Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dorine92 schreef:nps schreef:Ja, hadden we maar meer mensen die zo lekker inhoudelijk, respectvol en oplossingsgericht reageren als jij. Manmanman.
Hadden er maar meer mensen jouw gevoel voor humor
Citaat:[]
Als ik Spaans kan leren via Duolingo, dan kunnen zij dat ook met Nederlands.
Ook leer ik Swahili, dat is wel een taal die erg ver van Nederlands af staat, dat gaat niet gemakkelijk.
Maar ik vind gewoon dat als je geen Duolingo probeert dat je dan gewoon niet wilt. Ga een half uur per dag met Duolingo bezig en je probeert het tenminste. Ik schrijf niet 8 uur per dag. Zouden ze in mijn ogen mogen verplichten.
Als ik in Turkije zou gaan wonen, dan zou ik ook de taal willen leren. Ik snap niet dat mensen dat niet willen.
naranja1 schreef:Citaat:[]
Als ik Spaans kan leren via Duolingo, dan kunnen zij dat ook met Nederlands.
Ook leer ik Swahili, dat is wel een taal die erg ver van Nederlands af staat, dat gaat niet gemakkelijk.
Maar ik vind gewoon dat als je geen Duolingo probeert dat je dan gewoon niet wilt. Ga een half uur per dag met Duolingo bezig en je probeert het tenminste. Ik schrijf niet 8 uur per dag. Zouden ze in mijn ogen mogen verplichten.
Als ik in Turkije zou gaan wonen, dan zou ik ook de taal willen leren. Ik snap niet dat mensen dat niet willen.
Waar haal jij vandaan dat mensen dat niet willen leren? Ik werk met vluchtelingen die de taal willen leren en ik heb nu ongeveer 180 mensen in de wachtrij staan. Dus ik heb het ontzettend druk en ik heb alsnog een lange wachtrij.
Citaat:Mijn schoonouders steunen een statushoudersgezin, ze komen uit Afghanistan en volgen nu Nederlandse les. De man bij de mannen, de vrouw bij de vrouwen. Ik spreek ze af en toe, erg aardige mensen, heel dankbaar voor de kansen die ze hier krijgen. Beide geven ze aan dat zij de enige zijn in de klas die de taal graag willen leren.
Daarom denk ik dat er inderdaad best wat asielzoekers/statushouders zijn die de taal inderdaad niet willen leren. Daar staan er dan weer genoeg tegenover die het wel graag willen.
BeFunny schreef:Heb je dat WNL nieuws bericht gelezen Tiggs? Daar wordt daar wel uitleg over gegeven en ik denk idd dat asielzoekers uit die hoek idd lager opgeleid zijn. Uit Ukraine vaak juist weer niet.
verootjoo schreef:Gezien idd de wachtlijsten voor Nederlandse les vraag ik me dat af.
En anders wat dan nog? Hoeveel Nederlanders wonend in het buitenland spreken de taal van dat land vloeiend?
Ga eens naar de overwinteraars in Benidorm kijken hoeveel er Spaans spreken. Of in Turkije, half Alanya is opgekocht door Nederlanders die 5 woorden Turks spreken.
En vlak het doorwerken van trauma niet uit. Mensen kunnen soms jarenlang leven op adrenaline en compleet instorten en tot niets meer komen als het ‘veilig’ is.
DuoPenotti schreef:Heb gewerkt bij een azc...
Ja klopt. Nu mogen ze niet werken.
Daarom zeg ik ook dat dat moet veranderen. Zou een nieuw kabinet dus mooi kunnen gaan doen.
rijksoverheid schreef:Een asielzoeker mag in Nederland 24 weken werken over een periode van 52 weken. Zijn asielaanvraag moet dan wel minstens 6 maanden in behandeling zijn. Werken kan alleen met een tewerkstellingsvergunning (TWV).
rijksoverheid schreef:Werkzaamheden in asielzoekerscentrum (azc)
Asielzoekers kunnen ook werkzaamheden verrichten in het asielzoekerscentrum (azc). Bijvoorbeeld schoonmaken en helpen bij onderhoud van de gebouwen of de tuin. Dat kan maximaal 25 uur per week. Hiervoor is geen tewerkstellingsvergunning nodig. De asielzoeker ontvangt hiervoor een kleine vergoeding: € 0,56 tot € 1,10 per uur met een maximum van € 14 per week.
Asielzoekers met een verblijfsvergunning
Krijgt een asielzoeker een verblijfsvergunning ‘asiel voor bepaalde tijd’ van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)? Dan krijgt hij als vergunninghouder dezelfde rechten en plichten als Nederlanders. Hij kan aan het werk in loondienst of als zelfstandige. Hij kan ook kiezen voor zelfstandig ondernemerschap.
Vrijwilligerswerk
Asielzoekers mogen vrijwilligerswerk doen. Hebben zij geen verblijfsvergunning, dan is er een vrijwilligersverklaring van UWV nodig.
DuoPenotti schreef:En je hoeft het niet met me eens te zijn nps, je fatsoenlijk gedragen geldt niet alleen voor een ander.
nps schreef:Gek toch wel dat we weinig moeite hebben met Engels- of Pools sprekende mensen, maar wel met bijvoorbeeld Arabisch sprekende mensen. Waar zit dat verschil in?
lies schreef:Stigma, mede natuurlijk dankzij 9/11 en alles wat daaruit voort is gerold. IS in Syrie, die daar verschrikkelijke misdaden heeft gepleegd. De aanslagen door heel Europa, maar aan de andere kant ook bijvoorbeeld Pim Fortuijn, Geert Wilders die de moslims de schuld geeft van alles wat mis is in Nederland.
Veel mensen zijn bang voor moslims, omdat ze denken dat elke moslim een potentiële terrorist is. Er zijn genoeg politici die je dat proberen wijs te maken. Niet met woorden, maar kijk wat ze delen op bijvoorbeeld twitter. Afgelopen week, Filip de Winter deelt een filmpje van een vrouw die een supermarkt plundert tijdens de rellen in Frankrijk. Is helemaal niet zo, het is een filmpje uit Brazilie van een vrouw die een paar minuten gratis winkelen heeft gewonnen. Maar he, boeit niet. Hij verwijdert het ook niet, ook niet als al 100 mensen hem erop wijzen dat het nep is.
Nee hup, nog een keer retweet en iedereen boos op moslims, 'zie je wel, tuig..' Dat het dan niet klopt, dat leest men dan al niet meer, want de volgende ophef tweet is alweer in de lucht. Onderbuik voeden, daar zijn deze mensen goed in.
Sansevieria schreef:NPS, ze mogen maar 24 weken per jaar werken meen ik.
verootjoo schreef:En anders wat dan nog? Hoeveel Nederlanders wonend in het buitenland spreken de taal van dat land vloeiend?
Ga eens naar de overwinteraars in Benidorm kijken hoeveel er Spaans spreken. Of in Turkije, half Alanya is opgekocht door Nederlanders die 5 woorden Turks spreken.