Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaco
Berichten: 381
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:19

8nnemiek schreef:
Fijn, weer ontopic :j

Ik weet niet of ik strategisch ga stemmen, maar zeker als je lastig kan kiezen dan is dat een prima optie.
Zo zag ik bv dat NSC tegen de versoepeling van de abortuswet is en alles wel prima vindt zoals het gaat.. Terwijl er andere partijen zijn die bv de intimidatie bij abortusklinieken willen aanpakken (PvdA/GL oa) en abortus uit het boek van Strafrecht willen schrappen (Pvda/GL en VVD oa). Dus als dat een heel belangrijk punt voor je is, dan is dat iig een nuttige strategische stem.



Dat zou ik dan weer geen strategisch stemmen noemen. Dan kies je toch gewoon voor de standpunten die jij belangrijk vindt?

Onder strategisch stemmen versta ik:
Niet stemmen op je eerste keuze, maar op je 2e of 3e keus, met daarbij als achterliggende reden dat een partij waar je echt niet achter staat niet de grootste wordt (maar de partij die jouw 2e of 3e keus is). Of b.v. dat je een partij die je er graag in de coalitie bij wil hebben (naast een partij die in de peilingen de grootste lijkt te worden) een extra zetje geeft.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:49

Strategisch stemmen heb ik in het verleden wel eens gedaan. Ik stem m'n hele leven ongeveer al GL. Ook toen ze maar 5 zetels ofzo hadden.

Bij verkiezingen eind 90/begin 2000 was het spannend of VVD of PvdA de grootste zou worden. Toen heb ik PvdA gestemd, strategisch, omdat ik die liever als grootse had dan de vvd.

Volgens mij won de VVD alsnog, dus het heeft niet gewerkt :D

Janneke2

Berichten: 23079
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:57

Winged schreef:
Nou, mijn verwarring gaat nog even verder :Y) Toch eens gekeken naar wat ik zou hebben gestemd in de kamer vs wat de partijen hebben gestemd. En ik kom uit op VVD en D66.

1 ding is zeker: ik ben rechts.... :')


Oud grapje in mijn familie:
"D'66, je weet niet of het links of rechts is..."
Het is wel een soort van milieupartij, met oa veel oog voor het onderwijs.

Loretta
Berichten: 8899
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:17

Tango1979 schreef:
Strategisch stemmen heb ik in het verleden wel eens gedaan. Ik stem m'n hele leven ongeveer al GL. Ook toen ze maar 5 zetels ofzo hadden.

Bij verkiezingen eind 90/begin 2000 was het spannend of VVD of PvdA de grootste zou worden. Toen heb ik PvdA gestemd, strategisch, omdat ik die liever als grootse had dan de vvd.

Volgens mij won de VVD alsnog, dus het heeft niet gewerkt :D


Tja, ik heb er ook al over gedacht om strategisch NSC te stemmen omdat ik liever niet heb dat de VVD weer de grootste wordt.

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:48

Sjaco schreef:
Dat zou ik dan weer geen strategisch stemmen noemen. Dan kies je toch gewoon voor de standpunten die jij belangrijk vindt?

Onder strategisch stemmen versta ik:
Niet stemmen op je eerste keuze, maar op je 2e of 3e keus, met daarbij als achterliggende reden dat een partij waar je echt niet achter staat niet de grootste wordt (maar de partij die jouw 2e of 3e keus is). Of b.v. dat je een partij die je er graag in de coalitie bij wil hebben (naast een partij die in de peilingen de grootste lijkt te worden) een extra zetje geeft.

Ik bedoelde het ook als 2e keus stem inderdaad :j

Suzanne F.

Berichten: 49631
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:18

Ik wou dat ik mijn stem in 2’en kon delen. Op 2 partijen een halve stem. Ik twijfel nog enorm.

prompter

Berichten: 11469
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:19

Dat zou een mooie oplossing zijn Suzanne :)). Voor de economie de ene partij, voor de natuur de andere.

DuoPenotti

Berichten: 30543
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:21

Of op belangrijke standpunten.

Tink89
Berichten: 3020
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:20

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:
Strategisch stemmen heb ik in het verleden wel eens gedaan. Ik stem m'n hele leven ongeveer al GL. Ook toen ze maar 5 zetels ofzo hadden.

Bij verkiezingen eind 90/begin 2000 was het spannend of VVD of PvdA de grootste zou worden. Toen heb ik PvdA gestemd, strategisch, omdat ik die liever als grootse had dan de vvd.

Volgens mij won de VVD alsnog, dus het heeft niet gewerkt :D


Tja, ik heb er ook al over gedacht om strategisch NSC te stemmen omdat ik liever niet heb dat de VVD weer de grootste wordt.


Maar de NSC de grootste vind ik nog veel enger... Ik twijfel nog enorm. Qua idealen zit ik in de GL-hoek, maar eerlijk: dat kost me bakken met geld wrs. Wij hebben namelijk ook een leuk inkomen, een eigen huis, twee auto's, amper toeslagen.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:25

Tink89 schreef:
Maar de NSC de grootste vind ik nog veel enger... Ik twijfel nog enorm. Qua idealen zit ik in de GL-hoek, maar eerlijk: dat kost me bakken met geld wrs. Wij hebben namelijk ook een leuk inkomen, een eigen huis, twee auto's, amper toeslagen.

Oh hier kan ik je de hand in schudden :j

Plus: Ik woon op het platteland. Zonder auto is het lastig. Misschien toch eens weer kijken op het werk mbt een fietsplan :+

listiglistje

Berichten: 14427
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:34

Ann schreef:
Ik was van plan om GL-PvdA te stemmen, maar kan me niet vinden in hun plannen omtrent de erfbelasting en ben weer zoekende.

Dat plan van hun is pure diefstal, waanzin... hebben je ouders mooi opgebouwd en er is al tig x belasting over betaald!
En dat je als langstlevende partner 45 procent erfbelasting mag ophoesten bij overlijden van je partner.
Kan je direct je eigen huis uit...


Citaat:
GL-PvdA wil erfbelasting fors verhogen. Problemen voor echtparen.
Geplaatst op zondag 12 november 2023door Piet Reijers bron: NRC
GroenLinks-PvdA wil de erfbelasting voor kinderen die bijv. een huis van hun ouders erven straks verhogen naar 45%. CPB: “Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25%, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het tarief 35%, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45%. Dit is een lastenverzwaring 1,8 miljard euro.

Bij GroenLinks-PvdA stijgt de erfbelasting voor directe bloedverwanten (o.a. van ouders naar kinderen) ook zo fors, omdat ze de tarieven voor erven van de ouders naar kinderen gelijktrekken met het tarief voor het erven van verre familie of vrienden.

Nog erger, zelfs de langstlevende partner mag 45 procent erfbelasting ophoesten. Dus een paar met een (deels) afbetaald huis en wanneer één persoon onverhoopt komt te overlijden, moet de achtergebleven partner zoveel erfbelasting betalen, dat die die het huis waarschijnlijk noodgedwongen moet verkopen. Dit is het recept voor grote problemen door liquiditeitstekorten, omdat je je (grotendeels) afbetaalde huis waar je in woont verplicht snel moet verkopen als je partner onverhoopt overlijdt.

Loretta
Berichten: 8899
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:42

Tink89 schreef:
Maar de NSC de grootste vind ik nog veel enger... Ik twijfel nog enorm. Qua idealen zit ik in de GL-hoek, maar eerlijk: dat kost me bakken met geld wrs. Wij hebben namelijk ook een leuk inkomen, een eigen huis, twee auto's, amper toeslagen.


Waarom enger dan VVD als ik vragen mag?

Suzanne F.

Berichten: 49631
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:54

listiglistje schreef:
Ann schreef:
Ik was van plan om GL-PvdA te stemmen, maar kan me niet vinden in hun plannen omtrent de erfbelasting en ben weer zoekende.

Dat plan van hun is pure diefstal, waanzin... hebben je ouders mooi opgebouwd en er is al tig x belasting over betaald!
En dat je als langstlevende partner 45 procent erfbelasting mag ophoesten bij overlijden van je partner.
Kan je direct je eigen huis uit...


Citaat:
GL-PvdA wil erfbelasting fors verhogen. Problemen voor echtparen.
Geplaatst op zondag 12 november 2023door Piet Reijers bron: NRC
GroenLinks-PvdA wil de erfbelasting voor kinderen die bijv. een huis van hun ouders erven straks verhogen naar 45%. CPB: “Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25%, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het tarief 35%, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45%. Dit is een lastenverzwaring 1,8 miljard euro.

Bij GroenLinks-PvdA stijgt de erfbelasting voor directe bloedverwanten (o.a. van ouders naar kinderen) ook zo fors, omdat ze de tarieven voor erven van de ouders naar kinderen gelijktrekken met het tarief voor het erven van verre familie of vrienden.

Nog erger, zelfs de langstlevende partner mag 45 procent erfbelasting ophoesten. Dus een paar met een (deels) afbetaald huis en wanneer één persoon onverhoopt komt te overlijden, moet de achtergebleven partner zoveel erfbelasting betalen, dat die die het huis waarschijnlijk noodgedwongen moet verkopen. Dit is het recept voor grote problemen door liquiditeitstekorten, omdat je je (grotendeels) afbetaalde huis waar je in woont verplicht snel moet verkopen als je partner onverhoopt overlijdt.


Dit is wel echt heel erg. Over dit geld is al meerdere malen belasting betaald. En dan mag je alsnog bijna de helft wegbrengen? Echt, wie verzint dit? En waarom zou je dit willen?

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:55

Suzanne F. schreef:
Dit is wel echt heel erg. Over dit geld is al meerdere malen belasting betaald. En dan mag je alsnog bijna de helft wegbrengen? Echt, wie verzint dit? En waarom zou je dit willen?

Het communistische idee van deze partijen....

Suzanne F.

Berichten: 49631
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:58

Winged schreef:
Suzanne F. schreef:
Dit is wel echt heel erg. Over dit geld is al meerdere malen belasting betaald. En dan mag je alsnog bijna de helft wegbrengen? Echt, wie verzint dit? En waarom zou je dit willen?

Het communistische idee van deze partijen....


Ik vind dit echt schokkend. Sowieso is erfbelasting een belachelijk iets. Maar dit?
Zo sneu als je je huis uit wordt gezet als overblijvende partner. Heb je net iemand verloren, verlies je ook nog eens je huis.

Eelmo

Berichten: 2968
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:00

Loretta schreef:
Tink89 schreef:
Maar de NSC de grootste vind ik nog veel enger... Ik twijfel nog enorm. Qua idealen zit ik in de GL-hoek, maar eerlijk: dat kost me bakken met geld wrs. Wij hebben namelijk ook een leuk inkomen, een eigen huis, twee auto's, amper toeslagen.


Waarom enger dan VVD als ik vragen mag?


Ik zit eigenlijk ook niet op NSC te wachten. Vooral omdat ze zich nog niet als (stabiele) partij bewezen hebben, daar zijn ze te jong voor. Tel daar dat gedraai van Omtzigt bij op waardoor je dus geen idee hebt wie er dan premier zou worden... Laat ze eerst maar even luis in de pels zijn vanuit de kamer. Ik heb werkelijk geen idee waar die man voor staat, laat staan zijn partij. En dat hij overweegt om samen te gaan met partijen als SGP en JA21 is dan de druppel.

Van het VVD weten we grotendeels wat ons te wachten staat, ik verwacht niet dat het roer nu ineens drastisch omgaat nu er een nieuwe lijsttrekker is.

Mijn stem gaat naar PvdA/GL (al weet ik nog niet op welke persoon op de lijst). Ja, in een kabinet zal er water bij de wijn gedaan worden. Maar dan staat groen hopelijk op zijn minst op de agenda.

Tink, Winged: op de korte termijn kost 'groen' ons allemaal bakken met geld maar op de lange termijn bespaard het wel een hoop, als we grote milieu- en klimaatproblemen kunnen voorkomen. Er is geen OV verbinding naar mijn werklocatie(s), en een uurtje of 4 fietsen (enkele rit) gaat ook niet :+ dus ik sta ook niet te springen om duurder autorijden. Maar het is wat het is. Helaas :) Hebben jullie D66 al bekeken als 'groenrechts' optie?

VuurVleugels
Berichten: 1811
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:02

In het Algemeen Politiek Discussietopic is net een heel gesprek geweest over die erfbelasting van GL/PvdA.

Korte conclusie daarvan: bovenstaand artikel is enorme stemmingmakerij, bij navraag bij de partij blijkt dat de soep lang niet zo heet is als dat hij wordt opgediend. Zo zou het niet gelden voor huizen bijvoorbeeld en zijn er regelingen voor als er niet genoeg liquide middelen zijn. Aanrader om dat topic eventjes te bekijken!

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:15

Wat betreft erfbelasting; allereerst zitten ze altijd in een coalitie, dus een plan waar andere partijen het niet mee eens zijn zal er niet zomaar doorheen komen. En ten tweede is dat natuurlijk wel een regel die vooral de rijke mensen treft (even naar het erven van de kinderen kijkend, niet naar de partner, dat lijkt me sowieso raar omdat een huis toch op beide namen staat?).
Mensen roepen wel vaak 'we moeten opkomen voor de arme mensen en de rijken zwaarder belasten', maar als er dan daadwerkelijk plannen zijn om precies dat te doen dan zijn mensen al snel weer tegen.
Het zou mij ook niet zo goed uitkomen, ik hoop ook ooit nog wat te erven, maar ik snap het wel op zich. Je hebt er zelf nooit voor gewerkt, en als dan de helft van de écht grote bedragen naar bv sociale voorzieningen gaan in plaats van naar de zak van iemand die toevallig in een rijk gezin is geboren dan vind ik dat niet slecht. Maar dan liefst met hogere bedragen. Hogere belastingen op een miljoenen-erfenis vind ik bv top.

Hier trouwens ook van mening dat NSC enger is dan VVD. Omtzigt is me veel te rechts. Heeft weinig met vrouwenrechten en homorechten, geen goede standpunten over klimaat, en dat ie graag een kabinet met extreemrechtse partijen wil vind ik echt jammer. Verder vraag ik me af in hoeverre je iemand serieus kan nemen die zijn plannen niet laat uitwerken, en niet eens weet wie er premier zou gaan worden. Hij kan zomaar een complete idioot naar voor schuiven, weten wij veel :+ Dus dat is een grote 'nee' voor mij.

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:20

VuurVleugels schreef:
In het Algemeen Politiek Discussietopic is net een heel gesprek geweest over die erfbelasting van GL/PvdA.

Korte conclusie daarvan: bovenstaand artikel is enorme stemmingmakerij, bij navraag bij de partij blijkt dat de soep lang niet zo heet is als dat hij wordt opgediend. Zo zou het niet gelden voor huizen bijvoorbeeld en zijn er regelingen voor als er niet genoeg liquide middelen zijn. Aanrader om dat topic eventjes te bekijken!

Ah dat is goed om te weten. Het klonk al zo vreemd over die huizen.

Loretta
Berichten: 8899
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:47

8nnemiek schreef:
Hier trouwens ook van mening dat NSC enger is dan VVD. Omtzigt is me veel te rechts. Heeft weinig met vrouwenrechten en homorechten, geen goede standpunten over klimaat, en dat ie graag een kabinet met extreemrechtse partijen wil vind ik echt jammer. Verder vraag ik me af in hoeverre je iemand serieus kan nemen die zijn plannen niet laat uitwerken, en niet eens weet wie er premier zou gaan worden. Hij kan zomaar een complete idioot naar voor schuiven, weten wij veel :+ Dus dat is een grote 'nee' voor mij.


Dat ben ik ook wel met je eens. Toen hij kwam aanzetten met JA21 en SGP ben ik definitief afgeknapt. Voor mij is de bestaanszekerheid het belangrijkste thema, En aangezien dat het tweede theme van NSC is heb ik nog lang getwijfeld.
Maar gezien alle retoriek heb ik nu heel erg mijn twijfels of NSC zich wel echt in gaat zetten voor bestaanszekerheid. JA21 is immers nog neo liberaler dan de hele VVD.

Polarize
Berichten: 798
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:48

Als ik mn paard moet geloven moet ik geen BBB gaan stemmen, hangen meerdere stemposters langs de weg, maar alleen die van BBB zijn doodeng :+

Ik neig toch naar pvda/gl, t is niet mijn ideale partij, maar wel de grootste kans op het kabinet iets meer richting links trekken.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:55

Mbt huizen van je partner belasten bij erven: je hebt tot 7 ton vrijstelling als partner he! Alleen daarboven wordt het zwaarder belast.

Dus alleen als het huis 1,4 miljoen aan waarde overstijgt, hoeft de partner pas erfbelasting te betalen.

Heb daar weinig medelijden mee hoor.

Ann

Berichten: 13349
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:13

Als er kinderen zijn, wordt het een heel ander verhaal. Maar dat is ook al uitgelegd in het andere discussie topic. Ik stem definitief niet meer op GL-PvdA en ga weer wat stemwijzers invullen.

koeke

Berichten: 872
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:30

Loretta schreef:
8nnemiek schreef:
Hier trouwens ook van mening dat NSC enger is dan VVD. Omtzigt is me veel te rechts. Heeft weinig met vrouwenrechten en homorechten, geen goede standpunten over klimaat, en dat ie graag een kabinet met extreemrechtse partijen wil vind ik echt jammer. Verder vraag ik me af in hoeverre je iemand serieus kan nemen die zijn plannen niet laat uitwerken, en niet eens weet wie er premier zou gaan worden. Hij kan zomaar een complete idioot naar voor schuiven, weten wij veel :+ Dus dat is een grote 'nee' voor mij.


Dat ben ik ook wel met je eens. Toen hij kwam aanzetten met JA21 en SGP ben ik definitief afgeknapt. Voor mij is de bestaanszekerheid het belangrijkste thema, En aangezien dat het tweede theme van NSC is heb ik nog lang getwijfeld.
Maar gezien alle retoriek heb ik nu heel erg mijn twijfels of NSC zich wel echt in gaat zetten voor bestaanszekerheid. JA21 is immers nog neo liberaler dan de hele VVD.

Kernpunten voor NSC zijn goed bestuur, bestaanszekerheid, migratie en woningbouw. Over een mogelijke coalitie kun je nu nog weinig zeggen, dus kijk of dat voor jou belangrijke punten zijn. Het hangt van de uitslag van de verkiezingen af welke coalities mogelijk zijn. Op basis van de peilingen zal een coalitie zonder NSC lastig worden.

Omdat NSC een middenpartij is kan een coalitie over links en/of rechts.

Voorbeeld van links: ik vond de ontmoeting van Timmermans en Omtzigt mooi, voor mij nieuwe politiek. Zie https://www.youtube.com/watch?v=ozSoIxUxSKc Diana Matroos wilde daar het huwelijk tussen NSC en GL-PvdA al sluiten _/-\o_

Voorbeeld van rechts: Een week later krijgt Omtzigt expliciet de vraag welke centrumrechtse coalitie mogelijk is. Als je dan niet met de PVV wilt, kom je op zoiets uit. Dit schreef de Volkskrant daarover https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb4b7254/

Loretta
Berichten: 8899
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:45

koeke schreef:
Kernpunten voor NSC zijn goed bestuur, bestaanszekerheid, migratie en woningbouw. Over een mogelijke coalitie kun je nu nog weinig zeggen, dus kijk of dat voor jou belangrijke punten zijn. Het hangt van de uitslag van de verkiezingen af welke coalities mogelijk zijn. Op basis van de peilingen zal een coalitie zonder NSC lastig worden.

Omdat NSC een middenpartij is kan een coalitie over links en/of rechts.

Voorbeeld van links: ik vond de ontmoeting van Timmermans en Omtzigt mooi, voor mij nieuwe politiek. Zie https://www.youtube.com/watch?v=ozSoIxUxSKc Diana Matroos wilde daar het huwelijk tussen NSC en GL-PvdA al sluiten _/-\o_

Voorbeeld van rechts: Een week later krijgt Omtzigt expliciet de vraag welke centrumrechtse coalitie mogelijk is. Als je dan niet met de PVV wilt, kom je op zoiets uit. Dit schreef de Volkskrant daarover https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb4b7254/


Voor mij is de bestaanszekerheid het belangrijkste verkiezingsthema. Bij GL/Groenlinks heb ik daar op dit moment het meeste vertrouwen in. Bij de NSC krijg ik dat steeds minder. Verder of NSC echt enger is dan de VVD betwijfel ik ook. Aangezien de VVD de deur voor de PVV open houdt.

Tja en dan heb je een hele hoop andere onderwerpen waarbij ik het de ene keer meer kan vinden bij GL/PVDA en andere keren meer met NSC. Wel vind ik de klimaat plannen van GL/PVDA duidelijk beter. Een sociale en groene agenda die tevens een hele hoop nieuwe kansen biedt voor de economie. Daar tegenover steekt de NSC er maar bleekjes bij af met alleen het Parijs akkoord willen naleven en verder niets extra's dus ook geen grote kansen voor de econoie op klimaat gebied.

edit: Ik heb liever dat GL/PVDA de grootste wordt. Een veel stabielere partij waarvan ik me in totaliteit in meer punten kan vinden. Wanneer ik NSC zou stemmen dan zou dat een puur strategische stem zijn om te voorkomen dat we weer met de VVD zitten.