Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:53

NEe ik zeg dat ík het niet erg vind en vraag of ik de enige ben _O- vind het namelijk maar commercieel lekkermakerij. Maar heeh dat is mijn mening en dat betekent niet dat iedereen dat moet vinden := !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:53

Killyenn schreef:
Baileysdream schreef:
Waarom moet een eeuwenoude traditie van Nederland, aangepast worden.
terwijl de buitenlanders ect. hier heen komen met al hun tradities en dat moeten wij maar accepteren.
wij moeten het slachtfeest,suikerfeest en al die andere feesten maar accepteren en hun ervoor vrij geven omdat het met hun geloof te maken heeft.
nou sorry hoor, mijn vader heeft suikerziekte en die vind suiker niet zo'n feest kunnen wij nu ook een klacht indienen en ervoor zorgen dat dit veranderd word, nee natuurlijk niet want dit hoort bij hun geloof.

of wat doet nederland aan het meisje op twitter die had getweet ' zucht als ik die achterlijke reacties lees, denk ik warom hadden de Duitsers de Hollanders niet vergast. was de wereld stuk relaxter nu'

En dat accepteerd nederland zeker wel weer?

Als het aan mij lag, iedereeen die zwartepiet racistisch vind en maar vind dat wij nederlanders onze tradities en oja het liefst ook nog cultuur veranderen moet maar gewoon weer terug gaan naar hun eigen land, want daar vieren ze immers sinterklaas niet. zijn we gelijk van het hele gezeur af lijkt mij.

Terug naar hun eigen land? Ik ben juist net vertrokken uit NL maar als je me zo graag terug wil hebben kom ik wel weer in Amsterdam wonen.

Ongelooflijk hoe dit meteen weer een 'ons en hunnie' discussie wordt, illustreert direct het punt hoe racistisch Nederland eigenlijk nog echt is. Als het niet zo triest was zou het hilarisch zijn.

Je hebt nu wel door dat je er net zo goed aan mee doet? Zwart of wit, geen grijs? Ik zie hier genoeg meningen die geen bal te maken hebben met ''ons en hunnie'', maar he, alles regelrecht over één kam scheren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:54

little_king schreef:
Sinterklaasfeest is van oorsprong katholiek. Dus in dat opzicht mag je het wel vergelijken met het suikerfeest.

Ooo kijk dat wist ik niet :=

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:54

zeg en wat gaan de ouders zeggen tegen hun kinderen over twee jaar, ja sorry zwarte piet is van de aardbodem verdwenen. :(:)

sloffiee

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:55

ik vraag me echt af.. wat is het volgende.. wat verdwijnt uit ons land

Celiien

Sinterklaas is overleden := ?

Sloffie sorry maar vind jou manier van praten echt heel 'eng' over komen :=

Air

Al die BN-ers die geen Piet meer kunnen zijn in de serie omdat ze anders herkend worden....

Anoniem

Baileysdream schreef:
Celiien schreef:

Ik moet wel zeggen dat het heel emotioneel en vooral niet rationeel over komt := ja en ze VERBANNEN uit nederland" "Komt in ieder geval bij mij niet heel netjes en respectvol over... En alle donkere kindjes geen snoep geven dit jaar bij de intocht? zij kunnen er toch ook niks aan doen.. dat komt wel racistisch over -> beoordelen op basis van kleur.

Enw at betreft de suikerfeesten afschaffen enzo.. Traditie is toch heel anders dan geloof? Sinterklaas is een traditie'feest' en een suikerfeest is iets wat echt samenhangt met het geloof. Kijk als ze kerst afschaffen, ja dan heb je een vergelijkend iets

Nou ik denk wel dat dat het volgende word hoor, hun vieren geen kerst, laten we dat ook maar afschaffen.
nog even en nederland laat zich veranderen in buitenland, en lopen wij er straks heel anders bij.
want als dit ze al lukt, om sinterklaas te veranderen, wat kunnen ze dan nog meer voor elkaar krijgen?
Hier in de buurt zijn ze zelf er al mee bezig dat de 'jongeren' naar beneden moeten kijken omdat HUN respect verdienen.
sorry, maar dit gaat me toch allemaal veel te ver. lijkt mij.

Jouw reacties gaan ook een beetje te ver, vooral gezien ze compleet ongegrond zijn en nergens op slaan. Laat ik het even goed tot je door dringen;
Citaat:
Artikel 1 Nederlandse Grondwet: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Artikel 6 Nederlandse Grondwet: "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet."

Even vrij vertaald; je mag niemand discrimineren op grond van zijn ras, maar je mag ook niemand beperken in het uitvoeren van zijn/haar geloof (suikerfeest, offerfeest, weet ik het wat).
Dus van die rare vergelijkingen gaan maken draagt echt niks bij aan de discussie. Dat is net zoiets als dat ik nu ga zeggen dat zwarte pieten moeten blijven omdat er hiernaast een speeltuin is. En omdat gras groen is.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:56

eng overkomen?? ben je bang ofzo.
ik ben in een vrij land waar ik mijn mening mag uiten ;)

Anoniem

little_king schreef:
Sinterklaasfeest is van oorsprong katholiek. Dus in dat opzicht mag je het wel vergelijken met het suikerfeest.

Zwarte pieten niet :)

Baileysdream

sloffiee schreef:
ik vraag me echt af.. wat is het volgende.. wat verdwijnt uit ons land

:j denk ik ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:57

Ja maar ik geloof in sinterklaas bizzybijtje -O--

Anoniem

VivaLaVida schreef:
Ja maar ik geloof in sinterklaas bizzybijtje -O--

TE LAAT ~~}>

little_king

Celiien schreef:
little_king schreef:

Ooo kijk dat wist ik niet :=

Citaat:
Veel tradities in het huidige sinterklaasfeest gaan terug tot de Nicolaas van Myra, hoewel er ook elementen van feesten en vereringen van voor de tijd van het christendom in herkenbaar zijn. Nicolaas van Myra is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië. Hij stierf op 6 december 342. Na de inval van de moslims in het gebied, werden de stoffelijke resten van de heilige in 1087 gestolen en naar Bari gebracht.[2]
Als heilige in het oosters christendom werd Nicolaas aanvankelijk alleen in het oosten van Europa geëerd, in het bijzonder in Griekenland en Rusland. Omdat Nicolaas de schutspatroon van de zeevaarders was kreeg hij ook in de West-Europese kustnaties een grote aanhang. In de 13e eeuw werd zijn naamdag vastgesteld op 6 december. Vanaf dat moment verspreidde zich de Nicolaasverering over heel Europa.
Verschillende legendes staan aan de grondslag van Sint-Nicolaas als beschermheilige van kinderen. Zo is er de legende van de drie scholieren die door een herbergier werden gedood maar door Sint-Nicolaas weer tot leven werden gewekt, de legende van de drie arme dochters die dankzij giften van Sint-Nicolaas konden trouwen, of de legende van het kind dat in het bad door Sint-Nicolaas werd behoed voor verbranding.
In de middeleeuwen werd op Duitse en noord-Franse kloosterscholen het Sint-Nicolaasfeest gevierd. Tijdens een mirakelspel verscheen de heilige voor de kinderen, en hij beloonde ijverige leerlingen en vermaande luie leerlingen.[3] De Sint-Nicolaasviering liep samen met het kinderbisschopsspel (ca. 1300 - ca. 1600). Op 6 december werd in die tijd een kinderbisschop met aanhang gekozen. Zij werden tot 28 december (Onnozele Kinderen) van voedsel en geschenken voorzien. Andere kinderen kregen geld en een vrije dag om op 6 december feest te kunnen vieren. De waarschijnlijk oudste vermelding daarover komt uit Dordrecht, 1360: "op St. her Nyclaes dach I L. gr. aen die schoelers voer het oerlof".[noten 1] In 1363 gaf de heer van Gouda, Jan van Blois, te Dordrecht "den scoelnaers tot hoere hoechtijt van St. Nyclaes en horen bisscop 5 L. 4 S."[noten 2] In 1403 is er sprake van het uitdelen van "honic, claescoeck en taert aen die kynders, op hunne patroen St. Nyclaes".[noten 3][4][5] Kinderen gingen in die tijd verkleed in een optocht door de straten en kregen bisschopsgeld van voorbijgangers. In de Utrechtse Nicolaaskerk werd vanaf 1427 geld in kinderschoenen gedaan.
In de late middeleeuwen ontstonden de Sint-Nicolaasmarkten. Na het kerkbezoek kocht men op de markt de geschenken voor het Sint-Nicolaasfeest. De speculaasvrijer was een karakteristiek geschenk. Het was een speculaaspop die een jongen schonk aan een meisje. Als zij de klaaskoek aannam was dat een goed teken voor een relatie. De gewoonte gaat mogelijk terug op de functie van Sint-Nicolaas als "hijlickmaker" (hijlick: huwelijk), in de legende waarin hij drie meisjes hun bruidsschat geeft. Het sinterklaasfeest werd in grotere steden een woelig volksfeest dat soms tot opstootjes en openbare dronkenschap leidde.
Na de Reformatie probeerden protestantse predikanten het sinterklaasfeest af te schaffen, omdat het als een katholiek bijgeloof werd veroordeeld. Het feest was echter zo populair dat dit streven weinig succes heeft gehad, zelfs niet bij het strengst protestantse volksdeel. Het feest verdween weliswaar voor een deel uit de straat, maar in huiselijke kring bleef het bestaan.
Van de religieuze verering en van zijn rol als patroonheilige voor verschillende beroepsgroepen is nu weinig of niets meer over; alleen het kinderfeest wordt tegenwoordig nog gevierd.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:58

bizzybijtje....

als het een artikel van grondwet is
horen ze zich ook aan te passen aan Onze religie....
En daar hoort Sinterklaas bij

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:58

sloffiee schreef:

Jij wel ja. De mensen die Zwarte Piet racistisch vinden mogen dat van jou kennelijk niet. Dus vertel nog eens, hoe vrij is ons land precies?

En:
sloffiee schreef:
ja en ze VERBANNEN uit nederland !!!

Verbannen waarheen? "Hun eigen land" is vaak Nederland, dus dat kan alvast niet. Het land waar hun ouders geboren zijn, of hun grootouders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:59

sloffiee schreef:
bizzybijtje....

als het een artikel van grondwet is
horen ze zich ook aan te passen aan Onze religie....
En daar hoort Sinterklaas bij

Sinterklaas ja, zwarte pieten horen daar niet bij :(:)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:00

Bizzybijtje schreef:
Jouw reacties gaan ook een beetje te ver, vooral gezien ze compleet ongegrond zijn en nergens op slaan. Laat ik het even goed tot je door dringen;
Citaat:
Artikel 1 Nederlandse Grondwet: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
Artikel 6 Nederlandse Grondwet: "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet."

Even vrij vertaald; je mag niemand discrimineren op grond van zijn ras, maar je mag ook niemand beperken in het uitvoeren van zijn/haar geloof (suikerfeest, offerfeest, weet ik het wat).
Dus van die rare vergelijkingen gaan maken draagt echt niks bij aan de discussie. Dat is net zoiets als dat ik nu ga zeggen dat zwarte pieten moeten blijven omdat er hiernaast een speeltuin is. En omdat gras groen is.

Dat weet ik allemaal hoor, doe maar rustig. heb zelf in mn opleiding veel te maken met wetten.
daarnaast sinterklaasfeest komt oorspronkelijk uit een geloof, en bij sinterklaas hoort zwarte piet dat is altijd al zo geweest!
bedenk wel eens, als ze dit al kunnen veranderen. kunnen ze veel meer veranderen.
Mijn mening(!) is gewoon dat ik dit belachelijk vind! als ik gewoon al zie in deze wijken dat ze hebben bedacht dat wij nederlanders als wij jonger zijn naar beneden moeten kijken ivm respect voor hun, dat wanneer jij ook maar iets qua rokje of iets dergelijks aan hebt je gelijk uitgescholden word door weet ik veel wat. misschien veranderen ze binnenkort ons kledinggebruik ook wel?

Rosie

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:02

*Kruipt onder meeleessteen vandaan*

Waar wordt bevestigd dat ZP per 2015 verboden is?

Celiien

sloffiee schreef:
eng overkomen?? ben je bang ofzo.

Ik ben niet bang, dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat je vrij.. uh.. 'ons land' óns dit bla bla bla overkomt. Intimiderend zeg maar. Alsof je 'ze' wel eens wil laten zien hoe 'van ons' het land wel niet is.. bah!

En ja vrijheids van meningsuiting staat in de grondwet. Maar er bestaat ook zoiets als het discriminatieverbod en vrijheid van godsdienst..

nikkielvis

Ik vind dat dit niet eens een discussie punt had moeten zijn.
Zelf vind ik het jammer dat er zoveel aandacht aan besteed is tot nog toe zowel in de media als bij de politiek.
Hoe lang bestaat sinterklaas met zijn pieten al niet. En er roepen ere een paar dat het discriminerend is en hup ze hebben weer
iets om over te praten in de 2de kamer. Alle medelanders om mij heen van verschillende komaf begrijpen de discussie ook niet echt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:03

xMendy schreef:
*Kruipt onder meeleessteen vandaan*

Waar wordt bevestigd dat ZP per 2015 verboden is?

Nee _O- alleen dat ze dit jaar komen kijken en dat ze daar hun oordeel over vellen. maar ze zijn nu wel al bevooroordeeld!

Anoniem

Baileysdream schreef:
Dat weet ik allemaal hoor, doe maar rustig. heb zelf in mn opleiding veel te maken met wetten.
daarnaast sinterklaasfeest komt oorspronkelijk uit een geloof, en bij sinterklaas hoort zwarte piet dat is altijd al zo geweest!
bedenk wel eens, als ze dit al kunnen veranderen. kunnen ze veel meer veranderen.
Mijn mening(!) is gewoon dat ik dit belachelijk vind! als ik gewoon al zie in deze wijken dat ze hebben bedacht dat wij nederlanders als wij jonger zijn naar beneden moeten kijken ivm respect voor hun, dat wanneer jij ook maar iets qua rokje of iets dergelijks aan hebt je gelijk uitgescholden word door weet ik veel wat. misschien veranderen ze binnenkort ons kledinggebruik ook wel?

Ik doe rustig, jij maakt juist de standpunten die niks met de discussie te maken hebben. :) Ik heb overigens ook wel eens te maken met wetten in mijn opleiding :Y)
Zwarte pieten horen helemaal niet oorspronkelijk bij Sinterklaas. En je mag je mening hebben, ik vind het ook vervelend als het afgeschaft zou worden maar zoals ik al meerdere malen gezegd heb kan ik goed begrijpen dat bepaalde mensen dit als racistisch en discriminerend ervaren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Dat Zwarte Piet altijd bij Sinterklaas heeft gehoord is volgens mij niet per se waar...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:04

Air schreef:
Killyenn schreef:

Terug naar hun eigen land? Ik ben juist net vertrokken uit NL maar als je me zo graag terug wil hebben kom ik wel weer in Amsterdam wonen.

Ongelooflijk hoe dit meteen weer een 'ons en hunnie' discussie wordt, illustreert direct het punt hoe racistisch Nederland eigenlijk nog echt is. Als het niet zo triest was zou het hilarisch zijn.

Je hebt nu wel door dat je er net zo goed aan mee doet? Zwart of wit, geen grijs? Ik zie hier genoeg meningen die geen bal te maken hebben met ''ons en hunnie'', maar he, alles regelrecht over één kam scheren.

Ik scheer niet iedereen over een kam, ik merk op hoe de discussie in het geheel richting ons en hunnie verschuift. Ik impliceer nergens dat iedereen dat doet, enkel dat een te groot deel hier op bokt en buiten bokt in reactie op dit nieuws enkel illustreert hoe diep passief racisme in onze samenleving zit.