Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:29

Marijnissen noemt de plannen van Kaag ook “bizar”.. ->

Echt alleen mensen die zelf niets merken van de hoge prijzen kunnen deze wereldvreemde uitspraken doen.

Zeggen dat mensen hun energieverbruik moeten terugschroeven is vrij makkelijk in een nieuw en goed geïsoleerd huis met gesubsidieerde zonnepanelen op het dak. “Overigens overweegt Nederland wel om de grootste uitstoters met honderden subsidiemiljoenen te compenseren om te voorkomen dat ze wegvluchten naar andere landen.”

Mensen moeten deze winter maar in de kou zitten. Maar voor de grote vervuilers regent het geld.

Bron: Twitter

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 21:31

Cer schreef:
Marijnissen noemt de plannen van Kaag ook “bizar”.. ->

Echt alleen mensen die zelf niets merken van de hoge prijzen kunnen deze wereldvreemde uitspraken doen.

Zeggen dat mensen hun energieverbruik moeten terugschroeven is vrij makkelijk in een nieuw en goed geïsoleerd huis met gesubsidieerde zonnepanelen op het dak. “Overigens overweegt Nederland wel om de grootste uitstoters met honderden subsidiemiljoenen te compenseren om te voorkomen dat ze wegvluchten naar andere landen.”

Mensen moeten deze winter maar in de kou zitten. Maar voor de grote vervuilers regent het geld.

Bron: Twitter

Ja dat is helemaal bizar, wel weer met miljoenen smijten naar bedrijven maar de rest mag op een houtje bijten.
Wat hebben we aan bedrijven als we toch geen geld meer hebben om hun producten af te nemen eigenlijk

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:34

Kaag heeft iets voor ogen en gaat daarvoor en of er nu mensen omvallen van de honger of hun huis niet meer kunnen verwarmen ligt zij echt niet wakker van.
Ik ben echt benieuwd waar dit heen gaat.

elnienjo

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 21:41

Ik hoop toch zo dat er iemand in staat is Kaag en Jetten terug te fluiten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 22:05

Bij Nieuwsuur gaat het nu over salarisverhoging. Ook iets uit de hoge hoed van Kaag. Maar wordt ook gelijk bij gezegd dat die prijzen dan ook weer doorberekend moeten worden naar de klant waardoor we steeds meer in een negatieve spiraal terecht komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:37

chanicha schreef:
Kaag heeft iets voor ogen en gaat daarvoor en of er nu mensen omvallen van de honger of hun huis niet meer kunnen verwarmen ligt zij echt niet wakker van.
Ik ben echt benieuwd waar dit heen gaat.

Wanbeleid, crisistijd - ik heb even een wending van het kabinet gemist, naar het schijnt.

(Zoals het isoleren van de oudere huurwoningen - heeft ze gezegd dat dit wordt afgeschaft?)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 23:52

elnienjo schreef:
Bij Nieuwsuur gaat het nu over salarisverhoging. Ook iets uit de hoge hoed van Kaag. Maar wordt ook gelijk bij gezegd dat die prijzen dan ook weer doorberekend moeten worden naar de klant waardoor we steeds meer in een negatieve spiraal terecht komen.

Ja, dat is wel een beetje hoe het systeem werkt.. De meeste werkgevers zijn geen sociale dienst, dus loonsverhogingen moeten ergens vandaan komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 06:44

Qerty schreef:
elnienjo schreef:

Ja, dat is wel een beetje hoe het systeem werkt.. De meeste werkgevers zijn geen sociale dienst, dus loonsverhogingen moeten ergens vandaan komen.

maar dan is het toch lood om oud ijzer? Want als je de mensen loonsverhoging geeft en de prijzen worden hoger, schiet niemand er toch echt iets mee op?

Behalve misschien de bedrijven die veul winst maken, die hoeven het niet perse meteen door te berekenen... maar de kleinere MKB bedrijven etc wel (oh wacht, die vallen al bijna om. Na Covid nu de energierekening niet meer kunnen betalen.. Nou ja, dan hou je vanzelf alleen de grote over?)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 08:04

Cer schreef:
Qerty schreef:

maar dan is het toch lood om oud ijzer? Want als je de mensen loonsverhoging geeft en de prijzen worden hoger, schiet niemand er toch echt iets mee op?

Behalve misschien de bedrijven die veul winst maken, die hoeven het niet perse meteen door te berekenen... maar de kleinere MKB bedrijven etc wel (oh wacht, die vallen al bijna om. Na Covid nu de energierekening niet meer kunnen betalen.. Nou ja, dan hou je vanzelf alleen de grote over?)

Maar dit is wat Kaag wil, hoeft zij haar portemonnee niet te trekken als ze daar de bedrijfjes mee kan opzadelen. Bedrijven die zelf de energierekening ook niet meer kunnen betalen.
Vraag me af of personeel bij de overheid (ja ook de schoonmakers) al 10% loonsverhoging hebben gehad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 08:06

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:22

Citaat:
Maar dit is wat Kaag wil, hoeft zij haar portemonnee niet te trekken als ze daar de bedrijfjes mee kan opzadelen. Bedrijven die zelf de energierekening ook niet meer kunnen betalen.
Vraag me af of personeel bij de overheid (ja ook de schoonmakers) al 10% loonsverhoging hebben gehad.

... ik ben op zoek naar een goede, huppelende melodie.
'Wanbeleid, crisistijd,... kamelen op het behang'.
(Naar een oud liedje van Wim Kan dat waarschijnlijk niemand hier kent.)

Er bestaat inderdaad een loon-prijs spiraal.
Die is ouder dan het hele kabinet bij elkaar.

Om bijvoorbeeld de loon-prijs spiraal 'zo kort mogelijk' te houden kan men ook andere maatregelen nemen (rente is een traditionele, alleen is de rente momenteel nog heel erg laag.)

De loon-prijs spiraal is geen kwestie van bedrijven ergens mee opzadelen...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-09-22 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:23

elnienjo schreef:

Nee, 2-2.5 procent en eenmalig iets van 450 in december (waar dus nog belasting afgaat). Ambtenaren krijgen 2 euro thuiswerkvergoeding per dag wat ook niet uit kan.
Rutte riep een tijd terug op om goed werkgeverschap te tonen en de salarissen aan te passen, maar de ambtenaren krijgen er geen 18% bij hoor. Toen ging het om 10-13%, maar ook dat krijgen ze er niet bij. De vakbonden zijn heel snel akkoord gegaan met een klein beetje.

Kaag verdient inderdaad zo veel dat ze echt niet merkt dat alles extreem duur wordt. Zelfs mensen met een netto salaris van 2900 euro komen al in de problemen (er werd ergens gesteld dat 3000 als 'rijk' gezien werd).

Afgelopen winter had ik het maar 15 graden in huis omdat het al niet meer te betalen was, dus ik maak me zeker zorgen over komende winter ja.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 08:30

germie schreef:
elnienjo schreef:

Nee, 2-2.5 procent en eenmalig iets van 450 in december (waar dus nog belasting afgaat). Ambtenaren krijgen 2 euro thuiswerkvergoeding per dag wat ook niet uit kan.
Rutte riep een tijd terug op om goed werkgeverschap te tonen en de salarissen aan te passen, maar de ambtenaren krijgen er geen 18% bij hoor. Toen ging het om 10-13%, maar ook dat krijgen ze er niet bij. De vakbonden zijn heel snel akkoord gegaan met een klein beetje.

Kaag verdient inderdaad zo veel dat ze echt niet merkt dat alles extreem duur wordt. Zelfs mensen met een netto salaris van 2900 euro komen al in de problemen (er werd ergens gesteld dat 3000 als 'rijk' gezien werd).

Afgelopen winter had ik het maar 15 graden in huis omdat het al niet meer te betalen was, dus ik maak me zeker zorgen over komende winter ja.

Dat is dus ook een do-as-I-say-don't-do-as-I-do strategie van Kaag...
Ik hoop eerlijk gezegd dat bedrijven er niet intrappen want dan worden diensten en producten helemaal onbetaalbaar voor diegenen met een aowtje of andere uitkering.

Toch te triest dat je zelfs vorige winter al in de kou zat. Zelf zit ik ook variabel helaas maar in januari had Engie de prijs voor vaste klanten niet verhoogd, dat deden ze pas in juli en dan nog schappelijk in vergelijking met de bedragen die ik de laatste tijd genoemd zie worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:23

Crisistijd, wanbeleid...

... of is het zo op de vrouw spelen ook een kwestie van wanbeleid?
'Ze is dom, want ze verdient te veel' - dat klinkt wel heel erg marxistisch, maar het kan waar zijn, ze zit al lang in een rechts kabinet.

Maar het is geen argument mbt de loon-prijs spiraal.

Marx zelf had een of ander geloof in het inzicht van de armen en de werkende onderklasse - ik moet zeggen dat ik dat niet deel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:37

elnienjo schreef:
Jan Dijkstra heeft er vandaag een mooie column aan gewijd;
https://www.briefjevanjan.nl/

Ja het is toch ook zo? Klimaatdoelen zijn belangrijk daar ben ik het mee eens, maar er zijn wel grenzen aan hoe je ze wilt bereiken.

Ik denk ook niet dat het op schiet om loonsverhogingen te doen van zoveel procent als dan vervolgens weer alles doorberekend wordt en duurder wordt.

Wat Marijnissen schrijft is ook de spijker op de kop...echt wat een wanbeleid zeg...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:41

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:51

Janneke2 schreef:
'Ze is dom, want ze verdient te veel' - dat klinkt wel heel erg marxistisch, maar het kan waar zijn, ze zit al lang in een rechts kabinet.

Het staat er niet zo letterlijk...
laten we wel wezen, politici (of anderen) met een hoog salaris die zelf niet veel merken van bepaalde prijsverhogingen, kunnen daar soms behoorlijk luchtig over doen...
Dus nu het Kaag, maar als het een man op dezelfde positie was geweest, was het toch gelijk? Die voelt t niet perse in de portemonee, dus dan kan je net wat makkelijker beslissingen nemen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:09

Kortom, Kaag is een eng mens ja!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:26

Cer schreef:
Janneke2 schreef:

Het staat er niet zo letterlijk...
laten we wel wezen, politici (of anderen) met een hoog salaris die zelf niet veel merken van bepaalde prijsverhogingen, kunnen daar soms behoorlijk luchtig over doen...
Dus nu het Kaag, maar als het een man op dezelfde positie was geweest, was het toch gelijk? Die voelt t niet perse in de portemonee, dus dan kan je net wat makkelijker beslissingen nemen...

Jetten maakt het minstens zo bont.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:31

Oh ja, hij had die uitspraak over Gazprom waar hij over teruggevloten werd toch..?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:32

Janneke2 schreef:
... ik ben op zoek naar een goede, huppelende melodie.
'Wanbeleid, crisistijd,... kamelen op het behang'.
(Naar een oud liedje van Wim Kan dat waarschijnlijk niemand hier kent.)

Er bestaat inderdaad een loon-prijs spiraal.
Die is ouder dan het hele kabinet bij elkaar.

Om bijvoorbeeld de loon-prijs spiraal 'zo kort mogelijk' te houden kan men ook andere maatregelen nemen (rente is een traditionele, alleen is de rente momenteel nog heel erg laag.)

De loon-prijs spiraal is geen kwestie van bedrijven ergens mee opzadelen...

Kan hem even niet terugvinden, maar zag laatst een filmpje waarbij een econoom (in de UK) uitlegde dat die relatie niet per se zo hoeft te zijn. Dat als je nu loonsverhogingen inzet, dat niet per se in een (negatieve) spiraal hoeft te komen. En het excuus 'we kunnen lonen niet verhogen want dan gaan de prijzen omhoog' niet per se een goed excuus is.

Straks eens kijken of ik hem toch nog kan vinden.

Elnienjo ik vind het toch vreemd dat je zo tegen die klimaatmaatregelen bent. Gaan we die niet invoeren, dan wordt het leven alleen maar duurder en komen er nóg meer mensen in de problemen. Terwijl als iedereen volop inzet op duurzamer leven (wonen en consumeren), je voor de langere termijn zorgt dat mensen minder snel in de (energie)betaalproblemen komen. Nu even wat minder belasting, of een bijdrage, dat is alleen korte termijn. Moet ook gebeuren (want er moet simpelweg iets gebeuren nu, want mensen trekken het niet), maar dat wil niet zeggen dat die klimaatmaatregelen onzin zijn. Wat Kaag zegt over verduurzamen klopt, maar ik vind wel dat de overheid daar ook flink in moet bijspringen voor mensen die dat niet kunnen bekostigen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:35

Het gaat toch ook over de manier waarop ze het willen doen,en de uitspraken die ze doen.
Klimaatmaatregelen an sich zie ik niet veel commentaar op, wel tegen de 'dan kost het maar wat meer maar dat is dan maar zo-'-uitspraken... daarmee geeft iemand aan een tikje buiten de werkelijkheid te staan en geen inlevingsgevoel te hebben met een groot deel van de nederlanders die steeds minder te besteden hebben... (helemaal mooi als je zelf nog steeds niks hoeft te laten)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:38

Cer schreef:
Oh ja, hij had die uitspraak over Gazprom waar hij over teruggevloten werd toch..?

Klopt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:40

Cer schreef:
Het gaat toch ook over de manier waarop ze het willen doen,en de uitspraken die ze doen.
Klimaatmaatregelen an sich zie ik niet veel commentaar op, wel tegen de 'dan kost het maar wat meer maar dat is dan maar zo-'-uitspraken... daarmee geeft iemand aan een tikje buiten de werkelijkheid te staan en geen inlevingsgevoel te hebben met een groot deel van de nederlanders die steeds minder te besteden hebben... (helemaal mooi als je zelf nog steeds niks hoeft te laten)

Ze geven nu pas 30% subsidie als je één isolerende maatregel neemt. Tot dit jaar moest je er minstens 2 laten uitvoeren. Dat is voor veel mensen niet te betalen.
Op zonnepanelen en op meterkastaanpassen en overschakelen naar inductie zit overigens nog geen subsidie. Dat vind ik raar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:55

'minstens 2', hoe bedoel je dat?