Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:21

MirandaFuego schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik vind het ook best onsmakelijk en ik voel me er ook ongemakkelijk bij, als ik dit in het openbaar zie. Niet dat ik vind dat moeders dit daarom maar moeten laten, dat moet iedereen zelf weten.

Ik vind het wel heel goed en natuurlijk dat er borstvoeding wordt gegeven, maar dan liever gewoon wat 'discreet'. Ik kan me zelf voorstellen dat ik een aparte ruimte oid op zou zoeken, ik zou er zelf ook niet op zitten te wachten om dit in het openbaar te doen, denk ik.

Thuis bij iemand vind ik het natuurlijk weer anders :) In die zin maakt het voor mij idd ook uit of het een bekende is of niet.

Denk je ook niet dat als het gewoon heel vaak gebeurd en iedereen het overal doet en normaal vindt het dan went?
Ik denk namelijk van wel. :j

Dat denk ik ook wel ja :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:21

Pearlx schreef:
kimberly1995 schreef:
Alsof dat zóoooo bloot is..

Nog geen mensenleven geleden was het niet eens sociaal geaccepteerd dat een vrouw een broek droeg of een rok korter dan de enkels(?) Dus in vergelijking is dat heel bloot ja.

Misschien, maar niet schokkend. Het is niet dat intieme zones open en bloot gelegd worden. :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:22

Esplendido schreef:
Net las ik dat er mensen zijn die het idee van melk uit een borst vies vinden. Maar wat denken zij dan van melk uit de uier van een koe? En die melk drinken we massaal...

Geen idee, daar heb ik het met die mensen toen niet over gehad. Wel ben ik er toen achtergekomen dat er echt ontzettend veel mensen zijn, zowel man als vrouw die het hele aspect van zwanger zijn/kinderen hebben gewoon letterlijk walgelijk vinden.

Ik heb echt dingen gehoord als "Bah zwangere vrouwen zijn zo vies, wat een vieze wijven" -O-

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:24

Pearlx schreef:
Esplendido schreef:
Net las ik dat er mensen zijn die het idee van melk uit een borst vies vinden. Maar wat denken zij dan van melk uit de uier van een koe? En die melk drinken we massaal...

Geen idee, daar heb ik het met die mensen toen niet over gehad. Wel ben ik er toen achtergekomen dat er echt ontzettend veel mensen zijn, zowel man als vrouw die het hele aspect van zwanger zijn/kinderen hebben gewoon letterlijk walgelijk vinden.

Ik heb echt dingen gehoord als "Bah zwangere vrouwen zijn zo vies, wat een vieze wijven" -O-

Dat heb ik echt nog nooit gehoord?! Over welke leeftijdscategorie hebben we het nu?

Dat lijken me dan erg onvolwassen, bekrompen en zeer respectloze types.. Ze zijn tenslotte zelf ook zo ter wereld gekomen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:27

Esplendido schreef:

Ik kan de bronnen helaas niet raadplegen, desondanks vind ik dat het artikel een aantal belangrijke dingen overslaat. Bijvoorbeeld dat de introductie van aardappel en granen voor 6 maanden wél voordelig uitpakt (en desondanks adviseren ze toch 6 maanden enkel borstvoeding).
Bovendien, als je naar het Olvarit-assortiment kijkt zie je dat er vanaf 6 maanden geadviseerd wordt om een ontbijt te geven met granen, wat overeenkomt met de richtlijn.
Verder zegt het artikel niets over de introductie van fruit en groenten, wat voor zover ik weet het eerste is wat je doet... En met name zacht en zoet fruit lijkt mi juist goed om mee te beginnen. Beter dan granen en aardappel in elk geval.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:30

Tabaluga12 schreef:
Dat heb ik echt nog nooit gehoord?! Over welke leeftijdscategorie hebben we het nu?

Dat lijken me dan erg onvolwassen bekrompen en zeer respectloze types, Ze zijn tenslotte zelf ook zo ter wereld gekomen.

Die exacte uitspraak hierboven heb ik gehoord van een vrouw van 32 (die zelf écht niks met kinderen heeft en ze nooit wil volgens eigen zeggen) en een bijna identieke uitspraak van een man van in de 40.

Verder heb ik met een groep van ongeveer 40 man gesproken toen. Met leeftijden tussen de 20 en 50 (Tijdens een sociale cursus) Waarin dit soort negatieve reacties over zwangere vrouwen/vrouwen met kinderen echt heel talrijk waren onder verschillende leeftijden. Ik ben daar zelf ook heel erg van geschrokken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:32

Haha, maura, geslachtsrijp vrouwtje klinkt wel erg dierlijk! _O-
VogeltjeM schreef:
Dat denk ik ook wel ja :)

Ja, toen mijn moeder mij kreeg (en schoonmoeder hetzelfde) voelde ze zich heel ongemakkelijk, in die tijd werd het denk ik taboe en moesten vrouwen sexy zijn voor mannen en die waren een beetje jaloers op die kindjes aan de borst. :D
Later zijn ze er achter gekomen dat borstvoeding toch wel erg goed is en ik hoop dat het weer 'in de mode komt', dat stoer is om je kind de borst te geven! :))

@kimberly, echt veel bloot komt er bij borstvoeden niet aan te pas, de baby zit ervoor dus je ziet eigenlijk niks.
En een stuk minder dan bij een laag decolleté.

Pearlx, misschien moeten zwangere vrouwen dan ook niet meer in het openbaar verschijnen. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:33

Tabaluga12 schreef:
Dat lijken me dan erg onvolwassen, bekrompen en zeer respectloze types.. Ze zijn tenslotte zelf ook zo ter wereld gekomen.

En? Dat vind ik altijd zo'n raar argument. Dus omdat mensen zelf ook zo ter wereld komen moet het de normaaltste zaak van de wereld zijn :? ?

Ik vind de benamingen die gebruikt worden ('vieze wijven' etc) ronduit onbeschoft maar misschien zouden sommige mensen in dit topic eens wat meer open minded moeten zijn voor de mening van anderen. Anderen kúnnen er aanstoot aan nemen. Dat maakt ze niet raar, preuts of apart. Uit dit topic blijkt alweer dat het een flinke groep is.

Ik vind de tolerantie van sommige dames die pro voeden in het openbaar zijn ver te zoeken :o...

En nogmaals, ik heb dus NIETS tegen discreet voeden in het openbaar.

benangelique

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:36

Ik denk dat dat komt door de woordkeuze die sommigen 'tegenstanders' gebruiken sees. Het is in mijn optiek, en dat heb ik ook meerdere malen aangegeven, soms ronduit schofferendv en eerlijk gezegd word ik daar heel recalcitrant van

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:37

Sees schreef:
Tabaluga12 schreef:

En? Dat vind ik altijd zo'n raar argument. Dus omdat mensen zelf ook zo ter wereld komen moet het de normaaltste zaak van de wereld zijn :? ?

Ik vind de benamingen die gebruikt worden ('vieze wijven' etc) ronduit onbeschoft maar misschien zouden sommige mensen in dit topic eens wat meer open minded moeten zijn voor de mening van anderen. Anderen kúnnen er aanstoot aan nemen. Dat maakt ze niet raar, preuts of apart. Uit dit topic blijkt alweer dat het een flinke groep is.

Ik vind de tolerantie van sommige dames die pro voeden in het openbaar zijn ver te zoeken :o...

Natuurlijk hebben we verschillende mensen in de wereld die aanstoot nemen aan verschillende dingen. De ook ene wat sneller dan de andere. Niemand is hetzelfde.

Maar ik vind het toch wel schokkend dat als jij als persoon iets doet wat miljoenen anderen ook doen in de wereld. (Bijvoorbeeld zwanger rondlopen in het openbaar) dat er dan dus mensen zijn die je blijkbaar walgelijk vinden. Of alleen al bewust negatief gaan denken over je als je dat doet. Daar schrik ik toch wel van.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:38

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:38

Zoveel mensen zoveel meningen en volgens mij wordt dat best gerespecteerd. Alleen willen 'wij' 'jullie' niet over tieten en walgelijk horen praten, net zo min als 'jullie' 'onze' blote borsten niet willen zien

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:40

Vanmorgen ging een vrouw op een klapstoeltje in de tram haar baby voeden, waar ik naast stond. Dat vind ik normaal niet zo'n probleem, maar, ware het niet dat het prop- en propvol was in de tram door de spits. Ik stond bijna tegen haar borst aangedrukt, en de andere borst floepte ook uit haar shirt (toch in ieder geval de tepel ervan). Dat vond ik niet discreet, omdat je praktisch haar hele boezem kon bekijken, en ik met mijn bovenbeen steeds bijna in haar tepel prikte omdat iedereen zo op elkaar gepropt stond.

Normaal vind ik discreet voeden in het openbaar geen probleem. Leven en laten leven :)
Maar dit keer wist ik niet hoe snel ik de tram uit moest komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:42

Ik lees dit topic vanaf de eerste pagina mee omdat ik de discussie rondom borstvoeding / geen borstvoeding / openbaar / niet openbaar ontzettend interessant vind.

Ik ben zelf van mening: leef en laat leven. Veroordeel de ander niet maar hou gewoon wat rekening met elkaar. Een hongerig baby'tje moet eten: of dit nou uit een flesje of uit een tiet is :+ zo lang het 'discreet' gebeurd zonder bombarie eromheen zegmaar (dus niet met je tieten zwaaien / allerlei verrukte geluiden maken wat ik ooit eens in de trein meemaakte, die vrouw kwam zowat klaar := ) zal ik de laatste persoon zijn die er moeite mee heeft.

Zelfde als dat ik mijn kindje later gewoon flesje wil kunnen geven (ik wil geen BV geven) zonder dat iedereen daar zijn oordeel over klaar heeft (want ook daarover zouden we kunnen zeggen, ga naar de wc / huis ik hoef geen smakkende baby in mijn buurt).

Zelfde geldt imo voor de pro/anti BV discussie. Iedereen kiest wat hij / zij het beste vindt en je moet elkaar niet willen dwingen het anders aan te pakken. Iedereen heeft zijn of haar eigen manier en als we dat respecteren dan zou alles goed moeten komen toch? Je hoeft helemaal geen last van elkaar te hebben als je beiden inschikt / respect hebt naar elkaar toe.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:42

Sees schreef:
Tabaluga12 schreef:

Natuurlijk zijn zwangere vrouwen de normaalste zaak van de wereld en de bolle buiken ook. Nu trek je mijn bericht totaal uit zijn verband. Dit gaat niet meer over borstvoeding maar over het hele aspect van zwanger zijn/kinderen hebben gewoon letterlijk walgelijk vinden.

En ja borstvoeding is ook de normaalste zaak van de wereld, het wordt alleen raar gemaakt.

Ik denk dat niemand van de pro borstvoeders hier niet kan begrijpen dat sommige mensen zich wat ongemakkelijk voelen wanneer ze een moeder zien voeden. Dat is wat anders als het belachelijk of smerig vinden en het niet willen toestaan.

Roos_M

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:45

Borstvoeding is absoluut niet raar maar om nou zo in het openbaar maar hopsakee de boel los te gooien. Het is toch niet zo moeilijk om het iets discreter te doen? Ik vind dat gewoon iets netter. En dat heeft niets met een taboe te maken.

Vergelijkbaar met een poepluier verschonen in het openbaar. Niemand zit daarop te wachten xD haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:45

Oh, ik wilde ook nog wat toevoegen over 'borsten zijn gemaakt om te voeden, puur en alleen daarvoor' dat als dat zo zou zijn het net als bij andere dieren zakjes zijn die zich pas vullen (en dus bol worden) als je daadwerkelijk melk geeft aan de baby. (Zou wel makkelijk zijn, alleen bij zwangerschap een BH aan :+ :+ )

Onze borsten zijn toch verder geevolueerd dan alleen 'melkzak' ze tonen vruchtbaarheid en vrouwelijkheid. Maken ons als vrouw anders dan de man en daardoor dus aantrekkelijk. Immers zouden we ze niet hebben dan zijn we net zo plat als de man waardoor je minder snel gekozen wordt (natuurlijke selectie / natuurlijk gezien) dan de vrouwen met borsten.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:47

Hanafubuki schreef:
Oh, ik wilde ook nog wat toevoegen over 'borsten zijn gemaakt om te voeden, puur en alleen daarvoor' dat als dat zo zou zijn het net als bij andere dieren zakjes zijn die zich pas vullen (en dus bol worden) als je daadwerkelijk melk geeft aan de baby. (Zou wel makkelijk zijn, alleen bij zwangerschap een BH aan :+ :+ )

Onze borsten zijn toch verder geevolueerd dan alleen 'melkzak' ze tonen vruchtbaarheid en vrouwelijkheid. Maken ons als vrouw anders dan de man en daardoor dus aantrekkelijk. Immers zouden we ze niet hebben dan zijn we net zo plat als de man waardoor je minder snel gekozen wordt (natuurlijke selectie / natuurlijk gezien) dan de vrouwen met borsten.

Inderdaad Jans, bij de mens zijn borsten inmiddels voor meer dan alleen voeden. Net zoals bij apen de billen voor meer zijn dan alleen een zitvlak, maar ook om vruchtbaarheid te tonen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:47

Jans schreef:

Nu je het zegt, dat is waar :j Kijk maar eens bij MK... Het grote kegelkijken :+
En inderdaad, pfoe, lijkt me handig, alleen bij zwangerschap een BH aan!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:49

MarjanB schreef:
@ Annebe ik zie het echt niet als iets sexueels, maar vind het gewoon niks als ik ergens lekker zit te eten om er mee geconfronteerd te worden. Vind het zoiezo niks als ouders hun erg kleine kinderen overal mee naar toe moeten slepen.. net of je een half jaar oud kind een plezier doet om mee uit eten te nemen..

Jij misschien, maar en hoop mensen (met name mannen) wel.
Uit eten hebben en doen wij nog steeds met jonge kinderen, juist om ze een voorbeeld van etiquette te geven en omdat we het gezellig vinden.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:50

@maura en Jans....ja dat is ook zo....maar vruchtbaarheid is belangrijk voor het krijgen van kids (voortplanting) en dus het voeden van kids (borstvoeding)

;) komt allemaal op hetzelfde neer. Dat onze borsten nu ook leuke speeltjes zijn en ik daar ook van kan genieten is een leuke bijkomstigheid :p

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:53

Pearlx schreef:
Natuurlijk hebben we verschillende mensen in de wereld die aanstoot nemen aan verschillende dingen. De ook ene wat sneller dan de andere. Niemand is hetzelfde.

Maar ik vind het toch wel schokkend dat als jij als persoon iets doet wat miljoenen anderen ook doen in de wereld. (Bijvoorbeeld zwanger rondlopen in het openbaar) dat er dan dus mensen zijn die je blijkbaar walgelijk vinden. Of alleen al bewust negatief gaan denken over je als je dat doet. Daar schrik ik toch wel van.

Kussen is ook iets heel normaals en iets dat miljoenen mensen over de hele wereld doen maar heel veel mensen zitten er ook niet op te wachten om dat van een ander te zien terwijl dat ook de normaalste zaak van de wereld is om maar iets te noemen...

Overigens vind ik de bewoordingen vies en walgelijk ook discutabel en niet zo eh... subtiel en handig gekozen :o.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:56

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:58

Sees schreef:
Pearlx schreef:

Kussen is ook iets heel normaals en iets dat miljoenen mensen over de hele wereld doen maar heel veel mensen zitten er ook niet op te wachten om dat van een ander te zien terwijl dat ook de normaalste zaak van de wereld is om maar iets te noemen...

Overigens vind ik de bewoordingen vies en walgelijk ook discutabel en niet zo eh... subtiel en handig gekozen :o.

Nee inderdaad, dat zijn nogal harde woorden. Toch heb ik ze zo letterlijk te horen gekregen in een soortgelijke discussie als deze. Ik hoop dan eigenlijk stiekem dat deze mensen de woorden niet zo hard bedoelen als dat ze over komen, want ze schaamden zich ook totaal niet voor hun woordkeuze. Ik persoonlijk schrik er gewoon nogal van dat mensen elkaar snel vies, walgelijk, dom etc noemen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:58

Tabaluga12 schreef:
Natuurlijk zijn zwangere vrouwen de normaalste zaak van de wereld en de bolle buiken ook. Nu trek je mijn bericht totaal uit zijn verband. Dit gaat niet meer over borstvoeding maar over het hele aspect van zwanger zijn/kinderen hebben gewoon letterlijk walgelijk vinden.

En ja borstvoeding is ook de normaalste zaak van de wereld, het wordt alleen raar gemaakt.

Ik denk dat niemand van de pro borstvoeders hier niet kan begrijpen dat sommige mensen zich wat ongemakkelijk voelen wanneer ze een moeder zien voeden. Dat is wat anders als het belachelijk of smerig vinden en het niet willen toestaan.

Ik trek volgens mij niets uit z'n verband, ik heb slechts één zinnetje van je post weggelaten :o.

Je kunt alles de normaalste zaak van de wereld VINDEN maar een ander hoeft die mening niet te delen ;). De bewoordingen die worden gebruikt getuigen niet van respect, dat ben ik met je eens maar je kunt iemand z'n gevoel niet veranderen hierin ;). Als de BV-ers (hihi) dus discreet zouden voeden (wat de meeste volgens mij ook doen) en de mensen die het onprettig vinden om er naar te kijken, zich even omdraaien oid is iedereen tevreden, toch?