Sorry dit is een ietwat lange bijleespost geworden haha.
nps schreef:Mensen die wantrouwend zijn of een beetje in complotten geloven zijn dus niet vatbaar voor argumenten of de ratio. En die is in mijn hoofd dus heel lastig. Alles wat niet bevestigend is voor hun beeld wordt aan de kant geschoven (en jij discussieert ook al een tijdje - inhoudelijk - mee op bokt, dus zal geen verrassing voor je zijn

). Ik vond nog op internet dit stuk:
https://www.umcg.nl/s/nieuws/complotden ... vertuiging , waarin complotdenken wordt vergeleken met het hebben van een psychose. Complotdenkers zijn dus niet psychotisch (!), maar hebben wel overeenkomsten met mensen die dit wel zijn.
Oh zeker geen verrassing nee. Maar blijft wel intrigerend.
Interessante link zeg!
"want vaak vinden complotdenkers aansluiting bij een groep gelijkgestemden" dit zal wel een groot aspect zijn. De mens houdt ervan om bij een groep te horen, en dan de combinatie met het gevoel dat er jou onrecht is aangedaan...
Citaat:
Voor beiden geldt dat reflectief luisteren naar de onderliggende vragen meer recht doet aan de werkelijke problemen die mensen ervaren, en meer ruimte voor oplossingen biedt. Methoden zoals LEAP (listen, empathize, agree, partner), ontwikkeld voor mensen met schizofrenie zonder ziekte-inzicht, kunnen in de omgang met complotdenkers nuttig zijn. Daarbij gaat het niet om de sterkte van de argumenten, maar om de kracht van de relatie.
Interesting! Maar, het lijkt me ook lastig om op grote schaal toe te passen. Laat staan eenvoudig op een forum als Bokt, waarbij je met feitelijk anonieme mensen discussieert. Zeker als het gaat om de kracht van de relatie.
Al moet ik wel zeggen dat doorvragen naar de 'waarom', dat daar vaak geen antwoord op komt. Of ze, zoals daar beschreven wordt, "genegeerd of omgedacht". Dat frustreert natuurlijk ook aan alle kanten dus dat de discussies verhit worden snap ik dan wel (en ik snap ook dat het dan niet constructief is).
nps schreef:Uit dit stuk:
-knip-
Dit vind ik dus heel interresant. In dit stuk staat ook:
-knip-
Volgens mij zei Elisa2 eerder ook al zoiets. Maarja, op het internet is dat natuurlijk lastig, want je hebt helemaal geen relatie, en er wordt ondertussen wel een berg onzin de openbare online wereld in geslinggerd.
Ha ik ben aan het lezen en tegelijk aan het reageren. Maar inderdaad ja.
Moet zeggen dat ik het 'emphasize' stuk soms heel moeilijk vind. Niet dat ik geen begrip kan opbrengen voor iemand, maar dan met name in situaties waarbij dat begrip eigenlijk tegenstrijdig is met andere zaken (het leed van anderen bagetalliseren, bijvoorbeeld). Dat kom je ook wel eens tegen -vind dan maar eens de balans tussen gevoelsmatig niet tegen de mensen die daadwerkelijk slachtoffer zijn schoppen, maar tóch voldoende begrip en emotie tonen tegen iemand die zich (onterecht) slachtoffer voelt.
Niet voor niks een onderwerp voor diverse studies haha.
pmarena schreef:Maar wat betreft "Big Pharma" en ander bedrijvengebeuren ben ik niet zo naïef dat ik denk dat alles wel goed geregeld zal zijn.... daar spelen te veel vieze belangen mee om zomaar alles te geloven dat zogezegd goed onderzocht zal zijn. Dat er met een bias gewerkt wordt. Dingen die niet goed uitkomen onder het matje geveegd worden. Als metingen / cijfers niet voldoen dat er dan mee gesjoemeld wordt of grenswaardes gewoon maar aangepast worden zodat het toch nog "okee" lijkt. Bah.
En ik snap dat dat kan klinken als complotdenken. Maar dat wegzetten als "niet vatbaar zijn voor argumenten of ratio" vind ik veel te simpel gesteld. Want de argumenten en ratio wijzen er nou juist op dat de kans behoorlijk aanwezig is dat dat soort zaken vol zit met allerlei beerputjes door de belangen die er spelen.
Ik snap wat je zegt
. Maar ook daarbij kunnen wij wel logisch nadenken, denk ik. Op zijn minst om te kijken naar de voordelen en (feitelijke of gevoelsmatige) nadelen. Zeker in de hoogtijden van Corona moest er echt iets gebeuren, dan denk ik dat je op de dan aanwezige informatie af moet gaan. En volgens mij deed jij dat ook wel hoor, dus wil niet zeggen dat dat niet zo was. Maar ik begrijp ook wel dat veel mensen dat lastig vinden –ik kan me voorstellen dat zo'n pandemie en alle gevolgen die het heeft en alle onzekerheden die het met zich meebrengt best lastig te bevatten is. Zo ook met andere zaken dan Corona.
rien10 schreef:Qimm schreef:Ik vind het altijd wel grappig dat de info die je hebt uit wetenschappelijke onderzoeken niet waar is, maar Pietje van TikTok weet echt hoe het zit en die geloven we wel zonder twijfel...
En dat snap ik dus echt niet. Dat gaat er bij mij niet in. Hoe werkt je brein dan? Wat zie of hoor je dan wat ik niet zie, niet snap.
Ergens in de hersenen gaat er een afslag mis, maar hoe, wat, waarom?
Confirmation bias zoals 996981 al zegt, maar ook 'Cognitive Dissonance'.
https://www.psychologytoday.com/us/basi ... dissonance
Het is echt heel vervelend voor iemand als er 2 strijdige dingen zijn, dan probeer je dat (soort van onbewust) op te lossen zodat je hoofd niet zo'n "error" ervaart. Dat kan op meerdere manieren, maar de moeilijkste / lastigste daarvan is je eigen mening bijstellen (dat doe je -psychologisch gezien- niet graag). Ik denk dat ook wij er moeite mee zouden hebben als er ineens een bron komt die betrouwbaar lijkt maar echt compleet tegen alle feiten die we kennen ingaat. Bijvoorbeeld: "het gras is eigenlijk blauw", bijvoorbeeld.
Daarom probeer ik wel open te staan voor andere bronnen en probeer ik het objectief te bekijken. Lukt ook niet altijd hoor, maar ik vind het wel belangrijk om dat te blijven doen. Ook als de bron mij op het eerste oog niet betrouwbaar lijkt. Maar dan pak ik wel terug op het zoeken van andere bronnen die -objectief gezien- betrouwbaarder zijn, zoals wetenschappelijk onderzoek (en dan het liefste literatuurstudies. die dus écht naar meerdere onderzoeken hebben gekeken en dus conclusies trekken nav een grotere groep).
@Cer: ik snap dat zulke zinnen je tegenstaan. Maar als je de munt draait kan je ook best begrip hebben voor de mensen die het roepen, toch? Ik wil het liever niet persoonlijk maken, maar in dit geval is het wel makkelijk qua voorbeeld: de uitspraken van Germie zijn best pijnlijk voor veel mensen die wél veel 'echt' verlies hebben ervaren in die tijd. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen zich boos en geirriteerd en gekrenkt voelen door uitspraken die basically erop neerkomen dat het (even platgeslagen) allemaal maar overdreven gedoe is geweest, en dat (gevoelsmatig/hoe het overkomt) het ergste is geweest dat iemand niet lekker kon blijven reizen. De hele situatie ontzettend bagatelliseert. Ook daar heb je twee kanten aan het verhaal, twee zijden waarvoor je begrip kan opbrengen. Ik vind het namelijk oprecht sneu voor Germie dat ze haar passie niet kon uitvoeren, maar dat valt bij mij wél in het niet bij de grote maatschappelijke problemen die er toen waren / we nu nog steeds de nasleep van ervaren.
Mensen uiten zich wellicht niet altijd op de meest nette manier. Maar ik snap dat zulke reacties komen. Ik snap ook heel goed dat, omdat het blijkbaar nu nog steeds zo'n groot issue voor haar is, dat mensen aangeven dat met een professional praten wellicht een goed idee is. Dat hoeft echt niet als vervelende opmerking / steek onder water bedoeld te zijn. Ik denk ook dat -voor zover we dat vanachter ons scherm kunnen inschatten- het goed zou zijn voor haar mentale gezondheid, maar het is altijd volledig aan haar wat ze ermee doet.
Het punt is ook een beetje dat soms informatief bedoelde berichten op worden gevat als persoonlijke aanval. Zeker als je met iemand discussieert die compleet tegenover je staat qua mening, dan lopen de gemoederen hoog op. En de emoties dus. Ik vind het altijd wel belangrijk om bij jezelf na te gaan van, is dit echt een persoonlijke aanval / steek onder water of lees ik dat er alleen maar in omdat ik emotioneel wordt van het onderwerp / de reactie?
anjali schreef:rien10 schreef:Herinneren jullie je die uitzending van (naar ik meen) het programma Paradijsvogels nog? Een mevrouw in Friesland had haar hele huis met aluminiumfolie behangen, ze had zelfs een hoedje gemaakt van folie. Dit alles om zich te beschermen tegen stralingen.
Ik geloof ook dat ze overal elektriciteitskabels had lopen. In ieder geval klopte er iets niet aan het huis.
Zij was echt geestesziek. En dat word nu eenmaal een wappie of een gekkie genoemd. Hele trieste bedoening.
Dat programma heb ik niet gezien.Maar iets als electromagnetische velden en dergelijke onzichtbare stralingen bestaan wel degelijk. Er is apparatuur waarmee je die kunt meten. En deze stralingen kunnen zeker schadelijke invloed op je lichaam hebben. De ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander.
Dit vind ik dus ook interessant. Want já straling an sich kan schadelijk zijn. En já de een is er gevoeliger voor dan de ander. Maar er is voor zover ik weet totaal geen bewijs dat de straling waar wij dagelijks mee te maken hebben ook maar enig significant effect heeft op ons lichaam. Er worden statements gemaakt die een belangrijke nuance weglaten (en wellicht weet de persoon die nuance niet).
Er wordt gesproken over bewijzen dat iets niet zo is. Dat werkt helaas niet zo, je kan alleen bewijzen dat iets wél is. Dus als iemand iets claimt, moet er imo bewijs gegeven worden dat dat zo is. Of dat nu 'wolven zijn uitgezet' is, of 'corona is een griepje'.
Qimm schreef:Complot theorieen komen meestal voort uit twijfel. Mensen zoeken naar een andere verklaring. Soms verzin je er gewoon 1

, soms kom je ze tegen en hang je die aan omdat dat beter overeenstemt met je eigen ideeen.
Hebben geloof en complottheorieen dan gemeen. De onzekerheid en vervolgens gaan zoeken naar een verklaring
.
996981 schreef:Wat ik ergelijk vond was het “prikken doe je voor een ander”. Dat is in het geval van corona gewoon niet waar en was al vrij snel duidelijk. Toch hield men daar echt lang aan vast. De vaccinatie voorkomt mogelijk ernstig ziek worden. Hij voorkomt niet dat je corona krijgt of anderen aansteekt. Vaccineren doe je bij corona primair voor jezelf.
Nou ja, het klopt wel. Groepsimmuniteit enzo, virus was wel minder vatbaar en als je prikt bescherm je mensen die er wel vatbaarder voor zijn. Net als bij andere ziektes waartegen we vaccineren. Maar natuurlijk zijn er altijd nuances en is het nooit zwart-wit. Het voorkomt nooit 100%, maar als je de kans al kleiner maakt, of als je dan tóch besmet raakt, het ziekteverloop korter/minder heftig (en dus minder lang besmettelijk), dan ben je toch ook voor een ander aan het prikken? Zeker ook vooral voor jezelf, maar het aspect voor een ander prikken is prima te beargumenteren.
Elisa2 schreef:Ik ken teveel mensen met bijwerkingen van de niet goed geteste vaccinaties om dat zo luchtig weg te wuiven zoals hier nu gebeurd.
De overheid had zeker open kaart moeten spelen. Eerlijkheid duurt het langst, alleen willen ze dat niet want dan kunnen ze ook schadeclaims aan de broek krijgen. Er speelt echt wel meer mee dan de meeste mensen beseffen.
En dat vaccineren voor een ander was manipulatie van de hoogste graad waar de meeste mensen met open ogen intrapten.
De grap is, dat de vaccinaties net zo goed getest zijn als alle andere. Maar, zoals hier ook al eerder is aangestipt, kon het allemaal veel sneller en grootschaliger omdat er nu eenmaal noodzaak was en met noodzaak tijd en geld werd vrijgespeeld om het te doen. De juridische hoepels werden minder storend in het proces. Maar de onderzoeken zijn gewoon gedaan, groot genoeg. Alleen de langdurige niet, maar dat is nooit met nieuwe medicatie. Stellen dat ze niet goed getest zijn is daarom ook onzin. Stellen dat niet alles bij het begin bekend is daarentegen, daar ga ik in mee. Ik weet zo-even niet wat de standaard grootte is voor zo'n onderzoek, maar stel je onderzoekt het in totaal onder 10.000 mensen. Dan kom je dus bijwerkingen tegen die op z'n minst 1:10.000 voorkomen. Is het een bijwerking die 1:100.000 voorkomt, of zelfs maar 1:1.000.000, dan kom je die nog niet tegen. Myocarditis etcetera bijvoorbeeld: een snelle google leert dat het voorkwam bij 3 tot 10 mensen op een miljoen gezette coronavaccinaties. Zoiets komt niet uit de normale onderzoeken. Maar maakt dat een vaccin "niet goed getest"? Vind ik niet. Zeker niet als je de balans opmaakt van mensen die je beschermt met het vaccin (en dus levens red, spaart van de soms permanente gevolgen van corona), ten opzichte van de kans dat iemand toch zo'n bijwerking kan krijgen (die ook variëren in hoe heftig en hoe behandelbaar ze zijn). Zo lang men maar ingrijpt en verder onderzoekt als er sprake is van zoiets. En dat is ook gewoon gebeurd. Het is gezien, erkent, onderzocht, en op gehandeld. Dat is toch precies wat je wil zien?
Luchtig wegwuiven vind ik niet dat is gedaan. Het zien in het grotere plaatje daarentegen, dat wel. Maar dat vind ik alsnog niks slechts. Ik ben het ook met Shadow eens dat er misschien op sommige gevallen te luchtig is gedaan met Corona zelf, maar ook daarbij moest iemand de balans opmaken: wat voorzien we als gevolgen van corona? Wat hebben onze maatregelen voor effect op de bevolking, de maatschappij, de economie? Ik zou zelf nooit en te nimmer in die stoel willen zitten.
Het is echt niet realistisch om onderzoeken dusdanig groot te maken dat dit soort zeldzame bijwerkingen standaard uit de tests komen. Dan zouden er nooit nieuwe medicijnen en vaccinaties op de markt komen.
Elisa2 schreef:Er zijn ook mensen ziek geworden door vaccinaties. Waarom die stellige overtuiging om dat te blijven ontkennen en baggataliseren? Of hebben die mensen geen recht van spreken. Ben je alleen slachtoffer als je ziek bent geworden door Covid?
Ik onderschat Covid en de gevaren die het opgeleverd heeft echt niet. Maar snap werkelijk mensen niet die alle andere zaken baggataliseren.
Wie ontkent dit?