Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:15

We zijn ook met veel minder e :D lijkt me logisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:32

Ik geloof dat geen enkel land goed is in wegomleggingen (of ik ben er niet goed in) want die klere-dingen lijken je op het moment dat ze 100% zeker zijn dat je geen idé meer hebt waar je zit, standaard in de steek te laten. :roll:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:39

Wegomlegging blijft een geweldig woord.

Bam, de weg weer neer geschoten, omgelegd :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:54

Haha; over die woorden...
Ik had een keer les over longaandoeningen van een Vlaamse professor en die had het de hele tijd over luchtwegverwijderaars :')
Ik zag in gedachten al helemaal voor me hoe die luchtwegen verwijderd worden. Hier in NL zegt iedereen luchtwegverwijders.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:23

Ayasha schreef:
Ik geloof dat geen enkel land goed is in wegomleggingen (of ik ben er niet goed in) want die klere-dingen lijken je op het moment dat ze 100% zeker zijn dat je geen idé meer hebt waar je zit, standaard in de steek te laten. :roll:

In België is de wegaanduiding sowieso al vreselijk onduidelijk, doe daar nog eens wegomlegging bij... :')

Ohja en in België zeggen ze ook 'Ik ga mijn haren eens laten bijknippen.' Veel Nederlanders begrijpen blijkbaar niet wat 'bijknippen' is heb ik hier gemerkt op Bokt. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:25

Dat zeggen ze hier in NL ook hoor :j al is het een beetje een contaminatie van knippen en bijwerken :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:27

Bijknippen? Als je dat hier aan de kapper vraagt zeggen ze; ‘dat kan ik niet, ik kan er alleen wat afknippen’ :')

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:31

Zal dan waarschijnlijk afhangen van waar je in Nederland woont denk ik. :p
Zelf vind ik 'bijknippen' wel gewoon een 'handig' woord, het is toch zowat hetzelfde als iets 'bijwerken' dus ik snap de verwarring eigenlijk niet. xd

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:32

Bijknippen is hier rondom Rotterdam een normaal werkwoord hoor!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:46

Quebelle schreef:
Stromae, Truggerfinger, Blathazar, Bazart, Hooverphonic etc etc

Triggerfinger, vre-se-lijk :') Tijdens mijn stage in Belgie kwamen zij zo vaak op de radio dat ik er gek van werd. Ook totaal niet mijn muzieksmaak. Elke keer als ze op de radio kwamen, ging ik maar naar de wc :+

Edit: het viel me ook op dat Belgen veel naar Nederlandse muziek luisterden. Soms kende ik die artiest niet eens en zij wel haha. Kwamen ook veel Nederlandse zangers op de radio daar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:03

Ik vind het ook zo grappig als je in België een bord ziet met 'let op, werken!' of 'werken op de ring Antwerpen'.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:08

Hier in BE keek de kapper heel vreemd dat ik mijn pony wilde laten knippen, blijken ze hier een bles te noemen.....??????

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:14

Ik noem dat een froufrou.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:14

Een bles? _O- Daar heb ik als Belg nog nooit van gehoord. :') Wij noemen het eerder een 'frou'.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:16

Tja, Turnhout doet alles een beetje anders....... ;-)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:22

Daar zijn ze gewoon onder invloed van euhmm.. O:)
Nu vraag ik me af, in België zijn er zoal wat wijken of steden die erom bekend staan dat er nogel wat drugshandel gedaan wordt of dat je er 's nachts (als vrouw) beter niet alleen kan rondlopen. Hoe zit dat in Nederland?
Zoals Antwerpen in België, dat is echt een ramp 's nachts. :+

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:23

petra8 schreef:
Tja, Turnhout doet alles een beetje anders....... ;-)

Ik ben ook van Turnhout en wij noemen het een frul.

Een bles zeggen we wel als het schuin valt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:24

Ja schuin durf ik het ook nog een bles noemen. Maar zeker geen pony.
Gent is gelukkig veilig :j

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:26

Van Gent hoor ik inderdaad alleen maar positieve dingen. :)) Hasselt vind ik ook nog relatief veilig zolang je maar van het station wegblijft. En een paar uitzonderingen in de stad dan. :+

Van Houthalen en dergelijke gemeentes hoor ik van verschillende mensen toch wel wat speciale dingen. :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:30

Er zijn ook buurten waar ik in het donker niet alleen heen ga maar weinig gelukkig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:32

Of Belgen en Nederlanders zoveel verschillen weet ik eigenlijk niet zo. Wel vind ik de journalisten in België erg goed en vaak aardiger voor sporters en diegene die ze interviewen als de Nederlandse journalisten waar ik vaak met gekromde tenen naar zit te kijken. Juist door dat meer menselijke geeft dit vaak erg leuke openhartige TV interviews.
Nederlanders vind ik meer en meer erg onbeleefd naarmate ik langer in het buitenland woon. Direct zijn is OK, vind ik erg prettig, niet roddelen over mensen ook, maar de manier van communiceren vind ik vaak zo grof. Zelden woordjes er tussen als "a.u.b., of dank u wel", gelijk paf op het doel af. Vaak moet ik voor Nederlanders in het Frans zaken vertalen in winkels etc. Ik merk dat ik de vragen altijd wat vriendelijker maak en wat zachter. De mensen hebben meestal niet door wat ik zeg, dus dat kan goed. Al paar keer mee gemaakt dat ik alles voor elkaar krijg hier en de mensen zelf helemaal niets waar ik voor vertaal. Nederlanders hebben niet door dat ze vaak te direct zijn voor buitenlanders. Ze menen het niet zo.

De humor van Belgen is erg leuk vind ik. Bijvoorbeeld "loslopend wild en gevogelte" is erg leuk, of het programma taboe. Beiden zijn hilarisch. Maar echt wel anders als de humor van Nederlanders.
Belgen zijn vaak net als de Fransen te laat op hun afspraak. Minstens 15 minuten. Nederlanders zijn vaak iets te vroeg. Zijn ze hier ook niet altijd blij mee ben ik inmiddels achter :j .

In België worden andere uitdrukkingen gebruikt als in Nederland zoals al eerder in dit topic genoemd het woord "poepen". Die vind ik wel het bizarste. Maar ook gaan de Belgische jongeren "op kot" en de Nederlandse "op kamers". Mijn zoon woont in Gent, heeft daar de universiteit gedaan en is daar "de Hollander". Maar ze mogen hem heel erg graag en hij is helemaal opgenomen en maakt nooit nare dingen mee gebaseerd op het feit dat hij Nederlander is. Ik vind hem beleefder worden zo na al die jaren := , net als wij zelf hier.

Mijn favoriete journalist is de Belg: Rudi Vranckx die internationale conflicten verslaat en prachtige goed gedocumenteerde TV doet met name in het Midden Oosten. Sinds de Nederlandse ingewerkte journalisten teruggetrokken zijn volgen we hem want die man is echt steen goed.

DezeNaam schreef:
Nu vraag ik me af, in België zijn er zoal wat wijken of steden die erom bekend staan dat er nogel wat drugshandel gedaan wordt of dat je er 's nachts (als vrouw) beter niet alleen kan rondlopen. Hoe zit dat in Nederland?
Volgens mij het zelfde. Is moeilijke problematiek. Wel is het zo dat Nederland de wijk aanpak ken (ook als het om extremisten gaat) en probeert in de haarvaten van de samenleving de politie, wijkagenten en andere werkers te hebben. Dit zag ik hier een keer op de Franse TV uitzenders waar deze aanpak geroemd werd en waar men dit wilde gaan navolgen in Parijse banlieus.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:05

Ayasha schreef:

_O- Geweldig :') Wel waar!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:11

poes schreef:

Dat is toch zo’n zacht wafelkoekje voor oude mensen? :+ Hier in NL iig.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:23

DezeNaam schreef:
Daar zijn ze gewoon onder invloed van euhmm.. O:)
Zoals Antwerpen in België, dat is echt een ramp 's nachts. :+

Ik ben toen ik in Antwerpen woonde ook meerdere keren gewaarschuwd om niet alleen over straat te lopen in de nacht. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar heb het toch maar niet geprobeerd. Was misschien maar goed ook als ik jouw berichtje zo lees. :=

In Nederland heb je denk ik ook wel zulke wijken, vooral in grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Maar ik woon zelf in een kleine stad, dus daar gebeurt eigenlijk bijna nooit wat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:33

verootjoo schreef:
poes schreef:

Dat is toch zo’n zacht wafelkoekje voor oude mensen? :+ Hier in NL iig.

Nog nooit van gehoord :D