat van die grote vleeskoeien het vaak nog het beste hebben, mits ze in de wei mogen lopen. De kalfjes lopen er inderdaad meestal gewoon bij. Mooi is dat! Lachen