Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:45

Emmaa_ schreef:
dems75 schreef:
Jongens...moet dat nou elke keer " MIJN belastinggeld" ....brrrrr, jeuk krijg ik er van.
MIJN, IKKE, IKKE, IKKE
ik vind het zo vreselijk storend. Wat er allemaal niet gebeurt van het belastinggeld! Wegen, ziekenhuizen, zorgvoorzieningen, onderwijs, cultuur enz enz enz.....

Wat ik persoonlijk het grote verschil vindt in jouw voorbeelden is dat ik persoonlijk geen voordeel haal uit andermans uitkering. Ik betaal ook voor wegen, ziekenhuizen, zorgvoorzieningen, onderwijs en cultuur ja, maar daar maak ik zelf ook allemaal gebruik van :)

Want de wereld draait om jou??

Gelukkig is ons stelsel erop gericht dat er naar iedereen omgekeken wordt. Het is niet 'ieder voor zich'. Hoewel de mensen in het algemeen wel steeds egoïstischer lijken te worden :\
We leven met z'n allen op deze aarde, we moeten imo met z'n allen zorgen dat iedereen het redt.
De toon hier van 'als ik het maar goed heb' kan ik echt verdrietig van worden. Waarom kijken naar wat een ander heeft? Wees gelukkig met wat je zelf hebt, jaloezie maakt je alleen maar ongelukkig

Celiien

Kwetsend? Vind jij het kwetsend dat iemand vind dat iemand vrij veel kan met een Wajong, of dat nu aanvulling is op een vriend/vriendin of niet?
Het gaat hierbij om de hoogte van de ww/wia/Wajong etc heh, niet om het feit of dat iemand her verdiend want die gene zal het ongetwijfeld verdienen.

Shadow, iedereen oordeelt. En ja dat doe ik dus ook. Ik ken ook mensen die paard(en) hebben, in de Wajong ww of bijstand zitten. Daarnaast wedstrijden rijden, etc. Ja ik trek dan inderdaad mijn wenkbrauwen op, want mij interesseert niet het krijgen van de uitkering, maar de hoogte ervan.

En hoe ik durf? Gewoon, zeggen wat ik vind. En vind het echt niet zo ongenuanceerd wat ik hier zeg want nogmaals, als jullie een uitkering verdienen, dan zullen jullie het echt wel verdienen. Waarom zal mij een zorg zijn, dat is dan imo niet van belang. De hoogte daarentegen, daar val ik over. Zeker als er een partner is die veel verdiend.

dems75

ik heb er moeite mee dat er steeds maar vanuit gegaan wordt dat mensen niet WILLEN werken Lianne! Hoe kom je erbij dat mensen gemotiveerd moeten worden? Ik hoop echt voor je dat je nooit en te nimmer je baan kwijtraakt, want dan zou je wel eens met je neus op de feiten gedrukt kunnen worden. Er IS namelijk niet voor iedereen werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:47

Lianne86 schreef:
Denk dat daar het probleem zit, dat KRIJGEN en het ZELF VERDIENEN.

Wat is 'zelf verdienen' dan? Wat bepaalt de waarde - op basis van welke kwaliteit ontvangt bv een directeur van een bedrijf waar het slecht mee gaat z'n hoge salaris?

(En niemand verdient iets 'zelf'. Alles wat we doen kunnen we alleen maar doen omdat we samenwerken en samenleven. Je verdient niet zelf, je verdient samen.)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:47

Omdat ik ook mensen ken die letterlijk zeggen "ik kan beter in mijn bed blijven liggen" ;) Daarom zet ik er ook heel duidelijk in, voor de mensen die iets hebben of een andere reden, maar wel willen --> prima... Maar de mensen die niet willen...

Ze zijn er ook echt... En ik weet dat er ook een heleboel zijn die wel willen, die mogen ze van mij echt meer geven... Dat ze iets kunnen opbouwen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:48

Sizzle schreef:
XxxCynxxx
Bijzonder dat je uitgerekend mij quote over prioriteiten aangezien ik dat paard onderhield van mijn minimum inkomen BAAN!!!!! Het kan zolang je daar andere zaken voor laat.
:Z

Kinderen zijn ook een keuze. Ofwel een andere prioriteit. Kinderen zijn ook een vorm van luxe (ja ik heb en kind).

Als iemand nou eens een concreet bedrag kan noemen die wel geschikt is als bijstand? Wat mag je precies verbieden?
Want ik zie alleen maar dat het allemaal oneerlijk is, maar niemand is concreet.

Hoeveel is toegestaan aan maximale huur bijvoorbeeld?
Een huisdier kost geld, mag een goudvis wel? Of een hond, of twee?
Mag je wel calve pindakaas eten, of toch maar van de aldi?

Misschien zou niet iedereen hetzelfde bedrag moeten krijgen, maar er meer gekeken moeten worden naar bepaalde compensaties.
Hoeveel huur moet je betalen? Oke, zo veel, dan wordt dat rechtstreeks betaald (maar niet meer dan een bepaald huurbedrag incl. gas water en licht, wat in Nederland gezien gemiddeld per persoon is.)
En zo kun je wel meer dingen meenemen, die 1 op 1 betaald kunnen worden.
Vervolgens iedereen een bepaald bedrag voor andere zaken en that's it!

Woon je samen? Dan ook samen de lasten betalen van het huis, dus dan krijg je ook maar de helft van de huur betaald.

Ik zeg niet dat het zo moet, maar dat het zo zou kunnen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:48

Ayasha schreef:
Met het risico dat je me toch niet geloofd maar; toen ik nog werkte en nog gezond was kon ik enkel blij zijn dat mensen die ziek waren nog enige levenskwaliteit hadden. ik ken persoonlijk iemand die absoluut zwaar ziek is. Ook hij heeft een paard. Dat is zijn enige vorm van plezier in het leven. Ik zou niet weten waarom ik een man die zo lijdt dat niet zou gunnen. ook niet toen ik nog 40 uur moest werken. Dus nee, ik begrijp dat oprecht niet, maar misschien sta ik er gewoon anders in, ik heb altijd graag gewerkt, mis het nu dus ook.. Misschien is dat het verschil in mijn mening.

Dat snap ik ayasha. Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat iemand die ziek is zijn laatste pleziertje te ontnemen. Maar er is in mijn ogen wel een verschil tussen het laatste pleziertje ontnemen, en met een uitkering 6 of 4 paarden houden. Vind je dan eerlijk die uitkering echt nog noodzakelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:49

verootjoo schreef:
Emmaa_ schreef:

Wat ik persoonlijk het grote verschil vindt in jouw voorbeelden is dat ik persoonlijk geen voordeel haal uit andermans uitkering. Ik betaal ook voor wegen, ziekenhuizen, zorgvoorzieningen, onderwijs en cultuur ja, maar daar maak ik zelf ook allemaal gebruik van :)

Want de wereld draait om jou??

Gelukkig is ons stelsel erop gericht dat er naar iedereen omgekeken wordt. Het is niet 'ieder voor zich'. Hoewel de mensen in het algemeen wel steeds egoïstischer lijken te worden :\
We leven met z'n allen op deze aarde, we moeten imo met z'n allen zorgen dat iedereen het redt.
De toon hier van 'als ik het maar goed heb' kan ik echt verdrietig van worden. Waarom kijken naar wat een ander heeft? Wees gelukkig met wat je zelf hebt, jaloezie maakt je alleen maar ongelukkig

Zeg ik dat de wereld om mij draait? Ik geef alleen aan dat ik persoonlijk van mening ben dat dat de grote verschillen zijn, niet dat ik vind dat we met zn allen moeten stoppen met het geven van uitkeringen aan mensen die ze nodig hebben. Om mij dan te vertellen dat ik een 'als ik het zelf maar goed heb' toon aansla vind ik een b beetje overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:49

Celiien schreef:
Kwetsend? Vind jij het kwetsend dat iemand vind dat iemand vrij veel kan met een [***], of dat nu aanvulling is op een vriend/vriendin of niet?
Nee, ik vind het kwetsend dat jij daar direct een oordeel over velt zonder je te verdiepen in het hoe en waarom.
Namelijk door de vraag te stellen wat men als buitenstaander van zo'n situatie vindt.

En daarmee sla je precies de spijker op z'n kop, want dat is wat men is; een buitenstaander, die geen flauw benul heeft wat iemand ervoor doet of laat.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:50

Shadow0 schreef:
Lianne86 schreef:
Denk dat daar het probleem zit, dat KRIJGEN en het ZELF VERDIENEN.

Wat is 'zelf verdienen' dan? Wat bepaalt de waarde - op basis van welke kwaliteit ontvangt bv een directeur van een bedrijf waar het slecht mee gaat z'n hoge salaris?

(En niemand verdient iets 'zelf'. Alles wat we doen kunnen we alleen maar doen omdat we samenwerken en samenleven. Je verdient niet zelf, je verdient samen.)

Ik heb het daaronder uitgelegd wat ik bedoelde. En ik ga lekker van het negatieve van de mens uit ja ;) (Heb een tijdje bij een uitzendbureau gewerkt en daar kwamen mensen serieus gewoon een handtekening halen zodat ze konden laten zien dat ze gesolliciteerd hadden. Vraag je dan wat door, dan nemen die mensen gewoon genoegen ermee... Dus daar schrok ik ook van..)

Mensen die niet kunnen --> Moeten ze helpen
Mensen die wel iets willen --> zorg dat ze met iets kunnen starten...

Maar snap mensen wel dat ze een negatief beeld hebben en denken dat het gewoon "makkelijk is" om een uitkering te krijgen. En zelf vind ik het UWV vaak falen. Ken ook iemand die letterlijk zei "een beetje zielig doen en je hebt zo een Wajong-uitkering"... Dus mjah...

Mensen die willen moeten ze helpen... Mensen die niets willen mogen ze van mij echt inkorten.. Ook al gaat dit wel weer offtopic ;)

Tendance

Celiien schreef:
Kwetsend? Vind jij het kwetsend dat iemand vind dat iemand vrij veel kan met een Wajong, of dat nu aanvulling is op een vriend/vriendin of niet?
Het gaat hierbij om de hoogte van de ww/wia/Wajong etc heh, niet om het feit of dat iemand her verdiend want die gene zal het ongetwijfeld verdienen.

Shadow, iedereen oordeelt. En ja dat doe ik dus ook. Ik ken ook mensen die paard(en) hebben, in de Wajong ww of bijstand zitten. Daarnaast wedstrijden rijden, etc. Ja ik trek dan inderdaad mijn wenkbrauwen op, want mij interesseert niet het krijgen van de uitkering, maar de hoogte ervan.

En hoe ik durf? Gewoon, zeggen wat ik vind. En vind het echt niet zo ongenuanceerd wat ik hier zeg want nogmaals, als jullie een uitkering verdienen, dan zullen jullie het echt wel verdienen. Waarom zal mij een zorg zijn, dat is dan imo niet van belang. De hoogte daarentegen, daar val ik over. Zeker als er een partner is die veel verdiend.

Eens

Anoniem

oji schreef:
Ayasha schreef:
Met het risico dat je me toch niet geloofd maar; toen ik nog werkte en nog gezond was kon ik enkel blij zijn dat mensen die ziek waren nog enige levenskwaliteit hadden. ik ken persoonlijk iemand die absoluut zwaar ziek is. Ook hij heeft een paard. Dat is zijn enige vorm van plezier in het leven. Ik zou niet weten waarom ik een man die zo lijdt dat niet zou gunnen. ook niet toen ik nog 40 uur moest werken. Dus nee, ik begrijp dat oprecht niet, maar misschien sta ik er gewoon anders in, ik heb altijd graag gewerkt, mis het nu dus ook.. Misschien is dat het verschil in mijn mening.

Dat snap ik ayasha. Ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat iemand die ziek is zijn laatste pleziertje te ontnemen. Maar er is in mijn ogen wel een verschil tussen het laatste pleziertje ontnemen, en met een uitkering 6 of 4 paarden houden. Vind je dan eerlijk die uitkering echt nog noodzakelijk?
Ik ken eerlijk gezegd helemaal niemand die 6 of 4 paarden heeft met een uitkering hoor. :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:51

Tendence, dat gaat natuurlijk niet op want dan zou iemand die bewust kleiner/slechter is gaan wonen extra bestraft worden omdat deze minder nodig heeft voor zijn basisvoorzieningen.
Dan kun he beter groter gaan wonen zodat je meer krijgt :+

Ik mis nog steeds een concreet bedrag dat mensen wensen te krijgen als ze onverhoopt ooit in de bijstand komen.

Het is me inmiddels duidelijk dat 800-1000 euro genoeg is om een luxe leven te leven (want een paard is immers luxe, ookal woon je misschien in een tochtige zolder) volgens sommigen.
Dus hoeveel hopen diegenen dan te krijgen zodat de werkenden niet met afgunst op ze neer kijken?

Tendance

KoudbloedKim schreef:
Celiien schreef:
Nee, ik vind het kwetsend dat jij daar direct een oordeel over velt zonder je te verdiepen in het hoe en waarom.
Namelijk door de vraag te stellen wat men als buitenstaander van zo'n situatie vindt.

En daarmee sla je precies de spijker op z'n kop, want dat is wat men is; een buitenstaander, die geen flauw benul heeft wat iemand ervoor doet of laat.

Volgens mij stelt ze een vraag en oordeelt ze helemaal niet.

Celiien

KoudbloedKim schreef:
Celiien schreef:

Dus eigenlijk, mag ik (niemand) er een mening over hebben omdat ik(wij) niet weten hoe t voelt en wat jullie(om het zo te zeggen) er wel niet voor moeten laten?
En mogen we dus ook niks zeggen over een hoogte van een uitkering?
Laatst bijgewerkt door Celiien op 17-05-15 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:52

Als ik mijn baan verlies, zal ik met de ww nog wel mijn paard kunnen behouden. Niet zo luxe als nu, maar dat is te doen. Maar ww is een tijdelijk overgangssituatie naar een nieuwe situatie als werkende. Lukt dat niet op tijd, dan wordt het bijstand (ik ben single) en dan zal ik mijn paard moeten "opeten". Los van of ik de onderhoudskosten zou kunnen betalen van de bijstand (neen, alleen de vaste lasten al niet), vertegenwoordigd mijn paard een waarde van meer dan de eerder in dit topic benoemde 6000,=. Kan ik ontkennen, maar ja, ze is voor een hoger bedrag verzekerd, dus denk niet dat daar iemand in trapt.

Shadow0

Lianne86 schreef:
Maar de mensen die niet willen...

Is dat erg? Er zijn heel veel mensen die andere dingen willen dan ik. Prima toch? Waarom kunnen we dat verschil niet aanvaarden? Juist omdat er meer dan genoeg mensen zijn die juist wel van alles willen (en nogmaals - ik zou wel willen dat veel meer mensen veel meer kansen krijgen om te doen wat ze willen, ipv in werk verstrikt te zitten waar ze zich niet prettig voelen) is het helemaal niet erg dat sommige mensen het niet willen. Maakt de maatschappij diverser en ik vind dat geen enkel probleem. We zijn namelijk sterk genoeg als maatschappij om dat op te vangen.

En nog steeds de vraag: waarom maken we ons wel druk om een werkloze die niet wil en zo z'n 'plicht' naar de samenleving niet nakomt, terwijl er heel veel mensen zijn die zichzelf verrijken zonder hun impact op de samenleving mee te nemen, en daar doen we ook niet moeilijk over?

verootjoo

Celiien schreef:

Waarom interesseert het jou? En waarom moet je er wat van vinden. Niet iedereen oordeelt, oordelen is niet netjes. Misschien krijgen ze het paard wel van iemand anders en betaalt iemand anders het onderhoud.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:53

Celien, hoe hoog zou de bijstand dan moeten zijn volgen jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:53

Tendance, als je even terugleest staan haar reacties richting mij vol aannames...

Natuurlijk mag iedereen een mening hebben!
Heb dan alleen ook het lef om je eerst te verdiepen in de mensen waar het over gaat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:54

KoudbloedKim schreef:
Ik ken eerlijk gezegd helemaal niemand die 6 of 4 paarden heeft met een uitkering hoor. :n

Jijzelf over 11 maanden, en Ayasha volgens haar eigen onderschrift...dus al 2 uit dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:54

oji schreef:
[naam] schreef:

Jijzelf over 11 maanden, en Ayasha volgens haar eigen onderschrift...dus al 2 uit dit topic.
Dat is dus een leugen, want ik heb geen 3 of 4 paarden.
Dit is dus wat ik bedoel met direct je aannames klaar hebben zonder je af te vragen of het wel klopt.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:55

Symbeami schreef:
Thesserd schreef:
Het klinkt heel mooi, maar ik geloof niet dat dat (zeker op langere termijn) gaat werken. Waarom zou je nog aan het werk gaan dan? Ik kan een aantal mensen met mijn neus aanwijzen die dan lekker genoegen nemen met dat basis inkomen :') mooi dat dat kan, maar wanneer zo veel mensen dat gaan doen lijkt dat me niet heel gezond voor het spaarpotje van de staat.

Overigens lijkt dat me wel lekker hoor, gewoon helemaal niet werken. Ik kan genoeg andere dingen bedenken die ik dan zou gaan doen :+

Heb je die artikelen gelezen? Blijkbaar brengt het nou juist het beste in mensen naar boven.
Ik kan me dat heel goed voorstellen, ik zit nu in de WW, wil een bedrijfje voor mezelf beginnen. Dat kan, maar dan moet ik eerst aan allerlei regels voldoen en mag ik totdat ik toestemming heb dus helemaal niets doen. Geen reclame maken voor mijn bedrijfje, geen klanten werven, niets...... zat die rem er niet op dan was ik er waarschijnlijk al een jaar geleden mee begonnen......

Ik zit ook in de ww, en voor de aanvraag van vrijwilligerswerk geld al een strenge uwv procedure....

En mensen die door het basisinkomen "lekker" thuisblijven en niet meer gaan werken?? Klinkt misschien krom maar ik juich het toe. Dan komen er weer mensen aan het werk die WEL graag willen omdat ze al een tijdje ongewild werkloos zijn.

Er zijn niet genoeg banen voor iedereen; omdat beroepen verdwijnen. Door bezuinigingen, digitalisering, enz.
Een basisinkomen zou de verdeling eerlijker maken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:55

Sizzle schreef:
Tendence, dat gaat natuurlijk niet op want dan zou iemand die bewust kleiner/slechter is gaan wonen extra bestraft worden omdat deze minder nodig heeft voor zijn basisvoorzieningen.
Dan kun he beter groter gaan wonen zodat je meer krijgt :+

Ik mis nog steeds een concreet bedrag dat mensen wensen te krijgen als ze onverhoopt ooit in de bijstand komen.

Het is me inmiddels duidelijk dat 800-1000 euro genoeg is om een luxe leven te leven (want een paard is immers luxe, ookal woon je misschien in een tochtige zolder) volgens sommigen.
Dus hoeveel hopen diegenen dan te krijgen zodat de werkenden niet met afgunst op ze neer kijken?

Nee, je moet het dan ook zo zien, dat er een gemiddelde standaard woning moet zijn voor deze mensen, tenzij ze natuurlijk heel graag in dat kleine oude krot wonen, maar dat is hun keuze. Je mag dus van een bepaald bedrag, tot een bepaald bedrag huren. Wil je boven dit bedrag huren, dan moet je dit zelf zien op te hoesten.

Hier in de buurt wordt zelfs een heel gebouw neergezet voor mensen met een uitkering, zodat ze een bepaalde standaard van leven kunnen hebben. Jammere is, dat hier een verzorgingshuis met dagvermaak voor ouderen voor moet wijken, maar dat doet de gemeente niets.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:56

oji schreef:
KoudbloedKim schreef:

Die hebben allebei een partner begreep ik. Mijn man zou ook met alle liefde een paard voor me kopen hoor mocht ik in de bijstand belanden :)
Toch fijn voor ze dat dat nog kan? :)