Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:37

Tiggs

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:05

Waarom zouden asielzoekers nou weer laagopgeleid zijn?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:17

Heb je dat WNL nieuws bericht gelezen Tiggs? Daar wordt daar wel uitleg over gegeven en ik denk idd dat asielzoekers uit die hoek idd lager opgeleid zijn. Uit Ukraine vaak juist weer niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:51

Daarnaast krijg ik het idee dat men denkt dat ik Lager opgeleid minder vindt?
Of dat ze dat zelf misschien vinden?
Voor mij is dat iig niet zo.

Ik zeg altijd maar, die Chirurg kan niet opereren als de operatiekamer en zijn instrumenten niet zijn schoongemaakt.
De bouwvakkers het ziekenhuis niet hebben gebouwd en de monteurs zijn auto niet onderhouden waarmee hij naar zijn werk komt.

We hebben elk beroep nodig en is belangrijk en daar dus ook de mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:14

Wat betreft tekort aan woningen, Blok heeft de huurmarkt verkwanseld maar er komt ook nog bij dat er tegenwoordig veel meer alleenstaanden zijn tov 20 jaar geleden. Ongeveer 3 miljoen en dat zijn er een miljoen meer dan in 2002 . Anders en beter bouwen , semi tiny houses, meer leegstaande kantoren ombouwen , mogelijkheden genoeg maar ja, stikstof!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:21

Ik werk bij een internationaal bedrijf, hier wordt geen enkele selectie gemaakt wbt naam en sommige namen zijn best bijzonder en ingewikkeld. ;-)
En heel veel mensen spreken alleen Engels. Kan prima dus..wel zijn dit allemaal hoger opgeleiden.

Nederlands is misschien een moeilijke taal, maar het scheelt al een heleboel als ze een woordje Engels kunnen. :-)

Bigone:
Mee eens, maar kantoren ombouwen daar zijn toch geen stikstof problemen mee? Hier is een heel kantoor omgebouwd als AZ. Prima, vind het alleen maar een goede ontwikkeling als leegstaande kantoorpanden omgebouwd worden naar woonruimtes.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:10

Dorine92 schreef:
nps schreef:
Ja, hadden we maar meer mensen die zo lekker inhoudelijk, respectvol en oplossingsgericht reageren als jij. Manmanman.

Hadden er maar meer mensen jouw gevoel voor humor }>

Dan zou de wereld een stuk aardiger en leuker zijn O:) Nee ik word er kribbig van omdat dit alweer van die mega kortzichtige flauwe grappen zijn die mijn nogal irritante oom en tante ook altijd delen in de familie app... enorm op de man, enorm niet waar, enorm kortzichtig, enorm niet genuanceerd, enorm niet inhoudelijk. Nederland is niet naar de tyfus, het is bepaald niet alleen Rutte zijn schuld (al is het benoemen van 1 zondebok wel lekker makkelijk). En hij komt ook nét na de discussies over de onevenredige bak haat die politici over zich heen krijgen en dat politici zich tegenwoordig als kleuters gedragen.

@DP - om werk te kunnen doen in Nederland heb je minimaal een werkvisum nodig en daarna ook nog eens een bankrekeningnummer. Dat is dus een beetje het hele ding. Als je mensen aan het werk zet zonder loon (en zoiezo, waar dan?) is dat slavenarbeid. Nog los van trauma's die vluchtelingen kunnen hebben omdat hun land wordt kapotgeschoten. Niet iedere asielzoeker is een gelukszoeker. En daarnaast, het begeleiden van mensen zonder opleiding of taalkennis naar werk is ook bepaald niet gratis overigens. Wie gaat dat dan doen (en betalen?)

Gek toch wel dat we weinig moeite hebben met Engels- of Pools sprekende mensen, maar wel met bijvoorbeeld Arabisch sprekende mensen. Waar zit dat verschil in? En inderdaad, als wij ergens heen gaan spreken we vrijwel altijd Engels. Ook omdat wij dus wel een fijn schoolsysteem hebben waarin we meerdere talen leren.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:11

Citaat:
[]
Als ik Spaans kan leren via Duolingo, dan kunnen zij dat ook met Nederlands.
Ook leer ik Swahili, dat is wel een taal die erg ver van Nederlands af staat, dat gaat niet gemakkelijk.

Maar ik vind gewoon dat als je geen Duolingo probeert dat je dan gewoon niet wilt. Ga een half uur per dag met Duolingo bezig en je probeert het tenminste. Ik schrijf niet 8 uur per dag. Zouden ze in mijn ogen mogen verplichten.

Als ik in Turkije zou gaan wonen, dan zou ik ook de taal willen leren. Ik snap niet dat mensen dat niet willen.

Waar haal jij vandaan dat mensen dat niet willen leren? Ik werk met vluchtelingen die de taal willen leren en ik heb nu ongeveer 180 mensen in de wachtrij staan. Dus ik heb het ontzettend druk en ik heb alsnog een lange wachtrij.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:17

En daarbij veel vluchtelingen die ik tegen kom in m'n werk zijn ook dochter, therapeut, verpleegkundige geweest in hun vorige land. Dus zei iemand wat over hun niveau?

Heb het idee dat sommige mensen maar wat roepen na aanleiding van pownews ofzo. Maar in het echt nog nooit een vluchteling hebben gesproken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:18

Heb gewerkt bij een azc...

Ja klopt. Nu mogen ze niet werken.
Daarom zeg ik ook dat dat moet veranderen. Zou een nieuw kabinet dus mooi kunnen gaan doen.

En wie begeleid de Polen naar werk?
Of heet dat ander arbeidsethos?

En je hoeft het niet met me eens te zijn nps, je fatsoenlijk gedragen geldt niet alleen voor een ander.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-07-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 14:20

naranja1 schreef:
Citaat:
[]
Als ik Spaans kan leren via Duolingo, dan kunnen zij dat ook met Nederlands.
Ook leer ik Swahili, dat is wel een taal die erg ver van Nederlands af staat, dat gaat niet gemakkelijk.

Maar ik vind gewoon dat als je geen Duolingo probeert dat je dan gewoon niet wilt. Ga een half uur per dag met Duolingo bezig en je probeert het tenminste. Ik schrijf niet 8 uur per dag. Zouden ze in mijn ogen mogen verplichten.

Als ik in Turkije zou gaan wonen, dan zou ik ook de taal willen leren. Ik snap niet dat mensen dat niet willen.

Waar haal jij vandaan dat mensen dat niet willen leren? Ik werk met vluchtelingen die de taal willen leren en ik heb nu ongeveer 180 mensen in de wachtrij staan. Dus ik heb het ontzettend druk en ik heb alsnog een lange wachtrij.

Mijn schoonouders steunen een statushoudersgezin, ze komen uit Afghanistan en volgen nu Nederlandse les. De man bij de mannen, de vrouw bij de vrouwen. Ik spreek ze af en toe, erg aardige mensen, heel dankbaar voor de kansen die ze hier krijgen. Beide geven ze aan dat zij de enige zijn in de klas die de taal graag willen leren :=.

Daarom denk ik dat er inderdaad best wat asielzoekers/statushouders zijn die de taal inderdaad niet willen leren. Daar staan er dan weer genoeg tegenover die het wel graag willen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:25

Gezien idd de wachtlijsten voor Nederlandse les vraag ik me dat af.

En anders wat dan nog? Hoeveel Nederlanders wonend in het buitenland spreken de taal van dat land vloeiend?

Ga eens naar de overwinteraars in Benidorm kijken hoeveel er Spaans spreken. Of in Turkije, half Alanya is opgekocht door Nederlanders die 5 woorden Turks spreken.

En vlak het doorwerken van trauma niet uit. Mensen kunnen soms jarenlang leven op adrenaline en compleet instorten en tot niets meer komen als het ‘veilig’ is.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:26

.
Citaat:
Mijn schoonouders steunen een statushoudersgezin, ze komen uit Afghanistan en volgen nu Nederlandse les. De man bij de mannen, de vrouw bij de vrouwen. Ik spreek ze af en toe, erg aardige mensen, heel dankbaar voor de kansen die ze hier krijgen. Beide geven ze aan dat zij de enige zijn in de klas die de taal graag willen leren :=.

Daarom denk ik dat er inderdaad best wat asielzoekers/statushouders zijn die de taal inderdaad niet willen leren. Daar staan er dan weer genoeg tegenover die het wel graag willen.

Nou bij dezen kan ik je vertellen. Hun zijn dus zeker niet de enige.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:29

BeFunny schreef:
Heb je dat WNL nieuws bericht gelezen Tiggs? Daar wordt daar wel uitleg over gegeven en ik denk idd dat asielzoekers uit die hoek idd lager opgeleid zijn. Uit Ukraine vaak juist weer niet.

Oekraïne, maar ook Syrië zijn (dacht ik) vrij hoog opgeleide landen.

En in plaats van ze verplichten om te werken, zouden we eens kunnen beginnen met toestaan dát ze moeten werken. Sommige berichten insinueren dat ze niet willen (want waarom begin je anders meteen over verplichten), maar ze mogen dus niet eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 14:32

verootjoo schreef:
Gezien idd de wachtlijsten voor Nederlandse les vraag ik me dat af.

En anders wat dan nog? Hoeveel Nederlanders wonend in het buitenland spreken de taal van dat land vloeiend?

Ga eens naar de overwinteraars in Benidorm kijken hoeveel er Spaans spreken. Of in Turkije, half Alanya is opgekocht door Nederlanders die 5 woorden Turks spreken.

En vlak het doorwerken van trauma niet uit. Mensen kunnen soms jarenlang leven op adrenaline en compleet instorten en tot niets meer komen als het ‘veilig’ is.

Nederlandse les is verplicht voor de inburgeringscursus, toch? Ik weet niet of dat echt wat zegt over de taal echt willen leren, ten opzichte van het moeten.

De Nederlanders die in het buitenland wonen zouden imo ook gewoon de taal van dat land moeten leren, trouwens. Vloeiend hoeft imo niet, maar je moet je wel fatsoenlijk verstaanbaar maken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:36

Zou een optie zijn om te zeggen je mág werken, en na een jaar (of 2 jaar van mijn part) bijvoorbeeld een plicht erop?

Is een feit dat er te veel mensen de NL taal niet machtig zijn na jaren, en er procentueel gezien op lange termijn veel asielzoekers/vluchtelingen niet werken.

Moet je dat wel kunnen faciliteren, daar wringt i.m.o. de schoen en zal het systeem op de schop moeten, lees verbeterd worden.

Om te kunnen werken heb je naast taalvaardigheid een BSN en bankrekeningnummer nodig, anders kun je niks, al zou je willen als vluchteling.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:36

DuoPenotti schreef:
Heb gewerkt bij een azc...

Ja klopt. Nu mogen ze niet werken.
Daarom zeg ik ook dat dat moet veranderen. Zou een nieuw kabinet dus mooi kunnen gaan doen.

Euh, dat mogen ze wel. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ers-werken.

rijksoverheid schreef:
Een asielzoeker mag in Nederland 24 weken werken over een periode van 52 weken. Zijn asielaanvraag moet dan wel minstens 6 maanden in behandeling zijn. Werken kan alleen met een tewerkstellingsvergunning (TWV).

rijksoverheid schreef:
Werkzaamheden in asielzoekerscentrum (azc)
Asielzoekers kunnen ook werkzaamheden verrichten in het asielzoekerscentrum (azc). Bijvoorbeeld schoonmaken en helpen bij onderhoud van de gebouwen of de tuin. Dat kan maximaal 25 uur per week. Hiervoor is geen tewerkstellingsvergunning nodig. De asielzoeker ontvangt hiervoor een kleine vergoeding: € 0,56 tot € 1,10 per uur met een maximum van € 14 per week.

Asielzoekers met een verblijfsvergunning
Krijgt een asielzoeker een verblijfsvergunning ‘asiel voor bepaalde tijd’ van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)? Dan krijgt hij als vergunninghouder dezelfde rechten en plichten als Nederlanders. Hij kan aan het werk in loondienst of als zelfstandige. Hij kan ook kiezen voor zelfstandig ondernemerschap.

Vrijwilligerswerk
Asielzoekers mogen vrijwilligerswerk doen. Hebben zij geen verblijfsvergunning, dan is er een vrijwilligersverklaring van UWV nodig.

DuoPenotti schreef:
En je hoeft het niet met me eens te zijn nps, je fatsoenlijk gedragen geldt niet alleen voor een ander.

Er is niets om mee eens te zijn of niet. Voor mij valt het niet maken van haatdragende, polariserende, op de persoon gerichte grappen onder jezelf fatsoenlijk gedragen. En draagt het niet bij aan het inhoudelijk maken of nuanceren van een discussie. Maar ik hou erover op en blijf stilletjes hopen op inhoud, factchecking en nuancering.

Over werken - het schijnt juist voor hoogopgeleide asielzoekers veel lastiger te zijn om aan werk te komen omdat er nogal wat eisen zijn aan het vullen van vacatures voor hoogopgeleiden. Nederlands (of Engels) spreken bijvoorbeeld.

Ik denk dat de wil om de taal te leren ook heel erg ligt aan of ze verwachten te blijven. Of niet. Als ik dit https://nos.nl/collectie/13924/artikel/ ... -nederland artikel mag geloven wil bijvoorbeeld 1/3 van de Oekraieners blijven, 1/3 weet het niet en 1/3 . Maar dat gaat over Oekraieners. En ik heb zomaar het vermoeden dat de groep waarmee men problemen heeft niet uit Oekraine komt, maar dat is misschien een aanname.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:38

NPS, ze mogen maar 24 weken per jaar werken meen ik.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:38

nps schreef:
Gek toch wel dat we weinig moeite hebben met Engels- of Pools sprekende mensen, maar wel met bijvoorbeeld Arabisch sprekende mensen. Waar zit dat verschil in?

Stigma, mede natuurlijk dankzij 9/11 en alles wat daaruit voort is gerold. IS in Syrie, dat daar verschrikkelijke misdaden heeft gepleegd. De aanslagen door heel Europa, maar aan de andere kant ook bijvoorbeeld Pim Fortuijn, Geert Wilders die de moslims de schuld geeft van alles wat mis is in Nederland.

Veel mensen zijn bang voor moslims, omdat ze denken dat elke moslim een potentiële terrorist is. Er zijn genoeg politici die je dat proberen wijs te maken. Niet met woorden, maar kijk wat ze delen op bijvoorbeeld twitter. Afgelopen week, Filip de Winter deelt een filmpje van een vrouw die een supermarkt plundert tijdens de rellen in Frankrijk. Is helemaal niet zo, het is een filmpje uit Brazilie van een vrouw die een paar minuten gratis winkelen heeft gewonnen. Maar he, boeit niet. Hij verwijdert het ook niet, ook niet als al 100 mensen hem erop wijzen dat het nep is.

Nee hup, nog een keer retweet en iedereen boos op moslims, 'zie je wel, tuig..' Dat het dan niet klopt, dat leest men dan al niet meer, want de volgende ophef tweet is alweer in de lucht. Onderbuik voeden, daar zijn deze mensen goed in.
Laatst bijgewerkt door lies op 11-07-23 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 14:40

Om even terug ontopic te gaan, ik heb de afgelopen dag hard zitten denken wie mij geschikt lijkt als MP. Maar ik kan niemand verzinnen die en slim genoeg is en ook uitstraling heeft.

Ik ben wel benieuwd wie de VVD als lijsttrekker naar voren gaat schuiven.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:44

Ik denk Dilan Yesilgoz, maar ik hoop Sophie Hermans.
Daar hoeven 'we' niet heel bang voor te zijn :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:45

lies schreef:
Stigma, mede natuurlijk dankzij 9/11 en alles wat daaruit voort is gerold. IS in Syrie, die daar verschrikkelijke misdaden heeft gepleegd. De aanslagen door heel Europa, maar aan de andere kant ook bijvoorbeeld Pim Fortuijn, Geert Wilders die de moslims de schuld geeft van alles wat mis is in Nederland.

Veel mensen zijn bang voor moslims, omdat ze denken dat elke moslim een potentiële terrorist is. Er zijn genoeg politici die je dat proberen wijs te maken. Niet met woorden, maar kijk wat ze delen op bijvoorbeeld twitter. Afgelopen week, Filip de Winter deelt een filmpje van een vrouw die een supermarkt plundert tijdens de rellen in Frankrijk. Is helemaal niet zo, het is een filmpje uit Brazilie van een vrouw die een paar minuten gratis winkelen heeft gewonnen. Maar he, boeit niet. Hij verwijdert het ook niet, ook niet als al 100 mensen hem erop wijzen dat het nep is.

Nee hup, nog een keer retweet en iedereen boos op moslims, 'zie je wel, tuig..' Dat het dan niet klopt, dat leest men dan al niet meer, want de volgende ophef tweet is alweer in de lucht. Onderbuik voeden, daar zijn deze mensen goed in.

Is dus ook al wat mijn onderbuik een beetje vermoed. Populisten zijn erg goed in het handig uitspelen van hun achterban op social media door het onjuist framen van informatie. Of het waar is of niet maakt niet uit, je bereikt precies het effect wat je wil en Het Volk gelooft je toch wel. Ik vermoed ook zomaar dat mensen veel meer moeite hebben met Syrische vluchtelingen dan met Oekraiense vluchtelingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 14:46

lies schreef:
Ik denk Dilan Yesilgoz, maar ik hoop Sophie Hermans.
Daar hoeven 'we' niet heel bang voor te zijn :+

Mijn vriend ziet haar wel als MP...

Schijnt dat de VVD de nieuwe lijsttrekker al gekozen heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:48

Sansevieria schreef:
NPS, ze mogen maar 24 weken per jaar werken meen ik.

Dat is zo.
Maar ik heb het over de gehele tijd.
Zonder tewerkstellingsvergunning.
Aangemeld azc is werken.
Loon kan gestort worden op de Moneycard.

Tja nps ik vind idd dat rutte het de laatste jaren slecht heeft gedaan ja. Voor Nederland.
En dan vond ik dat ik dat netjes bracht met wat humor.
Jij denkt daar anders over. Prima.

Wel vond ik hem goed voor de uitstraling richting het buitenland.
Maar niet voor de mensen hier.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:53

verootjoo schreef:

Opgekocht ja, die komen daar geld brengen in plaats van een uitkering halen :+ .

Denk dat iedereen het dan ineens een stuk minder erg vind als je geen moeite doet om de taal te leren :+