De kosten moeten omlaag!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:27

MarlindeRooz schreef:
@Loretta, lekker makkelijk. Heb jij enig idee hoeveel een bankdirecteur werkt? Wat dacht je van 80 uur per week en flink veel stress? En daarbij een enorme verantwoordelijkheid.

Die worden echt niet zo dik betaald voor uit de neus peuteren. :Y)

En ik spreek uit ervaring want mijn paps is er zo een...

:j en sommige doen hun werk niet goed en krijgen gewoon een bonus mee van een miljoen :D
Zeg niet dat je vader daar ook onder valt...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:30

Bijna iedereen stemt op de partij waar ze zelf ook nog een beetje lekker bij uitkomen. Een uitkeringsgerechtigde wil liever niet dat er gekort wordt op uitkeringen, heb je drie ton op de bank dan zit je niet te wachten op een hoger belastingtarief. Da's heel logisch en doen we dus ook bijna allemaal. Je kan dan ook niet zeggen 'als je x stemt ben je dom/naïef/heb je grootheidswaan', want iedereen heeft verschillende politieke idealen en die zijn weer deels afhankelijk van je positie in de maatschappij. Mensen kunnen ook gewoon verschillend denken over wat de beste koers is, dat moet je niet vergeten. Er is niet één juiste weg.

Daarnaast is het soms ook lastig in te schatten hoe anderen leven. Als je zelf comfortabel leeft kan je je nauwelijks voorstellen dat 10 euro meer betalen in de maand voor iemand écht een probleem kan zijn, bijvoorbeeld, en dat harder werken of meer bezuinigen stomweg geen optie meer is. En dat zal andersom ook zo zijn, de fabrieksmedewerker die vindt dat-ie net zo hard werkt als de directeur, maar niet ziet dat die laatste na 5 uur en op zaterdag en zondag ook nog bezig is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:34

MarlindeRooz schreef:
Van een vrij grote regio (veluwe), maar daar gaat het niet om. Ik bedoel dat de mensen die zo veel verdienen ook werk doen met veel risico en die staan 24/7 klaar voor hun werk, ook op vakantie en ook in het weekend of op een feest oid. Ik ken ook wel een man die bij rabo nederland werkt en die werkt gewoon snoeihard voor zijn centen.

Met bonussen en alles erbij?
dan zal je je vast wel groen en geel ergeren aan de artikelen die er de laatste jaren geschreven zijn, zoals dit bijvoorbeeld.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/ ... mee-verder

Je schrijft over verantwoordelijkheid.
Ik ben het best met je eens dat bij een bepaalde verantwoordelijkheid een beloning mag horen.
Wat mij dan zo tegenstaat is dat toen het mis ging dat deze verantwoordelijkheid vervolgens bij de gewone man is neergelegd en dan voornamelijk aan de onderkant van de samenleving.

LadyMadonna

Re: De kosten moeten omlaag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:52

Geen afgunst hoor electra. Er zijn mensen die het veel slechter hebben dan ik. Dus ik klaag niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:57

Loretta schreef:
MarlindeRooz schreef:
Van een vrij grote regio (veluwe), maar daar gaat het niet om. Ik bedoel dat de mensen die zo veel verdienen ook werk doen met veel risico en die staan 24/7 klaar voor hun werk, ook op vakantie en ook in het weekend of op een feest oid. Ik ken ook wel een man die bij rabo nederland werkt en die werkt gewoon snoeihard voor zijn centen.

Met bonussen en alles erbij?
dan zal je je vast wel groen en geel ergeren aan de artikelen die er de laatste jaren geschreven zijn, zoals dit bijvoorbeeld.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/ ... mee-verder

Je schrijft over verantwoordelijkheid.
Ik ben het best met je eens dat bij een bepaalde verantwoordelijkheid een beloning mag horen.
Wat mij dan zo tegenstaat is dat toen het mis ging dat deze verantwoordelijkheid vervolgens bij de gewone man is neergelegd en dan voornamelijk aan de onderkant van de samenleving.

Ja, als hij grote klanten binnen haalt dan staat daar een leuke bonus tegenover ja.

Maar die mensen worden niet zomaar directeur, die worden dat omdat ze ervaring, kennis en talent hebben. Ze hebben er hard voor gewerkt hoor. Ze zijn gewoon van onderen naar boven geklommen.
Tuurlijk zullen er mensen zijn die via vriendjespolitiek een baantje hebben gekregen, maar veel mensen hebben toch echt hard moeten werken voor zo'n job.

Trouwens, zo'n baan is ook niet alles hoor. Je hebt vrij weinig tijd om te genieten van je geld, en als je kan genieten dan is de kans dat je weer een telefoontje krijgt want je bent altijd nodig.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 01:09

Ik kom even in dit topic binnen vallen, maar ik wil toch echt even wat kwijt. Mensen in Nederland realiseren zich niet hoe goed ze het hebben. Ik woon op het moment in Engeland, rijk land en in Europa, maar hier is het gat tussen arm en rijk een stukje groter en dat is te merken en te zien, helaas. Mensen hebben het hier echt niet slecht, helemaal niet zelfs, maar alles is relatief. En vergelijking met Nederland is hier meer armoede.

In Nederland zorgt de overheid voor de ouderen (iig meer dan in andere landen), terwijl in andere delen van de wereld de oudere mensen in huis worden genomen door hun kinderen. In Nederland heb je debijna de beste beste, en misschien wel het beste, gezondheidszorg ter wereld. Je hebt een vangnet als je werkloos of arbeidsongeschikt bent. Dat is lang niet in alle landen zo. Je hebt een rechtssysteem dat werkt (wat ook lang niet over al zo is). Je mag stemmen, er is dus een democratie.

En dat zijn maar enkele voorbeelden van hoe goed wij Nederlanders het eigenlijk hebben. Ja, wij betalen meer, maar we krijgen er wat voor terug. Dat realiseren mensen zich niet. En natuurlijk moet je kritisch zijn, maar in deze tijd moet je ook realistisch zijn. We zitten in een crisis en moeten bezuinigen. We hebben jaren van flinke groei gehad en de rek is er nu even uit. Kan gebeuren en het komt wel weer goed.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:44

Ik weet hoe het is om minder (niks) te hebben hoor, dit is ook niet aan komen waaien :+

Daarbij doe ik de bewindvoering van mijn zusje, en dat is niet voor niets, ook die heeft geen cent, sterker nog die heeft schulden. Dus hoe je erbij komt dat ik dat niet zou weten ??
Maar hey, grootste gedeelte eigen schuld! En dat is bij veel mensen.

Voor wat betreft de herkeuring wajong, ze zijn gewoon veel te makkelijk uitgedeeld en daar zijn ze nu gelukkig achter gekomen, werken naar wat je kunt! Nu is het lastig, met de werkloosheid maar vanaf 2015 moet dat ook weer beter gaan.

Daarbij is bijstandsuitkering minder geld per maand en meer verplichting om te solliciteren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:02

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die niet inzien dat er structureel bezuinigd moet worden. Het gaat vaak over de manier waarop. Dat we het hier relatief goed hebben betekent niet dat er geen fouten gemaakt worden, en ook niet dat we niet over die fouten zouden mogen klagen.

Om één voorbeeld te geven, ik vind het heel erg dat de burger rechtstreeks opdraait voor bezuinigingen in de zorg (met hogere premies en minder vergoedingen) terwijl ziekenhuizen absurde bedragen rekenen voor behandelingen en zorgverzekeraars daar niets mee doen. We hebben het verdorie over of je ouderen wel voor alles moet behandelen, en ondertussen mag een ziekenhuis duizenden euro's factureren voor het uitspuiten van een oor.

Verder wordt er niet altijd realistisch naar plannen gekeken. Leuk idee hoor, Wajongers de bijstand in, maar de ondersteuning vanuit het UWV is vaak om te huilen, dus wie gaat ze helpen bij het zoeken naar werk? Dat is voor reguliere bijstandsgerechtigden al niet makkelijk, laat staan als je ook nog iets mankeert. En voor een bedrijf is het tenminste nog financieel aantrekkelijk een Wajonger in dienst te nemen, die prikkel komt dus te vervallen. En eigenlijk is de hele bijstand krom geregeld, met de verplichte sollicitatieplicht zonder te kijken naar de realiteit. Mensen die noodgedwongen solliciteren op functies aan de andere kant van het land, of waar ze totaal niet voor gekwalificeerd zijn, om maar aan de eisen te voldoen. Dat kan ongetwijfeld ook een stuk efficiënter..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:19

Er zijn absoluut veel dingen die nog veel efficienter kunnen. In het sociale stelsel maar ook in de zorg etc. Maar dat gaat allemaal niet in 1 dag.

Wij burgers doen ook genoeg dingen fout waar iedereen voor opdraait, dat zal er altijd zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:23

Mensen lijken ook te vergeten dat politici ook slechts burgers zijn. Als je het er niet mee eens bent en het denkt beter te kunnen dan kan je je ergens aansluiten of zelfs een partij beginnen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:16

Ik kwam eigenlijk alleen een relativerende opmerkingen plaatsen, maar wil me nu toch graag even gaan mengen in de discussie. Ik kan het niet laten :+

Eens met de twee bovenstaande reacties. Het kan altijd beter en kritisch kijken of je iets kunt verbeteren is altijd goed en moet je blijven doen, maar je moet idd ook realistisch zijn en niet verwachten dat iedereen en alles perfect is.

Wat betreft de zorg moet er eens goed gekeken worden naar de zorverzekeraars. Daar zit vaak het probleem.
Bijvoorbeeld in de onderhandelingen met ziekenhuizen over de aantal behandelingen die een ziekenhuis per jaar mag verrichten. Simpel gezegd:
Verzekeraar A en ziekenhuis B onderhandelen over operatie X
Uit de onderhandelingen komt dat ziekenhuis B 100 operaties X doet voor deze verzekeraar.
In november zit het ziekenhuis aan 100 operaties.
Het gevolgd is dat ze de rest van de maanden, tot aan het nieuwe jaar, alleen maar spoed operaties x doen en de rest naar andere ziekenhuizen moeten sturen, terwijl de mankracht e.d. wel aanwezig is.

Ook lees je af en toe berichten over onderhandelingen die stuk lopen en het resultaat is dan soms (niet altijd want ze kunnen weer verder onderhandelen) dat een ziekenhuis alleen spoed behandelingen voor die verzekeraar doet.

Verder wil ik het, heel cliche, nog over de topinkomens hebben. Wij klagen over de bedragen die raad van bestuur leden van een ziekenhuis mee krijgen, maar vergeet niet dat verzekeraars (de directie e.d.) vaak nog veel meer mee krijgt. De leden van de raad van bestuur van verschillende ziekenhuizen krijgen op dit moment al een stuk minder bonus, gouden handdruk, salaris etc. dan zijn/haar voorgangers. Het werkt(te) zo dat de leden van ziekenhuis naar ziekenhuis gaan. Verkloten ze het ergens, dan krijgen ze een hoog bedrage en gaan ze werken bij het volgende ziekenhuis. Gelukkig begint zich een proces van zelfreiniging te vertonen in het bestuur van ziekenhuizen (eindelijk). Van bestuurders die liever lui dan moe zijn en graag voor 5 uur naar huis gaan, een curusje in het buitenland doen etc. naar hardwerkende (60+ uur/week) bestuurders die veel kennis hebbben (in plaats van een vooropgezet marketing plan doordrukken). Dat gaat niet in 1 keer, maar er is een cultuuromslag bezig en dat is goed om te zien. Nu de verzekeraars nog :+

Wat ik zei: we hebben het goed, heel goed, maar kritisch zijn en blijven is van belang. Het kan altijd beter, maar kijk ook eens om je heen. Het werkt 2 kanten op.