Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:29

Volgens Timothy Snyder, een professor aan de Universiteit van Yale
Citaat:
Iedereen die zegt dat we moeten toegeven aan nucleaire chantage, maakt een nucleaire oorlog waarschijnlijker. Stop alsjeblieft. Als je eraan toegeeft, machtig je dictators om het opnieuw te doen, moedig je wereldwijde nucleaire proliferatie aan en maak je een nucleaire oorlog veel, veel waarschijnlijker.
https://mobile.twitter.com/TimothyDSnyd ... 3030086657

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:37

irmaz schreef:
Wat nieuwtjes uit Rusland:

Rusland heeft 9 zogenaamde Pro-Russische Mil-bloggers in onderzoek genomen (vermoedelijk vastgezet) op verdenking van het in discredit brengen van de Russische strijdkrachten. Onder hen zijn de hier reeds goedbekende Igor Girkin (Strelkov) (MH17 hoofdverdachte) en de blogger van de Wagner-groep. De directe reden is waarschijnlijk het openlijke commentaar op de legerleiding.
j

Ik zit me nu af te vragen: uit welke film kwam ook alweer de quote “the rats are starting to kill each other?”

Ik kom er maar niet op…..

Het alternatief komt uit “all the president’s men”: “These are not very bright guys and things are getting out of hand”

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:03

Babootje schreef:
Huertecilla schreef:

Waarom Ukraïne absoluut gaat winnen. Ze houden zelfs nauwkeurig bij hoeveel van welk type raketten er op hun grondgebied wordt afgeschoten.

In totaal heeft Rusland inmiddels bijna 70% van zijn raketten afgeschoten.

Je weet dat er ook raketten bíj gemaakt kunnen worden?

De raketten welke door het westen naar de Oekraïne gestuurd worden zijn ook hoofdzakelijk ná het begin van het conflict geproduceerd :)*

Rusland kan wegens de sancties niet zelf produceren (kan niet aan de benodigde onderdelen komen) Iran levert alleen drones. Rusland lijkt weinig te kunnen kopen op de wereldmarkt.

Noord Korea wellicht? Die lijken me ook oorlogszuchtig.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:32

Noord Korea zegt zelf van niet, maar als het zo zou zijn blijft dat bij de geheime diensten niet onopgemerkt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:40

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:
Wat nieuwtjes uit Rusland:

Rusland heeft 9 zogenaamde Pro-Russische Mil-bloggers in onderzoek genomen (vermoedelijk vastgezet) op verdenking van het in discredit brengen van de Russische strijdkrachten. Onder hen zijn de hier reeds goedbekende Igor Girkin (Strelkov) (MH17 hoofdverdachte) en de blogger van de Wagner-groep. De directe reden is waarschijnlijk het openlijke commentaar op de legerleiding.
j

Ik zit me nu af te vragen: uit welke film kwam ook alweer de quote “the rats are starting to kill each other?”

Ik kom er maar niet op…..

Het alternatief komt uit “all the president’s men”: “These are not very bright guys and things are getting out of hand”

James Bond - Skyfall? Daar hadden ze het over ratten op een eiland die bij gebrek aan voeding elkaar gingen opeten

https://youtu.be/g9d3DfDWsEE

En ik kruip weer terug onder mijn steen :+ bedankt allemaal voor alle updates steeds, ik reageer meestal niet maar ik lees alles

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:01

:evaw: Ik zwaai naar Telpeva en bedank iedereen weer voor alle updates. En met dat asiel aanvragen in Frankrijk vraag ik me af→ "verlaten de ratten het zinkende schip" of heeft Rusland weer spionnen nodig in het Westen die in het begin van de oorlog zo massaal zijn uitgezet? HEt is natuurlijk niet allemaal goud dat wegvlucht denk ik dan maar zo, of ben ik nu te kritisch en te negatief over al die wegvluchtende Russen? Ik ben daar namelijk ook wat bezorgd over.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:11

Dat er spionnen meekomen, of mensen die in latere instantie daarvoor gebruikt gaan worden is zeker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:22

nikkel schreef:
Dat er spionnen meekomen, of mensen die in latere instantie daarvoor gebruikt gaan worden is zeker.

Absoluut, er zit altijd kaf onder het koren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:28

War monitor meldt op twitter dat de komende drie weken "interessant" worden.

Dat het nu wat minder hard lijkt te gaan, komt doordat Oekraine steeds meer terug veroverd gebied moet consolideren. Daar zijn ze overigens beter in dan de Russen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:34

Wat Poetin zn eigen volk ook aandoet...

Bron: Kyiv independent.

Generale Staf: Sterftecijfer van ernstig gewonde Russische soldaten meer dan 50 procent

Het hoge percentage is te wijten aan de lage kwaliteit van de medische zorg en de onwil van het Russische commando om de ernstig gewonden naar Rusland te evacueren, zei de generale staf van de Oekraïense strijdkrachten.

Een groot aantal gewonde soldaten wordt opgenomen in medische voorzieningen in de bezette gebieden van Oekraïne en in sommige gevallen worden lokale burgers weggestuurd vanwege een gebrek aan bedden, meldde de generale staf.

En Rusland gaat vrolijk door met het afvuren van granaten.
Meer dan 50 zijn vannacht afgevuurd op Nikopol. Veel schade, geen doden, 2 gewonden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:44

Schade, schade en schade maken is het devies, zodat de levensomstandigheden dermate slecht worden, dat de bevolking wegvlucht en er stromen vluchtelingen op gang komen en/of blijven. Rusland houdt gewoon vast aan de tactiek: mensen het land uit jagen en op welke manier dat maakt voor Rusland feitelijk niks uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:45

Bron SkyNews

Russische reservisten 'moeten eigen kogelvrije vesten kopen' omdat de prijs online stijgt

Volgens het Britse ministerie van Defensie moeten veel van de door Rusland opgeroepen reservetroepen waarschijnlijk hun eigen kogelvrije vesten kopen.

In de ochtendbriefing zei het dat het moderne 6B45-vest - dat bedoeld is als standaarduitgave - online wordt verkocht voor 40.000 roebel, tegen ongeveer 12.000 roebel in april.

Volgens Rusland worden zo'n 300.000 reservisten opgeroepen om een golf van succesvolle Oekraïense tegenaanvallen een halt toe te roepen. Het ministerie van Defensie zei echter dat hun uitrusting "vrijwel zeker lager is dan de toch al slechte bevoorrading van eerder uitgezonden troepen".

De ondermaatse kit komt bovenop deskundige beoordelingen dat veel van de reservisten slecht voorbereid en opgeleid zullen zijn voor oorlog aan de frontlinie.

President Poetin zei gisteren dat de mobilisatie over twee weken voorbij zou zijn

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:53

Je kan nog zo veel troepen naar het front sturen als je wilt, maar zonder voedsel en adequate uitrusting zijn deze mensen weinig meer dan kanonnenvlees.

In de strijd tegen bommen en granaten zal het westen simpelweg meer luchtafweer geschut moeten gaan leveren, zodat deze manier van oorlog voeren, de das om wordt gedaan. Het land is alleen erg groot en dat maakt het moeilijk om alles te beschermen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:54

Bron SkyNews

Laatste nieuws in Oekraïne: Poetin hint op onderhandelingen en zou troepen uit belangrijke regio kunnen terugtrekken - rapport: Amerikaanse diplomaat zegt dat Russische leider kan worden verwijderd door escalatie

Laatste updates, aangezien Vladimir Poetin aangeeft bereid te zijn om met Oekraïne te onderhandelen te midden van berichten dat hij zijn troepen uit Cherson zou kunnen terugtrekken - en een voormalige Amerikaanse ambassadeur in Rusland suggereert dat de president vanwege zijn escalatie uit de macht zou kunnen worden gezet.

Het lijkt er toch wel op, dat de wal het schip gaat keren.

Kyiv Independent meldt inmiddels bijna 65.000 slachtoffers aan Russische zijde, En dan hebben we het nog niet over de gewonden. Eerder werd al gemeld dat inclusief gewonden Rusland zo'n 100.000 manschappen hebben verloren. De slachtoffers en gewonden nemen fors toe na de mobilisatie, zoals verwacht was.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:12

Babootje schreef:
Bron SkyNews

Laatste nieuws in Oekraïne: Poetin hint op onderhandelingen en zou troepen uit belangrijke regio kunnen terugtrekken - rapport: Amerikaanse diplomaat zegt dat Russische leider kan worden verwijderd door escalatie

Laatste updates, aangezien Vladimir Poetin aangeeft bereid te zijn om met Oekraïne te onderhandelen te midden van berichten dat hij zijn troepen uit Cherson zou kunnen terugtrekken - en een voormalige Amerikaanse ambassadeur in Rusland suggereert dat de president vanwege zijn escalatie uit de macht zou kunnen worden gezet.

Kyiv Independent meldt inmiddels bijna 65.000 slachtoffers aan Russische zijde, En dan hebben we het nog niet over de gewonden. Eerder werd al gemeld dat inclusief gewonden Rusland zo'n 100.000 manschappen hebben verloren. De slachtoffers en gewonden nemen fors toe na de mobilisatie, zoals verwacht was.

OF zit ie nou tijd te rekken om z’n mobilisatie uit te rollen? Hij zal toch weten dat er niks te praten is, tenzij het gaat over een volledige Russische terugtrekking inclusief de Krim.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:23

Tijd rekken om de mobilisatie te kunnen voltrekken, lijkt mij het meest voor de hand liggend. Gezien de Russische grondwet, die verbiedt om Russische gebieden af te staan, is dat ( volledige terugtrekking) een onmogelijkheid.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 10:55

nikkel schreef:
Tijd rekken om de mobilisatie te kunnen voltrekken, lijkt mij het meest voor de hand liggend. Gezien de Russische grondwet, die verbiedt om Russische gebieden af te staan, is dat ( volledige terugtrekking) een onmogelijkheid.

Ergens dit weekend staan de Oekraïners in Svatove lijkt het. Daarmee is de Russische bevoorrading definitief afgesloten per spoor via het oosten, de Krim brug ligt er voorlopig nog uit. Het wordt per boot naar Mariupol of alles per vrachtwagen. Hij heeft volgens mij weinig meer aan tijdrekken en probeert nu dr vredesduif uit te hangen om in ieder geval de Krim te kunnen behouden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:28

Zelensky gaat echt niet meer met die onbetrouwbare man onderhandelen, want vorige keer heeft dat Oekraïne nogal wat extra bombardementen opgeleverd daar afspraken niet na kwamen. Poetin, daar ben ik echt van overtuigd, heeft zijn hand overspeeld en gaat ook de Krim verliezen.
Een hele tijd geleden las ik al dat Zelensky vertelde, dat wat ze aan treffen aan ongeluk, verdriet, dood, martelingen, onderdrukking en ongelukkig zijn van mensen uit de bezette gebieden door Rusland, dat dit zo groot is→ dat hij als president het niet kan verantwoorden voor zijn eigen geweten om dan de Krim maar op te geven, wetende dat een grote groep Oekraïners daar weggejaagd zijn, cq ongelukkig zijn met de Russische bezetting.
Dus we gaan het zien.

Ik denk , dat de tijd van onderhandelingen al lang voorbij is, en dat Poetin alleen nog maar kan capituleren. Jammer dan dat dit tegen de aard is van het Kremlin, dan hadden ze het maar anders moeten aanpakken. Zoals minder infrastructuur naar de klote schieten waaronder ziekenhuizen, energie centrales etc, minder martelkelders in het leven geroepen hebben waar mannen, vrouwen en zelfs kinderen mishandeld zijn en gemarteld etc etc.

De Oekraïners zijn er helemaal klaar mee en ze worden alleen maar bozer en bozer en zelfverzekerder als het gaat om de overwinning. Poetin, of mensen het nu leuk vinden of niet, heeft gewoon zijn hand volledig overspeeld. Dat is mijn stelligste overtuiging. Hij kan zijn koffers pakken, in de wetenschap dat hij de hele wereld in de achteruit heeft gezet, inclusief zijn eigen land en dat hij het tegenovergestelde heeft bereikt met at hij wilde doen 25 februari 2022. Is het nu niet, dan is het straks, maar er komt een einde aan het tijdperk Poetin. Of het dan beter gaat worden is nog maar de vraag, want er zitten genoeg van die enge nare mannen in het Kremlin

Het artikel uit de Trouw van Rob de Wijk kan ik niet plaatsen, maar dat ik eruit begrepen heb, is XI ook klaar met Poetin en heeft harde woorden gesproken in een belangrijk overleg jegens Poetin. Xi heeft niets meer aan Poetin. Waarvan acte. Als iemand dat artikel kan plaatsen (link) dan graag. Ik mag vanuit het buitenland niet op die site.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:36

Bloody French! _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:50

martichr schreef:
nikkel schreef:

Ergens dit weekend staan de Oekraïners in Svatove lijkt het. Daarmee is de Russische bevoorrading definitief afgesloten per spoor via het oosten, de Krim brug ligt er voorlopig nog uit. Het wordt per boot naar Mariupol of alles per vrachtwagen. Hij heeft volgens mij weinig meer aan tijdrekken en probeert nu dr vredesduif uit te hangen om in ieder geval de Krim te kunnen behouden.

Dat is dus ook wat ik denk.
Poetin stopt over twee weken met mobiliseren en er zijn geluiden dat hij manschappen gaat terugtrekken.
Wel een teken aan de wand lijkt me.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:55

Babootje schreef:
Bron SkyNews

Dat zal best dat Putin zijn manschappen uit Kherson terug wil trekken. Die zitten daar als ratten in een vangkooi :=

Putin is ook zijn aanzien bij "bevriende" landen in sneltreinvaart aan het kwijtraken. Afgelopen week kreeg hij in het openbaar de les gelezen door de Rahman, president van Tajikistan (zoiets als de Lukashenka van het zuiden). Deze maakte Putin het verwijt respectloos om te gaan met zijn "vrienden" en dat dit identiek was tt de Sovjet Unie en dat dit precies de reden was waarom de Sovjet Unie destijds uiteen was gevallen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 12:58

Volgens Russische Telegram berichten heeft Igor Strelkov Girkin zich aangemeld bij het vrijwilligersleger van Rusland en is op weg naar het front.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:55

irmaz schreef:
Volgens Russische Telegram berichten heeft Igor Strelkov Girkin zich aangemeld bij het vrijwilligersleger van Rusland en is op weg naar het front.

We zien hem vanzelf een keer langsdrijven dan..

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 13:57

irmaz schreef:

Hoop dat ze hem kunnen lokaliseren en afleveren in Den Haag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:09

lukka63 schreef:
irmaz schreef:

Hoop dat ze hem kunnen lokaliseren en afleveren in Den Haag!

Graag levend!