Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:55

Dat hebben mijn ouders niet gehad.

Ik weet dat er een tijdje een oprot premie is geweest.
Ik geef toe dat ik niet precies weet voor wie en hoe die in elkaar stak.
Maar mijn ouders hebben dat niet gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:11

Ik heb familie die in buitenland zijn gaan wonen en familie die uit buitenland naar hier zijn gekomen. Niet iedereen heeft het makkelijk in het buitenland, ook niet als ze bewust zijn gegaan en om andere redenen dan vluchten voor oorlog/politiek.

Je hoort ook vaak mensen vertrekken, omdat ze Nederland zat zijn. Maar dat is vaak niet de beste motivatie. Je moet echt ergens anders willen wonen en je goed voorbereiden. Niet iedereen doet dat en het gaat vast ook vaak wel goed, maar ook heel veel mensen vinden het enorm tegenvallen. Alles lijkt zo mooi, totdat je elders ook gewoon "leeft" en niet meer op vakantie bent.

Vluchten uit oorlogsgebied en alles achterlaten is echt vreselijk. Oudere familie die oorlog en kampen hadden meegemaakt, hebben me dat altijd wel goed duidelijk gemaakt.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat mensen die geen oorlog meemaken, gelukkig zijn in hun vaderland en het daar redden. Mensen kunnen ook uit wanhoop vluchten. Zelfde als mensen hier ontevreden zijn en dan of net de grens over gaan of verder zoeken. Als je de redenen hoort, zitten we hier met dezelfde problemen; duurdere zorg, belastingen, regels, alles wat ze opnoemen..........En toch kan de een daar prima mee leven en de ander niet.

Ik vind ook dat grenzen discutabel zijn, maar blijkbaar zijn ze nodig. We kunnen niet als 1 grote wereldbevolking samenleven, zonder oorlog en met respect voor elkaar cultuur en gewoonte's. Dat zou ideaal zijn. Dan maakt het minder uit waar we bouwen, wonen, werken en leven.

Maar eenmaal geboren in Nederland, vind ik wel dat we ons land iets moeten of mogen bewaken. We werken met zijn allen hard, betalen onze belastingen en premies, houden ons aan de afspraken die hier zijn etc.
"ons" land is mede daarom zo aantrekkelijk. Maken we er hier echt een zooitje van, houdt dat ook op natuurlijk.

En ik vind wel dat we redelijk vol zijn. Mensen kunnen wel roepen dat er nog ruimte is, maar liever niet....Ik wil graag dat er natuur behouden wordt, dat er niet eeuwig wegen bij aangelegd worden, geen mega wijken met mega torens.
Ja, er is ruimte, maar die is ook echt wel nodig.
Agrarische grond laten verdwijnen voor zonnepanelen en woningbouw is gewoon een slechte zaak.

En het ergste is dat mensen zelf in de randstad zitten, kiezen voor drukte en dan zeggen dat er op het platteland nog wel ruimte is. Ja, lekker makkelijk, maar ook daar wonen mensen omdat ze juist daarvoor kiezen. Anders woonden die ook wel in of bij de randstad.

In principe hebben veel vluchtelingen nog helemaal niks met Nederland. Het enige dat ze nodig hebben is een veilige plek. Dat zou overal kunnen zijn. Dat kan soms ook dichterbij het land van oorsprong.
Maar nu krijgen wij de problemen, terwijl er bar weinig wordt gedaan om de vluchtelingen toestroom te stoppen en daar de problemen aan te pakken.
Want qua mensheid, is het voor de mensen die daar wel achterblijven echt nog erger dan voor de mensen die in Ter Apel aan de poort staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:34

tamary schreef:
Babootje schreef:
Nederland vergrijst enorm, dus instroom is ook nodig willen we op termijn nog genoeg arbeidskrachten hebben. Dat is nu eigenlijk ook al zichtbaar. Meer dan voldoende banen maar geen mensen voor te vinden.
Instroom is niet erg, maar mensen moeten wel integreren en opgeleid worden.

Groeieconomie heeft instroom nodig, arbeidsmarkt die enkel interesse heeft in 18 jarigen met 20 jaar ervaring voor minimumloon en gratis overwerk komt altijd mensen tekort en dat dat integreren en opleiden mis gaat zien we al 40+ jaar gebeuren, waarom zou dat nu plotseling wel goed gaan? We hebben het niet over mensen die hier komen met een arbeidscontract op zak, maar mensen die besluiten naar west-europa te komen om de voorzieningen. Ja, begrijpelijk, maar dat zijn niet de mensen die die voorzieningen betaalbaar houden. Ongeacht de reden of de intentie vanuit NL, het werkt niet en heeft nooit gewerkt. Wil je mensen binnenhalen om een tekort aan arbeidskrachten op te lossen, dan haal je specifiek mensen die dat werk kunnen naar je land. En dat gebeurt ook al jaren aardig succesvol, maar dat is dus wel een heel andere groep dan wat er bij ter Apel aan de deur klopt.

Ik denk dat er minder profiteurs bij Ter Apel aan de deur kloppen dan profiteurs uit Oost Europa. Dat is echt een groter probleem. Die mensen mogen - ongelimiteerd - komen want het zijn EU inwoners.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:42

superpony schreef:
En ik vind wel dat we redelijk vol zijn. Mensen kunnen wel roepen dat er nog ruimte is, maar liever niet....Ik wil graag dat er natuur behouden wordt, dat er niet eeuwig wegen bij aangelegd worden, geen mega wijken met mega torens.
Ja, er is ruimte, maar die is ook echt wel nodig.
Agrarische grond laten verdwijnen voor zonnepanelen en woningbouw is gewoon een slechte zaak.

En het ergste is dat mensen zelf in de randstad zitten, kiezen voor drukte en dan zeggen dat er op het platteland nog wel ruimte is. Ja, lekker makkelijk, maar ook daar wonen mensen omdat ze juist daarvoor kiezen. Anders woonden die ook wel in of bij de randstad.

Mensen kiezen voor werkgelegenheid die zich inderdaad het meest concentreert in de Randstad.
Wij wonen in Den Haag. Ik werk in Den Haag (bij de gemeente) mijn man is ZZPer en werkt in Amsterdam.
Ik kan en mag thuiswerken, dus niet gebonden aan mijn woonplaats. Mijn man moet fysiek elke dag naar Amsterdam. Wij zouden best graag meer ruimte hebben om te wonen.
Reizen van Den Haag naar Amsterdam is echt niet leuk meer. Maar wonen in Amsterdam of rond Amsterdam qua prijs niet haalbaar. Mijn paarden staan echt ver van huis (nu in Woubrugge, maar eerst in Hardinxveld GSD), omdat ik vind dat een paard meer ruimte moet hebben. Dus het plan is wel te vertrekken uit Den Haag, Liefst ook uit de Randstad, maar wel nog met een acceptabele reistijd naar Amsterdam.

Ik denk dat als de werkgelegenheid zich meer zou spreiden het wonen buiten de Randstad ook aantrekkelijker wordt en verkeerscongestie voorkomt. En daar is genoeg ruimte voor.
Dit geldt niet alleen voor werkenden maar ook voor werkzoekenden die zich een huis in de Randstad niet kunne veroorloven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:10

Babootje schreef:
Ik denk dat als de werkgelegenheid zich meer zou spreiden het wonen buiten de Randstad ook aantrekkelijker wordt en verkeerscongestie voorkomt. En daar is genoeg ruimte voor.
Dit geldt niet alleen voor werkenden maar ook voor werkzoekenden die zich een huis in de Randstad niet kunnen veroorloven.

Mijn man reed 10 jaar lang, elke dag (vóór de corona) naar Amstelveen en hij is niet de enige die hier woont die in de randstad werkt.
Maar ook hier stijgen de prijzen mee, maar liggen nog ver onder wat normaal is voor de randstad.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 07:40

Ik hoor nu op radio 1 dat bij asielzoekers in België de staat niks doet en niet verantwoordelijk is voor huisvestiging van status houders. Ze moeten zelf gaan zoeken en er is ook geen zicht op waar ze vervolgens blijven.. in tenten caravans op werk of bij een particulier.
Dus ja, dan snap ik ook wel dat ze gokken op NL, waar voor een deel ook anderen die eerder kwamen een huis kregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 08:22

Marigold schreef:
Ik hoor nu op radio 1 dat bij asielzoekers in België de staat niks doet en niet verantwoordelijk is voor huisvestiging van status houders. Ze moeten zelf gaan zoeken en er is ook geen zicht op waar ze vervolgens blijven.. in tenten caravans op werk of bij een particulier.
Dus ja, dan snap ik ook wel dat ze gokken op NL, waar voor een deel ook anderen die eerder kwamen een huis kregen.

er is geen land waar het sociale vangnet zo goed is als hier, dat moge duidelijk zijn
dus nederland is voor vele het doel
en asiel zoeken in veilige landen is geen optie want alleen hier is alles gratis

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:43

Wat ik gewoon niet begrijp is waarom de EU geen gezamenlijk beleid maakt. Als 1 blok, zodat de verdeling van asielzoekers beter kan zijn dan nu.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:49

Marigold schreef:
Wat ik gewoon niet begrijp is waarom de EU geen gezamenlijk beleid maakt. Als 1 blok, zodat de verdeling van asielzoekers beter kan zijn dan nu.

dit.

Maar ons Eén Europa is nog nooit een geweest.
Kan ook niet wat alle landen plus hun inwoners zijn veel te verschillend.
Het enige wat 1 is is de Euro betreft betaalmiddel.
Voor de rest is Nederland er niet beter mee want we deden het beter betreft economie voor die ellende.

Maar nu zouden ze moeten zeggen, elk land draagt x euro per inwoner bij in een pot.
Deze pot is voor de vluchtelingen en alles wat er mee te maken heeft. Ook extra politie-inzet enz. Maar zorgen dat ze weer over de grens naar eigen land gaan als het geen asielzoekers zijn.
Daarmee huisvesten zij die mensen over plekken waar nog echt ruimte is, dat is dus niet Nederland.
En vervolgens maken zijn regels als veiligheid eerst, eerste noodopvang dus overal door Europa.
Taallessen in dat land en vervolgens kunnen deze mensen zich prima zelf onderhouden. Het zijn gezonde mensen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 10:00

Maar daar ging mijn hele punt in dit topic ook om. Hoe het mogelijk is dat ze allemaal maar naar hier lijken te komen.

Ik hoor net dat heel veel uitzetvluchten niet door gaan omdat de uitgeprocedeerde corona als rede geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:57

Citaat:
er is geen land waar het sociale vangnet zo goed is als hier, dat moge duidelijk zijn
en asiel zoeken in veilige landen is geen optie want alleen hier is alles gratis

Ik verzet mij tegen leugens en laster.

Leugens: ze krijgen alles gratis.
Mooi niet: tegen de tijd dat mensen uit het azc kunnen en er een woning is (dat duurt vanwege rechts beleid dat huurwoningen afschaft lang)
krijgen ze een LENING om meubels te kopen.

Laster: "ze" komen hier naartoe omdat ze een uitkering willen.
Feit : die mensen willen graag werken, maar het wordt hen doorgaans nogal moeilijk gemaakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:05

onzin janneke echt onzin
Die meubels dat zou kunnen.
Maar ze krijgen binnen 12 jaar (binnen 3 maanden wat ooit net iets uit kan lopen) een huis, 12 jaar wat de wachttijd is voor andere....
Ze krijgen een bijstandsuitkering voor het leven. Nergens word er ook maar iets van ze terug verwacht om te werken.

Ik als chronisch zieke heb minder janneke, heel wat minder. Zoveel minder als wat bijstand plus toeslagen kost!!!
En daar heb ik godver vanaf mijn 16 voor gewerkt!!!!!

Ik heb bijna 20 jaar in de tuinbouw gewerkt. Dat kan elke gezonde simpele ziel, ook die de taal niet spreekt.
Maar daar zijn ze niet...logisch, want ze houden minder over dan in de bijstand.
Nog nooit een euro hier bijgedragen, ze kosten alleen maar.

een derde zit thuis.
Niet omdat het ze moeilijk gemaakt word, nee omdat het ze te makkelijk gemaakt word.
Daar moet je gewoon streng voor zijn, na 5 jaar hier van onze sociale voorzieningen gebruik maken is het klaar, paspoort niet meer geldig.
Eens kijken wat er dan veranderd....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:11

DuoPenotti schreef:
onzin janneke echt onzin
Die meubels dat zou kunnen.
Maar ze krijgen binnen 12 jaar (binnen 3 maanden wat ooit net iets uit kan lopen) een huis, 12 jaar wat de wachttijd is voor andere....
Ze krijgen een bijstandsuitkering voor het leven. Nergens word er ook maar iets van ze terug verwacht om te werken.

Ik als chronisch zieke heb minder janneke, heel wat minder. Zoveel minder als wat bijstand plus toeslagen kost!!!
En daar heb ik godver vanaf mijn 16 voor gewerkt!!!!!

Ik heb bijna 20 jaar in de tuinbouw gewerkt. Dat kan elke gezonde simpele ziel, ook die de taal niet spreekt.
Maar daar zijn ze niet...logisch, want ze houden minder over dan in de bijstand.
Nog nooit een euro hier bijgedragen, ze kosten alleen maar.

een derde zit thuis.
Niet omdat het ze moeilijk gemaakt word, nee omdat het ze te makkelijk gemaakt word.
Daar moet je gewoon streng voor zijn, na 5 jaar hier van onze sociale voorzieningen gebruik maken is het klaar, paspoort niet meer geldig.
Eens kijken wat er dan veranderd....

Ik ben het met je eens dat de verdeling eerlijker moet. Dat zal ook heel wat minder druk op het draagvlak van de opvang van vluchtelingen geven. Ik ben zelf voor een goed en ruimhartig asielbeleid voor mensen die het nodig hebben. Maar partijen die wel voor vluchtelingen opkomen maar de gewone Nederlanders vervolgens in de kou laten staan hebben voor mij echt afgedaan. Het moet beide gebeuren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:17

Precies.
Bij dat tuinbouwwerk heb ik met echte vluchtelingen gewerkt, weinig, maar ze waren er.
Hele fijne mensen. Wilde ook echt Nederlands leren, wilde echt meedraaien in de maatschappij. Schrijnende verhalen van gehoord.
En die zijn echt zo welkom. Heel welkom.

Later heb ik korte tijd bij een AZC gewerkt, verschrikkelijke lui dat daar veel al zaten. Somaliërs waren het toen vooral. Bah bah mentaliteit om direct op het eerste beste vliegtuig te zetten. Die wil je hier echt niet. Dat zijn dan in theorie misschien vluchtelingen maar hun gedrag was daar niet naar.
En die komen hier echt niet om een fijn leven op te bouwen samen in de samenleving, vergeet het maar.
Daar moet je gewoon zeggen je Nederlandse paspoort is tijdelijk, je past je aan, gaat de taal leren en werken. Zo niet na 5 jaar vervalt het.
Een hele groep zal vanzelf vertrekken, want daar hebben ze geen zin in. 2 een nog grotere groep komt deze kant niet in want die weten dat gaan werken niet de bedoeling was.
dan blijft er een derde klein groepje over die wel dankbaar is dat ze hier veilig zijn.
En om dat groepje gaat het.

daarnaast ben ik al beveiliger op veel plaatsen ingezet. In winkel centra bijvoorbeeld. En wat was 9/10 de reden, Marokkanen die de buurt op stelten zetten. Intimideren, diefstal.
Maar dat mag je niet hardop zeggen.

ook later toen ik in het ziekenhuis werkte was het 9 van de 10 keer dat je daarbij geroepen werd.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 04-11-21 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:18

Janneke2 schreef:
Feit : die mensen willen graag werken, maar het wordt hen doorgaans nogal moeilijk gemaakt.

Eerst "ontkracht" je een "leugen" door op een minimale uitzondering te wijzen en vervolgens geef je als feit dat er absoluut niemand van de vluchtelingen niet graag wil werken. Waar baseer je dat "feit" precies op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:16

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:02

Babootje schreef:
Mensen kiezen voor werkgelegenheid die zich inderdaad het meest concentreert in de Randstad.
Wij wonen in Den Haag. Ik werk in Den Haag (bij de gemeente) mijn man is ZZPer en werkt in Amsterdam.
Ik kan en mag thuiswerken, dus niet gebonden aan mijn woonplaats. Mijn man moet fysiek elke dag naar Amsterdam. Wij zouden best graag meer ruimte hebben om te wonen.
Reizen van Den Haag naar Amsterdam is echt niet leuk meer. Maar wonen in Amsterdam of rond Amsterdam qua prijs niet haalbaar. Mijn paarden staan echt ver van huis (nu in Woubrugge, maar eerst in Hardinxveld GSD), omdat ik vind dat een paard meer ruimte moet hebben. Dus het plan is wel te vertrekken uit Den Haag, Liefst ook uit de Randstad, maar wel nog met een acceptabele reistijd naar Amsterdam.

Dit geldt niet alleen voor werkenden maar ook voor werkzoekenden die zich een huis in de Randstad niet kunne veroorloven.

Wij zijn geboren Amsterdammers, in Almere gewoond en tot 2006 een zaak gehad in Amsterdam. Elke dag in de file.
Ook grote problemen om de paarden fijn te stallen en daar ook de nodige km's voor gemaakt.

Verhuizen naar een voor ons betaalbare plek met ruimte is niet zonder slag of stoot gegaan en je moet er behoorlijk wat voor over hebben.
Maar wij hebben nooit problemen gehad met werk vinden in het Noorden.

*edit* maar wij kiezen dus ook voor ruimte. Wij willen niet in de stad wonen, dicht op elkaar, zonder beesten etc. Heel veel Amsterdamse/Almeerse vrienden/familie snappen dat niet.

Maar het zou niet fair zijn als ons uitzicht dan volgebouwd wordt.

*edit 2* In het Noorden zie ik wel buitenlanders werken, komen met een bus, in de bouw vooral klussen doen etc. Maar verder kom ik ze weinig tegen.

Toen we in Ermelo/Putten woonde, zag je veel meer polen bijv die overal in huisjes gestopt worden om als (waarschijnlijk) goedkope krachten te werken. incl de vele klachten van de inwoners die zich groen en geel ergeren aan het gedrag, vooral door overmatig drank gebruik meestal.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:15

Ik had net een bedrijf in mijn nieuwe woning, moest nog van alles uit, en daar was een jongeman bij die 7 jaar geleden uit Irak is gevlucht met zijn ouders.
Hij spreekt Nederlands en werkt als een paard, moet je hem horen over de gelukszoekers!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:56

_/-\o_
Janneke2 schreef:
Citaat:

Mooi niet: tegen de tijd dat mensen uit het azc kunnen en er een woning is (dat duurt vanwege rechts beleid dat huurwoningen afschaft lang)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:58

Feit : die mensen willen graag werken, maar het wordt hen doorgaans nogal moeilijk gemaakt.[/quote][/quote]

nuttige bijdrage wel dit,

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:02

wat is daar nuttig aan?
Want het klopt niet, dat is kijken door een roze bril. Oke ik vind de wereld door een roze bril ook prettiger, maar het is gewoon vaak niet zo.
Tweederde van de bijstand gaat naar mensen uit het buitenland. Hoe groot is dat aantal dan als je dat om zou rekenen naar aantal inwoners? Nog veel groter.
Ze krijgen uiteindelijk een woning, veel sneller dan de Nederlanders. Of die meubels dan een lening zijn is niet echt van belang.

Ze reizen diverse veilige landen door om hier te komen, geef dan maar aan waarom dat is?
Waarom hier en niet in Portugal?
Die bijdrage wil ik wel eens lezen, waarom is dat?

Daarmee geef ik overigens die mensen geen ongelijk, want onze regering laat het allemaal toe. Dus ze hebben groot gelijk.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:57

[quote="DuoPenotti"]wat is daar nuttig aan

Dat was een soort van sarcastisch natuurlijk dacht dat dat wel te begrijpen was

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:21

Oeps. Nee. Dacht echt dat je het meende.
Beetje uitgebreidere amen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:18

Asielzoekers krijgen niet met voorrang een huis; statushouders - dus de asielzoekers die alle procedures hebben doorlopen en met recht in Nederland mogen blijven - krijgen een urgentieverklaring. Dan gaat het ook meestal om gezinnen met kinderen
In landen om ons heen is dat in veel gevallen niet zo.
Van België begrijp ik bijvoorbeeld,dat statushouders maar zelf op zoek moeten naar woonruimte. Dus ik kan me goed voorstellen dat Nederland daardoor als beter "doelland" wordt gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 12:28

Een urgentieverklaring, plus gemeenten zijn verplicht x-aantal per maand/jaar van woonruimte te voorzien.

Ik snap waarom, want anders zitten ze vast in AZC's, maar met de huidige markt zorgt het wel voor scheve gezichten. En dat snap ik ook.