Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:18

rachel_j schreef:
ik woon in bavel, naast vliegbasis gilze-rijen , vanwaaruit de hulp richting moerdijk vliegt, ze vliegen over bavel heen, en geloof me, het zijn er een heleboel!
het is te donker om ze goed te kunnen onderscheiden,maar t zijn in elk geval helicopters en van die soort helicopters met dubbele "wieken".(sry heb daar echt geen verstand van!) volgens mijn man zaten er wel blushelicopters bij.
iedereen in de buurt wens ik heel veel sterkte.

Cherokees :D die zijn cool :P

NU.nl meldt géén giftige stoffen :? geloof er niks van eigenlijk :+ http://www.nu.nl/binnenland/2416135/gee ... nl_twitter

OH komt van twitter af dat zwijndrecht evacuatieverhaal? zit ik hier in de stress voor m'n vriendinnetje :=

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:18

Zie je wel, ze zeiden wèl beheersbaar! Denk al ben toch niet gek. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:19

Zinia: lees mijn berichten even terug.

BiHB

Er was net iemand die zei dat t om half acht bij Vlaardingen zou zijn.... Waar kun je dat lezen..., is omgeving Delft ook een plaats waar de rook over heen gaat??

Faelivrin

Winged schreef:
In ieder geval: Voor concrete info kun je het beste naar de rampenzender overschakelen. Of naar de rampenzender luisteren/kijken via internet. Zij hebben als eerste de informatie en het scheelt speculeren.

Als je de feiten op een rij zet weet je dat er niet heel veel bekend is en dat er vooral veel paniek onder de mensen is. (en nu niet aankomen met 'de beste stuurlui staan aan wal' zinnetjes.)

Ramen en deuren dicht en rampenzender aan. Dat is alles wat je kan doen totdat er echt duidelijke informatie is.

Mee eens. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Neej schreef:

Behalve wanneer ze met z'n vieren heel laag over vliegen :D

__nina

Hier in Gouda is de rooklucht al te ruiken buiten, voor de zekerheid de konijnen maar vast binnengehaald en de ramen & deuren dicht, je weet maar nooit.

secricible

er wordt iedere dag vanuit chemiepack een lijst aangevoerd met de producten die er op dat moment zijn, dus ze weten precies wat er daar is. De vraag is van veel producten wat er mee gebeurt als ze in brand staan.
In Moerdijk begint het al te regenen, dus afwachten of dat nog problemen kan leveren. Er zouden nog steeds geen giftige stoffen zijn in Moerdijk.

Vicky_88

justmenatas schreef:
Staat geen eten klaar staat achter slot...

stef schreef:
heb je niemand op stal die m kan voeren?

Volgens rijnmond is er alleen alarm geweest in strijen, strijen-sas, mook, en een of andere camping

hij overleeft 1 nachtje zonder eten heus wel :(:)
geef je m morgen wat extra's.

sorry maar als een luchtalarm af gaat betekend dat dat je binnen moet blijven. hoeveel ik ook om paarden geef, ik zou toch echt eerst aan mezelf denken..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:20

Neej schreef:
rachel_j schreef:
ik woon in bavel, naast vliegbasis gilze-rijen , vanwaaruit de hulp richting moerdijk vliegt, ze vliegen over bavel heen, en geloof me, het zijn er een heleboel!
het is te donker om ze goed te kunnen onderscheiden,maar t zijn in elk geval helicopters en van die soort helicopters met dubbele "wieken".(sry heb daar echt geen verstand van!) volgens mijn man zaten er wel blushelicopters bij.
iedereen in de buurt wens ik heel veel sterkte.

NU.nl meldt géén giftige stoffen :? geloof er niks van eigenlijk :+ http://www.nu.nl/binnenland/2416135/gee ... nl_twitter

OH komt van twitter af dat zwijndrecht evacuatieverhaal? zit ik hier in de stress voor m'n vriendinnetje :=

Ze hebben ze nog niet gemeten, maar ze kunnen slecht meten en niet alle resultaten zijn al binnen.

En Zwijndrecht is dus niet waar. Voor de zoveelste keer :+

Sowieso zijn giftige stoffen, kankerverwekkend of niet zijn absoluut schadelijk voor mens EN milieu.
Laatst bijgewerkt door Karma op 05-01-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Cayenne schreef:
Neej schreef:

Behalve wanneer ze met z'n vieren heel laag over vliegen :D

Gewoon zorgen dat je diep genoeg bukt. :D

Mandy_89

Ik vraag me eigenlijk af hoe je je hond dan nog uit kunt laten.
Stel je voor dat je 3 dagen lang met ramen & deuren dicht in huis zit.

Dan zit je (hond) mooi met een probleem...

Animae

loulou schreef:
volgens mij weten ze bij de shell ook vrij snel wat er de lucht in gaat als er iets fout gaat (dat ze dat naar buiten (mogen) brengen is een tweede ;) ), dus ik neem aan dat ze dat hier ook wel moeten kunnen meten en weten. nogmaals ik geloof er allemaal niet in en denk dat ze ons gewoon dom houden.

Waarom zouden ze?? Ze willen de burgers beschermen, ga er maar niet van uit dat ze dan belangrijke levensgevaarlijke informatie achter gaan houden.

Ze weten nog niets en zodra ze WEL iets weten brengen zullen ze dit naar buiten brengen. Vooralsnog is iedereen gewaarschuwd en moet iedereen voorzichtig zijn en binnenblijven, uit voorzorg welteverstaan.
Laatst bijgewerkt door Animae op 05-01-11 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:21

Zou even met paarden voeren wachten tot iedereen meer weet. Vanavond om 22:00 uur gaat voeren ook wel door en anders morgen ochtend ook wel. :) Hij gaat er vast niet dood aan..

PeelSlowly

Amanda schreef:
__PrinCes schreef:
Dan kun je dus ook de hond niet uitlaten neem ik aan? Aangezien deze op de asdeeltjes dan loopt??

Beter van niet, maar als je toch wil, goed ontsmetten.

Ontsmetten is iets wat je doet tegen bacterien en virussen, niet tegen gif. Ik zou gewoon echt even voorzichtig zijn met het uitlaten van de hond. Je weet niet wat het is of hoe het opgenomen zou kunnen worden (slijmvliezen, door de huid?), dus zoveel mogelijk afblijven voorlopig. Als 't echt moet, pootjes afspoelen daarna :S (of nou ja, dat kan je ook als ontsmetten zien, en dan zijn we het eens ;))
Laatst bijgewerkt door PeelSlowly op 05-01-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna_

Jeetje zeg, laten we duimen dat het allemaal meevalt. Sterkte in ieder geval voor iedereen in de buurt, en Faelivrin, zo snel zal het toch niet bij ons in Leusden komen? Wel mooi balen dat de windrichting Utrecht/Zeist is...

LadyMadonna

mensen, de rookpluim gaat van moerdijk, over dordrecht en zwijndrecht, en vervolgens (in de loop van de avond, op grote hoogte) amsterdam en ijmuiden.
Deze info IS gewoon beschikbaar, dan is het toch vrij eenvoudig om een lijntje te trekken om te zien of je daar in zit? (zag net ook al iemand vragen of arnhem last zou gaan krijgen, zelfs IK, en ik ben echt een topografisch wrak :j snapt dat!)

xJolijn

Gooya schreef:
Cayenne schreef:
Miep, er hangen hier ook allemaal helicopters in de lucht, en ik woon in de kop van Noord Holland.

In de kop van NH ligt toch marine vliegkamp De Kooy?
Ik denk eerder dat ze aan het trainen zijn, dan dat deze heli's iets met de brand te maken hebben.

Ja er is idd De Kooy, dus ik denk ook dat het niets met de brand te maken heeft hoor :n

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:22

Amanda schreef:
Neej schreef:

Ze hebben ze nog niet gemeten, maar ze kunnen slecht meten en niet alle resultaten zijn al binnen.

En Zwijndrecht is dus niet waar. Voor de zoveelste keer :+

Sorry, topic gaat te snel :P

VDB

Ik ben erg benieuwd hoe het Bedrijfsnoodplan van dit bedrijf eruit ziet en ook of de brandweer geheel op de hoogte was van deze bedrijfsrisico's....

Daihyo

PeelSlowly schreef:
Ontsmetten is iets wat je doet tegen bacterien en virussen, niet tegen gif. Ik zou gewoon echt even voorzichtig zijn met het uitlaten van de hond. Je weet niet wat het is of hoe het opgenomen zou kunnen worden (slijmvliezen, door de huid?), dus zoveel mogelijk afblijven voorlopig. Als 't echt moet, pootjes afspoelen daarna :S

Ja, goed punt. Beter is helemaal niet inderdaad.
Maar goed afspoelen daarna als je toch gaat.

Faelivrin

d0nnaa_dan schreef:
Jeetje zeg, laten we duimen dat het allemaal meevalt. Sterkte in ieder geval voor iedereen in de buurt, en Faelivrin, zo snel zal het toch niet bij ons in Leusden komen? Wel mooi balen dat de windrichting Utrecht/Zeist is...

Men zegt het wel maar lees hier net dat het richting Amsterdam trekt en dan lijkt het me onwaarschijnlijk als het hier langs komt..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:23

stef schreef:
mensen, de rookpluim gaat van moerdijk, over dordrecht en zwijndrecht, en vervolgens (in de loop van de avond, op grote hoogte) amsterdam en ijmuiden.
Deze info IS gewoon beschikbaar, dan is het toch vrij eenvoudig om een lijntje te trekken om te zien of je daar in zit? (zag net ook al iemand vragen of arnhem last zou gaan krijgen, zelfs IK, en ik ben echt een topografisch wrak :j snapt dat!)

Precies :j

Fleur_de_Lis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:23

Even over die honden: Mijn hond was vanmiddag misselijk ervan, die heeft flink gekotst, dus ik zou zo kort mogelijk weg gaan met de hond als je in de buurt woont. Mijn hond is wel heel gevoelig, maar toch een waarschuwinkje. En misschien sokjes aan ofzo? Als er as op de grond ligt?