Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:03

:+ Ik heb geen EV hoor. Wil er graag een, maar budget is er nog niet naar. Niet eens tweedehands, laat staan een nieuwe. Ik heb helaas wel eentje met meer range nodig gezien de kilometers die ik maak. Tot dan lekker rondknorren in mijn Opel Corsa'tje, op de manier die jij aangeeft: bewust zuiniger rijden. Maar zodra dat budget er is komt 'ie er wel. Dus inderdaad, een investering met financiële verplichting. Ik zeg ook nergens dat iedereen ala minute over moet gaan en dat er niks aan de verhoging van brandstofkosten gedaan moet worden.

En hey, als jij minder / slimmer kan rijden met een ICE, dan is dat top toch?
Oprecht benieuwd: is frituurolie als brandstof daadwerkelijk duurzaam? Je bent toch alsnog olie aan het verbranden?

En ik vind het eerlijk gezegd een beetje laf dat je niet toelicht welke misinformatie. Zo maak jij je wel makkelijk ervanaf. Want ja, er gaat flink veel misinformatie rond over EV's (brandstoflobby vind EV's niet zo chill omdat ze flink snijden in hun winst). Ik beweer overigens nergens dat ze perfect zijn (zijn ze niet) maar veel van de argumenten tegen zijn écht misinformatie. Het klopt niet...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:51

Het is duidelijk dat ze met opzet de groene agenda uitrollen. Diesel minder compenseren zodat het duurder wordt dan benzine en wel gewoon de wegenbelasting pakken terwijl een eur6 diesel schonere lucht uitstoot dan er in gaat door het roetfilter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:54

germie schreef:
Het is duidelijk dat ze met opzet de groene agenda uitrollen. Diesel minder compenseren zodat het duurder wordt dan benzine en wel gewoon de wegenbelasting pakken terwijl een eur6 diesel schonere lucht uitstoot dan er in gaat door het roetfilter.

Diesel zou juist goedkoop gehouden moeten worden omdat anders alles wat we invoeren schrikbarend duur wordt als de vrachtwagens de brandstofkosten doorberekenen aan de klant.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:57

elnienjo schreef:
germie schreef:

Diesel zou juist goedkoop gehouden moeten worden omdat anders alles wat we invoeren schrikbarend duur wordt als de vrachtwagens de brandstofkosten doorberekenen aan de klant.

Precies.

En 150 miljoen uitgeven aan een nuttelois schilderij, 29.4 miljoen aan onnodig onderhoud corona apps, enz.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:02

8nnemiek schreef:
Een elektrische auto laadt namelijk de accu bij als je bergaf rijdt of remt. Dus de kans is groot dat je met een volle accu beneden aan komt :Y)

Grapjas. Ik heb andere ervaringen. Stukje Arnhem centrum naar Papendal kost me 10%. Barneveld-Harderwijk is ook 10% maar een veel grotere afstand. Erg leuk ook als je met 33% uit Arnhem moet vertrekken en onder 20% er continu gepiep aan je kop is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 02:35

IMANDRA schreef:
Oprecht benieuwd: is frituurolie als brandstof daadwerkelijk duurzaam? Je bent toch alsnog olie aan het verbranden?

Niet alle olie is hetzelfde ;)
Dit is zonnebloemolie. Plantaardige olie. Ten eerste verbrand het schoon en ten tweede is het verbranden het omgekeerde als wat de plant deed; het is CO neutraal. Vergelijkbaar met ethanol ipv benzine.
Verder onttrek ik het niet uit de voedselketen want het is afgewerkt als frituurolie; een afvalproduct.
De bio-diesel uit de pomp is in de basis hetzelfde maar dát is niet helemaal duurzaam omdat het hoofdzakelijk niet hergebruikte olie maar er net als ethanol voor verboúwd wordt en ook is het raffineerproces voor de viscositeit (waarmee moderne hogedruk inspuitsystemen werken) niet schoon.
Ik maak er verder zeep van. Vroegah ook vloeibare zeep voor de wasmasjien maar de moderne dingen kunnen het niet lekker meenemen :roll:

Je kan mijn antwoord over EVs laf vinden, het is simpelweg dat ik geen zin/tijd heb om stenen in drijfzand te gooien.
Voor jouw info; ik ben ´gecertificeerd expert´ autotechniek én leefstijl ecologisch zonder énig verstrengeld belang.
Samengevat weet ik waar ik het over heb, ben groener dan groen links zonder hun politieke agenda en zou er extra geld voor over hebben als het minder eco belastend zou zijn.
TIOLI.

Het voorstel van Portugal om de BTW op brandstof voor de hele EU te verlagen met pakweg de helft heeft het ook niet gehaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 06:47

Anne_GTI schreef:
8nnemiek schreef:
Een elektrische auto laadt namelijk de accu bij als je bergaf rijdt of remt. Dus de kans is groot dat je met een volle accu beneden aan komt :Y)

Grapjas. Ik heb andere ervaringen. Stukje Arnhem centrum naar Papendal kost me 10%. Barneveld-Harderwijk is ook 10% maar een veel grotere afstand. Erg leuk ook als je met 33% uit Arnhem moet vertrekken en onder 20% er continu gepiep aan je kop is.

? Ik begrijp niks van je bericht :') Leg uit. Nederland is plat, maar ik begrijp dat er ergens in Arnhem een hoge berg ligt? :+
Wat bedoel je met continu gepiep?

Imandra, helemaal met jouw posts eens!
HC, voor iemand die expert is in autotechniek weet je toch erg weinig over EV’s, als je wat simpele feitjes ‘misleidende EV marketing’ noemt.. tijd voor een cursus?
Ik zag op die website een elektrische smart voor €14.000? In Nederland zijn de prijzen een stuk lager.
Dat er daar niks te koop staat zal eerder komen doordat ze als zoete broodjes over de toonbank gaan. Hier in nl ook. Wij hebben er twee keer net langs gegrepen, binnen twee dagen waren de auto’s waar we interesse in hadden al verkocht. De goedkoopste EV’s vind je met wat mazzel voor €5000 (incl subsidie en met huuraccu), en vanaf de €6000 staan ze redelijk veel te koop. Vanaf zo’n €8000 kun je ze met koopaccu vinden. En de onze, met meer range, is vanaf €11000 te koop. Wij hebben €12.000 betaald. Dat is dan een auto van 4 jaar oud en nog geen 20.000 op de teller.
Maar je moet er wel snel bij zijn want ik had binnen een paar uur gebeld toen hij online kwam en we hebben hem dezelfde dag gekocht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:09

En dan mag er geen trailer achter, is het geen station, en rij je geen 1000 km op een 'vulling'. Ok, met 800 effectief en altijd kan ik ook nog leven, maar met minder gewoon niet. Dan rij je alleen nog van laadpaal naar laadpaal en is een dag weg onmogelijk geworden zonder laadpalen stress en inefficientie. Ook naar Frankrijk red je dan niet met een gemiddelde van 110km per uur wat ik wel haal naar de Lot zonder de maximum snelheid te overtreden.
Echt alle duikers om me heen die een elektrische auto hebben van de baas hebben problemen met lange afstanden en dus ook om de auto te gebruiken om te duiken.

ZE worden wel beter, maar het is niet duurzaam of een toekomst.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:16

germie schreef:
En dan mag er geen trailer achter, is het geen station, en rij je geen 1000 km op een 'vulling'. Ok, met 800 effectief en altijd kan ik ook nog leven, maar met minder gewoon niet. Dan rij je alleen nog van laadpaal naar laadpaal en is een dag weg onmogelijk geworden zonder laadpalen stress en inefficientie. Ook naar Frankrijk red je dan niet met een gemiddelde van 110km per uur wat ik wel haal naar de Lot zonder de maximum snelheid te overtreden.
Echt alle duikers om me heen die een elektrische auto hebben van de baas hebben problemen met lange afstanden en dus ook om de auto te gebruiken om te duiken.

ZE worden wel beter, maar het is niet duurzaam of een toekomst.

Ik ben vooral benieuwd wat voor auto jij rijd die 1000 km red op een volle tank, groot is EN een trailer mag trekken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:22

Reken maar dat het de toekomst is germie. Over een jaar of 10 zal er echt geen auto op fossiele brandstof meer gemaakt worden.

En inderdaad wat voor auto heb jij die 1000 kilometer op één tank rijdt groot is en de trailer mag trekken en ook nog eens heel zuinig is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:35

Ach, je kan nog zo veel werkelijke feiten plaatsen, Germie blijft toch alleen in haar eigen ‘feitjes’ geloven :+
De meeste duitse autofabrikanten hebben al een tijd geleden besloten om volledig te stoppen met het maken van brandstofauto’s, dus tegen 2030 heb je sowieso niet veel keus meer, en zullen tweedehandsjes prima betaalbaar zijn.
Maar tegen die tijd zullen ook de meeste petrolheads om zijn, daar ben ik van overtuigd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:47

Spenk schreef:
Reken maar dat het de toekomst is germie. Over een jaar of 10 zal er echt geen auto op fossiele brandstof meer gemaakt worden.

En inderdaad wat voor auto heb jij die 1000 kilometer op één tank rijdt groot is en de trailer mag trekken en ook nog eens heel zuinig is?

Een Octavia diesel 5 bak bijvoorbeeld. Maar ook een VW Golf 1.9 TDI rode I. Ik tank meestal als er zo'n 800 mee gereden is en dan is de tank gelukkig nog niet leeg, na een tankbeurt geeft de Octavia een range van 880 tot 980 aan. De Golf haalde werkelijk 1100 uit een tank. De Octavia heeft een wat kleinere tank. Naar de Lot, 1235km tank ik 1 keer onder Parijs en kan dan door. Oh ja, ik heb natuurlijk maar 1 auto, maar dit waren of zijn de laatste 2 auto's waar ik ervaring mee heb. Beiden station uitvoering. Dus niet dat ik er 2 heb. Maar ik noem deze even als voorbeeld. Oh ja en beiden trokken mijn trailer zonder problemen en was toegestaan volgens de papieren.

Ik heb meer vertrouwen in de waterstoftechnologie. Is nu ook nog niet goed natuurlijk, maar ik denk dat je daar meer mee kunt.

Het is bij mij niet dat ik niet zou willen, maar op dit moment is het en te duur en er zitten te veel nadelen aan. En ik heb nog niet lang geleden dus een andere diesel gekocht. Dat was vlak voor het zgn. elektrische promoten. Die is nog lang niet af en ik heb nog geen geld bij elkaar gespaard voor een andere.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-03-22 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:48

En die auto's reden 1 op 25?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 09:58

Spenk schreef:
En die auto's reden 1 op 25?

Afhankelijk van snelheid en waar je rijdt halen ze beiden tussen de 1:19 en 1:23. Praktijk. Dus niet zo zuinig als wat in de boekjes staat, want dan is het wel 1:25.
Rij ik zo naar m'n paard, dan is het 1:20 (combinatie van alles, snelweg, verkeerslichten, rotondes, landwegen).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:00

Wou dat ik zo'n zuinige trekauto had :+ Nee flauw, ik ben ook nog lang niet overtuigd van het volledig elektrisch rijden hoor. Past totaal niet bij mijn behoeften nog.

Ik heb wel een nieuwe hybride besteld, maar die levertijd is ontzettend lang. Ik verwacht hem begin 2023 :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:44

Ghostattack schreef:
Wou dat ik zo'n zuinige trekauto had :+ Nee flauw, ik ben ook nog lang niet overtuigd van het volledig elektrisch rijden hoor. Past totaal niet bij mijn behoeften nog.

Ik heb wel een nieuwe hybride besteld, maar die levertijd is ontzettend lang. Ik verwacht hem begin 2023 :=

Ja precies. Kijk, elektrisch wordt beter, maar het is en blijft flink vervuilend die accu. Als dezelfde accu wel die 1000 km haalt wordt het efficienter. 800 is al flink meer. Maar ik zie dat helaas nog niet zo snel gebeuren.
Waterstof heb ik meer vertrouwen in, maar is het ook nog niet.
Ik haaaaaat echt tanken, dus zoek mijn auto uit op een lange actieradius. :+
Zojuist 1 op 21 gereden naar mijn paard. Dus minder dan volgens het boekje, maar niet slecht.

Een jaar wachten op een auto is ook niet fijn. Nieuw zal ik echter nooit kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:48

Maargoed diesel in auto's is absoluut geen enkele toekomst meer dat gaat er zsm uit vrees ik. En dat zie je al de prijs is nu 8 cent verschil en vanaf 1 april gaat de benzine accijns 17 cent omlaag en diesel 11. Dus je gaat net als al jarenlang in duitsland is, voor diesel net zo veel betalen als voor benzine + veel meer wegenbelasting.

Diesels werden en worden al steeds meer geweerd natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:58

germie schreef:
Kijk, elektrisch wordt beter, maar het is en blijft flink vervuilend die accu.

Nee Germie, die accu is op de levensduur van de auto veel minder vervuilend dan een benzineauto, en de uitstoot is vele malen lager, zelfs bij stroom uit kolencentrales. Daar zijn tig onderzoeken naar gedaan die ik al vaker gelinkt heb.

Nog één keer dan; een artikel van een site die niets liever doet dan EV’s afkraken, dus geen hippie-groenlinks-ev-propaganda: https://topgear.nl/autonieuws/hoe-milie ... uto/?amp=1
Heel duidelijk, de EV is op alle vlakken milieuvriendelijker.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:06

“Flink vervuilend” is natuurlijk relatief Germie. Met de huidige standaard mét grijze stroom zijn EV’s over hun héle leven (productie rijden én afbreken/recycling) veel minder milieuvervuilend dan ICE auto’s. Zelfs met stroom gegenereerd op steenkool zijn ze over hun hele leven beter.

https://arstechnica.com/cars/2021/07/el ... rms/?amp=1
(Hier benoemen ze ook waterstof overigens)

Blijf het bijzonder vinden dat bij algemene discussies over EV’s jij er steeds extreme niet vaak voorkomende situaties erbij haalt als argument tegen EV’s. Of durf je wel toe te geven dat de gemiddelde Nederlander -dus niet jij- prima met een EV vooruit zou kunnen als ze beter betaalbaar zijn? Zeker gezien het snellaadnet en de steeds beter wordende ranges?

@HC jouw achtergrond zegt helaas niet zo veel. Een goede kennis van mij heeft eenzelfde achtergrond. Ik vertrouw hem volledig wbt mijn Corsa’tje maar hij weet niet zo veel van elektrisch af en verspreid ook misinformatie. Hij gelooft de fabeltjes die de afgelopen jaren de wereld in zijn geholpen over hoe slecht EV’s wel niet zijn. Ik snap dat je geen discussie wil, maar dan vind ik het persoonlijk nogal stom dat je toch een ongefundeerde (en foute) statement de wereld in slingert zonder deze te onderbouwen. Zo werk je misinformatie in de hand.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:09

Zolang er geen betaalbare alternatieven zijn voor bestelbussen, personenvervoer busjes, (zakelijk en particulier) en vrachtwagens anders dan diesel mag ik hopen dat er daar wel een oplossing voor gevonden wordt. Als daar de diesel ook zo hoog voor blijft, en hoge wegenbelasting blijft dan gaan best wat bedrijven en partikulieren een probleem krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:13

8nnemiek schreef:
HC, voor iemand die expert is in autotechniek weet je toch erg weinig over EV’s, als je wat simpele feitjes ‘misleidende EV marketing’ noemt.. tijd voor een cursus?

Cursus door de verkopers _O- _O-

De industrie en overheden hebben belang bij de verkoop van EVs. Het verdúbbeld de omzet voor vergelijkbae klasse autos. De voorlichting is als de kapper die zegt dat je haar niet goed zit.

Ik leef overrtuigd ecologisch zo verantwoord als redelijkerwijze mogelijk. Kost extra geld en vooral meer moeite. Vind daarom de misleiding over EVs haast misdadig want het is een grótere ecologische belasting.

Ondertussen wordt het er ook niet veiliger op met die zwaardere voertuigen. Zoek maar eens op load sensitivity van banden.
Maar goed stenen in drijfzand.
Ík blijf mijn best doen om een zo kleinere ecologische afdruk te maken. Rij daarom ICE. Rij minder, slimmer, meer biobrandstof, maar... wel ICE want dat is nog steeds het minst slecht voor Gaya.

Ondertussen de politiek in Versaiiles: Meer geld voor defensie.
Hogere energiekosten en duurdere EVs zijn +:)+ daarvoor :)*

Ga vandaag gecombineerd boodschappen doen in buurdorp. Slow life met zijspan uit 1939: Licht, prima remmen, banden met modern karkas/rubber, minder dan 5 liter op 100 km en al 83 jaar duurzaam gebruik van de 260 kg grondstoffen. Kan zelfs probleemloos op veel hoger % ethanol rijden _O- Gaat de eeuw mákkelijk halen. Als ik nu een nieuwe EV zou kopen is die éérder ´op´; zeg 1800 kg grondstoffeen...
Maar ja, industrie en overheden hebben aan het zijspan al die tijd weinig verdiend. Dat moet niet mogen toch?!

@Ghostattack goed voorbeeld dat overstappen nú helemaal niet kán ook al zou je dat willen. Non-oplossingen nú dus.

@Spenk geen toekomst voor ICE betekent ook geen toekomst voor hybride met ICE. Neem de schone lucht zones in steden. Wat heeft een op de motor rijdende hybride daar te zoeken met de huidige EV filosofie?
Dat terwijl ICE op bio-brandstof nu en in overzienbare toekomst de minst belastende oplossing is.

@8nnemiek ik ben vóór schone techniek. Maakt me niet uit welke. Mag me zelfs meer kosten. Héb dat geld. Ben wel tegen meer vervuilen en misleiding daarover.

Sterkte allemaal.
Oh, de ANWB ´tip´ om met iets hogere bandenspanning te rijden is wel zuiniger maar ook onveiliger. Minder rolweerstand én minder tractie; de beschikbare grip voor sturen en/of remmen wordt minder. Beetje mee oppassen dus.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:17

Als je die grotere ecologische belasting van EV’s niet hard kan maken met onderbouwing, en geen discussie wil, waarom blijf je het dan herhalen?

En prima hoor, op dit moment is het ook onrealistisch dat iedereen ala minute met een EV gaat rijden. Dus dan ben je ook al goed bezig als een EV voor nu niet haalbaar is en je daarvoor zo zuinig mogelijk met een ICE rijdt. Maar dat verandert niks aan het FEIT dat EV’s flink minder belastend zijn voor het milieu.

Je hoeft echt geen cursus verkopers te doen hoor. Met inlezen in de wetenschappelijke kant kom je al een heel eind ;).

Edit: zo te lezen is gebruikte (zonnebloem)olie in Europa in principe goed om te doen, maar niet op grote schaal haalbaar. En andere soorten olie hebben tal issues qua impact op het milieu. Dan zal je toch ook moeten blijven investeren in EV’s (be it batterij of waterstof).
https://theicct.org/will-someone-please ... vironment/

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:24

Spenk schreef:

De toekomst ja.. daartoe worden we gedwongen.
Milieu vriendelijk.. hell no!
Die accu’s zijn pure rotzooi..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:30

Waarom voeren ze nu eigenlijk geen autoloze zondagen in?
Mensen die dan in opstand komen want ze kunnen niet zonder?

En ja elektrisch valt er voor mij dan ook onder, want die rijden ook niet op groene stroom, dat word ook opgewekt uit de gascentrale.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:31

SjonnieZ schreef:
Spenk schreef:

De toekomst ja.. daartoe worden we gedwongen.
Milieu vriendelijk.. hell no!
Die accu’s zijn pure rotzooi..

Bron? Want zowel Annemiek als ik hebben links geplaatst die wat anders beweren, relatief aan ICE auto’s.

Best tekenend dat mensen die dit roepen het niet onderbouwen in hun post ;)