Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Callisto04 schreef:Ik vrees ook dat we nooit een oorzaak gaan kijgen.
Nic schreef:Callisto04 schreef:Ik vrees ook dat we nooit een oorzaak gaan kijgen.
Je zou je ook af kunnen vragen waarom 'we' zo graag een oorzaak zien.
Dat is -denk ik- onderdeel van logisch redeneren, en een schijnveiligheid creëren. Oooohw die man was zus en zo dus daarom deed hij dat en dat.
Alsof we dan in het vervolg zulke mensen sneller kunnen herkennen ofzo.
Nic schreef:[naam] schreef:Dus dan kun je wel stellen dat alle subemoties die onder boos, bang en bedroefd vallen een factor zouden kunnen zijn waardoor iemand zou kunnen ontsporen?
De emoties zelf misschien niet direct, er niet mee om kunnen gaan zou een trigger kunnen zijn ja.
Dat denk ik.
Citaat:Een trigger is een mechanisme, dat een proces in gang zet
Citaat:Experts van de kinderbescherming beschrijven sommige daders als mensen, die zich niet als zelfbewuste en machtige persoonlijkheden beschouwen en wiens relaties met volwassenen eerder gekenmerkt zijn door angst en afhankelijkheid. De uitbuiting van meisjes en jongens moet hen het gevoel van superieuriteit, bevrediging en zekerheid brengen.
Heino schreef:Callisto04 schreef:Welk onderzoek?
Het is Callisto. Die a zou op een verkeerd geslacht kunnen wijzen.
Dat ik aangehaald heb, over videogames en agressie?
Callisto04 schreef:Ja hoor. Waar zegt dit onderzoek dat spelen van videogames leidt tot criminaliteit? Volgens mij zegt dat onderzoek juist dat de effecten op langere termijn niet onderzocht zijn. Dat er verhoogde agressie is vlak na het spelen wordt ook bevestigt in hetgeen ik gepost heb. Maar dat is net hetzelfde nadat iemand pas een voetbalwedstrijd gespeeld heeft hoor.
Concerning public policy, we believe that debates can and should finally move beyond the simple question of whether violent video game play is a causal risk factor for aggressive behavior; the scientific literature has effectively and clearly shown the answer to be “yes.” Instead, we believe the public policy debate should move to questions concerning how best to deal with this risk factor.
Heino schreef:Het is een review hè, van een heleboel onderzoeken. Dus waarom je nu 1 auteur aanhaalt is me onduidelijk? Want een losstaand onderzoek op zich zegt mij niet zoveel. 1 zwaluw maakt nog geen zomer
Verder lees je wederom erg selectief, het artikel spreekt over een "causal risk factor", niet over een zekerheid... Waarom je nu tegen me loopt te schoppen terwijl we het eens zijn begrijp ik niet
Tot slot, kun je me de link geven naar "jouw" onderzoek?
Heino schreef:Het is een review hè, van een heleboel onderzoeken. Dus waarom je nu 1 auteur aanhaalt is me onduidelijk? Want een losstaand onderzoek op zich zegt mij niet zoveel. 1 zwaluw maakt nog geen zomer
Verder lees je wederom erg selectief, het artikel spreekt over een "causal risk factor", niet over een zekerheid... Waarom je nu tegen me loopt te schoppen terwijl we het eens zijn begrijp ik niet
Tot slot, kun je me de link geven naar "jouw" onderzoek?
Callisto04 schreef:En een "causal risk factor" betekent in dit geval dat als je de hoeveelheid "spelen van video games" verandert, ook de hoeveelheid "geweld" zal veranderen. Niet "kan", maar "zal" (daarom causal risk factor). Deze theorie houdt echter geen stand, aangezien er duidelijk ook empirisch onderzoek is ter falsificatie.
MamboBeach schreef:Ik denk niet dat men de videogames de schuld kan geven, tijdje geleden is er toch een onderzoek geweest die dat heeft bevestigd? Wat er eerder is gezegd, vroeger had men die niet en werd men op gruwelijke wijze ook vermoord. Daarnaast, moorden, verkrachtingen en misbruik is er toch al zo lang de hele mensheid bestaat?
Babootje schreef:MamboBeach schreef:Ik denk niet dat men de videogames de schuld kan geven, tijdje geleden is er toch een onderzoek geweest die dat heeft bevestigd? Wat er eerder is gezegd, vroeger had men die niet en werd men op gruwelijke wijze ook vermoord. Daarnaast, moorden, verkrachtingen en misbruik is er toch al zo lang de hele mensheid bestaat?
Dat klopt wel, maar dan was dat vaak nog wel onder een soort geoorloofde paraplu (in naam van oorlog en religie).
Het moorden door individuen zonder dat er een specifieke reden voor aan te wijzen is (zinloze moorden), lijken toe te nemen. Wellicht is er een verband met verlaagd normbesef in combinatie met gebruik van alcohol en drugs. Het aan het verlaagd normbesef, dragen geweldadige videogames, films etc wel bij, denk ik, omdat het je geweten - je innerlijk besef over wat goed en fout is - wel afstompt. (Kan het niet aantonen door onderzoeken, maar het lijkt wel logisch.) Er is toch al lang (wetenschappelijk) aangetoond hoe mensen reageren op/beinvloed worden door bijvoorbeeld reclames.
Citaat:Naar aanleiding van het standpunt van de VVD zoals verwoordt op verkiezingsposters als hierboven ["meer straf en minder begrip voor criminelen"] willen we het volgende kwijt. Onder leiding van de VVD is er de afgelopen jaren keihard bezuinigd op de penitentiaire inrichtingen. Dat houdt in dat gevangenen steeds minder mogen en kunnen.
Het gevolg is dat gedetineerden vervallen in oude gewoontes als zij vrij komen. Er wordt volgens ons te weinig gedaan om deze mensen weer terug te krijgen in de maatschappij en dus vervallen ze weer in criminaliteit.
Wij vinden dat ook criminelen na hun detentie een tweede kans in het leven verdienen en daarbij kunnen ze alle steun gebruiken.
Maar door de asociale bezuinigingsdrift van de VVD komt hier niets van terecht. Mijn zuster en ik hebben enige jaren geleden een vreselijk misdrijf meegemaakt.
Onze broer Marinus is in oktober 2006 het slachtoffer geworden van een roofmoord. De zaak heeft tot half maart van dit jaar gelopen. Eindelijk lijkt de zaak tot rust te komen. We hebben enige weken geleden een van de drie daders opgezocht. Hij is tot tien jaar veroordeeld en heeft zijn spijt betuigd.
Onze broer, maatschappelijk werker, ging om met de onderkant van de samenleving. Hij zou dit gesprek gewild hebben. Dit gesprek heeft ertoe geleid dat wij weer in de kracht en de toekomst van deze man geloven. Er hoeven niet nog meer mensenlevens kapot te gaan. De andere twee hebben geen seconde berouw getoond. Wij vinden dat ze een gerechtvaardigde straf uitzitten. Maar ook zij verdienen een tweede kans.
De moraal van deze brief is dat ieder mens een tweede kans verdient en de 'oplossing' van de VVD draagt daar niets aan bij, integendeel. Opsluiten zonder een reïntegratieprogramma zoals nu gebeurt leidt tot nog meer criminaliteit en onveiligheid. Dus geef ons maar een partij die ook criminelen een kans kan en wil geven. Zo'n partij krijgt onze stem.
Wilke Cornelese-Ooms
Peter Ooms, Heino