Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:50

Grappig hoe dat zo verschilt per regio. :D

onpaard

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:51

Inderdaad :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:55

Echt? Het verbaast me echt hoe mensen zo boos kunnen worden om het veranderen (niet verdwijnen) van deze traditie. Ik kan het steeds minder begrijpen, zeker nu met die foto van een deel van het Nederlands elftal des temeer is aangetoond dat racisme in Nederland helaas nog lang niet tot het verleden behoort.
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 17-11-14 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:57

Trouwens wel apart dat er 92% ja stemt en 7% nee en dat dat alle stemmen zijn.
Dat is 99%

Het moet zijn 93% om 7%

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:01

Waarschijnlijk door afrondingsverschillen :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:33

peperkroket ik denk dat ze het racisme verhoogd hebben door onze cultuur te willen veranderen

Daarintegen keur ik dat absoluut niet goed.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:38

Maar het zijn Nederlanders dus het is ook hun cultuur, toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:19

Peperkroket schreef:

Dat vinden wij, maar zodra onze gekleurde medelanders iets zeggen of doen wat anderen niet leuk of goed vinden, wordt direct gezegd, dat ze maar op moeten rotten, lui zijn, niet werken en worden apen genoemd. Zij worden alleen geaccepteerd als zij zich aanpassen aan de mening van een deel van Nederland. Dat zij inmiddels 4e generatie zijn, maakt voor een deel van de Nederlanders niet uit.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:23

peperkroket blijkbaar dus niet anders zouden ze het ook niet zo als racisme zien.
Denk dat 90% van de Nederlanders het niet ziet als racisme.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:26

Daks schreef:
peperkroket blijkbaar dus niet anders zouden ze het ook niet zo als racisme zien.

Klopt, men vindt dat men niet discrimineert, maar de zwarten moeten oprotten als........
Hoe duidelijker wil je het hebben?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:28

Electra63 schreef:
Daks schreef:

Klopt, men vindt dat men niet discrimineert, maar de zwarten moeten oprotten als........
Hoe duidelijker wil je het hebben?

En ook niet alle voorstanders schreeuwen dat ze maag weg moeten of discrimineren.
Net als dat niet elke nederlander tegen zwarte piet is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:48

Ach, lees af en toe de reacties op Telegraaf, Dumpert en FB, dan kun je niet ontkennen dat Nederland helemaal niet zo tolerant is en dat discriminatie nog veel voorkomt.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:51

Ja maar ik moet zeggen dat er ook wel absurde dingen gebeuren hoor. Meisje van 15 dat in haar gezicht geslagen word door een volwassen vent omdat ze Piet is in een optocht? %) Jochie van 3 dat voor racist uitgescholden word omdat hij een mijter opheeft? Disgusting |o :r
Ben blij dat ik niet in nl woon zeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:56

saddledancer schreef:
Ja maar ik moet zeggen dat er ook wel absurde dingen gebeuren hoor. Meisje van 15 dat in haar gezicht geslagen word door een volwassen vent omdat ze Piet is in een optocht? %) Jochie van 3 dat voor racist uitgescholden word omdat hij een mijter opheeft? Disgusting |o :r
Ben blij dat ik niet in nl woon zeg.

Dat vind ik ook.
Het wordt te hoog opgespeeld door beide kanten, opgestookt door een deel van de media.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 00:22

Electra63 schreef:
Peperkroket schreef:

Dat vinden wij, maar zodra onze gekleurde medelanders iets zeggen of doen wat anderen niet leuk of goed vinden, wordt direct gezegd, dat ze maar op moeten rotten, lui zijn, niet werken en worden apen genoemd. Zij worden alleen geaccepteerd als zij zich aanpassen aan de mening van een deel van Nederland. Dat zij inmiddels 4e generatie zijn, maakt voor een deel van de Nederlanders niet uit.

Precies. En dat is echt schokkend! Het is jammer dat er nooit een normale discussie over geweest is. De deur is meteen dichtgedaan door voorstanders van Zwarte Piet. 'Daar gaan we het niet over hebben, dat is onze traditie'. Daardoor is het aan beide kanten zo extreem geworden, denk ik.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:00

Electra63 schreef:
Ach, lees af en toe de reacties op Telegraaf, Dumpert en FB, dan kun je niet ontkennen dat Nederland helemaal niet zo tolerant is en dat discriminatie nog veel voorkomt.

Dumpert etc hebben wel erg euh... intolerante reacties idd :+ Maar waarom moet alles hier zo tolerant mogelijk? Als ik naar een ander land emigreer, of als mijn ouders dat gedaan hebben, ga ik me toch aanpassen aan dat land? Tuurlijk, niet alles zal passen... Maar dat betekent niet dat dingen veranderd moeten worden omdat ik, als migrant dat anders wil? 8)7

Tolerant is goed, tot op een bepaalde hoogte. Als Nederlanders zelf 'last krijgen' van veranderingen voor niet-echte-Nederlanders (dus mensen met andere cultuur, gewoonten, normen en waarden, hoe lang ze ook in NL wonen) vind ik dat het te ver gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:25

Is de Nederlander alleen wit en heet hij Jansen of Smit?
En welke normen en waarden? Mijn normen en waarden verschillen veel van die van de SGP- of PVV-stemmers.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:45

Electra63 schreef:
Is de Nederlander alleen wit en heet hij Jansen of Smit?
En welke normen en waarden? Mijn normen en waarden verschillen veel van die van de SGP- of PVV-stemmers.

Nee, ik ben niet achterlijk hoor :') en ik ben zelfs niet racistisch. Huidkleur kan mij een worst zijn. Religie, cultuur én normen en waarden kunnen echter wel storend zijn. En dat geldt ook voor een die-hard SGPer idd...

Ik zal hem nog een keer plaatsen, dat bedoel ik een beetje: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/s960x960/10624066_1558067667738889_8993696556545403059_o.jpg

Of je nou wit, geel of zwart bent, je moet je aanpassen aan het land waar je in leeft. Zelfs Nederland heeft een identiteit :+ NL is niet voor niets een zeer prettig land om in te wonen. Laten we dat zo houden, en op sommige plekken in NL beter maken.

De zwarte Piet is al genoeg aangepast inmiddels (wat ongeveer 95% van de Nederlanders enorm irriteert, maar goed, hun mening is niet belangrijk), dus laat het nu klaar zijn. Jammer dat er weer van die types bezig zijn met rellen hierover omdat ze verder niks beters te doen hebben dan rellen om een mening.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:17

Daks schreef:
Maar aan de andere kant hoe ver moeten we door gaan ?

Zwarte Piet is al aangepast.

1 de kraag is niet meer zoals het was
2 de oorbellen zijn al weg
3 de roe is al weg
4 hij is van slungel naar de grootste vriend gegaan die geen kwaad in zich heeft.
5 hij word nergens meer in kwaad daglicht gezet( liedjes ed zijn ook al aangepast)

Ze kunnen ook door blijven drammen en ik hoop dat er dan ook een waardig besluit komt.

Ik heb echt om mij heen de meest beschaafde voorstanders zien veranderen in tirannen(om je voor te schamen)

Die meest simpele aanpassing, gaat idd niet genoeg zijn... Die zijn al gedaan, zoals hierboven al staat. Een ander kapsel gaat niet helpen (er zijn al jaren pieten die geen kroes haar, maar wel zwart en kort hebben. Dikke rode lippen zijn er allang niet meer, het is slechts nog een randje rood, zoals menig blank of zwart mens op straat ook draagt. Gouden oorringen net zo, hoeveel mensen lopen daar wel niet mee? Blank en zwart. Wat is dus het probleem? Dat zwarte piet ZWART is...
Dus hoppa, alle zwarte pieten het land uit.

En daarna? Dan komen de turken zeuren? Omdat Sinterklaas een turk is?

Ook ik ben leerkracht geweest op een gemengde school. Er waren serieus kindjes bij, die van hun ouders niet naar het kerst of paasontbijt mochten, omdat dat een christelijk feest is...

Ik heb een poosje groep 5 t/m 8 gehad, van een asielzoekerscentrum. Meisje A uit Armenië, mocht niet met meisje B uit Syrie spelen. Ze wilden niks met "dat soort mensen" te maken hebben, ook al waren de meiden op school de beste vriendinnen, thuis moesten ze elkaar straal voorbij lopen, omdat zelfs daar onderling racisme hoogtij viert... ;(

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:18

Peperkroket schreef:
Echt? Het verbaast me echt hoe mensen zo boos kunnen worden om het veranderen (niet verdwijnen) van deze traditie. Ik kan het steeds minder begrijpen, zeker nu met die foto van een deel van het Nederlands elftal des temeer is aangetoond dat racisme in Nederland helaas nog lang niet tot het verleden behoort.

Ik weet zeker, dat wanneer deze belachelijke pieten discussie niet had gespeeld, deze reacties nooit op die foto waren gekomen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:30

Ik denk dat het veel niet eens om zwarte piet gaat, maar om het principe.
Punt 1, tolerantie is dingen niet accepteren maar verdragen. Imo is het offerfeest tolerantie, want IK zou het niet accepteren om een dier tijdens het doden te laten lijden, als het ook sneller kan.
Nederlanders zijn al heel tolerant, en ja, iedereen
met een NL-paspoort is Nederlands, je huidkleur zal me een rotzorg zijn, de kleur van zwarte piet ook, het gaat mij meer om het principe dat een deel van de bevolking met 2 culturen, eentje wil aanpassen.
Daarnaast zie ik ook heel wat racistische opmerkingen jegens blanken voorbij komen, maar he, die kùnnen niet gediscrimineerd worden :?

Hoe je het ook wend of keert, als je in NL woont dien je de taal te spreken en voor mijn part de gebruiken te tolereren, of je hier nou 50 of 4 generaties woont. En mocht er echt een probleem zijn, komen we er wel uit toch? Maar niet op deze manier.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:00

W_Empress schreef:
Peperkroket schreef:

Ik weet zeker, dat wanneer deze belachelijke pieten discussie niet had gespeeld, deze reacties nooit op die foto waren gekomen...

Idd en zo worden we als racisten weggezet- dus een grote belediging wanneer je weet dat dit niet zo is. Aangezien je toch zo wordt gezien is de stap klein om sarcastische uitlatingen te geven.

Tolerant zijn Nederlanders!
Wanneer je het gevoel krijgt dat het slechts geven wordt ipv geven en nemen.... stopt het een x.

Ras isme en discriminatie, wordt door sommige zo snel geroepen, gewoon omdat ze anders behandeld willen worden. Om zich zo niet aan de regels te hoeven houden... Want blijkbaar werkt het!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:06

EskeGirl schreef:
Ik denk dat het veel niet eens om zwarte piet gaat, maar om het principe.
Punt 1, tolerantie is dingen niet accepteren maar verdragen. Imo is het offerfeest tolerantie, want IK zou het niet accepteren om een dier tijdens het doden te laten lijden, als het ook sneller kan.
Nederlanders zijn al heel tolerant, en ja, iedereen
met een NL-paspoort is Nederlands, je huidkleur zal me een rotzorg zijn, de kleur van zwarte piet ook, het gaat mij meer om het principe dat een deel van de bevolking met 2 culturen, eentje wil aanpassen.
Daarnaast zie ik ook heel wat racistische opmerkingen jegens blanken voorbij komen, maar he, die kùnnen niet gediscrimineerd worden :?

Hoe je het ook wend of keert, als je in NL woont dien je de taal te spreken en voor mijn part de gebruiken te tolereren, of je hier nou 50 of 4 generaties woont. En mocht er echt een probleem zijn, komen we er wel uit toch? Maar niet op deze manier.

Eens, het gaat niet eens om zwarte piet (die relschoppers ook niet volgens mij, gewoon rellen om het rellen, dezelfde staan erna weer in den haag om te kijken of er nog wat te demonstreren valt...)

Maar de tolerantie is in NL wel eenzijdig, alles moet maar getolereerd worden, moslimkinderen krijgen extra vrij voor het Suikerfeest maar NL kids niet en dat moet allemaal maar kunnen. Alle feesten worden getolereerd en ons onschuldige sinterklaasfeest niet... Terwijl dat van oudsher een typisch Nederlands feest is. Het is imo ook bullshit om in Engeland te gaan vragen hoe het over komt; het is Nederlands! Ons feest...

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:14

Ik heb in verschillende engelstalige kranten gezien dat ze het daar over Santa Claus of zelfs Christmas parade hebben, omdat Sinterklaas daar gewoon in zijn totaliteit niet bekend is :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:06

W_Empress schreef:
Peperkroket schreef:

En dat maakt het oké dat er zo gereageerd wordt? In mijn ogen toont dat enkel aan hoe makkelijk Nederland kleur bekent, pardon the pun. Als dit alles is wat je nodig hebt om racistische uitspraken te doen dan zit er heel duidelijk een sterke racistische ondertoon in de maatschappij.

En wat betreft de Engelstalige kranten, een aantal cheape kranten hebben die fout inderdaad gemaakt, maar de meesten hebben het gewoon over St. Nick's :)