Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:24

Janneke2 schreef:
...ja, dat is de Apollo traditie.

In de catacomben van een eeuw later wordt Jezus afgebeeld in de Zeus traditie: breed persoon met baard.

Dank je wel Janneke, dit wist ik nog niet en ik vind het heel interessant !

Shadow0

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:08

Anjali, je reageert nu in een ander topic waarbij je probeert iemand die voor de keuze wel / niet abortus staat te beinvloeden. Je vermeldt daar nu niet meer je geloof bij, maar het is nog wel iets wat duidelijk is ingegeven door jouw opvatting van het geloof.

Je krijgt daarop weerstand. Dat is niet omdat jij zelf niet zou mogen praten over je religie, dat kan gewoon. Maar wat ik echt niet vind kunnen (en waar anderen duidelijk ook op reageren) is dat je het nodig vind om je daarmee in de beslissingen van anderen te mengen, en dan ook nog eens zonder enige context. Je neemt daarbij totaal niet de moeite om je te verplaatsen in de situatie van TS, van de (reele) problemen die wel degelijk een rol spelen. Dat komt over alsof je daarin niet gaat om het welzijn van ouder en eventueel kind, maar eigenlijk alleen maar om voor jezelf een streepje te kunnen zetten bij iets.

Ik vind dat buitengewoon kwalijk en respectloos.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:25

Helemaal eens met Shadow, bijzonder respectloos gezien de situatie van de TS uit dat topic. En al helemaal de opmerking ‘gezellig hoor’ erbij :n

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 18:27

Shadow0 schreef:
Anjali, je reageert nu in een ander topic waarbij je probeert iemand die voor de keuze wel / niet abortus staat te beinvloeden. Je vermeldt daar nu niet meer je geloof bij, maar het is nog wel iets wat duidelijk is ingegeven door jouw opvatting van het geloof.

Je krijgt daarop weerstand. Dat is niet omdat jij zelf niet zou mogen praten over je religie, dat kan gewoon. Maar wat ik echt niet vind kunnen (en waar anderen duidelijk ook op reageren) is dat je het nodig vind om je daarmee in de beslissingen van anderen te mengen, en dan ook nog eens zonder enige context. Je neemt daarbij totaal niet de moeite om je te verplaatsen in de situatie van TS, van de (reele) problemen die wel degelijk een rol spelen. Dat komt over alsof je daarin niet gaat om het welzijn van ouder en eventueel kind, maar eigenlijk alleen maar om voor jezelf een streepje te kunnen zetten bij iets.

Ik vind dat buitengewoon kwalijk en respectloos.

Maar mogen anderen dan wel proberen om de andere kant op te beinvloeden,want dat wordt dus duidelijk gedaan. Ts plaatst haar probleem toch op internet om meningen te horen. Als je geen meningen wilt horen,dan moet je je probleem gewoon niet openbaar maken. En inderdaad ben ik vanwege mijn R.K. geloof anti-abortus, maar vanuit mijn persoonlijke mening denk ik dat het krijgen van zo'n kindje leuk kan zijn. Er zijn mensen die de hele wereld over reizen en tonnen uitgeven voor een draagmoeder of adoptiekind. En ts heeft nu de kans,ze gaf ook nog zelf aan dat ze eerst dacht onvruchtbaar te zijn. Ik denk gewoon ook zonder mijn Katholicisme,dat ze spijt krijgt als ze het weg zou laten halen.En natuurlijk heb ik er helemaal niets mee te maken,maar het wordt toch niet voor niets hier gepost?Dat vraagt toch om een reactie,ook uit de conservatieve hoek,waar er niet veel van zijn hier blijkbaar.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:29

Niemand hoeft TS te beïnvloeden, het is haar keuze en daar hoeft niemand zich mee te bemoeien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:47

anjali schreef:
Maar mogen anderen dan wel proberen om de andere kant op te beinvloeden,want dat wordt dus duidelijk gedaan.

Dat werd helemaal niet duidelijk gedaan en zeker niet voordat jij je eerste reactie plaatste.

Citaat:
Ts plaatst haar probleem toch op internet om meningen te horen.

Nee dus. Soms plaatsen mensen iets om steun te ontvangen of hun situatie te delen, niet om 'meningen' te horen.

Citaat:
En inderdaad ben ik vanwege mijn R.K. geloof anti-abortus, maar vanuit mijn persoonlijke mening denk ik dat het krijgen van zo'n kindje leuk kan zijn.

Dan neem je zelf een kind. Of niet.
Maar het punt is dat jij alleen maar denkt aan JOUW interpretatie, aan jouw eigen idee. Maar de TS is jou niet. Jij bent de TS niet. Je projecteert je eigen ideeen en opvattingen op haar, zonder enige interesse lijkt het in wat zij wil en wat zij belangrijk vindt. En dat is dus echt heel respectloos.

Citaat:
Er zijn mensen die de hele wereld over reizen en tonnen uitgeven voor een draagmoeder of adoptiekind.

En dat heeft met de betreffende persoon echt 0, niets, nada, niks te maken. Het is niet aan TS om te compenseren voor wat iemand anders meemaakt. Als TS een kind krijgt wordt de rest van de wereld daar niet beter van. Het afstaan en adopteren van kinderen kent daarbij een heleboel schimmige, nare problemen met de mogelijkheid van heftig trauma.
Verdiep je alsjeblieft in de gruwelijke dingen die er, ook zeker door de katholieke kerk, zijn gedaan rondom adoptie van kinderen. Als je wat positiefs wilt betekenen: zet je dan vooral binnen je eigen gemeenschap in om te zorgen dat zulke gruwelijkheden niet meer gebeuren. Maar probeer niet je eigen mening zo te pushen naar iemand die daar niet om vraagt en in wie je je niet verdiept hebt.

Overigens: als iemand welbewust kiest voor draagmoederschap: prima. Zeker als we weten dat alle vrouwen voldoende bestaanszekerheid hebben om die keuze in vrijheid te maken en niet omdat ze het geld nodig hebben ofzo.

Citaat:
Ik denk gewoon ook zonder mijn Katholicisme,dat ze spijt krijgt als ze het weg zou laten halen.

Maar het is dus niet aan jou!

Citaat:
En natuurlijk heb ik er helemaal niets mee te maken,maar het wordt toch niet voor niets hier gepost?Dat vraagt toch om een reactie,ook uit de conservatieve hoek,waar er niet veel van zijn hier blijkbaar.

Dat vraagt helemaal niet om een reactie uit conservatieve hoek. Je hoeft niet elke reactie te geven. Repsecteer gewoon haar keuze, al had je het nog zo anders gedaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:54

Was dit topic een tijdje kwijtgeraakt, maar ik kan het niet anders dan met Shadow0 eens zijn :j. Vooral de laatste zin slaat de spijker op z'n kop. Je hoeft niet altijd te reageren, al helemaal niet 'omdat je een geluid uit de conservatieve hoek wilt laten horen'. Áls je dan wilt reageren, laat het bij een 'Sterkte' en, evt, áls de TS daarvoor open staat, 'ik bid voor je'. Dat kan óók een geluid uit de conservatieve hoek zijn, en daar is de TS waarschijnlijk veel meer mee geholpen dan een 'goh maar een kindje kan ook heel leuk zijn'.

TS zit nu eenmaal niet in een leuke, gezellige situatie, maar in een bijzonder klote situatie. En het is niet aan jou om daar een 'gezellige' wending aan te proberen te geven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:58

Citaat:
Ik denk gewoon ook zonder mijn Katholicisme,dat ze spijt krijgt als ze het weg zou laten halen.

Spijt hebben van een kind waar je niet op zit te wachten is inderdaad zo veel beter...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:12

TS, als je niet snapt dat jouw "gezellig hoor" superongepast is, dan heb je het inlevingsvermogen van een bloemkool. En dan kan je jezelf zo godsdienstig vinden, maar van naastenliefde waar Jezus over sprak zie ik 0.0 hoor. En als gelovige schaam ik me ronduit in jouw plaats. Niet lief van mij, maar ik vind het echt schandalig worden hoe je steeds alles naar jezelf trekt.

Als je echt wil weten waarom mensen kribbig op je reageren, daarom dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:32

Jammer dat hier een topic erg uit zn verband gerukt wordt. |(
Anjali reageert mss kort door de bocht maar zeker niet ongepast. De TS twijfelt daar zelf ook. Dus wellicht is het haar manier van moed inspreken.
Mijn ervaring is, dat ik nooit klaar was voor kinderen. Had gewoon geen "oer"moedergevoel. Toch werd ik zonder er een bewuste keuze voor had gemaakt zwanger. De hele zwangerschap vond ik vreselijk (dat is ook een taboe) maar ik had een stabiele relatie en ik ben ook anti-abortus. Het is een leventje en dat besef je pas als het kindje is geboren. Op het moment dat mijn kind geboren was, was ik direct "moeder". Bizar, want dat was ik zo niet van tevoren. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Er is niets waarvan je in het leven zoveel kan houden als van je kind. Ik zou haar nooit meer willen missen en ik zou mn leven voor haar geven.
Dat gevoel krijg je soms pas als je kindje is geboren. En als je ooit een kindje hebt doodgemaakt verscheurt je dat later in je leven, als het je daarna gegund is om nog kinderen te krijgen. Dat heeft overigens niets met godsdienst te maken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:42

Dan is het een heel slechte manier van moed inspreken. Kom op, "gezellig toch", really?!? Op het moment dat TS daar er alleen voor staat, de "vader" een junk is en ze zelf een pagina eerder schrijft wat haar zorgen allemaal zijn terwijl ze het nog maar pas weet en haar innerlijke waarschijnlijk één grote chaos is...dan afkomen met "gezellig toch"?!? En zoals Shadow eerder schreef: niemand heeft dan wat aan andermans ervaringen, gewoon steunende woorden zijn dan nodig.

Mensen altijd met "goedbedoeld advies", soms is enkel luisteren aan de orde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:52

Tieneke schreef:
Dan is het een heel slechte manier van moed inspreken. Kom op, "gezellig toch", really?!? Op het moment dat TS daar er alleen voor staat, de "vader" een junk is en ze zelf een pagina eerder schrijft wat haar zorgen allemaal zijn terwijl ze het nog maar pas weet en haar innerlijke waarschijnlijk één grote chaos is...dan afkomen met "gezellig toch"?!? En zoals Shadow eerder schreef: niemand heeft dan wat aan andermans ervaringen, gewoon steunende woorden zijn dan nodig.

Mensen altijd met "goedbedoeld advies", soms is enkel luisteren aan de orde.

Het is niet aan jou de goedbedoelde adviezen van anderen onderuit te halen, alleen omdat ze beïnvloed zouden zijn door godsdienstig denken. Em al was dat nog zo, dan is dat haar goed bedoelde advies.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:59

TS vraagt in dit topic wat er verkeerd loopt. En dit heeft in dit geval zelfs niks met het geloof te maken, maar met totaal gebrek aan empathie op dat moment naar TS in haar situatie toe. En dat is wat bij heel veel van de reacties van TS misgaat. Dat TS het zou houden, was een prima reactie geweest. "Gezellig toch" is het ergste aan die opmerking, slaat helemaal nergens op en maakt het beeld wat men hier van Anjali heeft er niet fraaier op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 01:16

Babootje schreef:
En als je ooit een kindje hebt doodgemaakt verscheurt je dat later in je leven, als het je daarna gegund is om nog kinderen te krijgen.

Hou op hoor! Die van mij vertrok vrijwillig (miskraam) na een bijzonder ongewenste, dwars door een spiraal heen, zwangerschap van 5 1/2 week. Spanje staat abortus toe na 6 weken.
En ik had het anders laten weghalen. En in die paar weken dat ik wist dat ik zwanger was heb ik gerookt, gedronken, rood vlees rauw gegeten: alles om ervan af te komen. De missie is blijkbaar geslaagd.

Fijn dat jij er anders over denkt, de zwangerschap hebt uitgezeten en je prompt moeder voelde.
Maar beticht mensen die een abortus ondergaan nu niet van het "doodmaken van een kindje" Spuugmisselijk word ik van die moordenaars betichtingen hier!

En nee, ik kan niet 'ineens' houden van mijn kind. Ik heb een hekel aan kinderen en ik heb dat klompje cellen in mijn buik vervloekt. En me nog nooit zo ellendig gevoeld.

Prachtig dat jij het anders hebt opgepakt. :) Maar níemand is een moordenaar omdat ze er anders over denkt en abortus ondergaat!

En het is me ook niet 'gegund' nog eens een kind te krijgen. Dat wil ik nog steeds niet. Ik heb mijn eileiders laten weghalen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 01:46

@ palmera: _/-\o_ _/-\o_

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 05:22

Wauw wat een haat over een "klompje cellen" je vervloekt iets wat zo weerloos is, maar goed jammer dat mensen die tegen arbortus zijn hier zo fel reageren.

Ts twijfelde dan mag je ook best de andere kant zeggen toch?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 06:01

Als je niet ziet dat in de situatie waarin die TS zich bevind de uitspraak ‘gezellig hoor’ totaal ongepast is dan heb je weinig medemenselijkheid in je zitten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 06:58

Niet dat ik de gezellig hoor reactie snap en ts is imo ook alles naar haar hand aan t zetten mbt t geloof dat ze heeft ( serieus... dingen anders interpreteren en een 2e geloof erbij omdat dat makkelijker uitkomt). Maar ik heb dan ook niks met de meeste geloven.
ECHTER vind ik t behoorlijk bizar dat alleen die opmerking met de grond gelijk gemaakt wordt terwijl die wellicht nog de minst heftige opmerking is.
Stom verwoord wellicht en miss uit e8gen overtuigingen. Maar wat ik daar voorbij zie komen aan reacties van beide kanten zijn te bizar.
Sowieso het pushen om het weg te laten halen.
Ik heb niks tegen abortus trouwens maar is nog altijd de keuze van de vader en moeder !

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:06

Pushen van die TS is sws totaal ongepast het is haar keuze. Maar er is toch ook een modopmerking over gemaakt om de partijen aan te spreken?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:17

Babootje schreef:
Jammer dat hier een topic erg uit zn verband gerukt wordt. |(
Anjali reageert mss kort door de bocht maar zeker niet ongepast. De TS twijfelt daar zelf ook. Dus wellicht is het haar manier van moed inspreken.
Mijn ervaring is, dat ik nooit klaar was voor kinderen. Had gewoon geen "oer"moedergevoel. Toch werd ik zonder er een bewuste keuze voor had gemaakt zwanger. De hele zwangerschap vond ik vreselijk (dat is ook een taboe) maar ik had een stabiele relatie en ik ben ook anti-abortus. Het is een leventje en dat besef je pas als het kindje is geboren. Op het moment dat mijn kind geboren was, was ik direct "moeder". Bizar, want dat was ik zo niet van tevoren. En ik heb er geen moment spijt van gehad. Er is niets waarvan je in het leven zoveel kan houden als van je kind. Ik zou haar nooit meer willen missen en ik zou mn leven voor haar geven.
Dat gevoel krijg je soms pas als je kindje is geboren. En als je ooit een kindje hebt doodgemaakt verscheurt je dat later in je leven, als het je daarna gegund is om nog kinderen te krijgen. Dat heeft overigens niets met godsdienst te maken

Je vergeet geloof ik dat alles wat je vertelt alleen maar Jouw ervaring/gevoel/leven is. Dus breng dat ook als zodanig en niet als zalig makend voor iedere vrouw.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:20

De ts koesterd(e) zelf een enorme kinderwens dus ook een stukje projectie denk ik.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:32

Ik denk niet dat de abortus discussie thuis hoort in dit topic, omdat het niet direct met religie te maken heeft. Er zijn religieuze mensen die voor abortus zijn, even als er niet religieuze mensen tegen zijn. Hier gaan zitten rellen omdat de “gezellig toch” opmerking niet echt gepast was, haalt niets uit. Ik vind dat Anjali haar best heeft gedaan netjes te reageren op de TS van dat topic zonder een geloofsovertuiging bij te dragen, als het een anonieme bokker was geweest, had niemand door gehad dat de motivatie vanuit een geloofsovertuiging kwam.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:34

Janinevv schreef:
Wauw wat een haat over een "klompje cellen" je vervloekt iets wat zo weerloos is, maar goed jammer dat mensen die tegen arbortus zijn hier zo fel reageren.

Ts twijfelde dan mag je ook best de andere kant zeggen toch?

Ik kan me Palmera’s reactie goed voorstellen. Een abortus is echt niet niks. En als je dan ook nog het verwijd krijgt een kindje vermoord te hebben(iets waar ik het pertinent mee oneens ben)...ja dan zou ik ook even rauw uit de hoek komen.

Als iemand geen kinderen wil, dan wil iemand geen kinderen. Das iemands goed recht. En abortus is daarvoor als al het andere gefaald heeft gewoon een goede optie voor.

En de opmerking Gezellig joh in het betreffende topic is echt zeer ongepast. Je kan ook bij je zelf(en je geloofsovertuiging) blijven in andere bewoordingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:39

Daphara schreef:
Ik vind dat Anjali haar best heeft gedaan netjes te reageren op de TS van dat topic zonder een geloofsovertuiging bij te dragen, als het een anonieme bokker was geweest, had niemand door gehad dat de motivatie vanuit een geloofsovertuiging kwam.

Maar dat is juist het punt. Ze hoeft haar geloof er helemaal niet buiten te laten. Als dat is wie je bent helemaal prima.

Maar, en ik herhaal mij zelf, het is de toon die de muziek maakt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:57

Inderdaad, NatasjavE. Anjali vraagt zich in dit topic af hoe het komt dat mensen zo fel op haar reageren. Wel, door dit soort reacties dus. Of het geloof er nu bijgehaald wordt of niet, het gaat erom dat de formulering vaak erg bot is en zonder oog voor de persoon waar het over gaat.

En ook in dit topic reageert ze praktisch niet op de meningen van anderen, maar komt er telkens een stuk tekst over zichzelf, enkel en alleen om het te verklaren. Ik zie nergens: Oh, ik wist niet dat ik zo kan overkomen, ik ga mijn best doen om wat meer empathie te tonen.

Of zoiets.