Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:10

robert45 schreef:
Als er blijkbaar zoveel onvrede is onder de mensen dat de PVV zo groot kan worden terwijl het zo’n verschrikkelijke partij is en NSC komt met 20 zetels de kamer binnen omdat de mensen Dhr omtzigt nog wel als betrouwbaar zien. En een BBB haalt een monsteroverwinning bij de Statenverkiezingen.

En een heel groot gedeelte zijn proteststemmen dan had je als politiek wellicht moeten kijken van hoe kunnen we die onvrede aanpakken.

Onvrede komt ergens vandaan en heeft niets te maken met racisme maar met de onvrede is niets gedaan. Dan verlies je uiteindelijk de kiezer.

Maar je kunt niet verwachten dat D66 even alles wat de VVD heeft aangericht in korte tijd kan oplossen.
De VVD heeft Ter Apel en Budel veroorzaakt en laten bestaan.
Er zijn ook veel ontevreden mensen die links hebben gestemd. En er zijn ook heel wat VVD-ers die PVV hebben gestemd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:13

V.w.b. het niet meeregeren van de VVD: ik lees net dat Baudet gisteren een coalitie voorstelde van PVV, VVD, BBB, FVD, JA21 en SGP.
Dat blijft ons dan in elk geval bespaard. ;)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:15

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:33

robert45 schreef:
En een heel groot gedeelte zijn proteststemmen dan had je als politiek wellicht moeten kijken van hoe kunnen we die onvrede aanpakken.

Onvrede komt ergens vandaan en heeft niets te maken met racisme maar met de onvrede is niets gedaan. Dan verlies je uiteindelijk de kiezer.

Een groot deel van mijn onvrede heeft daar mee te maken.
Proteststemmen hadden ook naar de SP of de Piratenpartij gekund. Of 50+ of noem maar op.

En onvrede met twaalf jaar Rutte :j
Twaalf jaar 'geen visie is het doel, de markt moet het oplossen'. ('Ga dan weg uit het Torentje als je toch niets doet', denk ik dan.)

Nu is de proteststem bij een racistische partij terecht gekomen.

... ik schreef het al eerder: mijn buuf staat voor de klas. Komt een Nederlands meisje met hoofddoek naar haar toe, op het randje van tranen, en vraagt of ze nu uitgezet gaat worden.
Arme meid...

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:36

ruitje schreef:
Man man man....

Ik stem rechts maar jullie bevestigen echt alle vooroordelen hoor. Zaken uit het verband trekken, naar je toe praten.

Het is enorm democratisch op te demonstreren. Juist dat laat zien dat we een democratie zijn.

En ik wist niet dat als veel mensen kozen voor een partij hij dan ineens niet meer extreem rechts was?

Boeiend wel, die lessen over onze politiek die we van jou krijgen.

Er klopt alleen geen reet van.

Ik zou bijna voorstellen een besloten HK topic te gaan maken met de mensen uit het vorige topic. Het was een super mooi topic, waar juist zowel links als rechts ( een soms ook stevige) respectvolle discussie konden voeren.

Het is nu gewoon een naar topic geworden zeg :o

Dat is niet bepaald democratisch. Dit is een vrij forum, waar ook mensen met een andere mening wat mogen plaatsen. Helaas deden niet veel mensen die anders denken dat hier in de politieke topics, maar er lijkt wat te veranderen de laatste week. Waarschijnlijk heeft de enorme winst van de PVV ermee te maken.

Zoals jij van mening bent dan er van mijn “lessen” niets klopt, zo denk ik over andere “lessen”. Onze linkse zakkenvullers (“we worden samen een stukje armer” “we moeten verduurzamen” “vliegschaamte hebben”) terwijl ze zelf enorme huizen bezitten, bepaald hun best niet doen hun eigen huizen te verduurzamen en tonnen per jaar binnen harken) geven zelf niet bepaald het linkse goede voorbeeld. Alleen de SP doet dat en daar kan ik alleen maar respect voor hebben.

Mensen weg blijven zetten als extreem rechts, dom, laag niveau, niet verdiept in politiek, boos, etc omdat de verkiezingsuitslag je niet aanstaat (of een andere mening) is een zwakte. Het doet veel mensen die op de PVV hebben gestemd (nogmaals; ik niet) tekort. Dat is bepaald niet respectvol. Net als jouw “klopt geen reet van” van zojuist. Ook nu weer; een betere wereld begint niet bij de ander.

De PVV heeft het deze verkiezingen gewoon heel erg goed gedaan. Ze hebben goed ingespeeld op wat er werkelijk speelt onder een groot deel van onze samenleving. Het is een signaal dat de grootste partij een rechtse partij (rechtser dan de VVD) is geworden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:37

Bedankt ruitje: ik dacht al dat het aan mij lag.

Ik merk dat als je met elkaar in gesprek gaat, je bij kan leren. En anders agree 2 disagree.

We hebben heel veel fijne posters hier, die respectvol met elkaar van mening kunnen verschillen. Laten we het asj zo houden en mss moeten we (ik ook) maar niet teveel ingaan op opruiende enniet-onderbouwde posten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:46

Janneke2 schreef:
Proteststemmen hadden ook naar de SP of de Piratenpartij gekund. Of 50+ of noem maar op.

Dit vetgedrukte is exact waarom dit topic niet zo gezellig meer is. Maar mensen die op die “racistische partij” hebben gestemd is een groot deel van Nederland nu en ook die mogen hier (binnen de regels van Bokt) plaatsen wat ze willen. En ik als oud-PVV stemmer ook.

En in een democratie bepalen stemgerechtigden ZELF op wie ze stemmen. En de PVV heeft het gewoon supergoed gedaan, 50+, SP en Piratenpartij helaas niet.
Daar kun je ontevreden over zijn, maar dan moet je je misschien gaan afvragen of je in het juiste land woont, want dit is hoe het werkt in een democratisch land. Wij vragen ons (ookal is PVV de grootste geworden) dat al langer af zoals je al weet.

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:49

Wat denken jullie van de gedoogsteun van VVD? Slimme onderhandeltechniek (daar staan ze bekend om) en straks toch het kabinet in?

Of gedoogsteun en dat op een tactisch moment laten klappen(of niet als t goed loopt).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:51

Allemaal strategie. Een machtspositie creëren. En als de formatie toch niet lukt, heb je wisselgeld.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 10:55

Tango1979 schreef:
Bedankt ruitje: ik dacht al dat het aan mij lag.

Ik merk dat als je met elkaar in gesprek gaat, je bij kan leren. En anders agree 2 disagree.

We hebben heel veel fijne posters hier, die respectvol met elkaar van mening kunnen verschillen. Laten we het asj zo houden en mss moeten we (ik ook) maar niet teveel ingaan op opruiende enniet-onderbouwde posten

Goed punt. Ik ga bepaalde posters gewoon negeren :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:56

Tango1979 schreef:
Wat denken jullie van de gedoogsteun van VVD? Slimme onderhandeltechniek (daar staan ze bekend om) en straks toch het kabinet in?

Of gedoogsteun en dat op een tactisch moment laten klappen(of niet als t goed loopt).

Ik vind de houding van de VVD heel boeiend, maar het laatste zou me niet verbazen eigenlijk.

ruitje schreef:
Man man man....

Ik stem rechts maar jullie bevestigen echt alle vooroordelen hoor. Zaken uit het verband trekken, naar je toe praten.

Het is enorm democratisch op te demonstreren. Juist dat laat zien dat we een democratie zijn.

En ik wist niet dat als veel mensen kozen voor een partij hij dan ineens niet meer extreem rechts was?

Boeiend wel, die lessen over onze politiek die we van jou krijgen.

Er klopt alleen geen reet van.

Ik zou bijna voorstellen een besloten HK topic te gaan maken met de mensen uit het vorige topic. Het was een super mooi topic, waar juist zowel links als rechts ( een soms ook stevige) respectvolle discussie konden voeren.

Het is nu gewoon een naar topic geworden zeg :o

Eens :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:57

:z
mysa schreef:
V.w.b. het niet meeregeren van de VVD: ik lees net dat Baudet gisteren een coalitie voorstelde van PVV, VVD, BBB, FVD, JA21 en SGP.
Dat blijft ons dan in elk geval bespaard. ;)

Zelfs als de VVD was gebleven was dit never nooit gebeurt :')
SGP in 1 kabinet met deze partijen? Daar geloof ik echt helemaal niks van. Hun idealen staan haaks op die van PVV en FVD.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:00

Is dat zo?

Ik ken de SGP achterban een beetje, en die zijn ook geen fan van immigratie. Wel uiteraard alleen voor bepaalde bevolkingsgroepen. Ze stemmen vaak met de VVD mee als het om belastingen en het bedrijfsleven gaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:06

Nikass schreef:
Loretta schreef:
Politici en zelfreflectie is een slechte combinatie.

https://youtu.be/u1W2TpylAoU?si=VDpeVeaobusSr6vM

Kaag zat zelf ook in het laatste kabinet. Waarom vraagt ze zich niet af wat hun eigen aandeel is in de voedingsbodem die de PVV groot heeft gemaakt.

Wie zegt dat ze zichzelf dat niet afvraagt? Is nu zoals gebruikelijk links weer de schuldige aan alles?
Kaag is tenminste iemand die zich goed onderbouwd kán en durft uit te spreken, en ze heeft groot gelijk.
Sneu dat mensen erin trappen dat Wilders opeens andere, mildere ideeën heeft.

Als je al mijn andere berichten hebt gelezen dan weet je dat ik links gestemd heb. En ook al ben ik geen fan van Kaag, ik had haar liever gehad dan Wilders.
Het probleem dat ik met Kaag en ook Timmermans heb(en sat ondanks dat ik toch op Timmermans zijn partij heb gestemd) dat is dat ze te ver van ons als het gewone volk af staan. Om die reden had ik toch gehoopt dat links eens na gi g denken over hoe kunnen wij die gewone man en vrouw weer aaspreken die ze in de loop van de tijd verloren zijn. Want vroeger stemde men in de wijken en ook in Noord Nederland massaal PVDA
Laatst bijgewerkt door Loretta op 25-11-23 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:06

Tango1979 schreef:

Ik vermoed ook eerder het laatste.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:09

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:

En onvrede met twaalf jaar Rutte :j
Twaalf jaar 'geen visie is het doel, de markt moet het oplossen'. ('Ga dan weg uit het Torentje als je toch niets doet', denk ik dan.)

... ik schreef het al eerder: mijn buuf staat voor de klas. Komt een Nederlands meisje met hoofddoek naar haar toe, op het randje van tranen, en vraagt of ze nu uitgezet gaat worden.
Arme meid...

Dan hadden die partijen als 50 plus en de piratenpartij en de sp beter hun best moeten doen om de kiezer te overtuigen dat ze op hun hadden moeten stemmen.

Hoewel de 50 plus partij een ouderenpartij is dus daar heb je ook niet veel aan voor het grootste gedeelte van de kiezers.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:09

Loretta schreef:
Zorgelijk is het zeker. Alleen wat zelfreflectie is ook wel op zijn plaats.
Het grootste deel van de PVV kiezers heeft PVV gestemd uit woede en frustratie omdat er geen enkel probleem wordt opgelost en er alleen maar meer problemen bij komen. Juist die voedingbodem maakt dat de PVV zo achterlijk groot is geworden.

Ik baal er ook van en vind het ongelooflijk dom van de mensen dat ze zo massaal PVV gestemd hebben. Maar dit had ook wel te voorkomen geweest door de problemen niet zo op te laten stapelen.

Maar als je 2 dagen voor het stemmen smorgens op het nieuws hoort dat veel werkende mensen evengoed naar de voedselbank moeten en savonds er weer doodleuk gemeld word er volgend jaar weer 2 miljard!!!! Voor wapensteun naar de Oekraine gaat ( omdat oorlog nu eenmaal big bussines is en vrede niks oplevert!!!) dan is het toch logisch mensen gefrustreerd raken!?

Stel jij staat al 20 jaar in de wacht voor een woning. 20 jaar!! Dan ben je toch ook wel een keer klaar met de "status" houders die jou voor gaan!?
Zou ik ook gefrustreerd van raken!

Dus waarom mensen dom noemen dat ze op PVV stemmen?
Het kabinet heeft er zelf een klotezooi van gemaakt al die jaren.
Mensen zijn het beu

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:12

gedoogsteun..................waarom niet gewoon zeggen dat je mee wil regeren, alles via een spelletje spelen, geeft dat verrouwen?? het land ligt op z'n gat pak het even anders aan zou ik denken,

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 11:13

Ik hoop, dat wanneer ik ooit in de ongelukkige omstandigheden kom waarin ik naar de voedselbank moet, ik nog genoeg besef heb over dat dat beter is dan in een oorlogsgebied leven :o
Laatst bijgewerkt door ruitje op 25-11-23 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:13

Sansevieria schreef:
Tango1979 schreef:

Ik vermoed ook eerder het laatste.

toch denk ik dat de huidige politiek ook wel heeft geleerd van een verleden met een gedoogkabinet. (sommigen waren daar ook zelf bij :) )
Ik denk dat het heel prima is als de VVD zich nu buitenspel zet, en dat de 'nieuwe' partijen het stokje overnemen. We zullen zien waar het schip strandt, en óf het schip gaat stranden. Ik ben positief en verwacht dat het ons allemaal nog zou kunnen verrassen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:14

En zo is het popstra!
De meeste die er op stemmen zijn echt niet voor het extreme. Weten daarnaast dondersgoed dat dat ook nooit uitgevoerd wordt.
Maar hopen op ook weer huizen voor hun kind. Niet alleen door de statushouders maar ook door een framende timmermans die het op stikstof schoof wat niet klopte.
Ja daar zijn er veel met klaar.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:15

Tango1979 schreef:

Ik denk dat ze vooral op de korte termijn Omtzigt voor het blok willen zetten. Die moet nu kleur bekennen, want de gedoog positie is feitelijk nu vergeven. Of ze uiteindelijk echt gaan gedogen of toch meedoen moet uiteindelijk blijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:18

juval schreef:
We zullen zien waar het schip strandt, en óf het schip gaat stranden. Ik ben positief en verwacht dat het ons allemaal nog zou kunnen verrassen :)

Zelf heb ik er een hard hoofd in. Maar ik hoop dat je gelijk gaat krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:21

Ik stem niet 'links of rechts', wat inmiddels meer scheldwoorden lijken te zijn dan aangeven welke politieke richting een partij of kiezer staat.
Ik hoop alleen dat er nu niet door velen is gestemd op een wolf in schaapskleren.
We gaan het meemaken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:24

Denk ik ook. VVD is weer politiek handig en tactisch bezig. Stiekem hebben ze met die gedoogsteun toch wel weer een dikke onderhandelingstroef in handen. Plus dat het een wisseling van de rollen is, in een eerder kabinet gaf PVV de gedoogsteun. Plus dat de kans erin zit dat het alweer een lastige formatie gaat worden waarvan er een kans is dat het niet gaat lukken, waarna er nieuwe verkiezingen komen. Hoe dan ook is VVD niet beter af in de coalitie nu, dus snap goed dat ze niet mee willen regeren.

@Elisa2 - DDS is een rechtse, klimaatsceptische blog (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Dagelijkse_Standaard). Het artikel is nogal gekleurd en op de man (of in dit geval vrouw) gespeeld.

Het tweede artikel, over de monsterwinsten van het grootkapitaal, kan ik goed inkomen. Maar een nóg rechtser beleid gaat daar dus niet oplossen. Woekerwinsten bij het grootkapitaal kan omdat we de markt hun werk hebben laten doen. Net als Groningen - kon ook alleen gebeuren omdat economisch belang boven het welzijn van burgers wordt geplaatst. Wederom een kenmerk van rechts, neoliberaal beleid en weinig regulatie.

Ik denk dat de winst op rechts(populisme) te danken is aan dat rechts een stuk handiger is in het inspelen op de onderbuik en angsten. Bijvoorbeeld door te beweren dat de rekening van linkse hobbies direct bij de burger komt te liggen, wat eng klinkt maar simpelweg niet waar is (en daarbij, als we eerder hadden gekozen voor meer duurzame energie waren we nu een stuk minder afhankelijk van gas en hadden we dus ook een stuk minder last van de torenhoge gasprijzen). Of dat we per direct verhongeren als we een beetje minder vee gaan hebben.

Een tweede is de behoefte van mensen om een schuldige aan te wijzen. VVD en de afgelopen coalitie is een makkelijke zondebok om naar te vingerwijzen. Veel makkelijker dan beseffen dat een aantal problemen (inflatie, corona) naast niet exclusief voor Nederland nederland zijn én dus ook niet de schuld van de coalitie.

@ruitje - dank en amen, helemaal eens.