Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:01

rover_ schreef:
Bijzonder artikel weer op nu.nl :

Veel mensen vinden wolvenwelpen schattig. Maar eenmaal volwassen vallen ze soms ook vee aan. Dat is ook de natuur, zegt milieufilosoof Martin Drenthen.

"Omdat je bij het verlies van biodiversiteit niet zo makkelijk kunt zeggen met hoeveel minder soorten je kunt voordat een heel ecosysteem in elkaar stort", legt Backes uit. "In ecosystemen hangt de ene soort met de andere samen. Als je schakels (zoals de wolf in dit geval, red.) eruit haalt, dan functioneert het op een gegeven moment niet meer. Maar wanneer is niet precies te zeggen."

Waarom we wolven ooit zijn gaan beschermen: 'Mens is niet meer heerser over natuur' https://www.nu.nl/wolf/6328492/waarom-w ... atuur.html

Hmja, wat een onzin..

Nu komen er steeds minder prooidieren, minder herten en reeen en sommige natuurorganisaties trekken al aan de bel hier om. Maar dat telt vast niet in dat zelfbedachte ecosysteem..wat sowieso niet functioneert in een dichtbevolkt land met veel vee. :roll:

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:03

Wie trekken aan de bel? Ik hoor niet anders dan dat ze zeggen dat er nog te veel wild is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:12

De Hoge Veluwe oa, bij hun petitie over redt de moeflon staat ook dat ze teveel herten en reeen doden..in het park zijn de aantallen drastisch geslonken.

Hier op de Veluwe in de bossen zien de boswachters en veel natuurliefhebbers hetzelfde.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:14

Ik snap het ook niet, we hebben hier al maanden geen reeën gezien terwijl er normaal altijd wel een koppeltje loopt. In de hele omgeving zien we ze niet meer, dat vind ik eigenlijk best wel zorgelijk. Er blijft zo niets over, die wolven eten alles op. Ben benieuwd hoe dat in de winter gaat, dan lopen ze vast in de tuinen te schooien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:18

Minder wild? Is dat wat mensen zien? Dat is namelijk wat mij ook opvalt. Wat me wel verbaast is dat de vereniging het Edelhert dit voorjaar aangaf dat er nog steeds te veel herten zijn. Ik ben heel benieuwd hoe de tellingen volgend jaar uitvallen.

mysa er trekt nog niemand aan de bel. Ik denk toch dat het daarvoor een keer ergens gruwelijk mis moet gaan. Maar goed, als we die grote roedels krijgen zoals in Duitsland gaat dat niet lang meer duren.

Die 2 die bij Doorn liepen, zou me niks verbazen als ik die gisteren heb gehoord. Het waren er zeker weten meer dan 1.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:19

Elisa2 schreef:
rover_ schreef:
Bijzonder artikel weer op nu.nl :

Veel mensen vinden wolvenwelpen schattig. Maar eenmaal volwassen vallen ze soms ook vee aan. Dat is ook de natuur, zegt milieufilosoof Martin Drenthen.

"Omdat je bij het verlies van biodiversiteit niet zo makkelijk kunt zeggen met hoeveel minder soorten je kunt voordat een heel ecosysteem in elkaar stort", legt Backes uit. "In ecosystemen hangt de ene soort met de andere samen. Als je schakels (zoals de wolf in dit geval, red.) eruit haalt, dan functioneert het op een gegeven moment niet meer. Maar wanneer is niet precies te zeggen."

Waarom we wolven ooit zijn gaan beschermen: 'Mens is niet meer heerser over natuur' https://www.nu.nl/wolf/6328492/waarom-w ... atuur.html

Hmja, wat een onzin..

Nu komen er steeds minder prooidieren, minder herten en reeen en sommige natuurorganisaties trekken al aan de bel hier om. Maar dat telt vast niet in dat zelfbedachte ecosysteem..wat sowieso niet functioneert in een dichtbevolkt land met veel vee. :roll:

Daar zit wel een enorme studie achter hè, daar is niets zelfbedacht aan. We hebben te maken met ecosystemen en daar gaat de aarde goed op. Dat wij in NL klein en dichtbevolkt zijn, heeft daarom ook alles te maken met een (dreigend) falend ecosysteem, waar we de gevolgen nu al onderkennen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:21

tienus63 schreef:
Kleine mensen worden zeker als potentiële prooi gezien.
Kijk maar wat er in India aan de hand is.
https://www.bbc.com/news/articles/cx2n1z943zzo.amp

Hartelijk dank voor deze berichten uit India. Ik wist al dat daar ook het een en ander mis is. Die mensen wonen in hutjes die niet goed afgesloten kunnen worden, hebben geen toilet maar moeten daarvoor het veld buiten in. En ook nog valt de stroom heel vaak uit zodat er s'nachts geen licht is. Soms dus, volgens dat artikel, worden wolven er gevangen en naar een zoo gebracht. Ik vraag me wel af welke zoo daar blij mee zou zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
SusanH schreef:
Minder wild? Is dat wat mensen zien? Dat is namelijk wat mij ook opvalt. Wat me wel verbaast is dat de vereniging het Edelhert dit voorjaar aangaf dat er nog steeds te veel herten zijn. Ik ben heel benieuwd hoe de tellingen volgend jaar uitvallen.

mysa er trekt nog niemand aan de bel. Ik denk toch dat het daarvoor een keer ergens gruwelijk mis moet gaan. Maar goed, als we die grote roedels krijgen zoals in Duitsland gaat dat niet lang meer duren.

Edit:foto's deel verslag toegevoegd.

Die 2 die bij Doorn liepen, zou me niks verbazen als ik die gisteren heb gehoord. Het waren er zeker weten meer dan 1.

Ik heb dat rapport van vereniging idd ook gelezen, heb er ook fotos van gepost destijds.

Dat we ze niet zien, wil ook niet meteen zeggen dat ze er niet zijn vanzelf. Wild is veel schuwer dan normaal, komen ook pas later tevoorschijn en misschien niet meer op de gebruikelijke plekken, dus er zijn meerdere reden waarom we ze als mens minder zien.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 23-09-24 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:42

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:13

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:17

tienus63 schreef:
Zichtmelding Doorn 2 wolven nabij Bartimeus.
Citaat:
Doorn Utrecht
23-09-2024
04.30 uur

2 wolven bij bartimeus in Doorn, liepen richting hydepark

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ Afbeelding ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/cMmq4K ... tid=K35XfP

Een steenworp van mijn huisje vandaan. Gelukkig staat ‘s nachts alles binnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:21

tienus63 schreef:
Zichtmelding Doorn 2 wolven nabij Bartimeus.
Citaat:
Doorn Utrecht
23-09-2024
04.30 uur

2 wolven bij bartimeus in Doorn, liepen richting hydepark

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Ohw oliebol, hiervoor zal ik wel weer punten verdienen op mijn scorekaart voor toegang tot hell,

Maar hier moest ik toch even om grinniken.

Een zichtmelding bij Bartimeus (het blindeninstituut...)

(Ik ken Doorn heel goed, heb er 8 jaar gewoond en kom er nog veel)

Verder natuurlijk serieus zat.

Qua locatie niet onlogisch overigens, in 3Bergen noordkant was er recent ook al 1,
Ecoduct Mollebos verbindt de Austerlitz, Den Treek en Zeist locaties feilloos met Noord 3Bergen en ook Bartimeus dat in de bossen tussen Driebergen en Doorn ligt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 10:28

Ik vraag me af of de bewoners daar, soms voelen dat er een wolf ronddoolt.
Hun andere zintuigen werken meestal vele malen beter dan bij zienden.

Het lijkt me vreselijk eng als je daar als blinde of slechtziende aan het gedrag van je hond of dat je zelf merkt dat er iets niet veilig is.

Net het spelletje in de file, ook al zit je in een geblindeerde auto, als je naar de auto naast je kijkt voelen ze toch dat ze bekeken worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 10:29

Column Boerin Schrijft
Citaat:
Luna.

Luna is een pitbull.
Luna is niet meer.

Met haar baasjes liep ze aangelijnd over straat. Niets aan het handje. Totdat... totdat die kat zo uit de bosjes voor Luna haar koppie sprong.

Wat doet een hond als dat gebeurd, die pakt in een reflex die kat. Logisch. Onze Tom zou precies hetzelfde doen. Loslaten doet hij dan ook niet.

Luna liet de kat ook niet los. Totdat... totdat die agent haar in haar maag schoot. Luna liet de kat los, die daarna gewoon wegliep.

Luna, had pijn en liep naar haar baasjes toe. Totaal onverwacht en onnodig schoot de agent een tweede keer. Nu dwars door het koppie van Luna.

Luna is niet meer.
https://www.hartvannederland.nl/het-bes ... schoot-dwa

Bruno is niet meer.
Weet u nog? Bruno werd gegrepen door een wolf Bram. Zwaar gewond. Ondermeer een geperforeerde luchtpijp.

De dierenarts vond het zelfs nodig dat Bruno naar het Universitair Dierenziekenhuis ging. Het ging zó slecht met Bruno dat een spuitje hem uit zijn lijden moest verlossen.

Bruno is niet meer.
https://www.gld.nl/nieuws/8199361/geert ... atste-keer

Viel het u ook op, hoe verschillend men met een vergelijkbaar voorval omgaat?

En nog heftiger... dat meisje dat gebeten is... Probleemwolf Bram mag volgens de Europese Wet gewoon afgeschoten worden.

Maar gelukkig heeft Bram een baasje. Dat is PvdD Heuvelrug, zo melden ze zelf in hun uitnodiging voor een propaganda avond... zie foto's.

Oja, en Rick van Malssen is toch een heel ander persoontje als dat men beweerd...
https://www.facebook.com/share/p/rJUKbm6Kcxnbmxh7/

Dat men bij die activistische club niet spoort was ook op Prinsjesdag te ervaren. Hoe serieus moet je iemand nemen die in een wolvenjurk met een rood Robin Hood hoedje rondhuppelt...
Zie foto's.

Tja, en dan krijg je als ouder of grootouder een unieke kans om je kind lid te maken van de WWF Ranger club. Welkomstcadeau... we durven het bijna niet te schrijven... een wolvenknuffel...

Pomp het er bij kinderen op zo'n idioot domme manier in, dat die levensgevaarlijke moordlustige wolf aaibaar is...

Schandalig! Gestoord!

En ineens... ineens begrijpen we waarom de wachttijden bij de GGZ zo gigantisch lang zijn...
https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2024/ ... es-te-lang

Dit allemaal dankzij... PvdD, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Ark, Postcodeleugerij....

✒️Boerin Schrijft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron boerin schrijft
https://www.facebook.com/share/p/PJCwxfZC6dLzQ7Hb/?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:41

tienus63 schreef:
Ik vraag me af of de bewoners daar, soms voelen dat er een wolf ronddoolt.
Hun andere zintuigen werken meestal vele malen beter dan bij zienden.

Het lijkt me vreselijk eng als je daar als blinde of slechtziende aan het gedrag van je hond of dat je zelf merkt dat er iets niet veilig is.

Net het spelletje in de file, ook al zit je in een geblindeerde auto, als je naar de auto naast je kijkt voelen ze toch dat ze bekeken worden.

Ja, er zijn hier in de locale media ook wat berichten van blinde mensen die vast lopen.

Ze zijn contractueel verplicht om hun geleidehonden een half uur per dag zonder lijn te laten spelen/uitrazen/snuffelen.

Maar dat kan niet meer in hun eigen omgeving, en ff de auto pakken naar een losloopgebied is natuurlijk niet helemaal eem optie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:48

Femke_Tweety schreef:
Ohw oliebol, hiervoor zal ik wel weer punten verdienen op mijn scorekaart voor toegang tot hell,

Maar hier moest ik toch even om grinniken.

Een zichtmelding bij Bartimeus (het blindeninstituut...)

(Ik ken Doorn heel goed, heb er 8 jaar gewoond en kom er nog veel)

Verder natuurlijk serieus zat.

Qua locatie niet onlogisch overigens, in 3Bergen noordkant was er recent ook al 1,
Ecoduct Mollebos verbindt de Austerlitz, Den Treek en Zeist locaties feilloos met Noord 3Bergen en ook Bartimeus dat in de bossen tussen Driebergen en Doorn ligt.

Ik woon er tegenover en je bent overal zo door de bossen. Ze zijn hier dan ook al eerder gespot.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:51

https://www.rtl.nl/nieuws/video/video/1 ... xle56us_yg

Sandra en Ferry durven niet meer met hun geleidehond het bos in vanwege de wolf
Ferry Molenaar en Sandra Groeneveld uit Zeist liepen tot voor kort dagelijks met hun blindengeleidehond in het bos. Maar nu durven ze niet meer, vanwege de wolf. Beiden zijn volledig blind en afhankelijk van hun hond. Wolven kunnen een gevaar voor hun steun en toeverlaat zijn. Ze maken er nu een podcast over: 'Geleidewolf'.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:56

Wintu schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
SusanH schreef:

Edit:foto's deel verslag toegevoegd.

Ik heb dat rapport van vereniging idd ook gelezen, heb er ook fotos van gepost destijds.

Dat we ze niet zien, wil ook niet meteen zeggen dat ze er niet zijn vanzelf. Wild is veel schuwer dan normaal, komen ook pas later tevoorschijn en misschien niet meer op de gebruikelijke plekken, dus er zijn meerdere reden waarom we ze als mens minder zien.

Dank voor het plaatsen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 10:58

Ja heel rot voor die blinde/slecht ziende mensen en nog meer voor hun honden. Zoveel dieren zijn al de dupe nu. Ook door de voorzorgsmaatregelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 13:18

Net als honden en vossen kunnen wolven ook neospora verspreiden onder (melk)vee.
Daarom hebben boeren er ook letterlijk een schijthekel aan als mensen hun hond uitlaten in hun weides.
Is een koe eenmaal besmet met neospora dan blijft ze drager en besmet op die manier haar kudde genoten. En het leidt tot abortussen bij koeien.

Citaat:
ONDER DE RADAR

In Nederland hebben we te maken met vele problemen die de aanwezigheid van wolven met zich meebrengen. Sommige problemen, zoals het aanvallen van vee of een hond te grazen nemen zijn overduidelijk. Daar wordt veel over geschreven. Maar er is ook veel onzichtbaar leed, waar vrijwel nooit over gesproken wordt. Een voorbeeld daarvan is Neospora. In deze video wordt daarover verteld.
Voor wie meer wil weten, hieronder nog een link over wat neospora precies inhoudt.

https://youtu.be/w_DKtQMIO5c

Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/WMwnYD ... tid=WC7FNe

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:04

In hoeverre is Neospora ook een gevaar voor paarden? Of geldt dit alleen voor melkvee?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:15

Kaja schreef:
Elisa2 schreef:

Hmja, wat een onzin..

Daar zit wel een enorme studie achter hè, daar is niets zelfbedacht aan. We hebben te maken met ecosystemen en daar gaat de aarde goed op. Dat wij in NL klein en dichtbevolkt zijn, heeft daarom ook alles te maken met een (dreigend) falend ecosysteem, waar we de gevolgen nu al onderkennen.

Ja je hebt gelijk hoor, ik doelde eigenlijk meer op dat de ecosysteem kaart voornamelijk getrokken wordt wanneer het uitkomt. Zoals nu met de wolf om het zo te draaien dat het in het plaatje past.

Over de Hoge Veluwe, daar hebben ze ook nog steeds de tentoonstelling Redt de Moeflon en ook daar ligt nog steeds een petitieboek om te ondertekenen. Inmiddels is de wolf alleen maar verveelvoudigt dus ik ga er vanuit dat het nog steeds relevant is allemaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:30

Ninx schreef:
In hoeverre is Neospora ook een gevaar voor paarden? Of geldt dit alleen voor melkvee?

Geen idee, ik zou mij er ook zorgen over maken voor bv schapen & geiten, impact ervan is op dracht. Paard zet je iets makkelijker aan het werk bij te dik dan een schaap of geit, die dek je eerder om van spekjes af te komen. En aangezien je voor verbetering weide nogal eens iets als schapen inzet, als de wei dan beter (dus voedzamer) wordt, moet die energie ergens heen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 14:41

Zover ik weet kunnen alle dieren tussen gastheer zijn voor de parasiet. Dus paarden, geiten, schapen.
Maar heeft alleen de koe kans op abortus

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-24 15:39

Zichtmelding Punthorst Ov
Citaat:
Leidijk
Punthorst ( gemeente Staphorst )
22-09-2024
Tijdstip onbekend
Wolf gezien.
Pinken in paniek 1 uit de wei.

Gebruik altijd onderstaand telefoonnummer voor alle aanvullende aanvragen/ meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/QzGzfr ... tid=K35XfP