Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:19

Ik vind het - uit respect voor het gezin van Jasper S. - vrij logisch terecht dat dat soort zaken niet naar buiten komen.
Of in ieder geval: niet via de media naar buiten zijn gekomen.
Want tijdens de rechtszaak zal het heus wel naar voren zijn gekomen, tenminste, daar ga ik gemakshalve vanuit gezien dat vrijwel altijd gebeurd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:27

Callista, heb je het onderzoek wel gelezen???

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:30

Callisto04 schreef:
Ik vrees ook dat we nooit een oorzaak gaan kijgen.

Je zou je ook af kunnen vragen waarom 'we' zo graag een oorzaak zien.
Dat is -denk ik- onderdeel van logisch redeneren, en een schijnveiligheid creëren. Oooohw die man was zus en zo dus daarom deed hij dat en dat.

Alsof we dan in het vervolg zulke mensen sneller kunnen herkennen ofzo.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:38

Nic schreef:
Callisto04 schreef:
Ik vrees ook dat we nooit een oorzaak gaan kijgen.

Je zou je ook af kunnen vragen waarom 'we' zo graag een oorzaak zien.
Dat is -denk ik- onderdeel van logisch redeneren, en een schijnveiligheid creëren. Oooohw die man was zus en zo dus daarom deed hij dat en dat.

Alsof we dan in het vervolg zulke mensen sneller kunnen herkennen ofzo.

Voor mij is het ook puur uit interesse. Heb ooit nog criminologie willen studeren en het uiteindelijk niet gedaan, maar de interesse blijft. En uiteindelijk zoeken we steeds oorzaken voor gedrag. Dat gaat ook niet noodzakelijk over schijnveiligheid, maar uit dergelijke zaken kunnen voor diverse disciplines interessante elementen naar boven komen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:39

Heino schreef:

Welk onderzoek?
Het is Callisto. Die a zou op een verkeerd geslacht kunnen wijzen :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:45

Nic schreef:
[naam] schreef:
Dus dan kun je wel stellen dat alle subemoties die onder boos, bang en bedroefd vallen een factor zouden kunnen zijn waardoor iemand zou kunnen ontsporen?

De emoties zelf misschien niet direct, er niet mee om kunnen gaan zou een trigger kunnen zijn ja.
Dat denk ik.

Het "er niet mee om kunnen gaan" kan geen trigger zijn. Dan zou datgene waardoor de emotie wordt veroorzaakt de trigger zijn.
http://therapieverhalen.wordpress.com/2 ... n-trigger/

Voor Heino misschien een verklaring waarom ik steeds boze reacties in haar trigger:
http://www.krauthammer.com/nl/articles/ ... gerd-wordt

2. Mensen aan wie je je stoort tonen wat je het meeste nodig hebt

Laten we het kwadrant van Ofman andersom bekijken en beginnen met de allergie. Een allergie is een overtrokken vervorming van een uitdaging. Volgens de logica van het kwadrant is deze uitdaging niets meer dan een bronkwaliteit die ontwikkeld moet worden wanneer we in een valkuil zitten. Bijvoorbeeld: te veel werken (valkuil), rust nemen (uitdaging). Als we dit toepassen op interpersoonlijke relaties zien we dat net die mensen op wie we “allergisch” reageren, de eigenschappen hebben die we het meeste nodig hebben. Een empathische teamleider die rapporteert aan een autoritaire divisiemanager, kan bewondering hebben voor het talent van de manager die zijn mening zonder aarzelen zegt. Maar hij zou een afkeer kunnen hebben van diens excessieve autoriteit. Een dynamische manager met een zwart-withouding zou ook kunnen leren uit een lesje verdraagzaamheid.

:)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:59

Citaat:
Een trigger is een mechanisme, dat een proces in gang zet

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trigger

Ik weet niet hoe ik het nog moet uitleggen hoor.

Wat betreft Jasper S kwam ik het volgende tegen over misbruik:

Citaat:
Experts van de kinderbescherming beschrijven sommige daders als mensen, die zich niet als zelfbewuste en machtige persoonlijkheden beschouwen en wiens relaties met volwassenen eerder gekenmerkt zijn door angst en afhankelijkheid. De uitbuiting van meisjes en jongens moet hen het gevoel van superieuriteit, bevrediging en zekerheid brengen.

http://www.euregio.net/nederlands/kinde ... zaken.html

Ik denk dat dit wel het meest op zou kunnen gaan, als ik zie wat er verklaard is in de rechtszaak.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 13:59

Callisto04 schreef:
Heino schreef:

Welk onderzoek?

Dat ik aangehaald heb, over videogames en agressie?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:08

Heino schreef:
Callisto04 schreef:
Welk onderzoek?

Dat ik aangehaald heb, over videogames en agressie?

Ja hoor. Waar zegt dit onderzoek dat spelen van videogames leidt tot criminaliteit? Volgens mij zegt dat onderzoek juist dat de effecten op langere termijn niet onderzocht zijn. Dat er verhoogde agressie is vlak na het spelen wordt ook bevestigt in hetgeen ik gepost heb. Maar dat is net hetzelfde nadat iemand pas een voetbalwedstrijd gespeeld heeft hoor.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:32

Ik weet niet of voetbalwedstrijden nou een goed voorbeeld zijn momenteel :=

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:40

Heino, dank voor de link over 'negative bias'. Hoef ik mezelf voortaan niet meer te verwijten dat ik die negatieve dingen beter onthoud.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:48

Nic schreef:
Ik weet niet of voetbalwedstrijden nou een goed voorbeeld zijn momenteel :=

Heb ik iets gemist dan? Ik volg het nieuws in Nederland niet zo van nabij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:54

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:32

Callisto04 schreef:
Ja hoor. Waar zegt dit onderzoek dat spelen van videogames leidt tot criminaliteit? Volgens mij zegt dat onderzoek juist dat de effecten op langere termijn niet onderzocht zijn. Dat er verhoogde agressie is vlak na het spelen wordt ook bevestigt in hetgeen ik gepost heb. Maar dat is net hetzelfde nadat iemand pas een voetbalwedstrijd gespeeld heeft hoor.

Code
Concerning public policy, we believe that debates can and should finally move beyond the simple question of whether violent video game play is a causal risk factor for aggressive behavior; the scientific literature has effectively and clearly shown the answer to be “yes.” Instead, we believe the public policy debate should move to questions concerning how best to deal with this risk factor.

En wat betreft lange termijn effecten: die zijn idd nog niet onderzocht. Maar dat doet niets af aan het feit dat het het iig op korte termijn agressief gedrag in de hand kan werken..

En idd, "jouw" onderzoek ondersteunt "mijn" onderzoek grotendeels. Ik vond het daarom ook wat raar dat je het aanhaalde als zijnde bewijs tegen "mijn" onderzoek. Vandaar de vraag of je het onderzoek dat ik aanhaalde wel gelezen had ;)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:24

De onderzoeker van "mijn" onderzoek stelt anders wel duidelijk dat er nog nooit een causaal verband is aangetoond. Een opinie geven die gebaseerd
is op correlaties is nog wat anders. Milou geeft hier ook heel wat opinies, maar waar is de validiteit. Over jouw onderzoek, uitgevoerd door Brad Bushman (professor of mass communication btw):
Chris Ferguson at the Texas A&M University's Department of Behavioral, Applied Sciences and Criminal Justice warns that Bushman and his colleagues should not be so quick to declare what science as learned.

"Brad's study was not a very good one," Ferguson said. "There was a selection bias. He and his colleagues didn't include many studies that did not find any effects from violent media."

Ferguson led a review of other scientific studies that he published in 2009 in the Journal of Pediatrics, determining that "results from the current analysis do not support the conclusion that media violence leads to aggressive behavior. It cannot be concluded at this time that media violence presents a significant public health risk."

Dus zoals ik al de indruk had toen ik het las was dit geen erg wetenschappelijk gevoerd onderzoek. En kijk ook even naar hun vakgebieden (Behavioral, Applied Sciences and Criminal Justice voor Ferguson) + hetgeen de mensen uit "mijn" onderzoek zeggen. Geen bewijs van causaal verband dus.

En dat het agressief gedrag in de hand KAN werken? Ja, net zoals een voetbalwedstrijd. Voor sommige mensen ook een meisje dat voorbij fietst of een vlieg die op hun eten zit.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:32

Het is een review hè, van een heleboel onderzoeken. Dus waarom je nu 1 auteur aanhaalt is me onduidelijk? Want een losstaand onderzoek op zich zegt mij niet zoveel. 1 zwaluw maakt nog geen zomer :)

Verder lees je wederom erg selectief, het artikel spreekt over een "causal risk factor", niet over een zekerheid... Waarom je nu tegen me loopt te schoppen terwijl we het eens zijn begrijp ik niet :')

Tot slot, kun je me de link geven naar "jouw" onderzoek?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:51

Heino schreef:
Het is een review hè, van een heleboel onderzoeken. Dus waarom je nu 1 auteur aanhaalt is me onduidelijk? Want een losstaand onderzoek op zich zegt mij niet zoveel. 1 zwaluw maakt nog geen zomer :)

Verder lees je wederom erg selectief, het artikel spreekt over een "causal risk factor", niet over een zekerheid... Waarom je nu tegen me loopt te schoppen terwijl we het eens zijn begrijp ik niet :')

Ik loop helemaal niet tegen je te schoppen. Misschien niet genoeg video games gespeeld de laatste tijd :D .
Inderdaad een review van onderzoeken met een selection bias. Hier nog wat meer over het onderwerp:

Other scholars have found, as have Andrew Przybylski and colleagues writing in the Review of General Psychology, that matching video game conditions more carefully in experimental studies with how they are played in real life makes VVG’s effects on aggression essentially vanish. Since most video game experiments only have players play for short periods of time, often for as little as 10 minutes, and violent games tend to be more difficult to learn and have more complex controls than non-violent games, it appears that many participants in these experiments may simply have been frustrated by being cut off so quickly before they even learned how to play, rather than by the violent content of the game. Letting them play long enough to learn the game, or simply providing violent and non-violent games of equal complexity, erases the effects. In fact, experimental research led by my graduate student Jose Valadez found that both violent and non-violent games tend to relax people over time, not anger them.

En hier een artikel van Ferguson: http://www.tamiu.edu/~cferguson/videometa1.pdf

Hier de conclusie van een onderzoek dat recenter is:
In conclusion, the current study found no evidence that video game violence is predictive of either positive or negative outcomes in youth. Exposure to video game violence did not predict either aggressive behaviors or cognitive outcomes in correlational data, or aggressive outcomes or
civic behaviors in prospective analyses. Developmental analyses suggested that patterns in exposure to video game and their influence are stable across the developmentalstages considered in the current article. Although past literature has been mixed, these findings fit with past literature
suggesting that video game influences on youth are minimal (e.g. poedersuiker and Olson 2008), and extending this to cognitive outcomes as well as prospective analyses of aggression and civic behaviors. As such, results from this article offer further cautionary note that the purported influences of video game violence, both positive and negative, may be at risk of being over-reported (Hall, Day and Hall, 2011).
http://www.tamiu.edu/~cferguson/Not%20W ... 20Fuss.pdf

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:03

Er zijn ook recente onderzoeken die het verband wel degelijk aantonen.
Ik gok dat de waarheid ergens in het midden ligt, en dat dergelijke spelletjes bij sommige mensen idd agressie kunnen triggeren, en bij anderen niet.

1) J Adolesc. 2012 Oct;35(5):1403-6. doi: 10.1016/j.adolescence.2012.06.001. Epub 2012 Jul 4.
Brief report: Does exposure to violent video games increase moral disengagement among adolescents?
Gabbiadini A, Andrighetto L, Volpato C.
Several studies have repeatedly shown that violent/action video games increase aggressive tendencies. The present study provides preliminary evidence that exposure to these games also affects the process of moral disengagement. High school students (N = 385) were recruited, and the impact of both recency and frequency of their exposure to the video game Grand Theft Auto IV (GTA; 2008) on moral disengagement was explored. Results showed that exposure to GTA predicted higher levels of moral disengagement. Recency of exposure had a primary impact on the considered mechanisms of moral disengagement. These findings provide insights into a relevant detrimental effect of exposure to video games, to our knowledge not explored yet. Future research is needed to provide evidence of the causal link in the observed relationships.

2) Dev Psychol. 2012 Jul;48(4):1044-57. doi: 10.1037/a0026046. Epub 2011 Oct 31.
A longitudinal study of the association between violent video game play and aggression among adolescents.
Willoughby T, Adachi PJ, Good M.
In the past 2 decades, correlational and experimental studies have found a positive association between violent video game play and aggression. There is less evidence, however, to support a long-term relation between these behaviors. This study examined sustained violent video game play and adolescent aggressive behavior across the high school years and directly assessed the socialization (violent video game play predicts aggression over time) versus selection hypotheses (aggression predicts violent video game play over time). Adolescents (N = 1,492, 50.8% female) were surveyed annually from Grade 9 to Grade 12 about their video game play and aggressive behaviors. Nonviolent video game play, frequency of overall video game play, and a comprehensive set of potential 3rd variables were included as covariates in each analysis. Sustained violent video game play was significantly related to steeper increases in adolescents' trajectory of aggressive behavior over time. Moreover, greater violent video game play predicted higher levels of aggression over time, after controlling for previous levels of aggression, supporting the socialization hypothesis. In contrast, no support was found for the selection hypothesis. Nonviolent video game play also did not predict higher levels of aggressive behavior over time. Our findings, and the fact that many adolescents play video games for several hours every day, underscore the need for a greater understanding of the long-term relation between violent video games and aggression, as well as the specific game characteristics (e.g., violent content, competition, pace of action) that may be responsible for this association.

3) J Interpers Violence. 2012 Oct;27(15):3016-31. Epub 2012 Apr 30.
Violence against women in video games: a prequel or sequel to rape myth acceptance?
Beck VS, Boys S, Rose C, Beck E.
Current research suggests a link between negative attitudes toward women and violence against women, and it also suggests that media may condition such negative attitudes. When considering the tremendous and continued growth of video game sales, and the resulting proliferation of sexual objectification and violence against women in some video games, it is lamentable that there is a dearth of research exploring the effect of such imagery on attitudes toward women. This study is the first study to use actual video game playing and control for causal order, when exploring the effect of sexual exploitation and violence against women in video games on attitudes toward women. By employing a Solomon Four-Group experimental research design, this exploratory study found that a video game depicting sexual objectification of women and violence against women resulted in statistically significant increased rape myths acceptance (rape-supportive attitudes) for male study participants but not for female participants.

4) Aggress Behav. 2012 May 1. doi: 10.1002/ab.21427. [Epub ahead of print]
Effects of Prosocial, Neutral, and Violent Video Games on College Students' Affect.
Saleem M, Anderson CA, Gentile DA.
Recent research reveals that playing prosocial video games increases prosocial cognitions and helpful behaviors [Gentile el al., 2009; Greitemeyer and Osswald, 2009; 2010; 2011]. These results are consistent with social-cognitive models of social behavior [e.g., the "General Learning Model," Buckley and Anderson, 2006]. The social-cognitive learning models suggest that in addition to influencing cognitions, media content may also influence affect. However, past studies on prosocial video games have failed to find a significant effect on affective measures [Greitemeyer and Osswald, 2010]. The present research examined the effects of prosocial, neutral, and violent video games on state hostility and positive affect. Also examined were moderating effects of trait aggressiveness, trait altruistic helping, and trait egoistic helping. Prosocial games reduced state hostility and increased positive state affect. Violent video games had the opposite effects. These effects were moderated by trait physical aggression. Altruistic participants reported relatively more positive affect and less state hostility.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:18

Heino schreef:

En een "causal risk factor" betekent in dit geval dat als je de hoeveelheid "spelen van video games" verandert, ook de hoeveelheid "geweld" zal veranderen. Niet "kan", maar "zal" (daarom causal risk factor). Deze theorie houdt echter geen stand, aangezien er duidelijk ook empirisch onderzoek is ter falsificatie.

Als deze spelletjes bij sommige mensen wel, bij anderen geen agressie gaan triggeren is het maar de vraag of het verband rechtstreeks is of een samengesteld verband van andere variabelen die (onbewust, niet-meetbaar, ...) in het onderzoek zijn geslopen. Ik zou dan eerder gaan denken in de richting van de werking van de hersenen. Hoe die op verschillende prikkels (video games, stress vanuit de omgeving, ...) reageren. Maar dat is een mening, geen wetenschappelijke theorie. Ik vond het in dat opzicht wel interessant dat in de zaak Kim De Gelder hersenscans werden genomen. Ook al werd er eigenlijk weinig mee gedaan verder is dat mogelijk toch een interessante piste.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:32

Callisto04 schreef:
En een "causal risk factor" betekent in dit geval dat als je de hoeveelheid "spelen van video games" verandert, ook de hoeveelheid "geweld" zal veranderen. Niet "kan", maar "zal" (daarom causal risk factor). Deze theorie houdt echter geen stand, aangezien er duidelijk ook empirisch onderzoek is ter falsificatie.

Dat betekent in mijn ogen niet meer dan dat videospelletjes agressie in de hand kúnnen werken, maar niet bij iedereen (niet bij elke onderzoeksgroep onder dezelfde omstandigheden). Oftewel, we zijn het gewoon eens..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:33

Ik denk niet dat men de videogames de schuld kan geven, tijdje geleden is er toch een onderzoek geweest die dat heeft bevestigd? Wat er eerder is gezegd, vroeger had men die niet en werd men op gruwelijke wijze ook vermoord. Daarnaast, moorden, verkrachtingen en misbruik is er toch al zo lang de hele mensheid bestaat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 13:18

MamboBeach schreef:
Ik denk niet dat men de videogames de schuld kan geven, tijdje geleden is er toch een onderzoek geweest die dat heeft bevestigd? Wat er eerder is gezegd, vroeger had men die niet en werd men op gruwelijke wijze ook vermoord. Daarnaast, moorden, verkrachtingen en misbruik is er toch al zo lang de hele mensheid bestaat?

Dat klopt wel, maar dan was dat vaak nog wel onder een soort geoorloofde paraplu (in naam van oorlog en religie).
Het moorden door individuen zonder dat er een specifieke reden voor aan te wijzen is (zinloze moorden), lijken toe te nemen. Wellicht is er een verband met verlaagd normbesef in combinatie met gebruik van alcohol en drugs. Het aan het verlaagd normbesef, dragen geweldadige videogames, films etc wel bij, denk ik, omdat het je geweten - je innerlijk besef over wat goed en fout is - wel afstompt. (Kan het niet aantonen door onderzoeken, maar het lijkt wel logisch.) Er is toch al lang (wetenschappelijk) aangetoond hoe mensen reageren op/beinvloed worden door bijvoorbeeld reclames.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:37

Babootje schreef:
MamboBeach schreef:

Dat klopt wel, maar dan was dat vaak nog wel onder een soort geoorloofde paraplu (in naam van oorlog en religie).
Het moorden door individuen zonder dat er een specifieke reden voor aan te wijzen is (zinloze moorden), lijken toe te nemen. Wellicht is er een verband met verlaagd normbesef in combinatie met gebruik van alcohol en drugs. Het aan het verlaagd normbesef, dragen geweldadige videogames, films etc wel bij, denk ik, omdat het je geweten - je innerlijk besef over wat goed en fout is - wel afstompt. (Kan het niet aantonen door onderzoeken, maar het lijkt wel logisch.) Er is toch al lang (wetenschappelijk) aangetoond hoe mensen reageren op/beinvloed worden door bijvoorbeeld reclames.

Ik begrijp wat je bedoelt maar of dat nu hetzelfde is? Of je dat kunt vergelijken bedoel ik...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:20

Ik kwam trouwens een opmerkelijk bericht tegen.
Voor de oud-gedienden op Bokt misschien een herkenbare naam, daarom zet ik hem hier neer.

Citaat:
Naar aanleiding van het standpunt van de VVD zoals verwoordt op verkiezingsposters als hierboven ["meer straf en minder begrip voor criminelen"] willen we het volgende kwijt. Onder leiding van de VVD is er de afgelopen jaren keihard bezuinigd op de penitentiaire inrichtingen. Dat houdt in dat gevangenen steeds minder mogen en kunnen.

Het gevolg is dat gedetineerden vervallen in oude gewoontes als zij vrij komen. Er wordt volgens ons te weinig gedaan om deze mensen weer terug te krijgen in de maatschappij en dus vervallen ze weer in criminaliteit.

Wij vinden dat ook criminelen na hun detentie een tweede kans in het leven verdienen en daarbij kunnen ze alle steun gebruiken.
Maar door de asociale bezuinigingsdrift van de VVD komt hier niets van terecht. Mijn zuster en ik hebben enige jaren geleden een vreselijk misdrijf meegemaakt.

Onze broer Marinus is in oktober 2006 het slachtoffer geworden van een roofmoord. De zaak heeft tot half maart van dit jaar gelopen. Eindelijk lijkt de zaak tot rust te komen. We hebben enige weken geleden een van de drie daders opgezocht. Hij is tot tien jaar veroordeeld en heeft zijn spijt betuigd.

Onze broer, maatschappelijk werker, ging om met de onderkant van de samenleving. Hij zou dit gesprek gewild hebben. Dit gesprek heeft ertoe geleid dat wij weer in de kracht en de toekomst van deze man geloven. Er hoeven niet nog meer mensenlevens kapot te gaan. De andere twee hebben geen seconde berouw getoond. Wij vinden dat ze een gerechtvaardigde straf uitzitten. Maar ook zij verdienen een tweede kans.

De moraal van deze brief is dat ieder mens een tweede kans verdient en de 'oplossing' van de VVD draagt daar niets aan bij, integendeel. Opsluiten zonder een reïntegratieprogramma zoals nu gebeurt leidt tot nog meer criminaliteit en onveiligheid. Dus geef ons maar een partij die ook criminelen een kans kan en wil geven. Zo'n partij krijgt onze stem.

Wilke Cornelese-Ooms
Peter Ooms, Heino

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... rift.dhtml

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:30

Marinus Ooms... was dat niet van die manege? *ergens heel in de verte een belletje*

Mooi stuk :j