Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:02

Mensen denken in schema's, en naarmate je ouder wordt en meer ervaringen krijgt worden die schema's uitgebreider. Kinderen hebben nog hele simpele schema's (bijv. Dier met 4 benen en staart = hond; jonge kinderen noemen een kat bijv ook een hond dan).
Zon kinder attractie moet dus in een kinderlijk schema passen, anders snappen ze het niet.

Dus, mensen denken wel degelijk in hokjes, alleen worden die hokjes steeds gedetailleerder en uitgebreider :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:11

Sees schreef:
Oh my is Frog een scheldwoord voor Fransen? Dan is de film Flushed away ook vreselijk racistisch _-:(

Dat is een beetje flauwe redenering.

Maar ja, het is een scheldwoord. Onaardig bedoeld, niks goede intenties.
Bovendien is er geen enkele reden om het hier aan te halen, dus waarom zou je het doen? Het niet zomaar willekeurig scheldwoorden gebruiken lijkt me een hele bescheiden fatsoensnorm.

Het is op Bokt bv al prima de norm om niet zomaar 'kanker man, dat was paasei-gaaf' te schrijven. Om de simpele reden dat die scheldwoorden niet nodig zijn, maar wel mensen kunnen raken. (Ja, ik doe het nu wel, als voorbeeld, omdat ik geen andere manier weet waarop ik mijn punt duidelijk kan maken.)
Het is nogal flauw als je daarop dan reageert met 'oh dan is Fault in our stars dus ook fout.'

Heeft te maken met intentie: als je een beetje beleefd en respectvol wilt zijn, dan is dit een moment waarop je kunt denken, hmm, niet bij stil gestaan maar ik kan er eens op letten.
Of je kunt kiezen voor een reactie die in toon in elk geval redelijk agressief overkomt die neerkomt op 'ik heb alle recht om scheldwoorden te gebruiken zonder stil te hoeven staan bij wat ze betekenen.'

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:15

Quote: Het is op Bokt bv al prima de norm om niet zomaar 'kanker man, dat was paasei-gaaf' te schrijven. Om de simpele reden dat die scheldwoorden niet nodig zijn, maar wel mensen kunnen raken. (Ja, ik doe het nu wel, als voorbeeld, omdat ik geen andere manier weet waarop ik mijn punt duidelijk kan maken.)

Ik vind zulke scheldwoorden gewoon zeer Asociaal,het is vooral de jeugd die dit gebruiken,volwassenen hoor ik ze eigenlijk nooit gebruiken.

Waar ik ook een hekel aan begin te krijgen is: het Domme Blondje,iemand die Blond is zou dom zijn,althans zo komt het gewoon over.Dit vind IK gewoon racistisch voor mensen die echt Blonde haren hebben.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:26

mensen maken zich veel te druk over wat andere mensen denken en vinden. als he om intenties gaat dan ben ik het er zeker mee eens. als je iemand doelbewust wilt kwetsen, benadeeld of anders dat is fout. echt zijn mensen tegenwoordig veel te gevoelig.

en wat schelden betrefd, het lcuth ontiechelijk op. en de meest gore worden rollen nu eenmaal lekker over de tong. dus af en toe ene lekker partijtje schelden vind ik heeeeeeerlijk. daar wil ik mensen niet mee kwetsen maar uiting geven aan mijn frustratie.

wat betrefd tollerantie. ik vind Nederlanders niet tollerant eerder onverschillig. ik vind mezelf geen tolerant person, het interesseert me gewoon weg niet. dat is iets anders dan tollerant.

ik vind het altijd mooi om te zien wat we iedereen moeten accepteren zoals ze zijn en dat ze bij de samenleving horen. maar onder tussen zijn er wel gay-autoshows, prides en andere differentiaties van de maatschappij. dan vraag ik me af waarom je het gek vind dat mensen je vreemd aan gaan kijken en anders behandelen als jij jezelf distantieert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:31

Zoek even de definitie van racisme op, Gohya.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:33

IMANDRA schreef:
Zon kinder attractie moet dus in een kinderlijk schema passen, anders snappen ze het niet.

Da's echt heel erg onzin. Kinderen hoeven bovendien een attractie helemaal niet te snappen om er van te kunnen genieten. Heel concreet: het lijkt me overduidelijk dat de jonge kinderen bij Carnaval Festival alle stereotypen over landen helemaal nog niet snappen (hoeveel kinderen kennen dr Livingstone, of herkennen de toren van Pisa, of de Engelse Bobby's?)
En dat is totaal niet nodig om ervan te kunnen genieten, want ze zien poppen, en kleur, en een muziekje, en beweging, en dat is prima interessant. WIJ als volwassenen geven er een uitgebreider thema aan, en wij kunnen dat dus ook anders doen. Maar je kunt ook gewoon leuke scenes maken zonder dat ze alleen maar verbonden zijn aan nationaliteit en aan bepaalde cliches. Echt, dat kan.

Bij Monsieur Cannibale interesseert het verhaal volgens mij vrijwel niemand (maar nogmaals - ook een verhaal dat niemand interesseert kan wel invloed hebben) - het gaat om de fysieke ervaring van het ronddraaien. In Dinseyland staat een vergelijkbaar ding met theekopjes - ook leuk. We kunnen ongetwijfeld een creatieve nieuwe invulling geven die niets afdoet aan de creatieve sfeer van de Efteling, alleen dan met iets meer aandacht voor positiviteit en iets minder voor een beeld dat gewoon niet nodig is. Zoals scheldwoorden niet nodig zijn in ongerelateerde zaken.

Kan allemaal echt zonder problemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:41

DarkoFoitzik schreef:
maar onder tussen zijn er wel gay-autoshows, prides en andere differentiaties van de maatschappij. dan vraag ik me af waarom je het gek vind dat mensen je vreemd aan gaan kijken en anders behandelen als jij jezelf distantieert.

Ik heb niet het idee dat dat allemaal gaat om distantieren van de anderen, maar als je bv mensen wilt leren kennen waar je een relatie mee zou kunnen aangaan is het leuker als de kansen iets beter liggen dan 5% van de omgeving.
Daar komt opnieuw die balans om de hoek kijken: als je een minderheid bent of als minderwaardig bent weggezet (vrouwen zijn geen minderheid) kan het nodig zijn om een plek te vinden als tegenwicht. Dat is NIET hetzelfde als een partij die geen minderheid is en niet minderwaardig anderen buitensluit.

Als je een paar intieme vrienden uitnodigt is dat geen negatieve discriminatie van de rest van de wereld - als je iedereen uitnodigt behalve 4 specifieke mensen, is dat wel een hele directe boodschap aan die 4. (Het hoeft geen discriminatie te zijn, en er kunnen goede redenen voor zijn - maar het zegt wel iets heel anders dan het omgekeerde.)

Als je mensen zoekt om een leuke buitenrit mee te maken dan is dat prima - als je afspreekt met een groep vrienden om elkaar weer eens te zien en wat leuks te gaan doen en het wordt een buitenrit en pech voor die twee vrienden die wel graag mee zouden gaan maar niet kunnen paardrijden, dan ben je onaardig bezig. Gaat allemaal om context.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:42

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Da's echt heel erg onzin. Kinderen hoeven bovendien een attractie helemaal niet te snappen om er van te kunnen genieten. Heel concreet: het lijkt me overduidelijk dat de jonge kinderen bij Carnaval Festival alle stereotypen over landen helemaal nog niet snappen (hoeveel kinderen kennen dr Livingstone, of herkennen de toren van Pisa, of de Engelse Bobby's?)
En dat is totaal niet nodig om ervan te kunnen genieten, want ze zien poppen, en kleur, en een muziekje, en beweging, en dat is prima interessant. WIJ als volwassenen geven er een uitgebreider thema aan, en wij kunnen dat dus ook anders doen. Maar je kunt ook gewoon leuke scenes maken zonder dat ze alleen maar verbonden zijn aan nationaliteit en aan bepaalde cliches. Echt, dat kan.

Bij Monsieur Cannibale interesseert het verhaal volgens mij vrijwel niemand (maar nogmaals - ook een verhaal dat niemand interesseert kan wel invloed hebben) - het gaat om de fysieke ervaring van het ronddraaien. In Dinseyland staat een vergelijkbaar ding met theekopjes - ook leuk. We kunnen ongetwijfeld een creatieve nieuwe invulling geven die niets afdoet aan de creatieve sfeer van de Efteling, alleen dan met iets meer aandacht voor positiviteit en iets minder voor een beeld dat gewoon niet nodig is. Zoals scheldwoorden niet nodig zijn in ongerelateerde zaken.

Ik bedoelde dat de vereenvoudiging wel nodig is, de karikatuur. Zoiets past makkelijker in een kinderlijk schema (minder details) en dus leert een kind er makkelijker van, ook al kennen ze de stereotypen niet. Je gaat een kind toch ook niet meteen aan algebraïsche berekening zetten? Je begint toch qua leren bij 1+1=2? Zelfde principe. Later komen er nuances bij de stereotypen ('oh niet iedereen is zo' bijv), naarmate de kinderen ouder worden. Het doel bij carnaval festival (naast simpele entertainment) is leren over culturen, niet simpelweg kijken naar kleurtjes. Dus dan zijn de stereotypen en clichés juist wel nodig, want je moet simpel beginnen.
Ik heb t ook met name over carnaval festival, wbt cannibale ben ik t met je eens :).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:45

Shadow0 schreef:
Sees schreef:
Oh my is Frog een scheldwoord voor Fransen? Dan is de film Flushed away ook vreselijk racistisch _-:(

Dat is een beetje flauwe redenering.

Waarom is dit een flauwe redenering? Als we de Efteling aanhalen als racistisch vind ik flushed away juist PRIMA in dat rijtje thuis horen. Zou jij mij willen uitleggen waarom jij dat blijkbaar twee verschillende dingen vindt? Waarom mag het ene wel aangehaald en uitvergroot worden en mag het andere niet 'aangepakt' worden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:51

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:

Maar dan moet je dat ook niet als argument aanhalen waarom juist een attractie voor kinderen zou moeten wijken wegens het gevoel van racisme dat het op zou kunnen roepen. Want dat is wel wat hier gezegd is, dat je kinderen niet een foutief beeld mag laten vormen. En dat gebeurtdus helemaal niet?

Overigens geloof ik nooit dat er in een attractiepark in Afrika bijvoorbeeld attracties zouden zijn met evenveel blanke als gekleurde kinderen en zo wel dan vraag ik me af of ze er zo goed vanaf zouden komen...
Laatst bijgewerkt door Sees op 14-07-16 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:52

Shadow0 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
maar onder tussen zijn er wel gay-autoshows, prides en andere differentiaties van de maatschappij. dan vraag ik me af waarom je het gek vind dat mensen je vreemd aan gaan kijken en anders behandelen als jij jezelf distantieert.

Ik heb niet het idee dat dat allemaal gaat om distantieren van de anderen, maar als je bv mensen wilt leren kennen waar je een relatie mee zou kunnen aangaan is het leuker als de kansen iets beter liggen dan 5% van de omgeving.
Daar komt opnieuw die balans om de hoek kijken: als je een minderheid bent of als minderwaardig bent weggezet (vrouwen zijn geen minderheid) kan het nodig zijn om een plek te vinden als tegenwicht. Dat is NIET hetzelfde als een partij die geen minderheid is en niet minderwaardig anderen buitensluit.

Als je een paar intieme vrienden uitnodigt is dat geen negatieve discriminatie van de rest van de wereld - als je iedereen uitnodigt behalve 4 specifieke mensen, is dat wel een hele directe boodschap aan die 4. (Het hoeft geen discriminatie te zijn, en er kunnen goede redenen voor zijn - maar het zegt wel iets heel anders dan het omgekeerde.)

Als je mensen zoekt om een leuke buitenrit mee te maken dan is dat prima - als je afspreekt met een groep vrienden om elkaar weer eens te zien en wat leuks te gaan doen en het wordt een buitenrit en pech voor die twee vrienden die wel graag mee zouden gaan maar niet kunnen paardrijden, dan ben je onaardig bezig. Gaat allemaal om context.

door een plaats te creeren voor een select aantal mensen die zich identificeren met een eigenschap die niet gewoon is van de samenleving. creer je ruimte tussen die groep en de samenleving. dit is niet perse verkeerd, iedereen indentificeerd zich met ene bepaalde trek of eigenschap. echter als je dan dit gaat forceren op de samenleving en bepaald stereotype gedrag gaat vertonen en overdrijven creer je weerstand.

daarnaast als de meerderheid van de vriendengroep bepaald dat het paardrijden wordt vind ik dat niet perse onaardig tegen de anderen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:57

IMANDRA schreef:
. Het doel bij carnaval festival (naast simpele entertainment) is leren over culturen, niet simpelweg kijken naar kleurtjes. Dus dan zijn de stereotypen en clichés juist wel nodig, want je moet simpel beginnen.

Dan denk ik dat je na kunt denken over welke delen van het cliché je wilt opzetten als raamwerk, maar ook welke dingen je daar niet bij wilt hebben, zodat ze ook niet als basis gelegd worden. Dan denk ik dus dat gebouwen en dergelijke prima kunnen, net als muziek, dans, en dat wat de VVV van die stad of land zou willen aangeven. (Maar de Moulin Rouge? Een vrouw die haar man met een deegroller slaat?) De ondubbelzinnige koppeling van uiterlijk met achtergrond, zelfs al leven we in een wereld waarin juist die koppeling niet meer klopt?
Dat zijn precies de dingen die je dan helemaal niet moet versimpelen, maar juist zo gevarieerd kunt houden dat kinderen ze niet opslaan als simpele clichés. Dan hoeven we ze namelijk ook niet later te nuanceren. Dan leer je dus andere dingen, namelijk in eerste instantie dat we allemaal mensen zijn (dan is dat zeg maar het 'cliché') en zijn culturen niet zomaar gelinkt aan uiterlijke kenmerken, maar (bv) aan geografische locatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:02

DarkoFoitzik schreef:
daarnaast als de meerderheid van de vriendengroep bepaald dat het paardrijden wordt vind ik dat niet perse onaardig tegen de anderen

"Wij gaan lekker samen op pad en jullie kunnen niet mee. Maar dat is helemaal niet onaardig bedoeld hoor! We appen nog wel een fotootje van onze geweldige dag!"

Hoe zou je je voelen als jullie eerst samen afspreken om als vrienden bij elkaar te komen, en dat er vervolgens geen rekening met jou gehouden wordt zodat je niet mee kunt? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die zich daar prima onder voelen.
Daar zit soms natuurlijk best ruimte voor overleg want soms kan niet alles, maar als het uitgangspunt niet is 'we zoeken zoveel mogelijk naar iets wat voor ons allemaal leuk is' maar 'interesseert mij niet hoe een ander zich voelt' dan is dat toch volgens mij echt heel erg onaardig en weinig vriendschappelijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:08

Shadow0 schreef:

Over Disneyland gesproken....iemand bekend met It's a small world? Hier zijn voorzover ik weet geen protesten over/tegen, terwijl dat toch 1-op-1 Carnaval Festival is. Is het dan iets wat vooral binnen NL speelt op het moment?

Maar Shadow, leg mij ajb uit hoe we dit in jouw optiek politiek/ethisch correct zouden moeten aanpakken. Mij bekruipt namelijk het gevoel dat je het hier eigenlijk niet goed kan doen. Een attractie baseren op donkere mensen is racistisch, maar alleen maar "witte" attracties is eigenlijk ook racistisch. Wat zou hier de oplossing zijn? Hoe kan je een dergelijke attractie maken die én aansprekend zou zijn voor de hedendaagse gehele (en diverse) maatschappij, zonder dat iemand er aanstoot aan neemt? (Dit is overigens een oprechte vraag.)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:40

Wilde me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien, maar heb echt met verbazing zitten lezen hoe weinig mensen inzien dat Monsieur Cannibale wel degelijk een (negatieve) stereotypering van een ras is. Vind het oprecht verbazingwekkend hoe een groot deel van de Nederlanders zich van de domme houdt als het gaat om racistische uitingen in onze maatschappij en hoeveel mensen en blijkbaar moeite mee hebben om te begrijpen dat iemand ergens aanstoot aan kan nemen.

Toevallig zat ik een aantal dagen voordat dit verhaal in de media kwam samen met mijn vriend een filmpje over de Efteling te kijken. Toen verbaasde ik mij er nog over dat attracties als Monsieur Cannibale en (delen van) Carnaval Festival nog bestaan. Zelfs ik, als blanke vrouw, kon zien dat er gebruik wordt gemaakt van kwetsende stereotypes.

Misschien valt het te verduidelijken aan de hand van een voorbeeld:
Afbeelding
Nog niet eens zo heel lang geleden, waren dit soort advertenties doodgewoon. Vrouwen werden gezien als een minderwaardige bevolkingsgroep. In de media werden zij afgebeeld als dom, onkundig en onderdanig (aan hun man). Zij liepen tegen dezelfde problemen aan als donkere mensen nu: minder kans op een baan, minder kans op promotie, etc.

Tegenwoordig zijn zulke advertenties ondenkbaar, of op zijn minst ongepast. Wanneer zo'n advertentie gepubliceerd zou worden, zou daar absoluut aanstoot aan worden genomen en wordt er van de uitgever verwacht dat de advertentie wordt teruggetrokken en er excuses worden gemaakt.

Waarom is het dan zo moeilijk te begrijpen dat het beeld van Monsieur Cannibale óók een negatieve stereotypering is? Ook donkere mensen werden gezien als minderwaardige bevolkingsgroep en werden in de media afgebeeld als dom en onderontwikkeld. En een beeld dat daarbij vaak geschetst werd, was dat van mensenetende bosjesmannen zonder manieren. Waarom kan een negatieve stereotypering van een vrouw tegenwoordig niet meer door de beugel, maar laten we eenzelfde soort stereotypering wel toe als het om donkere mensen gaat?

Ik denk dat dit soort protesten niet gezien moeten worden als een teken dat 'buitenlanders' iets willen veranderen aan Nederland, maar als een teken dat veel donkere Nederlanders, die hier generaties terug naar toe zijn gekomen, zich eindelijk voldoende geïntegreerd en geaccepteerd voelen om dit soort problemen kenbaar te maken. Zie het niet als 'buitenlanders' die 'onze' cultuur willen veranderen, maar als een teken van integratie. Eindelijk hebben gekleurde Nederlanders het idee dat ze in zoverre deel uitmaken van de samenleving dat ze ook iets te zeggen hebben in ons land. Wat mij betreft iets dat we alleen maar kunnen toejuichen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:10

Shadow0 schreef:
DarkoFoitzik schreef:

"Wij gaan lekker samen op pad en jullie kunnen niet mee. Maar dat is helemaal niet onaardig bedoeld hoor! We appen nog wel een fotootje van onze geweldige dag!"

Hoe zou je je voelen als jullie eerst samen afspreken om als vrienden bij elkaar te komen, en dat er vervolgens geen rekening met jou gehouden wordt zodat je niet mee kunt? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die zich daar prima onder voelen.
Daar zit soms natuurlijk best ruimte voor overleg want soms kan niet alles, maar als het uitgangspunt niet is 'we zoeken zoveel mogelijk naar iets wat voor ons allemaal leuk is' maar 'interesseert mij niet hoe een ander zich voelt' dan is dat toch volgens mij echt heel erg onaardig en weinig vriendschappelijk.

Shadow, heb jij vrienden die dat zo verkondigen? Daar zou ik dan afscheid van nemen :j.

Wij hebben met een clubje dames ook eens een uitje besproken. Aangezien een deel paardenliefhebber is, hebben we ook een soort meeste stemmen gelden gedaan. Niemand had daar problemen mee en er werd afgesproken later gewoon aan te sluiten voor een borrel. Ik zie daar geen probleem in. Als vrienden van mij voorstellen om te gaan paintballen bijvoorbeeld en ik hou daar niet van, moeten zij dan iets anders gaan doen zodat ik ook mee kan? Waarom? Als zij dat nou leuk vinden dan ga ik toch gewoon de volgende keer weer mee?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:42

xSwanHeart schreef:
Tegenwoordig zijn zulke advertenties ondenkbaar, of op zijn minst ongepast. Wanneer zo'n advertentie gepubliceerd zou worden, zou daar absoluut aanstoot aan worden genomen en wordt er van de uitgever verwacht dat de advertentie wordt teruggetrokken en er excuses worden gemaakt.

Toch zijn we er nog niet helemaal. Op tv zie ik regelmatig een tenenkrommende reclame voor een wasmachine waar je nog was bij kunt stoppen als hij al draait. De moeder van het gezin vertelt trots hoe sportief ze allemaal zijn en dat ze de sportkleren van de kinderen meteen na het sporten in de machine doet. Maar dan komt papa in beeld, oh oh, papa is helemaal vergeten om zijn vieze hardloopshirtje aan moeder de vrouw te geven om te wassen. Geen probleem, zijn vieze shirtje kan gelukkig nog worden toegevoegd aan de al draaiende machine. Drie keer raden wie dat shirtje er in gaat stoppen?
Bedrijven willen gewoon spullen verkopen, dus die laten een campagne maken die naar verwachting de doelgroep aanspreekt. Dat zo'n reclame vandaag de dag nog steeds wordt gemaakt, zegt dus meer iets over die doelgroep dan over het bedrijf. Kennelijk vinden de meeste mensen het volstrekt normaal dat moeder de vrouw niet informeert of pa iets aan z'n handjes heeft, maar haar bezigheden staakt, de vieze kleren aanpakt en naar de wasmachine loopt.

xSwanHeart schreef:
Waarom is het dan zo moeilijk te begrijpen dat het beeld van Monsieur Cannibale óók een negatieve stereotypering is? Ook donkere mensen werden gezien als minderwaardige bevolkingsgroep en werden in de media afgebeeld als dom en onderontwikkeld. En een beeld dat daarbij vaak geschetst werd, was dat van mensenetende bosjesmannen zonder manieren. Waarom kan een negatieve stereotypering van een vrouw tegenwoordig niet meer door de beugel, maar laten we eenzelfde soort stereotypering wel toe als het om donkere mensen gaat?

Nog even los van wat ik hierboven schetste, waaruit blijkt dat een negatieve stereotypering van een vrouw - mits enigszins subtiel - nog altijd prima door de beugel kan, denk ik dat het antwoord op je vraag is: het is onmogelijk om te weten wat je niet weet. Ik dacht altijd dat ik geen racist ben en niet reageer op huidskleur. Een aantal jaar terug kwam ik het 'Project Implicit' tegen https://implicit.harvard.edu/implicit/takeatest.html en omdat ik dol ben op testjes heb ik eens gekeken hoe het ervoor stond met mijn voorkeur voor blank of zwart.
Tot mijn grote schok bleek uit mijn testresultaten een lichte voorkeur voor blank. Ik heb de test nog een paar keer gedaan, maar die voorkeur bleef. Uiteindelijk ben ik eens verder gaan lezen over die test, de oorsprong ervan en de resultaten (waaronder dat ongeveer 50% van de gekleurde deelnemers óók een voorkeur voor blank hebben) en ontdekte zo dat je je eigen reacties maar gedeeltelijk kun sturen. Het onbewuste deel van je reactie (dat wat je dus niet wéét, omdat het zich afspeelt in de primitievere gebieden in de hersenen) doet ook lekker mee en vanwege de tijdsdruk in zo'n test weegt dat deel veel zwaarder mee dan je eigen bewuste en onderbouwde meningen en overtuigingen. Ik ben dus geen racist voor wat betreft mijn overtuigingen, maar ik reageer (onbewust) wel degelijk op huidskleur. Dat laatste is gevormd door de omgeving waarin ik ben opgegroeid, mijn hersenen hebben geleerd om net iets positiever te reageren op mij onbekende blanke medemensen dan op mij onbekende gekleurde medemensen. En precies hier zijn spelen de negatieve stereotypen een belangrijke rol. Maar als mensen dit allemaal niet weten en gewoon oprecht tegen racisme zijn, valt een discussie over negatieve stereotypen vrij snel onder haarkloverij.

Wat mij betreft is het dit punt dat de actiegroep die de Efteling-attracties ter discussie stelt over het hoofd heeft gezien. De actiegroep richt zich tegen 'oppressieve stereotypes' en dat lijkt me alleen maar mooi. Maar de attracties in de Efteling worden 'extreem racistisch' genoemd. Dat is een overdrijving, negatief stereotyperen is niet hetzelfde als racisme en al helemaal niet hetzelfde als extreem racisme. Wanneer ze alleen de vraag onder de aandacht hadden gebracht of de bewuste attracties in de hedendaagse context (ze zijn immers al ruim 30 jaar oud) misschien niet meer helemaal in overeenstemming zijn met de doelstellingen en het imago van de Efteling, en wanneer ze dat ook nog op ludieke wijze onder de aandacht hadden weten te brengen, zou de kans vermoedelijk een stuk groter zijn geweest dat de Efteling de gewenste actie onderneemt. Niet in de laatste plaats omdat in dat geval 'de media' en 'het publiek' heel anders zouden hebben gereageerd dan nu.

xSwanHeart schreef:
Ik denk dat dit soort protesten niet gezien moeten worden als een teken dat 'buitenlanders' iets willen veranderen aan Nederland, maar als een teken dat veel donkere Nederlanders, die hier generaties terug naar toe zijn gekomen, zich eindelijk voldoende geïntegreerd en geaccepteerd voelen om dit soort problemen kenbaar te maken. Zie het niet als 'buitenlanders' die 'onze' cultuur willen veranderen, maar als een teken van integratie. Eindelijk hebben gekleurde Nederlanders het idee dat ze in zoverre deel uitmaken van de samenleving dat ze ook iets te zeggen hebben in ons land. Wat mij betreft iets dat we alleen maar kunnen toejuichen.

Dat ben ik op zich met je eens, maar de manier waarop iets gezegd wordt is wel bepalend voor de uitkomst. In dit geval zie ik twee mogelijkheden. Ofwel heeft de actiegroep zich laten meeslepen door de eigen emoties en daarom 'extreem racisme' in de brief gezet, ofwel heeft de actiegroep een andere agenda dan deze twee attracties en is de brief opzettelijk zo ingevuld dat de kans op 'gedoe' het grootst was. In het eerste geval lijkt het me handig om duidelijkheid te verschaffen en alsnog de discussie te richten op de doorwerking van negatieve stereotypen, maar dat is alleen een zinvolle discussie als alle partijen echt weten hoe negatieve stereotypering in elkaar zit en hoe het doorwerkt. In het tweede geval ben ik erg benieuwd naar de onderliggende motieven van de actiegroep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:48

Ik denk dat het belangrijkste punt dat vaak gepasseerd word, is dat wij als blanke, niet-onderdrukte bevolkingsgroep niet kunnen bepalen wat voor de ander als racistisch opgevat wordt. Dat blanke mensen zwarte piet of monsieur cannibale nooit als een karikatuur hebben gezien als kinderen betekent niet dat het niet wel degelijk een karikatuur is, en dat er een groep is die het recht heeft om daar aanstoot aan te nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:08

Sees, mijn voorbeeld was deel van een iets groter punt. Het is nogal vermoeiend dat er steeds een of twee zinnen voor mij worden aangehaald waarop men het dan helemaal oneens is, en dan het grotere geheel te negeren. Het discussieert voor mij in elk geval een stuk prettiger als het iets meer om de intentie zou gaan, en iets minder om de details.

In dit geval ging het niet om paardrijden, en zelfs niet dat het 'meeste stemmen gelden' altijd uitsluiting betekent, maar wel dat als je begint met een paardrijtocht waar je mensen bij zoekt, het toch anders is dan als je begint met een vriendenuitje.

Overigens: ja, het kan ook bij een vriendenuitje op meerdere manieren verlopen. Samen overleggen en een paar mensen die aangeven 'ik kan niet mee maar geen enkel probleem, ga vooral' is heel anders dan als de meerderheid beslist dat de minderheid zich niet aan moet stellen dat ze niet meekunnen, en dat je geen zin hebt om daar rekening mee te houden.
Nogmaals: ik zeg niet dat iedereen dat zo doet, het was een voorbeeld - een voorbeeld hoe intentie en context eromheen uitmaken. (En ja, ook de communicatie maakt dus uit. Menselijke omgang blijkt iets genuanceerder te zijn dan een simpel 0-1-systeem.)

Maar omdat die context uitmaakt kun je dus niet zomaar zeggen dat homo's die samen een homosportvereniging oprichten, bv om andere homo's te leren kennen, hetzelfde doen als hetero's die geen zoenende mannen in hun cafe willen hebben.
De context is anders, de intentie is anders, en daar ging het me om. En het is dus niet terecht om het voorbeeld van het een te gebruiken om het andere goed te praten.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:11

Maar wanneer is iets dan een karakterikatuur en wanneer is het gewoon een pop van een afrikaanse stam? Mogen blanken dan helemaal niks van donkere mensen uitbeelden?

En ik snap ook niet waarom afrikaanse stammen als iets negatiefs wordt gezien? Ikzelf zie dit echt totaal niet gelijk als een neger die in een land als nederland woont. Vandaar dat ik moeite heb om die heisa eromheen te begrijpen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:23

maura schreef:
xSwanHeart schreef:

Toch zijn we er nog niet helemaal. Op tv zie ik regelmatig een tenenkrommende reclame voor een wasmachine waar je nog was bij kunt stoppen als hij al draait. De moeder van het gezin vertelt trots hoe sportief ze allemaal zijn en dat ze de sportkleren van de kinderen meteen na het sporten in de machine doet. Maar dan komt papa in beeld, oh oh, papa is helemaal vergeten om zijn vieze hardloopshirtje aan moeder de vrouw te geven om te wassen. Geen probleem, zijn vieze shirtje kan gelukkig nog worden toegevoegd aan de al draaiende machine. Drie keer raden wie dat shirtje er in gaat stoppen?
Bedrijven willen gewoon spullen verkopen, dus die laten een campagne maken die naar verwachting de doelgroep aanspreekt. Dat zo'n reclame vandaag de dag nog steeds wordt gemaakt, zegt dus meer iets over die doelgroep dan over het bedrijf. Kennelijk vinden de meeste mensen het volstrekt normaal dat moeder de vrouw niet informeert of pa iets aan z'n handjes heeft, maar haar bezigheden staakt, de vieze kleren aanpakt en naar de wasmachine loopt.

xSwanHeart schreef:

Nog even los van wat ik hierboven schetste, waaruit blijkt dat een negatieve stereotypering van een vrouw - mits enigszins subtiel - nog altijd prima door de beugel kan, denk ik dat het antwoord op je vraag is: het is onmogelijk om te weten wat je niet weet. Ik dacht altijd dat ik geen racist ben en niet reageer op huidskleur. Een aantal jaar terug kwam ik het 'Project Implicit' tegen https://implicit.harvard.edu/implicit/takeatest.html en omdat ik dol ben op testjes heb ik eens gekeken hoe het ervoor stond met mijn voorkeur voor blank of zwart.
Tot mijn grote schok bleek uit mijn testresultaten een lichte voorkeur voor blank. Ik heb de test nog een paar keer gedaan, maar die voorkeur bleef. Uiteindelijk ben ik eens verder gaan lezen over die test, de oorsprong ervan en de resultaten (waaronder dat ongeveer 50% van de gekleurde deelnemers óók een voorkeur voor blank hebben) en ontdekte zo dat je je eigen reacties maar gedeeltelijk kun sturen. Het onbewuste deel van je reactie (dat wat je dus niet wéét, omdat het zich afspeelt in de primitievere gebieden in de hersenen) doet ook lekker mee en vanwege de tijdsdruk in zo'n test weegt dat deel veel zwaarder mee dan je eigen bewuste en onderbouwde meningen en overtuigingen. Ik ben dus geen racist voor wat betreft mijn overtuigingen, maar ik reageer (onbewust) wel degelijk op huidskleur. Dat laatste is gevormd door de omgeving waarin ik ben opgegroeid, mijn hersenen hebben geleerd om net iets positiever te reageren op mij onbekende blanke medemensen dan op mij onbekende gekleurde medemensen. En precies hier zijn spelen de negatieve stereotypen een belangrijke rol. Maar als mensen dit allemaal niet weten en gewoon oprecht tegen racisme zijn, valt een discussie over negatieve stereotypen vrij snel onder haarkloverij.

Wat mij betreft is het dit punt dat de actiegroep die de Efteling-attracties ter discussie stelt over het hoofd heeft gezien. De actiegroep richt zich tegen 'oppressieve stereotypes' en dat lijkt me alleen maar mooi. Maar de attracties in de Efteling worden 'extreem racistisch' genoemd. Dat is een overdrijving, negatief stereotyperen is niet hetzelfde als racisme en al helemaal niet hetzelfde als extreem racisme. Wanneer ze alleen de vraag onder de aandacht hadden gebracht of de bewuste attracties in de hedendaagse context (ze zijn immers al ruim 30 jaar oud) misschien niet meer helemaal in overeenstemming zijn met de doelstellingen en het imago van de Efteling, en wanneer ze dat ook nog op ludieke wijze onder de aandacht hadden weten te brengen, zou de kans vermoedelijk een stuk groter zijn geweest dat de Efteling de gewenste actie onderneemt. Niet in de laatste plaats omdat in dat geval 'de media' en 'het publiek' heel anders zouden hebben gereageerd dan nu.

xSwanHeart schreef:

Dat ben ik op zich met je eens, maar de manier waarop iets gezegd wordt is wel bepalend voor de uitkomst. In dit geval zie ik twee mogelijkheden. Ofwel heeft de actiegroep zich laten meeslepen door de eigen emoties en daarom 'extreem racisme' in de brief gezet, ofwel heeft de actiegroep een andere agenda dan deze twee attracties en is de brief opzettelijk zo ingevuld dat de kans op 'gedoe' het grootst was. In het eerste geval lijkt het me handig om duidelijkheid te verschaffen en alsnog de discussie te richten op de doorwerking van negatieve stereotypen, maar dat is alleen een zinvolle discussie als alle partijen echt weten hoe negatieve stereotypering in elkaar zit en hoe het doorwerkt. In het tweede geval ben ik erg benieuwd naar de onderliggende motieven van de actiegroep.

Goede post Maura :j.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:24

xSwanHeart schreef:
Wilde me eigenlijk niet met deze discussie bemoeien, maar heb echt met verbazing zitten lezen hoe weinig mensen inzien dat Monsieur Cannibale wel degelijk een (negatieve) stereotypering van een ras is. Vind het oprecht verbazingwekkend hoe een groot deel van de Nederlanders zich van de domme houdt als het gaat om racistische uitingen in onze maatschappij en hoeveel mensen en blijkbaar moeite mee hebben om te begrijpen dat iemand ergens aanstoot aan kan nemen.

Toevallig zat ik een aantal dagen voordat dit verhaal in de media kwam samen met mijn vriend een filmpje over de Efteling te kijken. Toen verbaasde ik mij er nog over dat attracties als Monsieur Cannibale en (delen van) Carnaval Festival nog bestaan. Zelfs ik, als blanke vrouw, kon zien dat er gebruik wordt gemaakt van kwetsende stereotypes.

[ Afbeelding ]
Nog niet eens zo heel lang geleden, waren dit soort advertenties doodgewoon. Vrouwen werden gezien als een minderwaardige bevolkingsgroep. In de media werden zij afgebeeld als dom, onkundig en onderdanig (aan hun man). Zij liepen tegen dezelfde problemen aan als donkere mensen nu: minder kans op een baan, minder kans op promotie, etc.

Perfect verwoord _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:51

Nou nou, je kunt natuurlijk overal wel het verkeerde in zien en met alles in het negatieve gaan doordraven maar ik zie niks discriminerends in die reclame afbeelding hoor.
Ik was ook blij toen Hak een paar jaren geleden met hun nieuwe deksel kwam.

http://nieuws.hak.nl/nu-in-de-winkel-ni ... -appelmoes

Of waren jullie toen allemaal beledigd als slap aftreksel van boneless chicken, niet sterk genoeg om een normale deksel open te krijgen? Stereotyp ondergeschikt aan de buurman?

Sommige dingen zijn nu éénmaal zoals ze zijn. Of je dat nou leuk vindt of niet.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:58

xSwanHeart schreef:
Nog niet eens zo heel lang geleden, waren dit soort advertenties doodgewoon. Vrouwen werden gezien als een minderwaardige bevolkingsgroep. In de media werden zij afgebeeld als dom, onkundig en onderdanig (aan hun man).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleine greep uit recente adds. Sexistische stereotyping is ook nog steeds aan de orde van de dag, wat meer verbloemd misschien, maar het kan blijkbaar ook nog steeds door de beugel.
Even een editje: Ik ga niet steigeren bij dit soort ads btw, gaat net als met andere stereotypes het ene oor in, andere uit of is de bovenkamer al uit voordat ik het bekeken heb. (toch een voordeel, een domme vrouw zijn :o )
Laatst bijgewerkt door Drifter op 14-07-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 16:59

xSwanHeart schreef:

[ Afbeelding ]

Is er serieus iemand die aanstoot neemt aan zo'n reclame afbeelding :? Of aan het voorbeeld van de reclame met die wasmachine? Ik vind het eerlijk gezegd wel een lollige vondst, en zou dat bij appelmoespotten ook wel willen, hoef ik niet steeds mn man te vragen om ze te openen.