Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:04

Juist hier in het oosten trekt de werkgelegenheid enorm aan gelukkig

Ik ben dagelijks dankbaar een partner te hebben die mij financieel kan.opvangen sinds ik niet meer kan werkenen ja lief en leed he.

Doe wel vrijwilligerswerk en vrijblijvend ook nog vanmorgen nog afgezegd omdat ik niet op de fiets die kant uit kan
Heel simpel koffie drunkdrinken en met ouderen af en toe een nagel lakken enz

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:06

Citaat:
Bij gewoon werk een uur extra werken is een uur extra loon

Wat extra belast word.

Werken loont in nederland al lang niet meer hoor.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:07

Elk uur werk is ook loonbelasting afdragen, als je twee banen hebt dan draag je in verhouding extra af :)

@ Echwel, koffiedrinken met ouderen vind ik enorm belangrijk persoonlijk. Jammer dat ze niet kunnen regelen dat je kan komen ongeacht op eigen houtje of dat ze je kunnen halen en brengen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:08

Ayasha schreef:
Ik ben letterlijk op het punt gekomen dat ik tegenwoordig gewoon zeg "ik werk niet." omdat ik de veroordeling daarover beter kan incasseren dan wanneer ik zeg dat ik invaliditeit (de belgische versie van Wajong) heb. :)
In België wordt je trouwens wel gekort bij samen wonen of huwelijk. :) Dat is in Nederland (nog) niet geloof ik he?

Hangt van de uitkering af, sommige wel en sommige niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:10

Tja het is niet anders

Extra belasting komt uit het verleden toen linkse kabinetten vinden wie meer verdient betaald heel veel meer
Wat dat betreft mag voor mij het belastingstelsel democratischer iedereen eenzelfde percentage betalen laten we op 35% gaan zitten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:13

Loonheffing op een minimum uurloon zonder korting is een behoorlijke hap hoor.
Er zijn genoeg mensen die per baan het minimum verdienen en ook moeten afdragen terwijl ze de tweede baan nodig hebben. (laag urencontracten bijvoorbeeld)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:18

Uhm, maar.. Even over dat verhaal een paar pagina's terug van de twee Wajongers die samen willen wonen.. In de bijstand krijg je bij samenwonen ongeveer 1300 euro, daar komen de toeslagen dan nog bij op neem ik aan? Ik begrijp niet zo goed hoe je daar niet samen van (bij elkaar ruim 1600 euro) kan rondkomen, tenzij je levensstandaard echt veel te hoog is.

Ik leef samen met mijn vriend vaak onder het bestaansminimum, dat is ongeveer 1600 euro. Onze eigen keuze, dus ik zeur nergens over. En nee, voordat ik er commentaar over krijg, ik krijg geen bijstand bijgevuld en dat wil ik ook helemaal niet. Maar helemáál omdat we er dus met gemak van rondkomen. Er waren ook tijden dat we de helft hadden en dan werd het moeilijk.
Je moet alleen niet als een koning willen leven, en dan nog kom ik niks tekort. Op 800 euro moesten we elk dubbeltje inderdaad omdraaien maar dat is nu écht écht niet het geval.

Ik vind het niet meer dan terecht dat je niet meer het volle pond krijgt als je samenwoont.. Het hangt er natuurlijk vanaf waar je woont hoeveel je huur kost, maar als je beide toch niet werkt hoef je ook niet perse in het stadscentrum van Amsterdam te gaan wonen.

Overigens gun ik iedere persoon met een handicap een fijn leven, de mogelijkheid om hobbys uit te oefenen, af en toe uit eten te gaan, af en toe leuke dingen te kunnen kopen... Maar zelfs onder het bestaansminimum kan ik dat, of mijn standaard moet veel lager zijn dan het gemiddelde ofzo, ik weet het niet.. :')

Waar het overigens pas moeilijk begint te worden, is als je tussen boot en wal valt, en dus nét iets teveel verdient om alle subsidies en teruggaven te krijgen, en net te weinig om dat voldoende te compenseren. Dan moet je ineens veel harder werken voor hetzelfde minimum inkomen. En ohja, je mag geen goedkoop huurhuis meer want je verdient te veel.. :+ Deze mensen hebben veel meer pech in mijn ogen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:23

Petpa schreef:
Een boer kan een ander beroep kiezen...

Dat geldt niet voor sommige wajongers!

Dan heb je nogal een rooskleurig beeld van de boeren op dit moment :) Nee, die kunnen niet zomaar een ander beroep kiezen en een andere baan gaan doen :n

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:25

Overigens weet ik dat er in Amsterdam winkels zijn die personeel zoeken maar nu al een half jaar niemand kunnen vinden. Reden: werknemers willen alleen een aanvulling op hun bijstand en dus wordt er maximaal een aantal uur gewerkt, anders worden ze gekort en dan heeft het in hun ogen geen zin.

In de winkel waar ik werk zijn ook voornamelijk buitenlanders aan het werk trouwens, veel oost-europeanen ook, uit Spanje, Portugal, Estland, Polen, Syrie, Bulgarije, Engeland en nog meer landen. Vreemd genoeg melden zich weinig Nederlanders, al heb ik die ook wel als collega hoor, vooral studenten en moeders. Maar ik merk wel dat vooral de Oost Europeanen extreem gemotiveerde harde werkers zijn, elk uurtje nemen ze aan, over de bijstand heb ik ze nog nooit gehoord.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:27

Echwel schreef:
Tja het is niet anders

Extra belasting komt uit het verleden toen linkse kabinetten vinden wie meer verdient betaald heel veel meer

...ik weet niet of ik je compleet volg.
Mogelijk vond jij Balkenende III of Rutte II links. (Ik vond ze iets minder rechts dan de rest.)

Op zich is het motto 'de zwaartste lasten op de sterkste schouders' idd links. (Het is allang niet meer van toepassing, lees dit topic maar.)

Veel gesteggel in dit topic gaat over mensen met een smalle beurs die net iets meer of minder betaald krijgen vanwege 'toeslag zus wel of toeslag zo niet.'
Citaat:
Wat dat betreft mag voor mij het belastingstelsel democratischer iedereen eenzelfde percentage betalen laten we op 35% gaan zitten

De vlaktaks werkt nadrukkelijk in de richting "de zwaarste lasten op de smalste schouders".
Noch democratisch noch sociaal.
Voor multimiljonairs zoals Ruud Lubbers (God hebbe zijn ziel) is het natuurlijk wel leuk...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:53

karuna schreef:
Had graag gezond geweest en gewoon gewerkt en wat met opleiding kunnen doen. Kf had destijds met fulltime ziek moeten melden en blijven. Niet steeds weer proberen in minder uren. Daardoor zit ik nu in de situatie waar ik zit. -O-

Amy daar zit nu precies het probleem. Eerst moet je je wao of wajong bijelkaar verdienen, oftewel elke euro die je verdient wordt afgehouden van je uitkering (terecht overigens) alleen nu moet je eerst die eerste 50 euro verdienen. Pas als je meer verdient dan dat dan pas zie je er wat van terug in de portomonaie. Bij gewoon werk een uur extra werken is een uur extra loon

En dat is dus niet waar, helaas ;).

Tiggs

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:52

Zonder me in de discussie te willen mengen: vergeet niet dat hoe meer je werkt/verdient hoe meer ziektekostenpremie (ben de juiste naam ervan even kwijt..) je betaalt. Dat wordt geloof ik nogal eens vergeten.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:54

Tiggs schreef:
Zonder me in de discussie te willen mengen: vergeet niet dat hoe meer je werkt/verdient hoe meer ziektekostenpremie (ben de juiste naam ervan even kwijt..) je betaalt. Dat wordt geloof ik nogal eens vergeten.

In Nederland niet?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:55

quera schreef:
Tiggs schreef:

In Nederland niet?

Jawel, kijk maar eens op je loonstrook.
Volgens mij premie ZVW?

Edit: quote van de belastingdienst
Citaat:
U betaalt de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (bijdrage Zvw) aan de Belastingdienst

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:57

Aha ja dat is inderdaad waf anders :j

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:13

Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is in bijna alle gevallen een werkgeversbijdrage, tenzij je freelanct, een bijzondere arbeidsverhouding hebt of dga bent.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:15

Tink89 schreef:
Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is in bijna alle gevallen een werkgeversbijdrage, tenzij je freelanct, een bijzondere arbeidsverhouding hebt of dga bent.

Je hebt gelijk... Ik zou zweren dat ie er vroeger bij stond, maar nu in ieder geval niet meer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:22

Tink89 schreef:

Of zzper bent :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:35

LadyMadonna schreef:
Tink89 schreef:

Of zzper bent :')

Ja, maar dan heb je geen loonstrook waar die op staat ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:39

Tink89 schreef:

Nee, ik krijg gewoon een rekening van de belastingdienst of ik het “even” over wil maken :')

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:24

LadyMadonna schreef:
Tink89 schreef:

Nee, ik krijg gewoon een rekening van de belastingdienst of ik het “even” over wil maken :')

Maar dat weet je van tevoren, dat je dat zult moeten betalen.

Maar goed, we gaan offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:43

Tiggs schreef:

https://www.zorgwijzer.nl/faq/wat-is-de ... e-bijdrage
En om even ergens een bom onder te leggen.
Er is gepoogd de grens waarop nog % premie wordt ingehouden te verhogen.
Ging niet door want die 6,9 % van vb €65000,- was toch wel een berg geld minder per maand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:31

Tink89 schreef:

Dat had je gedacht, er gaat maandelijks nog een fiks bedrag naar de ziektevoorzieningen van je bruto salaris, bij ons een hele klap naast elke maand 240 euro aan gewone premie. Dus niks werkgeversbijdrage.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:06

Is er dan onlangs iets veranderd? Ik dacht namelijk dat het er bij mij ook altijd stond, maar er wordt nu alleen pensioen en loonheffing afgetrokken (of zit het stiekem in dat bedrag?).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:16

Tiggs schreef:
Is er dan onlangs iets veranderd? Ik dacht namelijk dat het er bij mij ook altijd stond, maar er wordt nu alleen pensioen en loonheffing afgetrokken (of zit het stiekem in dat bedrag?).

Is in 2013 afgeschaft (niet meer zichtbaar). Wordt via de loonheffing afgedragen.