verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:46

DuoPenotti schreef:
Jildau schreef:
Er komen huizen vrij he door bejaardenhuizen. Ik ken meerdere mensen die alleen een complete eengezinswoning bezet houden waar ze helemaal niet meer willen en kunnen wonen.

Klopt.
Ik heb ooms en tantes die dol graag naar een klein huur appartement of bejaardenhuis gaan.Maar het is er niet.

Ze houden idd een compleet huis met tuin bezet.
Niet uit vrije wil.

En ook eens met je eerdere post. ik gaf ook al aan rond rijden in de auto houd juist het personeelstekort in stand.

En als deze lager opgeleide dat ziet. Waarom die tig lagen teveel aan managers niet?
Oh wacht... Hun eigen baantje...

Ja het is toch zo simpel zou je zeggen? Het is toch veel efficiënter om 10 cliënten in een woonkamer te hebben die je koffie moet inschenken dan dat je naar 10 adressen moet rijden?

Buurvrouw van mijn ouders ook - woont alleen in een megahuis met nog grotere tuin. Ze kan het zelf niet onderhouden, ze kan niet naar de bovenverdieping (traplopen) en ze heeft geen kinderen. Mijn ouders moeten dus heel veel voor haar doen aan onderhoud van het huis en zij doen ook de tuin omdat anders niemand het doet. Zij helpen haar nu met online boodschappen doen want ze heeft wel thuis gezeten zonder boodschappen. Gaan met haar mee naar de huisarts, naar Hans Anders, naar andere afspraken.. Mijn ouders hebben ook gewoon beide een baan en ze hebben het daarnaast best wel druk met de verzorging van een mevrouw die toevallig de buurvrouw is.

Dan komt er meerdere malen per dag iemand van de thuiszorg, er komt iemand om maaltijden te brengen en er komt nog huishoudelijke hulp. Je kan toch niemand wijsmaken dat dit veeeel handiger is dan dat ze naar een bejaardentehuis zou gaan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:47

Suliko schreef:
En jammer dat jullie enkel ingaan op mijn stukje over de bejaardentehuizen. Prima, ik wil best geloven dat daar een oplossing ligt. Al denk ik dat als je alle hybride zzp-ers naar een bejaardentehuis haalt, nog steeds niet een goed draaiend bejaardentehuis voor elkaar hebt. Maar dat er iets mis gaat in de zorg qua verdeling van zzp-ers en vaste krachten, daar ben ik het wel mee eens.

Ik vind dat persoonlijk een heel belangrijk punt, vandaar dat ik dat eruit haal..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:54

Suliko schreef:
Gelijke behandeling brengt helemaal geen gelijkwaardigheid (zie plaatje voor illustratie).

[ [url=m/CQXBSH.png]Afbeelding[/url] ]

Dit plaatje gaat niet uit van 3 gelijke volwassenen. De ene is een kind en de ander gehandicapt.
Als je hier 3 gelijke mensen neerzet dan kunnen ze alledrie blokken pakken om op te gaan zodat ze wel kunnen kijken.
Ook bij de PVV wordt de gehandicapte echt wel op die blokken gezet. Misschien wel juist bij de PVV.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:59

Suzanne F. schreef:
Suliko schreef:
Gelijke behandeling brengt helemaal geen gelijkwaardigheid (zie plaatje voor illustratie).

[ [url=m/CQXBSH.png]Afbeelding[/url] ]

Dit plaatje gaat niet uit van 3 gelijke volwassenen. De ene is een kind en de ander gehandicapt.
Als je hier 3 gelijke mensen neerzet dan kunnen ze alledrie blokken pakken om op te gaan zodat ze wel kunnen kijken.
Ook bij de PVV wordt de gehandicapte echt wel op die blokken gezet. Misschien wel juist bij de PVV.

Ook tussen zogenaamd drie gelijk lijkende volwassenen vindt er discriminatie, micro agressie en uitsluiting plaats, op basis van gender, geaardheid, kleur, religie, achtergrond. Onderwerpen waar Wilders zelf, uitgesproken, aan bijdraagt in haatdragende en dehumaniserende zin.
Dat is het punt dat ik wilde maken en dat je zulke systemen niet oplost met een zogenaamd gelijke behandeling van mensen.

Maar ik ga uit dit topic. Ik heb geen hekel aan mensen die PVV hebben gestemd. Sterker nog, ik heb zelfs begrip voor de ontevredenheid die ze voelen. Ik begrijp alleen gewoon echt niet hoe je je heil zoekt in iemand als Wilders. Ik vind dat kwalijk, schadelijk en vooral heel erg zorgelijk.

Fitzroy

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:03

Ik heb geen PVV gestemd maar ben ook blij met de uitslag. Alles beter dan links. Als we het over polariseren hebben, kan links er ook wat van. Ik stel idd voor dat iedereen die niet wil dat Wilders premier wordt emigreert. Dat scheelt weer een heel stuk polarisatie.
Ik vind het gewoon een aanfluiting zoals er hier in dit topic ook weer gereageerd wordt door links.
Neem je verlies, de democratie heeft gesproken.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:10

Fitzroy schreef:
Ik heb geen PVV gestemd maar ben ook blij met de uitslag. Alles beter dan links. Als we het over polariseren hebben, kan links er ook wat van. Ik stel idd voor dat iedereen die niet wil dat Wilders premier wordt emigreert. Dat scheelt weer een heel stuk polarisatie.
Ik vind het gewoon een aanfluiting zoals er hier in dit topic ook weer gereageerd wordt door links.
Neem je verlies, de democratie heeft gesproken.

Je hoeft toch niet links te zijn om tegen een racistische, haatdragende en onrealistische partij te zijn? Ik had het prima gevonden als VVD weer de grootste was geworden (stem ik zelf zeker niet op), maar PVV staat imo voor onverdraagzaamheid en haat. Is dat echt wat de wereld nu kan gebruiken?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:17

Sky schreef:
Je hoeft toch niet links te zijn om tegen een racistische, haatdragende en onrealistische partij te zijn? Ik had het prima gevonden als VVD weer de grootste was geworden (stem ik zelf zeker niet op), maar PVV staat imo voor onverdraagzaamheid en haat. Is dat echt wat de wereld nu kan gebruiken?

Kijk even naar de reacties van niet-ppv stemmers richting wel-pvv stemmers.
Over onverdraagzaamheid en haat gesproken _O-

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:18

Daar zeg je wat juist, Sky. Imo
Maar niet in de opinion van miljoenen Nederlanders. Het zou links sieren om daar begrip voor op te brengen.

Edit: dat dus, Goof.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:21

Goof schreef:
Sky schreef:

Waar dan? Ik zie onbegrip ja, maar geen haat naar pvv stemmers in dit topic.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:22

Goof schreef:
Sky schreef:

Nou, precies dat. En het partijprogramma is duidelijk niet gelezen. :Y)

Maar ze verlaten maar mooi het topic. Geeft aan dat ze zelf ook niet zo verdraagzaam zijn. :evaw:

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:24

Ik heb meerdere punten uit zijn partijprogramma aangehaald om te onderbouwen waarom deze beste man haatdragen en discriminerend is. _O-
Maar er wordt nergens inhoudelijk op ingegaan behalve dat ‘wij linkse’ haatdragend zijn en dat zie ik in dit topic niet eens terug.

Maar goed, prima, ik ga wel in mijn hoekje huilen en mijn verlies dragen. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:27

Ik ben wel benieuwd hoe ze het gaan doen als Wilders straks premier is aangezien er behoorlijk wat islamitische landen zijn waar hij door zijn uitspraken al jaren niet welkom is. En als premier zal je toch ook regelmatig de wereld rond moeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:29

Spenk schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe ze het gaan doen als Wilders straks premier is aangezien er behoorlijk wat islamitische landen zijn waar hij door zijn uitspraken al jaren niet welkom is. En als premier zal je toch ook regelmatig de wereld rond moeten.

Gelukkig bestaan er ministers voor buitenlandse zaken. Zal vast wel loslopen :).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:33

Wat ik bijzonder vind is dat links regelmatig het stempel "slecht" krijgt waarna er vervolgens een stapel problemen wordt gepresenteerd die toch echt uit rechtse hoek komen.

Dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt qua zorg, veiligheid en woningbouw komt toch grotendeels uit de hoed van de VVD.

Overigens ken ik heel veel bejaarden die echt niet in een bejaardenhuis willen wonen. Fitte 80-ers die nog midden in het leven staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:34

_San87_ schreef:
Spenk schreef:

Gelukkig bestaan er ministers voor buitenlandse zaken. Zal vast wel loslopen :).

Dat vraag ik mij af, de tijd zal het leren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:35

Ach, als je de voorlopige coalitie bouwer van RTL gebruikt is het nog lastig om een goede groep bij elkaar te zetten. Je ontkomt er niet aan om links of rechts te mengen of de PVV op te nemen in de coalitie. Als partijen niet gaan schikken loopt het allemaal sowieso in de soep volgens mij.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... en-uitslag

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:36

Maar er wordt toch ook nergens gezegd dat die fitte bejaarden naar een bejaardenhuis moeten? Voor degene die wel veel hulp nodig hebben is het veel beter als gewoon thuis blijven wachten op hulp of bezoek.

Ik hoor de meest schrijnende verhalen namelijk van bejaarden die het zelf allemaal niet meer kunnen, maar die moeten gewoon thuisblijven tot ze zo slecht zijn dat ze in het ziekenhuis terecht komen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:40

fransje23 schreef:
Overigens ken ik heel veel bejaarden die echt niet in een bejaardenhuis willen wonen. Fitte 80-ers die nog midden in het leven staan.

ze hoeven toch ook niet? Prima als ze het zelf kunnen..

maar nu is er geen keus.. Mensen die slecht ter been zijn, of met valgevaar, of gewoon mensen die eenzaam zijnen die moeten dan zo slecht worden zodat ze tussen mensen met dementie geplaatst kunnen worden..
De thuiszorg is vaak de enige aanspraak, en die hebben vaak haast..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:41

MyWishMax schreef:
Maar er wordt toch ook nergens gezegd dat die fitte bejaarden naar een bejaardenhuis moeten? Voor degene die wel veel hulp nodig hebben is het veel beter als gewoon thuis blijven wachten op hulp of bezoek.

Ik hoor de meest schrijnende verhalen namelijk van bejaarden die het zelf allemaal niet meer kunnen, maar die moeten gewoon thuisblijven tot ze zo slecht zijn dat ze in het ziekenhuis terecht komen

Of zoals mijn oma, gewoon overlijden in het 55+ appartement op 93 jarige leeftijd waar ze al 25 jaar woonde. Totaal versleten, maar te goed voor een tehuis...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:43

fransje23 schreef:

Ja en die kunnen gewoon lekker thuis blijven wonen toch? Of wat bedoel je hiermee - dat iedereen vanaf een bepaalde leeftijd er verplicht in moet ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:47

_San87_ schreef:
Spenk schreef:

Nou ik denk je je daar lelijk in vergissen kan.

PSvanLot

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:49

Ik denk... Dat we het gewoon eens moten gaan beleven in plaats van te mopperen op links of rechts.

Niemand weet wat er van gaat komen en er worden allerlei doemscenario's geschept, elkaar de maat genomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:51

Spenk schreef:
_San87_ schreef:

Nou ik denk je je daar lelijk in vergissen kan.

Misschien. Misschien niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:52

Jildau schreef:
Ja het is toch zo simpel zou je zeggen? Het is toch veel efficiënter om 10 cliënten in een woonkamer te hebben die je koffie moet inschenken dan dat je naar 10 adressen moet rijden?

Buurvrouw van mijn ouders ook - woont alleen in een megahuis met nog grotere tuin. Ze kan het zelf niet onderhouden, ze kan niet naar de bovenverdieping (traplopen) en ze heeft geen kinderen. Mijn ouders moeten dus heel veel voor haar doen aan onderhoud van het huis en zij doen ook de tuin omdat anders niemand het doet. Zij helpen haar nu met online boodschappen doen want ze heeft wel thuis gezeten zonder boodschappen. Gaan met haar mee naar de huisarts, naar Hans Anders, naar andere afspraken.. Mijn ouders hebben ook gewoon beide een baan en ze hebben het daarnaast best wel druk met de verzorging van een mevrouw die toevallig de buurvrouw is.

Dan komt er meerdere malen per dag iemand van de thuiszorg, er komt iemand om maaltijden te brengen en er komt nog huishoudelijke hulp. Je kan toch niemand wijsmaken dat dit veeeel handiger is dan dat ze naar een bejaardentehuis zou gaan?

Precies!
Mijn moeder woont in een 55+ appartementsgebouw. Maar werkelijk leeftijd zal 75+ zijn met een wachtlijst van 11 jaar...
Zij woont daar nu 3 jaar en een jong stel in haar oude huis.

Als ik daar op bezoek ben zie ik dan die thuiszorg instelling, dan die.
En die gaan niet deur aan deur, nee die zijn er 2 cliënten en weer weg.
Half uur later zijn ze er weer. Hebben ze tussendoor iemand buiten dat appartement gehad.
Allemaal hebben daar hulp nodig, volgens mijn moeder geen enkele uitgezonderd.
Sommige meerdere keren per dag andere maar enkele keren in de week, maar niemand uitgezonderd.
Dan rijden er idd nog wat maaltijdservices rond.
Lekker voor het milieu ook al die auto's.
En dit zeggen de mensen in het beroep al jaren dat moet anders. En word het gedaan, nee.
En dat is niet alleen VVD zijn schuld, want wat deed D66 er aan? CDA, PVDA, Christen Unie?

Gaat er nu wat aan gedaan worden, geen idee. Maar het is wel een deel van voor het eigen volk opkomen, dus wie weet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:58

Ik denk dat bejaardenhuizen niet de oplossing zijn maar wel wooncomplexen met betaalbare woningen met goede voorzieningen dichtbij en, gecentraliseerde, zorg op afroep