Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
95 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 549

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:39

Helemaal met MarlindeRooz eens :j
Ik lees veel te veel desinformatie en bangmakerij in die stellingen.
Als je de cijfers erbij pakt dan valt het allemaal enorm mee.

Esaqar schreef:
Ik wordt als rechtse stemmer Nazi genoemd terwijl ik echt geen volk uit wil roeien hoor. :') ik wil gewoon begrepen worden, een huis kopen omdat ik wél werk en veilig over straat kunnen. Ik wil gewaardeerd worden als vrouw zijnde en niet lastig gevallen worden.

Ik denk niet dat iemand jou persoonlijk een Nazi noemt. Of loop je ook mee met de AZC demonstraties met een VOC vlag, want dan snap ik dat wel ;)
Nazi's doen meer dan alleen volkeren willen uitroeien. Ken je de uitspraak "Wir haben es nicht gewußt"? De meeste Nazi's wilden alleen dat alle joden en homo's van straat gehaald werden.. en wat wil extreem-rechts van nu? Asielzoekers en buitenlanders het land uit, LHBTI+ verbieden, anti-fascisme verbieden.. er zijn echt meer overeenkomsten dan dat mensen willen zien helaas.
Als je gewaardeerd wil worden als vrouw, waarom dan überhaupt een partij kiezen die niks wil doen aan femicide bijvoorbeeld, en die geweld naar vrouwen alleen interessant genoeg vinden om over te tweeten als er een buitenlander bij betrokken was?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:43

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar als het allemaal zo goed gaat waarom zijn er dan nu al twee keer in korte tijd gewelddadige demonstraties / rellen geweest vanaf rechts...?

Dan zit er toch een grote ontevredenheid.

is dat groot? Als er een groepje van, hoe hoeveel mensen waren het, gaat rellen?
ik denk dat het ook van deze tijd is dat er erg overdreven wordt.. ja PVV was de grootste geworden, maar nee, dat is niet en masse door heel nederland (alle stemgerechtigden) zo bedacht.
Want als dat zo is, zouden er geen midden of linkse stemmers meer zijn.. en dat is natuurlijk niet zo.

Ook omdat alles wat aandacht krijgt, groeit .. en laten we eerlijk zijn, rechts krijgt enorm veel aandacht. "ja want ze zijn de grootste" .. ja nu wel.

Het zou fijn zijn als midden / links de kiezers op die manier kan bereiken. Maar dat is ook al vaker benoemd. Hoe kunnen die hun kiezers beter bereiken zodat de mensen voor wie zij het doen, ook op hun gaan stemmen..

en ik denk dat veel minder mensen de verkiezingen en de politiek zo nauw volgen als dat hier in dit topic de mensen dat doen.

Ik vind ook dat de laatste jaren het woord "haat" heel makkelijk gebruikt was. Toen ik jong was was dat een heel sterk woord.. maar ik heb nu het idee dat "hekel aan" snel vervangen wordt voor "haat" (vooral onder jongeren)

Gelukkig is de groep van gewelddadige relschoppers niet zo groot, maar ze richten wel veel schade aan. Bovendien zijn ze laf met hun hoodies en gezichtsbedekkende kledingstukken. Tijdens de coronapandemie was deze groep ook fel gekant tegen het dragen van mondkapjes en moet je ze nu eens zien.

Wat je laatste alinea betreft, ik zie dat ook. Naar mijn gevoel is het overgevlogen uit Engelstalige landen zoals de VS waar het woord 'hate' een andere lading heeft dan het Nederlandse 'haat' ooit had. Je kan in het Engels bijvoorbeeld best zeggen tegen iemand "I hate it when you do that" zonder al te veel vijandschap. Er is niet altijd een rechtstreekse vertaling van 'een hekel aan' zonder 'hate' te gebruiken. Het is dus een intertalige inflatie van de betekenis van het woord haat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:48

Esaqar schreef:
Zijn de "linkse stemmers" niet bang voor de volgende dingen (echt heel nieuwsgierig naar namelijk):

- een minderheid worden in eigen land.
- hoe kan je voor het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zijn?
- werkende mensen gaan telkens meer betalen. Ik ben 28, sta 8 jaar ingeschreven voor een huurwoning, werk 50 uur (in loondienst én als ZZP'er), maar kan geen huis kopen.
- minimumloon naar €18? Dat kán niet.
- uitkeringen hoeven niet mee met minimumloon. Mensen met een uitkering hoeven immers ook geen woon-werk verkeer te rijden dus hebben minder onderhoudskosten aan een auto en brandstofkosten (reiskosten vergoeding vanuit werk dekt lang niet alles meer)
- AZC'ers die extreem overlast geven (sorry, maar hier kan je niet omheen)

Ik wordt als rechtse stemmer Nazi genoemd terwijl ik echt geen volk uit wil roeien hoor. :') ik wil gewoon begrepen worden, een huis kopen omdat ik wél werk en veilig over straat kunnen. Ik wil gewaardeerd worden als vrouw zijnde en niet lastig gevallen worden.

Ik heb het even door co-pilot gehaald voor je en dit is het resultaat:

Zijn linkse stemmers niet bang om een minderheid te worden in eigen land?”
Tegenargument:

Veel linkse stemmers maken zich juist zorgen over sociale cohesie en gelijke kansen, ongeacht afkomst. Ze geloven dat integratie en goed beleid discriminatie en spanningen kunnen verminderen.
Demografisch gezien is er geen bewijs dat “autochtonen” op korte termijn een minderheid worden. Wel verandert de samenstelling van de bevolking, wat vraagt om goed beleid en dialoog.

Nuance:

De angst om “je land te verliezen” is vaak cultureel en emotioneel, en verdient erkenning. Maar het is niet per se een links-rechts kwestie; ook veel gematigde politici willen grip houden op migratie en integratie.

2. “Hoe kan je voor het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zijn?”
Tegenargument:

Linkse partijen zien het als een ongelijke subsidie: vooral hogere inkomens profiteren, terwijl starters en huurders achterblijven.
Afschaffing zou geld vrijmaken voor sociale woningbouw, huurverlaging of startersleningen.

Nuance:

Veel linkse partijen pleiten niet voor directe afschaffing, maar voor geleidelijke afbouw met compensatie voor middeninkomens.

3. “Werkenden betalen steeds meer, maar kunnen geen huis kopen.”
Tegenargument:

Linkse partijen willen juist dat werkenden meer overhouden, bijvoorbeeld via hogere lonen, lagere zorgkosten en betere huurregulering.
Ze pleiten voor meer betaalbare woningen, ook voor middeninkomens, en willen speculatie op de woningmarkt tegengaan.

Nuance:

Het probleem raakt zowel links als rechts. De woningmarkt is vastgelopen door jarenlange onderinvestering, stikstofregels, en beleggers. Oplossingen vragen samenwerking.

4. “Minimumloon naar €18? Dat kán niet.”
Tegenargument:

Voorstanders zeggen dat het koopkracht herstelt en armoede vermindert. In sectoren met hoge winsten (zoals supermarkten of bezorgdiensten) is er ruimte.
In landen als Duitsland en Frankrijk is het minimumloon ook verhoogd zonder grote werkloosheid.

Nuance:

Er zijn zorgen over MKB-bedrijven en inflatie. Daarom pleiten sommigen voor differentiatie per sector of geleidelijke verhoging.

5. “Uitkeringen hoeven niet mee te stijgen met het minimumloon.”
Tegenargument:

Linkse partijen vinden dat mensen in de bijstand ook recht hebben op een menswaardig bestaan, zeker als ze langdurig ziek zijn of mantelzorger.
Veel uitkeringsgerechtigden willen werken, maar stuiten op bureaucratie, gezondheidsproblemen of een gebrek aan passende banen.

Nuance:

Er zijn voorstellen om meer prikkels in te bouwen, zoals parttime werken zonder verlies van uitkering, of een basisbaan.

6. “AZC’ers die extreem overlast geven.”
Tegenargument:

Linkse partijen erkennen dat overlast onacceptabel is. Ze pleiten voor snelle aanpak, zoals strengere handhaving, kleinschalige opvang en betere screening.
De meeste asielzoekers veroorzaken geen overlast, maar de excessen krijgen veel aandacht.

Nuance:

Er is groeiende consensus dat veiligheid en draagvlak cruciaal zijn. Ook linkse bestuurders willen dat overlastgevers worden aangepakt en uitgezet als dat kan.

Tot slot: “Ik word als rechtse stemmer Nazi genoemd.”
Dat is onterecht en kwetsend. Politieke voorkeuren mogen nooit gelijkgesteld worden aan extremisme. Je zorgen over veiligheid, woningmarkt en waardering zijn legitiem. Het is juist belangrijk dat we elkaar blijven begrijpen, ook als we anders stemmen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 13:50

Goed geschreven MarlindeRooz en imandra! Grotendeels mee eens.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:01

Esaqar schreef:
Zijn de "linkse stemmers" niet bang voor de volgende dingen (echt heel nieuwsgierig naar namelijk):
Eerlijk gezegd ben ik niet echt een links stemmer, maar ik vind deze vragen wel interessant. De antwoorden heb ik zelf bedacht.

Esaqar schreef:
Nee, daar ben ik niet bang voor en ik vind ook niet dat er groepen zijn die boven of onder de mijne staan.
Esaqar schreef:
Partijen willen dit verder uitwerken omdat het meer geld brengt naar de schatkist. De partijen die het meest kans maken om in de coalitie te komen, hebben een termijn gesteld aan het uitwerken hiervan. Vergeet niet dat de afbouw allang begonnen is, er zijn groepen hypotheekgevers (=leners) die niet meer in aanmerking komen voor aftrek.
Esaqar schreef:
- werkende mensen gaan telkens meer betalen. Ik ben 28, sta 8 jaar ingeschreven voor een huurwoning, werk 50 uur (in loondienst én als ZZP'er), maar kan geen huis kopen.
Dit probleem is natuurlijk helder en geldt voor veel mensen, er is ook aandacht voor bij de partijen die het meeste kans maken om in de coalitie te komen. Het is alleen lastig om op korte termijn daadwerkelijk iets aan dit probleem te doen. Welke oplossing zie je zelf graag?
Esaqar schreef:
Bedrijven zouden niet gedwongen hoeven worden om hun werknemers boven minimumloon te betalen.
Esaqar schreef:
- uitkeringen hoeven niet mee met minimumloon. Mensen met een uitkering hoeven immers ook geen woon-werk verkeer te rijden dus hebben minder onderhoudskosten aan een auto en brandstofkosten (reiskosten vergoeding vanuit werk dekt lang niet alles meer)
Welke uitkeringen neem je mee in deze stelling? Bedoel je dan werklozen in de bijstand, werkzoekenden in de ww of arbeidsongeschikten in wajong, wia?
Esaqar schreef:
Die komen wat mij betreft in het justitieel apparaat terecht en daar worden beslissingen genomen.

Esaqar schreef:

Je hoort ook geen N*** genoemd te worden, het is een ernstig scheldwoord, ik geloof ook direct dat je geen volk uit wil roeien. In alle ernst vraag ik me af of een stem op een radicaal-rechtse partij (rechts van de VVD) je verder gaat helpen in de directe invulling van je toekomst.

8nnemiek

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:20

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:31

De hypotheekrente aftrek is jaren geleden al verminderd door tada! De vvd, maximum staat al jaren op iets van 36%. En het is berekend dat de aftrek verminderen over langere periode ong 4 euro per maand kost.
Er wordt in een jaar ook afgelost dus de uiteindelijke afbouw kost bijna niets extra’s maar levert wel veel op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:38

Esaqar schreef:

Je hebt dus geen idee en nooit ermee te maken gehad. Want er zijn al uitkeringen die minder zijn als het minimumloon en die komen nu al niet makkelijk rond. Als die uitkeringen, de anderen waartegen de uitkering afhankelijk is van het laatste loon is al anders tenzij laatste loon minimumloon was, niet meestijgen kunnen ze niet eens meer normaal leven. En woon werk verkeer is niet de enige reden om een auto te hebben. Je weet helemaal niet of zij minder kosten hebben en ook al hebben ze minder kilometers bijvoorbeeld, die krijgen ze überhaupt niet terug. Dus ik snap jouw redenering niet. Jij krijgt al een vergoeding ook al dekt die niet alles. Dat krijgen die mensen in een uitkering niet. Dus waarom mogen die niet meestijgen? Waarom wil je het mensen nog moeilijker maken? Omdat jij het moeilijk hebt?

Die uitkeringen stijgen mee om te zorgen dat mensen nog kunnen leven,omdat het minimumloon gelukkig mee stijgt met de inflatie en de leefkosten van tegenwoordig. En bij een hele groep is dat leven al beperkt, omdat die uitkering echt alleen het minimale dekt. Als je geluk hebt kan je je huis warm stoken, maar zat die dat niet kunnen en niet het einde van e maand halen met het budget voor eten
Laat staan wanneer je chronisch ziek bent en een hoop medische zaken zelf mag betalen. Overheid is al gaan schrappen in wat je dan in kan dienen met belastingaangifte en zorgverzekeringen zijn enorm duur en vergoeden minder. Soms zelfs een auto nodig, omdat ze niet op een andere manier bij hen medische afspraken kunnen komen en dus extra kosten er bovenop. Dus die groep moet steeds meer gaan betalen, maar met die uitkering is dat heel vaak gewoon niet mogelijk.

Of heb jij liever dat mensen die chronisch ziek zijn 365 dagen per jaar thuis zitten en niks anders kunnen doen, omdat ze niet eens genoeg geld hebben voor eten naast de vaste lasten? Want daar ga je heel snel naartoe als het niet mee stijgt.

De bijstand is al jaren niet meer alleen werklozen. Daar zitten enorm veel arbeidsongeschikten die door uwv aan hun lot overgelaten worden door de fantasiewereld van uwv (die de ziekte uitkeringen moesten hervormen) die ziektes niet erkend, artsen verslagen negeren of banen voorstelt die niet bestaan. Er zijn minder ziekte uitkeringen gekomen bij het uwv en die zijn daar enorm trots op, maar er is een enorme stijging van arbeidsongeschikten in de bijstand in diezelfde periode...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:05

Dat huizenprijzen dalen als de hypotheekrente aftrek verdwijnt, zal misschien voor de hoge regionen gelden, waar de vraag sowieso al laag is, maar zeker niet voor de lagere geprijsde woningen. Daar zal de druk alleen maar toenemen omdat nog minder mensen in staat zijn een om een duurdere woning aan te schaffen. Kwestie van vraag en aanbod. Daarnaast zou het ook heel slecht voor de economie zijn als woningen onder water komen te staan.

Het beste waar je op kunt hopen is het minder snel stijgen van de prijzen van woningen, wat je alleen voor elkaar krijgt door meer woningen bij te bouwen, waardoor vraag en aanbod meer in evenwicht komt. En dat de bouw van extra woningen noodzaak is, ziet elke partij wel in, dat is zeker niet specifiek alleen een thema van links, maar ook van rechts.

Persoonlijk vind ik het echter ook niet nodig dat een multimiljonair nog hypotheekrente kan aftrekken, dat dat de staat onnodig veel geld kost ben ik het mee eens. Maar in plaats van de hypotheekrenteaftrek geheel af te schaffen, is het misschien tijd om de regels eromheen eens te herzien.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:24

Oeh, ik vind het lastig om te reageren via mijn telefoon. Het overzicht ben ik dan snel kwijt.

Ik snap dat mensen met een uitkering etc. ook stoken. Maar ik ben bijvoorbeeld naast mijn reiskostenvergoeding van €160 nog €150 kwijt aan reiskosten. Ik rij een diesel die 1:17 loopt en rij zo'n 35.000 km/pj. Daar heeft iemand met een uitkering al geen last van.

Onvergoed tanken: €150
Verzekering: €90 (kleine benzine €40 zijn)
Wegenbelasting: €183 (kleine benzine €45)
Onderhoud: €150 minimaal

Iemand die thuis zit kan een oudere, goedkopere auto rijden omdat deze persoon minder rijd. Dan kan deze persoon ook minimaal €400 euro minder dan ik hebben? En geloof mij, ik heb geen slechte baan maar zit niet aan €18 in het uur.

Ik zie hierboven iets staan over meer ziektekosten. Er zijn genoeg mensen die gewoon hoge ziektekosten hebben maar fulltime werken. Tegenwoordig kan je je overal zo goed voor verzekeren.

Hypotheekrenteaftrek, de rijken kunnen zich dat inderdaad prima veroorloven. Maar stel je voor dat je van je laatste geld een starterswoning van 370.000 hebt gekocht met je partner. Voor veel mensen in de hypotheekrenteaftrek hét geld wat ze gebruiken voor een verbouwen. Dan zouden ze er een maximum op moeten zetten bijvoorbeeld. Dus iemand met een huis van 800.000 krijgt hetzelfde als iemand met een huis van 400.000.

Verder ben ik even het overzicht kwijt. Typ dit even in mijn 15 minuten pauze. :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 15:38

Esaqar schreef:
Oeh, ik vind het lastig om te reageren via mijn telefoon. Het overzicht ben ik dan snel kwijt.

Ik snap dat mensen met een uitkering etc. ook stoken. Maar ik ben bijvoorbeeld naast mijn reiskostenvergoeding van €160 nog €150 kwijt aan reiskosten. Ik rij een diesel die 1:17 loopt en rij zo'n 35.000 km/pj. Daar heeft iemand met een uitkering al geen last van.

Iemand die thuis zit kan een oudere, goedkopere auto rijden omdat deze persoon minder rijd. Dan kan deze persoon ook minimaal €400 euro minder dan ik hebben? En geloof mij, ik heb geen slechte baan maar zit niet aan €18 in het uur.

Ik zie hierboven iets staan over meer ziektekosten. Er zijn genoeg mensen die gewoon hoge ziektekosten hebben maar fulltime werken. Tegenwoordig kan je je overal zo goed voor verzekeren.

Maar waarom ga je nu weer in op die kosten rondom het rijden? Dat is echt niet het grootste issue, zoals meerdere mensen al aangeven. Iemand met een uitkering mag prima een auto hebben waar ze mee rijden (je mag hopelijk toch alsnog wel eens mensen bezoeken of een uitje plannen?). Dus de verzekering heb je alsnog, wegenbelasting idem. Onderhoud ook. Alleen benzine is wellicht wat minder. Gemiddeld rijden Nederlanders met een benzineauto zo'n 9.800 km per jaar.

Je opmerking over ziektekosten snap ik niet. Goed verzekeren = kost meer geld. Dat heeft iemand in de bijstand ook niet zomaar liggen. Gelukkig krijgen zij wel zorgtoeslag, maar als je voor jou + je partner elk jaar het eigen risico moet aftikken dan is dat potje ook snel leeg.

Bovendien, niet alle zorgbehoevenden zijn gelijk. Je kan prima vaak naar het ziekenhuis oid moeten en fulltime werken, maar anderen die dat niet kunnen. Laten we alsjeblieft niet doen alsof iedereen in de bijstand ook gewoon fulltime kan werken: merendeel van de tijd zitten ze daar met een reden (en vinden ze dat zelf ook super vervelend!)

Minimumloon is nu, obv fulltime, rond de €2500 meen ik.
Dan zou dat verhoogd worden naar €3120 bruto per maand. En dat is minimumloon, dus als jij geen €18 per uur verdient ga jij er ook op vooruit ;)

Esaqar schreef:
Hypotheekrenteaftrek, de rijken kunnen zich dat inderdaad prima veroorloven. Maar stel je voor dat je van je laatste geld een starterswoning van 370.000 hebt gekocht met je partner. Voor veel mensen in de hypotheekrenteaftrek hét geld wat ze gebruiken voor een verbouwen. Dan zouden ze er een maximum op moeten zetten bijvoorbeeld. Dus iemand met een huis van 800.000 krijgt hetzelfde als iemand met een huis van 400.000.

Verder ben ik even het overzicht kwijt. Typ dit even in mijn 15 minuten pauze. :')

Misschien eens lezen wat hierover is uitgelegd. HRA afbouwen heeft juist voor starters bijvoorbeeld een positief effect. En op korte termijn aan ze dat, vanwege het rustig afbouwen, amper merken.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:28

IMANDRA schreef:
Dan zou dat verhoogd worden naar €3120 bruto per maand. En dat is minimumloon, dus als jij geen €18 per uur verdient ga jij er ook op vooruit ;)

Tenzij je net als mij bij een klein familiebedrijf werkt. Die kunnen de deuren sluiten als ze hun werknemers 18 euro per uur moeten betalen. Ik ga er dan aardig op achteruit hoor. :)) (en nee dit kun je niet doorberekenen naar de klant, dan staat er een ander heel groot bedrijf klaar die het wel gaat doen)

Ga eens een bedrijf beginnen en ga dan eens naar de standpunten kijken van wat een Timmermans gisteravond tijdens het debat zei bijvoorbeeld. Succes dan. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:29

Esaqar schreef:

Ik denk dat als je in jouw situatie rechts gaat stemmen, je bedrogen uit zult komen :o

De PVV, BBB, FvD doen helemaal niks voor mensen in jouw situatie.
Ze beschermen alleen het geld van de allerrijksten en maken de starters in de arbeidsmarkt, starters in de woningmarkt, mensen die in een sociale huurwoning willen/moeten wonen het nog moeilijker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 16:32

Esaqar schreef:

Het klopt dat werkenden vaak hogere kosten hebben voor vervoer. Maar een dieselauto die 183 euro per maand kost aan wegenbelasting is wel een persoonlijke keuze. De hoge onderhoudskosten zijn ook een persoonlijke keuze.
Mensen met een uitkering rijden inderdaad minder vaak, Maar dat betekent ook: minder mobiliteit, minder kansen op werk en vaak afhankelijk van het openbaar vervoer ( wat ook duur is).

Mbt verzekeren:
Niet iedereen kan zich goed verzekeren, Mensen met chronische ziektes of psychische klachten hebben vaak hoge zorgkosten die niet volledig gedekt worden. Mensen in de bijstand hebben vaak geen toegang tot aanvullende verzekeringen waardoor ze juist de zorg mijden.

Mbt hypotheekrente aftrek:
Huurders die een inkomen hebben boven de sociale huurgrens zijn aangewezen op de vrije sector. Waarbij huren van 1200 tot 1800 euro geen uitzondering zijn. Zij krijgen geen belastingvoordeel terwijl hun woonlasten vaak hoger zijn dan die van kopers. Ook bouwen ze geen vermogen op uit steen. Dit is structurele ongelijkheid.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:02

Daarnaast zijn er ook mensen met een uitkering die wonen in een plaats zonder openbaar vervoer, of moeten naar een plek waar geen openbaar vervoer is. Bijvoorbeeld om boodschappen te doen, of omdat ze naar het gemeentehuis moeten. En ook mensen in die dorpen willen zich soms bewegen. Dan zijn er nog de uitkeringsgerechtigden die om zich te verplaatsen een speciaal omgebouwd voertuig moeten hebben, die dingen zijn ook niet gratis in zowel aanschaf als onderhoud.
Het leven is al zwaar genoeg als je niet mee kan komen met de maatschappij.
Als je 100% wordt afgekeurd in de wajong regeling dan krijg je 75% van het minimumloon. Je krijgt dus al helemaal niet het volledige minimumloon. Als de uitkeringen niet mee stijgen zorgt dat alleen maar voor nog grotere armoede

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:15

nevica schreef:
IMANDRA schreef:

Tenzij je net als mij bij een klein familiebedrijf werkt. Die kunnen de deuren sluiten als ze hun werknemers 18 euro per uur moeten betalen. Ik ga er dan aardig op achteruit hoor. :)) (en nee dit kun je niet doorberekenen naar de klant, dan staat er een ander heel groot bedrijf klaar die het wel gaat doen)

Ga eens een bedrijf beginnen en ga dan eens naar de standpunten kijken van wat een Timmermans gisteravond tijdens het debat zei bijvoorbeeld. Succes dan. :D

Oke, maar kan je dat toelichten? Want dat grote bedrijf zal óók aan die minimumlooneis moeten voldoen? Willen jullie je werknemers dan dan het huidige minimumloon betalen, terwijl dat vaak niet toereikend is met alle stijgende kosten van nu?

Bovendien staat ook in de plannen dat MKB bijv. lastenverlichting/ondersteuning moet krijgen. En dat grote bedrijf dan niet — die krijgt juist meer belasting. Er vanuitgaande dat beide bedrijven die lasten dus doorberekenen, zit er dan alsnog niet veel verschil tussen jullie als bedrijven?

Dus... is het niet een beetje te kort door de bocht door puur en alleen naar de stijging van minimumloon te kijken en dan te claimen dat je het bedrijf wel kan opdoeken als dat er zou komen, terwijl er nog veel meer dingen/plannen meespelen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:27

Esaqar schreef:

Je laat heel duidelijk merken dat je echt werkelijk geen idee en ervaring hebt en vooral uitgaat van vooroordelen. Je kunt je helemaal niet zo goed verzekeren als jij denkt. Ik betaal bijvoorbeeld 215 euro per maand aan zorgverzekering en heb elk jaar al tussen de 1000 en 3000 euro daarbovenop wat niet vergoed wordt. En dat is terwijl ik een hoop zorg mijd die mijn leven zouden beteren of in ieder geval minder snel achteruit zouden laten gaan. Maar ik kan dat niet betalen en het wordt zeker niet vergoed. Die kosten die ik wel heb zijn dingen die ik echt niet kan mijden, anders had ik dat gedaan want dat geld kan ik eigenlijk helemaal niet missen en gaat ten koste van budget voor eten of een keer nieuwe kleding enzovoorts. We hebben het niet eens over leuke dingen doen, want dat is geen optie gewoon qua geld (los van gezondheid)

Daarbij heb ik een auto nodig waar rolstoel in past en een automaat is. Maar geen belastingvoordeel, want geen gehandicapte kaart, want die aanvraag kan ik ook niet betalen omdat het onzeker is of ik slecht genoeg ben gemiddeld genomen. Want pijn is geen factor en de volgende dag niet meer kunnen lopen ook niet.
Heb een benzine auto van 2003 die 1 op 10/11 rijdt, die ik al had voor de uitkering maar ik niet meer weg kan doen, want dan kan ik geen andere kopen en kan ik niet eens meer bij medische afspraken komen of boodschappen doen. En nee, laten bezorgen is te duur en dus geen optie, erheen gaan geen optie zonder auto.

Jij kan ook een benzineauto rijden, in plaats een dure diesel. Of misschien zelfs een goedkopere diesel, maar die gaan alleen maar duurder worden.
Hier verzekering met aardig wat schadevrije jaren 60 euro, zonder zou dit flink hoger zijn, wegenbelasting verhoogd dit jaar naar 52 per maand,(en die 10 euro verhoging merk ik enorm en is niet eens het enige dat verhoogd is) die oude auto kost juist veel in het onderhoud als je pech hebt, maar onderhoud heb je sowieso met een auto. Altijd.
Ik tank voor 90 euro elke maand en red daar het eind van de maand niet mee, dat zou dus ook meer zijn als ik gewoon kon tanken wanneer nodig. En dit is bij de goedkoopste tankstations in de buurt.
Rijd inderdaad niet zoveel als jij, maar moet alles wel zelf betalen en dat komt aan medische afspraken op zo'n 6000 plus kilometers per jaar. Daar komen nog de andere km's bovenop dus. En die doe ik expres al heel weinig, want ik heb ook heel veel geld minder per maand om te besteden. :+ ik kan jouw kilometers niet eens rijden als het nodig zou zijn. Jouw kilometers zijn ook niet enkel en alleen woon werk verkeer, toch? Ik kon bij aangifte ook al 1500 euro minimaal indienen voor kosten die ik meer had aan vervoer als iemand met mijn inkomen zonder ziekte. Maar dat kan niet meer, dus die kosten zijn volledig voor mij terwijl ik niks anders kan dan naar die afspraken gaan, daarmee stoppen is niet mogelijk als ik een leven wil houden. Specialisten van mijn ziekte zitten niet overal en als je medici treft die geeb specialist zijn kan het heel fout aflopen. Dat was ook maar een gedeelte van de totale kosten per jaar voor de auto. Net als dat jouw werkgever ook niet al het onderhoud en belasting oid betaalt.
We kunnen ook zeggen dat jij maar een baan dichterbij moet nemen als je vindt dat je te veel geld kwijt bent aan reiskosten en te weinig vergoeding. Jij hebt daar meer keuze in. Maar dat is niet eerlijk om te zeggen, maar andersom wat jij doet ook niet.

Ik krijg in de bijstand al 30 procent minder als het minimumloon. Verplichte dure zorgverzekering die niet alles vergoed(maar geen enkele verzekering doet dat, daar is enorm in gesneden en als ik goedkoper uit wil zijn qua verzekering moet ik meer zelf betalen). Want dat is hier de verplichting in de bijstand, een speciale verzekering nemen want ze helpen niet bij zorgkosten maar die verzekering wordt elk jaar slechter qua uitkeringen maar wel duurder. Geen zuinige auto kunnen kopen, want dat geld is er niet en je mag niet zomaar een auto met waarde boven paar duizend euro hebben. Spaarrekening, leuk, die had je al moeten hebben voor de uitkering en mag ook niet hoger als een paar duizend euro zijn. Al het vermogen, dus auto en Spaarrekening iig, mogen niet hoger als x bedrag zijn. Uit mijn hoofd 7000 euro? Heb ik niet, auto is niks meer waard en spaargeld is er niet. Dat was binnen no time op omdat de uitkering niet genoeg was.
Vanwege ziekte zou ik het warmer moeten stoken, want meer klachten als het kouder wordt. Maar dat is niet te betalen. Ik betaal nu 150 per maand om de thermostaat op 15 te houden de hele winter en krijg nu al waarschuwing dat het te weinig is terwijl ik nog nooit zoveel betaald heb, ook niet toen ik wel stookte. Dat geld is al moeilijk, laat staan om te stoken. Dus kost ik de overheid meer geld, want meer medische hulp nodig die godzijdank dan net aan vergoed wordt. Maar dat vind jij blijkbaar een betere optie dat de zorg voor iedereen duurder wordt.

Mensen kiezen er niet voor om niet te werken, zeker chronisch zieken niet. Ze worden al hard genoeg gestraft en jij bent van mening dat ze het nog moeilijker moeten gaan krijgen? Na mijn vaste lasten houd ik max 400 euro over als ik geluk heb. Daar moeten boodschappen, benzine en extra zorgkosten van. Oh en alle persoonlijk verzorging enzovoorts dus ook, niet alleen eten. En na het tanken en zorgkosten 200 per maand als beide meevallen, dus max 45 euro per week.
Ook geen 8 procent vakantiegeld. Bijstand krijg je nu 1300 euro netto, het is een netto uitkering in tegenstelling tot alle andere uitkeringen. Die 65 euro die je op internet meer erbij ziet staan is het vakantiegeld wat ingehouden wordt. Namelijk 5 procent van je netto uitkering, vergeleken met andere uitkeringen die ook op 70 procent van minimumloon zitten maar 8 procent van brutoloon vakantiegeld krijgen. Die 2 dingen bij elkaar maakt dat daar al flink verschil zit in wat ze binnen krijgen maar ook dan is het niet makkelijk.

Echt zelfs met parttime werken had ik het zo vreselijk veel makkelijker. Ik verdiende 16 jaar geleden met 24 uur per week evenveel als mijn uitkering 5 jaar geleden was. 10 jaar geleden met 24 uur meer als wat ik nu krijg... Dat was beide geen minimumloon, maar net iets hoger. Dat duurt dus zolang voordat de uitkering ook maar in de buurt kwam. Maar ook 16 jaar geleden konden wij geen huis kopen met fulltime salaris van ex.

Al deze dingen laten zien dat het zo vreselijk snel niet meer leefbaar is als de uitkeringen niet mee stijgen. Het is nu al krap tot niet te doen, terwijl alles blijft stijgen. Mijn boodschappenbudget is al jaren 40 euro per week maximaal. In het begin kocht ik daar 2 volle boodschappentassen voor, nu nog geen halve. Energie wordt steeds duurder, verzekeringen ook allemaal. Niet alleen de zorg maar alles. Huur stijgt elk jaar en meer als de toeslag. Ik houd dit jaar minder over na vaste lasten, omdat dat allemaal meer gestegen is als de uitkering en toeslagen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:33

Ik ga er inderdaad op voorruit qua uurloon. Iets waar ik onder andere opleidingen en cursussen voor heb gedaan. Ik werk in de autoschade branche. Wat denken jullie dat er gebeurt wanneer alle mensen bij mij op het werk meer gaan verdienen? Mijn werkgever gaat daardoor het uurloon naar klanten en verzekeringsmaatschappijen verhogen. Vervolgens gaan de verzekeringsmaatschappijen hun verzekeringtarief verhogen. Uiteindelijk stijgen de lonen, maar alles stijgt daardoor mee. Er veranderd dus... niks.

Ik ben ook ZZP hondentrimmer. Mijn loon zal hier ook omhoog gaan doordat de minimumlonen omhoog gaan. Dus mijn klanten gaan meer betalen.

Ik rij inderdaad een Mercedes C-klasse uit 2017. Maar met 40.000 kilometer in het jaar wil je ook een kwalitatief goede auto die zijn waarde houd en veilig zijn, een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Vandaar mijn hoge wegenbelasting en verzekering.

Ik ben van mening dat iemand die niet werkt ook geen dikke C-klasse hoeft te hebben. Ze werken er namelijk niet voor.

Ik woon in een plek zonder openbaar vervoer. Anders was ik echt wel met de trein naar mijn werk gegaan.

Het leven is inmiddels ook zwaar als je wel kunt meekomen met maatschappij.

Ik denk misschien zwart-wit. Maar ik ben 28, heb een ruime kennissenkring en mensen van mijn leeftijd kunnen niet uit huis, kunnen niet op eigen benen staan en kunnen geen gezin stichten. En dan gaan we een paar kansparels die vluchten uit hun land hierheen halen en zich voortplanten als konijnen een huis geven? Dát is oneerlijk.

* Ik heb het over mensen die niet werken maar wél kunnen werken mensen. Niet over mensen die ziek, afgekeurd etc. zijn *

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:36

IMANDRA schreef:
nevica schreef:

Oke, maar kan je dat toelichten? Want dat grote bedrijf zal óók aan die minimumlooneis moeten voldoen? Willen jullie je werknemers dan dan het huidige minimumloon betalen, terwijl dat vaak niet toereikend is met alle stijgende kosten van nu?

Bovendien staat ook in de plannen dat MKB bijv. lastenverlichting/ondersteuning moet krijgen. En dat grote bedrijf dan niet — die krijgt juist meer belasting. Er vanuitgaande dat beide bedrijven die lasten dus doorberekenen, zit er dan alsnog niet veel verschil tussen jullie als bedrijven?

Dus... is het niet een beetje te kort door de bocht door puur en alleen naar de stijging van minimumloon te kijken en dan te claimen dat je het bedrijf wel kan opdoeken als dat er zou komen, terwijl er nog veel meer dingen/plannen meespelen?

Grote bedrijven kunnen groter inkopen en dan zijn de inkoopcondities ook vaak een stuk beter. Ze kunnen dus over het algemeen al voordeliger inkopen, wat hun concurrentie positie versterkt.

Daarnaast heeft een Nederlands bedrijf niet alleen te maken met concurrentie binnen Nederland, maar ook met de concurrentie daar buiten. Op dit moment heeft Nederland op Luxemburg na, het hoogste minimumloon in Europa. Hoe kun je verwachten nog met andere Europese bedrijven te kunnen concurreren als het minimumloon (alleen) in Nederland nog verder stijgt?

https://www.debelegger.nl/post/eu-landen-met-hoogste-lonen-in-2025-hier-staat-nederland-op-de-lijst

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:39

Jij hebt het over uitkeringen niet mee laten stijgen en daar tref je alle mensen mee. Ook in de bijstand zoals ik al schreef. De hoeveelheid arbeidsongeschikten die daarin terecht gekomen zijn is enorm gestegen de afgelopen jaren.
En zo'n dure auto hebben ze ook niet, want dat is niet te betalen omdat het letterlijk enorm veel geld minder is per maand wat ze binnen krijgen.

Dus je treft ook de mensen die niet kunnen werken. Nog harder zelfs, want die gaan nooit meer uit die ellende komen hoe graag ze ook willen. Ook al hebben zij ook hard gewerkt. Daar ben jij niet de enige in... Ik hoop voor je dat je nooit uitvalt en nooit het gevecht aan hoeft te gaan en eindigt in de bijstand in ieder geval.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:45

Esaqar schreef:
Ik denk misschien zwart-wit. Maar ik ben 28, heb een ruime kennissenkring en mensen van mijn leeftijd kunnen niet uit huis, kunnen niet op eigen benen staan en kunnen geen gezin stichten. En dan gaan we een paar kansparels die vluchten uit hun land hierheen halen en zich voortplanten als konijnen een huis geven? Dát is oneerlijk.

Kunnen we het aub netjes houden?
Naast dat deze opmerking feitelijk niet eens klopt en jouw extreem rechtse bias laat zien, voegt het op deze manier formuleren echt niks toe aan de discussie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:46

Esaqar schreef:
Ik ben van mening dat iemand die niet werkt ook geen dikke C-klasse hoeft te hebben. Ze werken er namelijk niet voor.

*knip*

Ik denk misschien zwart-wit. Maar ik ben 28, heb een ruime kennissenkring en mensen van mijn leeftijd kunnen niet uit huis, kunnen niet op eigen benen staan en kunnen geen gezin stichten. En dan gaan we een paar kansparelsdie vluchten uit hun land hierheen halen en zich voortplanten als konijnen een huis geven? Dát is oneerlijk.

Wacht even, dus alleen als je ervoor werkt mag je een leuke auto rijden? Want?

Volgens mij is het wel duidelijk wat je van de hedendaagse politiek vind en hoe je onze maatschappij ziet. Maar hoe zou jij het dan doen? Met je minimumloon?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:49

Esaqar schreef:
Ik ga er inderdaad op voorruit qua uurloon. Iets waar ik onder andere opleidingen en cursussen voor heb gedaan. Ik werk in de autoschade branche. Wat denken jullie dat er gebeurt wanneer alle mensen bij mij op het werk meer gaan verdienen? Mijn werkgever gaat daardoor het uurloon naar klanten en verzekeringsmaatschappijen verhogen. Vervolgens gaan de verzekeringsmaatschappijen hun verzekeringtarief verhogen. Uiteindelijk stijgen de lonen, maar alles stijgt daardoor mee. Er veranderd dus... niks.

Ik ben ook ZZP hondentrimmer. Mijn loon zal hier ook omhoog gaan doordat de minimumlonen omhoog gaan. Dus mijn klanten gaan meer betalen.

Ik rij inderdaad een Mercedes C-klasse uit 2017. Maar met 40.000 kilometer in het jaar wil je ook een kwalitatief goede auto die zijn waarde houd en veilig zijn, een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Vandaar mijn hoge wegenbelasting en verzekering.

Ik woon in een plek zonder openbaar vervoer. Anders was ik echt wel met de trein naar mijn werk gegaan.

* Ik heb het over mensen die niet werken maar wél kunnen werken mensen. Niet over mensen die ziek, afgekeurd etc. zijn *

In de laagste inkomensklasse waar jij in zit, is het niet verstandig op rechts te stemmen… die gaan niet voor jouw belangen opkomen.
Met een eigen huis dat een miljoen waard is en een paar ton op de bank begrijp ik dat je daar op gaat stemmen. Maar je schiet jezelf in de kuit als je niet tot die groep behoort.

Die paar kansenparels nemen 6% van jouw sociale huurwoningen in beslag… voor de rest is er gewoon te weinig gebouwd.
Rechts haalt ons niet van het stikstofslot om meer te kunnen bouwen. Daar is gek genoeg totaal geen constructieve aandacht voor.
PVDA/GL heeft hier het meeste werk tot nu toe voor gedaan. Wat de rechtse coalitie afketst, want die hebben totaal geen belang bij meer bouwen. Die groeien op ontevredenheid des lands.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 17:55

Esaqar schreef:

Niet alle kosten worden doorberekend: In concurrerende markten kunnen bedrijven niet zomaar alle kosten doorberekenen. Ze zoeken vaak eerst naar efficiëntie, automatisering of herverdeling van taken.
Loonstijgingen verbeteren koopkracht: Vooral bij lage en middeninkomens leidt een hoger loon tot meer bestedingen, wat de economie versterkt. Dat is anders dan bij hogere inkomens, waar extra loon vaak wordt gespaard.
Inflatie is complexer: Prijsstijgingen komen niet alleen door lonen, maar ook door energieprijzen, grondstoffen, geopolitiek en beleid van centrale banken. Loonstijging is slechts één factor.

Citaat:
Ik heb slecht nieuws voor je, auto's behouden nooit hun waarde.

Citaat:
Over het algemeen rijden mensen met een bijstandsuitkering niet in een C klasse.

Citaat:
Daar kunnen mensen in de uitkering niets aan doen, dat is een beleidsprobleem.

Citaat:

Juist daarom pleiten veel partijen voor meer netto overhouden van je loon, via lagere belasting op arbeid, hogere arbeidskorting en betere toegang tot betaalbare woningen.
De groep “werkende armen” groeit, en verdient meer politieke aandacht. Dat is geen reden om uitkeringen niet te verhogen, maar wél om werk financieel aantrekkelijker te maken.

Citaat:

Statushouders krijgen geen voorrang op reguliere woningzoekenden. Gemeenten moeten een klein percentage huisvesten, vaak in aparte quota.
In 2024 ging minder dan 5% van sociale huurwoningen naar statushouders. De rest ging naar mensen op de wachtlijst — zoals jij en je kennissenkring.
De woningnood is structureel: veroorzaakt door stikstofregels, trage bouwprocedures, en jarenlange onderinvestering — niet door migratie alleen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 18:03

O man ik heb mijn harde mening gegeven en krijg iedereen over me heen :')

Veronica2 schreef:
Esaqar schreef:

*knip*

Ik denk misschien zwart-wit. Maar ik ben 28, heb een ruime kennissenkring en mensen van mijn leeftijd kunnen niet uit huis, kunnen niet op eigen benen staan en kunnen geen gezin stichten. En dan gaan we een paar kansparelsdie vluchten uit hun land hierheen halen en zich voortplanten als konijnen een huis geven? Dát is oneerlijk.

Wacht even, dus alleen als je ervoor werkt mag je een leuke auto rijden? Want?

Volgens mij is het wel duidelijk wat je van de hedendaagse politiek vind en hoe je onze maatschappij ziet. Maar hoe zou jij het dan doen? Met je minimumloon?

Ik heb dus over mensen die kunnen werken maar het niet willen/doen.

Want: ik werk ervoor.

Met je minimumloon? Ik heb geen minimumloon, maar zit wel onder die €18.