heb jij al gestemd? met poll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heb jij al gestemd?

CDA
42 (3%)
Christen Unie
20 (1%)
D66
65 (6%)
GroenLinks
81 (7%)
PvdA
108 (10%)
Partij voor de Dieren
47 (4%)
PVV
290 (26%)
SGP
3 (0%)
SP
130 (12%)
Trots op Nederland
10 (0%)
VVD
193 (17%)
Nieuw Nederland
Geen stemmen
Partij voor Mens en Spirit
4 (0%)
Heel Nederland
1 (0%)
Partij één
Geen stemmen
Lijst 17
6 (0%)
Piratenpartij
4 (0%)
niet gestemd
61 (5%)
blanco
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1080

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:30

@stef: Als ik het niet verkeerd heb.. Dit is toentertijd toch ook met de SP gebeurd? Netjes is anders, maar als het nu met de PVV gebeurd.. Waarom er dan wel een "drama" van maken?

Zelf gestemd voor D66, wilde eigenlijk voor de SP gaan.. Maar was het op een paar belangrijke punten toch niet eens en koos voor D66.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:31

vind het niet meer dan normaal dat pvv erbuiten valt, hij staat te ver af van alle partijen, en bovendien kun je Wilders niet serieus nemen met zijn houding/uitspraken, dus ik zou dat niet schokkend vinden...

joliene

Re: heb jij al gestemd? met poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:32

Eliine , dat is dan ook wel weer zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:33

Maar dan passeer je een heel groot aantal stemmers en ben je dus niet democratisch bezig Ctje, das het probleem.
Nessah: Over de SP zou goed kunnen, zegt me nu even niks. T is ook geen drama, gaan we gewoon weer stemmen ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:33

Lante schreef:
Ik denk dat een coalitie met de PVV daarin sowieso geen lang leven beschoren is, omdat Wilders iemand is die in mijn ogen niet in staat is samen te werken. Dat zie je ook al binnen de partij zelf, het feit dat niemand mocht reageren behalve Wilders zelf bijvoorbeeld en de verdeeldheid tussen sommige lijsttrekkers.

Wilders liet gister duidelijk merken dat hij bereid is om tot compromissen te komen, dat is natuurlijk nodig voor een coalitie.
Zelf als voorheen VVD stemmer en nu PVV stemmer vond ik het ook prettig om te horen dat Rutte als eerste met de PVV om de tafel gaat zitten omdat een groot gedeelte van het volk die kant op wil.
Wanneer Wilders zich flexibel op zou stellen... zie ik zeker een mogelijkheid voor een VVD-CDA-PVV coalitie :j Zeker met de ervaring van het CDA erbij.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:34

Nessah schreef:
@stef: Als ik het niet verkeerd heb.. Dit is toentertijd toch ook met de SP gebeurd? Netjes is anders, maar als het nu met de PVV gebeurd.. Waarom er dan wel een "drama" van maken?

Zelf gestemd voor D66, wilde eigenlijk voor de SP gaan.. Maar was het op een paar belangrijke punten toch niet eens en koos voor D66.
Ja SP viel er toentertijd ook buiten :j En opzich, als PVV erin gaat moet PVDA eruit, en ik weet niet, maar PVDA heeft toch nog steeds meer zetels dan PVV. En aangezien VVD PVDA PVV geen optie is, zou paars plus de meest logische optie zijn. Dan heb je de twee grootste partijen plus een paar kleinere partijen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:35

Stef, ja dat is ook zo, maar zou er in dit geval niet wakker van liggen..

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:36

En CDA heeft ook zoveel verlies, dus volgens mij is Nederland ook wel klaar met het CDA.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:36

paars plus is ook het meest logische denk ik .. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:37

Dat de PVDA hierin groter is dan de PVV maakt volgens mij niet uit. Als een coalitie maar een tot een meerderheid komt. C-alsemgeest: Rutten heeft eerder de PVV ook gewoon uitgesloten, dus waarom zou ie dat niet alsnog doen? Je kan wel zeggen van we sluiten niemand uit, maar ondertussen.....

Valt me wel op dat het per regio echt geen verschillend is. Hier (brabants dorp) zegevierd de SGP (hoe kan het ook anders? ;) )

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:41

Nou Stef ik denk dat het wel degelijk uitmaakt. Er wordt vanuit de PVV wel geroepen dat ze hun niet buiten mogen sluiten, maar PVDA wordt anders net zo goed buitengesloten, terwijl er nog steeds meer mensen voor PVDA gaan dan voor PVV. IMO dus zeker wel iets om rekening mee te houden. En inderdaad CDA is zn geloofwaardigheid zo goed als kwijt. PVDA is met Cohen weer een nieuwe fase ingegaan heb ik het idee, CDA is nog heel hard bezig om de puinhopen bij elkaar te vegen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:42

stef schreef:
Dat de PVDA hierin groter is dan de PVV maakt volgens mij niet uit. Als een coalitie maar een tot een meerderheid komt. C-alsemgeest: Rutten heeft eerder de PVV ook gewoon uitgesloten, dus waarom zou ie dat niet alsnog doen? Je kan wel zeggen van we sluiten niemand uit, maar ondertussen.....

Valt me wel op dat het per regio echt geen verschillend is. Hier (brabants dorp) zegevierd de SGP (hoe kan het ook anders? ;) )

Klopt, maar toen was wilders ook niet bereid om water bij de wijn te doen... nu wel :j
In paars plus zie ik persoonlijk niets... maar dat is mijn mening :D
Er zijn zo veel kiezers op de rechtervleugel dat ik een bijna geheel links cabinet niet zie zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:44

Eliine, ik bedoel dat qua regels niet verplicht is dat de grootste partijen automatisch een coalitie vormen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:44

Zelf zou ik een VVD-PVDA-PVV coalitie zo slecht nog niet vinden... alleen liggen de standpunten dan te ver uit elkaar. Vooral de PVV-PVDA chemie is niet zo best, ik denk niet dat beide partijen hier brood in zien :+

stef schreef:
Eliine, ik bedoel dat qua regels niet verplicht is dat de grootste partijen automatisch een coalitie vormen

Klopt... daarom zie je in het verleden weleens coalities van 4 partijen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:46

stef schreef:

Nee klopt :j dat weet ik, maar ik doelde ook weer meer op de logica :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:48

Het is natuurlijk ook erg moeilijk... zeker als je in de uitslag zo'n links/rechts verdeeldheid ziet om daar een coalitie uit te vormen.
Je moet natuurlijk wel samen kùnnen regeren, als de ideeën en de standpunte te ver uit elkaar liggen is het een kabinet verdoemd om te mislukken. :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:49

c_alsemgeest schreef:
Zelf zou ik een VVD-PVDA-PVV coalitie zo slecht nog niet vinden... alleen liggen de standpunten dan te ver uit elkaar. Vooral de PVV-PVDA chemie is niet zo best, ik denk niet dat beide partijen hier brood in zien :+

De PVDA heeft steeds gezegd niet met Wilders te gaan regeren, dus die optie lijkt me onmogelijk.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:51

Grappig om te zien dat deze pol eigenlijk helemaal niet overeenkomt met de uiteindelijke uitslag!
Ik heb SP gestemd, ben heel benieuwd wat de coalitie wordt (en of ze er uberhaupt wel uitkomen..)
Waar kun je trouwens de uitslagen per regio vinden??

Eliine

Cohen en Wilders wel eens samen in een ruimte bezig gezien := Nee lijkt me geen strak plan :D

c_alsemgeest

klopt :D Daarom zei ik ook dat het niet gaat gebeuren... maar mijn overdemocratische volksgevoel ziet er wat in :')

_Marinke_

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:52

Eliine schreef:
Cohen en Wilders wel eens samen in een ruimte bezig gezien := Nee lijkt me geen strak plan :D

Buiten de debatten om gaat iedereen trouwens verdomd vriendelijk met elkaar om :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:54

*hehe, heeft ook eindelijk internet*

Ik vind de uitslag prima :D Ben er blij mee hoor!
PVV het grootst in heel Limburg :)) Had ik wel een beetje verwacht eigenlijk, de ontevredenheid hier is gigantisch. Wij zijn hier (iig wat zo om me heen hoor ook) rust en vrede gewend, en de laatste jaren is er zoooo veel criminaliteit hier. Vroeger, 15 jaar geleden, mocht ik van mn ouders gewoon 's avonds naar mn vriendinnetje lopen als 10 jarig meisje, en mocht ik in mn eentje overdag t bos in naar de kinderboerdeerij.. Nu, als 25-jarige, hebben mn ouders liever niet dat ik 's avonds nog op straat kom en alleen het bos in is al helemaal not-done := We voelen ons gewoon totaal niet meer veilig. Dat is toch niet meer normaal?! Dus ja, bijna iedereen die ik ken stemde op PVV, omdat er echt geloofd wordt dat hij de enige is die dat kan aanpakken. En ik geloof dat ook :j Hoop dan ook heel erg op een kabinet met VVD en PVV.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:54

Nouja het kan natuurlijk best dat ze op persoonlijk vlak het nog aardig met elkaar kunnen vinden, maar in de debatten gaat het over hun partij en de daarbij behorende standpunten. En die liggen nogal ehhh VER uit elkaar :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:56

Ik had het ook, bijna iedereen die ik ken stemde VVD of PVV... daaronder ook veel mensen van islamitische afkomst :j

@ eliine, klopt... die standpunten ga je nooit bij elkaar in de buurt krijgen :n