Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:48

Hiraeth schreef:
Aranel schreef:
Ik denk dat Barbet meer bedoelde dat er in kleine dorpen minder donkere mensen wonen die zwarte Piet als racistisch zien. :)

Gelukkig zijn het niet alleen donkere mensen die beseffen dat zwarte piet racistische elementen heeft. ;) Wel zijn dit soort gebieden vaak conservatiever, kun je ook duidelijk zien bij de presidentsverkiezingen in Amerika. :)

Het is nooit racisme geweest, waarom nu ineens dan wel? Zeker als het originele verhaal al zo vaak belicht is..

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:49

Indestal schreef:
Het is nooit racisme geweest, waarom nu ineens dan wel? Zeker als het originele verhaal al zo vaak belicht is..

Afbeelding

Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:52

Citaat:
Ik denk dat Barbet meer bedoelde dat er in kleine dorpen minder donkere mensen wonen die zwarte Piet als racistisch zien. :)

Gelukkig zijn het niet alleen donkere mensen die beseffen dat zwarte piet racistische elementen heeft. ;) Wel zijn dit soort gebieden vaak conservatiever, kun je ook duidelijk zien bij de presidentsverkiezingen in Amerika. :)

In de dorpen, platte land denkt en leeft men niet met racisme, maar ons kent ons.....als je roetvegen hebt ben je herkenbaar is feest kapot! Het feest is juist zo leuk als oom, buurman, buurtgenoot voor zwarte piet kan spelen...op school desnoods de vaders mee kunnen doen...is kinderfeest, zijn we dat vergeten? Kinderen die in racisme denken?

De grote mens zet dit in om elkaar dwars te zitten.....

Indestal

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:53

Mixje kom je weer aan met je 1933?..
Misschien beter berichten van de koopvaardij met de galjoenslaven?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:26

elenaMM77 schreef:
Barbet schreef:
Hier in de omgeving waar ik woon, speelt dat allemaal helemaal niet van zwarte piet.
Alle pieten zijn hier gewoon zwart, met oorbellen en al.
Ook als morgen hier in de haven de boot aankomt, is met echte zwarte pieten.

Het is denk ik vooral in het westen/randstad waar het probleem echt speelt.
Ik denk omdat daar ook de meeste mensen wonen met een donkere kleur.
Die zie je hier niet zoveel, in de dorpen al helemaal niet, in sommige grotere steden in de buurt dan wel.

Maar ik vind ook, zwarte piet is gewoon zwarte piet en heeft niks met slavernij of racisme te maken.
Dat hebben mensen er zelf van gemaakt.

wat zijn echte zwarte pieten?
ik zal je even uit de droom helpen..
zwarte piet en sinterklaas zijn verzonnen personen in dit geval..

als de originele 1 page die de heilige van mira al had pik en pik zwart was.
dan was dat geen schmink, hij kroop niet door schoorstenen en de naam die hij van zijn ouders gehad heeft zal zeker geen Piet geweest zijn..

dus echte zwarte pieten? pieterman is alleen maar de naam geweest omdat wij europeanen het teveel moeite vonden om een afrikaanse naam correct uit te spreken, of ze allemaal simpelweg 1 naam gaven omdat Kunta Kinta teveel klonk als iemand die recht over eigen lijf en leden had, nee die noem je pietje, zoals je je vee ook een naam geeft..

zo kwamen europese namen voor een afrikaanse afstammeling tot stand

echte pieten? die heilige had in de oudste afbeeldingen 1 donkere page, die later bekend stond onder de naam (eigenlijk heel denigrerend) pieterman, een bediende.

Nee hoor. De naam piet is een verwijzing naar vogel. Hele sinterklaasgebeuren stamt af van wodan en de pieten zijn de zwarte raven. Ja ja zo oud is de traditie al. Deze heeft niks en niks met donkere mensen van doen. Ze wisten hier toen nog niet dat die bestonden. Dat later domme mensen (die schoolmeester bijv.)die invulling eraan gaven is wel jammer.
Dus dat ze hier de afrikaanse naam te lastig vonden is echte kul en eigenlijk weer negatieve stemmingmakerij. Hee weg met ons enzo.

Wij zijn net zo goed een product van onze geschiedenis als onze getinte medemens. Wij zijn niet schuldig aan onze gedchiedenis en kunnen deze ook niet terugdraaien. Als nou alle grote mensen dit beseffen en mekaar de hand geven. Het is nu aangepast en dan moet het ook een keertje klasr zijn. Dat gezeur elk jaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:02

Ja precies.

Sint Nicolaas heette Wodan.
Wodan reed op Sleipnir, een paard met 8 benen, dat dus ook over daken en wolken kon lopen.
En Wodan had volgens mij geen groot boek waar alles instond - maar wel een kraai of raaf die hem van alles vertelde.

....die vogel had vast en zeker een naam, weet iemand die?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:05

Google :)
Odin is de oppergod uit de Noorse mythologie. Het is een god die op zeer diverse manieren in verhalen naar voren komt. Dit is ook te merken aan de grote hoeveelheid namen waarmee naar hem verwezen wordt, dit zijn er meer dan tweehonderd. Wodan is hier de bekendste van. Odin wordt vaak afgebeeld met een aantal van zijn specifieke attributen. Zijn speer Gugnir, de ring Draupnir, een staf, de twee wolven Geri en Freki, de raven Huginn en Muninn en zijn achtbenige paard Sleipnir.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:41

Vogels noemden ze vroeger vaak pietjes. De eerste kleurling die piet heet, moet denk ik nog geboren worden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:50

Denken dat het eeuwenoude sinterklaasfeest in oorsprong ook maar iets met ras of huidskleur te maken heeft. Ja dan maken diegenen die zich dat bedenken zich wel heel belangrijk in een traditie die er al was toen we nog in berenvellen in ons hol zaten te kleumen. Juist door alle verplichte politiek correcte, gelooftechnische aanpassingen. Zijn we gekomen tot de huidige verhaspeling. Een soort nepbisschop met een zwartgeschminkte clown.
Realiseer je dit, weet dat het in oorsprong onschuldig was en pas het gewoon lekker aan zodat het in het huidige straatbeeld past. Prima toch, iedereen weer blij.

Het zou oprecht jammer zijn om deze traditie kwijt te raken en te vervangen door kerst. Sinterklaas is zo typisch nederlands en belgisch. Nergens ter wereld hebben ze dit verder. Is toch hartstikke geinig. En ook met een aangepaste piet is het leuk te maken voor je kind.

Juist als je je kind het feest onthoudt omdat je boos wordt van de aanpassingen laat je je traditie afpakken.
Laatst bijgewerkt door piezze op 13-11-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:55

snuffie123 schreef:
Cowboy55 schreef:
Ik zag net op het Journaal dat ze in Belgie collectief over zijn gegaan naar roetvegen piet. Gewoon, in onderling overleg.

Mischien moeten we ophouden met Belgenmoppen en ze Hollandermoppen gaan noemen......

Huh echt!?
Ik was een paar dagen geleden nog in België alwaar de Belgen zeiden dat de hele discussie daar niet bezig was. Ze zei dat ze daar "gewoon vertelden dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen en punt uit." Geen discussies niks zei ze. En nu hoor ik opeens dat het toch opeens is veranderd?

hoe denk je dat roetvegen onstaan.. als piet door de schoorsteen komt is een vlekkerig of vegerig uiterlijk veel plausibeler dan afrikaans diep zwart 'huidskleur' uiterlijk.

als ik binnenkwam van een dag buitenspelen zag ik ook 'zwart' maar nooit egaal..

dus de belgen doen precies wat ze zeggen toch.. zwarte piet blijft zwart omdat hij door de schoorsteen komt, zijn uiterlijk komt daar mee overeen..

Nederland is de gene die blijft doen voorkomen alsof zwarte piet door de schoorsteenkomt en er 'even schoon diep zwart ingaat' als dat hij eruit komt.. zelfs als je een afrikaan door de schoorsteen mikt, komt hij er grauw gestreept/gevlekt uit.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:09

elenaMM77 schreef:
snuffie123 schreef:

Huh echt!?
Ik was een paar dagen geleden nog in België alwaar de Belgen zeiden dat de hele discussie daar niet bezig was. Ze zei dat ze daar "gewoon vertelden dat zwarte piet zwart is door de schoorsteen en punt uit." Geen discussies niks zei ze. En nu hoor ik opeens dat het toch opeens is veranderd?

hoe denk je dat roetvegen onstaan.. als piet door de schoorsteen komt is een vlekkerig of vegerig uiterlijk veel plausibeler dan afrikaans diep zwart 'huidskleur' uiterlijk.

als ik binnenkwam van een dag buitenspelen zag ik ook 'zwart' maar nooit egaal..

dus de belgen doen precies wat ze zeggen toch.. zwarte piet blijft zwart omdat hij door de schoorsteen komt, zijn uiterlijk komt daar mee overeen..

Nederland is de gene die blijft doen voorkomen alsof zwarte piet door de schoorsteenkomt en er 'even schoon diep zwart ingaat' als dat hij eruit komt.. zelfs als je een afrikaan door de schoorsteen mikt, komt hij er grauw gestreept/gevlekt uit.

Daar heb ik het toch ook niet over. Het gaat mij er meer om dat ze zei dat ze er totaal niet mee bezig zijn daar en dat zwarte piet gewoon zwart blijft (zoals hij is) en nu dus toch opeens begerig is geworden.

Ik ben overigens niet helemaal tegen verandering dus, maar verander dan het (slaven)pakje een beetje. Het zwarte is er om de mensen onder de schmink onherkenbaar te maken en met roetvegen zie je gewoon nog teveel de persoon eronder.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:12

roetvegen kun je zo dik aanbrengen als je zelf wilt zonder het egaal zwart te maken..
als je als reden 'schoorsteen' aandraagt, is er in de redenering van de belgen niets veranderd,
ze zijn alleen dichter op het uiterlijk gaan zitten dat met de uitleg overeen komt.

van mij mag je best pikzwart gebruiken als je wilt.. maar dep het aan en laat er huid doorheen glanzen.. dan is het 'roet'. egaal dichtsmeren is andere huidskleur maken.

Afbeelding

hier zou je als volwassene al heel goed moeten kijken of het iemand wel echt is,
als kind zie je dat echt niet zomaar (en anders moet je tante sjaan niet schminken, maar gewoon iemand van een straat verderop).. en dit kun je nog dikker aanbrengen zonder dat het egaal wordt.

is het een bekende, gewoon meer roet, is het een onbekende, dan hoef je lang zoveel niet aan te brengen.. daardoor heb je een mix aan dik in het roet en dun in het roet zitten.. en dan kun je er zelfs nog een pikzwarte tante sjaan of ome kees bij doen als je persee wilt, maar is het geen exclusief afrikaans uiterlijk meer.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:16

elenaMM77 schreef:
roetvegen kun je zo dik aanbrengen als je zelf wilt zonder het egaal zwart te maken..
als je als reden 'schoorsteen' aandraagt, is er in de redenering van de belgen niets veranderd,
ze zijn alleen dichter op het uiterlijk gaan zitten dat met de uitleg overeen komt.

van mij mag je best pikzwart gebruiken als je wilt.. maar dep het aan en laat er huid doorheen glanzen.. dan is het 'roet'. egaal dichtsmeren is andere huidskleur maken.

Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Ik snap dat de redenering niet is veranderd, maar die vrouw had het er expliciet over dat er NIETS veranderd aan zwarte piet. Daar valt voor mij dan ook het uiterlijk en dus de egale zwarte schmink onder.

Met het laatste ben ik het dus opzich helemaal eens. Maar zoals ze het nu doen bij RTL zijn het gewoon een paar heel lichte streepjes/veegjes en dat vind ik dan weer jammer, want iedereen herkent diegene eronder en het lijkt totaal niet meer op wat het was.

Die afbeelding vind ik dan eigenlijk nog net ietsje te licht, want ik zou tante staan wel herkennen. Iemand van verderop is toch lastiger te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:52

Ik ben tegen roetpieten. Ik ben ook tegen demonstreren/ verpesten van een kinderfeest.
Bij ons werd bij de intocht werden liedjes gezongen waar ik helemaal achter sta, maar die somige hier echt zouden doen gruwelen hahaha! :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:00

Shanna schreef:
Ik ben tegen roetpieten. :D

Er liep gisteren een lelijke pafferige witte Piet mee zonder roetvegen met een groen pak.
Beter had hij zijn gezicht groen gemaakt....

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:34

Indestal schreef:
Mixje kom je weer aan met je 1933?..
Misschien beter berichten van de koopvaardij met de galjoenslaven?

Nooit racistisch is nooit racistisch, ook niet in 1933. Of heb jij een nieuwe betekenis van het woord "nooit" gevonden die ik nog niet ken?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 16:28

Wat wil je met je nooit? Hoeveel mensen lopen er in de optocht die kranten schreven en lazen in 1933? Is dat de huidige generatie. Wat wil je toch o zo graag hardmaken? Dat de huidige maatschappij zo praat en schrijft? Het onder de steen dogma komt weer in mij op..

Er was eens een Quincy die zich ineens totaal niet lekker in zijn velletje voelde en eens even graag flink tegen de witte Nederlander wilde trappen..en zijn getrap werd opgepakt door meer snielige mensen die vinden dat niet iedereen hun leuk vind en hier en daar wel eens een akelige opmerking las of kreeg, iets wat elke kleur tegen een andere kleur doet, dat terzijde.

Toen kwam er een Sylvana die een erg mooie carriere bij de radio en tv heeft opgevouwd als erg jonge meid nog, jarenlang mooi meegedraaid in dat o zo racistische omroepland en ineens kwam ze in een identiteitscrisis en vond dat ze solidair moest zijn met haar VOORvaders waarvan er geen een meer leeft en geen een witte man meer in leven is.
Sylvana was al niet meer zo in de picture op tv en radio, omdat ook zij plaats moet maken voor een jongere generatie en vond dat ze de media weer kon opzoeken om zich bij Quincy zijn gezeur aan te sluiten.

Nou sneeuwbal, heel veel bleren, heel veel de media opzoeken, heel veel racisme schreeuwen, veel mensen in de hoek jagen, mensen voor schut zetten, mensen met een mond vol tanden zetten en toen stond er een groep op doe boos werd...en het gehuil heeft zijn podium gekregen.

Heerlijk zakt ze met haar geblondeerde lokken terug in haar armstoel, de bankrekening loopt weer vol, die bleef nl al tijdje leeg door en nu door alle praatprogramma's begint het weer te lopen, om smakelijk te lachen hoe iedereen elkaar in de haren vliegt...vrolijk zal ze wellicht meedoen met de sinterklaas viering in Suriname inclusief zwarte piet met rode lippen en oorbellen, haar geliefde neefjes en nichtjes in de stoet elk aan een handje..
Lees eens haar facebook, dat komt over als een recalcitrant puber kind dat echt overal maar dan ook overal iets achter zoekt en met alles maar dan ook alles zich gediscrimineerd voelt..DENK is blij met haar, een boegbeeld dat zo gefrustreert is dat elke speldeknop haar op knopje AAN zet...

Kom op zeg!
En discriminatie? Ben je bewust dat je mij heel erg discrimineerd om mijn andere mening? iedereen die niet met jouw clubje meeloopt wordt op een schofterige manier in het hoekje racist gedrukt. En dat is discrimininatie! Punt!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:52

Shanna schreef:
Ik ben tegen roetpieten. Ik ben ook tegen demonstreren/ verpesten van een kinderfeest.
Bij ons werd bij de intocht werden liedjes gezongen waar ik helemaal achter sta, maar die somige hier echt zouden doen gruwelen hahaha! :D

Ik ben blij dat je je geamuseerd hebt......

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:00

Indestal schreef:
Wat wil je met je nooit? Hoeveel mensen lopen er in de optocht die kranten schreven en lazen in 1933? Is dat de huidige generatie. Wat wil je toch o zo graag hardmaken? Dat de huidige maatschappij zo praat en schrijft? Het onder de steen dogma komt weer in mij op..

Er was eens een Quincy die zich ineens totaal niet lekker in zijn velletje voelde en eens even graag flink tegen de witte Nederlander wilde trappen..en zijn getrap werd opgepakt door meer snielige mensen die vinden dat niet iedereen hun leuk vind en hier en daar wel eens een akelige opmerking las of kreeg, iets wat elke kleur tegen een andere kleur doet, dat terzijde.

Toen kwam er een Sylvana die een erg mooie carriere bij de radio en tv heeft opgevouwd als erg jonge meid nog, jarenlang mooi meegedraaid in dat o zo racistische omroepland en ineens kwam ze in een identiteitscrisis en vond dat ze solidair moest zijn met haar VOORvaders waarvan er geen een meer leeft en geen een witte man meer in leven is.
Sylvana was al niet meer zo in de picture op tv en radio, omdat ook zij plaats moet maken voor een jongere generatie en vond dat ze de media weer kon opzoeken om zich bij Quincy zijn gezeur aan te sluiten.

Nou sneeuwbal, heel veel bleren, heel veel de media opzoeken, heel veel racisme schreeuwen, veel mensen in de hoek jagen, mensen voor schut zetten, mensen met een mond vol tanden zetten en toen stond er een groep op doe boos werd...en het gehuil heeft zijn podium gekregen.

Heerlijk zakt ze met haar geblondeerde lokken terug in haar armstoel, de bankrekening loopt weer vol, die bleef nl al tijdje leeg door en nu door alle praatprogramma's begint het weer te lopen, om smakelijk te lachen hoe iedereen elkaar in de haren vliegt...vrolijk zal ze wellicht meedoen met de sinterklaas viering in Suriname inclusief zwarte piet met rode lippen en oorbellen, haar geliefde neefjes en nichtjes in de stoet elk aan een handje..
Lees eens haar facebook, dat komt over als een recalcitrant puber kind dat echt overal maar dan ook overal iets achter zoekt en met alles maar dan ook alles zich gediscrimineerd voelt..DENK is blij met haar, een boegbeeld dat zo gefrustreert is dat elke speldeknop haar op knopje AAN zet...

Kom op zeg!
En discriminatie? Ben je bewust dat je mij heel erg discrimineerd om mijn andere mening? iedereen die niet met jouw clubje meeloopt wordt op een schofterige manier in het hoekje racist gedrukt. En dat is discrimininatie! Punt!

Heel verhaal, maar het was een reactie op iemand die zei dat het nooit racistisch geweest is.
Ik neem aan dat jij die krantenknipsels ook racistisch vindt(anders zou je niet het argument gebruiken dat het 1933 was).

Conclusie: Het klopt niet dat het nooit racistisch was.

Een Sylvana of Denk of wie dan ook boeit me eerlijkgezegd niet heel veel :)
De kinderombudsman vindt dat het aangepast moet worden, dat zegt voor mij wel wat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 18:48

O.K., Indestal, jij voelt je gediscrimineerd.
Waar op precies?
Hoe is dat voor jou...?
Welk gevoel over jezelf geeft jou dit...?
Wat zou je van de tegenpartij willen...?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 19:00

Ik heb daarnaast ook het vermoeden dat de felle voorstanders niet alleen maar zo fel reageren omdat ze echt niet kunnen leven met een roetpiet, maar om wat diepere oorzaken. Dat ze voor racist worden uitgemaakt. Dat dingen waar ze van houden ineens weg moeten omdat andere mensen er niet van houden. Omdat ze zich afvragen waar het gaat ophouden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:06

Sheran schreef:
Ik heb daarnaast ook het vermoeden dat de felle voorstanders niet alleen maar zo fel reageren omdat ze echt niet kunnen leven met een roetpiet, maar om wat diepere oorzaken. Dat ze voor racist worden uitgemaakt. Dat dingen waar ze van houden ineens weg moeten omdat andere mensen er niet van houden. Omdat ze zich afvragen waar het gaat ophouden.

Maar is dat zo verkeerd dan? Ik kan me hier inderdaad best in vinden, maar vind het niet raar dat veel mensen zo denken.
Ik snap gewoon niet waarom er zo'n nadruk op gelegd moet worden. Juíst door die nadruk erop te leggen, maak je het erger. Houdt iedereen op over racisme, dan denk ik oprecht dat mensen over 50 jaar niet eens meer weten wat racisme precies inhoudt. Dat het dan eigenlijk weg is.

Ik heb inderdaad het idee dat deze mensen tegen zwarte piet het idee hebben dat alleen zij worden gediscrimineerd, maar niet doorhebben dat ze dat misschien zelf ook wel doen en ze niet de enige zijn die worden gediscrimineerd.
Ik hou echt niet van mensen die in de slachtofferrol kruipen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:16

Sheran schreef:

....tja, wat heet 'diep', wie zal het zeggen?

Voor mij zit er een groot verschil tussen
'Zwarte Piet (met oorringen zoals negerslaven, etc.) is racisme'

of: 'mensen die Sinterklaas vieren zijn racisten'.

De laatste variant heb ik nergens gehoord.
Ik vind het erg naar als mensen zich hier naar over voelen, maar het verschil is mij dermate helder dat ik niet veel meer kan doen dan het verschil benoemen.

En tja, als je er echt van houdt dat Piet er uitziet op een manier die voor kinderen beledigend is, dan blijft mij dit spijten - maar verplaat je dan eens in de ander, we zijn niet alleen op de wereld.

Met wat kleine aanpassinkjes lekker Sinterklaasfeest vieren, liedjes zingen - ik heb gisteren genoten van de politie agent die ook Piet wilde zijn en dus een blauwe Piet werd. Heerlijk!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:21

snuffie123 schreef:
Juíst door die nadruk erop te leggen, maak je het erger. Houdt iedereen op over racisme, dan denk ik oprecht dat mensen over 50 jaar niet eens meer weten wat racisme precies inhoudt. Dat het dan eigenlijk weg is.

Ik wil best geloven dat jij dit oprecht denkt.
Maar noch de ervaringen van onderdrukte mensen, noch de bevindingen van de wetenschap ('hoe werken deze mechanismen nou?') wijzen in deze richting.

Citaat:
Ik heb inderdaad het idee dat deze mensen tegen zwarte piet het idee hebben dat alleen zij worden gediscrimineerd, maar niet doorhebben dat ze dat misschien zelf ook wel doen en ze niet de enige zijn die worden gediscrimineerd.
Ik hou echt niet van mensen die in de slachtofferrol kruipen.

Wat vind jij een slachtofferrol?
....er is een groot verschil tussen 'slachtoffer zijn' (van een auto ongeluk, racisme, verkrachting of wat dan ook) en 'in een slachtofferrol kruipen'.
Slachtoffer zijn is nooit of te nimmer je eigen keuze.
Je verweren tegen je slachtofferschap: van harte aanbevolen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 20:25

Ik vraag me trouwens af of die kerel die als zwarte sinterklaas maasluis rondwandelde zich ook gerealiseerd heeft dat dit politiek nogal gevoelig kan liggen (indonesie).