Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:15

RanjaRietje schreef:
Ik heb nu ook een powerbank, wat zwaarder ding ook
Kan altijd goed zijn in geval van nood.
Mijn radio komt dit weekend, kaarsjes heb ik, lucifers en aanstekers

Nu denk ik wel dat het goed is nog een kook stel en/of kleine bbq te kopen

Ik zou dan zelf voor een gaskookstel gaan. Die kun je ook binnen gebruiken. Een bbq niet, of je moet er een op gas pakken.

RanjaRietje

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:20

Bedankt San!

En dan die met 2 pitten? Sluit je aan op een gastank denk ik, dat is wel een goede tip! Dankjewel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:28

RanjaRietje schreef:
Bedankt San!

En dan die met 2 pitten? Sluit je aan op een gastank denk ik, dat is wel een goede tip! Dankjewel

Gasfles, ja. En als je ruimte hebt, zou ik idd voor twee pitten gaan.

Er zijn ook kooktoestellen op spiritus, bijv., daar komt geen gas bij kijken. Dat is ook nog een optie als je gas geen prettig idee vindt. Die zijn alleen wel significant duurder.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 20:31

Gasflessen is prima voor mij en inderdaad is dat echt een goed idee ik zat al naar die kleine dingen te kijken maar dit is beter

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 23:09

Afbeelding

Misschien een leuke budgettip om goedkoop bronwater in te slaan? Hier vandaag een sixpack gekocht. Water is nog houdbaar tot november dit jaar.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:21

_San87_ schreef:
RanjaRietje schreef:
Bedankt San!

Gasfles, ja. En als je ruimte hebt, zou ik idd voor twee pitten gaan.

Er zijn ook kooktoestellen op spiritus, bijv., daar komt geen gas bij kijken. Dat is ook nog een optie als je gas geen prettig idee vindt. Die zijn alleen wel significant duurder.

Dank je wel. Ooit jaren terug gekregen. Eeen soort van wok stelletje met 2 pannetjes en een steengrill op spiritus. Helemaal vergeten eigenlijk. Die binnenkort eens testen. Spiritus heeft mijn man altijd wel in de loods staan

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:38

Nog een andere opmerking. Ik lees veel over je noodpakket klaar hebben in rugzak oid ivm evacuatie. Nu is dat sws een uitdaging met 18 liter water (tabletten en filters kunnen natuurlijk wel), maar ik probeer me iets voor te stellen bij een evacuatie voor 72 uur, en dan met name in wat voor situaties dat zou kunnen gebeuren. Ik kan me iets voorstellen bij overstromingen en (bos)branden, calamiteiten bij bedrijven (hebben wat grote in de buurt)

Reden achter de vraag is vooral wat zinnig is om bij de hand / in de auto te hebben leggen voor een kortdurende evacuatie want IMO is dat net weer wat anders dan een noodpakket om het thuis 72 uur vol te houden.

Op dit moment heb ik overigens een zeer uitgebreid pakket in de auto liggen, een soort macgyver kit zeg maar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:43

Kort als in huis buren in de fik dingen is : belangrijke papieren, polisnummers verzekering, etc. naast wat kleding, tandenborstel e.d.
Dus verschil tussen persoonlijke crisis en een heel gebied crisissituatie.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:25

Ik wil niemand ontmoedigen, maar met de auto vluchten is heel tricky, de wegen zitten bij zoiets meteen vol. In Oekraïne kon je dagen aanschuiven richting de grens, als je benzine al niet op was. Vluchten kan m.i. nog het best met de fiets.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:33

Spullen die bij mij standaard in de auto liggen: ehbo-doos, zaklamp, contant geld, 12v oplader telefoon, dekens, hondenvoer voor een paar dagen, wc-papier, tampons, krukje, regenkleding, paraplu, schone sokken en ondergoed, droge schoenen, startkabels, sneeuwkettingen, multitool, goed mes, stuk touw (klimkwaliteit), theezakjes, oploskoffie en zakjes warme choco, iets te eten, campingbrandertje, vuilniszakken.

Allemaal niet gericht op evacuatie, wel op een keer (in Nederland of daarbuiten -- in mijn geval is daarbuiten Noorwegen) ergens een dagdeel of een nachtje door moeten brengen vanwege weersomstandigheden of een verkeersinfarct (files, weg die afgesloten is, veerpont uit de vaart, dat soort dingen).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:01

In de auto ben ik nog niet zo goed voorbereid (nou zouden we ook niet mijn auto pakken want ik rij elektrisch en mijn man rijdt een diesel met 80 liter tank).

Thuis zijn we nu wel bezig met een noodrantsoen. Het gaat dan met name om eten, we hebben namelijk een dieseltank in de tuin en een aggregaat dus bij nood hebben we nog wel eventjes stroom.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:26

@Lielle: Dat noemen ze ook wel eens een bugout bag die je dan zo moeten kunnen pakken in een noodsituatie.

Leuk dat jullie allemaal zo actief bezig zijn met het maken en verzamelen van jullie noodpakket. Ik heb van alles en nog niets verspreid door huis liggen, maar nog niet echt een goede gevulde bugout bag. :=

Het maken en vullen van een kleine EDC pouch vind ik ook altijd leuk. Langzaam leuke en handige survival items bij elkaar verzamelen in de loop der tijd, etc.

Moet mijn waterfilter weer eens te voor schijn halen. Gebruikte die vroeger nog wel eens op wandelvakanties. Heb er eentje van Katadyn. Qua branders heb ik een bezine brander. Die moet ik voor het goede wel eens een keer goed onderhoud geven, voordat die in het noodpakket kant.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:04

Benzz schreef:
Telpeva schreef:
Ik heb de noodradio die ik hier eerder vandaag postte zojuist besteld, ben benieuwd of het wat is.
Als het goed is is het een spatwaterdichte radio, zaklamp, leeslamp, bluetooth speaker, alarm (lees, geen fluitje nodig), en powerbank (telefoon opladen, yay) in 1. Oplaadbaar met een zonnepaneeltje, zwengel, en kabel. De accu is maar 5000mah, maarja voor die prijs lijkt mij dat prima, het is ook weer geen topmodel. 440 gram dus ook niet heel zwaar om mee te slepen.
Als alle functies netjes werken dan ben ik al tevreden.

Laat even weten of hij werkt, want dan bestel ik het ook!

Daar komt ie, mijn review van de Renkforce noodradio!
Eigenlijk kan ik er heel kort over zijn, mijne wil niet opladen, hij functioneert dus totaal niet :+
Jammer, voor die prijs leek het een leuk alles in 1 apparaatje, ik ga hem terugsturen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 08:54

Telpeva schreef:
germie schreef:
Wij hebben hier al eens een stroomuitval gehad van een aantal uren waarbij ook het mobiele netwerk geraakt was. Dus ook bellen of internetten ging niet. Dan zie je ineens mensen gezellig op straat met elkaar praten en veel kaarsen aangaan in de huizen.

Apart eigenlijk he... Dat is zulk 100% sociaal menselijk gedrag, en we kijken het een beetje kwijt te raken door alle apparaten met schermpjes en social media. Dat gevoel krijg ik soms wel tenminste :o
Ik hoop ook dat als er wat zou gebeuren, dat we ook mild voor elkaar zijn en elkaar zullen helpen, dat buren voor elkaar klaar staan enzo.
Ik roep maar wat he: stel iemand heeft een houtkachel en voldoende hout, één huis is dan verwarmd en dan maakt het voor het verbruik van een kachel niet uit of er 1 persoon in huis is, of dat de buren er ook bij zitten bij wijze van.
Een radio net zo, als één persoon in een straat het nieuws kan bijhouden en doorgeven aan de anderen, dan werkt dat ook.

Wij hebben hier wel een straatapp waar mensen soms wat te leen vragen. Zo heb ik een keer een stukje gipsplaat weggegeven omdat iemand toevallig net een stuk gipsplaat zocht van een bepaalde dikte en dat was niet meer te koop (en bij mij stond die plaat al jaren in de schuur en op de nominatie om weggegooid te worden). Maar ook gootsteenonstoppers, en dat soort dingen worden gevraagd en geleend. Als ergens een storing is bij kpn of ziggo, dan lees ik dat meestal als eerste in de app. :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 09:02

Je app groep werkt niet als het mobiele netwerk geraakt is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:06

Daarom had ik het laatst over portofoons/walkie-talkies. Ik moet mijn setje nog even proberen met mijn ouders of ik ze qua afstand kan bereiken en dan mss nog een setje erbij bestellen. :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 10:53

rien10 schreef:

Maar het punt was denk ik ook meer dat men elkaar onderling met dingen helpt, dat is in een normale situatie al prettig, in een probleemsituatie nog meer. Er is niet voor niets dat spreekwoord: beter een goede buur als een verre vriend, ik denk dat het best goed kan zijn om de buren te (leren) kennen om te weten wat je aan elkaar hebt.

Een beetje onder het motto samen sta je sterker :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 13:06

rien10 schreef:

Dat had ik een paar posts eerder al benoemd, al eens uitval gehad van stroom en bellen en internet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:39

Herstel, hier is een nieuwe review van de Renkforce noodradio.
Ik kon het niet uitstaan dat hij het niet deed, dus ik heb nog wat dingen geprobeerd. Blijkbaar wil hij erg graag met zijn eigen kabeltje opladen en niet met mijn snellere Samsung oplader. Maar hij doet het dus toch wel, gelukkig! Ik hou hem dus toch.
Actiefoto's, omdat het kan.
Bluetooth modus werkt prima, het cijfercode = batterij percentage (hij speelt nu braaf mijn herrie van Spotify af, en klinkt ook prima).
De radio functie werkt ook prima, helder geluid ook. Het volume vind ik wel flink hard, het meest zachte volume vind ik voor het fijne zelf al te hard.

Afbeelding

Afbeelding

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 19:44

Deze video stond om 1 of andere reden op mijn fyp. Totaal niet wat ik normaal kijk maar wel in de buurt van waar we het hier over hebben. Mocht je van nederprep een pakket hebben bestelt controleer dan even of de inhoud klopt. Zo rot zijn in een noodsituatie dat je pakket maar voor de helft geleverd is.

https://www.youtube.com/watch?v=kNRwv8rVjVQ

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:44

Wij zijn helaas momenteel in Spanje en hebben gisteren dik zeven uur zonder stroom gezeten.

Goede les voor thuis, ik weet nu wel wat ik klaar ga leggen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:56

Ik denk eraan om een aggregaat te kopen op benzine. Ik heb altijd wel jerrycan benzine staan. Lijkt me vreselijk om 7 uur of nog langer zonder stroom te zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:59

Suzanne F. schreef:
Ik denk eraan om een aggregaat te kopen op benzine. Ik heb altijd wel jerrycan benzine staan. Lijkt me vreselijk om 7 uur of nog langer zonder stroom te zitten.

Benzine moet je wel regelmatig verversen, sowieso na zo'n 6 maanden. Dus zorg dat je dat doet of kijk naar een aggregaat die op gas werkt, gas is 'oneindig' houdbaar. Al zijn die aggregaten wel duur.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:01

Heb je ook niet enorm veel benzine nodig om die aggregaten gaande te houden? Ik had er ook naar gekeken namelijk maar afgeschreven omdat ik dacht dat je dus een hele hoop benzine nodig had.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:05

Iedereen hoort zo'n ding en zeker als er verder niks werkt. Je kan aardig populair worden op zulke momenten.