respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:14

Super! :)

Je hebt mij er niet mee gekwetst maar toch: bedankt :)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:15

Als je blieft ik heb echt tegen me zelf gezegt en nu ga je je gedragen vond dit wel een mooie gelegenheid om mijn excuses aan te bieden

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:18

Te laat om alles te lezen, maar in mijn ogen is 'Ik zal zijn' noch vrouwelijk noch mannelijk..

En de evolutietheorie is uit en te na bewezen. Ja! maar om dat te kunnen bewijzen zijn aannames gedaan om dingen te benoemen. Nét als de discussie over tijd. Mensen hebben tijdsindicaties nodig. God niet. Als je die aannames veranderd, komt er dan ook een andere theorie uit? Het heet immers niet voor niks 'theorie'. Over de ark van Noach zijn heel veel theoriën. Er zijn echter ook al mensen die het bewezen achten dat die boot echt heeft bestaan. Niet alleen de Bijbel bericht er over. En dat zijn nou de leuke dingen. Raadsels, die naar mijn mening niet snel opgelost kúnnen worden, omdat het een aanname is. En daar is het hele geloof op gefundeerd. :j En dat is echt niet erg. Ik vind dat nou juist het charmante er aan. Als je je realiseert, dat je gelooft in een aanname, dan maakt het mensen mogelijk om meer begrip te tonen aan elkaar en dan maakt het ons eenvoudiger om ons met dat éne waar Jezus zo op hamerde bezig te houden. Namelijk: Naastenliefde en eerlijk is eerlijk, ik mis dat nog wel eens bij mensen. Of ze nu gelovig zijn of niet. :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:18

mirim schreef:
Tijdens mijn verhaal schrijven is er ondertussen nog al wat meer neergezet :) De reden waarom we/ze terug blijven komen als iemand zegt geen interesse te hebben is omdat interesse hebben iets tijdelijks kan zijn. Er komen ook steeds anderen aan de deur waarschijnlijk, dus je zegt steeds tegen anderen 'nee'. Het komt heel vaak voor dat er iets in iemands leven gebeurt waarom hij wel wat meer zou willen weten van de Bijbel.
Daarbij is het eigenlijk wat apart dat alleen Jehovah's Getuigen langs de deur gaan. Het is een opdracht die Jezus gaf aan al zijn volgelingen. Dus eigenlijk zou iedere Christen langs de deur moeten gaan. Jullie boffen nog dat alleen Jehovah's Getuigen deze opdracht serieus nemen :D

Nou, andere Christenen doen ook zendingswerk. Alleen niet in Nederland.
Vroeger was iedereen natuurlijk gewoon standaard Christen in Nederland(Katholiek dan wel Hervormd) Had niet zo veel zin om dan langs te gaan. :+

Ik vind het erg onrespectvol om geen interesse te interpreteren als: niet nu maar morgen wel. Alsof het een salestarget is.
Geen interesse is geen interesse en ik vind wachten totdat er een ingrijpende levensgebeurtenis langskomt om iemand wel in kunnen lijven echt misbruik van een situatie maken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 09:13

Ik denk dat je het verkeerd beoordeeld door te zeggen dat JG mensen willen inlijven. Zij worden erzelf namelijk geen haar beter van hoor. Er zijn nog steeds mensen op deze aardkloot die anderen belangeloos willen steunen/ helpen of gewoon mee praten. Gelukkig zijn er nog zat mensen die een beetje aandacht of een goed gesprek wel waarderen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:26

Babootje schreef:
en vraag je af of het nu echt zo erg is dat je af en toe de deur moet opendoen en "nee" moet zeggen.

of het erg is weet ik niet...of ik het erg vind , JA. het stoort me als mensen zonder uitnodiging hun mening of overtuiging aan me op komen dringen...dat doe ik niet bij een ander dus zit ik er zelf ook niet op te wachten dat een ander dat bij mij doet.
nog irritanter vind ik het als ik ergens ben met een doel (shoppen, of met een cliënt op pad ) en dat ze dan op je af komen...blijkbaar heb ik iets over me wat schreeuwt "red mij" maar geloof me, ik red mezelf wel

mirim, ik waardeer een goed gesprek, ik heb hier regelmatig hele goede gesprekken met vrienden en bekenden over de meest uiteenlopende onderwerpen...
een gesprek over dat ik alleen gered kan worden door ergens in te geloven...dat valt daar voor mij niet onder.
ben het wel met je eens dat inlijven misschien niet de juiste omschrijving is, maar ze willen je bekeren, ze hebben medelijden met ongelovigen omdat ze reddeloos verloren zijn etc , op die voet is een goed gesprek eigenlijk al onmogelijk want bij een goed gesprek sta je open voor de visie en de mening van een ander en zie je die persoon voor vol aan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:28

NatasjavE schreef:
Nou, andere Christenen doen ook zendingswerk. Alleen niet in Nederland.
Vroeger was iedereen natuurlijk gewoon standaard Christen in Nederland(Katholiek dan wel Hervormd) Had niet zo veel zin om dan langs te gaan. :+

Ik vind het erg onrespectvol om geen interesse te interpreteren als: niet nu maar morgen wel. Alsof het een salestarget is.
Geen interesse is geen interesse en ik vind wachten totdat er een ingrijpende levensgebeurtenis langskomt om iemand wel in kunnen lijven echt misbruik van een situatie maken.

vroeger moest iedereen wel christen zijn...anders had je een probleem
dan was je een ketter en kon je zomaar gemarteld en afgeslacht worden :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:00

mirim schreef:
Je hebt het hier over een zwarte lijst? Je hebt een tijd geen bezoek gehad ? Dan kun je toch ook gewoon vragen of ze vanaf nu niet meer willen komen?
Het is toch niet noodzakelijk om mensen af te blaffen of te choqueren? Ze doen je niets aan en blijven als het goed is zelf heel vriendelijk. Het zou dan ook van respect getuigen en gewoon menselijk zijn als je vriendelijk aangeeft dat je niet meer bezocht wil worden.

Shenavallie schreef:
De laatste keer heb ik ze (vriendelijk! zie ook een eerdere post) duidelijk gemaakt dat ieder op zijn eigen manier moet kunnen geloven en dat geloof niet opgedrongen kan worden.

Dat is het hem nu juist: niet in discussie gaan maar gewoon vragen of ze willen noteren niet meer bij jou te bellen. Dan word je niet meer bezocht alleen 1 x per jaar om na te gaan of je er nog woont. Dat kan namelijk en dan hoef je niet onbeleefd of grof te worden. Dat is echt niet nodig.
En in een ander opzicht vergis jij (en jij niet alleen) je ook. Jehova's Getuigen prediken niet om zieltjes te winnen. Ze prediken om Gods naam (JHWH, Jaweh, Jehova) bekend te maken en te vertellen van de komst van Gods koninkrijk met Jezus Christus als koning. Dat koninkrijk zal vrede brengen. Jezus predikte dezelfde boodschap en gaf de opdracht aan zijn volgelingen hetzelfde te doen. Die opdracht geldt voor alle christenen. Maar iedereen is vrij om met deze wetenschap te doen wat hij/zij wil.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:17

horzlover schreef:
oke ik blijf lief:

Ik maakte de fout door scheld woorden te gebruiken die bij gelovige verkeerd kunnen vallen (om het zo netjes te formuleren). Ik maakte de fout die mensen verkeerd te beoordelen. Ik maakte de fout ze belachelijk te maken. Maar Ik weet dat Ik fout zat. Dat ik belachelijk deed dat ik zelf verkeerd beoordeeldde ik die respect belangrijk vind.

Bijdeze Respect voor alle gelovigen Ik heb bewondering voor jullie overtuiging en respect voor het doorzettings vermogen dat daarbij komt. Excuses voor mijn gedrag. de slechte woorden zijn vervangen voor patat hopend dat ik daar niemand mee kwets zo wel verandert hij wel.
Ik vond dat ik dat Moest zeggen van me zelf

ben ik zo lief gebleven?

Heel lief. :D :D :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:45

Shenavallie ik heb je posts even teruggelezen en vind het jammer dat je een slechte ervaring hebt. Maar ik kan er ook uit opmaken dat jij maar 1 kant van het verhaal kent en voor de andere niet openstaat. Van ex Jehova's Getuigen zul je zelden goede dingen over dat geloof horen. Logisch ook, want ze zijn eruit gestapt.
Het openstaan voor de andere kant van het verhaal wil ook niet per se zeggen dat je je zou moeten bekeren. Iedereen is vrij om datgene te geloven wat hij of zij wil. Elk mens heeft een eigen keuze.

Shenavallie schreef:
Die mensen aan mijn deur erkenden de situatie en gaven aan dat het antwoord voor het handelen door de Jehova-groepering naar de mensen in kwestie "in de bijbel" stond. Ieder weldenkend mens kan toch bedenken dat iedereen op zijn eigen manier moet kunnen leven, zonder iets opgedrongen te krijgen? Kan me niet voorstellen dat ene "jezus" opdracht heeft gegeven om niet- of anders-gelovigen lastig te vallen/moedwillig proberen te bekeren, want zo ervaar ik het (en meerdere mensen, heb ik begrepen).

De opdracht om te prediken staat gewoon in de bijbel. Dat hoef je je niet voor te stellen, je kunt het gewoon lezen als je de bijbel zou lezen.
Maar als je niet in de bijbel gelooft of in iets anders gelooft of in een andere god gelooft, dan zou het jou toch een worst zijn wat Jehova's Getuigen zeggen? De pijn zit hem nu juist bij mensen die wel in de God van de bijbel geloven, maar geboden in de bijbel niet of niet allemaal willen accepteren of navolgen.
Geloven in "iets" zonder gezicht en waaraan je geen verantwoording hoeft af te leggen over je handelwijzen en gedrag is natuurlijk vele malen makkelijker dan te geloven in de God van de bijbel, te accepteren dat de bijbel het woord van God is en daarnaar te leven?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:41

Babootje schreef:
.
Geloven in "iets" zonder gezicht en waaraan je geen verantwoording hoeft af te leggen over je handelwijzen en gedrag is natuurlijk vele malen makkelijker dan te geloven in de God van de bijbel, te accepteren dat de bijbel het woord van God is en daarnaar te leven?

Dus jij vindt ook dat alleen mannen stemrecht mogen hebben, jouw man alle beslissingen in je gezin neemt, en als hij praat jij braaf luistert tot hij is uitgesproken en het dan met hem eens bent...?
Staat allemaal in het "woord van god", dus ik neem aan dat jij daar braaf naar leeft.
Er zijn nog meer voorbeelden te vinden waar de "moderne christen" het "woord van god" niet al te letterlijk meer neemt (en gelukkig maar).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:43

mirim schreef:
Dus eigenlijk zou iedere Christen langs de deur moeten gaan. Jullie boffen nog dat alleen Jehovah's Getuigen deze opdracht serieus nemen :D

Onzin, draai het maar om: nog méér van die irritante lui aan de deur gaat m echt niet worden, dan gaan er klappen vallen, Dus boffen die JG dat zij de enige zijn. Zo zitten ze nog nét onder de grens van agressie.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:55

Antwoord op de vraag van ts, hebben andere respect voor mij dan heb ik respect voor hun.
Ik ken genoeg chriselijke mensen, maar ooow wat zijn die toch respectloos zeg! ( dit geld zeker niet voor alle christenen!)
Lijkt wel of ze vinden dat alle niet gelovige verschrikkelijke slechte mensen zijn.
Maar ondertussen wel vooraan in de kerk zitten 8)7

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:55

Het zijn niet alleen de JG, mormonen (De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, zo worden ze graag genoemd) komen tegenwoordig ook aan de deur met een zelfde boodschap.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:05

Als ze de volgende keer voor de deur staan en proberen me zo'n oliebol boekje in m'n handen te drukken, zal ik ze voor de gein eens mijn Satansbijbel in de hand drukken. Kijken hoe ze reageren. Ik word er echt moe van. Gelukkig zijn ze hier meestal overdag of vroeg in de avond, en dan ben ik nog niet thuis. Dan vind ik zo'n briefje in de bus. Zoals gisteravond dus weer. En ze zijn nog niet zo lang geleden al langs geweest. Opdringerige lui.
(en ja, die bijbel heb ik echt)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:16

GamblersCup , dat zou wel een stunt wezen! haha
Ik zeg, gewoon doen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:20

Ik word er echt teeny-opstandig van inmiddels :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:55

Ja, maar ja - als jij niet thuis bent, hoe kunnen zij dan weten dat jij niet geinteresseerd bent? ;) Geen wonder dat ze dan nog eens terugkomen.

@aikon, tegenwoordig? Mormonen kwamen altijd al langs de deuren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:56

Omdat dit niet de eerste of de tweede keer was, ik woon alweer ruim een jaar in dit huis. En ze dus vaker aan de deur hebben gestaan. Ook als ik thuis was en ik ze vlot met een dikke vette "nee, NIET geinteresseerd" weggestuurd heb.

Dan moet je dus niet terug komen, daar zit niemand op te wachten. Hoeveel zieltjes denk je dat ze winnen, van 100 huizen die ze langsgaan? En hoeveel mensen zullen geirriteerd zijn dat die lui zo opdringerig weer voor de deur hun eigen boelsjit ongevraagd komen verkondigen? Ik ga die mensen bij hun eigen huis toch ook niet lastig vallen met mijn ideeen?

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:17

GC dat is hun overtuiging maar ik snap dat je er last van hebt. Maarja de een heeft er wel last van als je in je neuspeuterd de ander niet. Nu moet ik bekenen wij hebben ze nooit aan de deur gehad. Oke hond+donkerenbuurt+langeoprit maken dat niet aantrekkenlijk. Maar als ik jouw posts lees snap ik wel dat het irriteerd maar ieder zijn levensovertuiging als die mensen er zelf maar gelukkig mee zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:20

Mormonen zijn afgelopen jaar pas in mijn woonplaats actief. Wist niet dat ze hier ook zaten.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:27

wat zijn mormonen? klinkt heel duister := (niet gemeen bedoeld)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:30

Google er maar op los, genoeg over te vinden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:38

xxStitchxx schreef:
Antwoord op de vraag van ts, hebben andere respect voor mij dan heb ik respect voor hun.
Ik ken genoeg chriselijke mensen, maar ooow wat zijn die toch respectloos zeg! ( dit geld zeker niet voor alle christenen!)
Lijkt wel of ze vinden dat alle niet gelovige verschrikkelijke slechte mensen zijn.
Maar ondertussen wel vooraan in de kerk zitten 8)7

:j

Ik ken inderdaad genoeg gelovigen die op hun beurt er geen respect voor hebben als iemand andere ideeen heeft (en dus niet gelovig is). Dan kun je ook niet verwachten dat zij wel respect voor jou hebben.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:45

zoek een duidelijk korte uitleg moet tussen door ook nog bio leren ..... Maar ik kijk vanavond wel