Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:53

ik weet anders ook niet wat "de Nederlandse cultuur" is waar ik zo trots op moet zijn als Nederlander :+

Ik kan alleen maar dingen bedenken waar ik niet trots op wil zijn _O- zoals zwarte piet en kringverjaardagen.

Ok ik kan één ding bedenken: koningsdag! Dat vind ik leuk en Nederlands. In beperkte mate.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:57

Magrathea schreef:
ik weet anders ook niet wat "de Nederlandse cultuur" is waar ik zo trots op moet zijn als Nederlander :+
Ik kan alleen maar dingen bedenken waar ik niet trots op wil zijn _O- zoals zwarte piet en kringverjaardagen.
Ok ik kan één ding bedenken: koningsdag! Dat vind ik leuk en Nederlands. In beperkte mate.

Ook deze post.. prima dat je het hilarisch vindt, maar ik denk dan .. 'waarom moet dat nou zo?" Waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:57

Quebelle schreef:
Ik blijf het knap vinden op bokt, hoe keer op keer topics over racisme of zp worden aangemaakt, en waar eigenlijk keer op keer (zogoed als) alleen maar witte nl'se vrouwen even racisme gaan bespreken en bepalen wat wel en niet waar is en hoe niet-witte mensen zich wel aanstellen en 'iedereen wel eens gediscrimineerd wordt' :+ _O-

Nou wat fijn dat jij dat zo amusant vind, wat had je verwacht dan op een paardenforum voor voornamelijk vrouwen? Verder nog iets interessants bij te dragen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:59

Cer schreef:
Magrathea schreef:

Ook deze post.. prima dat je het hilarisch vindt, maar ik denk dan .. 'waarom moet dat nou zo?" Waarom?

:o? Huh? Ik stel toch gewoon een vraag?
Ik zou het fijn vinden als we gewoon over de inhoud konden gaan en niet steeds over of iemand iets wel aardig genoeg in een post typt (die per definitie minder aardig over gaat komen dan bedoeld omdat je een stukje menselijke interactie mist :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:59

Askja schreef:
Quebelle, ik heb zo'n vermoeden dat Bokt redelijk wit is. En op een paardenforum zijn vrouwen veruit in de meerderheid. Dus zo gek is dat niet.
Dat er hier een paar de boventoon voeren met posts die bij tijd en wijle druipen van de vooroordelen richting minderheden/immigranten, lijkt mij vooral een goede motivatie om inhoudelijk tegengas te geven.

elnienjo, 'vluchtelingenindustrie'?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Wordt er stiekem grof geld verdiend aan Kamp Moria? Vullen ngo's hun zakken met het opzetten hulpverleningsprogramma's voor oorlogsvluchtelingen in Centraal-Afrika? Hebben medewerkers van Artsen zonder Grenzen Zwitserse bankrekeningen om hun miljoenen veilig weg te zetten?
Ik vermoed dat er veel betere verdienmodellen zijn dan vluchtelingenopvang.
Denk bijvoorbeeld aan mensensmokkelaars. Mensensmokkel is een verziekt 'businessmodel', een grootschalige illegale industrie waarin goud geld verdiend wordt over de ruggen van wanhopige mensen op zoek naar een beter leven.
Als er nu echt eens moeite werd gedaan vanuit Europa om samen met de landen van herkomst van deze lieden deze verrotte vorm van criminaliteit met wortel en tak aan te pakken en liefst uit te roeien, dan zouden daarmee meerdere vliegen in één klap geslagen kunnen worden: geen massale verdrinkingen en en ander onvoorstelbaar menselijk leed meer op de mensensmokkelroutes, minder kansloze (economische) asielzoekers die eindigen in opvangkampen, uitzetcentra of de illegaliteit, en minder crimineel uitschot dat zonder enige belemmering geld kan verdienen aan het leed van medemensen.

Kan je wel willen dat overleg met de landen van herkomst, die willen alleen niet om tafel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:02

Ailill schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het wel bijzonder hoe Bokt racistische, discriminerende, beledigende en haatzaaiende berichten blijft toleren van Bokkers. :D

Als paardenforum zou je daar niet mee geassocieerd moeten willen worden.
Geheel mee eens, ik vind het te schandalig voor woorden en bij de beesten af hoe het beleid omtrent dit soort zaken, vanuit team groen, wordt begeleid.

Als je dit soort opmerkingen tolereert als Bokt-forum, dan moet je geen PB's sturen naar gebruikers die wat tegengas geven. Dan is het ineens persoonlijk :o? En maak je gebruikers zwart :D .

Laat dan de discussie doorlopen, zolang er natuurlijk niet gescholden enz. wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:08

Ailill schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind het wel bijzonder hoe Bokt racistische, discriminerende, beledigende en haatzaaiende berichten blijft toleren van Bokkers. :D

Als paardenforum zou je daar niet mee geassocieerd moeten willen worden.
Geheel mee eens, ik vind het te schandalig voor woorden en bij de beesten af hoe het beleid omtrent dit soort zaken, vanuit team groen, wordt begeleid.

Nou, doe je beklag in het forum gedeelte zou ik zo zeggen ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:09

Nederland heeft wel degelijk een cultuur, en daar kom je achter als je in het buitenland woont.

-Onze gay vrienden hier, zien Nederland als het paradijs voor mensen met homoseksuele gevoelens cq transgender gevoelens. Hier in Frankrijk is dat echt verschrikkelijk, zo hetero en macho gericht. Nog een hoop werk aan de winkel.
- Onderdeel van onze cultuur, is ook koken vanuit de diverse keukens, denk aan Chinese , Indonesische , Surinaamse e.a keukens naast de Nederlandse keuken.
- Het sinterklaasfeest is een leuke traditie als we een normale Piet krijgen→ dus een waar alle partijen zich in kunnen vinden zodat alle kindertjes zich ermee kunnen vereenzelvigen en kunnen genieten van dit leuke kinderfeest.
- Het gevecht tegen het lage water heeft mensen die in Nederland wonen, gevormd. Kijk internationaal naar wat wij over de hele wereld te bieden hebben
- Nederland is een high tech land en internationaal weet men dat,
- Nederlanders zijn goed in handel en zoals wij van onze Engelse vrienden begrepen hebben is er bij velen groot respect over ons harde werken, precieze afwerking van onze huizen, goede handelsgeest en welvarendheid van het land,
- Nederlanders fietsen graag en de fiets hoort echt bij onze cultuur en als je eens in Amsterdam op een bankje op een drukke plek gaat zitten dan zie je mensen met allerlei achtergronden , huidskleuren zich voortbewegen op de fiets <3 → ik vind dat persoonlijk zo vreselijk gaaf. Naar school met de kinderen voor en achter, karretjes erachter voor de boodschappen, je kunt het zo gek niet noemen of Nederlanders doen het. Deze cultuur waar we voor staan hebben we met succes overgedragen aan mensen die later zich gevestigd hebben in Nederland en inmiddels Nederlander zijn.
- We hebben een zeil cultuur, een schaatscultuur en een wielrennercultuur volley en hockey ea sport cultuur. Ook in de paardensport doen we mee op hoog niveau. De Nederlanders zijn bekend als het gaat om hun voetbalcultuur en hun manier van spelen wordt internationaal geliefd. Veel spelers krijgen dan ook transfers naar buitenlanden. Van de Engelsen begrepen dat de Ajax school met name erg bekend is in de UK.
De elf steden tocht is zo typisch Nederlands, net als Koningendag en de feesten en concerten die dag <3 . We kijken er naar met onze Franse of Engelsen vrienden die niet weten wat ze zien. Zo ook de vrij markt.
- Het koningshuis of je dit nu wel of niet leuk vindt is onderdeel van onze cultuur en ongeacht wat je van ze vindt, ze zijn er voor alle Nederlanders zowel in Nederland als overzee van die landen die bij Nederland horen of verbinding mee hebben.
- Van de Fransen en de Engelsen heb ik begrepen dat over het algemeen Nederlanders ruimdenkend zijn en tolerant worden gezien. Als ik dan uitleg dat er ook in Nederland een nare populistische stroom op aan het komen is, dan is Baudet nog onbekend, maar iedereen begint dan ook gelijk over Wilders en zijn gedrag wordt als on Nederlands ervaren,
- minder leuke eigenschap van Nederlanders is, dat we graag ons vingertje verheffen en ook ons mondje weten te roeren.
Ik kan echt nog verder doorgaan. }>

Dus ja we hebben een eigen cultuur, die bestaat uit mensen van allerlei kleuren, geloven, achtergronden die een ding gemeen hebben dat ze of Nederlander zijn of het gaan worden cq hun nageslacht. Die veelheid van culturen zit in onze cultuur. Als alles wat ooit uit den vreemde is aangekomen in Nederland zou vertrekken, dan houden we erg weinig specerijen over, een hele schrale keuken en een inhoudelijke lege samenleving.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-09-20 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:09

Electra, ik heb al diverse berichten vanuit team groen gehad. Blijkbaar weet een bepaald persoon de TEM knop heel goed te vinden. En dan zelf, op papier, nét binnen de lijntjes blijven, maar inhoudelijk al de fatsoensnormen paseren.

Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus bij deze ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:10

Mindim schreef:
Quebelle schreef:
Ik blijf het knap vinden op bokt, hoe keer op keer topics over racisme of zp worden aangemaakt, en waar eigenlijk keer op keer (zogoed als) alleen maar witte nl'se vrouwen even racisme gaan bespreken en bepalen wat wel en niet waar is en hoe niet-witte mensen zich wel aanstellen en 'iedereen wel eens gediscrimineerd wordt' :+ _O-

Nou wat fijn dat jij dat zo amusant vind, wat had je verwacht dan op een paardenforum voor voornamelijk vrouwen? Verder nog iets interessants bij te dragen?

Ze heeft natuurlijk gelijk.

Er zijn allerlei cijfers en feiten bekend, dar bijv. mensen met een buitenlandse naam moeilijker aan een stageplaats of werk komen.

Direct reageren bokkers dan met opmerkingen dat ze wel buitenlanders kennen die een baan hebben of zelf ook weleens zijn afgewezen bij een sollicitatie. Het is het ontkennen van een probleem, door mensen die dit zelf zo niet ervaren.

Ja maar....... dat is zo'n dooddoener.

Een deel van de bokkers heeft weinig inlevingsvermogen in de problemen van anderen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:11

Ailill schreef:
Electra, ik heb al diverse berichten vanuit team groen gehad. Blijkbaar weet een bepaald persoon de TEM knop heel goed te vinden. En dan zelf, op papier, nét binnen de lijntjes blijven, maar inhoudelijk al de fatsoensnormen paseren.

Ik heb dezelfde berichten gehad, denk ik zo :D
Dus je waarschuwing komt te laat ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:14

Mindim schreef:
Nou, doe je beklag in het forum gedeelte zou ik zo zeggen ;)
Neuh. Ik heb (inmiddels) de illusie verloren dat Bokt hier ook maar iets aan gaat doen. Het waren en zijn steeds dezelfde mensen die overal olie op het vuur gooien, enkel om te stoken en emoties bij anderen uit te lokken.

Bokt roept imo al dik 8 jaar (en als ik het van anderen lees al veel langer), dat ze van alles aan gaan pakken. In de praktijk is het trekken aan een dood paard, best triest voor een paarden-forum.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:15

@pien_2010, Ik zou niet alles onder cultuur scharen wat jij benoemd. Tuurlijk zijn er hele goede aspecten aan het land Nederland, Nederland is ook helemaal geen slecht land? Maar de witte Nederlandse cultuur is niet iets waar ik mijzelf graag onder wil laten vallen. Nederland is een prachtig vrij land en gelukkig verdwijnen de negatieve aspecten beetje bij beetje maar ook Nederland heeft nog een hele weg te gaan als je bijvoorbeeld ziet hoe de witte Nederlander vecht voor het behoud van zwarte piet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:17

Electra63 schreef:
Ailill schreef:

Ik heb dezelfde berichten gehad, denk ik zo :D
Dus je waarschuwing komt te laat ;)
Da's dan weer jammer, hopelijk hebben anderen er wel iets aan :)

Maar het 'mooie' is, dat ik zelf natuurlijk ook prima nét binnen die grenzen kan blijven. Wil ik dit? Nee, liever niet. Ik zit nog steeds in dubio: Precies zo terug reageren (én alles TEM-men), of het allemaal maar negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:18

Electra63 schreef:
Ze heeft natuurlijk gelijk.

Er zijn allerlei cijfers en feiten bekend, dar bijv. mensen met een buitenlandse naam moeilijker aan een stageplaats of werk komen.

Direct reageren bokkers dan met opmerkingen dat ze wel buitenlanders kennen die een baan hebben of zelf ook weleens zijn afgewezen bij een sollicitatie. Het is het ontkennen van een probleem, door mensen die dit zelf zo niet ervaren.

Ja maar....... dat is zo'n dooddoener.

Een deel van de bokkers heeft weinig inlevingsvermogen in de problemen van anderen.

Weet je, als het niet in je straatje past is het al gauw weinig inlevensvermogen, racistisch, beledigend, haat zaaiend, discriminerend, iets om verschrikkelijk lacherig over te doen. De mensen in kwestie ken je echter alleen van bokt, dus eigenlijk weet je bar weinig over hoe die mensen in het dagelijks leven met andere mensen om gaan.
Het probleem is echter dat een groot deel van Nederland niet in jullie hoek staat, wil je die mee krijgen en anders laten kijken naar de situatie, dan kan je daar beter gewoon een open gesprek mee voeren. Dan werkt vinger wijzen, ze voor racist en van alles uitmaken alleen maar averechts. Lacherig doen over diezelfde mensen heeft hetzelfde averechtse effect. Vijandigheid helpt niet en maakt alles alleen maar erger. Totaal geen begrip tonen helpt ook niet. Dan heb je er zelf misschien lol om en denk je dat je de situatie helpt, maar dat doe je dus niet. Mensen gaan zo alleen maar hun kont tegen de krib gooien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:19

Dit topic begon met een open gesprek maar met sommige kreten die hier in gegooid worden ben ik wel echt snel klaar hoor.

En trouwens, tegen racisme zijn vergt nou niet bepaald een radicale invalshoek ofzo, gewoon het basisidee dat mensen niet gediscrimineerd dienen te worden op basis van ethniciteit. En dat kan je gewoon naleven zonder beginnen te roepen dat witte mensen ook vermoord worden of dat ethniciteit zo en zo zich beter heeft aangepast dan de ander.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 16-09-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:20

Ailill schreef:
Neuh. Ik heb (inmiddels) de illusie verloren dat Bokt hier ook maar iets aan gaat doen. Het waren en zijn steeds dezelfde mensen die overal olie op het vuur gooien, enkel om te stoken en emoties bij anderen uit te lokken.

Bokt roept imo al dik 8 jaar (en als ik het van anderen lees al veel langer), dat ze van alles aan gaan pakken. In de praktijk is het trekken aan een dood paard, best triest voor een paarden-forum.

Bokt veranderd niet en de mensen op bokt ook niet. Het is hier net zo erg als op facebook. Blaffende internethelden :')
In het echt durven ze de mond niet open te trekken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:21

Magrathea schreef:
:o? Huh? Ik stel toch gewoon een vraag?
Ik zou het fijn vinden als we gewoon over de inhoud konden gaan en niet steeds over of iemand iets wel aardig genoeg in een post typt (die per definitie minder aardig over gaat komen dan bedoeld omdat je een stukje menselijke interactie mist :) )

het kwam op mij over als het innemen van een stelling (ik zag ook geen vraagteken). En doordat je de ' _O- 'smiley gebruikt, komt het op mij over als 'ik ben niet trots op nederland whahahaha'...
Dus nee, ik zag geen vraag. En ik zag geen inhoud. Ik vroeg wel 'waarom dat op deze manier zo moet'.. en daar ben ik nog steeds geinteresseerd naar.. Waarom ben je van mening dat de Nederlandse cultuur iets is wat je, imo, uit moet lachen? Maar misschien bedoel je het niet zo, vandaar mijn vraag :j

Grotendeels eens met de post van Pien.. Mijn ervaring (maar je mag niet echt over ervaring van jezelf en je vrienden hebben Pien, dus pas op he ;-) ) is dat homo's zich niet perse overal in NL veilig voelen, helaas.

Citaat:
de witte Nederlander vecht voor het behoud van zwarte piet.
-> Sommige 'witte Nederlanders'.. Er zijn er namelijk ook die niet vechten voor het behoud van ZP.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:22

Magrathea schreef:
Dit topic begon met een open gesprek maar met sommige kreten die hier in gegooid worden ben ik wel echt snel klaar hoor.

En trouwens, tegen racisme zijn vergt nou niet bepaald een radicale invalshoek ofzo, gewoon het basisidee dat mensen niet gediscrimineerd dienen te worden op basis van ethniciteit. En dat kan je gewoon naleven zonder beginnen te roepen dat witte mensen ook vermoord worden of dat ethniciteit zo en zo zich beter heeft aangepast dan de ander.
Amen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:23

Magrathea schreef:

Vind je? Als je iets zeg wat niet strookt met de mening van sommige anderen, krijg je gelijk een zak stront over je gekieperd, noem jij dat open? Nou, ik niet.
Sommige kreten zijn mischien erg, maar door gelijk te gaan bashen overtuig je ze niet hoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:23

Zolang het overgrote witte Nederland nog het woord buitenlander (Een buitenlander of vreemdeling is iemand die niet in het bezit is van de nationaliteit van het land waar hij-zij verblijft.) gebruikt voor mensen die hier al bijna hun hele leven zij het niet hier zelf geboren zijn, gebruikt, hebben we nog een hele weg te gaan. Nederland is ook het enige land waar het woord allochtoon bestaat (Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.) en door dit soort termen te gebruiken sluit je bepaalde groepen al af van de Nederlandse samenleving.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:24

Mindim schreef:
Ailill schreef:

Bokt veranderd niet en de mensen op bokt ook niet. Het is hier net zo erg als op facebook. Blaffende internethelden :')
In het echt durven ze de mond niet open te trekken.
Ik blijf me er nog steeds over verbazen, inderdaad ook op andere sites en fora. Lijkt wel alsof het steeds erger wordt.

Ik vind echt dat Bokt hier enorm veel steken laat vallen. En dat mensen, in mijn optiek, al heel lang geleden een def. ban hadden mogen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:28

Magrathea schreef:

Ik denk dat de meeste mensen tegen racisme zijn. Het probleem is dat je niet eens een radicale invalshoek hoeft te hebben om hier al voor racist te worden uitgemaakt. Ik hoef alleen maar te zeggen dat ik zwarte piet een fijne traditie vond bijvoorbeeld. Dan ben je hier gelijk al een racist in hart en nieren. Kijk en dan krijg je weerstand van mensen. Je zet die mensen gelijk in de hoek van racist zijnde en dat is niet terecht. Bijna iedereen is opgegroeid met die traditie en het mag prima anders, ik stoor me er niet aan, heb ook geen kinderen meer in die leeftijd. Roetveegpiet prima, zwarte piet ook prima en rode piet ook, whatever. Maar als ik noem dat ik zwarte piet ook prima vind, ben ik gelijk een vuile racist met een witte onderbuik. Tja en dat vind ik wel heel extreem ineens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:32

Mindim schreef:
Ik denk dat de meeste mensen tegen racisme zijn. Het probleem is dat je niet eens een radicale invalshoek hoeft te hebben om hier al voor racist te worden uitgemaakt. Ik hoef alleen maar te zeggen dat ik zwarte piet een fijne traditie vond bijvoorbeeld. Dan ben je hier gelijk al een racist in hart en nieren. Kijk en dan krijg je weerstand van mensen. Je zet die mensen gelijk in de hoek van racist zijnde en dat is niet terecht. Bijna iedereen is opgegroeid met die traditie en het mag prima anders, ik stoor me er niet aan, heb ook geen kinderen meer in die leeftijd. Roetveegpiet prima, zwarte piet ook prima en rode piet ook, whatever. Maar als ik noem dat ik zwarte piet ook prima vind, ben ik gelijk een vuile racist met een witte onderbuik. Tja en dat vind ik wel heel extreem ineens.

Maar de mensen die radicaal voor ZP zijn (en die groep is best groot hoor) en je zegt dus .. goh mij zou het niets uitmaken als hij wel niet zo verdwijnen/veranderen.. jij dus niet 100% achter "onze" tradities staat en je dan maar moet oprotten naar een ander land waar ze geen ZP hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 11:34

Rennie89 schreef:
Zolang het overgrote witte Nederland nog het woord buitenlander (Een buitenlander of vreemdeling is iemand die niet in het bezit is van de nationaliteit van het land waar hij-zij verblijft.) gebruikt voor mensen die hier al bijna hun hele leven zij het niet hier zelf geboren zijn, gebruikt, hebben we nog een hele weg te gaan. Nederland is ook het enige land waar het woord allochtoon bestaat (Iemand met een migratieachtergrond is een persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.) en door dit soort termen te gebruiken sluit je bepaalde groepen al af van de Nederlandse samenleving.

Is het zo dat het 'overgrote' witte deel van Nederland dit doet? Ik heb het net geprobeerd te googlen, maar ik kan het niet zo makkelijk vinden...

En wellicht wordt hier het woord "allochtoon" gebruikt, maar misschien hebben andere landen daar andere woorden voor, ik weet het niet. En is het niet vaker zo dat in de ene taal een woord bestaat wat in een andere taal niet bestaat? Ik denk niet dat dat meteen betekent dat Nederland enorm racistisch is? Maar misschien zie ik dat verkeerd?