Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

janesmith

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 19:54

Jij vindt nogal gauw dat iets kwetsend is! Wat is er nu kwetsend aan nachtmerrie of zelfs horror-scenario?
Google maar eens, dan zul je vanzelf tegenkomen wat voor uitspraken Femke allemaal gedaan heeft over Wilders en de PVV.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:52

En jij vind bepaalde uitlatingen die sterk naar racisme neigen nog niet eens kwetsend.. Tja, kwestie van normen en waarden denk ik zo.

Ik kan ze niet vinden, vandaar dat ik jou om je hulp vraag, want je weet blijkbaar erg goed wat voor kwetsends Halsema allemaal over Wilders gezegd heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 20:57

Als Femke al wat kwetstens gezegd heeft was dat in een debat waar ze antwoord gaf.
Ze heeft niet, toen er een rechtse formatie geprobeerd werd, dingen geroepen die Wilders nu wel roept. Dat onderscheidt Wilders ook van normale politici.

En als dat je niveau is vindt je dat prachtig

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:33

sarabande schreef:
Als Femke al wat kwetstens gezegd heeft was dat in een debat waar ze antwoord gaf.
Ze heeft niet, toen er een rechtse formatie geprobeerd werd, dingen geroepen die Wilders nu wel roept. Dat onderscheidt Wilders ook van normale politici.

En als dat je niveau is vindt je dat prachtig

Als Cohen je niveau is, vind je dat prachtig.
En als Femke je niveau is, vind je dat prachtig.
Zo is het met alles en iedereen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 02:04

Heino schreef:
Ik heb Femke nergens horen zeggen dat ze een coalitie met de PVV een nachtmerrie vind

Alstu:

Citaat:
Volgens Femke Halsema liggen „alle opties” weer open. Ze zei blij te zijn dat het „nachtmerriescenario” van een kabinet met de PVV van de baan is.

bron http://www.nrc.nl/binnenland/verkiezing ... PVV_en_CDA

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:42

Dan zal er wel weer iemand opstaan hier die gaat melden dat dat tijdens, voor of na een debat was. Of in de kamer. Of vlak voor de deur van de kamer, of whatever. ;-) Want er worden de gekste excuses aangehaald om maar vooral duidelijk te maken dat wat Wilders doet, allemaal slecht is terwijl wat de anderen doen allemaal goed is. Het lijkt wel politiek! :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:17

Jane toch, echt, je hebt zo veel vooroordelen dat een fatsoenlijke discussie met jou niet eens mogelijk is. Je hebt bij voorbaat al klaar wat een ander gaat zeggen en denkt. Heel rechtlijnig en erg vermoeiend. Je luistert niet eens naar wat ik zeg, je vraagt niet door bij onduidelijkheden, nee, je hebt je beeld van mij al klaarstaan zonder dat ik iets gezegd heb. Dus ik zeg bij deze: discussieer maar lekker in je eentje verder (of met degenen die nog wél wat hoop over hebben), ik stop er bij deze mee met jou :) Discussiëren kan immers alleen wanneer beide partijen dat oprecht willen. Voor haatcampagnes heb je andere websites.

Ik zal je verrassen: dat wist ik niet, dat ze dat gezegd heeft en dat vind ik slecht dat ze dat gezegd heeft. Los daarvan blijf ik vinden dat je Femke en Wilders niet kan vergelijken qua discussie kwaliteiten. Wilders' argumentatie hangt aan elkaar van beledigingen en kwetsen, dat kan je van andere partijen niet zeggen, hoewel ook zij hun misstappen hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:17

janesmith schreef:
Want er worden de gekste excuses aangehaald om maar vooral duidelijk te maken dat wat Wilders doet, allemaal slecht is terwijl wat de anderen doen allemaal goed is.

Ik vraag me af wie dat gaat betogen. Ik niet - ik zou willen dat het politieke debat in alle opzichten beschaafder, inhoudelijker en zinvoller wordt, ipv het makkelijk scoren met grote woorden. Wel vind ik dat Wilders heel wat meer van dat soort ongenuanceerde uitvallen op z'n naam heeft staan - maar ik vind ze bij geen enkele politicus goed.
Zoals gezegd - ik zou al heel tevreden zijn als we een regering krijgen die capabel is, goed kan besturen, zorgvuldig is, inhoudelijk kan argumenteren, en blijft kijken naar wat ze met het land willen ipv uitsluitend te kijken hoe ze stemmen kunnen halen. Als ik er inhoudelijk mee op 1 lijn zit zou dat een bonus zijn, maar voor mij niet de hoofdzaak.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:22

Ik vind de woordkeuze van Femke Halsema in die quote niet goed. Maar het is niet minder dan wat Wilders allemaal zegt over paars.

Citaat:
PVV-leider Geert Wilders is blij dat een Paars-pluskabinet van de baan is. Dat is volgens hem goed voor Nederland. ‘We worden voor een ramp behoed’, zei Wilders dinsdag. ‘Het is een zonnige dag letterlijk en figuurlijk, dat die ellende niet doorgaat.’

Volkskrant.

Maar indd dat had Femke wat mij betreft niet zo moeten zeggen. De rest heeft ze wel in debatten gezegd. Ik weet wel een aantal uitspraken over de PVV die misschien fel waren, maar deze waren wel in debatten, niet onnodig fel en met een reden gezegd, niet alleen om te kwetsen of te stoken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:40

@Heino
Jij moet echt denken dat de hele wereld om jou draait, want anders zou je zo niet reageren.
Er was geen moment dat ik aan jou dacht bij het plaatsen van mijn reactie. Als je goed deze pagina leest, zul je vanzelf zien wie ik wel bedoelde. Maar aangezien ik niet van persoonlijke aanvallen houd, heb ik dat dus in het midden gelaten. Dat jij nu denkt dat het op jou gericht was, ligt echt niet aan mij. Dat doe je zelf. Ik kan in ieder geval niet één woord ontdekken waardoor jij zou moeten denken dat het aan jou gericht was.

Om even op politiek terug te komen;
Dat paars+ kabinet komt er nooit!
Is de zoveelste strategische move van Rutte. Zodra het CDA wil praten, bedankt hij PVDA,D66 en GL direct vriendelijk voor de moeite en gaat een kabinet smeden met CDA en PVV. Waar ik overigens niet blij mee zou zijn, daar dat de groei van de PVV zal doen stagneren.

Van de VVD-kiezers ziet het overgrote deel nog altijd weinig in Paars-plus. Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat dat de voorkeur heeft van maar 8 procent van de VVD-kiezers VVD- leider Rutte gaat morgen onderhandelen met de PvdA, D66 en GroenLinks over zo'n coalitie.
71 procent ziet het liefst een rechts kabinet met de PVV en het CDA, en 84 procent vindt dat de nieuwe informateur alsnog moet nagaan of zo'n kabinet toch mogelijk is.
Paars-plus heeft wel de voorkeur van de overgrote meerderheid van de kiezers van PvdA, D66 en GroenLinks.

Bron:VVD kiezer lust paars+ niet

Buiten dat blijft de PVV maar omhoog gaan in de peilingen. Ze zouden de grootste worden met 33 zetels als er vandaag verkiezingen gehouden zouden worden. VVD, CDA en PVDA zouden wederom zetels verliezen. Des te meer ze hun haatcampagne tegen de PVV vorm geven, des te harder straft de kiezer ze. I HAVE A DREAM!

Trouw schreef:
(Novum) - De PVV is sinds de Kamerverkiezingen vorige maand negen zetels gestegen tot 33. De partij van Geert Wilders haalde op 9 juni 24 zetels binnen. De ontwikkelingen rond de formatie hebben een duidelijke invloed op kiezersvoorkeuren, meldt Maurice de Hond op basis van een wekelijkse peiling.

Nog tachtig procent van de VVD-stemmers zou nu weer op de partij van Mark Rutte stemmen, terwijl bij het CDA nog maar 75 procent op de christendemocraten zou stemmen. De VVD staat, als er nu verkiezingen werden gehouden op 26 zetels tegen de 33 die reëel werden behaald. De PvdA zou vier zetels verliezen en komt ook op 26 zetels uit. Het CDA verliest vier zetels en komt op zeventien.

Bij PVV-stemmers zou meer dan 95 procent weer op de partij van Wilder stemmen. De SP wint een zetel en komt op zestien terecht, GroenLinks wint er twee en stijgt tot twaalf. D66 en ChristenUnie krijgen er beiden een zetel bij, en groeien respectievelijk tot elf en zes zetels.

Bron:PVV blijft groeien tijdens formatie in peiling

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:46

De PVV kan wel blijven steigen in de peiling maar daar heb je nu nix aan.Er moet nu een kabinet gevormd worden.Er is al gestemd dus die peilingen zeggen mij nix meer.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:54

gohya schreef:
De PVV kan wel blijven steigen in de peiling maar daar heb je nu nix aan.Er moet nu een kabinet gevormd worden.Er is al gestemd dus die peilingen zeggen mij nix meer.

Dat is heel interessant, daar er over een paar maanden al verkiezingen voor de eerste kamer zijn! En die zijn zeer belangrijk voor het nu te vormen kabinet. Het zou een ramp zijn om zo'n grote PVV tegenover je te hebben in de eerste kamer, als kabinet zijnde. Regeren is vooruit zien, dat geldt ook in deze. En de PVV stijgt steeds meer zolang deze ongein door blijft duren. De politiek is gewend om alles naar hun hand te kunnen zetten, maar deze keer zijn ze de regie compleet kwijt. De kiezer heeft in de gaten hoe het de politiek pijn kan doen en dwingen om eindelijk eens naar het volk te luisteren.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:00

Het volk is natuurlijk wel heel erg verdeeld. 43 om 41 % meen ik voor een coalitie met CDA/PVV/VVD of Paars + Dus waar ze dan precies naar moeten luisteren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:08

janesmith schreef:
Regeren is vooruit zien, dat geldt ook in deze.

Regeren is eerst regeren, lijkt me.

Citaat:
De kiezer heeft in de gaten hoe het de politiek pijn kan doen en dwingen om eindelijk eens naar het volk te luisteren.

De kiezer zou moeten beseffen dat het er niet om gaat de politiek pijn te doen, de politiek is niet iets dat los staat van ons als volk. Te dwingen te luisteren... naar wat? Naar de roep om meer oneliners en 'rechtdoorzee' uitspraken die niet waargemaakt kunnen worden?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:17

Waarom zouden ze niet waargemaakt kunnen worden?
De wet zijn wij, die maken wij. Alles dat we wel of niet willen, kunnen we in de wet vastleggen. Hoezo niet kunnen waarmaken?
Dat is een fabeltje dat een deel van de politiek ons wil laten geloven. Als de wil maar groot genoeg is, kunnen we bijna alles.
En de wil wordt steeds groter, lijkt het.;-)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:19

Laat het volk zich nu maar druk maken om Oranje en de politici proberen het land te besturen, lijkt me een goede verdeling

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:19

Heino schreef:
Ik zal je verrassen: dat wist ik niet, dat ze dat gezegd heeft en dat vind ik slecht dat ze dat gezegd heeft.

Ik vond het ook een tegenvaller en daarom is het me erg bijgebleven denk ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:35

Ik denk dat ze dat zei uit pure iritatie,floepte er gewoon uit lijkt me.Voor haar duurt het ook allemaal lang en zij zit ook in onwetendheid en wil graag zekerheid krijgen over hoe nu een kabinet vormen.
En zeker nu Rutte van de hak op de tak springt.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:00

sarabande schreef:
Laat het volk zich nu maar druk maken om Oranje en de politici proberen het land te besturen, lijkt me een goede verdeling

Bert van Marwijk moet zich druk maken om Oranje, lijkt me een stuk beter.
En het volk moet de politiek in de gaten houden en corrigeren. Doen ze niet wat we willen, dan gelijk slachten bij de volgende verkiezing. Zoals nu gedaan is afgelopen verkiezingen. Daar hebben enkele partijen een flinke portie billenkoek gehad. Zoals het hoort. En enkele partijen zijn beloond, ook zoals het hoort.

90% van de VVD kiezers wil geen paars+
Vier op de tien kiezers hebben een voorkeur voor een Paars-pluskabinet van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, terwijl 43 procent liever ziet dat VVD, PVV en CDA een kabinet gaan formeren. De VVD-kiezer ziet echter niets in Paars-plus. Intussen stijgt de PVV steeds verder in de peilingen.
Bron:Elsevier
Laatst bijgewerkt door janesmith op 04-07-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:06

janesmith schreef:
En het volk moet de politiek in de gaten houden en corrigeren. Doen ze niet wat we willen, dan gelijk slachten bij de volgende verkiezing. Zoals nu gedaan is afgelopen verkiezingen. Daar hebben enkele partijen een flinke portie billenkoek gehad. Zoals het hoort. En enkele partijen zijn beloond, ook zoals het hoort.

Dat is vreemd want waarom dan zoveel stemmen op een partij die nog nooit iets positiefs gedaan heeft. Waar is die partij voor beloond, buiten voor het verbale geweld :?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:13

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Dat is vreemd want waarom dan zoveel stemmen op een partij die nog nooit iets positiefs gedaan heeft. Waar is die partij voor beloond, buiten voor het verbale geweld :?

Niets positiefs in jouw ogen.
Maar er zijn er velen die wel vinden dat het positief is dat er bepaalde punten op de agenda staan en nu een belangrijke politieke factor zijn.
En het worden er iedere dag meer!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:14

janesmith schreef:
Vier op de tien kiezers hebben een voorkeur voor een Paars-pluskabinet van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks, terwijl 43 procent liever ziet dat VVD, PVV en CDA een kabinet gaan formeren. De VVD-kiezer ziet echter niets in Paars-plus. Intussen stijgt de PVV steeds verder in de peilingen.

Maar 41 procent van de stemmers wil wel Paars +. Dat scheelt maar twee procent met de VVD/PVV/CDA coalitie, en dat is nou niet echt een significant verschil.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:17

janesmith schreef:
Waarom zouden ze niet waargemaakt kunnen worden?

Afgezien van vervelende beperkingen als limieten aan financiele mogelijkheden en grondwettelijke beperkingen (de grondwet kan gewijzigd worden, maar gezien de grote gevolgen die dat heeft gaat dat voorlopig nog niet gebeuren) zijn er nog wat punten die helemaal niet onder jurisdictie van Nederland vallen (over de EU bijvoorbeeld).

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:23

PattyOosten schreef:
janesmith schreef:

Maar 41 procent van de stemmers wil wel Paars +. Dat scheelt maar twee procent met de VVD/PVV/CDA coalitie, en dat is nou niet echt een significant verschil.

Rutte vindt het uiteraard veel belangrijker wat de VVD achterban vindt, dan wat de rest van de kiezers vindt. No geen 10% van de VVD achterban ziet een paars+ zitten, en ruim 3/4 wil een coalitie met CDA en PVV. Dan is het logisch dat Rutte voor die laatste optie gaat.
Ook al lijkt het nu alsof hij serieus aan het onderhandelen gaat over paars+, niet minder is waar. Maar dat zal de komende tijd wel blijken. Dan zal hij zeggen dat de verschillen zo groot zijn dat Paars+ definitief niet meer tot de mogelijkheden behoort en er ook nooit meer over gesproken hoeft te worden. Tenzij links heel veel water bij de wijn doet, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:29

janesmith schreef:
Rutte vindt het uiteraard veel belangrijker wat de VVD achterban vindt, dan wat de rest van de kiezers vindt. No geen 10% van de VVD achterban ziet een paars+ zitten, en ruim 3/4 wil een coalitie met CDA en PVV. Dan is het logisch dat Rutte voor die laatste optie gaat.
Ook al lijkt het nu alsof hij serieus aan het onderhandelen gaat over paars+, niet minder is waar. Maar dat zal de komende tijd wel blijken. Dan zal hij zeggen dat de verschillen zo groot zijn dat Paars+ definitief niet meer tot de mogelijkheden behoort en er ook nooit meer over gesproken hoeft te worden. Tenzij links heel veel water bij de wijn doet, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.

Nou als je toch aan het speculeren bent. Nog erger dan een morrende achterban is het doemscenario om met een onberekenbare PVV in de regering te gaan zitten, zie de link hier ergens boven. Daar heeft ook Rutte totaal geen fiducie in. En de CDA met hun gedraai hangt iedereen zo langzamerhand de keel uit.
Als deze groep politici (zonder de camera's erop) het goed met elkaar kan vinden kunnen ze elkaars standpunten ook begrijpen en daarin middelen.