Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Marijnissen noemt de plannen van Kaag ook “bizar”.. ->
Echt alleen mensen die zelf niets merken van de hoge prijzen kunnen deze wereldvreemde uitspraken doen.
Zeggen dat mensen hun energieverbruik moeten terugschroeven is vrij makkelijk in een nieuw en goed geïsoleerd huis met gesubsidieerde zonnepanelen op het dak. “Overigens overweegt Nederland wel om de grootste uitstoters met honderden subsidiemiljoenen te compenseren om te voorkomen dat ze wegvluchten naar andere landen.”
Mensen moeten deze winter maar in de kou zitten. Maar voor de grote vervuilers regent het geld.
Bron: Twitter
chanicha schreef:Kaag heeft iets voor ogen en gaat daarvoor en of er nu mensen omvallen van de honger of hun huis niet meer kunnen verwarmen ligt zij echt niet wakker van.
Ik ben echt benieuwd waar dit heen gaat.
elnienjo schreef:Bij Nieuwsuur gaat het nu over salarisverhoging. Ook iets uit de hoge hoed van Kaag. Maar wordt ook gelijk bij gezegd dat die prijzen dan ook weer doorberekend moeten worden naar de klant waardoor we steeds meer in een negatieve spiraal terecht komen.
Qerty schreef:elnienjo schreef:Bij Nieuwsuur gaat het nu over salarisverhoging. Ook iets uit de hoge hoed van Kaag. Maar wordt ook gelijk bij gezegd dat die prijzen dan ook weer doorberekend moeten worden naar de klant waardoor we steeds meer in een negatieve spiraal terecht komen.
Ja, dat is wel een beetje hoe het systeem werkt.. De meeste werkgevers zijn geen sociale dienst, dus loonsverhogingen moeten ergens vandaan komen.
Cer schreef:Qerty schreef:
Bij Nieuwsuur gaat het nu over salarisverhoging. Ook iets uit de hoge hoed van Kaag. Maar wordt ook gelijk bij gezegd dat die prijzen dan ook weer doorberekend moeten worden naar de klant waardoor we steeds meer in een negatieve spiraal terecht komen.
Ja, dat is wel een beetje hoe het systeem werkt.. De meeste werkgevers zijn geen sociale dienst, dus loonsverhogingen moeten ergens vandaan komen.
maar dan is het toch lood om oud ijzer? Want als je de mensen loonsverhoging geeft en de prijzen worden hoger, schiet niemand er toch echt iets mee op?
Behalve misschien de bedrijven die veul winst maken, die hoeven het niet perse meteen door te berekenen... maar de kleinere MKB bedrijven etc wel (oh wacht, die vallen al bijna om. Na Covid nu de energierekening niet meer kunnen betalen.. Nou ja, dan hou je vanzelf alleen de grote over?)
Citaat:Maar dit is wat Kaag wil, hoeft zij haar portemonnee niet te trekken als ze daar de bedrijfjes mee kan opzadelen. Bedrijven die zelf de energierekening ook niet meer kunnen betalen.
Vraag me af of personeel bij de overheid (ja ook de schoonmakers) al 10% loonsverhoging hebben gehad.
elnienjo schreef:Maar dit is wat Kaag wil, hoeft zij haar portemonnee niet te trekken als ze daar de bedrijfjes mee kan opzadelen. Bedrijven die zelf de energierekening ook niet meer kunnen betalen.
Vraag me af of personeel bij de overheid (ja ook de schoonmakers) al 10% loonsverhoging hebben gehad.
germie schreef:elnienjo schreef:Maar dit is wat Kaag wil, hoeft zij haar portemonnee niet te trekken als ze daar de bedrijfjes mee kan opzadelen. Bedrijven die zelf de energierekening ook niet meer kunnen betalen.
Nee, 2-2.5 procent en eenmalig iets van 450 in december (waar dus nog belasting afgaat). Ambtenaren krijgen 2 euro thuiswerkvergoeding per dag wat ook niet uit kan.
Rutte riep een tijd terug op om goed werkgeverschap te tonen en de salarissen aan te passen, maar de ambtenaren krijgen er geen 18% bij hoor. Toen ging het om 10-13%, maar ook dat krijgen ze er niet bij. De vakbonden zijn heel snel akkoord gegaan met een klein beetje.
Kaag verdient inderdaad zo veel dat ze echt niet merkt dat alles extreem duur wordt. Zelfs mensen met een netto salaris van 2900 euro komen al in de problemen (er werd ergens gesteld dat 3000 als 'rijk' gezien werd).
Afgelopen winter had ik het maar 15 graden in huis omdat het al niet meer te betalen was, dus ik maak me zeker zorgen over komende winter ja.
elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:... of is het zo op de vrouw spelen ook een kwestie van wanbeleid?
'Ze is dom, want ze verdient te veel' - dat klinkt wel heel erg marxistisch, maar het kan waar zijn, ze zit al lang in een rechts kabinet.
Cer schreef:Janneke2 schreef:... of is het zo op de vrouw spelen ook een kwestie van wanbeleid?
'Ze is dom, want ze verdient te veel' - dat klinkt wel heel erg marxistisch, maar het kan waar zijn, ze zit al lang in een rechts kabinet.
Het staat er niet zo letterlijk...
laten we wel wezen, politici (of anderen) met een hoog salaris die zelf niet veel merken van bepaalde prijsverhogingen, kunnen daar soms behoorlijk luchtig over doen...
Dus nu het Kaag, maar als het een man op dezelfde positie was geweest, was het toch gelijk? Die voelt t niet perse in de portemonee, dus dan kan je net wat makkelijker beslissingen nemen...
Janneke2 schreef:... ik ben op zoek naar een goede, huppelende melodie.
'Wanbeleid, crisistijd,... kamelen op het behang'.
(Naar een oud liedje van Wim Kan dat waarschijnlijk niemand hier kent.)
Er bestaat inderdaad een loon-prijs spiraal.
Die is ouder dan het hele kabinet bij elkaar.
Om bijvoorbeeld de loon-prijs spiraal 'zo kort mogelijk' te houden kan men ook andere maatregelen nemen (rente is een traditionele, alleen is de rente momenteel nog heel erg laag.)
De loon-prijs spiraal is geen kwestie van bedrijven ergens mee opzadelen...
Cer schreef:Het gaat toch ook over de manier waarop ze het willen doen,en de uitspraken die ze doen.
Klimaatmaatregelen an sich zie ik niet veel commentaar op, wel tegen de 'dan kost het maar wat meer maar dat is dan maar zo-'-uitspraken... daarmee geeft iemand aan een tikje buiten de werkelijkheid te staan en geen inlevingsgevoel te hebben met een groot deel van de nederlanders die steeds minder te besteden hebben... (helemaal mooi als je zelf nog steeds niks hoeft te laten)