Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:54

pien_2010 schreef:
OK elnienjo, dat wist ik niet. Ik begrijp het nu helemaal. Sterkte! Ik merk dat je mijn post begrijpt.

Dankje voor je begrip. Ik kan mijn eigen problemen nauwelijks handelen, laat staan dat ik de stress van de maatschappij er nog bij kan hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:22

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:
OK elnienjo, dat wist ik niet. Ik begrijp het nu helemaal. Sterkte! Ik merk dat je mijn post begrijpt.

Dankje voor je begrip. Ik kan mijn eigen problemen nauwelijks handelen, laat staan dat ik de stress van de maatschappij er nog bij kan hebben.

Dan een tip , scherm je er voor af en zit niet in dit soort topics, daar word het niet beter van .

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:30

Sorry, ik ben het toch wel een beetje met Phonix eens. Het is vervelend als je jezelf al bijna niet kunt handelen. Ik herken het probleem als een mede "patiënt". Ja, onze aandoeningen of problemen zijn waarschijnlijk niet hetzelfde, en verschillen mogen er zijn. Maar de opmerkingen die ik elnienjo zie maken vind ik toch even andere koek...

Ik zou het op het moment ook niet kunnen om bijvoorbeeld iemand op te vangen of naar Oekraïne af te reizen om mee te vechten. Of ik dat laatste zou willen is al de vraag. Dat mag je dan ook vinden voor jezelf. Dat is toch iets anders als:

Citaat:
Helpen ons eigen land naar de klote door hun redderscomplex wil je zeggen.

Of zie ik dat nu verkeerd? Er is op jezelf en je eigen problemen focussen maar dit gaat er juist over wat anderen doen in de vorm van helpen. Dat vind ik juist wat je noemt 'kort door de bocht'. Het komt over of men niet mag helpen want dan(vind elnienjo) helpen ze onze maatschappij of land kapot maken. Zo werkt het natuurlijk ook niet. Hoe vervelend het ook is, onze situaties staan in het midden van óns leven, niet die van het hele land. Dat vind ik juist kort door de bocht.

En lichtelijk met bigone eens. Soms kun je uit zelfbescherming bepaalde onderwerpen beter mijden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:30

Phonix schreef:
Elnienjo schreef:
Ik reageer als iemand die in de sggz loopt vanwege psychische problemen. De rest van de wereld staat dus niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje.

Sorry, zo werkt het niet. Dat je problemen hebt is totally ok, maar geen empathie kunnen laten zien is iets anders.

Wij hebben allemaal problemen, maar je mag niet die problem je invloeden hoe je tegen andere mensen zijn.

Beetje rare opmerking als je niet weet waarom iemand bij de sggz in behandeling is…

Het is duidelijk dat elnienjo niet zo denkt/kan denken als iemand die zonder psychische problematiek door het leven gaat. De kans is aanwezig dat dat inherent is aan de reden dat ze bij de sggz is.
Als het je niet aan staat negeer het dan, maar zeg niet van die domme en ondoordachte opmerkingen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:35

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:

Hier is er ook een die al heel wat jaartjes GGZ achter de rug heeft hoor. Het is echt niet makkelijk :knuffel:

Weet je wat het is? Er zijn er waarschijnlijk genoeg in Oekraïne die in een zelfde schuitje zitten als jij. En toch krijgen ze ook nog oorlog op hun dak. Hun hebben niet eens de keuze. Ze moeten wel ook nog met de stres van de maatschappij dealen. En het maakt niet zoveel uit wat jij zou doen. Maar als zo'n oorlog nu in Duitsland was waarvan wij het kunnen zien en horen. En er komen dan wat Duitse mensen op je deur kloppen, eentje gewond ook nog, om te vragen of ze een tijdje bij jou mogen zijn totdat ze een ander plekje hebben, snap je hoe moeilijk ze het dan hebben? Ze hebben op dat punt nergens om heen te gaan. Ze hebben geen huis. Hun thuis is een dodelijke plek. En dit zijn mensen die liever nog niet dood willen. Die gewonde heeft ook een nummer aan psychische problem en toch moet die persoon zich er ook doorheen slepen. Ongeacht of je ze wel of niet binnen laat, snap je wel hoe zwaar die mensen het hebben op dat moment?

Ikzelf ben echt extreem hoog gevoelig. Ik voel alle emoties die in Oekraïne bezig zijn vanuit hier. Het nieuws volgen kan me echt zwaar depressief maken. Zo gevoelig ben ik ervoor. En toch probeer ik zelf evengoed wat mee te krijgen van dr maatschappij. Hoe zwaar het ook is, het is ontzettend belangrijk in dit soort situaties. Ik ben ook mentaal nog niet helemaal beter. Dat helpt ook niet echt.

Waar ik je naar probeer te wijzen 8s inlevingsvermogen. Het is oke als je er moeite mee hebt hoor. Ik ken er genoeg die er moeite mee hebben. Maar probeer wel je best te doen om je in te leven en de situatie te begrijpen, ookal zou jij anders hebben gereageerd. Ik wil je dat gewoon even meegeven. Want voor je het weet maak je een opmerking waar je veel mensen mee pijn doet. Dat wil je niet en is denk ik ook niet je bedoeling, toch? En als je mensen pijn doet, ook nog niet iedereen laat dat aan je weten. Niet iedereen vindt dat makkelijk om het dan te zeggen. Als het kon had ik wat inlevingsvermogen aan jou gegeven. Ik heb er toch te veel van :')

En inderdaad, als het moet, ga uit dit topic om jezelf te beschermen van dit soort dingen. Ik lees hier ook niet alles door en ik kijk ook geen hele dag nieuws (wat mijn vriend wel weer doet). Dat zou me al helemaal naar onder sleuren.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:50

verootjoo schreef:
Phonix schreef:
Ik reageer als iemand die in de sggz loopt vanwege psychische problemen. De rest van de wereld staat dus niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje.

Sorry, zo werkt het niet. Dat je problemen hebt is totally ok, maar geen empathie kunnen laten zien is iets anders.

Wij hebben allemaal problemen, maar je mag niet die problem je invloeden hoe je tegen andere mensen zijn.

Beetje rare opmerking als je niet weet waarom iemand bij de sggz in behandeling is…

Het is duidelijk dat elnienjo niet zo denkt/kan denken als iemand die zonder psychische problematiek door het leven gaat. De kans is aanwezig dat dat inherent is aan de reden dat ze bij de sggz is.
Als het je niet aan staat negeer het dan, maar zeg niet van die domme en ondoordachte opmerkingen.[/quote]

Ik heb het ook genereert tot nu toe, angezien ze best vervelende statements hebt gezegd in deze topic die ik niet netjes vindt. Maar het kan niet zo zijn dat iemand haar daar op aanspreek en dan komt er ineens excuses.

Dan kunt ze beter doen zoals Bigone zegt, van zulke heavy topics uitblijven.

plutolover

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:04

Loveglove: ik heb dat ook door m’n hoog gevoeligheid en het kan mij ook angstig maken wat als de Russen hier komen?

Toch probeer ik wel mee te krijgen maar niet te veel over na te denken het is verschrikkelijk wat daar gebeurt en ik hoop oprecht dat het geen WO ||| wordt.

Tiktok vermijd ik nu ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:12

plutolover schreef:
Loveglove: ik heb dat ook door m’n hoog gevoeligheid en het kan mij ook angstig maken wat als de Russen hier komen?

Toch probeer ik wel mee te krijgen maar niet te veel over na te denken het is verschrikkelijk wat daar gebeurt en ik hoop oprecht dat het geen WO ||| wordt.

Tiktok vermijd ik nu ook
Daar hoef je niet hooggevoelig voor te zijn hoor. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:24

Misschien dat Poetin hier wel komt maar dan voor het hooggerechtshof!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:26

Hooggevoelig is iedereen tegenwoordig…

Alsof je niet gewoon angst, verdriet of andere emoties kunt of mag hebben zonder labeltje.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:32

Mars schreef:
Hooggevoelig is iedereen tegenwoordig…

Alsof je niet gewoon angst, verdriet of andere emoties kunt of mag hebben zonder labeltje.

1 op de 5 mensen is hoogsensitief. Komt inderdaad vest vaak voor :=

Maar ik ben echt een extreem geval. Tot op een punt waar ik precies kan zeggen hoe iedereen zich voelt als ik bijvoorbeeld in de trein zit of in een wachtkamer. Ik voel iedereens gevoelens heel sterk. Dat kan echt overweldigend zijn soms. En gewone boodschappen doen kan een hele dagtaak zijn omdat het gewoon te veel prikkels zijn :=
De meeste mensen die hoogsensitief zijn hebben het niet zo extreem. Maar ik heb ook wel meer dan hoogsensitiviteit :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:35

Ik denk dat elke inwoner van Nederland nu toch wel in de stress zit. Ene kant wil ik mij niet gek laten maken en aan de andere kant ben je er toch voortdurend mee bezig.

Maar het onbekende is altijd stressvol , laat staan geen controle hebben op dingen.

Eigenlijk is het belachelijk voor woorden dat een ander dus gaat bepalen of wij mogen blijven leven. En dat allemaal voor een mannetje met een kleine banketstaafje :')

Over muziek gesproken ik vindt dit nummer nu heel toepasselijk. Het gaat wel over de koude oorlog , maar het bange gevoel over kernwapens is toch wel aardig hetzelfde.

Sting - Russians
https://www.youtube.com/watch?v=wHylQRVN2Qs

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:40

Zebrastreep schreef:
Ik denk dat elke inwoner van Nederland nu toch wel in de stress zit. Ene kant wil ik mij niet gek laten maken en aan de andere kant ben je er toch voortdurend mee bezig.

Maar het onbekende is altijd stressvol , laat staan geen controle hebben op dingen.

Eigenlijk is het belachelijk voor woorden dat een ander dus gaat bepalen of wij mogen blijven leven. En dat allemaal voor een mannetje met een kleine banketstaafje :')

Over muziek gesproken ik vindt dit nummer nu heel toepasselijk. Het gaat wel over de koude oorlog , maar het bange gevoel over kernwapens is toch wel aardig hetzelfde.

Sting - Russians
https://www.youtube.com/watch?v=wHylQRVN2Qs

Ik ben ook (nog) niet bang. Ik ben meer bezorgd en vooral boos op Putin :=

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 00:57

Phonix schreef:
verootjoo schreef:

Als het je niet aan staat negeer het dan, maar zeg niet van die domme en ondoordachte opmerkingen.

Ik heb het ook genereert tot nu toe, angezien ze best vervelende statements hebt gezegd in deze topic die ik niet netjes vindt. Maar het kan niet zo zijn dat iemand haar daar op aanspreek en dan komt er ineens excuses.

Dan kunt ze beter doen zoals Bigone zegt, van zulke heavy topics uitblijven.[/quote]

We kunnen natuurlijk niet van achter het scherm raden hoe iemands psychische toestand is. En dus is het ook lastig rekening te houden daarmee. Als iemand dan in zware topics als deze gaat zitten roeren met soms toch niet al te fijn besnaarde opmerkingen dan reageren mensen daarop. We kunnen natuurlijk niet op voorhand al rekening houden met iemands gemoedstoestand. We kunnen wel beschaafd blijven en met respect over de medemens praten. Maar dat verwachten we dan ook terug. Zo niet dan gaat er toch op gereageerd worden. Dus als iemand steeds de knuppel in het hoenderhok gooit gaan er veren in de ronte..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:54

Eens met Phonix en Pareltjes. Hoog How can I make this about me gehalte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:36

Zullen we Ontopic gaan? Want nu we weten dat iemand bepaalde klachten heeft daar rekening mee houden is voor bokt idd te hoog gegrepen.
Dus maar door on topic.

https://www.ad.nl/binnenland/rotterdams ... ~a1400b80/

De Rotterdamse haven als mogelijk doelwit.
Dat klinkt niet heel fijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:40

"hij wil allerminst paniek zaaien"...
nou, dat mislukt dan in ieder geval al... Gelukkig kan ik de rest van het artikel niet lezen..

Bij een aantal uitspraken heb ik een beetje het gevoel dat mensen een soort 'zie je wel'-ding aan het doen zijn. Of dat dan echt nuttig is, of meer om eigen gelijk te halen weet ik niet precies.. lastig om dan dingen op waarde te beoordelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:43

De haven is de belangrijkste doorvoerhaven van europa. Dat dat een doelwit zou kunnen zijn staat wel vast ja.

Indien het tot oorlog komt wordt dat ook de doorvoer haven voor militairen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:43

DuoPenotti schreef:
Zullen we Ontopic gaan? Want nu we weten dat iemand bepaalde klachten heeft daar rekening mee houden is voor bokt idd te hoog gegrepen.
Dus maar door on topic.

https://www.ad.nl/binnenland/rotterdams ... ~a1400b80/

De Rotterdamse haven als mogelijk doelwit.
Dat klinkt niet heel fijn.

Dat laatste roep ik al jaren. En dan ben ik POEF weg.
Ben ik bang? Nee. Wat er gebeurt gebeurt er. Daar kan ik helemaal niets aan veranderen. Ik ga zien wat er gebeurt op het moment dat het gebeurt. Eerder kan ik er niets mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:49

Zo zie ik het ook Rien.
Maar dat het een belangrijk doelwit is lijkt mij ook.
Haven van Antwerpen ook denk ik.

Hopelijk komt het niet zo ver.
Maar wij kunnen het iig niet veranderen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:58

Woon vlakbij Rotterdam en ga het gewoon afwachten meer kan je niet doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:07

koeke schreef:
chevax schreef:
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat, maar ik las dat er veel initiatieven zijn om goederen naar Oekraïne te sturen. Ik heb erg veel verbandmateriaal over. Via de grote organisaties is dit niet te doen (ze nemen het zelfs niet aan), dus als er een Bokker iemand weet die spullen die richting op stuurt op één of andere manier, hoor ik het graag.
Welke regio zit je? Ik weet dat de komende dagen namens de Rotary vrachtwagens met o.a. verbandmiddelen, medicijnen naar Oekraïne gaan. Vandaag werden leden in ieder geval nog om inbreng gevraagd, dus misschien die even contacten? Als je in Twente/Achterhoek woont kan ik je daarbij wellicht helpen.

Sorry voor de late reactie. Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:12

Dat de Rotterdamse haven een mogelijk doelwit kan worden is vanaf de 1e dag toch al bekend, toen was Aboutaleb ook al in het nieuws ermee. Samenvatting in mijn eigen woorden: goederen en troepen worden dan vervoerd vanuit de Rotterdamse haven, ik meen ook dat Amerikaanse troepen hierheen zouden komen als tussenstop (weet ik niet meer zeker, weet iemand meer?). Dat maakt de Rotterdamse haven een belangrijk onderdeel van Europa/navo, en daarmee een doelwit. Aboutaleb had het er ook over dat als dat zou gebeuren, hij tijdelijk plaatst maakt als burgemeester zodat militairen de zorg voor de stad en de haven over kunnen nemen.

Ik woon tegenover de Rotterdamse haven, alles wat aan boten langs komt komt ook hierlangs. De afgelopen dagen heb ik overwogen om bij de boulevard te gaan kijken of ik ook nog wat kon zien, maar ik durf niet :o ik denk dat ik ga trippen als ik oorlogsboten ga zien, ook al zijn het 'die van ons'

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:14

Denk niet dat je veel gaat zien. Gok dat het meeste bij nacht gebeurt. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:21

Wij zitten bij de binnenhaven, het enige schip wat ik zag was het Mercy Ship .. :j en de pannekoekenboot !

Overgens, als ze die haven willen platleggen, dan kunnen ze gemakkelijk een paar km uitschieten.. ik denk dat je dan van amsterdam tot aan utrecht en antwerpen minimaal problemen hebt... vooral als het zware wapens zijn..
Maar voralsnog is het nog niet zo ver..