Wat gaan jullie stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gaan jullie stemmen?

VVD
122 (14%)
D66
12 (1%)
PvdA
84 (9%)
CDA
102 (11%)
Groenlinks
57 (6%)
SP
186 (21%)
ChristenUnie
19 (2%)
Lijst Fortuyn
12 (1%)
Eén NL
5 (0%)
Partij voor de Dieren
96 (11%)
Groep Wilders
124 (14%)
SGP
2 (0%)
Weet nog niet!
40 (4%)

Totaal aantal stemmen: 861

chevax

Re: Wat gaan jullie stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:44

@klomp: mijn reactie was niet op jouw post hierboven, even om de verwarring te voorkomen, maar een reactie op Hurrycane. Knipoog

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:49

chevax schreef:
Dus dan spreek je toch over armoede? Even een nuancering: tegenwoordig worden de kinderen niet meer aan één ouder toegewezen, er is tegenwoordig gedeeld ouderlijk gezag.
Als je stelt dat mensen het makkelijker vinden om afhankelijk te zijn van een voedselbank dan te werken, denk ik dat je het mis hebt. Het is natuurlijk het allerlaatste redmiddel wat je hebt om aan eten te komen/je kinderen te eten geven. Het lijkt me afschuwelijk om afhankelijk te zijn van een voedselbank. We hebben het hier niet over "de buurman die altijd zwart klust naast zijn uitkering en daarnaast te lui is om in loondienst te werken".

Tuurlijk spreek je dan over armoede voor zo'n gezin. En ja kinderen worden aan beide ouders toegewezen maar ze wonen in de praktijk vaak natuurlijk maar bij 1 van beiden.
Mams hoeft trouwens niet perse in de uitkering te raken hoor. Misschien werkt ze wel en heeft ze recht op alimentatie voor de kinderen.. maarja, als haar ex een paar maand niet betaald kon ze toch wel eens financieel in de problemen komen.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:50

Klomp, ff wat dingen voor je opgezocht over alimentatie, weet dat ook niet precies. Zal ff knippen/plakken.

Alimentatie is een bijdrage in de kosten van levensonderhoud. Het gaat om een geldbedrag dat u regelmatig krijgt of moet betalen. U kunt alimentatie krijgen als u niet (helemaal) in uw eigen levensonderhoud kunt voorzien.U moet alimentatie betalen als u die verplichting hebt tegenover iemand die niet in haar of zijn eigenlevensonderhoud kan voorzien omdat zij of hij niet genoeg inkomsten heeft of helemaalgeen inkomsten

Echtgenoten moeten elkaar volgens de wet, getrouwheid, hulp en bijstand geven en elkaar het nodige verschaffen. Echtgenoten moeten allebei, behalve onder bijzondere omstandigheden, bijdragen in de kosten van de huishouding. U kunt daar in de huwelijkse voorwaarden andere afspraken over maken. De rechter kan zulke andere afspraken op verzoek van één partner of beide partners wijzigen.Tegen een beslissing van de rechter op zo'n wijzigingsverzoek is beroep mogelijk.

Als mensen uit elkaar gaan, houden de verplichtingen van het huwelijk op. Maar voor de onderhoudsverplichting ligt dat anders. Als mensen gaan scheiden of hun huwelijk na een scheiding van tafel en bed laten ontbinden, vervalt de verplichting niet om financieel voor elkaar te zorgen. Heeft één van de ex-partners niet voldoende inkomsten, dan moet de ander in principe alimentatie betalen. De plicht om alimentatie te betalen houdt op als de ex-partner aan wie moet worden betaald, trouwt of gaat samenwonen met iemand van het andere geslacht.

Ouders moeten voor hun kinderen de kosten van verzorging en opvoeding betalen, totdat zij 18 jaar zijn. Maar als een kind meerderjarig wordt (18 jaar), houdt de financiële verplichting niet op. Ouders hebben voor hun kinderen van18, l9 en 20 jaar een 'voortgezette onderhoudsplicht'. Dit betekent dat zij de kosten van levensonderhoud en studie moeten betalen.Omdat ouders altijd voor hun minderjarige kinderen moeten zorgen, moet bij een scheiding of een ontbinding van het huwelijk voor de minderjarige kinderen een financiële regeling worden getroffen. En omdat de financiële verplichting van de ouders doorloopt tot een kind 21jaar is, moet ook voor de meerderjarige kinderen van18, l9 en 20 jaar een financiële regeling worden getroffen. Als één van de ouders alimentatie voor een kind betaalt, loopt die betaling door tot het kind 21jaar is. Pas dan stopt in principe de financiële verplichting van de ouder. Financiële verplichtingen van ouders staan los van het gezag. (Een stiefouder heeft dezelfde verplichting als een eigen ouder als de stief-ouder met de eigen ouder van het kind is getrouwd en het kind tot het gezin van de stiefouder en de eigen ouder behoort.)

Als een kind van 18,19 of 20 jaar wel in het eigen onderhoud kan voorzien, bijvoorbeeld omdat het werkt, zou de alimentatiebetaling in overleg met het kind kunnen worden gestopt. Kunnen ouder en kind in zo'n geval niet tot overeenstemming komen, dan kan de ouder aan de rechter om beëindiging van de betalingsverplichting vragen.

Nou ja goed, heel verhaal, maar goed zowel de man als de vrouw kan hier verantwoordelijk voor zijn in geval van alimentatie voor partner/ex-partner. Mbt kinderen zijn beide ouders verantwoordelijk dus.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:54

chevax schreef:
@klomp: mijn reactie was niet op jouw post hierboven, even om de verwarring te voorkomen, maar een reactie op Hurrycane. Knipoog

had ik begrepen Knipoog Haha!

bedankt voor het opzoeken mawaiky!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:55

Alimentatie is ook zo'n apart verhaal. Maar laten we even bij de kern van dit verhaal blijven: het ís toch meer dan schandalig dat er mensen (mét kinderen) zijn aangewezen op Voedselbanken? Mijn haar gaat dus helemaal overeind staan als ik ons aller Trix in de troonrede (vorig jaar)hoor zeggen dat "het een moeilijke en zware periode voor ons allen zal worden". Vervolgens stapt ze in de gouden koets (weet je wat het kost om die koets eens per jaar van stal te halen?) en wordt er nog een JSF-je doorgedrukt. Daarvan zouden een boel mensen kunnen eten, hoor.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:56

chevax schreef:
@CGJ12: het verband tussen één-ouder-gezinnen en voedselbanken ontgaat me. Je bedoelt dat een één-ouder-gezin geen geld heeft voor eten? Dat is dus armoede.

Als mensen minder vaak zouden scheiden, zou het percentage armoedegezinnen vér onder de 5% liggen.

Aangezien de tendens van "vroege scheidingen met jonge kinderen" doorzet, zal het armoedepercentage niet verder meer dalen, PUUR omdat het aantal bijstandsmoeder enorm gaat toenemen.
Dat een een demografisch gegeven, en daar heeft dit kabinet geen schuld aan.
Sterker nog, als het kabinet scheidingen had VERBODEN (onzinnige regel natuurlijk, maar daar gaat het nu niet om) lag het armoede percentage onder de 5%.

Als mensen er voor kiezen om met steed minder mensen in een huis te gaan wonen (scheidingen) CREEER je een armoedeval doordat de leefkosten dan stukken hoger liggen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:56

daar geef ik je helemaal gelijk in chevax! voor haar is en gaat alles makkelijk!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:58

Ja hoor, CGJ12, zo ken ik er nog een paar. Dus in principe zeg jij nu dat armoede een keuze is? Dat gaat ver, hoor!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:01

chevax; ik denk dat ze het zo bedoelt dat stellen deze tijd makkelijker uit elkaar gaan, ze werken niet meer echt aan hun relatie en geven makkelijk op. wel moet ik zeggen dat vroeger er minder snel tot een scheiding kwam, puur om de schande te voorkomen, scheiden was vroeger meer taboe als nu. lijkt nu wel een rage/ mode. ik vind dat ook niet goed, blijf dan ongetrouwd en kijk eerst of je met elkaar kan leven en leer communiceren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:09

Maar vergis je niet in de armoede pakweg 100 jaar geleden. Toen was de kloof tussen rijk en arm héél erg groot en toen bleven mensen bij elkaar. Dat maakte mbt de kloof niks uit. Ik snap wel wat ze bedoelt, maar je moet wel oppassen dat het niet lijkt of armoede een keuze is. Want niemand kiest er natuurlijk voor om op de absolute armoedegrens te leven, geen nuts-aansluitingen te hebben en afhankelijk te zijn van wat je van anderen krijgt. En als je dan het idee krijgt dat er mensen zijn die denken dat armoede een keus is, dan lijkt me (ik ben gelukkig nog nooit in een dergelijke situatie geweest, dus ik kan alleen maar proberen om me een voorstelling te maken) dat dat het dubbel zo erg en beschamend maakt. Ik probeer niet roomser dan de Paus te klinken, hoor, en ik maak me ook vaak schuldig aan vooroordelen enzo, maar ik vind wel dat je toch moet proberen sociaal te blijven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:10

En tussen deze posts door, probeer ik ook nog te werken en zo mijn bijdrage te leveren aan de Nederlandse economie Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:13

dat ga ik zo ook maar eens doen chevax Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:21

Ik ga SP stemmen, de vorige keer twijfelde ik tussen PvdA en SP. Maar ik ben het nu meer met de SP eens.

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:28

overigens CGJ12, kan je mij wat meer vertellen over de inkomsten uit de JSF?

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:35

Ik stem op Wilders...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:36

en de motivatie is...?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:51

mawaikee schreef:
overigens CGJ12, kan je mij wat meer vertellen over de inkomsten uit de JSF?

Ik draai het even om........

De inkomsten (omzet, versterking van de kenniseconomie) zijn moeilijk exact te specificeren.
De kosten daarentegen zeer beperkt.

Financieel gezien is er dan ook geen reden om NU af te zien van het MEEDOEN aan de ONTWIKKELING van de JSF.

Het wordt een ander verhaal als je andere PRINCIPIËLE BEZWAREN hebt tegen:
1. de daadwerkelijk AANSCHAF van de vliegtuigen (als je vindt dat het defensiebudget omlaag kan)
2. ontwikkeling van "oorlogstuig" in het algemeen.

Deze redeneringen zijn te respecteren.
Maar kom niet met het verhaal dat de JSF op voorhand veel geld gaat kosten, want het MEEDOEN aan de ONTWIKKELING is een risico-arme investering in veel banen en kennis.
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 17-11-06 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:51

mag pas volgend jaar stemmen, maar anders had ik Wilders gestemd..

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:52

Hieronder een aantal onderwerpen die mij ontzettend aanspreken...!

~Hypotheekrenteaftrek moet blijven
~Minder ministeries, minder ambtenaren
~Geen stijgingen gemeentelasten
~Afschaffen verjaring bij zeden-en geweldsmisdrijven
~Einde gedoogbeleid
~Straf met een derde verhogen
~Kleinere scholen.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:53

zit nog te twijfelen tussen VVD en CDA

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:01

chevax schreef:
Ja hoor, CGJ12, zo ken ik er nog een paar. Dus in principe zeg jij nu dat armoede een keuze is? Dat gaat ver, hoor!

Nee, ik zie dat als GEGEVEN.

Een moderne meid is op haar toekomst voorbereid (was de leus in de jaren 80).
Nu blijkt wel WAAROM dat toen werd gezegd. Teveel vrouwen zijn afhankelijk geraakt van hun echtgenoot.

Bekijk het zo.
Een normaal gezin leeft in 1 huis.
Na een eventuele scheiding (en geen nieuwe partner), zijn er nodig: 2 huizen.

Er is bijna geen normaal gezin dat voor de LOL 2 huizen bezit. Dat is niet te betalen (zelfs niet met 2 werkende partners).
De armoede van een bijstandsmoeder (of alleenstaande werkende!!! moeder) is dan ook GEEN VERWIJT (zeker niet), maar prima te verklaren.

Het gaat mij veel te ver om Balkenende en Zalm er de schuld van te geven dat een éénouder-gezin niet zelfstandig een huis kan betalen.
Een kabinet Bos-Marijnissen zal aan dat gegeven weinig kunnen veranderen.
Ze kunnen wel proberen om de HUREN laag te houden, maar de marktwerking zal er dan voor gaan zorgen dat er steeds minder mensen (investeringsmaatschappijen) dergelijke huizen willen gaan bouwen. Niemand in de markt gaat een huis voor je neerzetten, waarvan later de kosten niet terugverdiend kunnen worden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:02

Toekie schreef:
Twee woorden... NU SP!

Cool OK dan!

NOOIT SP...

Wat een ramp als een extreem linkse partij een meerderheid zal krijgen...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:05

Anoukie schreef:
Toekie schreef:
Twee woorden... NU SP!

Cool OK dan!

NOOIT SP...

Wat een ramp als een extreem linkse partij een meerderheid zal krijgen...

Afgod

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:06

Een scheiding betekend inderdaad vaak een leven op een iets lager welvaartsniveau dan dat je had. Echter; een veel gehoord scenario. Getrouwd in gemeenschap van goederen. Scheiden. Verkoop huis. Beiden in huurhuis... Goed dit is wel heel zwartwit, maar scheiden en lager welvaartsniveau betekend niet direct armoede. Tuurlijk zal er een kern van waarheid in je verhaal zitten, maar ik denk (let wel denk, kan dit niet met goede informatie kracht bij zetten) dat je nu iets te veel waarde geeft aan het aantal mensen dat in armoede leeft als gevolg van een scheiding.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:17

Ik vind het erg moeilijk in eerste instantie dacht ik aan PvdA, maar die viel alleen al af voor het feit dat ze de lonen en uitkeringen gelijk willen trekken. Dit is naar mijn idee niet echt slim dan zijn er veel meer die zeggen dat ze wel een uitkering aanvragen omdat ze dan nauwelijks achteruit gaan. Ik vind dus dat hierin een duidelijk verschil moet zijn, als je werkt wordt je beloont door een hoger bedrag op je rekening, werk je niet dan moet je niet even veel krijgen als mensen die wel werken (ik doel dan op mensen die wel kunnen maar niet willen werken). Partij voor de dieren valt ook af ten eerste omdat het een te kleine partij is om aan de leiding te komen, en ten tweede zij vinden dat katten maar binnen moeten zitten, wat voor leven heeft zo'n beest dan nog, onze kat loopt al 10 jaar op straat en dan ineens niet mer naar buiten.

Maar op wie ik wel stem, aan de ene kant denk ik aan Wilders, maar de VVD heeft ook wel goede standpunten. Dus tussen deze 2 moet ik nog een keuze maken.