verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:34

Hoe ik dat weet? Omdat ik me (in tegenstelling tot een hoop roeptoeters) me verdiep in de materie.
Haram voedsel mag gegeten worden, enkel om iemand van de dood te redden.
En deze mensen hebben heel erg veel mee gemaakt, maar zijn nu niet op sterven na dood.... Dus geen noodzaak om haram te nuttigen...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 06-09-15 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:34

anneliesdj schreef:
Alleen is dat niet vergelijkbaar.
Een geloofsovertuiging is anders dan een keuze als vegetarisch zijn, voor jou heeft het geen gevolgen als jij eens een keer paard of varken eet, maar die mensen wel :)*

Voor die mensen ook niet, dat is ze alleen van jongs af aan wijs gemaakt. Maar dat is een ander onderwerp (daar zijn al genoeg topics over geweest). In tijden van echte nood maakt het je geen donder meer uit. Het is alleen: wie durft de eerste stap te zetten. Die mensen zijn zo "bang" gemaakt door het geloof, dat ze ook bang zijn wat een ander er van denkt. Heb er al genoeg op het werk gesproken die alleen maar bij het geloof blijven, omdat ze bang zijn om verstoten te worden. Maar genoeg Islamitische mensen die stiekem gewoon alcohol drinken terwijl dat ook "niet mag".

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:35

LadyMadonna schreef:
Hoe ik dat weet? Omdat ik me (in tegenstelling tot een hoop roeptoeters) me verdiep in de materie.
Haram voedsel mag gegeten worden, enkel om iemand van de dood te redden.

Ik bedoelde hoe jij kunt weten of ik al dan niet een keuze heb om te eten. Maar wat je nu zegt is toch precies hetzelfde als wat ik zeg? Iemand van de dood redden. Dat is toch wat de hulpdiensten willen: dat de mensen niet doodgaan van de honger. ;)

LadyMadonna

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:36

Zie mij edit, was wat vergeten....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:40

Moest even kijken wat je erbij gezet had. ;)

Dus eigenlijk zouden de hulpdiensten nu moeten wachten tot ze honger gaan krijgen. De hele veestapel uit Europa de keel door snijden voor deze groepen mensen is ook zoiets en bovendien moeten de Europeanen ook te eten hebben (met het oog op de regelgeving omtrent de hoeveelheid dieren die een boer mag houden). Of ze moeten alleen maar groente en soja"vlees" krijgen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:40

Ik denk niet dat dat uitleggen is als je er zelf niet achter staat of erg diep in geloofd. Een moslim die ik ken, vaag dat wel , kreeg tijdens het werk een bijtende stof in zijn mond. Oplossing is spoelen met water, maar dat deed hij niet. Met ramadan mag je geen water tot je nemen tussen zonsopkomst en zonsondergang. Dan moet dat wel erg ver gaan wil je dit weigeren. Dat kun je raar vinden, maar dat is hun keuze, hun overtuiging.

Anderzijds zijn er moslims die het niet zo nauw nemen, de eerste druppel alcohol is vergif. Even met je vinger indoppen en weggooien, daar dat is je vergif ;) maar ja de een is de andere niet.

De suggestie dat de aanbieders dom bezig waren vind ik niet zo netjes. Prima dat ze het weigeren, maar dat ligt wel aan hun en niet aan de goedbedoelde aanbieders. In principe mogen ze blij zijn dat halal tegenwoordig überhaupt hier wordt aangeboden, want dat is ergens nou niet echt een bepaalde zekerheid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:43

Mijn vorige baas wist mij te vertellen dat je in tijden van nood wel degelijk wat water mag nuttigen en wat mag eten, omdat het de gezondheid niet in de weg mag zitten. Een chauffeur die een lange reisdag heeft moet wel alert kunnen blijven en heeft daarom de uitzondering om iets kleins te nuttigen en zeker water te drinken. Hetzelfde geldt voor Moslima's die ongesteld zijn: hun weerstand is minder en daarom krijgen ze de uitzondering om toch iets te nemen om "sterk" te blijven.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:43

Het ging mij niet om de ballonnen etc. maar wel bijvoorbeeld een knuffeltje die overhandigd wordt aan zo'n kindje, en dat bijvoorbeeld hier in NL wordt gevraagd door Nederlanders of ze willen voetballen.
Gewoon even hun gedachten van de narigheid af brengen, op wat voor manier dan ook.
Dat mensen nog die intentie hebben vind ik ''mooi''.

Na al die onmenselijke berichten over dat ze hier niet welkom zijn etc.
Mag het i.m.o. ook genoemd worden als er wél wordt klaar gestaan voor deze mensen, op wat voor manier dan ook ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:46

Oh zeker abbycootje, en idd juist zoiets simpels als een balletje trappen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:47

Shenaville... De moslim bestaat niet. Het is niet iedereen bekend, maar binnen de islam zijn verschillende stromingen. Je kan ze niet op hoop gooien en denken dat ze allemaal hetzelfde denken. Er bestaat net als bij christenen diverse stromingen binnen die godsdienst. De een denkt zo, de ander zo. ( vandaar de puinhopen daar :)* ) Zo zijn er ook vegetarische mensen die al een stukje groente weigeren dat op een bbq heeft gelegen waar eerst een speklapje heeft gelegen.. Het is gewoon makkelijker te accepteren dat mensen zo zijn, dan hier een discussie houden of dat juist is. Iedereen heeft daar dus andere ideeën over en met de discussie hier gaan zij niet dat pakket opeens aannemen. De gevolgen zijn ook voor hun, he ;)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 06-09-15 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:48

Shenavallie schreef:
Mijn vorige baas wist mij te vertellen dat je in tijden van nood wel degelijk wat water mag nuttigen en wat mag eten, omdat het de gezondheid niet in de weg mag zitten. Een chauffeur die een lange reisdag heeft moet wel alert kunnen blijven en heeft daarom de uitzondering om iets kleins te nuttigen en zeker water te drinken. Hetzelfde geldt voor Moslima's die ongesteld zijn: hun weerstand is minder en daarom krijgen ze de uitzondering om toch iets te nemen om "sterk" te blijven.

Ik ken een chefkok die bv wel eten mag proeven (kauwen) en mond mag spoelen met water (maar niets mag doorslikken), maar... Elke moslim heeft daarin zijn eigen visie. Net als bij christenen: de een vind het laten zien van enkels al een doodzonde. Zieken en zwakken kunnen ontheffing krijgen van hun plicht tot ramadan, maar t is aan henzelf (en hun imam) en niet aan ons om die grens te bepalen en wij hebben ook hun keuze te respecteren. Het maakt deel uit van hun identiteit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:01

Shenavallie schreef:
anneliesdj schreef:
Alleen is dat niet vergelijkbaar.
Een geloofsovertuiging is anders dan een keuze als vegetarisch zijn, voor jou heeft het geen gevolgen als jij eens een keer paard of varken eet, maar die mensen wel :)*

Voor die mensen ook niet, dat is ze alleen van jongs af aan wijs gemaakt. Maar dat is een ander onderwerp (daar zijn al genoeg topics over geweest). In tijden van echte nood maakt het je geen donder meer uit. Het is alleen: wie durft de eerste stap te zetten. Die mensen zijn zo "bang" gemaakt door het geloof, dat ze ook bang zijn wat een ander er van denkt. Heb er al genoeg op het werk gesproken die alleen maar bij het geloof blijven, omdat ze bang zijn om verstoten te worden. Maar genoeg Islamitische mensen die stiekem gewoon alcohol drinken terwijl dat ook "niet mag".

En dat is ook het verschil. De mensen die er niet echt in 'geloven' zullen het ook vast wel eten, de anderen blijven weigeren, want zij geloven dat het dus wel degelijk gevolgen heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:03

Shenavallie schreef:
De hele veestapel uit Europa de keel door snijden voor deze groepen mensen is ook zoiets en bovendien moeten de Europeanen ook te eten hebben

Sorry ik vind dit wel een heel vreemde uitspraak.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:04

Sammie schreef:
Shenaville... De moslim bestaat niet. Het is niet iedereen bekend, maar binnen de islam zijn verschillende stromingen. Je kan ze niet op hoop gooien en denken dat ze allemaal hetzelfde denken. Er bestaat net als bij christenen diverse stromingen binnen die godsdienst. De een denkt zo, de ander zo. ( vandaar de puinhopen daar :)* ) Zo zijn er ook vegetarische mensen die al een stukje groente weigeren dat op een bbq heeft gelegen waar eerst een speklapje heeft gelegen.. Het is gewoon makkelijker te accepteren dat mensen zo zijn, dan hier een discussie houden of dat juist is. Iedereen heeft daar dus andere ideeën over en met de discussie hier gaan zij niet dat pakket opeens aannemen. De gevolgen zijn ook voor hun, he ;)

Ik wist niet dat er binnen de Islam ook verschillende stromingen zijn, dus bij deze dank voor je uitleg! ;)
Het laatste wat je zegt over de gevolgen, dat is wat ik ook aangeef (dacht ik :o ).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:06

vuurneon schreef:
Shenavallie schreef:

Ik ken een chefkok die bv wel eten mag proeven (kauwen) en mond mag spoelen met water (maar niets mag doorslikken), maar... Elke moslim heeft daarin zijn eigen visie. Net als bij christenen: de een vind het laten zien van enkels al een doodzonde. Zieken en zwakken kunnen ontheffing krijgen van hun plicht tot ramadan, maar t is aan henzelf (en hun imam) en niet aan ons om die grens te bepalen en wij hebben ook hun keuze te respecteren. Het maakt deel uit van hun identiteit.

Het is zeker aan henzelf om dat te bepalen, dat is ook niet aan ons. Vind alleen dat je in tijden van nood de knop moet omzetten. En het massaal uitjouwen van de hulpdiensten geeft ook niet echt een mooi beeld.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:21

Shenavallie schreef:
Zie net een filmpje op FB langskomen waarbij de vluchtelingen de voedselpakketten weigeren, omdat het niet "halal" zou zijn...
Nu weet ik het even niet meer. Ik vind het allemaal zo dubbel aan het worden.

Dat filmpje ken ik MAAR het is niet de waarheid. Die mensen die die pakketen weigeren deden dat omdat ze betere leefomstandigheden willen. Ze waren dus in hongerstaking zeg maar.
Dat ik het daar dan weer niet mee eens ben is een ander verhaal maar ja.

Dit is dus weer een mooi voorbeeld van de foute kant van de media.
Er zijn bitter weinig medium geweest die het rechtgezet hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:25

En dat is tegenwoordig wel een punt met (social) media.... Wie spreekt de waarheid?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:27

Laatst bijgewerkt door Daks op 06-09-15 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:31

En wat strookt met je eigen idee, dat blijft hangen... Als je moeite hebt met de vluchtelingen, zal het negatieve beeld van voedsel weigerende mensen ook meer blijven hangen dan 1001 die het wel aannemen. Daar moet je je ook zelf bewust van zijn hoe ons brein werkt. Hoe je er zelf instaat bepaald heel veel hoe je het interpreteert en wat blijft hangen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:35

vuurneon schreef:
En wat strookt met je eigen idee, dat blijft hangen... Als je moeite hebt met de vluchtelingen, zal het negatieve beeld van voedsel weigerende mensen ook meer blijven hangen dan 1001 die het wel aannemen. Daar moet je je ook zelf bewust van zijn hoe ons brein werkt. Hoe je er zelf instaat bepaald heel veel hoe je het interpreteert en wat blijft hangen.

Is dat aan mij gericht of aan iedereen.

Ik ben zelf absoluut niet pro vluchteling maar kan slecht tegen media die verkeerde troep verspreid

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:41

Aanvulling op jouw bericht :)

Mooi dat het rode kruis met dat bericht komt, maar ja... dat wist bij veel het beeld niet uit helaas van de mensen die daar de voedselpakketten weigerden vrees ik.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:57

Nee helaas niet. Jammer is dat

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:00

vuurneon schreef:
Aanvulling op jouw bericht :)

Mooi dat het rode kruis met dat bericht komt, maar ja... dat wist bij veel het beeld niet uit helaas van de mensen die daar de voedselpakketten weigerden vrees ik.

maar wat ik begrijp is dat ze de voedselpakketten weigerden,omdat ze daar gewoon weg wilde...niet omdat het geen halal was?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:27

Klopt.
RK stelt natuurlijk ook met oog op de doelgroep pakketten samen. Met het bericht van het RK is het best te begrijpen waarom ze het niet wilden aannemen.
T is goed dat dit bericht naar buiten is gekomen :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:29

Benieuwd hoe shenaville er nu dan in staat (niet als verwijt, maar omdat ik benieuwd ben of dergelijke rectificaties nut hebben)