zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:47

Cowboy55 schreef:
De oplossingen v.d. PVV zijn:
De criminaliteit harder aanpakken.[Meer politie op straat en zwaardere straffen]. Kost geld, levert geen geld op
Dierenbeulen harder aanpakken.[Geld boete's en celstraffen].bewijsvoering en uitvoering straffen kost geld, levert geen geld op. Wel goede zaak
Geen moskeeën meer bijbouwen.[bouw op die plekken 'huur' huizen].Levert niks op. Verder geen mening.
Zware buitenlandse criminelen. [terug sturen naar land van afkomst].Onmogelijk als ze (ook) de Nederlandse nationaliteit hebben. Vereist aanpassing van de grondwet en dan nog kan het internationaal niet. Als het ontvangend land ze weigert komen ze gewoon weer terug. Als je je daar niks van aan trekt sta je internationaal geisoleerd
Gezondheidszorg beter.[verzorgings tehuizen controleren]. Controle kost geld.

Waar halen ze het geld vandaan?
Verminderen en/of stop zetten van bepaalde subsidie's.welke? Hoe? Wat levert het op?
Minder ambtenaren.Welke? Hoe? Wat levert het op?
Minder tot geen geld naar het buitenland. Wat is 'buitenland"? Wat voor soort geld? Ontwikkelingshulp? Economische stimulering? Wat levert het op?
Meer thuiszorg [mantelzorg] dan de dure verzorgings tehuizen. En wie gaat dat dan doen ten koste van zichzelf?
Van de boete's opgelegd voor dierenbeulen.
Meer politie op straat betekend meer boete's uitschrijven=meer inkomsten. Niet zonder aanpassing van de wetgeving. Levert het alleen maar meer rechtzaken op. En die kosten dan weer geld.

Deze bezuinigingen leveren al aardig wat geld op lijkt me? Mij dus niet. Het is in elk geval onvoldoende onderbouwd. Dat is geen verwijt aan jou overigens. De PVV benoemt het zelf niet eens

Hoeveel geld het oplevert dat weet ik natuurlijk niet,ik weet niet hoeveel iemand subsidie krijgt en hoeveel er naar het buitenland gaat.En dan praat ik over ontwikkelings hulp,wat voor een heel groot deel niet eens bij de mensen terecht komt die het nodig hebben.

De kosten voor een rechtzaak bij de boete optellen,mogen ze zelf betalen.
Controle op verzorgings tehuizen.Familie leden of vrijwillgers werk laten doen.Weet zeker dat familie dit wel wil doen gratis,het gaat tenslotte om hun vader of moeder die er zit of er komt te zitten.

Subsidie's voor o.a. kunst bedoel ik,je ziet overal een stuk metaal staan wat kunst moet zijn.Oke kan kunst zijn maar wat schieten wij ermee op?Niemand die er stil bij gaat staan om het te bewonderen.Sorry is geld verspilling.Ik begrijp de kunstenaars wel,maar ze zullen toch zelf aan het geld zien te komen voorlopig in de crisis tijd.

Meer thuiszorg is nodig,vele mensen zijn al mantelzorger en doen het graag.Ze hebben een baan en doen iets voor de medemens.En het gaat niet ten koste van zichzelf,het is gewoon een baan!en stukken goedkoper dan een verzorgings tehuis.

Minder ambtenaren. Om te beginnen op de gemeentehuizen!bijna elk briefje gaat daar van meneer nr 1 naar men.nr 2,die stuurt het door naar nr. 3,enz.Meneer nr. 1 kan dit werk ook doen.Duurt langer?net zo lang als het nu duurt!

gohya

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:56

@Randalinpony.
Je komt in dit land pas in een verzorgingstehuis als het met thuiszorg enz. niet meer wil lukken, het is Centerparks niet.

Dit is niet waar!ze duwen je liever in een verzorgings tehuis dan dat ze je woning iets aanpassen.Ik ben zelf mantelzorger van iemand die alleen een traplift nodig heeft om in huis te kunnen blijven wonen.Gemeente zegt: 1)ga maar verhuizen naar een gelijkvloers woning of 2)naar een VERZORGINGS TEHUIS.
Verhuiskosten krijg je ruim 3000,- euro voor.
1)Gelijkvloers woningen zijn schaars,kan lang duren voor er eentje beschikbaar is die bij je past.
2)verzorgings tehuis kost vele malen duurder dan eenmalig een traplift.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:25

Goyha, dat is dan een fout van de gemeente die liever het geld voor de traplift in de zak houdt. Maar landelijk beleid is het niet want het is inderdaad goedkoper als mensen langer thuis blijven.
Gevolg van bepaalde organen de verantwoordelijkheid over de verdeling van gelden geven, maar niet de verantwoordelijkheid over de gevolgen van hun beleid.
Er loopt ook een ministerieel onderzoek naar de besteding van overheidsgelden die voor de huisvesting van scholen bedoeld zijn, want die blijven nu ook bij gemeentes op de plank liggen.

Citaat:
Subsidie's voor o.a. kunst bedoel ik,je ziet overal een stuk metaal staan wat kunst moet zijn.Oke kan kunst zijn maar wat schieten wij ermee op?Niemand die er stil bij gaat staan om het te bewonderen.Sorry is geld verspilling.Ik begrijp de kunstenaars wel,maar ze zullen toch zelf aan het geld zien te komen voorlopig in de crisis tijd.

Gelden voor cultuur strekken wel iets verder dan om een stuk metaal te plaatsen, de culturele sector is vrij divers, van subsidies voor kunsteducatie (bijv. de goedkope kunst en muziekprogramma's in buurthuizen) tot podiumvoorstellingen tot het in stand houden van museumcollecties en subsidieren van podiumkunsten en het maken van documentaires.

Nou ben ik het (als beeldend kunstenaar) met je eens dat bepaalde subsidies wel wat minder kunnen (en gelukkig zijn bepaalde onzalige regelingen zoals de BKR al min of meer afgeschaft, subsidiekraan is al behoorlijk dichtgedraaid), zeker als er gekozen moet worden tussen eerste levensbehoeften (zorg, onderwijs) voor een maatschappij en de franje die kunst uiteindelijk is.
Anderzijds is cultuur ook een sector waaronder architectuur, vormgeving, podiumkunsten en media vallen en het is dus ook gewoon een economische sector dus waarom zou je daar alle subsidies uit wegsnijden, dat doe je in andere sectoren toch ook (juist in tijden van crisis) niet?

Vergeet trouwens ook niet dat dat lelijke stuk metaal soms met Europese subsidies of met hulp van particuliere financiers wordt neergezet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:53

Hoeveel geld het oplevert dat weet ik natuurlijk niet,ik weet niet hoeveel iemand subsidie krijgt en hoeveel er naar het buitenland gaat.En dan praat ik over ontwikkelings hulp,wat voor een heel groot deel niet eens bij de mensen terecht komt die het nodig hebben.

De kosten voor een rechtzaak bij de boete optellen,mogen ze zelf betalen. Dat kan niet. Heeft nl. als gevolg dat alleen zij met geld kunnen procederen. Anders loop je het risico van faillisement. Zet de rechtstaat op zijn kop. Zou dan nl. ook gaan gelden voor niet-criminelen die gewoon een legitieme zaak hebben: als je dan toch verliest na jaren procederen ben je failliet. Kan dus niet.

Controle op verzorgings tehuizen.Familie leden of vrijwillgers werk laten doen.Weet zeker dat familie dit wel wil doen gratis,het gaat tenslotte om hun vader of moeder die er zit of er komt te zitten. Tja, maar aan 'weet zeker' heb je niet zoveel. Als ik nou zeg 'weet zeker van niet' dan hebben we weer een patstelling

Subsidie's voor o.a. kunst bedoel ik,je ziet overal een stuk metaal staan wat kunst moet zijn.Oke kan kunst zijn maar wat schieten wij ermee op?Niemand die er stil bij gaat staan om het te bewonderen.Sorry is geld verspilling.Ik begrijp de kunstenaars wel,maar ze zullen toch zelf aan het geld zien te komen voorlopig in de crisis tijd. Enig idee hoeveel kunstenaars een subsidie hebben gekregen van de rijksoverheid? 521 in 2008. Laten ze ieder nou eens 100.000 hebben gekregen. Dat is niet eens bij benadering zo (het is veeeeel minder), maar ok. 521 x 100.000 = ruim 50 miljoen. We willen 35 miljard bezuinigen. 50 miljoen is 1,4% van het totaal. Dan hoop ik dat je als PVV iets meer achter de hand hebt dan deze bezuiniging, want dit heeft hetzelfde effect als een mug met 100km/uur tegen de reet van een olifant schieten.

Meer thuiszorg is nodig,vele mensen zijn al mantelzorger en doen het graag.Ze hebben een baan en doen iets voor de medemens.En het gaat niet ten koste van zichzelf,het is gewoon een baan!en stukken goedkoper dan een verzorgings tehuis.Mee eens en mooi. Hoeveel besparen we? 500 miljoen? 14% van het bedrag dat we zoeken? Trek je daar dan wel even de kosten af van degenen die werkloos worden als er meer mantelzorgers zijn? Tel maar op 25.000 per extra uitkeringsgerechtigde per jaar, dat doen de gemeenten ook.

Minder ambtenaren. Om te beginnen op de gemeentehuizen!bijna elk briefje gaat daar van meneer nr 1 naar men.nr 2,die stuurt het door naar nr. 3,enz.Meneer nr. 1 kan dit werk ook doen.Duurt langer?net zo lang als het nu duurt! Woe moet die verandering door voeren? Degenen die het werk nu doen. En hebben die er belang bij? Nee. Waarom denk je dan dat het gaat lukken? Overigens: ook hier 25.000,= voor iedere uitkeringsgerechtigde die overbodig wordt. In de praktijk iets meer bij ambtenaren maar dat schenk ik je.

Samengevat: heeft wel enig effect, maar 'not even close'
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-06-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:54

Ik vind het zo bijzonder dat juist de PVV wil stoppen met subsidies op kunst. Ze zijn juist zo van de Nederlandse identiteit. Kunst en cultuur zijn toch juist die identiteit en ontwikkeling van het land.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:58

Krips schreef:
Ik vind het zo bijzonder dat juist de PVV wil stoppen met subsidies op kunst. Ze zijn juist zo van de Nederlandse identiteit. Kunst en cultuur zijn toch juist die identiteit en ontwikkeling van het land.

Mee eens. Maar even voor de redenatie: we schaffen het af. Scheelt 1,7 miljard per jaar. Dat is inclusief ALLE musea TV, radio, etc. We zoeken een bedrag van 35 miljard. Dus je maakt je land volledig cultuurloos en het effect is.....(TADAAA) 4,8% van het gezochte bedrag! YESYESYES!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:01

@randalinpony.
Laten we het maar niet over de gemeente's hebben,dat is zo'n zootje [en offtopic].

Subsidie hoeft niet voor álle kunst af geschaft te worden.
Maar er zijn subsidie's die gegeven worden,wat gewoon zonde is van het geld.Ze kunnen ook donatie's vragen?mensen die erg van kunst houden zullen echt wel doneren om iemands kunst te behouden.Maar zo zijn er meer subsidie's die ze flink kunnen minderen of stop zetten.Zo zijn er veel zogenaamde zorg boerderijen die het geld in eigen zak steken.Pas nog veel in het nieuws geweest.Ook word er misbruik gemaakt van subsidie's omdat er ook té weinig controle op is.En zo lijden de goede alweer onder de kwade.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:05

Effe wat over Nederlandse identiteit,bekend zijn de Tulpen,Klompen en Molens.Als het zo doorgaat verdwijnen de molens [gebeurt nu al trouwens] en word de Nederlandse identiteit Moskeeën.Als je hier Harderwijk binnen rijd lijkt het wel of je de Efteling binnen rijd.Die sprookjestorens steken hoog overal boven uit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:05

Cowboy55 schreef:
Krips schreef:

Mee eens. Maar even voor de redenatie: we schaffen het af. Scheelt 1,7 miljard per jaar. Dat is inclusief ALLE musea TV, radio, etc. We zoeken een bedrag van 35 miljard. Dus je maakt je land volledig cultuurloos en het effect is.....(TADAAA) 4,8% van het gezochte bedrag! YESYESYES!

Nou, ik vind het toch bijzonder veel geld.
Al kun je de helft schrappen, is het nog veel geld en imo zeker de moeite waard om daarop te bezuinigen.
"Wie het "kleine" niet eert is het grote niet weerd"

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:06

Krips schreef:

Mee eens. Maar even voor de redenatie: we schaffen het af. Scheelt 1,7 miljard per jaar. Dat is inclusief ALLE musea TV, radio, etc. We zoeken een bedrag van 35 miljard. Dus je maakt je land volledig cultuurloos en het effect is.....(TADAAA) 4,8% van het gezochte bedrag! YESYESYES![/quote]

Al kun je de helft schrappen, is het nog veel geld en imo zeker de moeite waard om daarop te bezuinigen.
"Wie het "kleine" niet eert is het grote niet weerd"[/quote]

Idd. alle kleine beetjes helpen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:09

superwoman schreef:
Cowboy55 schreef:

"Wie het "kleine" niet eert is het grote niet weerd"

En wie alleen het kleine eert zal nooit iets groot bezitten, want hij steekt al zijn tijd in detailgeleuter. Discussie over 4% van het totaal is een discussie over peanuts. Ik wil best de discussie aangaan over 4%, maar laat me eerst eens iets zien in de richting van 25+%, zodat ik het gevoel krijg dat we na uren kletsen nog maar op peanut-niveau zitten. (tip: defensie! 1 fatsoenlijke straaljager minder en cultuur kan weer een jaar vooruit!)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:15

@Goyha: noem mij één regeling waarvan men geen misbruik probeert te maken? Dat er rondom zorgboerderijen en andere particuliere opvang veel misstanden bestaan was mij al langer duidelijk, weer een voorbeeld van foute 'vrij marktwerking', betaald met belastinggeld.

Zo zie je maar weer: iedere regeling heeft een controlemechanisme nodig. Kost wel geld en mankracht.

Het probleem met die subsidies voor cultuur is natuurlijk dat jij nu vindt dat bepaalde regelingen onnodig zijn, maar dat een ander vindt dat ándere regelingen onnodig zijn. Jij vindt misschien een moderne stalen constructie foeilelijk, maar een ander vind dat het opgezette hondenmuseum best gesloten kan worden.

Daar is politiek nou juist voor, om daar beleid op te zetten. De PVV kiest kennelijk om flink in 'cultuur' te snijden, maar ik vraag me dan af wat dat betekent voor de instandhouding van ons erfgoed. Bijv. het openluchtmuseum draait nu al voor een deel op vrijwilligers (een groot probleem hebben ze daar) en wat betekent minder geld voor cultuur voor de collecties in musea? Laten we de Frans Halsen en Rembrandts ook teloorgaan?

En laten we het trouwens wél over de gemeentes hebben: daar ligt een probleem in de geldstromen en uitvoering van beleid.
Daar is dus een probleem dat moet worden opgelost, en daar hebben we nou juist bestuur voor nodig in dit land. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:25

Als een bepaald museum geen mensen meer trekt,waarom er dan nog steeds geld in pompen?
Zwembaden die verlies draaien worden ook gesloten,en zo meerder dingen die gesloten worden omdat ze verlies draaien.
Het is niet leuk en is soms hard,maar soms heb je geen andere optie.
Natuurlijk vind iemand 'dat'niet nodig en een ander juist weer wel.Dat verschil houd je altijd.Je moet kijken is het het waard om er geld in te blijven pompen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:08

gohya schreef:
Effe wat over Nederlandse identiteit,bekend zijn de Tulpen,Klompen en Molens.Als het zo doorgaat verdwijnen de molens [gebeurt nu al trouwens] en word de Nederlandse identiteit Moskeeën.Als je hier Harderwijk binnen rijd lijkt het wel of je de Efteling binnen rijd.Die sprookjestorens steken hoog overal boven uit.

Had deze nog even gemist. :D

Moeten we de Nederlandse identiteit voor altijd en eeuwig blijven ophangen aan Tulpen en Klompen en Molens?

Ik loop niet op klompen, er staan geen tulpen in mijn tuin en mijn meel wordt gewoon in de fabriek gemalen en waterbeheer gebeurt ook niet meer op windkracht (waar ook nog wel wat over te zeggen valt :D )

En voor heel veel buitenlanders heeft de nederlandse schilderijencollectie wel degelijk een grote aantrekkingskracht, zie de toeristen maar eens langs de Nachtwacht schuifelen.
Bovendien vertegenwoordigt deze collectie een grote waarde, niet alleen historisch maar ook in geld.

Of zullen we onze nationale kunstschatten maar in de uitverkoop gooien, kijk eens wat dat de nederlandse staat zou opleveren: de Russische en Arabische oliebaronnen staan in de rij om hier een mooie Paulus Potter of Vermeer over te nemen!!!

Met andere woorden: de Nederlandse identiteit wordt in verschillende lagen van de bevolking anders beleefd. Ik zie dat tulpen en molensgedoe als een karikatuur van de Nederlandse identiteit die voor mij veel gelaagder en complexer is, en ik wil er zelfs niet eens mee vereenzelvigd worden.

Voor veel mensen, ook toeristen, is de bijzondere schilderijencollectie van Hollandse Meesters een deel van het nationaal erfgoed en iets om trots en zuinig op te zijn.

En wanneer moet wat sluiten?
Het openluchtmuseum dreigde dat lot, heeft het overleefd en krabbelt de laatste jaren weer op.

http://www.dagjeweg.nl/nieuwsredactie/n ... kersrecord

Daar staan wel échte stukken uit het Nederlands erfgoed, o.a. die veelbezongen molens. ;)
Dus zeg het maar...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:14

@randalinpony:

Ik heb het niet over verkopen van schilderijen enz.
Ik heb het over musea's waar geen hond meer komt en wat alleen maar geld kost.Geen musea's zoals het Rijksmuseum,die moet altijd blijven net als enkele andere belangrijke musea's.
Als je een toerist vraagt wat is Nederland?zeggen ze altijd de Molens,tulpen en klompen.Voor jou zegt dat miss. nix en voor meerdere niet,maar het is wél het typische Nederland.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:31

randalinpony schreef:
Meer blauw op straat kost natuurlijk om te beginnen de salarissen van de agenten. Je mag haast gaan hopen dat Nederlanders veel overtredingen begaan om dat niet alleen terug te verdienen, maar er ook nog inkomsten aan over te houden.

Iedere politieagent is nu al verplicht om jaarlijks minimaal 350 bekeuringen uit te schrijven. Daarmee verdienen ze zichzelf dus terug.
Voor iedere extra agent zal dat ook gaan gelden. Allemaal verdienen ze hun eigen salaris terug.
randalinpony schreef:
En dan nog kosten die zwaardere straffen op misdrijven (celstraffen zijn best bekostelijk) en strengere controles de maatschappij erg veel geld.
Waarom wil je eigenlijk strengere straffen, en voor welke misdrijven? Voor sommige delicten is er inderdaad een omslagpunt te bedenken, waarbij een bepaalde strafmaat ontmoedigend werkt. Er zijn ook misdrijven waarvoor dat niet opgaat.

Vooralsnog hebben we een cellenoverschot, vandaar dat we nu zelfs honderden gevangen uit België onder kunnen brengen.
randalinpony schreef:
Zware criminelen het land uit? Welke zware criminelen? Die met alleen een buitenlands paspoort, een dubbel paspoort? Verder schrijft Cowboy 55 het al: wil je ze stoer over de grens gooien als het land van herkomst geen zin heeft om ze straf op te leggen of een Nederlands vonnis ten uitvoer te brengen?

Ieder misdrijf waar een minimale straf van 8 jaar voor opgelegd is. Die wet bestaat nu al, hoeft dus niets noemenswaardigs voor aangepast te worden.
randalinpony schreef:
Wil je als maatschappij heel veel betalen om wraakgevoelens gehonoreerd te zien, terwijl dat geen oplossing brengt?
Of wil je een afweging maken tussen wat het kost en wat het oplevert?

Iedere crimineel die vast zit kan de gemeenschap in iedere geval niet meer benadelen. Door hen zijn de verzekeringspremie's hoger, is er veel druk op het opsporingsapparaat en het veiligheidsgevoel van de burger wordt er door opgekrikt.
randalinpony schreef:
Als ik denk aan het probleem op de Nederlandse huizenmarkt, dan denk ik eerlijk gezegd meer aan de politieke beslissingen rondom de financiering van huizen (aftrek) en het tekort aan goedkopere (huur)huizen.
Alleen wat huizen neerzetten op de plaats waar een moskee zou worden gebouwd komt in mijn ogen niet in de buurt van een structurele oplossing.

Er zijn al meer dan 500 moskeeën in Nederland. Hoeveel moeten er nog komen voordat het genoeg is? Ze kosten ons als gemeenschap een vermogen. Er gaan subsidies heen die beter gebruikt kunnen worden. Kijk hoeveel kerken er leeg staan. Is ook zo begonnen.
En nu als een gek huizen bij gaan bouwen breekt ons ook weer op met de vergrijzing. Dan hebben we ineens weer een overschot. Ik zie veel meer heil in de oplossing van de PVV om wonen mogelijk te maken in de vele kantoorgebouwen die al jaren leeg en verlaten zijn.
randalinpony schreef:
Dan de gezondheidszorg: controleren van verzorgingshuizen kost (nu al) geld. Er is te weinig geld voor handen aan het bed, of het geld dat er is moet anders verdeeld worden.
Meer mantelzorg is prachtig maar wie moet dat bieden? De partners of kinderen, die allemaal aan de slag moeten op vrij korte termijn wegens de vergrijzing?
Je komt in dit land pas in een verzorgingstehuis als het met thuiszorg enz. niet meer wil lukken, het is Centerparks niet...

Het respect voor ouderen is bedroevend in Nederland. Zij zijn het die ons land groot gemaakt hebben en hun hele leven betaald hebben voor die zorg. Maar jaren van geldverkwistende kabinetten achtereen hebben hun geld opgemaakt. En nu zouden zij de dupe moeten worden?
Men herkent de grootheid van een volk aan hoe het omgaat met zijn ouderen! Vergeet dat nooit.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:44

Cowboy55 schreef:

De kosten voor een rechtzaak bij de boete optellen,mogen ze zelf betalen. Dat kan niet. Heeft nl. als gevolg dat alleen zij met geld kunnen procederen. Anders loop je het risico van faillisement. Zet de rechtstaat op zijn kop. Zou dan nl. ook gaan gelden voor niet-criminelen die gewoon een legitieme zaak hebben: als je dan toch verliest na jaren procederen ben je failliet. Kan dus niet.

Controle op verzorgings tehuizen.Familie leden of vrijwillgers werk laten doen.Weet zeker dat familie dit wel wil doen gratis,het gaat tenslotte om hun vader of moeder die er zit of er komt te zitten. Tja, maar aan 'weet zeker' heb je niet zoveel. Als ik nou zeg 'weet zeker van niet' dan hebben we weer een patstelling

Subsidie's voor o.a. kunst bedoel ik,je ziet overal een stuk metaal staan wat kunst moet zijn.Oke kan kunst zijn maar wat schieten wij ermee op?Niemand die er stil bij gaat staan om het te bewonderen.Sorry is geld verspilling.Ik begrijp de kunstenaars wel,maar ze zullen toch zelf aan het geld zien te komen voorlopig in de crisis tijd. Enig idee hoeveel kunstenaars een subsidie hebben gekregen van de rijksoverheid? 521 in 2008. Laten ze ieder nou eens 100.000 hebben gekregen. Dat is niet eens bij benadering zo (het is veeeeel minder), maar ok. 521 x 100.000 = ruim 50 miljoen. We willen 35 miljard bezuinigen. 50 miljoen is 1,4% van het totaal. Dan hoop ik dat je als PVV iets meer achter de hand hebt dan deze bezuiniging, want dit heeft hetzelfde effect als een mug met 100km/uur tegen de reet van een olifant schieten.

Meer thuiszorg is nodig,vele mensen zijn al mantelzorger en doen het graag.Ze hebben een baan en doen iets voor de medemens.En het gaat niet ten koste van zichzelf,het is gewoon een baan!en stukken goedkoper dan een verzorgings tehuis.Mee eens en mooi. Hoeveel besparen we? 500 miljoen? 14% van het bedrag dat we zoeken? Trek je daar dan wel even de kosten af van degenen die werkloos worden als er meer mantelzorgers zijn? Tel maar op 25.000 per extra uitkeringsgerechtigde per jaar, dat doen de gemeenten ook.

Minder ambtenaren. Om te beginnen op de gemeentehuizen!bijna elk briefje gaat daar van meneer nr 1 naar men.nr 2,die stuurt het door naar nr. 3,enz.Meneer nr. 1 kan dit werk ook doen.Duurt langer?net zo lang als het nu duurt! Woe moet die verandering door voeren? Degenen die het werk nu doen. En hebben die er belang bij? Nee. Waarom denk je dan dat het gaat lukken? Overigens: ook hier 25.000,= voor iedere uitkeringsgerechtigde die overbodig wordt. In de praktijk iets meer bij ambtenaren maar dat schenk ik je.

Samengevat: heeft wel enig effect, maar 'not even close'

Leuke rekensommetjes, maar ze kloppen niet. De bezuinigingen zijn structureel per jaar. Dan kom je op heel wat hogere bedragen uit.
De bezuiniging van 35 miljard is namelijk niet per jaar, maar een bedrag uitgesmeerd over jaren. Dus alle bezuinigingen die je hierboven hebt gedaan, moet je vermenigvuldigen met minimaal een factor 5.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:47

Cowboy55 schreef:
Krips schreef:

Wederom klopt je rekensom niet. 1.7 miljard maal minimaal 5 jaar = 8.5 miljard. YESYESYES! Tadaaaaa!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:48

@janesmith.

Dank je voor het mede onderbouwen van mijn teksten.
Alleen kom ik er niet helemaal uit,meerdere weten meer dan 1.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:59

Cowboy55 schreef:
En wie alleen het kleine eert zal nooit iets groot bezitten, want hij steekt al zijn tijd in detailgeleuter. Discussie over 4% van het totaal is een discussie over peanuts. Ik wil best de discussie aangaan over 4%, maar laat me eerst eens iets zien in de richting van 25+%, zodat ik het gevoel krijg dat we na uren kletsen nog maar op peanut-niveau zitten. (tip: defensie! 1 fatsoenlijke straaljager minder en cultuur kan weer een jaar vooruit!)

detailgeleuter ! Nou er zijn een hoop details die beslist de moeite waard zijn.
Die 4% zou elders besteed of bezuinigd een hoop verschil kunnen maken, zeker als er meer geld wordt weggegooid kunnen die beetjes behoorlijk oplopen...

Bezuinigen die meer opbrengen zijn prettiger en zeg nergens dat ik het daar niet mee eens ben - al geven zij ook vaak meer consequenties. Als er ergens geld over de balk wordt gesmeten, dan moet daar ook op worden gereageerd vind ik.
Al het geld wat wordt uitgegeven moet kritsch over nagedacht worden en eventueel worden bijgesteld.

En idd als je dat vermedigvuldigd over een aantal jaar is het helemaal een hoop geld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:02

het zijn juist die details die zo ontzettend veel geld kosten :) :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:10

Janesmith schreef:
Citaat:
Citaat:
randalinpony schreef:
Zware criminelen het land uit? Welke zware criminelen? Die met alleen een buitenlands paspoort, een dubbel paspoort? Verder schrijft Cowboy 55 het al: wil je ze stoer over de grens gooien als het land van herkomst geen zin heeft om ze straf op te leggen of een Nederlands vonnis ten uitvoer te brengen?

Ieder misdrijf waar een minimale straf van 8 jaar voor opgelegd is. Die wet bestaat nu al, hoeft dus niets noemenswaardigs voor aangepast te worden.

Dat is toch geen antwoord op de vraag die ging over paspoorten en internationale uitleveringsverdragen?

Citaat:
Iedere crimineel die vast zit kan de gemeenschap in iedere geval niet meer benadelen. Door hen zijn de verzekeringspremie's hoger,

Huh? Over welke vormen van criminaliteit heb je het nu?
Verder denk ik dat de hoogte van verzekeringspremies van wel meer dingen afhangt, o.a. van de mate waarin wordt gefraudeerd (ook criminaliteit maar ik geloof niet de soort waar jij het nu over hebt...)met een bepaalde verzekering en de inrichting van de verzekeringsmaatschappij.

Het opkrikken van het veiligheidsgevoel van 'de burger' is van wel meer dingen afhankelijk dan van mensen langer in de gevangenis houden....

Citaat:
En nu als een gek huizen bij gaan bouwen breekt ons ook weer op met de vergrijzing. Dan hebben we ineens weer een overschot. Ik zie veel meer heil in de oplossing van de PVV om wonen mogelijk te maken in de vele kantoorgebouwen die al jaren leeg en verlaten zijn.

Niemand die dat al oplossing voorstelde? Er is een bepaalde onevenwichtigheid op de Nederlandse huizenmarkt in verhouding tot de inkomens van Nederlanders en de hoogte en verkrijgbaarheid van huurhuizen en huizen in het goedkopere segment.
Natuurlijk neem je de vergrijzing mee in je oplossing en leegstand in kantoorruimtes aanwenden om de woningnood in stedelijke gebieden aan te pakken is niet zon slechte optie en die wordt trouwens ook niet voor het eerst voorgesteld.

Kerken kunnen toch ook best dienen als gebedshuizen voor moslims? Het is tenslotte een grote ruimte met een toren. Maar ik hoor de bewakers van ons cultureel erfgoed al weer gillen. :D

Citaat:
Het respect voor ouderen is bedroevend in Nederland. Zij zijn het die ons land groot gemaakt hebben en hun hele leven betaald hebben voor die zorg. Maar jaren van geldverkwistende kabinetten achtereen hebben hun geld opgemaakt. En nu zouden zij de dupe moeten worden?
Men herkent de grootheid van een volk aan hoe het omgaat met zijn ouderen! Vergeet dat nooit.

Ik snap de relevantie niet helemaal voor het stukje dat je van me quote maar goed: respect voor je ouders gaat soms samen met twee volle werkweken van 40 uur die het onmogelijk maken je ouders zélf de zorg te geven die zij nodig hebben, en die zorg kan héél intensief worden naarmate ze ouder worden, en echt niet te dragen naast een gezin.
In ieder geval hebben oudere mensen inderdaad betaald voor de zorg die ze verdienen, maar op dit moment betalen belastingbetalers daar ook nog aan mee en dat is nou juist het mooie van ons systeem: iedereen betaalt een beetje voor degenen die het nodig hebben, en heeft zelf ook recht op zorg als ie door wat voor reden ook uitvalt.
We betalen ook voor mensen die gehandicapt op de wereld komen en hun hele leven zorgbehoevend blijven, en die mensen verdienen ook ons respect - als mens!
Daarnaast zijn verzorgingstehuizen instellingen voor zieke mensen, het zijn geen bejaardentehuizen, en er liggen dus ook soms jonge mensen die een nare handicap of slopende ziekte hebben.

Bezuinigingen: heel lastig, omdat zulke enorme geldstromen nou eenmaal moeilijk te beheersen zijn, en vooral ook omdat het in Nederland over zoveel verschillende overheidsorganen verdeeld is. Zie het voorbeeld van de gemeente die heel terughoudend is met verstrekken van hulpmiddelen voor hulpbehoevende mensen, maar dan wel heel onverschillig mensen doorverwijst naar een verzorgingstehuis.
Dáár is dus heel veel te winnen op efficientie van geld van de belastingbetaler.

Maar omdat we het nou eenmaal over 17 millioen mensen hebben met veelal tegengestelde belangen blijft het uitgeven van belastinggeld altijd een heikele kwestie en zal er veel mis blijven gaan.
Ik noem de Betuwelijn...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:22

gohya schreef:
@randalinpony:

Ik heb het niet over verkopen van schilderijen enz.
Ik heb het over musea's waar geen hond meer komt en wat alleen maar geld kost.Geen musea's zoals het Rijksmuseum,die moet altijd blijven net als enkele andere belangrijke musea's.
Als je een toerist vraagt wat is Nederland?zeggen ze altijd de Molens,tulpen en klompen.Voor jou zegt dat miss. nix en voor meerdere niet,maar het is wél het typische Nederland.

Tulpen en molens is maar één karikaturaal beeld van Nederland. En zolang je daarmee je Amerikanen naar de Keukenhof kan lokken vind ik het best, maar besef wel dat Nederland het tulpen en molenstadium allang voorbij is en dat het soms heel wat verstandiger kan zijn je bijvoorbeeld te profileren als innovatieve kenniseconomie. Of als internationaal knooppunt in de logistiek. Of als innovator op gebied van natuurontwikkeling.
Met andere woorden, voor verschillende doeleinden creeer je verschillende imagos van je land.
En of het voor een bevolking nou verstandig is te blijven hangen in een geidealiseerd beeld van het verleden, weet ik ook niet... de realiteit is dat we nú leven in een multiculturele, diverse, internationaal georienteerde samenleving en dat die goeie ouwe tijd van op je klompen een zak meel bij de molen ophalen en vriendelijk begroet worden door Ot en Sien nooit meer terugkomt.

Overigens bestond er in het buitenland van ons land heeeeeel lang een beeld van een tolerant, vriendelijk landje. :+

Verder was het Openluchtmuseum ooit zon museúm dat geen hond meer trok en toch is een deel van ons erfgoed daar ondergebracht.
Iedere tijd en iedere regering zal zo zijn eigen ideeen hebben over wat waardevol is, er zijn ook minder rijksmusea meer dan in de jaren 80, zo uit mijn hoofd. En er zijn ook genoeg musea voor beeldende kunst die geen Japanners trekken en die een bedroevend laag bezoekerstal trekken maar moeten die ook allemaal zonder overheidssteun dan, ook als dat betekent dat er geen geld is voor om de collectie te onderhouden?

Het lijkt mij moeilijk om daar op internet zomaar even een boude uitspraak over te doen, maar gelukkig gebeurt dat ook niet, er is een raad die beoordeelt waar de gelden naartoe moeten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:39

Citaat:
randalinpony schreef:
Citaat:
Meer blauw op straat kost natuurlijk om te beginnen de salarissen van de agenten. Je mag haast gaan hopen dat Nederlanders veel overtredingen begaan om dat niet alleen terug te verdienen, maar er ook nog inkomsten aan over te houden.

Iedere politieagent is nu al verplicht om jaarlijks minimaal 350 bekeuringen uit te schrijven. Daarmee verdienen ze zichzelf dus terug.
Voor iedere extra agent zal dat ook gaan gelden. Allemaal verdienen ze hun eigen salaris terug.

En hier een leuk onderzoekje waaruit blijkt waar de politie in de haaglanden zelf de prioriteit zou willen leggen, en waar zij zelf knelpunten signaleren.

En dan blijkt dat bonnenschrijverij in hun ogen niet de oplossing is voor een deel van de problematiek die zij tegenkomen.

http://www.npb-haaglanden.nl/pdf/De_Haa ... _woord.pdf

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:46

randalinpony schreef:
En hier een leuk onderzoekje waaruit blijkt waar de politie in de haaglanden zelf de prioriteit zou willen leggen, en waar zij zelf knelpunten signaleren.

En dan blijkt dat bonnenschrijverij in hun ogen niet de oplossing is voor een deel van de problematiek die zij tegenkomen.

http://www.npb-haaglanden.nl/pdf/De_Haa ... _woord.pdf

Als je aan de gemiddelde werknemer vraagt hoe hij zijn werk ziet, dan zul je zien dat ze daar een hele andere invulling aan geven dan de baas doet. Dat is met agenten niet anders. Daarom heb je de bazen en de werknemers. De een bepaalt wat de ander moet doen. Omdat de werknemer zelden het economische aspect van hun werk in ogenschouw nemen, en voor de baas is dat juist het hoogste belang.