Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Babootje schreef:Nederland vergrijst enorm, dus instroom is ook nodig willen we op termijn nog genoeg arbeidskrachten hebben. Dat is nu eigenlijk ook al zichtbaar. Meer dan voldoende banen maar geen mensen voor te vinden.
Instroom is niet erg, maar mensen moeten wel integreren en opgeleid worden.
Groeieconomie heeft instroom nodig, arbeidsmarkt die enkel interesse heeft in 18 jarigen met 20 jaar ervaring voor minimumloon en gratis overwerk komt altijd mensen tekort en dat dat integreren en opleiden mis gaat zien we al 40+ jaar gebeuren, waarom zou dat nu plotseling wel goed gaan? We hebben het niet over mensen die hier komen met een arbeidscontract op zak, maar mensen die besluiten naar west-europa te komen om de voorzieningen. Ja, begrijpelijk, maar dat zijn niet de mensen die die voorzieningen betaalbaar houden. Ongeacht de reden of de intentie vanuit NL, het werkt niet en heeft nooit gewerkt. Wil je mensen binnenhalen om een tekort aan arbeidskrachten op te lossen, dan haal je specifiek mensen die dat werk kunnen naar je land. En dat gebeurt ook al jaren aardig succesvol, maar dat is dus wel een heel andere groep dan wat er bij ter Apel aan de deur klopt.
superpony schreef:En ik vind wel dat we redelijk vol zijn. Mensen kunnen wel roepen dat er nog ruimte is, maar liever niet....Ik wil graag dat er natuur behouden wordt, dat er niet eeuwig wegen bij aangelegd worden, geen mega wijken met mega torens.
Ja, er is ruimte, maar die is ook echt wel nodig.
Agrarische grond laten verdwijnen voor zonnepanelen en woningbouw is gewoon een slechte zaak.
En het ergste is dat mensen zelf in de randstad zitten, kiezen voor drukte en dan zeggen dat er op het platteland nog wel ruimte is. Ja, lekker makkelijk, maar ook daar wonen mensen omdat ze juist daarvoor kiezen. Anders woonden die ook wel in of bij de randstad.
Babootje schreef:Ik denk dat als de werkgelegenheid zich meer zou spreiden het wonen buiten de Randstad ook aantrekkelijker wordt en verkeerscongestie voorkomt. En daar is genoeg ruimte voor.
Dit geldt niet alleen voor werkenden maar ook voor werkzoekenden die zich een huis in de Randstad niet kunnen veroorloven.
Marigold schreef:Ik hoor nu op radio 1 dat bij asielzoekers in België de staat niks doet en niet verantwoordelijk is voor huisvestiging van status houders. Ze moeten zelf gaan zoeken en er is ook geen zicht op waar ze vervolgens blijven.. in tenten caravans op werk of bij een particulier.
Dus ja, dan snap ik ook wel dat ze gokken op NL, waar voor een deel ook anderen die eerder kwamen een huis kregen.
Marigold schreef:Wat ik gewoon niet begrijp is waarom de EU geen gezamenlijk beleid maakt. Als 1 blok, zodat de verdeling van asielzoekers beter kan zijn dan nu.
Citaat:er is geen land waar het sociale vangnet zo goed is als hier, dat moge duidelijk zijn
dus nederland is voor vele het doel
en asiel zoeken in veilige landen is geen optie want alleen hier is alles gratis
DuoPenotti schreef:onzin janneke echt onzin
Die meubels dat zou kunnen.
Maar ze krijgen binnen 12 jaar (binnen 3 maanden wat ooit net iets uit kan lopen) een huis, 12 jaar wat de wachttijd is voor andere....
Ze krijgen een bijstandsuitkering voor het leven. Nergens word er ook maar iets van ze terug verwacht om te werken.
Ik als chronisch zieke heb minder janneke, heel wat minder. Zoveel minder als wat bijstand plus toeslagen kost!!!
En daar heb ik godver vanaf mijn 16 voor gewerkt!!!!!
Ik heb bijna 20 jaar in de tuinbouw gewerkt. Dat kan elke gezonde simpele ziel, ook die de taal niet spreekt.
Maar daar zijn ze niet...logisch, want ze houden minder over dan in de bijstand.
Nog nooit een euro hier bijgedragen, ze kosten alleen maar.
een derde zit thuis.
Niet omdat het ze moeilijk gemaakt word, nee omdat het ze te makkelijk gemaakt word.
Daar moet je gewoon streng voor zijn, na 5 jaar hier van onze sociale voorzieningen gebruik maken is het klaar, paspoort niet meer geldig.
Eens kijken wat er dan veranderd....
Janneke2 schreef:Laster: "ze" komen hier naartoe omdat ze een uitkering willen.
Feit : die mensen willen graag werken, maar het wordt hen doorgaans nogal moeilijk gemaakt.
Babootje schreef:Mensen kiezen voor werkgelegenheid die zich inderdaad het meest concentreert in de Randstad.
Wij wonen in Den Haag. Ik werk in Den Haag (bij de gemeente) mijn man is ZZPer en werkt in Amsterdam.
Ik kan en mag thuiswerken, dus niet gebonden aan mijn woonplaats. Mijn man moet fysiek elke dag naar Amsterdam. Wij zouden best graag meer ruimte hebben om te wonen.
Reizen van Den Haag naar Amsterdam is echt niet leuk meer. Maar wonen in Amsterdam of rond Amsterdam qua prijs niet haalbaar. Mijn paarden staan echt ver van huis (nu in Woubrugge, maar eerst in Hardinxveld GSD), omdat ik vind dat een paard meer ruimte moet hebben. Dus het plan is wel te vertrekken uit Den Haag, Liefst ook uit de Randstad, maar wel nog met een acceptabele reistijd naar Amsterdam.
Ik denk dat als de werkgelegenheid zich meer zou spreiden het wonen buiten de Randstad ook aantrekkelijker wordt en verkeerscongestie voorkomt. En daar is genoeg ruimte voor.
Dit geldt niet alleen voor werkenden maar ook voor werkzoekenden die zich een huis in de Randstad niet kunne veroorloven.
Janneke2 schreef:Citaat:er is geen land waar het sociale vangnet zo goed is als hier, dat moge duidelijk zijn
dus nederland is voor vele het doel
en asiel zoeken in veilige landen is geen optie want alleen hier is alles gratis
Ik verzet mij tegen leugens en laster.
Leugens: ze krijgen alles gratis.
Mooi niet: tegen de tijd dat mensen uit het azc kunnen en er een woning is (dat duurt vanwege rechts beleid dat huurwoningen afschaft lang)
krijgen ze een LENING om meubels te kopen.
Laster: "ze" komen hier naartoe omdat ze een uitkering willen.
Feit : die mensen willen graag werken, maar het wordt hen doorgaans nogal moeilijk gemaakt.