Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:15

Ik lees dat boefje toch heel duidelijk erbij zet dat het HAAR mening is. En daar hoeft niemand het mee eens te zijn maar ook zij heeft net zo goed recht om te schrijven wat ze denkt, net als ieder ander.
En dat er dan mensen zijn die zich opeens persoonlijk aangesproken voelen, zegt toch meer over die mensen dan over die bokker lijkt mij.

Blue_Eyes

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:27

@maikeltje; prima, als dat haar mening is. Mijn mening is dat dat kortzichtig en lomp is, om dat zo te zeggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:39

Goof schreef:
Ik snap niet dat het doen van de was, het huishouden en het uitlaten van de honden altijd apart genoemd moeten worden als flinke taak, als het "steentje bijdragen"? Dit zijn toch normale taken van iedereen, werkend of niet? Alsof het een aparte functie is ofzo die een hele dagtaak in beslag neemt.

Nee hoor, toen ik nog fulltime werkte kwam er een poetshulp wekelijks de in een week ontstane takkezooi opruimen :Y)
Nu is het hier redelijk opgeruimd en schoon en kunnen we de strijk een beetje in toom houden, plus extra klussen doen die ik normaal nooit deed (denk aan het zemen van de ramen of het uitpoetsen van keukenkastjes, was hier al een jaar of vijf niet gedaan O:) )
Wat wel scheelde: vroeger was mijn kind toch nooit thuis, nu loop ik een hele dag achter haar hol aan op te ruimen en schoon te maken. Dus ik ben wel veel meer tijd kwijt met het huishouden dan ik vroeger zou zijn (ware het niet dat ik er toen ook geen tijd voor had en het dus liet doen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:42

Voor mensen die geen idee hebben wat je als huismoeder doet; ik zou zeggen, loop eens een paar dagen mee, dan kom je er wel achter (incl. studie/paard/sociale contacten van zowel mijn dochter als mijzelf/sport, van zowel mijn dochter als mijzelf). :+

Vond mijn leven zonder kinderen en een fulltime baan een stuk relaxter in veel opzichten. :D

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:57

Mag iedereen helemaal zelf weten, maar de vraag die bij mij rijst is dan; wat doe je als je partner bij je weg gaat? Je bent toch in zekere zin ''afhankelijk'' van je partner, qua geld. Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoelang je als huisvrouw bent, maar je mist dan wel een boel ''actuele werkervaring'', want je bent er dan toch een beetje ''uit''.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:40

Tja, ik denk dat als je echt wil werken, je ook wel iets kunt vinden. Misschien niet meteen de wereldbaan die je voor ogen had maar als de nood aan de man komt dan pak je alles aan denk ik.

Maar als je in een relatie moet leven met de gedachte dat het ooit mis gaat, dan kun je dus eigenlijk ook maar beter niet aan kinderen beginnen want stel dat....

Komt tijd, komt raad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:18

Dat is het laatste waar ik me druk om maak, ben docent van opleiding. En desnoods maar zomaar iets aanpakken.
Overigens zal ik ook absoluut gebruik maken van de alimentatieplicht tov de kinderen, hij heeft de helft van de genen geleverd ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:19

Citaat:
Maar als je in een relatie moet leven met de gedachte dat het ooit mis gaat, dan kun je dus eigenlijk ook maar beter niet aan kinderen beginnen want stel dat....

Precies.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:28

je kan wel zomaar alles willen aanpakken qua werk, maar ze kunnen je ook nog overgekwalificeerd vinden....

en eens met maikeltje :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:38

Farfalla_ schreef:
Mag iedereen helemaal zelf weten, maar de vraag die bij mij rijst is dan; wat doe je als je partner bij je weg gaat? Je bent toch in zekere zin ''afhankelijk'' van je partner, qua geld. Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoelang je als huisvrouw bent, maar je mist dan wel een boel ''actuele werkervaring'', want je bent er dan toch een beetje ''uit''.

Ik ben onderwijzeres van beroep. Invallers kunnen ze altijd gebruiken (zo kom je er weer tussen) en er zijn allerlei regelingen om jezelf bij te scholen in een bepaalde richting (vak) waarin ze mensen nodig hebben mocht dat nodig zijn.
Ik heb wel het plan om zodra mijn dochter naar de basisschool gaat vrijwilligerswerk op te pakken binnen een school (ben bevoegd docent, dus kan ook speciale leerlingzorg doen of evt andere taken van de leerkracht oppakken of ondersteunen bij lesgebonden activiteiten) Op die manier kun je je kennis weer opfrissen zonder kosten of teveel werkdruk en kom je er ook weer makkelijker tussen.

Dit was niet mijn doel, ik wilde namelijk (in de toekomst) weer een nieuwe of aanvullende studie oppakken, maar het is een goed gevoel te weten dat ik dit vak achter de hand heb en er altijd op terug kan vallen.

Verder zijn we in gemeenschap van goederen getrouwd, en in geval van overlijden zijn er verzekering afgesloten zodat je in beide gevallen tijd hebt om weer een (full-time)baan te zoeken.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 03-10-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:42

Ik heb ook voldoende diploma's en achter een kassa kun je zo aanschuiven...
Niets heeft zekerheid... dus wat dat aangaande vrees ik daar niet zo voor. Ik ben zoveel kwijt geraakt van het een op het andere moment en toch ben ik dat te boven gekomen :D
Voor alles is een oplossing ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:31

Vanaf kind wilde ik al trouwen en mama worden en huismoeder zijn. Zo is het niet gegaan in mijn leven. Ik werk al weer bijna 20 jaar, met veel plezier.Ben nu 8 jaar alleen, maar als ik een leuke vent tegen kom met een lekker salaris dan zeg ik zo mijn baan op.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:43

Cyntje: mee eens, helaas zijn er ook zat mensen die, als het mis gaat, hopen dat een ander de t..zooi (in figuurlijke zin) komt opruimen. Of die er bij de pakken gaan neerzitten, omdat ze niet weten hoe ze tot een oplossing moeten komen.
Werken doe ik omdat ik het leuk vind, ik heb ervoor gestudeerd en het geeft mij financiële onafhankelijkheid, naast de standaardverplichtingen die je samen deelt in een huwelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:50

Als je het zelf graag wilt waarom niet?
Maar omdat het hoort neen, een man kan dit even goed doen. Vind spijtig dat het toch vaak gekozen word omdat het bij het rollenpatroon hoort.

Ik zal nooit thuisblijven, heb teveel drive om mezelf te ontwikkelen. Maar sommige dromen van huismama te zijn, andere dromen van dokter te worden.
Mijn mening, doen wat je leuk lijkt het is niet dat een huismama of huisvrouw een lui lekker leventje heeft.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:24

Voor de gene die graag willen blijven werken als vrouw.. ik heb nog een vrijgezelle vriend die graag huisvader wordt in de aanbieding ;)

Ieder zijn mening hoor, maar ik vind persoonljik wel dat sommige hun mening hier wel erg kort door de bocht neerzetten.
Sommige mensen met lichamelijke problemen kunnen gewoon echt niet werken, hoe graag ze ook willen.
Zelfde geldt voor mensen met psychische problemen. Deze mogen soms niet eens werken, zelfs al willen ze het nog zo graag.
En ja ik ken er in beide gevallen een paar, en die zijn echt neit blij hoor dat ze de hele dag thuis moeten zitten. Ze mogen geen eens vrijwilligerswerk oid doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:05

Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen thuis willen blijven mits de financiële situatie dat toelaat. Maakt helemaal niet uit of dat je man of vrouw bent. er is veel meer dan werk alleen op de wereld. Anders zouden alle gepensioneerden wel erg zielig zijn, omdat die niet meer "mogen" werken.

Gezondheidsproblemen: ik denk dat er gezondheidsproblemen zijn waarbij je gewoon niet werken kunt. Om maar een extreem geval te noemen: iemand die in coma ligt, kan niet werken, zo simpel is dat. En niet iedere werkgever heeft de luxe om een hoop voorzieningen voor minder validen te regelen, heeft (parttime) werk dat aansluit bij mensen met gezondheidsproblemen of kan het zich permitteren om werknemers regelmatig (maar onaangekondigd) uit het arbeidsproces te zien verdwijnen.

Of dat vrouw of man thuisblijft is altijd maar de vraag. Ik had een vrouwelijke collega die na de 6 weken minimum zwangerschapsverlof aan het werk ging en haar partner heeft toen ouderschapsverlof voor de resterende 46 weken aangevraagd. Moet kunnen volgens mij. Was voor hun aantrekkelijker, omdat de vrouw meer verdiende. Uiteindelijk werken de meeste mensen voor het geld, niet om maar de mogen werken. Als je voldoende verdient binnen een gezin, kan je dus gaan kijken of de taakverdeling anders kan. Maar ik ken ook velen waarbij beide partners blijven doorwerken. Vaak is dat een puur financiële overweging, soms heeft dat de maken met sociale zekerheden binnen het huwelijk en heel soms heeft dat te maken met passie voor het werk.

Of je werk en kinderen kunt combineren: dat moet iedereen voor zichzelf uitzoeken. Voor de ene is dat anders als voor de andere. Ik vind het jammer steeds minder mensen de vrijheid hebben om thuis te blijven voor de kinderen als ze de behoefte daartoe zien.

"Thuiszitten" met de kinderen zie ik dus niet als straf. Overigens is een baan een verantwoordelijkheid die je voor beperkte tijd aangaat, waar je ook opzegtermijn op hebt. Met kinderen is er geen opzegtermijn. Je blijft vader of moeder, zolang je leeft en de kinderen er nog zijn. En wettelijk ben je in ieder geval verantwoordelijk voor minimaal de eerste 18 jaar. Ik ken geen één baan waar je zolang iets aangaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:08

Mooi verwoord, Joost. Daarbij vind ik (en ik ben vast de enige niet :+ ) de opvoeding een stuk moeilijker dan mijn fulltime baan destijds (en ik had een hele leuke dynamische baan destijds, hoor, jarenlang). ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:22

Precies Joost, goed verwoord.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:25

Zolang ik fysiek in staat ben om te werken zal ik dit ook blijven doen. Mochten er ooit kinderen komen dan kies ik er persoonlijk niet voor om thuis te blijven. Ik denk dat huismoeder/vader een ondergewaardeerd "beroep" is. Ik laat dit dan ook graag over aan de ander.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:27

quote : Maar als je in een relatie moet leven met de gedachte dat het ooit mis gaat, dan kun je dus eigenlijk ook maar beter niet aan kinderen beginnen want stel dat....

Juist tegen dit soort dingen kun jij jezelf beschermen! Je zorgt er toch ook voor dat je een testament maakt of trouwt onder huwelijkse voorwaarden. Het is alleen maar slim als je hier over nadenkt wat er mis kan gaan en hoe jij dit eventueel op kan lossen. Elke relatie kan kapot en daarom vind ik het juist extra belangrijk dat jij goed je zaken voor jou en kind regelt. Dit houd dus ook in dat je werkervaring hebt en diploma's waardoor je gemakkelijker op de arbeidsmarkt terecht komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:31

Farfalla_ schreef:

Moet je je daar vanaf het begin van je relatie al druk om maken? Lekkere vertrouwensband dan...
en daarbij... als huisvrouw ontwikkel je jezelf echt wel hoor :? Je word niet dommer van huisvrouw zijn, en werk is er altijd. Ik zou me hier echt niet druk om kunnen maken :n En je hebt natuurlijk nog de alimentatie.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:36

Ik heb niet het hele topic door gelezen maar zijn er bij jullie die werken ook moeders Met paarden aan huis plus honden katten en ander gespuis.

Zo is het hier wel en ik zou er niet eens bij kunnen werken wand dat zouden de paarden of de honden wegmoeten wand dan kan het niet meer en en.

Ik doe per dag veel meer dan mijn lieve man die de dag op katoor doorbreekt om het geld binnen te brengen.

Ik ben nu aan het eind van de dag helemaal gevloerd en echt ik zou er niet aan moeten denken er bij te moeten werken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:28

Om voor de gepensioneerde te spreken, in mijn omgeving en werkveld zie ik juist wel dat er veel zielig achterblijven.
Het is een gat, en dat zijn de mensen die sneller te prooi vallen aan dementie.

Hangt er gewoon af hoe je werk zag, maar er zijn wel veel die zielig achterblijven.

Je kan je ontwikkelen als huisman/vrouw maar nooit zo hard als in een dynamische baan. Het hangt gewoon allemaal af van de situatie en van type baan denk ik.
Iemand die lichamelijk zwaar werk doet, of geheel hersenloos werk zal minder snel zijn baan missen.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 06:57

Als ik zou stoppen met werken ontwikkel ik me lekker in het paardrijden, zou ook als vrijwilliger op de manege 1 of 2 ochtendjes meedraaien en wellicht nog een ochtend in het asiel.

Ik werk als bijna 20 jaar in een drogist als 2de leidinggevende, en ga er nu over nadenken om manager te worden. Ik ben niet zo'n strebertje en doe alles rustig aan.
Maar mocht in die rijke droomman tegen komen, zeg ik nog steeds mijn baan op.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 07:20

vordur schreef:
Ik heb niet het hele topic door gelezen maar zijn er bij jullie die werken ook moeders Met paarden aan huis plus honden katten en ander gespuis.

Heb ook niet 't hele topic gelezen, maar hier een 4 dagen (full-time) in de week werkende moeder (van één dochter), paarden aan huis, een boerderij die nog midden in de verbouwing zit, een hond en katten.
Ik zou niet anders willen. Waar wij wonen is mogelijk omdat we allebei werken. Dat zijn keuzes die je in 't leven maakt. Een hulp in de huishouding heb ik niet en toch is 't allemaal wel te behappen hoor.
Ik veroordeel niemand, maar ik vind 't altijd wel vreemd als een vrouw thuis zit en niet werkt, moet er zelf niet aan denken in ieder geval. En als ze dan thuis zitten, dan lijkt 't me ook logisch dat ze voor alles in/rond huis zorgen. Wij hebben vrienden waarvan de vrouw thuis zit en de man naast z'n werk ook nog z'n deel in 't huishouden doet 8)7 , daar kan ik met m'n verstand niet bij.
Onze dochter vind 't heel erg leuk op de opvang (3 dagen) en dat vind ik wel een belangrijke graadmeter. Zou ze 't daar echt niet naar haar zin hebben, dan zouden we wellicht een andere beslissing nemen. Papa is ook één dag in de week thuis (eigen bedrijf, dus kan zelf de tijd inplannen).
Ik ben 4 dagen blijven werken omdat mijn functie niet in minder dagen kan en ik m'n werk wel heel leuk vind en uiteraard de sociale contacten.