Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:24

antje_vip schreef:
Ik vind het ook sneu hoor voor die man, ookal is hij na waarschuwing toch buiten de piste gaan skiën.
Maar ik vind dit niet belangrijker dan alle andere mensen die wat is overkomen, hij is ook maar een mens. Ik krijg ook geen kaartje van hem als ik ziek ben. :+

Vanmorgen op tv was er een man die vertelde dat er dus heel vaak buiten de piste geskied word in dit gebied en dat dat geen uitzondering is, die man werkt in dat gebied als ik het zo goed heb begrepen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:25

-
Laatst bijgewerkt door Blanket op 18-02-12 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:25

NOS schreef:
Verslaggever Menno Reemeijer zag de aankomst van koningin Beatrix en prinses Mabel bij het ziekenhuis in Innsbruck. "Ze zagen er zwaar aangeslagen uit en liepen elkaar ondersteunend en met zonnebrillen op naar binnen", aldus Reemeijer.

Reemeijer sprak ook de Nederlandse chirurg Tulleken, de man van NRC-journaliste Jannetje Koelewijn. Hij bevestigt het verhaal van Koelewijn. De behandelend arts van Friso heeft gezegd dat hij geen schedelbasisfractuur heeft en ook geen overige verwondingen, aldus Tulleken.

Ik had al eerder willen reageren op berichten in de trant van 'waarom hij wel en als ik onder een lawine kom niet', maar ik kon mijn standpunt niet eerder verwoorden.
Nieuws wordt geselecteerd op enkele criteria, waaronder actualiteit en bekendheid.
Het gaat hier om een zoon van Beatrix waardoor het ontzettend veel nieuwswaarde heeft.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:27

MamboBeach schreef:
antje_vip schreef:
Ik vind het ook sneu hoor voor die man, ookal is hij na waarschuwing toch buiten de piste gaan skiën.
Maar ik vind dit niet belangrijker dan alle andere mensen die wat is overkomen, hij is ook maar een mens. Ik krijg ook geen kaartje van hem als ik ziek ben. :+

Vanmorgen op tv was er een man die vertelde dat er dus heel vaak buiten de piste geskied word in dit gebied en dat dat geen uitzondering is, die man werkt in dat gebied als ik het zo goed heb begrepen.

Offpiste skiën is een extreme sport, die geoefende skiërs beoefenen. Het opzoeken van het gevaar geeft een enorme kick.
De sneeuwgelegenheden in het gebied lenen zich prima voor deze sport, maar feit is dat er een risico aan verbonden zit. Dit risico heeft prins Friso genomen.
Of dat verstandig is, is een tweede.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:28

Wat een emotioneel beeld om Beatrix zo te zien lopen met Mabel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:34

Roosch schreef:
MamboBeach schreef:

Offpiste skiën is een extreme sport, die geoefende skiërs beoefenen. Het opzoeken van het gevaar geeft een enorme kick.
De sneeuwgelegenheden in het gebied lenen zich prima voor deze sport, maar feit is dat er een risico aan verbonden zit. Dit risico heeft prins Friso genomen.
Of dat verstandig is, is een tweede.

Mijn paard is ook geen makkelijk dier, buiten het feit dat het altijd levende have is en blijft, toch stap ik er wel op, en vele andere bokkers stappen ook op hun dier met alle mogelijke gevolgen die het kan hebben. Of wij dan zo verstandig zijn, is een tweede...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:36

Uit de Telegraaf Uit het artikel Skivriend prins was Moosbrugger:
Citaat:
In Lech wordt ook benadrukt dat het een misverstand is dat het skiduo zich buiten de gebaande pistes heeft gewaagd. De tocht ging over een zogenaamde ongeprepareerde sneeuwroute, die ten tijde van het ongeluk ook nog niet gesloten was. ,,Anders hadden de twee zich zeker niet op die helling gewaagd. Vooral prins Friso staat bekend als bekwaam maar voorzichtig skiër. Zeker niet roekeloos,” aldus een goed ingevoerde inwoner van Lech.

Voor alle eigen schuld dikkebulters.......

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:37

Precies, ik geef je helemaal gelijk.

Ik ben zelf ook een fervent skiër geweest in het verleden maar heb bewust nooit offpiste geskied omdat ik het risico niet wil nemen.
Als je op een paard stapt, heb je met een levend dier te maken, dus onverwachte dingen kunnen gebeuren. Als je offpiste gaat, heb je met de natuur te maken, dus onverwachte dingen kunnen gebeuren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:39

Kijk, dat bericht maar het verhaal alweer een stuk anders. Ik was ook een 'eigen schuld dikke bult-er' maar met dit verhaal kijk ik er toch weer anders tegenaan. Maargoed, eigen schuld of niet, het resultaat blijft hetzelfde helaas.
Er is erg veel kritiek op het feit dat de Koninklijke familie maar zo makkelijk daarheen kan met een privéjet. Maar we zouden allemaal die kans aangrijpen om er zo snel mogelijk te komen als een familielid er zo bij ligt. Als mij een privéjet zou worden "aangeboden" dan zou ik deze ook niet afstaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:39

Roosch schreef:

Ik ben zelf ook een fervent skiër geweest in het verleden maar heb bewust nooit offpiste geskied omdat ik het risico niet wil nemen.
Als je op een paard stapt, heb je met een levend dier te maken, dus onverwachte dingen kunnen gebeuren. Als je offpiste gaat, heb je met de natuur te maken, dus onverwachte dingen kunnen gebeuren.

Dat bedoel ik, er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren waar je niet voor kiest.

Ik denk even na over de post boven jou en na dat ik die foto zag, vroeg ik me af waar er buiten de piste geskied zou zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:42

Bokt staat er ook vol mee, mensen die zonder cap op paard stappen. Neemt niet weg dat als diegene op hun hoofd vallen mensen ook denken; stom, maar vreselijk...
Net als zonder licht fietsen in het donker, zoveel doen het en brengt een groot risico met zich mee. Toch maakt dat een ongeluk niet minder erg om.
Wij nemen nu eenmaal wel risico's en ja het kan misgaan en dat is vreselijk.
Ik hoop wel dat mensen door dit ongeluk van Friso goed nadenken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:42

Roosch schreef:

Vergeet niet dat hij daar sinds zn kindertijd kwam en skiede he, hij kende het gebied als zn broekzak en hij was met iemand die in het dorp woont, niet zomaar op de bonnefooi een keertje op vakantie met een zuipmaatje

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:45

Billy schreef:
Roosch schreef:

Vergeet niet dat hij daar sinds zn kindertijd kwam en skiede he, hij kende het gebied als zn broekzak en hij was met iemand die in het dorp woont, niet zomaar op de bonnefooi een keertje op vakantie met een zuipmaatje

Kende hij het niet goed genoeg om het lawinegevaar te kennen...

't is gewoon een domme actie... punt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:46

Ik denk dat het menseigen is en iedereen neemt risico's in het leven. Het is ook elke dag weer een risico om in de auto te stappen want je kunt een ongeval krijgen. Maar omdat bijna iedereen auto rijdt wordt dat als normaal beschouwd. Iedere dag neemt men risico's, gewild of niet, over nagedacht of niet maar een ieder kan wat overkomen. Waar ik dan een beetje een hekel aan heb is dat mensen met een vingertje gaan wijzen en lekker hypocriet zitten zijn en eigen schuld, dikke bult willen zeggen. Wat schiet je daar nu mee op? Het is en blijft erg en is ook een mens van vlees en bloed en wat heeft familie daar nu aan? We kunnen met zijn allen beter hopen op beterschap voor Friso ipv te speculeren of hij 'een beetje dom' is geweest of niet...

vuurneon

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:47

Ik hoop dat Friso kan zeggen straks dat het een domme actie was, hoop ik echt voor hem en de familie...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:48

Klopt Billy, maar ook een ervaren skiër kan niet omgaan met het geweld van een lawine.
Feit is dat het eerste wat ik zei toen ik hoorde van het ongeluk 'Wat stom, dan moet ie maar niet offpiste gaan'. (toen had ik nog niets gehoord van de omstandigheden/de melding dat hij uberhaupt offpiste ging)

Toen ik er later over na ging denken, vond ik het raar dat er melding gedaan werd van alleen zijn 'hoofdletsel', wat dat ook inhoudt op het moment.
Zo'n lawine is een enorm geweld, heb er regelmatig een naar beneden zien komen/de gevolgen er van gezien.
Ben erg benieuwd naar zijn toestand en behandelprocedure. Ik hoop dat hij er goed vanaf komt.

De discussie over de oorzaak van het ongeluk lijkt me van later zorg. Of de gemeente hier wat mee te maken heeft, of dat het toch te wijten valt aan een verkeerd gebruik van de pistes, dat zien we dan wel weer.

Jolliegirl, feit is dat het lastig in te schatten is of het kan of niet. Een ongeprepareerd stuk is in principe vrij toegankelijk als het niet afgesloten is.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:49

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:49

Lees net het volgende:

NOS schreef:
Om 16.00 uur is in Lech een persmoment georganiseerd met de leider van de reddingsoperatie, Markus Amann.

Kijk ik dat mooi nog even af en ga dan aan de carnaval, hoop dat iemand me up to date wil houden. :+

Sterre, dat is op zich een betrouwbare bron. :j
Ik denk dat zijn kansen op herstel aanzienlijk hoger zijn met het dragen van een helm.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:52

Nou inderdaad! Dat is wel goed nieuws! Je moet er niet aan denken dat je zonder helmpie in een lawine komt. Brrr... (sowieso niet hoor, maar jullie begrijpen wat ik bedoel hopelijk :D)
Hoop echt dat ie een helm op had.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:57

Tegen een lawine is Niemand opgewassen,niemand die eraan ontkomt,hoe ervaren je ook bent.
Het is gewoon een ongeluk/gevecht met de natuur.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:06

Polivy schreef:
Nou inderdaad! Dat is wel goed nieuws! Je moet er niet aan denken dat je zonder helmpie in een lawine komt. Brrr... (sowieso niet hoor, maar jullie begrijpen wat ik bedoel hopelijk :D)
Hoop echt dat ie een helm op had.

Dat staat er toch al? Lezen is ook een vak hoor....

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:07

Staat er inderdaad, maar de bron moet wel betrouwbaar zijn, Billy. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:08

Die site van vorarlberg lijkt me toch wel betrouwbaar.....
Iig een stuk betrouwbaarder dan dat gespeculeer hier

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:09

Idd. Het is nog door niemand echt bevestigd voor mij, en ik vind het lastig om bepaalde bronnen in te schatten op betrouwbaarheid. Dus totdat het bevestigd is door de RVD of de Koninklijke Familie houd ik altijd wat twijfel over de betrouwbaarheid. Dus ik daarom zei ik dat ik het hoop. Dat ik dus hoop dat dat bericht klopt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:10

Dus jij verwacht dat de koningin op tv komt en zegt Polivy, hij droeg echt een helm?
Kun je lang wachten denk ik......