Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Maranta schreef:https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Min ... 69964.html
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hier over denken
Jis_ schreef:Popstra schreef:Je kan ook zeggen, die beesten hoe ze nu gehouden worden weten niet beter!?
Varkens, kippen etc die nooit daglicht zien hebben het ook nooit gezien. Koeien waarvan de kalfjes worden weg gepakt...kalfjes die de fles krijgen...
(Kinderen die opgroeien in Syrie kennen ook enkel oorlog.
Ze leven er hun leven) Zo is het het met de dieren toch net zo!? Die doen hun ding in de omstandigheden die ze niet anders gewend zijn.
Triest? Ja en nee. Misschien maar beter ze niet anders weten
Ik vind deze beredenering echt tenenkrommend.
pmarena schreef:Nou stel hè, dat we helemaal overnieuw zouden kunnen beginnen, zouden we dan echt niet de hele Nederlandse bevolking kunnen voeden? Ik heb zomaar het idee dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. Misschien niet genoeg vlees voor wat mensen willen, als we het een soort van diervriendelijk willen doen, maar wellicht wel wat we nodig hebben?
Kijk en als je met (ik roep maar wat) 50% van onze tomaten heel NL kan bedienen en de rest ruil je dan zeg maar met andere landen voor sinaasappels ofzo....
Kijk ik ben ook niet gek, dit gaat natuurlijk niet zomaar ineens morgen gebeuren
Maar van dat aan de ene kant bvb. kip exporteren en via de andere kant komt kip elders vandaan weer terug, dat moet toch gewoon anders kunnen...
Popstra schreef:Jis_ schreef:
Ik vind deze beredenering echt tenenkrommend.
Ik vind het ook triest, begrijp me niet verkeerd maar zij weten niet beter. Wij wel!
juval schreef:superpony schreef:Ik snap de reden van apart zetten in theorie ook.
Maar het gaat erom dat een baby dier vrijwel altijd zijn of haar moeder nodig heeft en een kalf, net geboren, op deze wereld, zonder enige moeder liefde en warmte apart in een klein hokje ligt. Als je contact maakt met kalfjes zie je ook dat ze echt wel die behoefte hebben. Dan vinden mensen het zo schattig dat ze willen sabbelen en achter je aan hobbelen etc, maar het is het gemis van de moeder, wat iedereen toch zal begrijpen?
Mensen zeggen nu dat de koe er snel aan went en weer doorgaat, maar ze zal wel moeten. Dieren willen overleven. Maar Heb er vaak zat bij gestaan dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan. Zat weleens op mijn paard en riep de boer; hou haar tegen...........yeah right. Die had geen verstand van paarden en dacht dat dat wel ging lukken.
Maar een koe die gaat, die gaat.
kijk, en daar komen dus de menselijke emoties weer. begrijpelijk. maar niet nodig in mijn ogen.
Ik ben nu bijna 10 jaar boerin, en ik heb echt nog ooit meegemaakt dat een koe de tent afbrak om naar de kalfjes te gaan, echt nog nooit. Koeien gaan liggen, bevallen, staan op, worden gemolken en gaan weer verder met hun leven. Soms likken ze het kalf droog, soms ook niet en gaan ze direct naar het voerhek. Ze zijn misschien zo ver doorgefokt dat de moederlijke instincten er een beetje uit zijn? ik weet het niet. Ik vond het in het begin ook frappant.
En de kalfjes, die huilen ook niet, bleren niet, ja alleen als ze honger hebben. Verder liggen ze rustig in het warme hokje. Ik neem de moederrol over als in voederen en aandacht geven. zuigbehoefte invullen. Hierdoor raken de kalfjes snel gewend aan mensen, zijn ze niet bang en worden het later makkelijke koeien in de stal en melkput.![]()
het zijn geen kinderen, en ook geen huisdieren. Ze krijgen alle aandacht en liefde, maar het blijven productiedieren. We hebben een bedrijf en ons doel is het produceren van gezond en hoogwaardig voedsel.
Jis_ schreef:Ze weten niet beter wordt bij dieren gebruikt om iets wat niet oké is goed te praten. Kijk maar naar de Papegaai en hun eigen lijf kaalplukken. Het Ijsberen van katachtige in kleine verblijven in dierentuinen. Wevende Olifanten. Paarden met stalondeugden. Allemaal dieren die niet beter weten maar wel stress vertonen.
Asciugamano schreef:Maranta schreef:https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Min ... 69964.html
Volgens mij gaat de schrijver al de mist in door te stellen dat Nederland niet genoeg voedsel voor zichzelf zou kunnen verbouwen.
(Want hoezo zijn wij dan wereldwijd nr 2 als exporteur?)
Daarnaast wordt er nu enorm veel grond gebruikt om alle beesten te voeden.
Als dat niet meer hoeft omdat we geen zuivel en vlees meer nodig hebben, kan er op die plekken groente verbouwd worden, lijkt mij.
Ik denk dat we een heel end komen.
Asciugamano schreef:Volgens mij gaat de schrijver al de mist in door te stellen dat Nederland niet genoeg voedsel voor zichzelf zou kunnen verbouwen.
Als dat niet meer hoeft omdat we geen zuivel en vlees meer nodig hebben, kan er op die plekken groente verbouwd worden, lijkt mij.
Asciugamano schreef:Jis_ schreef:Ze weten niet beter wordt bij dieren gebruikt om iets wat niet oké is goed te praten. Kijk maar naar de Papegaai en hun eigen lijf kaalplukken. Het Ijsberen van katachtige in kleine verblijven in dierentuinen. Wevende Olifanten. Paarden met stalondeugden. Allemaal dieren die niet beter weten maar wel stress vertonen.
Exact. Ze ‘weten’ dus wel degelijk beter.
We vinden t gewoon geen probleem om bruut te zijn en ze te kwellen en te eten.
Met dat argument zijn je trouwens een heleboel vooruitgang terug kunnen draaien;
Vrouwen hoeven geen stemrecht enzo. Emancipatie hoeven we ons niet druk om te maken.
Kinderarbeid? Als je er maar vroeg genoeg mee begint...
Ik had vroeger een vriendinnetje dat seksueel mishandeld werd. Later, toen alles eruit kwam, zei ze dat ze ‘immers niet beter wist...’
(Maar ze vond t niet fijn ofzo...)
Waarom zou dat bij beesten anders zijn?
Tiepfoudt schreef:Heb je al een bemestingsplan voor een akkerbouw zonder dierlijke mest? Of beter, hoeveel het (de consument) gaat kosten om planten zonder dierlijke mest te laten groeien?
Loretta schreef:Tiepfoudt schreef:Heb je al een bemestingsplan voor een akkerbouw zonder dierlijke mest? Of beter, hoeveel het (de consument) gaat kosten om planten zonder dierlijke mest te laten groeien?
Terug naar de kunstmest dan maar. Want dierlijke mest is niet vegan.
Er zijn vegans die in plantaardige mest geloven. Ik zou niet weten of dat ook voldoende effectief is.
Maranta schreef:Asciugamano schreef:
Exact. Ze ‘weten’ dus wel degelijk beter.
We vinden t gewoon geen probleem om bruut te zijn en ze te kwellen en te eten.
Ik vind je hier erg kort door de bocht. Er kan nog veel veranderen, dat zeker.
Maar ik behandel mijn dieren niet bruut en worden ook niet mishandeld. En met dieren die een goed leven hebben gehad, heb ik geen moeite om ze op te eten.
Dat is ook de reden dat ik geen varken eet. Maar wel koe uit mijn eigen land.
Maranta schreef:Terug naar de kunstmest dan maar. Want dierlijke mest is niet vegan.
Er zijn vegans die in plantaardige mest geloven. Ik zou niet weten of dat ook voldoende effectief is.
Tiepfoudt schreef:Asciugamano schreef:Volgens mij gaat de schrijver al de mist in door te stellen dat Nederland niet genoeg voedsel voor zichzelf zou kunnen verbouwen.
Heb je al een bemestingsplan voor een akkerbouw zonder dierlijke mest? Of beter, hoeveel het (de consument) gaat kosten om planten zonder dierlijke mest te laten groeien?
Asciugamano schreef:Maranta schreef:
Ik vind je hier erg kort door de bocht. Er kan nog veel veranderen, dat zeker.
Maar ik behandel mijn dieren niet bruut en worden ook niet mishandeld. En met dieren die een goed leven hebben gehad, heb ik geen moeite om ze op te eten.
Dat is ook de reden dat ik geen varken eet. Maar wel koe uit mijn eigen land.
Snap ik.
Maar hoe maak je een levend wezen dood op een vriendelijke manier?
Vragen of ie ooit euthanasie overwogen heeft?
Maranta schreef:In het wild vraagt een leeuw ook niet, of de zebra het goed vind om op gegeten te worden.
In mijn ogen is een vriendelijke manier, dat ze in 1 klap weg zijn.