eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:48

AnneGTI, het is wel belangrijk om alles in verband te blijven zien. Zaken als de reiskostenvergoeding moeten door de werkgevers betaald worden, zo zijn dit soort plannen bedoeld. Voor een heleboel van de dingen die je noemt moeten mensen maar eens leren begrijpen dat niet alles gratis en voor niks is in het leven.
Dit topic gaat voornamelijk over het eigen risico.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:54

Lovely schreef:
AnneGTI, het is wel belangrijk om alles in verband te blijven zien.

Dat is het hem nou juist, alles wordt in verband gezien. Minder inkomsten, maar hogere uitgaven, op een gegeven moment is het op hè.

Lovely schreef:
Zaken als de reiskostenvergoeding moeten door de werkgevers betaald worden, zo zijn dit soort plannen bedoeld.

Bedóelt ja, maar wordt het ook zo uitgevoerd? Want mensen gaan er duizenden euro's op achteruit per jaar alleen door afschaffing van deze regel. Moet je maar net het geluk hebben dat je werkgever dat wil compenseren.

Lovely schreef:
Voor een heleboel van de dingen die je noemt moeten mensen maar eens leren begrijpen dat niet alles gratis en voor niks is in het leven.

Dit vind ik echt een dooddoener, sorry hoor. Er zijn zat mensen die wel willen maar niet kunnen, die elk dubbeltje om moeten draaien. Maar ach, volgens Rutte bestaat er geen armoede in Nederland hè. Voedselbanken komen zeker ook alleen in sprookjesboeken voor...

Lovely schreef:

We moesten alles toch in verband blijven zien? Dus: inkomsten worden minder, uitgaven veel groter. Behoeft niet veel uitleg, of wel?

Wildgirl schreef:
Waar de wijsheid ophoudt, begint het geklaag over de politiek ;-)

Wat een onzin, als je ergens niet mee eens bent mag je dat niet zeggen?
Wildgirl schreef:
Wees blij,beste klagers, dat we in NL een goede gezondheidszorg hebben en dat je in dit land nooit helemáál aan je lot overgelaten zal worden...

Aaaah dus we moeten gewoon blij zijn dat we genaaid worden. Sorry hoor, maar waarom mag iemand niet zijn onvrede uiten? Moeten we alles maar slikken?

Wildgirl schreef:
Het is 350 euro, waar hébben we het over?

350 euro is veel geld hoor, misschien voor jou niet, heel fijn, maar voor heel veel mensen wel. Voor een aantal mensen is dat een half maandsalaris. En nee, die hebben niet een paar honderd euro op een spaarrekening staan, of lieve ouders die willen bijspringen, of kunnen geen baan vinden. Soms hè, soms is het allemaal niet zo makkelijk...
Laatst bijgewerkt door Rinske op 17-05-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:57

Rinkse, ik tel zo al 4 dooddoeners in je post en geen enkel punt waarop ik nog zou moeten reageren. Dus klaag maar raak, daar bereik je vast iets mee :).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:00

Lovely schreef:
AnneGTI, het is wel belangrijk om alles in verband te blijven zien. Zaken als de reiskostenvergoeding moeten door de werkgevers betaald worden, zo zijn dit soort plannen bedoeld. Voor een heleboel van de dingen die je noemt moeten mensen maar eens leren begrijpen dat niet alles gratis en voor niks is in het leven.

Volgens mij zie ik alles heel goed in het verband en blijft er volgend jaar van de 100 euro nu dan nog maar 95 euro over waar meer van betaald moet worden.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:02

Ok, doe ik dat :') .
Ik vind het dus wel belachelijk dat het eigen risico omhoog gaat, omdat IK VIND dat zorg nóóit winstgevend mag zijn. We hebben een verzorgingsstaat, dat betekent dat zorg voor iedereen betaalbaar en beschikbaar moet zijn (vind ik). Op deze manier wordt dat het niet meer, wat betekent dat zorg alleen nog betaalbaar is/wordt voor de mensen met een hoger inkomen (Jan Modaal kan het inmiddels ook niet meer opbrengen, omdat die niet voor subsidies in aanmerking komt).
Zo beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:03

Anne_GTI schreef:
Lovely schreef:

Volgens mij zie ik alles heel goed in het verband en blijft er volgend jaar van de 100 euro nu dan nog maar 95 euro over waar meer van betaald moet worden.

Dat ontken ik nergens. Maar er zijn wel twee dingen om rekening mee te houden: we hebben nog niet alle maatregelen gezien en er zijn misschien ook lastenverlichtende maatregelen getroffen en ten tweede komen er nog verkiezingen in september.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:03

Lovely schreef:
Rinkse, ik tel zo al 4 dooddoeners in je post en geen enkel punt waarop ik nog zou moeten reageren. Dus klaag maar raak, daar bereik je vast iets mee :).

Maar even serieus, denk je echt dat alle werkgevers de reiskostenvergoeding gaan compenseren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:04

Lovely schreef:
Maar dat kwart miljard is niet voor de begroting van 2013. In de brief staat trouwens vrij goed uitgelegd waarom die Chinooks nodig zijn. http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... pdate.html

Ik weet waarom de chinooks nodig zijn, ik heb het gelezen. Ik vind het alleen de grootste onzin :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:05

Rinske schreef:
Ok, doe ik dat :') .
Ik vind het dus wel belachelijk dat het eigen risico omhoog gaat, omdat IK VIND dat zorg nóóit winstgevend mag zijn. We hebben een verzorgingsstaat, dat betekent dat zorg voor iedereen betaalbaar en beschikbaar moet zijn (vind ik). Op deze manier wordt dat het niet meer, wat betekent dat zorg alleen nog betaalbaar is/wordt voor de mensen met een hoger inkomen (Jan Modaal kan het inmiddels ook niet meer opbrengen, omdat die niet voor subsidies in aanmerking komt).
Zo beter?

Nee, want je hebt kennelijk even gemist dat we geen verzorgingsstaat meer hebben en dat de tijd dat de overheid alles betaalde voorbij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:06

_San87_ schreef:
Lovely schreef:
Maar dat kwart miljard is niet voor de begroting van 2013. In de brief staat trouwens vrij goed uitgelegd waarom die Chinooks nodig zijn. http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... pdate.html

Ik weet waarom de chinooks nodig zijn, ik heb het gelezen. Ik vind het alleen de grootste onzin :D.

Dat kan je vinden, maar het is niet relevant. Je kunt wel in september stemmen op de partij die ook vindt dat we geen defensie nodig hebben.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:07

Ok, mag ik daar dan ook even een bron van :) ? Naar mijn weten hebben we nog steeds een verzorgingsstaat (alhoewel ik wel van mening ben dat hij steeds verder wordt afgebroken, en dat vind ik geen goed iets, kijk maar naar de USA).
Laatst bijgewerkt door Rinske op 17-05-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:07

Lovely schreef:

Ik vind het geen dooddoeners. Ik klaag niet, ik eet er zelf geen boterham minder om, maar het is voor een hoop mensen wel een optelsom en ik kan mij voorstellen dat je met een minimuminkomen wel de schrik krijgt door de verhoging van het eigen risico. Zeker als je dan nog studerende kinderen thuis hebt, waar je premie voor moet betalen zodra ze 18 jaar zijn, dat kan er behoorlijk inhakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:09

Rinske schreef:
Ok, mag ik daar dan ook even een bron van :) ? Naar mijn weten hebben we nog steeds een verzorgingsstaat (alhoewel ik wel van mening ben dat hij steeds verder wordt afgebroken, en dat vind ik geen goed iets, kijk maar naar de USA).

Dan wordt het tijd dat je dat idee los laat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:09

Zoals Roemer het noemde: Een belasting op ziek zijn. Hoeveel gezinnen zijn er nu wel niet in NL die moeten rondkomen van 50 euro in de week, puur omdat alles zo duur is geworden dat ze het gewoon niet meer kunnen betalen? Hoeveel oudere mensen krijgen een AOWtje en liggen krom voor de woning waarin zij moeten wonen en die gewoon een ca 4400 euro kost? (Met 24 uurs zorg niet te vergeten). En hoeveel studenten liggen elke maand krom met een mager beursje van 73 euro, studiegeld á 1050 per jaar en nog andere uitgaven?

Voor veel mensen is het verhogen van de eigen risico en de premie een ramp. Ik weet ook echt niet waar het heen moet gaan hier in NL.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:11

Lovely schreef:
Rinske schreef:

Dan wordt het tijd dat je dat idee los laat.

Maar waarom moet ik dat idee loslaten dan? Want ik heb volgens mij nergens gelezen dat we gestopt zijn als verzorgingsstaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:13

Electra63 schreef:
Lovely schreef:

Ik vind het geen dooddoeners. Ik klaag niet, ik eet er zelf geen boterham minder om, maar het is voor een hoop mensen wel een optelsom en ik kan mij voorstellen dat je met een minimuminkomen wel de schrik krijgt door de verhoging van het eigen risico. Zeker als je dan nog studerende kinderen thuis hebt, waar je premie voor moet betalen zodra ze 18 jaar zijn, dat kan er behoorlijk inhakken.

Het is veel schrikwekkender dat mensen wel duizenden euro's per jaar over hebben om te kunnen roken en hun biertjes te kunnen drinken (*),
maar dat ze over de flos gaan van het idee dat ze zelf geld uitgeven aan hun gezondheid.

(*) Laten we even buiten beschouwing dat die lui met een minimum inkomen zogenaamd niks kunnen, geen geld hebben, maar wel hun huis vol hebben staan met mooie apparatuur zoals breedbeeldtelevisies, computers, stereoinstallatie e.d. en ondertussen ook 1 of 2 auto's voor de deur en natuurlijk niet te vergeten het doorlopende krediet bij de Wehkamp. Maar investeren in een gezonde toekomst, dat moet de overheid maar doen? Als we dan toch in dooddoeners gaan discussieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:14

purny schreef:
Zoals Roemer het noemde: Een belasting op ziek zijn. Hoeveel gezinnen zijn er nu wel niet in NL die moeten rondkomen van 50 euro in de week, puur omdat alles zo duur is geworden dat ze het gewoon niet meer kunnen betalen? Hoeveel oudere mensen krijgen een AOWtje en liggen krom voor de woning waarin zij moeten wonen en die gewoon een ca 4400 euro kost? (Met 24 uurs zorg niet te vergeten). En hoeveel studenten liggen elke maand krom met een mager beursje van 73 euro, studiegeld á 1050 per jaar en nog andere uitgaven?

Voor veel mensen is het verhogen van de eigen risico en de premie een ramp. Ik weet ook echt niet waar het heen moet gaan hier in NL.

Maak er maar 1600 per jaar van.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:15

Lovely, dat is wel echt iedereen over één kam scheren zeg := .

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:16

Als de helft van de studenten wat minder gaat feestvieren en wat meer gaat werken hebben ze meer te besteden.

Ik vind 73 euro nog te weinig, een goed idee om als lening in te voeren, hoop ook dat dat alsnog gebeurd. Je verdiend de centen later tenslotte ook weer zelf terug.

350 euro is veel geld, maar toch een schijntje als je wat gebeurd..

Mijn zusje ( 23!! ) heeft voor een maand terug een herseninfarct gekregen, 1 dag op 24 uursbewaking gelegen en in totaal 2 weken in het ziekenhuis en nu nog revalidatie....
Kosten voor haar nu 220 euro. Volgend jaar dan 350, lachertje toch als je ziet wat een goede zorgen ze ervoor krijgt?

En nee ze is niet rijk, ik doe haar bewindvoering, maar leeft van 45 euro per week en daardoor heb ik een buffertje op kunnen bouwen waar dit dus van betaald wordt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:17

_San87_ schreef:
purny schreef:

Die je zelf moet betalen, de rest wordt al gefinancierd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:19

Rinske schreef:
Lovely, dat is wel echt iedereen over één kam scheren zeg := .

Nou, waar wil je het dan over hebben? Kies maar uit:
- De mensen met alleen AOW,
- De chronisch zieken,
- De blaaskaken in Den Haag,
- De hoge heren in Den Haag,
- De Jannen Modaal,
- Hun met een riant salaris,
- De gezinnen met een minimuminkomen,
- De studenten,

Zeg het maar hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:19

Babsiej schreef:
_San87_ schreef:

Die je zelf moet betalen, de rest wordt al gefinancierd!

Daarom is het nog wel 1600 euro :?.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:21

_San87_ schreef:

Die je zelf moet betalen, de rest wordt al gefinancierd![/quote]

Daarom is het nog wel 1600 euro :?.[/quote]

Ja klopt wou je die ook nog cadeau krijgen ? :+

Je krijgt daar al 73 per maand voor, kost je studie je nog 50 euro... en je boeken ..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:23

Babsiej schreef:
Ja klopt wou je die ook nog cadeau krijgen ? :+

Je krijgt daar al 73 per maand voor, kost je studie je nog 50 euro... en je boeken ..

Ik zeg alleen dat het geld voor studenten 1600 per jaar is, niet dat ze dat ook moeten krijgen of wat dan ook. DAT maak jij ervan.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:27

Ja omdat daar de discussie over ging, dat studentjes het ook al zo zwaar hebben, neem aan dat jij het niet ineens over een hele andere boeg gooit? :+

Of kon je niets anders meer bedenken ? Je zit hier nu eenmaal in het discussiehoekje.. Dus dan kun je verwachten en aannemen dat er gediscussieerd wordt op dingen die je zegt.