De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:33

ohw 3e jaar al.... ja maak het dan maar af...

Volgende week mag ik weer een hele dag werken op mijn VRIJE dag, en natuurlijk niet uitbetaald worden, de week erna ook werken op mijn vrije dag (rapp. vergaderingen en de week erna 10 min gesprekken)

Maar ja dat hoort natuurlijk allemaal bij ons riante salaris en eindeloze vakanties :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:35

Haha ja, wel he?

Ik ga jou even PB'en trouwens :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:32

MamboBeach schreef:
Maartje1990 schreef:
Mijn moeder is ook gegaan.

Pff.... ik snap het echt niet hoor, ik loop momenteel stage en ik zie daar docenten al ontzettende problemen hebben met en leerling met pdd nos én adhd, jongen was er vrijdag maar bij 1 les niet uitgezet.

Deze mogen niet samen worden vastgesteld. ;)

Wat ziet een leerkracht het liefst gebeuren met kinderen die gediagnosticeerd zijn met PDD-NOS, ADHD enz. Is dat voor jullie ook verschillend?

En waar haal je deze informatie vandaan? >;)

Deze jongen is écht gediagnostiseerd met beide. Ook een leerling van m'n moeder (zij zit in het speciaal onderwijs) is gediagnostiseerd met beide.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:42

Goof schreef:
Lente schreef:
Eerlijk is eerlijk... Ik twijfel op het moment of ik het onderwijs nog wel in wil.

Als ik hierop inhaak; ik ben benieuwd of deze bezuinigingen etc gevolgen gaan hebben voor de inschrijvingen op pabo's en leraaropleidingen.

Arabesk schreef:
ja het liep toch al storm :+

en op de pabo's zakt de helft op de rekentoets tegenwoordig...

En voor die rekentoets zullen er nóg meer gaan zakken, immers de kwaliteit van het onderwijs gaat omlaag en dús ook het niveau, dus zullen er minder studenten die toets halen waardoor er dús meer een leraar te kort komt en er dús nog grotere klassen komen etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:55

PDD-NOS staat voor Pervasive Developmental Disorder - Not Otherwise Specified.

Op het moment dat de diagnose ADHD wordt gesteld is het dus een gespecificeerde PDD dus klopt de PDD-NOS niet meer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:23

Lente schreef:
Not Otherwise Specified.

De stickertjes waren op, dus 'restafval' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:33

Cru gezegd wel. De ene PDD-NOSser is ook soms totaaaaaaaal anders dan de volgende.

Wil overigens niet zeggen dat PDD-NOS niet heftig kan zijn. Misschien juist wel heftiger...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:31

Lente schreef:
Eerlijk is eerlijk... Ik twijfel op het moment of ik het onderwijs nog wel in wil.

Arabesk schreef:
Goof schreef:
Als ik hierop inhaak; ik ben benieuwd of deze bezuinigingen etc gevolgen gaan hebben voor de inschrijvingen op pabo's en leraaropleidingen.

ja het liep toch al storm :+

en op de pabo's zakt de helft op de rekentoets tegenwoordig...

Ach, die heb ik ook 1x moeten herkansen, en niet omdat ik niet kan rekenen, maar omdat het om een hoofdreken toets gaat en je volgens bepaalde hoofdrekenstrategieën tot je antwoord moet komen en als je cijferend rekenen gebruikt en je antwoord niet voldoende met hoofdrekenstrategieën onderbouwd, je antwoord niet goed gerekend wordt :P

Ik denk trouwens eerder dat ik nu zou zakken voor mijn spellingtoets...
Heb in mijn spellende leven nu al zo'n 3 of 4x een wijziging meegemaakt en sinds de laatste 2 wijzigingen geen goede bijscholing gehad... O:) Daar mogen ze wel even wat extra aandacht aan besteden bij herintreders straks...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:36

Lente schreef:

Op het moment dat de diagnose ADHD wordt gesteld is het dus een gespecificeerde PDD dus klopt de PDD-NOS niet meer.

Dat klopt toch niet helemaal...
Iemand in mijn familie was gediagnosticeerd als PDD-NOS en ADD (dus zonder de H van hyperactief)
Kan dus wel degelijk beiden zijn.

ADHD is Attention Deficit Hyperactif Disorder, oftewel hyperactief met concentratiestoornis.
PDD-NOS is een aan autisme verwante contactstoornis. Die leerlingen hoeven dus niet hyperactief te zijn, en ook niet een concentratieprobleem te hebben, maar hebben problemen in het omgaan met andere mensen.

Als je ADHD hebt kun je die ook krijgen, maar vaak ligt daarbij de oorzaak in het impulsieve gedrag

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:44

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:50

Lente schreef:
Tja ik zit al in mijn derde jaar. Afhaken is ook weer zoiets.

Overigens doe ik een deeltijdopleiding. Toen er sprake was van een langstudeerboete zei iemand; maar dat is sneu voor deeltijders, die werken al zo hard!

De oplossing; deeltijdstudies gaan nu het driedubbele kosten! :+

Ik denk dat ik maar gewoon voor dat HBO papiertje ga en dan een administratieve functie zoek of zo. Doodsaai, dat wel... Ik hou van afwisseling. Liefst ga ik meer iets SPH doen of zo, lijkt me een mooie combinatie met een docentenopleiding. Wil toch al het speciaal onderwijs in. :)

Ik voel me precies hetzelfde. Alleen denk ik nu meer richting een master Nederlands erachteraan doen, maar toch. Als ik heel eerlijk ben, baal ik best een beetje dat ik voor ik met deze opleiding begon me niet iets meer verdiept heb ik wat er allemaal speelt. Ik vind het nog steeds een mooi vak maar ik ben niet zo geschikt voor de spelletjes die er nu gespeeld worden geloof ik.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:55

Ik heb twee jaar geleden een studiedag hierover gehad in het reguliere onderwijs. Elk kind met gedragsstoornissen dachten ze wel aan te kunnen en een visueel beperkt iemand niet. Terwijl die zich makkelijker met aanpassingen kan redden dan een leerling met gedragsproblemen.

Ik ben van mening dat visueel/ auditief/ lichamelijk beperkte leerlingen zich best kunnen redden in regulier onderwijs en de scholen hier wel meer open voor mogen staan.

Op mijn werk (jongeren met gedragsproblemen in behandeling) werken we tegenwoordig met symbiose trajecten. Leerlingen krijgen 'heropvoedingscursus' in de klas en gaan zodra het kan 2 dagen naar regulier onderwijs. Hierbij kunnen we de docenten ook ondersteunen met probleemgedrag en andere problemen. Maar we hebben ook leerlingen die gewoon niet geschikt zijn voor regulier onderwijs en hier echt in zullen verzuipen en de rest zullen 'hinderen'. (voor het beeld hebben nu 6 leerlingen waar we met 2 docenten op staan ivb ook licht verstandelijk gehandicapten met gedragsproblemen) Voor deze jongeren vrees ik als ze in het 'reguliere' onderwijs moeten.

Ik heb ook gemerkt dat het uitmaakt hoe de leraar is geschoold. Ik zelf krijg een stukje pedagogiek op mijn opleiding terwijl iemand die studeert voor een specifieke richting vaak dit niet krijgt en les heeft gehad in lesstof overbrengen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:00

Maartje1990 schreef:
MamboBeach schreef:

Wat ziet een leerkracht het liefst gebeuren met kinderen die gediagnosticeerd zijn met PDD-NOS, ADHD enz. Is dat voor jullie ook verschillend?

Deze jongen is écht gediagnostiseerd met beide. Ook een leerling van m'n moeder (zij zit in het speciaal onderwijs) is gediagnostiseerd met beide.

Bij de psycholoog. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:02

joyce B schreef:
Lente schreef:

Dat klopt toch niet helemaal...
Iemand in mijn familie was gediagnosticeerd als PDD-NOS en ADD (dus zonder de H van hyperactief)
Kan dus wel degelijk beiden zijn.

ADHD is Attention Deficit Hyperactif Disorder, oftewel hyperactief met concentratiestoornis.
PDD-NOS is een aan autisme verwante contactstoornis. Die leerlingen hoeven dus niet hyperactief te zijn, en ook niet een concentratieprobleem te hebben, maar hebben problemen in het omgaan met andere mensen.

Als je ADHD hebt kun je die ook krijgen, maar vaak ligt daarbij de oorzaak in het impulsieve gedrag

Jij kunt zeggen dat dat niet klopt maar volgens de psychologe wel, dat is dan toch wel heel bijzonder. Zij vertelde mij dat mensen die 2 in 1 adem noemen maar dat dat eigenlijk niet kan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:23

het is ook niet hetzelfde. het zijn 2 verschillende problemen, die wel raakvlakken hebben.
Je zou haar opmerking ook kunnen uitleggen als die 2 in 1 adem genoemd worden, dat mensen denken dat het 1 pot nat is en dat het uitwisselbaar is, of het 1 standaard samen valt met het ander. En dat is natuurlijk niet zo. Maar dat had ik hierboven al uitgelegd.
Daarbij is PDD-NOS inderdaad het potje "restafval" Dus die beelden die niet precies onder 1 naampje te scharen zijn.
Daarbij zijn de etiketten niet onbeperkt geldig en kan het beeld vertroebelen doordat gedrag ook beinvloed wordt door de omgeving.

Een impulsief ongeremd kind dat in een ongestrucureerde omgeving opgroeit met ouders die er niet goed mee om kunnen gaan, zal wellicht veel meer opvallen dan datzelfde kind in een goed gestructureerde omgeving met ouders die er wel goed mee om kunnen gaan, en dat zet zich door tijdens de schooltijd in wat voor groep zo'n kind terecht komt met wat voor klasgenoten.

Een kind dat gevoelig is voor suiker of andere chemische stoffen, of een voedselallergie, kan ook worden aangemerkt als "ADHD-er" maar misschien bij dieet met aangepast voedingsprobleem, ineens veel rustiger worden en veel minder druk en agressief gedrag vertonen.

Ook kan een mens met een aanleg, een manier vinden om goed om te leren gaan met zijn of haar probleem waardoor het voor de buitenwereld minder zichtbaar of merkbaar wordt.

Bij die persoon in de familie (leeftijd in de 30) is het gediagnosticeerd op begin middelbare school leeftijd omdat er problemen ontstonden (viel op de basisschool al op met wat apart gedrag, maar had daar een leerkracht die er goed mee om kon gaan en had geen speciale sticker opgeplakt gekregen) door een (ontwikkelings?)psycholoog die daartoe bevoegd was, en heeft 2 soorten medicijnen gehad, waaronder ritalin voor een periode) en het is echt goed uitgezocht. Kan natuurlijk later een andere manier van diagnosticeren zijn gekomen, maar als er ook recente dubbele diagnoses zijn gesteld, dan kan dat blijkbaar dus nog steeds.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:07

MamboBeach schreef:
Maartje1990 schreef:

Klopt, er bestaan twee definities.

In de authentieke psychologie gaat het om een glijdende schaal, waarbij je niet op twee stations tegelijk geparkeerd kunt staan. In de moderne Ren4-beleving is er een combinatie van twee mogelijk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 22:59

Maartje1990 schreef:
MamboBeach schreef:

MamboBeach schreef:

Toch vreemd, misschien is die psycholoog niet erg bekend w.b.t dat onderwerp? Want leerlingen met zo'n stoornis worden toch gediagnostiseerd door (onder andere?) een psycholoog. En ik ken dus 2 gevallen waarbij gediagnostiseerd is dat ze adhd én pdd-nos hebben.

En zoals al eerder aangegeven pdd-nos is een stoornis uit het autischtisch spectrum, adhd niet, dus daarmee 2 losstaande stoornissen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:29

maartje1990, juist wel dat deze psychologe bekend is met deze stoornissen. Dat is wat zij me verteld heeft, ze zei ook dat het lastig was om uit te leggen maar dat ze officieel die 2 niet meer in 1 adem mochten koppelen. :)