Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:10

Liselot schreef:
RoosG schreef:
Kom even binnenvallen, misschien heb ik het gemist, maar heeft de IS het al opgeëist?

Nope

Ja, hoor het net op RTL 4.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:11

Iris82 schreef:
Amandavd schreef:

Ik geloof er geen snars van.

Dus ik verzin het ter plekke?

Ik zeg niet dat je het verzint maar ik geloof het niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:11

Joolien schreef:
Ik vind het persoonlijk wel bijzonder dat de voetbalwedstrijd blijkbaar gewoon is door gegaan. Misschien ergens ook wel goed, maar toch.

Niet als aanval, maar een oprechte vraag.. Waarom is dat goed? Als de eifeltoren zijn lichten dooft, disneyland zijn poorten gesloten houdt, waarom dan wel een zinloos potje voetbal door laten gaan? Ikzelf vind t reapectloos.. Maar ik kan er ook verkeerd tegenaan kijken..

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:12

Dankjewel, dat je dit deelt.
Net NOS nieuws gezien met Nederlands hoogleraar terrorisme. Hij gaf aan - dit i geen oorlog, en we moeten oppassen dat we dit niet zo benoemen. Het is een afschuwelijke daad van acht individuen.

ChocooPrins schreef:
Verschrikkelijk...

Maar om me even in de discussie te mengen van moslims en terroristen.
Moslims zijn geen terroristen, en de terroristen zijn zelfs geen moslims.
Het is een samenloop van omstandigheden waardoor moslims in terroristen zijn veranderd.
Het zijn jongeren die geen aansluiting hebben gevonden. En dat komt doordat de maatschappij angstig en niet open staat voor moslims.
Ze zijn van jongs af aan bekeken omdat ze met hun moeder door de straat lopen omdat ze een hoofddoek aanheeft. Ze leren van thuis uit hun godsdienst, maar kunnen het moeilijk omzetten in de praktijk omdat onze samenleving hier onders is. Op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn, maar door jarenlang onbegrip en geen aansluiting vinden, botsen ze op het gedachtengoed ban IS bijvoorbeeld. Daar worden ze met open armen ontvangen. En die jongeren voelen hun daardoor eindelijk aanvaard. Waardoor ze nu als pionnen kunnen worden ingezet. Zogezegt voor het geloof.
Maar in oorsprong is de islam niet voor geweld! Of onderdrukking of gelijk wat. Natuurlijk heb je eerlijke en oneerlijke mensen, in elk geloof. Denk eens aan extremistische christenen, de kkk van vroeger, wat denk je dat dat is....
Dus we zijn wel allemaal mede verantwoordelijk, zeker als je zelf anit islam, anti moslim bent. Zonder dat je er zelf hebt in verdiept. Ook de regering draagt daaraan bij, hoofddoekenwet ect.
En het gaat er nu niet meer op verbeteren. IS slaat terreur om de haat en angst voor moslims in de hand te werken, en zo zijn positie te versterken. Er zijn nu ook vluchtelingen, die in hetzelfde straatje geraken. Ze zullen geen werk vinden, ze zullen niet aanvaard worden hier. Worden als criminelen bekeken, dan duw je ze gewoon dat straatje in.
De oplossing volgens mij. Regering en maatschappij moet zich open stellen voor de islam. Samenwerken met moskeeën, jongeren die niet goed in hun vel zitten vroegtijdig opsporen.
IS aanpakken, zorgen dat hun radicaliserende ideeën hier niet meer door komen. Daar ter plaatse IS inbannen, en hulp bieden aan andere.
Vluchtelingen goed opvangen, hen helpen een thuis op te bouwen.
Wat kan je zelf doen, geen rascistische ideeën erop nahouden.
Zal dit een directe oplossing zijn? Neen, er zal jaren terreur zijn volgens mij nu. We hebben geen zich op welke moslim met zulke ideeen kampt. Er is gewoon geen aandacht aan besteed in het verleden. In tegendeel er is enkel gepreekt geweest dat de islam slecht is. Dan creëer je zulke situaties...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:12

nine1987 schreef:
Joolien schreef:
Ik vind het persoonlijk wel bijzonder dat de voetbalwedstrijd blijkbaar gewoon is door gegaan. Misschien ergens ook wel goed, maar toch.

Niet als aanval, maar een oprechte vraag.. Waarom is dat goed? Als de eifeltoren zijn lichten dooft, disneyland zijn poorten gesloten houdt, waarom dan wel een zinloos potje voetbal door laten gaan? Ikzelf vind t reapectloos.. Maar ik kan er ook verkeerd tegenaan kijken..

Die voetbalwedstrijd was gisteravond tijdens de aanslag. Vandaag wordt alles afgelast

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:13

afschuwelijk dit.

ook gruwelijk mensen dit zich hier meer zorgen gingen maken om bandleden dan over die 100 slachtoffers... En die mensen die dit gewoon aan het geloof koppelen, dan heb je toch een stukje redeneringsvermogen geist en zeker een stuk geschiedenis. Mensen voeren al eeuwig oorlogen in naam van het christendom, zijn wij allemaal terroristen? nee tuurlijk niet!

net in een extra nieuwsuitzending op VTM: tot nu toe geen belgische slachtoffers en terreurniveau blijft waarschijnlijk op niveau 3.
Ook is er een negatief reisadvies voor Parijs afgekondigd

Anoniem

nine1987 schreef:
Joolien schreef:

Voetbal is een wereldwijde sport. Veel mensen kijken naar deze wedstrijd. Wat ze blijkbaar wollen is propaganda. Als je de wedstrijd stillegt krijgen ze dat ook. Speel je door, dan laat je zien dat ze niet zomaar iedereen onder de duim krijgen.

Mallow

damian23 schreef:
Iris82 schreef:
En weet je, ik heb ondertussen twee moslims gesproken vannacht die onafhankelijk van elkaar verklaren : allemaal propaganda. Jullie regering is racistisch, dit is allemaal in scène gezet door de overheid om moslims te haten.

Dit soort mensen moeten gewoon lekker in een Moslimland gaan wonen.

Alsof daarmee alles is opgelost.

Wat een kortzichtigheid blijft er bestaan. Er is geen enkel geloof dat toe zet tot zulke daden, er zal geen enkele 'god' zijn die mensen aanspoort tot daden als deze, ZEKER niet bij onschuldige mensen.
Er zijn zo ontzettend veel moslims die dit afkeuren en zo ontzettend veel moslims die leven in angst vanwege alle vooroordelen die er bestaan wanneer je een geloof naleeft.

Mensen die dit soort daden op hun geweten hebben zijn geen moslims, althans, misschien wel, maar ze handelen nooit vanuit geloof. Dit zijn extremisten die zieke ideeën hebben en niet normaal kunnen nadenken. Ze roepen vanuit geloof te handelen maar waarom wordt dit als waarheid aangenomen? Daarmee wordt alle angst gezaaid, worden vooroordelen gecreëerd en wordt de volledige wereldbevolking tegen elkaar in het harnas gejaagd. Ik denk dat we DAAR bang voor moeten zijn, niet voor het moslim geloof.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:14

Iris82 schreef:
En weet je, ik heb ondertussen twee moslims gesproken vannacht die onafhankelijk van elkaar verklaren : allemaal propaganda. Jullie regering is racistisch, dit is allemaal in scène gezet door de overheid om moslims te haten.

En dus kan iedereen wel hard roepen dat het niets met het geloof te maken heeft (en ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt, want ik ben er nog niet uit) maar waarom, waarom zeggen ze dat? Ik vind het eng.

Apart dat dit weer voorbij komt.
Bij de aanslag op Charlie hebdo, zag ik een link naar een site dat deze aanslag ook in scène zou zijn gezet.
Inclusief bewijs waarom dit zo was, filmpjes van het nieuws en zelfgemaakte filmpjes die elkaar tegenspraken.
En ik dacht toen ik dat gezien had ook echt even dat het ook in scène gezet was.
Al die beelden, auto's die volgens het nieuws dezelfde waren maar die dat niet waren.
Ik begon serieus twijfels te krijgen.
Nu durf ik niet te zeggen dat het in scène gezet is, al die honderden doden, zoiets zou nog bizarrer zijn dan de aanslag zelf.
Toch ga ik het internet van het weekend weer langs kijken of er weer van dat 'bewijs' komt dat het nep is.
Daarbij vind ik dit ontzettend triest, van welke kant het ook komt en hoop dat her snel rustig mag zijn.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:14

nine1987 schreef:
Joolien schreef:

In zon stadion zijn op dat moment duizenden mensen. Er is dan al genoeg chaos op straat, dus veiliger om deze mensen binnen te houden dan bloot te stellen aan eventueel meer gevaar of het risico laten lopen om politie acties etc te verstoren

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:15

nine1987 schreef:
Joolien schreef:

Ik vroeg het me ook gelijk af, waarom de wedstrijd door ging. Maar het was natuurlijk ook omdat op dat moment nog vrij weinig bekend was. Er zaten veel mensen in het stadion, er was natuurlijk veel paniek geweest als in een keer iedereen werd geëvacueerd. Dus in die zin kan ik het wel begrijpen. Maar inderdaad, vind het op het eerste gezicht ook respectloos.

Batlow

Zie net op tv dat Nederlanders nu gewoon naar Parijs afreizen omdat ze dat al hadden gepland :?
Laatst bijgewerkt door Batlow op 14-11-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Ik denk dat die voetbalwedstrijd is doorgegaan om de boel binnen rustig te houden.Want je ziet op de beelden ook dat toen hij stopte de mensen pas echt besefte wat er gebeurde en de paniek toesloeg.Ik denk dat die tijd nodig was om de boel te regelen en er anders in paniek nog meer doden waren gevallen.

Ik denk dat er onder de hulpdiensten ook een enorme chaos moet zijn geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:16

Ik was gister al vroeg naar bed gegaan en dacht nog even nieuws te lezen op teletekst. Ik sliep pas echt last. Gruwelijk dit, waarom doen mensen dit elkaar aan. Dat snap ik dus echt niet. Compleet onschuldige mensen die gedood worden alsof het geen mensen zijn maar een lastige mug. Om wat? Angst zaaien? Ja dat gaat zo wel lukken. Je zou er niet meer van naar mensenmassas of centra gaan maar je opsluiten op het platteland in de stilte ver bij stations, kerncentrales, vliegvelden en andere mogelijke doelwitten.

En ik vrees dat nl hier ook nog wel last van gaat krijgen, of dit met vluchtelingen te maken heeft, ik geloof er niks van. Eerder doorgedraaide mensen die al op die plek wonen. Alleen het waarom werkelijk geen idee.

Maar ik snap Lindy wel. Heb vrij vaak in Parijs gezeten ivm werk van mijn paps en later ex. Best veel met bewoners gesproken en dingen gezien. Een keer dankzij erge sneeuwval en een lekke band uren gestrand in een niet al te beste voorwijk van Parijs. Wat je daar ziet en hoort echt niet grappig meer. Veel mensen die helemaal geen enkele vorm van toekomst hebben. Wonen in de meest rampzalige omstandigheden opgestapeld als bioindustriekippen. En ja het percentage blank was daar hooguit 2 % of zo. Daar wordt je vanzelf een beetje gestoord denk ik.

Maar dan nog snap ik niet wat iemand bezield mensen af te schieten zomaar omdat het kan?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:17

beatje schreef:
Ik denk dat die voetbalwedstrijd is doorgegaan om de boel binnen rustig te houden.Want je ziet op de beelden ook dat toen hij stopte de mensen pas echt besefte wat er gebeurde en de paniek toesloeg.Ik denk dat die tijd nodig was om de boel te regelen en er anders in paniek nog meer doden waren gevallen.

Ik denk dat er onder de hulpdiensten ook een enorme chaos moet zijn geweest.

Inderdaad zeg.. Daar dacht ik niet eens over na.. Stom.. :/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:18

Complottheorieën steken altijd de kop op, na dit soort ellende. Na het WTC drama toch ook, dat zou ook in scene zijn gezet, al dan niet door de Joden die zogenaamd de wereldheerschappij willen en daarom de Moslims in een kwaad daglicht willen stellen. Flauwekul allemaal.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:18

Batlow schreef:
Zie net op tv dat Nederlanders nu gewoon naar Parijs afreizen omdat ze dat al hadden gepland :?

Je hebt altijd van die idioten ertussen zitten.. Die t allemaal maar machtig spannend vinden om t allemaal te zien..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:19

ChocooPrins schreef:
Verschrikkelijk...

Het is een samenloop van omstandigheden waardoor moslims in terroristen zijn veranderd.
Het zijn jongeren die geen aansluiting hebben gevonden. En dat komt doordat de maatschappij angstig en niet open staat voor moslims.
Ze zijn van jongs af aan bekeken omdat ze met hun moeder door de straat lopen omdat ze een hoofddoek aanheeft. Ze leren van thuis uit hun godsdienst, maar kunnen het moeilijk omzetten in de praktijk omdat onze samenleving hier onders is.
Ze hebben het moeilijker op school, hebben moeite met taal. Krijgen de indruk geen toekomst te hebben. Horen overal dat je met de naam mohammed geen werk kan vinden.
Het hoeft op zich nog geen probleem te zijn, maar door jarenlang onbegrip en geen aansluiting vinden, botsen ze op het gedachtengoed van IS bijvoorbeeld. Daar worden ze met open armen ontvangen. En die jongeren voelen hun daardoor eindelijk aanvaard. Waardoor ze nu als pionnen kunnen worden ingezet. Zogezegd voor het geloof.
Maar in oorsprong is de islam niet voor geweld! Of onderdrukking of gelijk wat. Natuurlijk heb je eerlijke en oneerlijke mensen, in elk geloof. Denk eens aan extremistische christenen, de kkk van vroeger, wat denk je dat dat is....
Dus we zijn wel allemaal mede verantwoordelijk, zeker als je zelf anit islam, anti moslim bent zonder dat je er zelf hebt in verdiept. Ook de regering draagt daaraan bij, hoofddoekenwet, politie die al sneller een arabisch uitziende jongen uitpikt... ect.
En het gaat er nu niet meer op verbeteren. IS slaat terreur om de haat en angst voor moslims in de hand te werken, zo geweld te creëeren om zo jongeren nog meer aan te zetten tot geweld en zo hun positie te versterken. Het zijn pionnen!
Er zijn nu ook vluchtelingen, die in hetzelfde straatje geraken. Ze zullen geen werk vinden, ze zullen niet aanvaard worden hier. Worden als criminelen bekeken, dan duw je ze gewoon dat straatje in.
De oplossing volgens mij. Regering en maatschappij moet zich open stellen voor de islam. Samenwerken met moskeeën, jongeren die niet goed in hun vel zitten vroegtijdig opsporen.
IS aanpakken, zorgen dat hun radicaliserende ideeën hier niet meer door komen. Daar ter plaatse IS inbannen, en hulp bieden aan andere.
Zal dit een directe oplossing zijn? Neen, er zal jaren terreur zijn volgens mij nu. We hebben geen zich op welke moslim met zulke ideeen kampt. Er is gewoon geen aandacht aan besteed in het verleden. In tegendeel er is enkel gepreekt geweest dat de islam slecht is. Dan creëer je zulke situaties...

Mooi stuk heb je geschreven. Zo is het helemaal!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:20

In eerste instantie was niet duidelijk wat er nu gaande was, het leek vuurwerk en was buiten het stadion. Wat moet je dan! De boel staken en iedereen raakt in paniek en gaat misschien lopen klot en. Dat is ook niet veilig.
Maar dat er mensen denken dat dit in scene gezet is? Dan ben je of heel erg gehersenspoeld of gestoord. Ik geloof best in complottheorien en propaganda is een misselijk iets, maar dit als toneelspel opvoeren. Denk ik niet. Door dit soort acties krijgt rechts extremisme alleen maar meer grond onder de voeten, en een zekere oostenrijkse meneer met een snorretje heeft daar lang geleden al een grote puinhoop mee veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-11-15 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:21

sloffiee schreef:
Kom op mensen iedereen weet net zo goed dat de is hier mee te maken heeft.... Doe niet zo blind allemaal
Ze zijn allemaal met de stroom mee kunnen gaan

Wat een onzin wordt er weer gepost! Wordt er helemaal misselijk van! Frankrijk heeft bijna geen vluchtelingen opgenomen! En dan lees ik ook nog op het nieuws dat Zwarte Piet tegenstanders vinden dat naar aanleiding van het gebeuren in Parijs de Sinterklaasintocht afgelast had moeten worden?! Alsof die intocht er is om de tegenstanders te pesten en niet voor kleine kinderen die daar (gelukkig) helemaal geen weet van hebben. Dit is dus de haat waar ik t eerder over had, opgelaaid en aangewakkerd door mensen die dingen naschreeuwen en geen idee hebben wat ze roepen. DAT....vind ik enger dan de terreeurdreiging in Nederland.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:23

nine1987 schreef:
Joolien schreef:

Omdat er anders nog meer paniek had uitgebroken waardoor mensen in de verdrukking hadden gekomen

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:24

Iris82 schreef:
[quote=/"Amandavd"]
Iris82 schreef:

En dus kan iedereen wel hard roepen dat het niets met het geloof te maken heeft (en ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt, want ik ben er nog niet uit) maar waarom, waarom zeggen ze dat? Ik vind het eng.

Ik geloof er geen snars van.[/qute]

Dus ik verzin het ter plekke?

Nee, ik geloof wel dat ze dat tegen jou hebben gezegd maar ik geloof niet dat de Franse regering er achter zit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:26

ChocooPrins schreef:
Ze zijn van jongs af aan bekeken omdat ze met hun moeder door de straat lopen omdat ze een hoofddoek aanheeft. Ze leren van thuis uit hun godsdienst, maar kunnen het moeilijk omzetten in de praktijk omdat onze samenleving hier onders is.
Ze hebben het moeilijker op school, hebben moeite met taal. Krijgen de indruk geen toekomst te hebben. Horen overal dat je met de naam mohammed geen werk kan vinden.
Het hoeft op zich nog geen probleem te zijn, maar door jarenlang onbegrip en geen aansluiting vinden, botsen ze op het gedachtengoed van IS bijvoorbeeld. Daar worden ze met open armen ontvangen. En die jongeren voelen hun daardoor eindelijk aanvaard. Waardoor ze nu als pionnen kunnen worden ingezet. Zogezegd voor het geloof.
Dus we zijn wel allemaal mede verantwoordelijk, zeker als je zelf anit islam, anti moslim bent zonder dat je er zelf hebt in verdiept. Ook de regering draagt daaraan bij, hoofddoekenwet, politie die al sneller een arabisch uitziende jongen uitpikt... ect.
En het gaat er nu niet meer op verbeteren. IS slaat terreur om de haat en angst voor moslims in de hand te werken, zo geweld te creëeren om zo jongeren nog meer aan te zetten tot geweld en zo hun positie te versterken. Het zijn pionnen!
Er zijn nu ook vluchtelingen, die in hetzelfde straatje geraken. Ze zullen geen werk vinden, ze zullen niet aanvaard worden hier. Worden als criminelen bekeken, dan duw je ze gewoon dat straatje in.

Ik vind dit stuk juist verschrikkelijk. Suggereren dat het onze eigen schuld is. Hou toch op!

NIKS maar dan ook NIKS is een excuus om zo'n gruweldaad te begaan. En ik vind het beangstigend dat je zegt dat wij zelf die mensen de verkeerde weg in hebben gestuurd.

Typisch weer, dat de dader in het slachtofferplaatje wordt geduwd. Ik kan hier echt heel boos om worden.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:27

swartbeessie schreef:
Dankjewel, dat je dit deelt.
Net NOS nieuws gezien met Nederlands hoogleraar terrorisme. Hij gaf aan - dit i geen oorlog, en we moeten oppassen dat we dit niet zo benoemen. Het is een afschuwelijke daad van acht individuen.

ChocooPrins schreef:
Verschrikkelijk...

Ze zijn van jongs af aan bekeken omdat ze met hun moeder door de straat lopen omdat ze een hoofddoek aanheeft. Ze leren van thuis uit hun godsdienst, maar kunnen het moeilijk omzetten in de praktijk omdat onze samenleving hier onders is. Op zich hoeft dat nog geen probleem te zijn, maar door jarenlang onbegrip en geen aansluiting vinden, botsen ze op het gedachtengoed ban IS bijvoorbeeld. Daar worden ze met open armen ontvangen. En die jongeren voelen hun daardoor eindelijk aanvaard. Waardoor ze nu als pionnen kunnen worden ingezet. Zogezegt voor het geloof.
Dus we zijn wel allemaal mede verantwoordelijk, zeker als je zelf anit islam, anti moslim bent. Zonder dat je er zelf hebt in verdiept. Ook de regering draagt daaraan bij, hoofddoekenwet ect.
En het gaat er nu niet meer op verbeteren. IS slaat terreur om de haat en angst voor moslims in de hand te werken, en zo zijn positie te versterken. Er zijn nu ook vluchtelingen, die in hetzelfde straatje geraken. Ze zullen geen werk vinden, ze zullen niet aanvaard worden hier. Worden als criminelen bekeken, dan duw je ze gewoon dat straatje in.

Graag gedaan!

Wat je zegt klopt. We mogen het niet aanzien als een oorlog!
Want dan wordt de moslim je vijand. En dat is net wat IS wil hebben. Daar zitten zieke individuen die een heel slim manipulatieve staat hebben opgericht.
Hoe meer we moslims gaan mijden, controleren, verdenken hoe meer ze in het straatje geraken van die radicale ideeën!
De daden zijn gebeurd door eigenlijk heel trieste, gemanipuleerde mensen. Geloof heeft hier niets meer mee te maken.
Ik begrijp dat mensen bang worden nu, ik ben ook bang hoor. Maar met de angst werk je het systeem van IS in de hand. Dus beter is dat we inzetten op hulp op scholen, jonge kinderen van moslims helpen met de taal, helpen hun plaats te vinden. Helpen met een cv op te stellen. Onze maatschappij als positief leren aanvaarden. Leren dat wij ook begrijpen dat de islam niet slecht is. Maar een religie als een ander. En dat ze niet aanzien worden als een terrorist.
Ik zie nu alweer mensen op fb Vlaams belang liken (Vlaams belang voor belgie is zoals dat raar blond mannetje voor de nederlanders (wilders?)). En dat is net de verkeerde reactie.
Door mensen uit te sluiten zoeken ze elders naar acceptatie!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:28

Deze reactie van iemand op Facebook vind ik echt heel verontrustend
Afbeelding