Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:Alleen is dat niet vergelijkbaar.
Een geloofsovertuiging is anders dan een keuze als vegetarisch zijn, voor jou heeft het geen gevolgen als jij eens een keer paard of varken eet, maar die mensen wel
LadyMadonna schreef:Hoe ik dat weet? Omdat ik me (in tegenstelling tot een hoop roeptoeters) me verdiep in de materie.
Haram voedsel mag gegeten worden, enkel om iemand van de dood te redden.
Shenavallie schreef:Mijn vorige baas wist mij te vertellen dat je in tijden van nood wel degelijk wat water mag nuttigen en wat mag eten, omdat het de gezondheid niet in de weg mag zitten. Een chauffeur die een lange reisdag heeft moet wel alert kunnen blijven en heeft daarom de uitzondering om iets kleins te nuttigen en zeker water te drinken. Hetzelfde geldt voor Moslima's die ongesteld zijn: hun weerstand is minder en daarom krijgen ze de uitzondering om toch iets te nemen om "sterk" te blijven.
Shenavallie schreef:anneliesdj schreef:Alleen is dat niet vergelijkbaar.
Een geloofsovertuiging is anders dan een keuze als vegetarisch zijn, voor jou heeft het geen gevolgen als jij eens een keer paard of varken eet, maar die mensen wel
Voor die mensen ook niet, dat is ze alleen van jongs af aan wijs gemaakt. Maar dat is een ander onderwerp (daar zijn al genoeg topics over geweest). In tijden van echte nood maakt het je geen donder meer uit. Het is alleen: wie durft de eerste stap te zetten. Die mensen zijn zo "bang" gemaakt door het geloof, dat ze ook bang zijn wat een ander er van denkt. Heb er al genoeg op het werk gesproken die alleen maar bij het geloof blijven, omdat ze bang zijn om verstoten te worden. Maar genoeg Islamitische mensen die stiekem gewoon alcohol drinken terwijl dat ook "niet mag".
Sammie schreef:Shenaville... De moslim bestaat niet. Het is niet iedereen bekend, maar binnen de islam zijn verschillende stromingen. Je kan ze niet op hoop gooien en denken dat ze allemaal hetzelfde denken. Er bestaat net als bij christenen diverse stromingen binnen die godsdienst. De een denkt zo, de ander zo. ( vandaar de puinhopen daar) Zo zijn er ook vegetarische mensen die al een stukje groente weigeren dat op een bbq heeft gelegen waar eerst een speklapje heeft gelegen.. Het is gewoon makkelijker te accepteren dat mensen zo zijn, dan hier een discussie houden of dat juist is. Iedereen heeft daar dus andere ideeën over en met de discussie hier gaan zij niet dat pakket opeens aannemen. De gevolgen zijn ook voor hun, he
vuurneon schreef:Shenavallie schreef:Mijn vorige baas wist mij te vertellen dat je in tijden van nood wel degelijk wat water mag nuttigen en wat mag eten, omdat het de gezondheid niet in de weg mag zitten. Een chauffeur die een lange reisdag heeft moet wel alert kunnen blijven en heeft daarom de uitzondering om iets kleins te nuttigen en zeker water te drinken. Hetzelfde geldt voor Moslima's die ongesteld zijn: hun weerstand is minder en daarom krijgen ze de uitzondering om toch iets te nemen om "sterk" te blijven.
Ik ken een chefkok die bv wel eten mag proeven (kauwen) en mond mag spoelen met water (maar niets mag doorslikken), maar... Elke moslim heeft daarin zijn eigen visie. Net als bij christenen: de een vind het laten zien van enkels al een doodzonde. Zieken en zwakken kunnen ontheffing krijgen van hun plicht tot ramadan, maar t is aan henzelf (en hun imam) en niet aan ons om die grens te bepalen en wij hebben ook hun keuze te respecteren. Het maakt deel uit van hun identiteit.
Shenavallie schreef:Zie net een filmpje op FB langskomen waarbij de vluchtelingen de voedselpakketten weigeren, omdat het niet "halal" zou zijn...
Nu weet ik het even niet meer. Ik vind het allemaal zo dubbel aan het worden.
vuurneon schreef:En wat strookt met je eigen idee, dat blijft hangen... Als je moeite hebt met de vluchtelingen, zal het negatieve beeld van voedsel weigerende mensen ook meer blijven hangen dan 1001 die het wel aannemen. Daar moet je je ook zelf bewust van zijn hoe ons brein werkt. Hoe je er zelf instaat bepaald heel veel hoe je het interpreteert en wat blijft hangen.
vuurneon schreef:Aanvulling op jouw bericht
Mooi dat het rode kruis met dat bericht komt, maar ja... dat wist bij veel het beeld niet uit helaas van de mensen die daar de voedselpakketten weigerden vrees ik.