Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:47

Ik weet wel zeker dat de Bijbel niet als wetenschappelijk boek wordt gezien. Mensen die dat denken, moeten nog heel veel leren, zoals ik al eerder zei :D

Dat bedoel je, hoop ik? :Y)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:50

Deels bedoel ik dat inderdaad zo :D

Ik merk dat er hier mensen rondlopen en meeposten die christenen als labiele, achterlijke schapen zien die niet zelf kunnen denken en die klakkeloos achter een tweeduizend jaar oud boek aanlopen zonder te kijken naar de context, maar alles letterlijk geloven wat erin staat.
Ik wil hiermee dus even duidelijk gezegd hebben dat dat onzin is :Y) Mede daarom legde ik uit hoe de bijbel geschreven is en dat de meeste christenen dat begrijpen ook.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:39

Dat ben ik niet met je eens, heb toevallig vrij nauw contact met verschillende christenen en die nemen de Bijbel lettelijk, met andere woorden; die geloven dat de verhalen letterlijk zo zijn gebeurd als in de Bijbel opgeschreven. Ze gebruiken de Bijbel natuurlijk voor inspiratie en kijken ook naar de context, de boodschap en vertalen het naar de tegenwoordige tijd e.d. maar ze geloven de verhalen zeker letterlijk en dat wordt de kinderen ook ingeprent en daar heb ik wel wat moeite mee. Die kinderen leren op school echt bijna alleen christlijke liedjes, maken 9 van de 10 keer een werkje met een bijbels verhaal als thema etc etc. Ik heb daar zelf eigenlijk wel wat moeite mee. Het is op die manier niet echt een weloverwogen keus, maar hersenspoelen naar mijn idee en het helpt ook niet om respect op te bouwen voor mensen die anders denken of geloven.

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:46

ik geloof niet in het scheppingsverhaal. Ik vind het zo ongeloofwaardig dat adam en eva de eerste waren. En dan al zo menselijk. Er waren gewoon eerst dino's daar is bewijs van en natuurlijk de mensaap onze voorouders dat is gewoon zo bewezen. Adam en Eva is onzin. Maar ik snap best dat sommige mensen hier anders over denken en daar heb ik ook begrip voor. Ik in ieder geval geloof echt in de evolutietheorie.

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:31

Vergeef mij als iemand het al geplaatst heeft, maar ik keek gisteren toevallig hiernaar wat ik wel aardig vond.
Dit is deel 1 (totaal 3 delen).

Ik geloof in principe niet in een god, ook niet in een schepping die is veroorzaakt door een persoon dan wel een god.
Ik ben geen atheïst, omdat ik gewoonweg niet met de volle zekerheid kan zeggen dat er geen god bestaat, hoewel ik wel die kant uit neig..
Of ik in een evolutietheorie geloof alsin de oerknal? Kan ik ook niet zeggen, ik neig ernaar om het eerder te geloven maar ook dat kan ik toch nooit met volle zekerheid zeggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:47

sjonnie48 schreef:
Shadow0 schreef:
Niburu! _O- Het is briljante ontspanning en comedy, maar eh... Het is ongeveer op het niveau van denken dat de Fabeltjeskrant het werkelijke nieuws brengt.

Waar basseer jij dit op , er zijn mensen die hierin geloven , en die de bijbel weer een fabeltjeskrant variant vinden
dus beetje respectvoller mag je dit wel zeggen .

sjonnie48 schreef:
]Precies ik denk dat je eerst flink labiel moet zijn om in god te kunnen gaan geloven ,uit wanhoop ga je bidden en op een keer gaat het beter met je en denk je dat god in je leven is .

Nee... dit is lekker respectvol :\

Overigens ben ik niet labiel, bid ik niet uit wanhoop, maar elke dag, omdat ik dankbaar ben wat God mij geeft en mogelijk maakt voor mij. Ik bid niet alleen als het slecht gaat, maar wil ook mijn blijdschap delen met God.

Ik ben opgevoed met het christelijk geloof, daarna een tijdje mezelf er enorm tegen verzet, en uiteindelijk toch weer bij God terechtgekomen. Het gaat sindsdien idd beter met me. Maar ervoor was het zeker niet slecht. Gewoon...anders.

Ik denk niet dat God in mijn leven is, ik voel het dat Hij aanwezig is. En helemaal achterlijk ben ik ook niet, ik heb ook een hbo- opleiding afgemaakt, en ik ken meerdere hbo'ers/wo'ers die christen zijn. Dat heeft niks met je intelligentie te maken :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:07

Lante schreef:
Dat ben ik niet met je eens, heb toevallig vrij nauw contact met verschillende christenen en die nemen de Bijbel lettelijk, met andere woorden; die geloven dat de verhalen letterlijk zo zijn gebeurd als in de Bijbel opgeschreven. Ze gebruiken de Bijbel natuurlijk voor inspiratie en kijken ook naar de context, de boodschap en vertalen het naar de tegenwoordige tijd e.d. maar ze geloven de verhalen zeker letterlijk en dat wordt de kinderen ook ingeprent en daar heb ik wel wat moeite mee. Die kinderen leren op school echt bijna alleen christlijke liedjes, maken 9 van de 10 keer een werkje met een bijbels verhaal als thema etc etc. Ik heb daar zelf eigenlijk wel wat moeite mee. Het is op die manier niet echt een weloverwogen keus, maar hersenspoelen naar mijn idee en het helpt ook niet om respect op te bouwen voor mensen die anders denken of geloven.

Dat maakt nog niet dat dat de gemiddelde christen is... Ik ken er heel wat, van allerlei denominaties in alle uithoeken van het land en de meeste hebben toch echt zelfdenkend vermogen en kunnen dingen plaatsen. Niet iedereen heeft zoveel kennis van literatuurvormen dat ze precies weten welke verhalen wel en niet waargebeurd zijn of wat voor soort verhaal ze mee te maken hebben, maar dat is ook een kwestie van wat je mettertijd oppikt en misschien wel nooit - ook goed. Zelf ben ik iemand die niet rust voor ze al die verhalen heeft uitgeplozen, in hun tijd heeft geplaatst en in de situatie die er toen was en de symboliek heeft gematcht met die uit andere verhalen, waardoor je ineens andere betekenissen en bedoelingen ziet (misschien had ik toch Theologie moeten gaan studeren ipv Communicatie en Pabo :Y)), maar niet iedereen heeft daar de tijd, het geduld en de aanleg voor. Het is wel een van de redenen dat bijna iedere christen regelmatig bijbelstudie houdt, meestal met een groep andere christenen. Wat staat hier nou precies? Waarom staat dat er? Wat wil God daarmee zeggen? Dat zijn gewoon standaard vragen op zo'n avond. Dat betekent dat er wel degelijk gekeken wordt naar hoe iets bedoeld is en hoe het in zijn tijd past. Als je op die manier de verhalen letterlijk gelooft, tja, prima, als je dan maar niet over de betekenis erachter heenkijkt.
Laten we zeggen dat ik weinig tot geen christenen ken die serieus denken dat de wereld 5000 jaar oud is.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:21

@ Blue_Eyes, ik heb ook nergens gezet dat ik jou labiel vind of dat ik christenen of andere labiel vind. Ik heb geloofd, maar als je nooit ergens iets van merkt als je bid of alleen al gelooft, dan heb ik ook weinig vertrouwen dat er daadwerkelijk ook iets is. Ik ben gewoon al een tijdje van het geloof afgestapt, maar dit wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor gelovigen.

Iedereen moet geloven in waar hij of zij zich goed bij voelt, zolang ze zich niet aan iemand gaan opdringen. (ik bedoel dit in het algemeen, niet dat mensen zich aangesproken gaan voelen)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:23

@Apoc; ik bedoelde deze quote van jou:
Citaat:
haha:P ja ik denk dat het meer is dat mensen een hou vast aan iets hebben en dat er zo nog wat hoop voor iemand is.

Ik heb geen houvast nodig, en toen ik tot geloof kwam had ik dat al helemaal niet. Mijn leven was prima zoals het was, dus dat geldt al niet. En 'dat er zo nog wat hoop voor iemand is' vind ik toch klinken als 'zonder dat zou je wanhopig zijn'... Vandaar ook naar jou die reactie van mij.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:27

Blue_Eyes schreef:
@Apoc; ik bedoelde deze quote van jou:
Citaat:
haha:P ja ik denk dat het meer is dat mensen een hou vast aan iets hebben en dat er zo nog wat hoop voor iemand is.

Ik heb geen houvast nodig, en toen ik tot geloof kwam had ik dat al helemaal niet. Mijn leven was prima zoals het was, dus dat geldt al niet. En 'dat er zo nog wat hoop voor iemand is' vind ik toch klinken als 'zonder dat zou je wanhopig zijn'... Vandaar ook naar jou die reactie van mij.

Okay, ja er stond een andere quote bij, maar dat maakt niet uit. Misschien is het voor jou geen hou vast, maar ik denk dat het voor heel veel mensen wel zo is. Ik woon in Amsterdam en daar word ik standaard aangesproken door mensen op centraal of vlak bij mijn huis (ze bellen ook nog wel eens aan) om mij te proberen te bekeren. het gaat dan altijd over hoe God je kan helpen als je in de put zit, dat er altijd iemand voor je is etc.

Misschien komt die zin van 'dat er zo nog wat hoop voor iemand is' verkeerd over, ik bedoel niet dat mensen die geloven wanhopig zijn hoor, maar misschien beter als ik zeg, ze kunnen altijd op iets terugvallen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:29

Prima, ik probeer aan te geven dat het niet zo hoeft te zijn. Christenen kunnen heel goed zelfstandige, stabiele, intelligente mensen zijn die een prima leven hebben, maar die toch, als ze van God horen, denken dat er weleens iets van waar zou kunnen zijn en die dat verder gaan onderzoeken en er alleen maar meer van overtuigd raken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:16

Ik ken veel stabiele en intelligente christenen, bijna alleen maar zou ik bijna zeggen. Het is een geloof en ik denk dat iedereen zich het al dan niet geloven op zijn eigen manier 'eigen' heeft gemaakt en dat er maar weinig mensen zijn die exact hetzelfde geloven. Dat 'eigen' maken van een geloof of visie op het geloof kan door kerkbezoek, bijbelstudies, het lezen van de bijbel en er zelf over nadenken, erover praten met vrienden die het ook bezig houdt etc etc. Ik heb een hele goeie vriendin gehad (helaas overleden op 18 jarige leeftijd) die heel erg op zoek was naar haar geloof, net als ik destijds. We zaten volledig in een andere hoek; zij kwam uit een behoorlijk christelijke familie, ik uit een atheïstische familie en wat was het machtig interessant om met elkaar te praten over onze bevindingen. We hebben echt heel veel van elkaar geleerd en ik had diep respect voor haar geloof, ook al was het dan ook niet mijn geloof en dat voelde ik andersom ook zo. Toch ervaar ik dat bij veel stabiele en intelligente mensen veel minder, ten eerste het respect voor andersdenkenden en ten tweede de mogelijkheid om er met elkaar open over te kunnen praten, dat is toch vaak erg moeilijk ervaar ik...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:19

Waarom niet allebei. Gewoon ff de bijbel aanpassen: Op de eerste dag veroorzaakte god de big bang... :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:30

Citaat:
Toch ervaar ik dat bij veel stabiele en intelligente mensen veel minder, ten eerste het respect voor andersdenkenden en ten tweede de mogelijkheid om er met elkaar open over te kunnen praten, dat is toch vaak erg moeilijk ervaar ik...

Dat is zeker waar. Ik zou willen dat dat voor mensen wat gemakkelijker zou worden, zeker wat meer respect en begrip onderling zou de wereld een stuk mooier maken.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:58

Citaat:
Nee... dit is lekker respectvol

Overigens ben ik niet labiel, bid ik niet uit wanhoop, maar elke dag, omdat ik dankbaar ben wat God mij geeft en mogelijk maakt voor mij. Ik bid niet alleen als het slecht gaat, maar wil ook mijn blijdschap delen met God.

Ik ben opgevoed met het christelijk geloof, daarna een tijdje mezelf er enorm tegen verzet, en uiteindelijk toch weer bij God terechtgekomen. Het gaat sindsdien idd beter met me. Maar ervoor was het zeker niet slecht. Gewoon...anders.

Ik denk niet dat God in mijn leven is, ik voel het dat Hij aanwezig is. En helemaal achterlijk ben ik ook niet, ik heb ook een hbo- opleiding afgemaakt, en ik ken meerdere hbo'ers/wo'ers die christen zijn. Dat heeft niks met je intelligentie te maken

Dit gaat ook niet over mensen die met het geloof zijn opgevoed, dit gaat over ongelovigen , die in een labiele toestand op zoek gaan naar god , wanneer zij goed in hun vel hadden gezeten waren zij ws niet op zoek gegaan , dat bedoel ik dus , ik zeg nergens dat geloven iets met intelligentie te maken heeft , ik bedoel dit ook niet kwetsend , sorry als het zo over kwam

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:01

Citaat:
Dit gaat ook niet over mensen die met het geloof zijn opgevoed, dit gaat over ongelovigen , die in een labiele toestand op zoek gaan naar god , wanneer zij goed in hun vel hadden gezeten waren zij ws niet op zoek gegaan

Dat is wat anders dan wat je eerst zei:
Citaat:
Precies ik denk dat je eerst flink labiel moet zijn om in god te kunnen gaan geloven ,uit wanhoop ga je bidden en op een keer gaat het beter met je en denk je dat god in je leven is .

En dat klopt dus absoluut niet. Gaat nergens over.

Dat bovenste kan je nog opvatten dat sommige mensen die eerst niet in God geloofden en wat labiel waren, niet naar God zouden zijn gaan zoeken als ze wat stabieler waren geweest. Dat geldt voor sommigen misschien wel. Dat laatste vat ik toch echt op als kwetsend.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:15

sjonnie48 schreef:
Dit gaat ook niet over mensen die met het geloof zijn opgevoed, dit gaat over ongelovigen , die in een labiele toestand op zoek gaan naar god , wanneer zij goed in hun vel hadden gezeten waren zij ws niet op zoek gegaan , dat bedoel ik dus , ik zeg nergens dat geloven iets met intelligentie te maken heeft , ik bedoel dit ook niet kwetsend , sorry als het zo over kwam

Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit. Mensen die weten niet lang meer te leven hebben gaan vaak op zoek naar zingeving, vooral bij oudere mensen merk ik dat vaak. Ik heb weleens het idee dat het plotseling fanatieke voort komt uit een soort angst voor wat er komen gaat. Maar waar het ook vandaan komt, en wat er ook waar van is, als mensen daar hun steun en troost uit halen en met minder angst hun laatste adem uitblazen is dat geweldig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:25

Het zal misschien voor sommigen best zo zijn. Maar waar ik bezwaar tegen maak is de insinuatie dat je eerst labiel moet zijn, voor je op zoek gaat naar God. Overigens ken ik tientallen, zo niet honderden mensen die een goed leven hebben met betrekkelijk weinig hobbels op de weg, en die toch helemaal voor 100% staan voor en achter hun geloof, en di edat ook niet onder stoelen of banken steken.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:15

SETEFURII schreef:
Evolutie theorie, lijkt me nogal logisch aangezien daar bewijzen voor zijn. :')

oke welk bewijs???
er bestaat mutatie.. maar wie zegt dat het allemaal waar is??
wist je dat die kerel die het heeft bedacht/achter gekomen is op zijn sterfbed zei dat hij het fout had en dat zijn vader gelijk had??
(dominee)

zegt genoeg lijkt mij

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:17

ElsB schreef:
Waarom niet allebei. Gewoon ff de bijbel aanpassen: Op de eerste dag veroorzaakte god de big bang... :D

waar slaat dit op?? een geloof aanvallen?? waarom passen jullie je niet aan?? zelfde domme opmerking..

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:23

Ik denk dat ElsB hier gewoon een luchtig grapje probeert te maken. Denk niet dat je hier zo zwaar aan moet tillen...

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:25

nee oke.. maar goed dan alsnog;

denk ff na;

refos zijn toevallig wel altijd de mensen die uitgescholden worden op straat.. doe je dit ook bij een moslima???
waarom is er zo weinig respect voor geloof??
wie heeft er in vredesnaam last van refos????

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:27

arjavdham schreef:
nee oke.. maar goed dan alsnog;

denk ff na;

refos zijn toevallig wel altijd de mensen die uitgescholden worden op straat.. doe je dit ook bij een moslima???
waarom is er zo weinig respect voor geloof??
wie heeft er in vredesnaam last van refos????

wat zijn refo's????? :o

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:30

Lante schreef:

dit is lang niet altijd zo; ben zelf refo (dus scheld iedereen maar lekker raak op me, laat je rokje maar waaien etc.. *slaathelemaalnergensop*) ik heb dus ook op refoscholen gezeten je werkt (op de basisschool over allerlei dingen en leert net zoveel liedjes die niks met het geloof te maken hebben dan wel.. Wel worden we denk ik te beschermd opgevoed daar heb ik zelf ook wel wat moeite mee..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:34

[/quote]

wat zijn refo's????? :o[/quote]

refos zijn (in jullie ogen) extremisten van het christelijke geloof helemaal niks mis mee net zo zondig en slecht als de rest en dezelfde neigingen tot zonde