Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:53

Ik vind het vooral een dooddoener.
Ga naar je eigen land/ of als het hier niet bevalt vertrek je toch.
Gesprek compleet over. er word niet geluisterd alleen overheen getetterd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:54

De benaming van een kleur schijnt wel degelijk een issue te zijn...

Wat praat je hiermee niet goed trouwens?
Mag je wel zeggen dat iemand dan maar moet verhuizen? Of juist niet?
Als je alleen maar zit te chagrijnmuilen over een bestuur, een land, woonvoorschriften, vergunningen etc etc etc en niks is naar je zin, dan moet je jezelf niet kwellen en gewoon verhuizen..
Of je probeert er wat van te maken... dat vind ik :j (ze gaan toch niet verhuizen :') , das namelijk niet altijd heel eenvoudig.. maar ik mag t wel zeggen)

@Penotti: ligt eraan of je een gesprek kunt hebben (discussie vind ik een te sterk woord) of iemand die dag in dag uit een klaagzang houdt.. vind ik wel een verschilletje :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-06-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:54

_Penotti schreef:

Ja ik ook hoor.

Ben benieuwd naar de positie van Halsema en wat er uiteindelijk mee gaat gebeuren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:56

Mand schreef:
elnienjo schreef:
Maar je demonstreert ook voor alle gevallen waar blanken slachtoffer worden van geweld door mensen uit een andere cultuur? Nederlanders moeten maar niet zo zeuren als ze worden lastiggevallen, geintimideerd en een groep 'neven' bijgehaald worden, beroofd worden etc, en de andere cultuur trekt de racismekaart al zodra iemand maar met z'n ogen durft knipperen. Het begint wel 'n beetje omgekeerde wereld te worden. En dit soort slachtofferrol aannemen over verre voorouders die slaaf waren. Je kan en mag alles worden in Nederland, ongeacht je afkomst. Ik ken mensen uit diverse culturen die hier volledig meedraaien en geintegreerd zijn en die zich uitspreken tegen dit soort demonstraties, juist omdat het niet verbindend werkt, maar de verschillen vergroot. Persoonlijk vind ik dat jammer.

Zoals ik volgensmij al eerder tegen je heb gezegd, in elke groep mensen (als je ze zo op zou willen delen) heb je rotte appels. Het gaat niet alleen om geweld. Het gaat om hoe fundamenteel racisme is op de wereld. Ik wil wel eens wat filmpjes opzoeken over hoe vooroordelen ontzettend geworteld zijn in onze cultuur. Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'. Die heb je over zwarte mensen wel. Het argument 'ik ken mensen' is in deze discussie ook totaal invalid, want zoals ik net al zei, je hebt in elke groep mensen die anders denken of niet deugen.

Terug naar je land roepen is toch niet richting Surinaams/Antilliaanse mensen? Zij spreken sowieso onze taal en waren naar mijn idee altijd al prima geintegreerd hier (tot KOZP van zich liet horen) Als blanke is het ook niet leuk om altijd als een soort onderdrukker/slavenhandelaar gezien te worden (wat je eigenlijk zegt als je de hedendaagse blanken veroordeeld om het verleden van hun verre voorouders) Alsof blanken altijd neerkijken op mensen van een andere cultuur. Dat is ook niet leuk om dat structureel aan te moeten horen. Iemand die mij positief benadert, benader ik positief terug ongeacht afkomst/kleur. Wil dan niet in mijn achterhoofd moeten denken, wellicht veroordeeld diegene mij ook wel omdat mijn wiegje hier heeft gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:56

Cer schreef:
De benaming van een kleur schijnt wel degelijk een issue te zijn...

Wat praat je hiermee niet goed trouwens?
Mag je wel zeggen dat iemand dan maar moet verhuizen? Of juist niet?
Als je alleen maar zit te chagrijnmuilen over een bestuur, een land, woonvoorschriften, vergunningen etc etc etc en niks is naar je zin, dan moet je jezelf niet kwellen en gewoon verhuizen..
Of je probeert er wat van te maken... dat vind ik :j

@Penotti: ligt eraan of je een gesprek kunt hebben (discussie vind ik een te sterk woord) of iemand die dag in dag uit een klaagzang houdt.. vind ik wel een verschilletje :j

Dat zal ook best. Maar ik vind dat zelf niet interessant. Als mensen al een kleur wensen te benoemen, boeit het mij echt niet of ze me blank of wit noemen. Maar dat is persoonlijk.

Verbaas me over je uitspraak mbt verhuizen. Net of het allemaal zo simpel is altijd. Iedereen heeft recht op zijn/haar issues en het zeuren erover. Dat jij het niet wil horen, is een ander verhaal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:57

Had het ook al naar gesprek veranderd. :D

Ik weet niet of het een verschil is.
ik vind Nederland er ook niet beter op geworden.
Verhuizen, ja graag. Maar mijn bejaarde moeder woont wel hier. En het geen waar ik bijvoorbeeld over klaag hoe slecht het gesteld is hoe deze mensen verzorgt worden. geen bejaardenhuizen meer zijn. Zo lang mogelijk op zichzelf moeten blijven, ook als duidelijk is dat het niet meer kan.
dan kan ik wel verhuizen, maar wie kijkt er dan nog naar haar om?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:59

_Penotti schreef:

Maar dat krijg je als in Nederland wonende Nederlander ook over je heen als je zeikt over het land: dan ga je toch lekker emigreren.
Of als je zeikt over je te drukke wijk: dan ga je toch lekker naar 'n hutje op de hei.
Dat lijkt me niet bepaald cultuur gebonden.

_Penotti

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:01

Dat zeg ik toch ook niet elnienjo?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:02

Joman schreef:
Verbaas me over je uitspraak mbt verhuizen. Net of het allemaal zo simpel is altijd. Iedereen heeft recht op zijn/haar issues en het zeuren erover. Dat jij het niet wil horen, is een ander verhaal.

Ik had mn bericht inderdaad ook al aangepast... dat ze niet verhuizen omdat het inderdaad niet zo simpel is... :j

En ja iedereen heeft recht op issues... maar soms kan je ook wel iets aanpakken..
maar goed, dat is een beetje meer mijn instelling... maak er wat van.. :j
Enfin, dit is een heel ander onderwerp van de Demonstraties op de dam .. :)

Ikzelf ben heel blij dat mijn bevoorrechte wieg in NL stond, als ik zo een beetje om me heen kijk. En ja, er zijn zeker dingen die beter kunnen.. zou mooi zijn als die verbeteren (soms kan ik zelf wat, soms niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:06

Cer schreef:
Joman schreef:

Ik had mn bericht inderdaad ook al aangepast... dat ze niet verhuizen omdat het inderdaad niet zo simpel is... :j

En ja iedereen heeft recht op issues... maar soms kan je ook wel iets aanpakken..
maar goed, dat is een beetje meer mijn instelling... maak er wat van.. :j
Enfin, dit is een heel ander onderwerp van de Demonstraties op de dam .. :)

Ikzelf ben heel blij dat mijn bevoorrechte wieg in NL stond, als ik zo een beetje om me heen kijk. En ja, er zijn zeker dingen die beter kunnen.. zou mooi zijn als die verbeteren (soms kan ik zelf wat, soms niet)

Gelukkig maar. Blijft er altijd wat te wensen en te ontwikkelen over :)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:10

bigone schreef:
Maar mand, in Nederland vermoord door racisme? Door de politie ? Of anders gesteld, vermoord om de enigste reden dat ze zwart waren?

Of dat de enige reden is kan je natuurlijk nooit met zekerheid weten tot iemand dat toegeeft. Wel is het vaak op een vooroordeel gebaseerd, wat voor ons misschien moeilijk te snappen is als je jezelf er niet in herkent. Vooroordelen zoals 'marokkanen stelen alles weg' 'turken slaan hun vrouwen' 'zwarte hebben illegale wapens en zitten in gangs' 'op het kamp is alles nep of gejat'. En dit gaat dus niet alleen over zwarte mensen, maar over alle mensen waar vooroordelen over zijn. Dit zijn een paar voorbeelden:

Tomy Holten: De dag dat het hamsteren in Nederland begon waren de schappen leeg en wekte dit paniek op bij Tomy. Hij werd de winkel netjes uit gezet, zonder echte gegronde reden behalve dat hij door de winkel rende. Tomy liep terug de winkel in, waarschijnlijk verward. De politie werd gebeld, ondanks dat Tomy niks strafbaars had gedaan of iets had gestolen. Hij was ongewapend. Hij werd door de politie in buikligging gelegd en overleed na 60 minuten omdat hij onwel werd.
Spoiler:
https://www.funx.nl/news/funx/46670-tomy-holten-overleed-een-uur-na-arrestatie-waarom-hoorden-we-hier-zo-weinig-over

Salim Hadj Ali: Salim werd in verwarde toestand aangehouden nadat zijn familie voor zijn eigen veiligheid de politie belde. Volgens de familie werd hij zonder verzet en verwondingen mee genomen van huis. Een tijdje later word Salim over gebracht naar het ziekenhuis. Hij zit onder de blauwe plekken en bloeduitstortingen. Zijn nieren, lever en darmen werken niet meer. In de tussentijd dat Salim in de cel zat moet dit gebeurd zijn.
Spoiler:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3897871/Man-na-arrestatie-overleden-in-het-ziekenhuis

Ramon Goekol: Op 4 april vorig jaar reageerde de politie op een melding door een bewoner van de Saturnusstraat in Emmeloord. Ramon Goekol overlijd nadat hij over gebracht is naar het ziekenhuis. Ramon had niks aan zijn hart, maar overlijd volgens de politie aan hartfalen. Zijn hoofd, benen en armen zijn totaal toegetakeld, terwijl er op zijn romp niks is.
Spoiler:
https://www.destentor.nl/noordoostpolder/overleed-goedzak-raymon-38-aan-hartfalen-familie-gelooft-politie-niet-hij-is-toegetakeld~a1ab7ebf/?referrer=https://www.globalinfo.nl/Nieuws/dodelijk-racisme-bij-politie-ook-in-nederland-een-groot-probleem

Rishi Chandrikasing: Op station Hollands Spoor word een melding gedaan van een jongen die rond zou lopen met een pistool. De politie rukt uit, en schiet Rishi met 1 schot in zijn nek meteen neer omdat hij niet snapte dat hij zijn handen om hoog moest doen. Rishi overlijd in het ziekenhuis. Later blijkt dat hij geen wapen bij zich had, hij had alleen geen vervoerbewijs en schoot daarom in paniek toen hij politie zag.
Spoiler:
https://www.ad.nl/den-haag/ze-hebben-rishi-gewoon-afgeknald~a3255618/?referrer=https://www.google.com/&referrer=https://www.globalinfo.nl/Nieuws/dodelijk-racisme-bij-politie-ook-in-nederland-een-groot-probleem

Ihsan Gürz: Ihsan Gürz kwam in 2011 om het leven kort nadat hij werd aangehouden door de politie in een snackbar in Beverwijk. Volgens de politie verzette Gürz zich tegen zijn arrestatie en gebruikten de agenten geweld om hem onder controle te krijgen en is hij volgens het OM overleden aan een combinatie van cocaïnegebruik en een hartfunctiestoornis. Terwijl deskundigen in Nederland sporen van cocaïne vonden en geen sporen van geweld, kwamen Turkse forensische experts in het tweede autopsierapport veel sporen van geweld en geen sporen van cocaïne tegen.
Spoiler:
https://dutchturks.nl/vader-van-vermoorde-ihsan-gurz-veroordeeld-tot-3-maanden-celstraf/

En dan de zaak van Mitch Hendriquez. Die kennen we ondertussen. Hier onder in de spoiler heb ik een paar zaken neer gezet die op het zelfde neerkomen over witte mensen. Om het verschil aan te duiden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:11

Mand schreef:
Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'.

Oké, het is niet Nederland, maar herinner jij je de brexit nog? En wat de reden voor die brexit was? Dat ging toch echt over de arbeidsimport uit Oost Europa. En in de nasleep werden ook nogal wat mensen uit West Europa behoorlijk discriminerend behandeld.

Natuurlijk heb je gewoon gelijk dat dit soort opmerkingen veel vaker naar mensen met een kleur worden geuit. Maar op het moment dat je in absolute waarheden gaat spreken, maak je jezelf schuldig aan gedrag waar je andere mensen van beschuldigt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:15

Karl66 schreef:
Mand schreef:
Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'.

Oké, het is niet Nederland, maar herinner jij je de brexit nog? En wat de reden voor die brexit was? Dat ging toch echt over de arbeidsimport uit Oost Europa. En in de nasleep werden ook nogal wat mensen uit West Europa behoorlijk discriminerend behandeld.

Natuurlijk heb je gewoon gelijk dat dit soort opmerkingen veel vaker naar mensen met een kleur worden geuit. Maar op het moment dat je in absolute waarheden gaat spreken, maak je jezelf schuldig aan gedrag waar je andere mensen van beschuldigt.

Ik denk dat op dit moment arbeidsmigranten uit Oost Europa echt reden tot klagen hebben. Pas nu die sector onder een vergrootglas ligt blijkt dit moderne uitbuiting/slavernij te zijn. En dat gaat gewoon om blanken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:24

In Zwitserland is dat best een vrij groot ding dat Duitsers echt grove opmerkingen toegeworpen krijgen. Ik zie veel buitenlander haat, vooral richting voormalig vluchtelingen uit ex-joegoslavie.
Een stagenoot heeft me ook wel eens vuil toegsproken dat wij prima zijn voor het doen van werk waar zij geen zin in hebben en anders zijn we werk-pikkers.
Wat dat betreft zit ik niet in een lief verdraagzaam landje :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:24

Sorry mand, maar niets lijkt er op dat het hier om hun kleur gaat.

Ik weet zo uit mijn hoofd ook van die artikelen van verwarde personen die dan Nederlander of Pool zijn.

Ik ben bij mijn werk wel aanwezig geweest met mensen met een psychose.
Sommige slaan ook zelf met het hoofd tegen de muur, schoppen zichzelf lomp tegen dingen aan, gooien zich op de grond. En het niet altijd een makkelijke klus deze mensen te kunnen overmeesteren.
En dan had ik er opgeleide mensen bij staan die dagelijks werkten met deze doelgroep. Wat de politie niet doet.
Vaak,niet altijd hebben de mensen een psychose door drugsgebruik, wat helaas ook hun dood kan betekenen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:25

Karl66 schreef:

Precies zoals jij zegt, het is geen Nederland. Wat je nu zegt heeft dus totaal geen aanhang met wat ik net zeg. Ik ga niet in discussie over Brexit, daar voor heb ik er te weinig kennis over. Als je een linkje hebt met een goed artikel zie ik hem graag tegemoet

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:27

Wat verwarde mensen betreft, de uitkleding van de psychiatrie doet hierin natuurlijk ook geen goed en zal zeker meespelen. Evenals drugsgebruik in bepaalde delen van NL (denk aan GHB in met name Brabant). Of er bij bepaalde bevolkingsgroepen meer geweld wordt gebruikt als het om verwarde mensen gaat is wel iets om te bekijken, dat zou niet moeten mogen.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:28

_Penotti schreef:
Sorry mand, maar niets lijkt er op dat het hier om hun kleur gaat.

Ik weet zo uit mijn hoofd ook van die artikelen van verwarde personen die dan Nederlander of Pool zijn.

Ik ben bij mijn werk wel aanwezig geweest met mensen met een psychose.
Sommige slaan ook zelf met het hoofd tegen de muur, schoppen zichzelf lomp tegen dingen aan, gooien zich op de grond. En het niet altijd een makkelijke klus deze mensen te kunnen overmeesteren.
En dan had ik er opgeleide mensen bij staan die dagelijks werkten met deze doelgroep. Wat de politie niet doet.
Vaak,niet altijd hebben de mensen een psychose door drugsgebruik, wat helaas ook hun dood kan betekenen.

Heb je het wel goed gelezen? Ik heb het over vooroordelen door kleur. Niet over alleen kleur. Ik denk ook niet dat er in Nederland mensen alleen neergeslagen worden omdat ze een donkere huidskleur hebben. Maar wel door de vooroordelen die daar aan vast hangen. Heb je alle artikelen gelezen? Heb je snel gedaan dan. Misschien kan je dit filmpje nog even bekijken als je blijft volhouden dat die vooroordelen niet bestaan. Heel goed dat jij dat niet doet, maar het is geen onwaarheid omdat het voor jou niet geld.

https://www.youtube.com/watch?v=YvRJvgxbeyA

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:29

Ik denk dat de meeste mensen hier ook in het George Floyd topic zitten, maar toch post ik het ook nog even hier:

Omdat ik dat een beetje miste in dit topic, heb ik een lijst gemaakt met alle petities die je kan delen en andere handige dingen. Bij deze:

Petities om te tekenen:
https://blacklivesmatters.carrd.co/#petitions

Handige sites om je op in te lezen:
https://www.withuiswerk.nl/
https://www.instagram.com/p/CA1MNgIJR_z/
https://www.instagram.com/p/CA41eo8HgXh/

Goede docu's/films om te kijken:
Wit is ook een kleur (2DOC)
13th (Netflix)
Verdacht (2DOC)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Doneervraag verwijderd

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:30

elnienjo schreef:
Ik blijf dat bijzonder vinden dat iets uit een verleden van je verre voorouders pijn kan doen. Volgens mij is het niet veel meer dan aanstelleritus waar een groepjes extremisten een draagvlak voor heeft gevonden.
Maar van mij mogen ze het hele Sinterklaasfeest afschaffen inmiddels. Het heeft niet meer de nostalgie uit mijn kindertijd, ik associeer het vooral met het KOZP clubje en het gezeur al jaar na jaar.

Vraag me trouwens af waarom alleen ZP zo onder vuur ligt. In Spanje hebben ze bijv een feest waar men zich kleedt als de Kukuxclan (santa semana) Daar hoor je niets over dat de mensen die hier zo gekwetst zijn door kindervriend zwarte piet, die feesten daar ook weg willen treiteren.

Of komt dat nog aan de beurt nu ze ZP geelimineerd hebben?

Wat mij betreft komt alles aan de beurt wat niet kies is, net als het kievietseieren zoeken in Friesland en het stierenvechten in Spanje. Het één heeft geen verband met het andere. Ik ben niet voor Zwarte Piet, maar daarmee kijk ik niet weg voor allerlei ander onrecht. Volgens mij staat dat los van elkaar. Over een aantal items ben ik door de jaren heen anders gaan kijken en m.i. bewuster gaan leven.

Jammer dat je blijft hameren op gezeur, luister nu eens naar de verhalen van mensen die gekwetst worden en probeer je in te leven in hoe dat is voor deze mensen. Opmerkingen midden in de zomer naar een bakfiets met een gekleurd kindje roepen dat 'sinterklaas vroeg is dit jaar'. Wat denk je dat zoiets voor zo'n kind gaat betekenen? Er zijn legio voorbeelden van racisme, maar als je altijd de andere kant op kijkt dan krijg je daar niet mee te maken. Als je alleen maar terug gaat roepen naar de grootste roepers en woorden als aanstelleritus gaat gebruiken, dan sla je de discussie wel een beetje dood.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:35

Mand ik zeg niet dat vooroordelen niet bestaan, ze bestaan zeker.
Maar ik zeg ook dat verwarde mensen, waar het vaak om gaat als politie hard op treed ook echt niet makkelijk te overmeesteren zijn. Zelfs niet met getrainde mensen daar in.

ja inderdaad SusanH, dat komt echt door het uitkleden van de psychische zorg.
Verschrikkelijk. En die mensen zijn nu zonder hulp op straat/thuis en mag de politie zonder specalisatie het wel even op gaan lossen.
dan krijg je dus dit.

Daar moeten we de VVD eens op aan gaan spreken.

Rishi Chandrikasing, daar is veel over te doen geweest.
Maar hoezo snap je niet dat je je handen omhoog moet doen ipv van naar je broekband stoppen?
Sorry was hij zo wit als sneeuw geweest was hij ook neer geschoten.

Hou de rassenhaat van de politie hier buiten. Het is geen Amerika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:38

Mand schreef:
elnienjo schreef:
Maar je demonstreert ook voor alle gevallen waar blanken slachtoffer worden van geweld door mensen uit een andere cultuur? Nederlanders moeten maar niet zo zeuren als ze worden lastiggevallen, geintimideerd en een groep 'neven' bijgehaald worden, beroofd worden etc, en de andere cultuur trekt de racismekaart al zodra iemand maar met z'n ogen durft knipperen. Het begint wel 'n beetje omgekeerde wereld te worden. En dit soort slachtofferrol aannemen over verre voorouders die slaaf waren. Je kan en mag alles worden in Nederland, ongeacht je afkomst. Ik ken mensen uit diverse culturen die hier volledig meedraaien en geintegreerd zijn en die zich uitspreken tegen dit soort demonstraties, juist omdat het niet verbindend werkt, maar de verschillen vergroot. Persoonlijk vind ik dat jammer.

Zoals ik volgensmij al eerder tegen je heb gezegd, in elke groep mensen (als je ze zo op zou willen delen) heb je rotte appels. Het gaat niet alleen om geweld. Het gaat om hoe fundamenteel racisme is op de wereld. Ik wil wel eens wat filmpjes opzoeken over hoe vooroordelen ontzettend geworteld zijn in onze cultuur. Volgensmij zijn er in Nederland geen groepen die roepen dat alle witte mensen 'moeten oprotten naar hun eigen land'. Die heb je over zwarte mensen wel. Het argument 'ik ken mensen' is in deze discussie ook totaal invalid, want zoals ik net al zei, je hebt in elke groep mensen die anders denken of niet deugen.

ik vind het heel jammer dat er na al die jaren van bewust proberen mensen kansen te geven niet gelukt is om gelijk gestemd te geraken, cultuur verschillen zijn en blijven er

ook ik merk - als blanke - in nederland "stands" verschillen (ik kan b.v. niet 3x op vacantie of elk jaar een andere auto kopen, oudere die geweerd worden op terrasjes) dat is er en dat zal er blijven maar ik ben tevreden met wat ik heb,

integreren doe je samen en de pijn van het verleden kun je ook omzetten in iets positiefs -gelukkig hebben we veel voorbeelden hiervan -

vandaag in utrecht demo op het jaarbeursplein heel nadere insteek (rtv utrecht)

maar ik kan helaas - hoe goed ik ook mijn best doe - de cultuurverschillen niet weg nemen

het lijkt me ook niet gemakkelijk om ontheemd te zijn en dat hier in ons kleine landje met veel te weinig ruimte niet elke cultuur kan zettelen

met relschoppers/plunderaars - blank of zwart - ik heb er niets mee, dragen ook niet wezenlijk een steentje bij
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:46

_Penotti schreef:
Maar ik zeg ook dat verwarde mensen, waar het vaak om gaat als politie hard op treed ook echt niet makkelijk te overmeesteren zijn. Zelfs niet met getrainde mensen daar in.

Maar hoezo snap je niet dat je je handen omhoog moet doen ipv van naar je broekband stoppen?

Stop eens met dat 'het is geen Amerika'. Nog letterlijk helemaal NIEMAND heeft hier Amerika vergeleken met Nederland. Dat kan ook niet. Maar lees die artikelen eens goed door voordat je hier verder praat. Er is een overduidelijk verschil te zien tussen het behandelen van culturen waarover vooroordelen zijn en witte mensen. Rishi was een kind. Van 17. En kijk wat hem overkomen is. Dat jij dit in mijn ogen probeert goed te praten zegt voor mij al meer dan genoeg.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:53

Mand schreef:
_Penotti schreef:

Stop eens met dat 'het is geen Amerika'. Nog letterlijk helemaal NIEMAND heeft hier Amerika vergeleken met Nederland. Dat kan ook niet. Maar lees die artikelen eens goed door voordat je hier verder praat. Er is een overduidelijk verschil te zien tussen het behandelen van culturen waarover vooroordelen zijn en witte mensen. Rishi was een kind. Van 17. En kijk wat hem overkomen is. Dat jij dit in mijn ogen probeert goed te praten zegt voor mij al meer dan genoeg.

Nee ik praat het niet goed, dat maak jij er van.

Dat politie soms geweld gebruikt, ja.
dat politie in Nederland geweld gebruikt omdat iemand een kleur heeft, nee.

is er een verschil tussen het behandelen van culturen, ja vast.
Maar kijk eens hoeveel % dat er in de bak zit een kleurtje heeft.
En die zitten er ook niet onterecht.

Nee ik praat dat niet goed wat er met die 17 jarige is gebeurd.
Maar er was niet te zien dat hij 17 was. er was een melding van een pistool, hij rent weg, helaas.
Maar erger, hij grijpt naar zijn broekband.
Stel jij bent nu die politie agent, je denkt dat er een kans is dat je neergeschoten word.
wat doe jij.
Je neer laten schieten? Dat is de split second keuze die er dan is.
Niet de gegevens daarna. Die heb je niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:56

Rishi, was iemand waar de politie op af was gestuurd met de melding dat hij een vuurwapen had. Op het moment dat hij de opdracht kreeg om zijn handen in de lucht te steken, ging hij met zijn hand naar ziin broekband. Dat was de reden waarom er werd geschoten en bij een blanke jongen zou er in zo'n situatie ook geschoten worden.