Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 11429
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:01

mvdende schreef:
Helaas, voor mij z'n beetje de allerslechtste partij dreigt gewonnen te hebben: D66.... dag auto (rekeningrijden kan ik absoluut NIET betalen, rijdt belachelijk veel km met een Fiat Panda van nu €22 wegenbelasting per maand, dat zou minimaal het 3 dubbele gaan worden)

Eigen risico verhogen, dag eten....want dat betekent gewoon wéér €30 per maand extra ofzo en ik betaal al €220 per maand nu..

Zo jammer dit...

Tja, het leven is geen ponykamp. Die €22 wegenbelasting kun je bij je eetpotje doen. Dan hoef je maar 1 dag niet te eten.

Welke partij had je verwacht er meer op vooruit te gaan? Heb je de doorrekeningen gezien? De koopkracht plaatjes? Of roep je maar wat?

Polarize
Berichten: 3673
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:05

En zoals net ook al gezegd werd, D66 doet het niet alleen. Kijk naar de koopkracht berekening bij gl/pvda, als die in de coalitie komen gaat er al meer aandacht naar die lage inkomens. T is niet alsof het gehele partijprogramma van D66 in één ruk doorgevoerd gaat worden.

fransje23

Berichten: 16913
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:06

Het is weer spannend PVV en D66 op gelijke hoogte. Scheelt een paar duizend stemmen.

Cer

Berichten: 32677
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:09

Ik ga er een beetje vanuit dat als ze het autorijden willen ontmoedigen, dat er dan eindelijk eens wat aan het OV gedaan wordt. Ik wil niet perse in de auto, als ik via het OV normaal en betaalbaar kan reizen, maar dat valt zelfs in de stad niet altijd mee.

Douce

Berichten: 4185
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:09

Cer schreef:
Nou ja, eerder GroenLinks/PvdA of Ja21, volgens dit plaatje toch?
Bij D66 gaan de middeninkomens er het meest op vooruit, en de lage iets meer dan de hoge, als ik het goed lees (maar ik blijf rood een rare kleur vinden in dit staatje)
Maar over het algemeen gaat iedereen erop vooruit?

Het was inderdaad sarcasme. Voor lage en midden inkomens was (op extreem rechts na) de enige echt goede optie links (en in dit plaatje GroenLinks PvdA). Als je in andere standpunten minder links bent, kom je dus uit bij midden en rechts. Vanuit daar bekeken is D66 echt een betere optie voor lage en midden inkomens dan de alternatieven.

Vandaar dat ik chagrijnig werd van "Bedankt D66 stemmers". Voor veel mensen was het in plaats van een partij die echt een slechtere optie was geweest.

fransje23

Berichten: 16913
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:11

Wat er uiteindelijk van de plannen wordt uitgevoerd is koffiedik kijken.
Geen enkele partij is zo groot dat die alle plannen door zou kunnen voeren.
Er moet bij iedereen water bij de wijn.

Onali
Berichten: 19246
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:17

Cer schreef:
Ik ga er een beetje vanuit dat als ze het autorijden willen ontmoedigen, dat er dan eindelijk eens wat aan het OV gedaan wordt. Ik wil niet perse in de auto, als ik via het OV normaal en betaalbaar kan reizen, maar dat valt zelfs in de stad niet altijd mee.


Ik vind autorijden juist heerlijk, maar heb er weinig zin in om gestraft te worden voor iets waar geen fatsoenlijk alternatief voor bestaat.


Ik word chagrijnig als mijn reistijd elke dag van 45-60 minuten met eigen vervoer verdriedubbeld word als ik met het OV zou moeten gaan. En daar komt dan nog lopen/ fietsen bij om naar een station te komen.
Ben ik een 1/3 van de dag aan het werk, 1/3 slapen en de rest reistijd :+

Cer

Berichten: 32677
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:21

Onali schreef:
Ik vind autorijden juist heerlijk, maar heb er weinig zin in om gestraft te worden voor iets waar geen fatsoenlijk alternatief voor bestaat.

Ik word chagrijnig als mijn reistijd elke dag van 45-60 minuten met eigen vervoer verdriedubbeld word als ik met het OV zou moeten gaan. En daar komt dan nog lopen/ fietsen bij om naar een station te komen.
Ben ik een 1/3 van de dag aan het werk, 1/3 slapen en de rest reistijd :+

Dat is toch ook letterlijk wat ik schrijf, dat ik er dan wel vanuit ga dat er fatsoenlijk OV komt?

Was er een plaatje van hoe de lage inkomens er op vooruit waren gegaan bij de andere partijen trouwens? Want die staan nu niet op dat plaatje dus dat vergelijkt wat lastig of kon dat niet gemaakt worden vanwege doorberekeningen?

Polarize
Berichten: 3673
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:26

Hier staan meer partijen op
Deze tabel komt bij het cpb weg als ik het goed heb
Afbeelding

Onali
Berichten: 19246
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:30

Klopt, maar soms gaat het kwa locaties simpelweg niet.
Ik werk in de ene provincie en woon in een andere provincie.

De rivieren de Rijn en de Waal moet ik oversteken en daar zit nou juist ook het probleem.
Plus ik werk nachten, OV stopt met rijden of is heel spaarzaam in de late avond en zeer vroege ochtend zeker in de weekenden.

Je kan niet en beter OV willen en een fatsoenlijk net voor iets waar weinig mensen gebruik van maken. Dat is te duur.

Ik werk nu in een hospice dus mijn uren lopen door. Maar heb bijvoorbeeld ook gehad dat ik bij mensen thuis zit, die overlijden tijdens mijn dienst en midden in de nacht kan ik naar huis. Tussen 0.00 en 6.00 uur rijden er bij mij geen treinen, geen bussen.

Hoe kom ik dan thuis?

Electra63

Berichten: 20631
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:33

Onali schreef:
Klopt, maar soms gaat het kwa locaties simpelweg niet.
Ik werk in de ene provincie en woon in een andere provincie.

De rivieren de Rijn en de Waal moet ik oversteken en daar zit nou juist ook het probleem.
Plus ik werk nachten, OV stopt met rijden of is heel spaarzaam in de late avond en zeer vroege ochtend zeker in de weekenden.

Je kan niet en beter OV willen en een fatsoenlijk net voor iets waar weinig mensen gebruik van maken. Dat is te duur.

Ik werk nu in een hospice dus mijn uren lopen door. Maar heb bijvoorbeeld ook gehad dat ik bij mensen thuis zit, die overlijden tijdens mijn dienst en midden in de nacht kan ik naar huis. Tussen 0.00 en 6.00 uur rijden er bij mij geen treinen, geen bussen.

Hoe kom ik dan thuis?


Maar je krijgt toch reiskosten woonwerk-verkeer? In mijn cao zijn deze verhoogd. Het is nooit kostendekkend, maar het compenseert wel een deel.

nevica

Berichten: 3018
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:35

mvdende schreef:
Helaas, voor mij z'n beetje de allerslechtste partij dreigt gewonnen te hebben: D66.... dag auto (rekeningrijden kan ik absoluut NIET betalen, rijdt belachelijk veel km met een Fiat Panda van nu €22 wegenbelasting per maand, dat zou minimaal het 3 dubbele gaan worden)

Eigen risico verhogen, dag eten....want dat betekent gewoon wéér €30 per maand extra ofzo en ik betaal al €220 per maand nu..

Zo jammer dit...


Lees je eens in zou ik zeggen want je praat onzin. Eigen risico word niet verhoogd bij hun en ze willen zelfs een maximale van 150€ per behandeling.

Raineri
Berichten: 7189
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:39

mvdende schreef:
Helaas, voor mij z'n beetje de allerslechtste partij dreigt gewonnen te hebben: D66.... dag auto (rekeningrijden kan ik absoluut NIET betalen, rijdt belachelijk veel km met een Fiat Panda van nu €22 wegenbelasting per maand, dat zou minimaal het 3 dubbele gaan worden)

Eigen risico verhogen, dag eten....want dat betekent gewoon wéér €30 per maand extra ofzo en ik betaal al €220 per maand nu..

Zo jammer dit...


Tsja we kunnen niet in jouw portemonnee kijken dus of het veel of weinig is weet ik niet.
Maar zoals je het beschrijft, ligt het probleem dan niet gewoon bij het privatiseren van ov? Dat niet iedereen een auto kan betalen: ok. Maar het gebrek aan een prettig alternatief is natuurlijk vervelend. Want waarom zou iemand die weinig rijdt voor de veelgebruikers betalen? Dat gebeurd nu wel. Ik wil niet betalen voor een ander, niet mijn probleem.
Daartegenover moet wel worden nagedacht over de lage inkomens waar slechte ov knooppunten zijn. Het immobiliseren van een groep vind ik niet getuigen van solidariteit. Daar vallen wmb ook ouderen en mindervalide onder. Heb wel eens begrepen dat ouderen echt moeite met het ov nemen hebben.
D66 heeft het eea opgeschreven over ov.

Dat men het ov niet graag neemt vind ik dan een ander verhaal. Ik rij ook liever een mooie tesla naar kantoor. Maar neem altijd de prachtige burgerrups. Kan niet altijd 6 gooien.

Onali
Berichten: 19246
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:42

Gaat mij om de reistijd.

Ik werk van 22.45 tm 7.15, ik zou dan al rond 20 uur 's avonds weg moeten.
's Morgens ben ik pas rond half 10 thuis.
Dan ga ik slapen, tussen de middag de paarden op de wei zetten en klusjes doen. Dus na krap 2 uur slapen :+

Ik weet niet wat jouw slaapritme is, maar dit is niet gezond zeg maar.
En ja je kan daarna weer naar bed, maar iets met eten, leven, boodschappen doen.

Maar stel ik heb geen klusjes om 12 uur, half 10 thuis, naar bed om te slapen.
Rond 16/ 17 uur wakker, is zo'n 7 uur slapen.
3 uur later mag ik alweer vertrekken naar mn werk.


Heb het btw net gecheckt via Google Maps, dus het is accuraat.

Loretta
Berichten: 10534
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:43

Polarize schreef:
Hier staan meer partijen op
Deze tabel komt bij het cpb weg als ik het goed heb
[ Afbeelding ]


Bij mij hangt stemkeuze vaak meer af van dit soort lijstjes dan van hoe iemand over komt op TV. Maar ik denk dat ik daarin behoorlijk in de minderheid ben.

Cer

Berichten: 32677
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:46

Er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, en wellicht komt er voor zulke beroepsgroepen met afwijkende werktijden, of mensen met heel onhandige reisroutes een compensatie of regeling oid.
Dat weet je toch nooit van tevoren allemaal?

Raineri
Berichten: 7189
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:48

Cer schreef:
Er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, en wellicht komt er voor zulke beroepsgroepen met afwijkende werktijden, of mensen met heel onhandige reisroutes een compensatie of regeling oid.
Dat weet je toch nooit van tevoren allemaal?


Lijkt me niet heel houdbaar. Uiteindelijk zoek ik ook gewoon werk uit waar ik makkelijk naartoe kan, dit is mijn probleem. De overheid is niet voor alles verantwoordelijk.
Wel moeten ze een alternatief kunnen aanbieden en ruim van te voren communiceren.

Loretta
Berichten: 10534
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:49

Cer schreef:
Er zullen altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen, en wellicht komt er voor zulke beroepsgroepen met afwijkende werktijden, of mensen met heel onhandige reisroutes een compensatie of regeling oid.
Dat weet je toch nooit van tevoren allemaal?


Het idee van rekeningrijden is toch ook dat je betaald voor de tijden waarop je rijdt. Dus in de spits is een pak duurder dan midden in de nacht.

nps
Berichten: 2827
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:50

Onali schreef:
Cer schreef:
Ik ga er een beetje vanuit dat als ze het autorijden willen ontmoedigen, dat er dan eindelijk eens wat aan het OV gedaan wordt. Ik wil niet perse in de auto, als ik via het OV normaal en betaalbaar kan reizen, maar dat valt zelfs in de stad niet altijd mee.


Ik vind autorijden juist heerlijk, maar heb er weinig zin in om gestraft te worden voor iets waar geen fatsoenlijk alternatief voor bestaat.


Ik word chagrijnig als mijn reistijd elke dag van 45-60 minuten met eigen vervoer verdriedubbeld word als ik met het OV zou moeten gaan. En daar komt dan nog lopen/ fietsen bij om naar een station te komen.
Ben ik een 1/3 van de dag aan het werk, 1/3 slapen en de rest reistijd :+


Snap ik ook. Maar rekeningrijden is wel het eerlijkst - degene die het meest rijdt betaalt. Ik woon in het buitengebied, ben vergroeid met mijn auto, mijn hele familie woont in de randstad, dus ik rij wat af. Ik kies er zelf voor me in een positie te brengen waarvoor ik veel moet rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 48013
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:52

nps schreef:
Snap ik ook. Maar rekeningrijden is wel het eerlijkst - degene die het meest rijdt betaalt. Ik woon in het buitengebied, ben vergroeid met mijn auto, mijn hele familie woont in de randstad, dus ik rij wat af. Ik kies er zelf voor me in een positie te brengen waarvoor ik veel moet rijden.

Het is niet voor iedereen een keuze veel auto te rijden. In mijn vorige woonplaats had ik door gebrek aan OV geen keuze.

Maar ik ben niet per defintie tegen rekeningrijden. Op zich is het goed het idee van wegenbeslasting eens te herzien.

Polarize
Berichten: 3673
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:54

_San87_ schreef:
nps schreef:
Snap ik ook. Maar rekeningrijden is wel het eerlijkst - degene die het meest rijdt betaalt. Ik woon in het buitengebied, ben vergroeid met mijn auto, mijn hele familie woont in de randstad, dus ik rij wat af. Ik kies er zelf voor me in een positie te brengen waarvoor ik veel moet rijden.

Het is niet voor iedereen een keuze veel auto te rijden. In mijn vorige woonplaats had ik door gebrek aan OV geen keuze.

Maar ik ben niet per defintie tegen rekeningrijden. Op zich is het goed het idee van wegenbeslasting eens te herzien.

Andersom heb je natuurlijk ook hetzelfde, dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om auto te rijden en juist afhankelijk is van OV, wat op het moment ook haast niet te doen is met de prijzen.
Hoe dan ook moeten er veranderingen komen, en er zijn mensen bij die dat meer gaan merken dan de andere.

Onali
Berichten: 19246
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:55

Raineri schreef:
mvdende schreef:
Helaas, voor mij z'n beetje de allerslechtste partij dreigt gewonnen te hebben: D66.... dag auto (rekeningrijden kan ik absoluut NIET betalen, rijdt belachelijk veel km met een Fiat Panda van nu €22 wegenbelasting per maand, dat zou minimaal het 3 dubbele gaan worden)

Eigen risico verhogen, dag eten....want dat betekent gewoon wéér €30 per maand extra ofzo en ik betaal al €220 per maand nu..

Zo jammer dit...


Want waarom zou iemand die weinig rijdt voor de veelgebruikers betalen? Dat gebeurd nu wel. Ik wil niet betalen voor een ander, niet mijn probleem.


Daar vallen wmb ook ouderen en mindervalide onder. Heb wel eens begrepen dat ouderen echt moeite met het ov nemen hebben.
D66 heeft het eea opgeschreven over ov.

Dat men het ov niet graag neemt vind ik dan een ander verhaal. Ik rij ook liever een mooie tesla naar kantoor. Maar neem altijd de prachtige burgerrups. Kan niet altijd 6 gooien.



Je betaald wegenbelasting, je maakt gebruik van het netwerk wat er al ligt. En ook hier betaal je 'solidair' met je medemens voor.
Ook voor die lagere inkomens, ouderen en invaliden die er wel gebruik van maken maar niet voor betalen.
Rijd je geen auto betaal je er ook niet voor, dus ik snap niet zo goed wat jouw opmerking niet over dat je weinig gebruikt maar wel net zoveel betaald niet.

Ouderen en invaliden hebben, naast het OV tal van anderen mogelijkheden om van A naar B te komen.
Invalidevervoer, taxibusjes, 65+ passen en speciaal vervoer.
En, die brengen je ook nog eens van voordeur tot voordeur.

Niet iedereen wilt specifieke auto's hebben. Ik hoef geen tesla, wat ik wel wil is een normale auto waar ik lekker mee kan touren, of dat nou naar mn werk is of in mn vrije tijd op pad gaan.

Cer

Berichten: 32677
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:57

nou dat invalidevervoer en die taxibusjes werken ook niet vlekkeloos hoor.. hoe vaak dat misgaat..

Maar goed, stel dat dus je wegenbelasting eraf gaat, of in ieder geval lager wordt. En je rijdt ook nog eens op rustige tijden (dat is wat ik lijk te lezen uit je bericht) dan valt het wellicht mee? Waar baseer je dan op dat het hoe dan ook duurder wordt?

MarlindeRooz

Berichten: 37898
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Onder de rook van Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:58

En je kan ook gewoon mindere KM’s gaan rijen. :+

Mvdende gebruikt haar auto geloof ik niet voor werk maar voor de leuk. En wie weet gaat de Wajong uitkering wel omhoog. Dan houdt ze ook meer over.

Het is voor mij nu al zo dat als ik stop met werken en mn auto weg doe dat ik dan met een eventuele bijstandsuitkering meer over houd dan nu. Maar ik wil werken en niet thuiszitten dus ik werk 24uur waarvoor ik m’n hele leven aangepast heb zodat ik dat vol houd.

Ik hoop dat dat verandert ook, want het voelt wel dubbel dat het zo weinig oplevert. Want ik bouw ook geen pensioen op…

Ik ga meer werken op korte termijn als dat lukt. Maar dat zit er nu nog niet in qua gezondheid. Dus rekeningrijden zou voor mij ook niet handig zijn. Maar heb alsnog D66 gestemd.

OV in mijn dorp is heel slecht en mijn werk ligt wel in de grote stad maar in een buitenwijk. Reistijd is 3x zo lang met het OV. En dan moet ik met de bus waar ik misselijk van word. Station is een half uur fietsen. :=

Oh edit: het was niet een hele bewuste keuze om precies hier te gaan wonen. Het was dit huis of dakloos. :=

Tja het leven is gewoon geen ponykamp en het is niet altijd makkelijk.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 30-10-25 08:00, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 48013
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:59

Polarize schreef:
_San87_ schreef:

Het is niet voor iedereen een keuze veel auto te rijden. In mijn vorige woonplaats had ik door gebrek aan OV geen keuze.

Maar ik ben niet per defintie tegen rekeningrijden. Op zich is het goed het idee van wegenbeslasting eens te herzien.

Andersom heb je natuurlijk ook hetzelfde, dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om auto te rijden en juist afhankelijk is van OV, wat op het moment ook haast niet te doen is met de prijzen.
Hoe dan ook moeten er veranderingen komen, en er zijn mensen bij die dat meer gaan merken dan de andere.

Zeker. Ik noem specifiek gebrek aan OV, omdat het over rekeningrijden ging.