Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:17

Nou ja ik weet het natuurlijk niet zeker he, vandaar het stukje volgens mij ervoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:06

Ik krijg maand/kwartaal overzichten zonder belasting en eind/jaarfrekening met inderdaad. Wel gesplitst, natuurlijk. Maar ik kan dus zien dat mijn verbruik lager is qua kosten, maar het advies is dus maandbedrag omhoog. Komt ook omdat de belastingen dit jaar omhoog gaan en je dus pas eind van het jaar dat verschil écht kan zien.

En ja, ik kom lager uit per maand. IB is omlaag, maar dat is een stuk minder dan de verhoging van energie. De schatting (want allebei nog niet zeker) is dat de energieblasting in mijn geval bijna 50% meer is dan vorig jaar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:48

ravellie schreef:
Hier alles fors omhoog

En dan zijn er nog mensen die echt geloven 'dat we er op vooruit gegaan zijn'

Roverheid -O-

Bij veel mensen is het netto loon gestegen door de wijzigingen in de inkomstenbelasting. Volgend jaar zal dat nog meer zijn, is de verwachting, omdat we dan nog maar 2 tarieven hebben.
Ook zijn er toeslagen verhoogd, bijv. Voor de kinderopvang.
Dus de inkomsten zijn of zullen gaan stijgen.

De uitgaven, dat is een ander verhaal en vaak ook afhankelijk van meerdere factoren.
Ik heb bijv. sinds 2 jaar een nieuwe zuiniger CV-ketel en een thermostaat, die ik nu eens helemaal heb ingesteld. En eindelijk na jaren eens tochtstrips aangebracht.
Toevallig een kind uit huis, dus minder was en douchen. :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:34

verootjoo schreef:
Ik kijk naar mijn energierekening en zie dat het verbruik gedaald is en de kosten omhoog :+ Snap er niks van hoe jij dat doet :')

Hier ook... Gelukkig maakt de wijziging in de inkomstenbelasting dat wel goed en die vangt ook nog wel de btw stijging op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:25

Ik had voorheen een app waarbij ik het gelijk zag. Helaas kan ik het niet invoeren omdat ik een domme meter heb :+
Ik kreeg de laatste keer met de welkomstkorting en een termijn van 106 euro per maand 942 euro terug. Nu maar afwachten hoeveel het dit jaar word

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:34

Als je zoveel terug krijgt is je termijn lager zetten toch helemaal niet raar? Ik krijg ook terug maar vind rond de 200 normaal en leuk. Maar zoveel teveel betalen zie ik het nut niet van in. Dat hou ik liever op een spaarrekening, krijg je er iig nog een mini beetje rente over :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:39

Tancreda4 schreef:
Als je zoveel terug krijgt is je termijn lager zetten toch helemaal niet raar? Ik krijg ook terug maar vind rond de 200 normaal en leuk. Maar zoveel teveel betalen zie ik het nut niet van in. Dat hou ik liever op een spaarrekening, krijg je er iig nog een mini beetje rente over :Y)

Ik woon boven een parkeergarage en in een totaal niet geïsoleerd huis. Dus dan betaal ik liever teveel dan dat ik dadelijk moet bijbetalen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:27

maar 942 euro te veel betalen is wel heel veel? Dat is over je hele jaar zo'n 75%?
Hier sta ik tot nu toe ook nog niet hoger ingeschat, volgende maand 2e periodemeting van dit jaar

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:32

Wij wonen sinds kort in een grote 2-1kap en weten nog niet goed wat we verbruiken. Heb het voorschot dus op 140 gezet (oude bewoners hadden zelfs 170). Wel hebben wij flink wat zonnepanelen laten plaatsen. Als ik nu in de app krijg zouden we zo’n €600 terug moeten krijgen, maar duurt nog 9 maanden voor we de afrekening krijgen. Dus liever safe en 2 tientjes meer per maand dan straks veel bijdokken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:37

purny schreef:
Ik woon boven een parkeergarage en in een totaal niet geïsoleerd huis. Dus dan betaal ik liever teveel dan dat ik dadelijk moet bijbetalen.

Oh dat snap ik heel goed maar 900 is wel erg veel!! Zou ik er per maand paar tientjes wel af doen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:15

purny schreef:
Tancreda4 schreef:

Totdat je een keer meemaakt dat je energieleverancier failliet is, en je naar je geld kan fluiten ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:46

purny schreef:

Voor een ruime honderd euro kun je je vloeren en ramen zelf isoleren.
Dat lijkt mij de handiger optie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:04

purny schreef:
Ik had voorheen een app waarbij ik het gelijk zag. Helaas kan ik het niet invoeren omdat ik een domme meter heb :+
Ik kreeg de laatste keer met de welkomstkorting en een termijn van 106 euro per maand 942 euro terug. Nu maar afwachten hoeveel het dit jaar word

Dit begrijp ik niet.
Je betaalt 12 maanden € 106 per maand = ruim € 1200 per jaar en daarvan krijg je 942 terug? Dan is je verbruik € 300 per jaar? Dat kan toch niet ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:36

Janneke2 schreef:
purny schreef:

Nou leg mij dat maar eens uit. Ik hoop dat dat ook geld voor mensen met twee linkerhanden en een slechte rug?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:42

Electra63 schreef:
ravellie schreef:
Hier alles fors omhoog

En dan zijn er nog mensen die echt geloven 'dat we er op vooruit gegaan zijn'

Roverheid -O-

Bij veel mensen is het netto loon gestegen door de wijzigingen in de inkomstenbelasting. Volgend jaar zal dat nog meer zijn, is de verwachting, omdat we dan nog maar 2 tarieven hebben.
Ook zijn er toeslagen verhoogd, bijv. Voor de kinderopvang.
Dus de inkomsten zijn of zullen gaan stijgen.

De uitgaven, dat is een ander verhaal en vaak ook afhankelijk van meerdere factoren.
Ik heb bijv. sinds 2 jaar een nieuwe zuiniger CV-ketel en een thermostaat, die ik nu eens helemaal heb ingesteld. En eindelijk na jaren eens tochtstrips aangebracht.
Toevallig een kind uit huis, dus minder was en douchen. :D

Ja die kinderbijslag die is leuk voor mijn toch al meer dan twee keer modaal verdienende zus en zwager. Gaan ze lekker van op verre vliegvakantie :roll:

Ik vind het zo'n wassen neus dat iedereen erop vooruit gaat >;)
Niet iedereen heeft geld om te investeren in zonnepanelen en op termijn goedkoper uit te zijn bijvoorbeeld. Dat soort leuke aanbiedingen zijn alleen voor mensen die toch al geld hebben.
Energie duurder, OV duurder, zorgverzekering, gemeente belasting. Ik zie niet waar ik dat allemaal van blijf betalen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:53

Hier minimaal verhoging in 't loon. Maar de energie, zorgverzekering etc gaat allemaal nog meer omhoog. Ja de toeslag van de zorg ging ietsje mee, maar alsnog duurder uit. :')
Maar ja. We gaan er allemaal op vooruit. Kuch. Ben wel erg benieuwd hoe 't gaat verlopen op langere termijn met de energie rekening.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:57

Electra63 schreef:
purny schreef:

Dit begrijp ik niet.
Je betaalt 12 maanden € 106 per maand = ruim € 1200 per jaar en daarvan krijg je 942 terug? Dan is je verbruik € 300 per jaar? Dat kan toch niet ?

38 m2. Zat ook nog een welkomstbonus van 270 euro bij. En het zat heel raar in elkaar. Ik kreeg eerst dat hoge bedrag terug dus zeg maar 640 euro en toen moest ik nog 50 euro betalen want dat zat niet in m'n eindafrekening

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:01

Janneke2 schreef:
purny schreef:

Ik heb een heel raar huis. 2 schuiframen met een ruimte ertussen.
En ik huur ook.
Toen ik dus daar ging wonen zat alles afgeplakt met plakband. Snap nu waarom.
Ik ga m'n huis niet meer aanpassen of verbouwen. Ben van plan om toch te gaan verhuizen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:08

@Nikass,

Ik zeg niet dat we er op vooruit gaan, onder de streep.
Maar ik weet en zie wel, dat door de wijziging in de inkomstenbelasting de netto lonen er wel op vooruit zijn gegaan, dit jaar maar een beetje. Volgend jaar als we inderdaad maar 2 schijven hebben, zal iedereen er zeker netto op vooruit gaan. Maar dat is alleen de inkomsten.... uitgaven is wat anders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:14

Ja klopt, je hebt gelijk, maar mijn bericht was over de opmerking dat iedereen er op vooruit gaat, wat gezegd is door de overheid. En dan denk ik dat kunnen zij makkelijk zeggen met hun salaris, zij hoeven de eindjes niet aan elkaar te knopen.

Hoe dat zit met die schalen volgend jaar ben ik wel benieuwd naar. Het zou fijn zijn als we wat meer gaan verdienen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:03

Nikass schreef:
Ja klopt, je hebt gelijk, maar mijn bericht was over de opmerking dat iedereen er op vooruit gaat, wat gezegd is door de overheid. En dan denk ik dat kunnen zij makkelijk zeggen met hun salaris, zij hoeven de eindjes niet aan elkaar te knopen.

Hoe dat zit met die schalen volgend jaar ben ik wel benieuwd naar. Het zou fijn zijn als we wat meer gaan verdienen.

En door de aantrekkende economie gaan cao-lonen met enkele procenten omhoog.
Dit betreft natuurlijk wel alleen cao's die toevallig net aflopen.

Maar bijv. cao ggz heeft tegenwoordig een eindejaarsuitkering van 8,33%.
15 jaar geleden was dat nog 4,75%. Dat zijn toch behoorlijke verhogingen die bijdragen aan een hoger netto inkomen.
Veel meer mensen zouden ook lid moeten zijn van een vakbond. dat is toch de enige manier om bruto lonen te laten stijgen bovenop bijv. prijscompensatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:44

Behalve dat zo'n lidmaatschap ontzettend duur is...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 22:51

En moet je werk hebben ook nog

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:56

Nikass schreef:
Behalve dat zo'n lidmaatschap ontzettend duur is...

Bij veel werkgevers kan je het lidmaatschap indienen en laten verrekenen met je bruto loon. Dan heb je al een groot deel terug van je kosten van het lidmaatschap.

Zonder vakbond geen cao en weinig vuistkracht.
Ik heb in de jaren 80 voor een werkgeversorganisatie gewerkt. Een sterke bond is echt nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:58

Ja ik snap het belang wel. Ik heb een paar collega's die lid zijn.