gummie schreef:Op eigen kracht is een subjectief begrip... Je legt het hier op een manier uit, die imo iets te kort door de bocht is.
Dat klopt. De volledige versie is wat lang
Citaat:
Bijvoorbeeld de keuze om naar school te gaan en gebruik te maken van dat schoolsysteem dat ons gelukkig ter beschikking staat.
Precies de reden dat we het schoolsysteem goed toegankelijk moeten houden. 
Citaat:
En niet iedereen wordt gevoed door zijn of haar ouders.
Klopt, sommigen worden gevoed door andere familieleden of door instanties. Des te meer reden om dat in stand te houden. Maar de clou was, je begint afhankelijk. Je valt niet op aarde om vervolgens geheel uit het niets je eigen avondmaaltijd bij elkaar te jagen: je groeit op in een omgeving, een maatschappij, een cultuur. Waar je allerlei dingen meekrijgt van anderen, op welke manier dan ook. Je doet het niet op eigen kracht.
Citaat:
Zelfs als je door je persoonlijkheid moeite hebt met het maken van de juiste keuzes, heb je nog de keuze om daar hulp bij te zoeken.
Nou ja, niet meer zo natuurlijk, want de toegang daartoe is inmiddels zo duur dat mensen die door niet-zo-handige keuzes in de problemen geraakt zijn, die hulp niet meer kunnen aanvaarden.
Citaat:
Wat je doet heeft consequenties. Wat je niet doet ook. De uitspraak niemand doet iets geheel op eigen kracht vind ik net zo vreemd als dat jij het vreemd vindt de eigen verantwoordelijkheid te benadrukken.
Ik heb geen problemen met gedeeltelijke eigen verantwoordelijkheid. Maar de invloed die je zelf hebt op keuzes wordt door mensen (met name als ze zelf in een bevoorrechte positie zitten) nogal overschat. Dat is overigens ook uitvoerig bewezen in de psychologie: mensen schrijven succes graag aan zichzelf toe, ook als het gewoon echt alleen maar toeval was.
Ik heb dan ook beslist geen probleem met inkomensverschillen op zich, en ook niet met redelijke consequenties aan gedrag. Crimineel gedrag -> straf vind ik geen probleem. Geld teveel uitgeven aan bepaalde zaken -> consequenties over terugbetalen, prima.
Maar een groot deel van ieders succes is afhankelijk van samenwerking met anderen. Op allerlei niveau's. Eigen verantwoordelijkheid moet niet overschat worden.
Citaat:
De idee achter eigen verantwoordelijkheid is dat je zelf achter het stuur zit van die auto (of fiets) die het leven heet, en dat je niet anderen gaat aanwijzen voor alles wat er gebeurt of niet gebeurt.
In het verkeer zijn verkeersregels nodig, zodat iemand anders niet met zijn auto over jouw fiets walst.