[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:48

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Voor niets gaat de zon op, onze voorouders hebben gewerkt voor de welvaart van dit land. Wij werken al van jongs af aan. Hoezo geluk? Het is niet of alles komt aanwaaien.

Ja, er werd iets groots verricht, in Ons Indië.

Volgens Multatuli dwangarbeid.
Volgens de huidige normen ook.

....heb jij Indische roots?

Hoe ver wil je teruggaan? Naar de tijd dat Egyptenaren slaven hadden? Of de Vikingen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:49

Celiien schreef:
Volgens mij hebben we het over het feit, dat er teveel mensen blijven hangen in een situatie, die de staat, aka de belastingbetalers, veel geld kosten. Naast het woningtekort, is dit toch hoe dan ook krom? Of is het prima dat mensen hard werken,en vervolgens (indirect) andere mensen sponsoren, die niet werken?

Ik heb hier een onderzoek, die de verdeling van bijstandsgebruikers geeft, en ook kijkt naar de 2e generatie, ofwel degene die hier in NL geboren zijn.
Die hebben, mijn inziens, geen excuses van taalbarrière, want die zijn gewoon in NL naar school geweest. Wellicht wat kort door de bocht, maar goed.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/stati ... %20procent).

Eens, het is belachelijk en krom. Maar het is niet zo zwart wit als je het schetst. Discriminatie en racisme gebeurd ontzettend veel op de werkvloer en bij sollicitaties. Veel meer begeleiding en dan vooral goede vanuit het UWV moet er komen. Maar die volgen ook alleen maar procedures.

In 2008 heb ik in samenwerking met de gemeente een groep van 15 kandidaten getraind die als fase 3/4 klanten werden benoemd. Dat is volgens de gemeente de groep die vrij kansloos is op het vinden van een baan. Als je tot de kern komt waarom die mensen niet aan het werk komen, dan kom je de meest schrijnende verhalen tegen. Die slapen nachten niet omdat ze zo onzeker zijn om weer afgewezen te worden. Gewoon omdat ze zichzelf slecht kunnen verkopen en afwijzing op afwijzing hebben gekregen.

Er zit gewoon veel meer achter. En deze groep was btw zeer divers.

En het is altijd zo geweest dat de sterke schouders de mindere schouders ondersteunen. Altijd zo geweest, gelukkig maar!

Benzz

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:51

Overigens Cellien, haal je twee groepen door elkaar. Vluchtelingen zijn geen 2de generatie. En de taalbarriere gaat over vluchtelingen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:54

Vragen of iemand bepaalde roots heeft, en het vervolgens wellicht een familie tic noemen? mijn hemel zeg. Tegenwoordig moeten we in een discussie dus maar de hele familie achtergrond bespreken :x

Benzz, fijne post.
Echter ben ik het toch met je oneens. Discriminatie en racisme heb ik toch niet gezien op de werkvloer. Maar dat zal aan mij liggen.

En over je laatste post inzake vluchtelingen, eens hoor. Als eerste ben ik niet heel goed in terminologie. Maar ik gebruikte het als voorbeeld dat het daar niet aan kan liggen dat ze blijven hangen in deze tak.

Het is een fout in het systeem, dat opgelost moet worden. Dan komt het bekende, werken moet lonen, weer in beeld.

Is het allemaal de schuld van? Nee hoor, dat zeg ik niet. Maar wellicht eerst zaken op orde, en dan weer verder kijken, ipv overvolle AZC's boetes geven, wat uiteindelijk wordt betaald van belastinggeld, aka de werkende belastingbetaler.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 11-06-24 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:55

En ze worden door NL op de werkvloer met de nek aangekeken.. ook door jou, jij bent ook NL, of je dat nou leuk vind of niet.

Ik word persoonlijk een beetje simpel van excuses waarom dingen niet lukken, want Jan Janssen kan ook niet altijd werk vinden, maar omdat zijn voorouders Vikingen waren die indie hebben gekoloniseerd mag hij nergens wat van vinden en moet ie gewoon doorgaan met rot baantjes uitvoeren omdat er geen speciaal project voor hem is …

Nou goed, hier in dit topic vinden we de oplossing iig ook niet, dat is wel duidelijk.

De onaardigheid die ik heb ervaren op de werkvloer is van iemand met een buitenlandse naam die ik niet goed uitsprak waarop ze mij op zeer kinderachtige wijze meende te moeten vertellen dat “die nederlanders” niet eens die naam goed uitsprak want Perzië …

Zij is trouwens vanzelf weggegaan omdat 40 uur niet gelijk is aan 5x 6 uur … maar dat terzijde ..

Discriminatie op de werkvloer heb ik niet gezien, maar dat vind ik niet raar omdat ik daar geen last van heb. Seksuele intimidatie en pesten dan weer wel..
ik denk dat dat inherent is aan mensen.. sommigen zijn gewoon dom en onaardig..
(Maar goed, ik weet er het fijne niet van)
Laatst bijgewerkt door Cer op 11-06-24 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:57

ravellie schreef:
janderegelaa schreef:
We hebben tot 2030 900.000 extra woningen nodig om de woningmarkt te stabiliseren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ci%C3%ABle)%2520mogelijkheden%2520van%2520woningzoekenden.

En het woningtekort stijgt vooral door hogere migratie:
https://www.ad.nl/politiek/woningtekort ... ~a128e0bb/

Klopt helemaal, maar dat laatste moet je in dit soort topic maar niet zeggen ;)

Psst, er staat in het artikel gewoon bij dat het ook om arbeidmigratie en buitenlandse studenten gaat.

AD schreef:
De extra verwachte bevolkingsgroei wordt volledig veroorzaakt door migratie, blijkt uit de cijfers. Naast statushouders (erkende vluchtelingen) hebben ook arbeidsmigranten en buitenlandse studenten een woning nodig. Vorige week viel het kabinet omdat de regeringspartijen het niet eens konden worden over strengere regels om de migratie aan banden te leggen.

De onderzoekers verwachten dat de bevolking van Nederland de komende vijftien jaar groeit met 1.405.500 personen, een toename van bijna 8 procent. Die groei wordt voor een kwart veroorzaakt door geboortes en voor driekwart door buitenlandse migratie.

en uit een ander artikel:

bnnvara schreef:
Van de immigranten is normaliter zo’n 10% vluchteling, ongeveer 60% zijn kennis- en arbeidsmigranten, zo’n 15% is internationaal student en zo’n 15% is remigrant (Nederlanders die uit het buitenland terugkeren).

Dus, van migranten is relatief gezien het aantal asielzoekers echt heel laag. En dat is volgens mij de groep waar het meest over gevallen wordt.

In 2023 is het aantal vlucthelingen gestegen, maar waren het vooral Oekrainers. Jeweetwel, omdat hun land en stad helemaal platgebombardeerd wordt door een zekere schurk waar een zekere man met mooi kapsel in Nederland dikke vrienden mee is.

@ravelli - Nog over de ongeinteresseerde houding - hebben jullie nooit Nederlanders met een ongeinteresseerde houding, die alleen maar op hun telefoon zitten tekijken? Is die houding echt exclusief voor buitenlanders?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:58

Afbeelding

Nog een 'leuk' feitje die veel mensen niet kennen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:02

Oh het hele slavernij verhaal komt weer voorbij.. de geschiedenis herhaalt zich binnen dit topic ook steeds :)

@nps: hebben we het over buitenlanders of vluchtelingen of 3e generatie asielzoekers of weer andere mensen?
(Nb: Ravellie gebruikt volgens mij niet de term “buitenlander”?)

(Over de werkende jeugd van tegenwoordig is ook van alles te vinden als ik de socials mag geloven maar dat is een andere discussie :) )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:13

Celiien schreef:
Vragen of iemand bepaalde roots heeft, en het vervolgens wellicht een familie tic noemen? mijn hemel zeg.

Ach ja...
Persoon 1 zegt "Onze voorouders deden X".
En vanwege een bepaalde familietic ben ik dan razend benieuwd welke voorouders dat dan zijn.
Citaat:
Het is een fout in het systeem, dat opgelost moet worden. Dan komt het bekende, werken moet lonen, weer in beeld.

Ja graag, ipv 'geld fokt geld'.
(Piketty, Kapitaal in de 21ste eeuw.)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:16

'onze voorouders hebben hard gewerkt voor' is toch een redelijk normale uitdrukking, of heb ik het dan heel verkeerd :+

Geld fokt geld zit ook wel een gedachte gang achter die te volgen is hoor. Werk moet lonen is alleen gunstig op het moment dat het aan de belastingkant verminderd wordt en niet aan de werkgevers kant. En dat betekent niet de belastingdruk verhogen bij bedrijven.

Hetzelfde geld met loonsverhogingen, maar dat gaat ook weer in een spiraal meer loon- meer lasten werkgever- hogere prijzen - loonsverhoging levert precies 0 op(of juist -).

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:17

@nps:

Oh zeker, die zijn er ook genoeg.
Maar daar ging het niet over (zie de berichtenstroom) er werd een opmerking geplaatst dat het UWV niet echt meewerkt met de mogelijkheden tot werkvoorziening en daar ben ik het niet mee eens, die zijn er zeker wel, en inmiddels ook veel positieve kleinschalige initiatieven om mensen met een flinke afstand tot de arbeidsvloer kansen te bieden om door laagdrempelige stages in aanraking te komen met allerlei takken in de zorg (praatje maken met patienten, thee brengen dat soort zaken, waarna men bij goed resultaat kan doorstromen naar een opleiding.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:24

Wij leiden ene groep statushouders op in samenwerking met een Hogeschool. Gaat heel prima, zijn harde werkers. Leren de taal ontzettend snel en leuke gasten

Van het weekend nog met mijn groep vrienden twee Poolse arbeiders uitgenodigd die in de straat wonen. Hilarische kerels. Zo vriendelijk en beleefd, hoop ze vaker te zien.

Sukkels zitten er onder de Nederlanders ook tussen, en de mensen die door de mazen van de wet glippen, tsja. Hou je toch wel. Ook bij de Nederlanders.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:32

Moderatoropmerking:
slotje voor overleg

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 10:48

Moderatoropmerking:
We openen het topic weer nadat we de persoonlijke aanvallen en lelijke opmerkingen richting elkaar hebben geschoond. We verzoeken jullie om deze links te laten liggen en op de bal te blijven discussiëren, ondanks dat de meningen sterk van elkaar verschillen en het een gevoelig onderwerp is

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 11:58

Celiien schreef:
Geld fokt geld zit ook wel een gedachte gang achter die te volgen is hoor. Werk moet lonen is alleen gunstig op het moment dat het aan de belastingkant verminderd wordt en niet aan de werkgevers kant. En dat betekent niet de belastingdruk verhogen bij bedrijven.

... het staat al in de bijbel: met geld kun je geld fokken, maar het heeft nadelen op de lange termijn.

Ik kom er even niet uit mbt "(werk moet lonen) is alleen gunstig op het moment dat het aan de belastingkant verminderd wordt" -
....doel je op minder loonbelasting?

"(...) en niet aan de werkgeverskant. En dat betekent niet de belastingdruk verhogen bij bedrijven" -
... qua stijl: heeft "en" hier de betekenis van opsomming?
(Dan zou het kunnen zijn: graag minder loonbelasting, en minder belasting voor werkgevers/ bedrijven.)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 12:51

Janneke2 schreef:
Celiien schreef:

... het staat al in de bijbel: met geld kun je geld fokken, maar het heeft nadelen op de lange termijn.

Ik kom er even niet uit mbt "(werk moet lonen) is alleen gunstig op het moment dat het aan de belastingkant verminderd wordt" -
....doel je op minder loonbelasting?

"(...) en niet aan de werkgeverskant. En dat betekent niet de belastingdruk verhogen bij bedrijven" -
... qua stijl: heeft "en" hier de betekenis van opsomming?
(Dan zou het kunnen zijn: graag minder loonbelasting, en minder belasting voor werkgevers/ bedrijven.)

Wat in de bijbel staat boeit mij echt geen ster, als ik het ff grof mag zeggen.

Inderdaad, schalen (wederom) aan passen, verandering in de loonheffingskortingen etc. Zijn ze toch al mee bezig, dus dat is mooi meegenomen.

Qua stijl: Ik snap niet wat je vraag is. Wat ik in ieder geval bedoel is dat als je ofwel de lonen laat verhogen via de werkgevers, ofwel de belastingvermindering op arbeid gaat weerleggen naar belastingverzwaring voor (mkb) bedrijven, je in een vicieuze cirkel terecht gaat komen. En dat moet je net niet willen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 15:14

Cer schreef:
denisesilver schreef:
Maw er wordt weer onzin geroepen als zijnde waarheid.
https://www.nivel.nl/nl/nieuws/een-asie ... ndspatient

Ik moest even graven naar de term “ziekenfondspatient” …

Het is een vrij oud artikel, dit :)

Zo lekker oplettend van mij. Ik had de datum niet gezien, thanks voor de correctie :’)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 17:34

Celiien schreef:
Wat in de bijbel staat boeit mij echt geen ster, als ik het ff grof mag zeggen.

Dat mag hoor, vrijheid blijheid.
Maar wel jammer, zaken waar al eeuwen en eeuwen over is nagedacht zonder pardon negeren.
Citaat:
Inderdaad, schalen (wederom) aan passen, verandering in de loonheffingskortingen etc. Zijn ze toch al mee bezig, dus dat is mooi meegenomen.
(...)
Wat ik in ieder geval bedoel is dat als je ofwel de lonen laat verhogen via de werkgevers, ofwel de belastingvermindering op arbeid gaat weerleggen naar belastingverzwaring voor (mkb) bedrijven, je in een vicieuze cirkel terecht gaat komen. En dat moet je net niet willen.

Ja, dank je.
Het wordt dan een vicieuze cirkel en dat heeft weinig zin - nu snap ik wat je bedoelt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:45

Janneke2 schreef:
Maar wel jammer, zaken waar al eeuwen en eeuwen over is nagedacht zonder pardon negeren.

Doel je hiermee op bijbelteksten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:30

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

Doel je hiermee op bijbelteksten?

Ja.

(Het is off topic, maar ik vind het jammer dat discussies waar eeuwen wijsheid in zit, totaal onbekend zijn. En anno nu overgedaan worden, met laten we zeggen dezelfde beginnersfouten. "Want de bijbel is een sprookjesboek", ofzo. Nou, neem dan de sprookjes van Grimm ter hand: daar staan dezelfde vragen vaak ook al in. Etc.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:12

Laten we hier geen reli topic van maken aub.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:55

Inmiddels crisis overleg over ministerspost. Het wordt steeds lachwekkender.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 18:14

BigOne schreef:

dat gaat niet over de Europese verkiezingen toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 18:25

juval schreef:
BigOne schreef:

dat gaat niet over de Europese verkiezingen toch?

Nee maar reken maar dat onze binnenlandse verkiezingsuitslag zeker van belang is mbt verhouding andere EU landen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:27

Ik vind het trouwens wel opvallend hoe groot de fractie is waar CDA ook in zit in Europa. Ik denk dat wij in Nederland soms vergeten hoeveel mensen in Europa er nog gelovig zijn, vond ik wel interessant

Ik ben ook wel trots erop dat Volt 2 zetels heeft gekregen. Ze hebben meer zetels dan NSC en evenveel als BBB. Alleen het valt me wel op dat mensen die partij een beetje vergeten, dat die bestaat oid.