Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:16

Kim Ghattas - NRC https://www.nrc.nl/auteur/kim-ghattas/

Ik hoop dat jullie het kunnen lezen, zit misschien achter betaalmuur. Ik las het net in de papieren krant.
Over, de geopolitieke achtergronden. Eye opener wat mij betreft. Libanese schrijver en journalist en verbonden aan het Institute of Global Politics van Colombia University.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:20

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:54

Exitium schreef:
Het zou me totaal niet verbazen als er bij een grondoffensief tienduizenden burgerslachtoffers vallen, onder meer onder de artsen en de Rode Halve Maan die nog in het noorden van de Gazastrook actief zijn en hun patiënten. En het zo me net zo min verbazen als het daarna eindigt met een Israelische bezetting van de noordelijke helft van de Gazastrook. Ik hoop van harte dat als het daar inderdaad op uitdraait, het westen die onvoorwaardelijke steun voor Israel eens in gaat trekken.

Daar ben ik ook bang voor: Israël zal zeggen: "we hebben ze gewaarschuwd, dus eigen schuld." Ik snap Hamas heel goed dat ze de mensen oproepen om te blijven: nu krijgt Israel vrij spel om de boel plat te gooien en dan weer te annexeren en vol te bouwen met nederzettingen, weer een stukje dat Palestina kwijt is. Geen idee of Hamas zal blijven of ook mee wegtrekt, weet niet wat meest in hun belang is.

Lees trouwens dit artikel eens:
https://www.islamomroep.nl/2023/09/23/n ... palestina/
Ik vraag me af of dit in het nieuws geweest is, of als hier weer een oorverdovende stilte van de wereld op gevolgd heeft. Je zou voor minder ontploffen als je Palestijn bent... (en ja, bewuste en terechte woordspeling)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:12

hwn schreef:
Ik vraag me af of dit in het nieuws geweest is, of als hier weer een oorverdovende stilte van de wereld op gevolgd heeft. Je zou voor minder ontploffen als je Palestijn bent... (en ja, bewuste en terechte woordspeling)

Dit is een typisch bericht waar je eerst de bronnen moet gaan checken. Een foto is snel geshopt...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:20

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:25

@ Mysa, dank je wel voor de informatie over Women of the sun en Women wage peace.

Je kunt natuurlijk zeggen "dat het niet geholpen heeft", die bijeenkomst op 4 oktober - maar het is goed dat dit soort organisaties er zijn.

Vroegah (en het ging toen over Oost Europa) noemden we dat 'gaatjes boren in het ijzeren gordijn'.
De 'muren tussen mensen' tussen Israël en laten we zeggen Palestina zien er anders uit, maar ik ben BLIJ met elke poging tot contact, begrip en zoeken naar oplossingen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:35

irmaz schreef:
hwn schreef:

Dit is een typisch bericht waar je eerst de bronnen moet gaan checken. Een foto is snel geshopt...

Nog 2 bronnen gevonden:

TRANSCEND MEDIA SERVICE » Netanyahu Shows Map of ‘New Middle East’—without Palestine—to UN General Assembly

Netanyahu Shows Map of 'New Middle East'—Without Palestine—to UN General Assembly (commondreams.org)

Ik las het gisteren trouwens ook op de officiële site van een Belgische politieke partij, maar vond het daar niet direct terug. Dus ik vrees dat het waar is.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:48

Lestrange01 schreef:
Het wordt ook vanuit de jeugd al meegegeven. Hier had ik zelf geen flauw idee van, maar ik heb drie jaar lang een relatie gehad met een moslim vrouw en die vertelde mij dat het normaal is om opgevoed te worden met het idee dat de holocaust niet echt is, en dat Hitler een goede man was. Ze worden vanaf jongsafaan verteld dat joden verschrikkelijke mensen zijn. Nu wist mijn ex wel beter, maar dat heeft lang geduurd voordat ze besefte dat de dingen die haar familie vertelde niet waar waren.

Ze vertelde me hoe haar zusje op school, tijdens geschiedenisles, had gezegd dat Hitler helemaal niet slecht was en dat haar ouders toen naar school werden geroepen. En dat haar ouders ontzettend boos werden op haar zusje naderhand, omdat ze tegen de directrice hadden moeten liegen dat ze geen enkel probleem hadden met joodse mensen.

En dan waren mijn ex haar ouders hier niet eens zo extreem mee, of bijzonder conservatief.

Het zal uiteraard niet in elk gezin op deze manier meegegeven worden, maar volgens mijn ex was dit wel de norm.

Wauw dit is echt nieuws voor mij en ik heb al meerdere relaties met (ex-)moslims gehad.. Denk dat dit dus ook heeel erg afhangt van waar ze vandaan komen en in welke kringen ze zich bevinden.

Overigens, moge het wel duidelijk zijn, in Palestina zijn er ook groepen Christenen aanwezig. Die worden óók onderdrukt.

Mocht iemand het trouwens interessant vinden: ik heb een aantal jaar geleden dit boek opgepikt, het is een soort collectie van nieuwsartikelen, blogs en ervaringen van de mensen die de onrust in het midden oosten hebben meegemaakt over wat er nu precies allemaal gaande is en waar het mee is begonnen etc. Is wel een goed boek mocht je er meer over willen lezen. https://www.amazon.com/Arab-Spring-Rebellion-Revolution-World/dp/0852652542
Laatst bijgewerkt door princequillo op 14-10-23 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:49

Lestrange01 schreef:
Het wordt ook vanuit de jeugd al meegegeven. Hier had ik zelf geen flauw idee van, maar ik heb drie jaar lang een relatie gehad met een moslim vrouw en die vertelde mij dat het normaal is om opgevoed te worden met het idee dat de holocaust niet echt is, en dat Hitler een goede man was. Ze worden vanaf jongsafaan verteld dat joden verschrikkelijke mensen zijn. Nu wist mijn ex wel beter, maar dat heeft lang geduurd voordat ze besefte dat de dingen die haar familie vertelde niet waar waren.

Ze vertelde me hoe haar zusje op school, tijdens geschiedenisles, had gezegd dat Hitler helemaal niet slecht was en dat haar ouders toen naar school werden geroepen. En dat haar ouders ontzettend boos werden op haar zusje naderhand, omdat ze tegen de directrice hadden moeten liegen dat ze geen enkel probleem hadden met joodse mensen.

En dan waren mijn ex haar ouders hier niet eens zo extreem mee, of bijzonder conservatief.

Het zal uiteraard niet in elk gezin op deze manier meegegeven worden, maar volgens mijn ex was dit wel de norm.

Als haat zo diepgeworteld zit. Hoe kan er dan ooit vrede komen.
Na aanleiding van jouw post vond ik dit artikel over Hitler en zijn voorliefde voor de Islam.

https://radio1.be/lees/voor-profeet-en-fuhrer

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:52

BeFunny schreef:
*Ik geloof zelf ook dat de haat weer is aangewakkerd door een naar mijn idee oneerlijke verdeling en ook nog onderdrukking waar de Palestijnen mee te maken kregen als dat lang doorgaat dan krijg je verzet. En de haat vanuit de Israëliërs omdat zij zich niet welkom hebben gevoeld daar maar eigenlijk nergens. Terwijl hun daar is beloofd dat ze in vrede konden leven.

Klopt. Tot en met WWI was de hele Levant in handen van de Ottomanen. Anderhalve eeuw eerder was hun rijk nog veel groter, tot diep in Oost-Europa en de hele Balkan, in Azië tot aan de Perzische Golf, en in Afrika tot aan de Marokkaanse grens in het westen en min of meer de Sudanese grens in het zuiden, maar hun rijk was sindsdien langzaamaan aan het afbrokkelen. Aan het begin van WWI hadden ze nog steeds het gebied tot de Perzische Golf in handen en in het Arabisch schiereiland het grootste deel van de kustlijn van de Rode Zee (inclusief Mekka en Medina), maar liep hun zuidwestelijke grens op min of meer de huidige grens tussen Israel en Egypte, en in Europa hadden ze enkel nog het gebied wat ze nu nog steeds hebben, tot aan Edirne.

Door de deelname van de Ottomanen aan WWI en het verlies daarvan veranderde dat enorm. In eerste instantie zou het Ottomaanse rijk compleet opgedeeld worden. Het zou land verliezen aan Griekenland (het gros van het Europese land, tot aan vlak buiten Istanbul, en een flink deel rond het huidige Izmir in Anatolië), Armenië zou onafhankelijk worden, de hele Levant zou onder Frans en Brits bestuur komen, het overgrote deel van Anatolié zou bezet worden door Frankrijk, Italié en het Verenigd Koninkrijk, en het stuk rond de Dardanellen, de Zee van Marmara en de Bosporus (inclusief Istanbul) zou onder internationaal bestuur komen. Alleen een deel in het noorden zou onafhankelijk blijven.

Dat leverde veel protesten op in de Turkse gebieden, maar uiteindelijk werd er in 2020 wel getekend. Door die protesten groeide echter de steun voor Mustafa Kemal (Kemal Atatürk), die in WWI nog één van de Ottomaanse legers leidde maar inmiddels voor Turkse onafhankelijkheid streed. Er kwam een nieuwe oorlog tussen de Turken en de geallieerden, die de Turken uiteindelijk wisten te winnen. Daardoor kwam er een nieuw vredesverdrag waarin Turkije met min of meer de huidige grenzen onafhankelijk werd. De gebieden in de Levant kwamen echter wel onder Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk te vallen, inclusief Israel. De Britten hadden aan het einde van WWI al via een verklaring laten weten dat ze openstonden voor een Joodse staat in dat gebied.

Toen na WWII dekolonisatie in een stroomversnelling kwam, kwam het issue met het gebied van het huidige Israel ennaar voren. De VN kwam toen met een verdeling op de proppen waarbij een derde van de inwoners bijna 60% van het gebied zou krijgen. Jeruzalem zou daarbij onder internationaal bestuur van de VN komen te vallen, en Palestina zou ook veel belangrijke delen kwijtraken. De Arabische bevolking was het daar natuurlijk niet mee eens en er ontstonden gewapende conflicten tussen Palestijnse milities en de Hagana, de voorloper van het Israelische leger.

Uiteindelijk mondde dit alles in 1947 uit in een burgeroorlog waarbij beide kanten flink over de schreef gingen. Dorpen werden uitgemoord, burgers werden verdreven, etc. De Arabische Liga, waar onder meer de buurlanden toe behoorden, bleven bij de Britten (die het gebied op dat moment officieel nog bestuurden) aandringen op een oplossing en dreigde uiteindelijk in te grijpen, maar er gebeurde niets. De Britten lichtten hun hielen in mei 1948 zonder dat er een oplossing was (en terwijl de burgeroorlog al een half jaar aan de gang was), waarna Ben-Gurion de Joodse staat Israel uitriep (gebaseerd op de VN-verdeling) en in reactie daarop de buurlanden binnenvielen. Uiteindelijk won Israel die oorlog en eindigde het met bijna 80% van het land, werden Palestijnse dorpen in dat gebied vernietigd en de burgers gedwongen te vluchten. Ten opzichte van de situatie een jaar ervoor leefde 2/3e van de inwoners dus op 20% van land: Al-Nakba.

Dat Palestijnen Israel daardoor haten vind ik niet vreemd, en dat er uiteindelijk Palestijnen radicaliseren en aanslagen plegen ook niet. Dat Israel daar dan weer tegen acteert is ook niet gek vanuit hun standpunt gezien, en zolang dat over en weer blijft gaan zal de onderlinge haat alleen maar toenemen en wordt het steeds moeilijker om tot een oplossing te komen. Het verschil voor mij zit erin dat Israel veel sterker is dan de Palestijnen, zelfs mét hulp van 4-5 buurlanden heeft Israel meerdere oorlogen vrij eenvoudig gewonnen, en dus makkelijker een handreiking kan doen. Het blokkeren van water, voedsel en elektriciteit wat de complete burgerbevolking van de Gazastrook raakt werkt een eventuele oplossing, als die er is, alleen maar tegen, net als het doorgaan met het bouwen van illegale nederzettingen. Dat maakt de aanslagen en raketaanvallen van Hamas niet goed, verre van zelfs, maar de acties van de sterkere partij in dit verhaal helpen er ook niet aan mee om tot een vreedzame oplossing te komen.

hwn schreef:
Exitium schreef:
Het zou me totaal niet verbazen als er bij een grondoffensief tienduizenden burgerslachtoffers vallen, onder meer onder de artsen en de Rode Halve Maan die nog in het noorden van de Gazastrook actief zijn en hun patiënten. En het zo me net zo min verbazen als het daarna eindigt met een Israelische bezetting van de noordelijke helft van de Gazastrook. Ik hoop van harte dat als het daar inderdaad op uitdraait, het westen die onvoorwaardelijke steun voor Israel eens in gaat trekken.

Daar ben ik ook bang voor: Israël zal zeggen: "we hebben ze gewaarschuwd, dus eigen schuld." Ik snap Hamas heel goed dat ze de mensen oproepen om te blijven: nu krijgt Israel vrij spel om de boel plat te gooien en dan weer te annexeren en vol te bouwen met nederzettingen, weer een stukje dat Palestina kwijt is. Geen idee of Hamas zal blijven of ook mee wegtrekt, weet niet wat meest in hun belang is.

Waarschijnlijk blijven, ook een beetje afhankelijk van hoe hun tunnelnetwerken lopen. Ze weten dat ze veel strijders gaan verliezen (maar dat wisten ze al voor de aanval van vorig weekend, maar kennen Gaza Stad en de tunnels eronder op hun duimpje en kunnen de Israelische troepen dus flink dwars zitten als die op 'hun terrein' komen. Dat dat levens kost weten ze en accepteren ze ook.

hwn schreef:
irmaz schreef:

Nog 2 bronnen gevonden:

TRANSCEND MEDIA SERVICE » Netanyahu Shows Map of ‘New Middle East’—without Palestine—to UN General Assembly

Netanyahu Shows Map of 'New Middle East'—Without Palestine—to UN General Assembly (commondreams.org)

Ik las het gisteren trouwens ook op de officiële site van een Belgische politieke partij, maar vond het daar niet direct terug. Dus ik vrees dat het waar is.

Het is echt. Onderstaand filmpje staat op het YT-kanaal van de Verenigde Naties, kijken vanaf 10:21 tot 12:00

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:31

Van nu.nl:

Citaat:
23 minuten geleden
Volgens de BBC heeft het Israëlisch leger het vuur op Gaza geopend. Dat zou onder meer gebeuren vanuit de stad Sderot, vlak buiten het noordoostelijke punt van Gaza.

En de Israeliërs hebben blijkbaar eerder vandaag een konvooi van vluchtende Palestijnen aangevallen op één van de door henzelf aangewezen vluchtroutes. Van de BBC:

Citaat:
15:04 Strike on civilian convoy fleeing Gaza: What the video shows
Warning: This post contains details some people may find distressing.

Many people have died - at least 12 - in a strike on a civilian convoy fleeing northern Gaza along one of the evacuation routes.

As we reported earlier, we have verified footage from the aftermath of the strike - but here's more detail about what it shows.

The video is a vision of near unimaginable carnage, and sadly, just the latest of many brought about by this conflict.

It shows a group of men running towards a lorry. Some climb aboard while others film the scene.

They yell prayers and lamentations for the victims into the smoke-filled air, their voices occasionally drowned out by the howl of car alarms.

As the camera approaches the lorry, the full horror of the strike begins to emerge.

Several bodies, contorted by the force of the blast, are strewn across the flatbed. Pools of blood litter the surroundings.

As the view switches to the other side of the lorry, the body of a small child - clearly no more than four years old - shifts into view.

Other footage filmed before the strike showed that lorries similar to these were crammed with as many as 30 people journeying south, in search of safety. Some will have been thrown from the vehicle, others may have survived and left the area.

As the camera moves past the lorries we see two more battered and burning vehicles - likely with victims still inside.

Link naar de laatste: https://www.bbc.com/news/live/world-mid ... eo%20shows

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:59

mysa schreef:
BeFunny schreef:
Ik kan het helaas niet lezen maar ik denk dat er ongeveer het zelfde in staat als hier
https://carnegieendowment.org/2020/08/0 ... -pub-82479

In het interview in nrc belicht ze wat meer de hele regio, dus ook de rol van andere landen.

Kim Ghattas heeft een heel goed boek geschreven over de situatie in het Midden-Oosten, het is echt het lezen waard (https://www.kimghattas.com/books/black-wave). Per land behandelt ze de geschiedenis en stipt aan waar de pijnpunten zitten. Bottom-line: Iran. Uri Rosenthal heeft zo gelijk met zijn boodschap daarover.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:29

Die maar eens lezen dan. Ik kom de afgelopen twee jaar gewoon bijna niet meer aan fictie toe, zoveel conflicten waarbij ik de achtergrond wil weten..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:39

mysa schreef:
Die maar eens lezen dan. Ik kom de afgelopen twee jaar gewoon bijna niet meer aan fictie toe, zoveel conflicten waarbij ik de achtergrond wil weten..

Herkenbaar :). Als je meer wilt weten over het hoe en wat van het M-O, dan is dit zeker een aanrader. Niet leuk om te lezen, maar wel leerzaam.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:49

Lau07 schreef:
Voor de geïnteresseerden: een kleine update uit Israël.
We hebben contact gehad met een van onze vrienden die op zaterdag gelijk werd opgeroepen en richting de grens met Gaza werd gestuurd. Hij heeft slachtoffers moeten identificeren c.q. gereed moeten maken voor nadere identificatie op het festivalterrein van Supernova. Tijdens het werk is hij mensen gekomen die hij kende, waaronder een hele goede vriend. Dat vond ik ontzettend heftig om te horen. Hij klonk zo verschrikkelijk verslagen toen hij het vertelde. Omdat hij zo dicht bij de grens met Gaza zit, is hij niet bepaald veilig. Er zijn in zijn unit al meerdere mensen omgekomen, dus iedereen is behoorlijk gespannen. Hij heeft sinds zaterdag niet gedoucht en sanitaire voorzieningen zijn er ook niet. Ze moeten veel improviseren en ze zien veel af.

Een vriend in het noorden bij Libanon is ook al twee mensen in zijn unit verloren. Normaalgesproken zitten Joden shiva na het overlijden (en begraven) van een familielid. Dat is een periode van 7 dagen waarin de familie rouwt door bij elkaar te zijn. Eerstegraads familieleden zitten zeven dagen lang in huis op lage stoelen (of op de grond) en rouwen met elkaar. Een heel indrukwekkende gebeurtenis. Gedurende die zeven dagen komen er vrienden en familieleden langs om hun steun te betuigen en mee te rouwen. Maar ja, in tijden van oorlog kun je helemaal geen shiva zitten. Toch geeft het leger rouwende mensen een halve dag vrij om steun te betuigen aan de familie en deel te nemen aan de shiva. Voor veel soldaten betekent de shiva ook dat ze even langs hun eigen familie (en de douche) kunnen om te zien hoe het er bij het thuisfront aan toe gaat. Officieel is het voor soldaten nog niet duidelijk voor hoe lang ze worden opgeroepen, maar er wordt al gefluisterd in de wandelgangen dat ze enkele maanden in dienst moeten blijven.

Het thuisfront in Israël blijft rustig en probeert zoveel mogelijk door te gaan. Mensen zitten 24/7 achter de buis, als ze niet in de schuilkelder zitten. Een vriendin vertelde dat ze alleen nog maar in de schuilkelder heeft geslapen omdat er ‘s nachts behoorlijk veel raketten op Israël afgevuurd worden. Ons telefoongesprek vanmiddag werd ook drie keer onderbroken omdat ze moest checken of ze de schuilkelder in moest vanwege naderende aanvallen. De schuilkelder/safe zones zijn voor de Israëliërs niet nieuw, Israël wordt al jaren bestookt met raketaanvallen vanuit Gaza. Vanwege het succes van Iron Dome staan veel mensen daar niet zo bij stil, maar de afgelopen jaren zijn er duizenden raketten vanuit Gaza afgevuurd. In Israël moeten nieuwbouwhuizen verplicht worden uitgerust met schuilkelders of safe zones waar mensen kunnen schuilen tijdens aanvallen. Ook heb je overal goede alarmsystemen die je op tijd waarschuwen als er iets staat te gebeuren.

Ook in Israël zijn er voedsel- en brandstoftekorten. Met name in de grote steden zijn de supermarkten leeg. Mensen proberen allemaal hun boodschappen online te bestellen, maar bij veel supermarkten is alles voor de hele maand oktober al uitverkocht. Buiten de grote steden is de bevoorrading een stuk beter en zijn de schappen redelijk gevuld met spullen die lang houdbaar zijn. Veel joodse inwoners van Israël hebben dubbele paspoorten en zouden het land kunnen verlaten, maar dat doen ze niet. Ze willen solidariteit tonen naar de opgeroepen soldaten.

Een ander probleem dat ontstaat door de oorlog is price gauging. Oftewel: prijzen absurd hoog opdrijven omdat de vraag ineens exponentieel toeneemt (denk aan drinkwater als iedereen door een orkaan ineens geen toegang meer heeft tot schoon water. Vooral voor mensen met een kleinere portemonnee is dit natuurlijk een enorm probleem. Omdat het in het land een behoorlijke chaos is, kan hier niet echt op worden gecontroleerd, en gaat de vrije markt dus zijn gang.

Wat betreft de omgang met Gaza: veel Israëliërs weten ook niet goed hoe ze met het conflict om moeten gaan. Extreem rechtse Israëliërs vinden het bijvoorbeeld verkeerd dat de Palestijnen vooraf zijn gewaarschuwd om het noorden van het land te verlaten, terwijl anderen juist pleiten om te stoppen met het zoeken naar de gegijzelde mensen en willen wachten met verdere actie totdat er een human corridor wordt gerealiseerd, al dan niet onder leiding van de VN. Er is veel verdeeldheid, al zijn de meesten het over 1 ding wel eens: Hamas (dus niet de Palestijnse bevolking) moet worden aangepakt.

Een paar pagina’s terug las ik iets over chassidische joden die zich juist zouden aansluiten bij de IDF vanwege hun overtuiging (als ik het goed begrepen heb). Er is in 2014 een kleine groep chassidische joden in België geweest die zich aansloot bij de IDF, maar over het algemeen sluiten ultra orthodoxe joden zich vaak juist niet aan bij de IDF. Sterker nog, voor de Haredim (Charedim, ultra-orthodoxe joden waar chassidische joden onder vallen) bestond lange tijd een uitzondering ten aanzien van de dienstplicht. Momenteel is het zo dat Haredim die naar Yeshiva gaan (talmoedschool), worden uitgezonderd van de dienstplicht. Ze voeren dus wel een maatschappelijke plicht uit, maar geen dienstplicht. Toch zijn er wel Haredi die zich aansluiten, maar het overgrote deel bestaat uit ‘andere’ joden. Voor Arabische Israëliërs geldt dat zij ook geen dienstplicht hebben, al sluiten bepaalde stromingen van Arabische Israëliërs zich juist wél aan bij de IDF (zoals de Druzen en Circassiërs), iets wat ze door hun gemeenschap vaak niet in dank wordt afgenomen.

Terwijl de wereld zich nog afvraagt hoe het heeft kunnen gebeuren dat zowel de Israëlische als Amerikaanse inlichtingendiensten de aanval van afgelopen zaterdag niet aan hebben zien komen, zijn er stemmen die beweren dat onder andere Netanyahu wel degelijk wist dat er sprake was van activiteit aan de zijde van Hamas, maar dat hij heeft besloten om het te laten gaan omwille van het realiseren van politieke banden met Saudi-Arabië. De geschiedenis lijkt zich daarmee te herhalen, dus hij heeft mogelijk dezelfde fout gemaakt als Golda Meïr ten tijde van de Jom Kippoer oorlog. Zij werd toentertijd gewaarschuwd dat de Syriërs zich verzamelden op de Golanhoogten, maar haar adviseurs hebben toen óók niets met die informatie gedaan. Voor wie het interessant vindt: er draait momenteel een film (Golda) over Golda Meïr en de Jom Kippoer oorlog in de bioscoop. Zelf niet gezien, maar met de huidige ontwikkelingen misschien interessant om meer te leren over de geschiedenis van Israël en de omliggende landen.

Dank je wel voor het delen van deze persoonlijke informatie.
Ontzettend ingrijpend voor jouw vrienden, en via hun ook voor jou.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:56

Lestrange01 schreef:

Maar dat is andersom net zo hoor.
Ik heb enkele jaren terug een kerel uit Tel Aviv leren kennen op vakentie. We trokken enkele dagen op met hem in Portugal en toen hij nadien België aandeed, heb ik hem Brugge laten zien.
Die jongen was een echte vrijgevochten reiziger. Hij had al half de wereld al couchsurfend ontdekt.
Heel modern iemand dus die veel van andere culturen afwist.
En toch was hij héél erg paranoia naar moslims. Hij zou nooit een airbnb boeken bij iemand met een Arabische naam. Ik heb er toen enorm mee gelachen. Maar hij vertelde dat dit er van kindsafaan wordt ingepompt in Israël. Haat en angst voor moslims. Hij dacht nog altijd dat het op zijn hoofd stond dat hij joods was en vermoord zou worden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:59

Er is trouwens nog heel veel volk achtergebleven in het noorden. Het grootste deel van mijn ex zijn familie is ook gebleven. Ze zitten nu wel bij een UN school.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:49

Ik denk dat niemand in Gaza veilig is, waar je ook bent. Blijkbaar heeft Herzog opgeroepen tot vernietiging van Palestijnen.
Inmiddels al 700 Palestijnse kinderen dood , in enkele dagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:32

Mijn schoonvader heeft een schrabbelspelletje op de ipad. Hij had tot nu toe de gratis reclame versie maar sinds deze week niet meer omdat de reclame ineens pure pro-Israelitische propaganda werdt met boodschappen als: „Hamas vermoord kinderen“ :oo
Bizar wat een marketing machine er achter dit conflict zit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:41

Sizzle schreef:
Mijn schoonvader heeft een schrabbelspelletje op de ipad. Hij had tot nu toe de gratis reclame versie maar sinds deze week niet meer omdat de reclame ineens pure pro-Israelitische propaganda werdt met boodschappen als: „Hamas vermoord kinderen“ :oo
Bizar wat een marketing machine er achter dit conflict zit.

Door wie worden die advertenties betaald vraag ik mij dan af. En welk belang zit er achter?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:45

Welk belang erachter zit lijkt me niet zo moeilijk te raden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:47

Ik kan er gewoon echt niet bij dat dit onder toeziend oog van de rest van de wereld gebeurd. De wereld is gek geworden als je het mij vraagt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:29

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:54

Hopelijk komt het bij het noodlijdende volk terecht.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 19:55

BeFunny schreef:
Ik kan er gewoon echt niet bij dat dit onder toeziend oog van de rest van de wereld gebeurd. De wereld is gek geworden als je het mij vraagt.

De wereld is al heel lang zo gek hoor. Een twintig tal jaar geleden, ik denk dat het in Jenin was, walsten ze ook alle huizen plat. Ik vermoed dat daar al lang joodse nederzettingen staan nu.

Ik ergerde me gisteren ook aan onze minister Decroo: "protest mag, maar het moet binnen de perken blijven. We zullen geen antisemitisme tolereren" Hoezo, en anti-palestijns mag wel of zo?