Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:nimue: er zijn op deze wereld veel mensen die van 30 Euro in de maand een heel gezin moeten onderhouden.
Citaat:Op deze planeet kom je van alles tegen tussen die 30 Euro en het minimum inkomen in Nederland. Die mensen zetten heus niet iedere dag vlees op tafel en zullen heel wat minder vlees (en overigens graanproducten en groenten) op tafel kunnen zetten als de huidige trend zich voortzet.
Citaat:Aanscherping van de wereldwijde wetten zouden die mensen de dupe maken van het nog duurder wordende eten. En op dat moment ben je dus keihard aan het kiezen tussen welzijn voor de mens en welzijn voor het dier..
Nimue schreef:Ik gun die mensen heus wel een stukje vlees, maar ik vind het een vreemd argument om dieren maar te blijven mishandelen omdat mensen anders zonder vlees komen te zitten. Dat moet toch ook op andere manieren op te lossen zijn? Als we het beschikbare vlees (en graan, en ander eten) eens wat beter zouden verdelen, zou er in totaal veel minder vlees nodig zijn. Het in stand houden van de bio-industrie heeft de ongelijkheid in de wereld voor zover ik weet totaal niet doen afnemen, dus ik vind dat een erg vreemd argument voor het instandhouden ervan.
savath schreef:wist je dat veel bio vlees va,n buitenland komt waar de wetgeveing niet erop ingesteld is en dat ze daarom gewoon het label van bio dragen en in feite de dieren nog slechter houden dan wij hier in belgie of nl.
Zo komt veel kip van verre landen,en hier noemen ze dat bio.
Joost en running kawa: ik sta achter jullie,want sommige mensen hier hebben een dikke mistige bril op.
Nog een vraagje ,weten jullie wel hoe vervuilend de soja teelt is,en hoeveel afval dat erbij hoort,geluk dat onze koeien die schroot wel lusten!!
Wat dat van die paarden betreft in mexico,daar geld dus een andere wetgeveing,maar als die beesten daar hebben losgelopen ,kan men ze daar verpakken als bio vlees en dan hier zo verkopen.dat het wat duurder is,komt omdat de kerosine van de vliegtuigen wat duurder is geworden!!
Nimue schreef:Savath, dat soja-productie ook heel slecht voor het milieu is, klopt. Daarom eet ik net zo weinig vleesvervangers als vlees - ik wil niet de ene ellende door de andere vervangen. Af en toe een stukje, maar ook dat met héél veel mate (één keer in de twee weken ofzo).
joostvangestel schreef:Nou, dit topic is wel heel ver ontspoord. We hebben het inmiddels al over varkens en bio-industrie. Toch weer wat heel anders dan waar paardenvlees in zit. Commentaar op de bio-industrie kan je trouwens als uitermate beledigend zien voor die mensen die moeite hebben om een stuk vlees op hun bord te krijgen. Zo las ik pas nog een stuk over iemand in Indonesië die één keer in de maand een kippenkop voor zijn kinderen kocht om ze ook wat vlees aan te kunnen bieden. Het boerenbedrijf is allang geen vetpot meer en er komen heel zware tijden aan voor de veeboeren met de hoge graanprijzen en dergelijke. Aan de andere kant zijn er steeds minder mensen die zich noch kunnen veroorloven om een stuk vlees op hun bord te krijgen, omdat het simpelweg te duur is.
Nimue schreef:Ik denk dat de beschikbare voedselvoorraden veel beter verdeeld zouden kunnen worden als er minder vleesproductie zou zijn, en dat het welzijn van mensen én dat van dieren dus zou kunnen toenemen als dat op een goede manier werd aangepakt. Voor mij sluit het elkaar niet uit, want ik denk dat mensen die echt géén vlees kunnen betalen ook op andere punten te weinig hebben en ook al erg vooruit zouden gaan met wat van dat graan dat wij nu in onze koeien stoppen. Daarnaast vind ik meer dan zéér beperkte hoeveelheden vlees eten niet essentieel voor het welzijn van de mens, dus ook op dat punt zie ik de keuze niet. Op het moment dat mensen graag meer vlees willen eten dan echt nodig is, wordt het voor mij een luxeproduct en dus niet meer essentieel voor het welzijn van die mensen - en voor een luxeproduct zie ik liever geen dieren lijden.
DramaQueen_ schreef:Het kan me echt niet schelen in wat paardenvlees zit hoor, wat ik lekker vind eet ik, zolang ik aan niets dat erin zit allergisch ben. En ik eet geen paardenvlees uit principe, maar ik eet het gewoon niet puur.
joostvangestel schreef:de LAGE dollarkoers is misschien het enige dat het tegenwerkt, maar ik denk dat de reden dat die meneer te weinig verdient ook wel heel andere oorzaken heeft..
savath schreef:voor 1 kilo soja zouden 10 kg schroot zijn,en dat schroot eten onze koeien,en de rest is de soja die in mensenvoeding wordt verwerkt.
Als ik me niet vergist is er ooit commode rond de gb geweest en kippen.
Ninx schreef:Fitch; ik laat een standbeeld voor je oprichten....
Hulde voor de kalme wijze waarop je je WAARHEDEN (want dat zijn ze) verkondigt. Ik ben nog druk alle replies aan het lezen, maar de discussie heeft meer diepte then ever.... op een paar holle kreten links en rechts na.
Ik lees verder!
joostvangestel schreef:Als kritische kanttekening vind ik het wel interessant dat er een stijgende vraag is naar soja. Zijn we met ons allen nou ineens meer vlees gaan eten tussen 2003 en 2005, waardoor de vraag naar soja plotseling gestegen is? Ik heb wat moeite om het preciese causaliteitsverband te zien.
Citaat:Ook moet je begrijpen dat boeren in andere landen essentiëel anders is dan in Nederland. In Nederland is de agrarische sector groot geworden door samenwerkingsverbanden van boeren. De regering probeert feitelijk al jaren lang een ontmoedigingsbeleid te voeren om boeren vooral maar iets anders te laten doen. De boeren worden vindingrijk en proberen alsnog te zorgen dat ze zichzelf en de Nederlanders van eten kunnen voorzien. Daar is ook nog wat export bij. Doordat de boeren steeds efficiënter zijn gaan produceren en eten goedkoop bleef, is er tijd en geld vrijgekomen om andere dingen te doen en zijn we geen 90% agrarisch land meer. Daar hebben we dus allemaal welvaart van.
Citaat:Daarnaast heb ik het gevoel dat als de soja niet naar Nederland en België wordt gestuurd, heel vrolijk de vleesproduktie in Brazilië zelf gaat stijgen.. En dan is het einde al helemaal zoek. De welvaart moet toch meer verdeeld gaan worden en een embargo voor Braziliaans vlees en soja geloof ik niet echt in.
savath schreef:fitch: onze koeien eten nooit soja of afgeleide soja produkten en we eten elk jaar wel een groot stuk van een koe op,en ja we verkopen een groot deel naar de slachthuizen in de buurt,onze koeien krijgen lokale produkten zoals luzerne ,aardappelen,eigen teelt maiskuil voordroog kuil,en losse mineralen.
we zijn een bijna op ons eigen bestaand bedrijf.
En toch worden we ook bestempeld als bioindustrie omdat we geen bio label hebben,want dan mogen onze dieren niet meer gevaccineerd en ontwormd worden en dat gaat tenslotte weer ten koste van onze dieren.
Ps onze koeien lopen meer dan 6 maand op de weide zonder bijvoeding(,behalve vanaf september snijmais)Ook hun kalfjes lopen bij de moeder en de stieren gaan op apparte weide,komen vanaf september binnen krijgen dan vooral aardappelen,mais en wat draf bij(afgeleid produkt uit de bier industrie).
savath schreef:fitch: onze koeien eten nooit soja of afgeleide soja produkten en we eten elk jaar wel een groot stuk van een koe op,en ja we verkopen een groot deel naar de slachthuizen in de buurt,onze koeien krijgen lokale produkten zoals luzerne ,aardappelen,eigen teelt maiskuil voordroog kuil,en losse mineralen.
En toch worden we ook bestempeld als bioindustrie omdat we geen bio label hebben,want dan mogen onze dieren niet meer gevaccineerd en ontwormd worden en dat gaat tenslotte weer ten koste van onze dieren.
Ps onze koeien lopen meer dan 6 maand op de weide zonder bijvoeding(,behalve vanaf september snijmais)Ook hun kalfjes lopen bij de moeder en de stieren gaan op apparte weide,komen vanaf september binnen krijgen dan vooral aardappelen,mais en wat draf bij(afgeleid produkt uit de bier industrie).
Ninx schreef:savath schreef:fitch: onze koeien eten nooit soja of afgeleide soja produkten en we eten elk jaar wel een groot stuk van een koe op,en ja we verkopen een groot deel naar de slachthuizen in de buurt,onze koeien krijgen lokale produkten zoals luzerne ,aardappelen,eigen teelt maiskuil voordroog kuil,en losse mineralen.
Dit klinkt als een prima bedrijf...
Ik mag aannemen dat Fitch doelt op het overgrote deel van de bedrijven, de grote slachtveebedrijven, die wel gebruik maken van soja producten.
Dat er uitzonderingen zijn staat voorop. Maar helaas te weinig.
Ik denk dat Fitch en ik, en velen met ons, en gat in de lucht zouden springen wanneer meer boerenbedrijven zouden functioneren zoals jij hierboven beschrijft. Bij de boeren die ik zelf ken gaat het er ook bijzonder vriendelijk aan toe.
Het kan echter ook anders, op erg grote schaal.... en daar huist het drama in.
Niet in deze prachtige uitzonderingen....