steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:10

Loretta schreef:
Ik moet de PVDD echt nageven dat ze het politieke spel zeer goed beheersen. Uiteindelijk bestaat hun achterban uit een zeer klein groepje voornamelijk randstedelingen die graag zien dat veehouderij verdwijnt. Maar uiteraard ook elke andere vorm van diergebruik waaronder ook paardrijden valt. Daarnaast trekt de PVDD stemmen van mensen die niet weten wat ze moeten stemmen en dan maar PVDD stemmen omdat het wel goed klinkt om iets voor de diertjes te doen.

Politiek is als een pokerspel. Het gaat er niet alleen om welke kaarten je toebedeeld krijgt maar het is minstens zo belangrijk hoe je omgaat met de kaarten die je in de handen krijgt. Een goed pokerspeler kan met een slechte kaart nog heel ver komen in het spel. Als het om het politieke spel gaat dan beheerst de PVDD het spel zeer goed. De pokerface van Marianne Thieme heeft de partij geen windeieren gebracht. Het is nog afwachten of Esther Ouwehand over dezelfde politieke vaardigheden beschikt, maar ik denk dat dat wel goed komt. Ze heeft het immers van de meester herself geleerd.

De PVDD is heel handig in het verbloemen waar ze werkelijk voor staan. Voor het ideologische deel van hun achterban is dat ook niet nodig. Wel voor de mensen die stemmen vanwege de lieve diertjes maar verder niet weten waar de partij voor staat. Een fanatiek ruiter die tevens PVDD stemt zal ik willen adviseren nog eens heel goed na te denken over zijn of haar keuze en te onderzoeken waar de mensen achter de PVDD werkelijk voor staan.

Ook deze kamervragen van de PVDD. Het klinkt op het eerste gezicht heel erg mooi voor de gemiddelde Nederlander. Alleen de boeren weten wat het betekend. Uiteindelijk is het een hele grote gok om te verwachten dat de PVDD de markt naar Oekraine en Zuid Amerika kan tegen houden. Uiteindelijk is dit een Europese zaak en staat dit verder los van de verkleining van de veestapel. Net zoiets als mensen die nu zeggen dat Nederlandse boeren voor de Nederlandse markt moeten gaan produceren en geen import en export meer van vlees. Dat gaat Brussel nooit goed vinden en dat weten deze politici en collumnisten net zo goed als jij en ik. Dat is hetzelfde als Geert Wilders die zegt "Grenzen sluiten voor moslims". In die zin moeten we elkaar geen onzin lopen te vertellen.

Nee, natuurlijk gaat een enkele partij met 4 zetels geen handelsakkoord tegenhouden. Maar dat doen de gevestigde / grote partijen ook niet, sterker nog, die gaan erin mee. Dus heb je dan liever iemand die daar kritisch op is of iemand die het eigenlijk wel prima vindt zo?

Ik weet uit andere topics dat jij het niet zo op hebt met de PvdD en dat mag, maar ik lees heel veel vermoedens over hun achterliggende motieven en wat al niet meer. En daarnaast wil ik je nog eens verwijzen naar m'n eerste post hier, waarin ik vroeg of het niet beter was als we met zijn allen gewoon minder dierlijke producten gaan consumeren (en ze weer luxe worden) zodat de veehouders gewoon eerlijke prijzen kunnen krijgen? Wat is daar erg aan?
Je zegt dat de productie dan wel naar het buitenland verplaatst - maar dan zeg je dus eigenlijk dat het niet erg is als de last hier ligt omdat wij graag voor het buitenland produceren. Dat is scheef, en dan krijg je dat China de boeman is op industriegebied omdat de VS en de EU daar al hun vervuilende fabrieken nu plaatsen :o

Overigens importeren we blijkbaar ook veel, dus als we hier én minder gaan produceren én minder gaan consumeren komt dat toch precies mooi uit?

@juval, je weet toch wel dat oa in Afrika gezinnen honger lijden omdat ze hun gewassen voor woekerprijzen onder dwang aan Westerse veevoeders moeten verkopen? Als de lokale bevolking dat eten zelf mocht opeten was er daar geen honger. Oja en niet te vergeten, de overbevissing voor de Afrikaanse kust door Westerse schepen, waardoor die mensen geen eten en werk hebben, waarna er schepen van het Rode kruis volgen met hulpgoederen, ook uit datzelfde Westen :o Handig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:11

juval schreef:
@tamary, ik denk dat het andersom werkt, vooral in ontwikkelingslanden worden veel kinderen geboren en sterft ook een groot deel aan ondervoeding. De grote aantallen kinderen zijn dan als zekerheid voor de toekomst.
Als er meer voedselzekerheid is zal het geboortecijfer dalen.

Het is nogal arrogant om in een land als het onze, waar een perfect klimaat heerst voor veeteelt en landbouw/tuinbouw. Hier de voedselproductie te willen reduceren, terwijl in de rest van de wereld waar de omstandigheden qua klimaat en grond veel minder is, mensen honger lijden. Kun jij dat uitleggen aan die mensen?

Er is tekort = bevolingsreductie (nee niet op een fijne manier) en toch werkt het andersom? Dan klopt jouw redenering niet.
Biologisch klopt de groei volgt beschikbaar voedsel, echter factor cultuur en status vrouw (geen controle over eigen baarmoeder) + lage waarde kinderen zorgt voor hoog geboortecijfer. Mensen kunnen/mogen de rekensom kan dit gezin/dorp een extra mond voeden niet maken iets met geen voorlichting, condooms = zonde, mannelijkheid is evenredig aan aantal zonen, ... Allemaal cultuur/religie gerelateerd, niet aan de biologische werkelijkheid.
En zolang wij ook nog eens onze overschotten met EU subsidie in bv Afrika dumpen zodat die lokale markten kapot gaan en er tussen die oneerlijke concurrentie en meer voedsel (ook door voedselhulp) dan er lokaal verbouwd kan worden de bevolking toeneemt zal je problemen houden. Er wordt zeker zat voedsel verbouwd om de bevolking te laten groeien en dat is wel degelijk een westers probleem, aangezien veel van dat voedsel + forceer meer productie dan duurzaam zou kunnen (kunstmest put de grond uit en ploegen is ook een slecht idee) een 1e wereld uitvinding is die in het kader van "honger- en armoedebestrijding" overal naar toe geexporteerd wordt (zodat wij jaarrond allerlei exotische groentes en fruit in de supermarkt hebben liggen).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:18

Loretta schreef:
Dan de vraag hoe je dat wilt gaan bereiken?

Nexit dan maar?

Nexit, is natuurlijk verschrikkelijk. Ik ben sowieso wel redelijk pro-Europa en waar ik schrijf Nederland kun je vaak ook EU invullen.

Het is een kwestie van omdenken en omschakelen maar het is mogelijk.
Helaas zijn er inderdaad verschrikkelijke handelsakkoorden waarbij geld boven duurzaamheid gaat.
Maar ik zou beginnen bij het meer op waarde schatten en plaatsen van de binnenlandse producten waardoor het marktaandeel tov buitenlandse producten vergroot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:20

Beste manier van geboortebeperking is welvaart en goede scholing waardoor mensen betere kansen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:21

Dan kom ik weer op de supermarkt uit, wanneer die niet de goedkopere buitenlandse kiloknallers in de schappen leggen maar gewoon Nederlands gefokt en geslacht vee en eieren uit Nederland bvb en elke supermarkt doet dat dan bereik je al heel wat. Betere en zuivere producten en boeren kunnen hun producten hier afzetten i.p.v. dat het naar het buitenland gaat . Ook groente en fruit uit Nederland kopen, een peer en appel is net zo gezond als een papaya oid. Maar we willen elke dag van het jaar alle wereldvruchten en groentes eten en denken vaak echt niet na hoe dat spul hier komt en wat er bij het telen qua gif enz bij komt kijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:23

Magrathea schreef:
Nee, natuurlijk gaat een enkele partij met 4 zetels geen handelsakkoord tegenhouden. Maar dat doen de gevestigde / grote partijen ook niet, sterker nog, die gaan erin mee. Dus heb je dan liever iemand die daar kritisch op is of iemand die het eigenlijk wel prima vindt zo?

Ik weet uit andere topics dat jij het niet zo op hebt met de PvdD en dat mag, maar ik lees heel veel vermoedens over hun achterliggende motieven en wat al niet meer. En daarnaast wil ik je nog eens verwijzen naar m'n eerste post hier, waarin ik vroeg of het niet beter was als we met zijn allen gewoon minder dierlijke producten gaan consumeren (en ze weer luxe worden) zodat de veehouders gewoon eerlijke prijzen kunnen krijgen? Wat is daar erg aan?
Je zegt dat de productie dan wel naar het buitenland verplaatst - maar dan zeg je dus eigenlijk dat het niet erg is als de last hier ligt omdat wij graag voor het buitenland produceren. Dat is scheef, en dan krijg je dat China de boeman is op industriegebied omdat de VS en de EU daar al hun vervuilende fabrieken nu plaatsen :o

Overigens importeren we blijkbaar ook veel, dus als we hier én minder gaan produceren én minder gaan consumeren komt dat toch precies mooi uit?

Hoe wil je zoiets binnen de EU gaan bewerkstelligen. Als onze boeren minder gaan produceren blijven de supermarktketens gewoon goedkoop vlees uit het buitenland importeren. Dat is iets dat je binnen de EU gewoon niet kunt tegenhouden. Het enige wat de PVDD, Groenlinks en D66 in deze kan bewerkstelligen (en dat hebben ze al bijna klaargekregen) is de veestapel halveren. Dat boeren vervolgens een eerlijke prijs ontvangen voor hun overgebleven productie dat blijft gewoon iets dat niet te realiseren valt. Ook na een halvering van de productie moeten boeren nog steeds opboksen tegen de wereldmarkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:29

Maar die handelsakkoorden kun je niet op het bord van de pvdd schuiven.

Edit, GroenLinks is ook tegen Ceta.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:33

fransje23 schreef:
Beste manier van geboortebeperking is welvaart en goede scholing waardoor mensen betere kansen hebben.

Scholing zeker, maar helaas is er geen ruimte meer voor een westers welvaartsniveau voor iedereen op deze aarde (als die er ooit al was eigenlijk). Belangrijkste is een veel hogere sociale status van vrouwen, andere manier van landbouw bedrijven als bv permacultuur (minder arbeidskrachten nodig, maar ook geen extra middelen als machines, etc.). Wereldreligies die absoluut vierkant achter een liefst 1 en max. 2 kinderen boodschap gaan staan.
Alleen is het resultaat van dat alles een forse reductie van wereldhandel en globalisering, waardoor er zeker in het westen flink moet worden ingeleverd, draagvlak voor veel van deze zaken is nog steeds veel te laag en tegenbeweging met roep om juist meer kinderen te krijgen klinkt vanuit sommige religieuze groepen steeds harder.
De westerse welvaart als paradijsdroom is nog steeds erg aantrekkelijk en de groeiende schaduwkanten worden goed weggepoetst/onzichtbaar gehouden of zijn de schuld van een ander en dus niet van toepassing op groep X.

Als individu begrijpen velen het hier inmiddels wel, als diersoort zijn we ernstig dom bezig en is het aanpassen/gedragveranderen ronduit lastig helemaal als zoveel mensen met aanzien hun kont tegen de krib gooien en het vertikken van oude fouten te leren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:34

Het gaat gewoon om de centen, niks meer en niks minder. Al dat gelul over milieu is een smoesje. Bedenk eens waar men die grond van die boeren die nu mogen oprotten voor gebruikt gaat worden. Voor die woningbouw (1 miljoen huizen tot 2030). Kortom, daar staat geen mais of gras of wat dan ook meer wat zorgt voor stikstofopname. Dat gaat dus juist verslechteren. En zoals al eerder aangegeven, opruimen van de helft van de boeren zorgt dus helemaal niet voor die stikstofreductie.
Bovendien, als het om het milieu ging dan hoefden we nu niet massaal van het gas af.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:35

fransje23 schreef:
Maar die handelsakkoorden kun je niet op het bord van de pvdd schuiven.

Dat doe ik ook niet.

Wat ik die partij wel heel erg kwalijk neem is dat ze uit ideologische overwegingen een gezonde bedrijfstak die bovendien indirect zeer veel banen oplevert gewoon eventjes de nek om wil draaien. (Niet enkel de PVDD. Groenlinks en D66 moeten hierbij ook genoemd worden.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:43

Heb je het hele stuk gelezen?

juval schreef:
Citaat:
de pvdd moet drastisch krimpen, dat zeg ik. Inmiddels is dat voor vrijwel iedereen duidelijk geworden.

Blussem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:09

Het probleem is dat Nederland veel te overbevolkt is in vergelijking met de ander landen waarvan de bevolkingsdichtheid veel lager is.

Het zou voor ons veel gunstiger zijn als de EU zal kijken naar de aantal inwoners in plaats van grote van het land. In ieder geval moet stikstof omlaag en de ministers zelf willen natuurlijk niet zelf inleveren op hun vliegreisjes. Vandaar dat ze voor iets kiezen waar ze zelf geen last hebben van de nadelige gevolgen.

In plaats van dit zouden ze veel beter iets kunnen doen aan het overbevolkings probleem. Onder ander het weren van buitenlanders. Elk mens er bij geeft meer stikstof dan dat je kunt bereiken met het verminderen van boeren.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:16

Diertjec schreef:
Dus eigenlijk moeten wij als consument ons voedsel 'gewoon' bij de boer, de kweker etc halen?
Dat is dan eigenlijk de oplossing voor het hele probleem, of denk ik nu te simpel? :')

De rede dat veel mensen dat hier niet doen is omdat de boeren hier bij aan huis verkoop meer vragen dan de supermarkt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:17

Blussem schreef:
Het probleem is dat Nederland veel te overbevolkt is in vergelijking met de ander landen waarvan de bevolkingsdichtheid veel lager is.

Het zou voor ons veel gunstiger zijn als de EU zal kijken naar de aantal inwoners in plaats van grote van het land. In ieder geval moet stikstof omlaag en de ministers zelf willen natuurlijk niet zelf inleveren op hun vliegreisjes. Vandaar dat ze voor iets kiezen waar ze zelf geen last hebben van de nadelige gevolgen.

In plaats van dit zouden ze veel beter iets kunnen doen aan het overbevolkings probleem. Onder ander het weren van buitenlanders. Elk mens er bij geeft meer stikstof dan dat je kunt bereiken met het verminderen van boeren.

Of gewoon eens een keer accepteren dat Nederland geen Canada, Zweden, Kenia, Siberie of Alaska is als het op natuurgebieden aan komt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:30

Blussem schreef:
De rede dat veel mensen dat hier niet doen is omdat de boeren hier bij aan huis verkoop meer vragen dan de supermarkt.

Dat komt omdat het in de supermarkt veel te goedkoop is. Maar er is een tijdje geleden ook een topic geweest op Bokt over rechtstreeks bij de boer kopen en het meerendeel heeft daar gewoon geen zin in, teveel 'gedoe', veel gemakkelijker om alle boodschappen uit de supermarkt te halen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:31

In de bouwsector nemen de zorgen over de stikstof impasse ook nog steeds toe.

https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... 1570105667

Ik voorspel nu al dat zodra de bouwvakkers zich beginnen te roeren dat de politiek uiteraard gaat proberen om tegenover de bouwvakkers de boeren de schuld te geven. Ik hoop echt oprecht dat de bevolking zich niet weer door de politiek tegen elkaar uit laat spelen.

Uiteindelijk ligt toch alle schuld in Den Haag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:47

fransje23 schreef:

Dit.
Hoe welvarender een land, hoe minder kinderen. Niet voor niks dat de bevolking (als je immigratie niet meeneemt) krimpt in welvarende westerse landen.

En ja, de productie van verschillende producten moet radicaal anders om dit te kunnen ondersteunen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:58

Ik vraag me alleen af waar, stel dat dat scholen lukt, die mensen dan moeten gaan werken... De landen waarbij ik me dat voorstel, hebben volgens mij niet heel veel vacatures?

En ik vrees dat we wereldproblematiek niet gaan oplossen. (wat misschien ook een beetje off topic is hier)

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:58

ik heb de luxe dat ik langs een groenten en fruit handel rij in de polder onderweg naar de paarden, deze man verkoopt van eigen land en boeren om hem heen en verkoopt vlees van eigen slacht... en toch cross ik er al 5 jaar letterlijk langs en loop de liddl in.. dus kan me voorstellen dat mensen die niet eens in de buurt wonen het "gedoe" vind. Ik moet mezelf echt eens een schop onder de kont geven en iig vlees daar gaan kopen...
BTW, complimenten aan iedereen hier in het topic! mooie onderbouwde discussies met ruimte voor een eigen mening.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:00

Scholing is niet alleen maar de kantoorbaantjes die wij hebben. Scholing kan ook inhouden, agrarische scholing die je toe kan passen op de familie boederij, stukje boekhouding, stukje algemene scholing die wij ook krijgen, dus uitleg hoe een economie werkt, wat de geschiedenis is, lesje biologie met sexuele voorlichting ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:11

Cer schreef:
Ik vraag me alleen af waar, stel dat dat scholen lukt, die mensen dan moeten gaan werken... De landen waarbij ik me dat voorstel, hebben volgens mij niet heel veel vacatures?

En ik vrees dat we wereldproblematiek niet gaan oplossen. (wat misschien ook een beetje off topic is hier)

Door de productie deels te lokaliseren en door een toenemende welvaart is er ook een groeiende economie.
Daarbij is scholing natuurlijk breed , er zijn landen waarbij veel mensen nog niet eens kunnen rekenen, lezen en schrijven.

De rijke landen halen nog steeds armere landen leeg waardoor die op de rand van de afgrond blijven balanceren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:38

Cer schreef:

Veelal hebben die mensen nu nog een stukje grond (zelf of in de familie), waar echter maar 1 product verbouwd wordt voor geld ipv de zelfvoorzienende moestuin + kleinvee van voorheen. Deels is dat in het kader van "ontwikkeling" en deels omdat er dingen gekocht moeten worden waar geld voor nodig is (onderwijs bv) en dan komt daar nog eens een stijgende inflatie boven op (bv steeds meer koeien moeten verkopen voor zelfde product om het maar niet te hebben over misoogsten, etc.). Daarom ook dat steeds meer mensen richting grote stad trekken om geld te verdienen (en daar eigenlijk altijd slechter af zijn) en het platteland leeg loopt. Welvaart brengt ook hogere kosten voor levensonderhoud met zich mee en die zijn voor een groeiende groep mensen niet op te brengen. Er is daarmee een groeiende groep kwetsbare mensen aan de onderkant van de samenleving die geheel afhankelijk wordt van arbeidscapaciteit die voor een werkgever ingezet kan worden, terwijl die eerder in elk geval een eigen hutje en volle buik had.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:04

fransje23 schreef:
juval schreef:
Het is nogal arrogant om in een land als het onze, waar een perfect klimaat heerst voor veeteelt en landbouw/tuinbouw. Hier de voedselproductie te willen reduceren, terwijl in de rest van de wereld waar de omstandigheden qua klimaat en grond veel minder is, mensen honger lijden. Kun jij dat uitleggen aan die mensen?

Het is natuurlijk bijzonder dat een dicht bevolkt klein land de tweede exporteur van landbouwproducten ter wereld is. Dat gaat elkaar bijten
Voer wordt grotendeels geïmporteerd
en mest wordt afgezet, deel ook via export.

Ik ben meer voorstander van voedselproductie zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker. Dat voorkomt ook een hoop vervoer en en verstoorde kringlopen. Geeft lokale economieën ook een impuls.

voer wordt niet grotendeels geimporteerd. Onze koeien eten gewoon het gras en de mais die hier in nederland groeit. Verder krijgen ze voornamelijk reststromen uit de humane voedingsmiddelenindustrie (bierbostel, aardappel, bietenpulp etc). Een heel klein gedeelte is geimporteerde soja, waar eerst de olie voor de voedingsmiddelenindustrie uit is gewonnen, dus feitelijk ook een restproduct, en gecertificeerd dus niet uit kwetsbare gebieden. Ik meen dat onze soja schroot uit de USA komt.

Verder ben ik het helemaal mee eens om het voedsel lokaal te produceren en consumeren, zo heb je in mijn ogen de laagste milieu impact.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:18

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:32